Reddingsvesten
(selfinflatable, 4 stuks) |
Secumar
/ |
Deze
reddingsvesten blazen zichzelf op wanneer het patroon in contact komt met water. Je kunt
ze overigens ook zelf opblazen door aan een koord te trekken. |
|
Veiligheidsharnas
(2 stuks) |
Geen
idee |
Aan
dit harnas kun je een lifeline bevestigen die je vervolgens weer vasthaakt aan bijv. een
oog of aan de veiligheidslijnen die aan bakboord- en stuurboordkant over het dek van voor
naar achter lopen. Deze lijnen moeten voldoende trekkracht hebben. |
|
Lifeline
(2 stuks) |
Geen
idee |
Zie
hierboven. Die van ons zijn overigens niet elastisch, zoals op de afbeelding. Die
elasticiteit is in onze ogen wat minder veilig. |
|
Lifesling |
Plastimo |
Deze
lifesling, die aan de hekstoel hangt, gooi je overboord als iemand onbedoeld in het water
belandt. Het geeft deze persoon drijfkracht door het "stoeltje" dat aan een lang
koord vastzit, en bovendien kun je iemand ermee aan boord hijsen. |
|
Epirb |
McMurdo |
Bij
activering zendt dit apparaat een signaal uit (406 Mhz) waarmee de positie getraceerd kan
worden tot op ca. 2 mijl nauwkeurig. Verder wordt de identificatie van het schip
meegezonden.
Daarnaast zendt het een signaal uit (121,5 Mhz) waarmee peilingen kunnen worden verricht
door hulpvaartuigen en vliegtuigen. Het is dus een eenzijdig communicatiemiddel. |
|
Reddingsboei |
Geen
idee |
Geeft
iemand die overboord is gevallen drijfkracht. |
|
Joon |
Geen
idee |
Deze
opsporingsstaak is telescopisch, en kan tot 3 meter worden uitgetrokken. Als iemand
overboord valt gooi je dit ding in het water. Door de hoogte, de vlag en het xenon
flikkerlicht wordt de zichtbaarheid enorm vergroot.
Belachelijk duur ding overigens, maar ja, op veiligheid wil je niet echt besparen hè...
In elk geval is deze beter dan joons met fietslampjes. |
|
Reddingsvlot |
Autoflug |
Voor
als we onderhoopt ons schip moeten verlaten hebben we een 6-persoons reddingsvlot in een
container. Deze is bevestigd aan de hekstoel, en voorzien van een noodpakket met bijv
water, noodrantsoen, hoosvat, visgerei, zeeziektepillen, mes etc etc |
|
Grabbag |
Geen
idee |
Deze
waterdichte tas ligt tijdens het zeilen permanent klaar om mee te grissen als we het schip
moeten verlaten. in deze tas zitten bijv de handmarifoon, de hand-GPS, extra water, mes,
etc etc. |
|
Noodsignalenset
offshore RORC |
Geen
idee |
In
deze waterdichte container zitten 4 rode handstakellichten, 4 parachutesignalen, 4 witte
handstakellichten en 2 oranje rooksignalen. De set voldoet aan de RORC/ORC eisen. |
|
Zeeanker |
Nog
aan te schaffen |
Dit
PVC/stoffen zeeanker heeft een doorsnede van ca 60 cm en is ca 120 cm lang. Het anker
breng je uit bij zware storm en zeegang. Het heeft een remmend vermogen en zorgt voor meer
stabiliteit, zodat het schip minder van hoge golven afduikt. |
|
Radarreflector |
Geen
idee |
Een
radarreflector zorgt ervoor dat radars van andere schepen een signaal oppikken. Overigens
wordt de werking hiervan overschat, als we de boeken mogen geloven (of liever gezegd, van
de veronderstelling dat er altijd iemand op die radar kijkt). Het is beter te vertrouwen
op je eigen radar. |
|
Brandblussers
(3 stuks) |
Verschillende
merken |
We
hebben 3 brandblussers aan boord, die op goed bereikbare plekken hangen. |
|
Branddeken
(90 x 90 cm) |
Ajax |
Just
in case.... |
|
Misthoorn |
Geen
idee |
We
hebben zowel een misthoorn met een gasfles als een gewone hoorn. Hiermee kunnen we lawaai
maken in geval van mist. Natuurlijk hebben we daarnaast ook nog onze radar. |
|
Alarm |
Verklappen
we niet |
In
verband met al die uitrusting hebben we een alarm geinstalleerd waarmee we het dieven
lastiger proberen te maken. |
|
Bootmansstoeltje |
Geen
idee |
Als
er klussen op grotere hoogte moeten gebeuren laat je je naar boven takelen in een
bootmansstoeltje. Op deze foto liggen we overigens aan de steiger. Midden op de oceaan is
vast minder aangenaam... |
|