Veiligheid

                          

Navigatie

                              

Communicatie

                          

Het weer

                          

Stroom

                          

Comfort

Comfort

Niet onbelangrijk vonden wij, als je besluit om 2 jaar op een boot te gaan wonen. Tenminste, wat ons betreft, want wij voelen niet de behoefte om onszelf in die 2 jaar op de proef te stellen met een al te spartaans leven.

Ja, je kunt natuurlijk aan van alles denken als je het over comfort hebt. Maar als eerste denken wij dan toch aan levensbehoeften als eten, slapen en water/hygiŽne.

Eten    
Force 10 gasfornuis (RVS) met 3 lekker grote, bruikbare pitten, (thermosstatische) gasoven en gril, cardanisch opgehangen

We houden allebei ontzettend van lekker eten.
Het gasfornuis dat in de Pinical zat voldeed op zichzelf wel, alleen hing ondanks het feit dat hij cardanisch was opgehangen, scheef, hetgeen een enorme irritatie was voor met name Chantal, en natuurlijk ook niet erg veilig. Nou is dat wel te verhelpen, maar we vonden het ook echt geen schoonheid (mooi bruin geŽmailleerd…), en de (3) pitten waren nogal klein (aan drie pitten heb je niet zoveel als je daar alleen hele kleine pannetjes op kwijt kunt).
Dus toen wij een tweedehands Force 10 op internet vonden (de Rolls Royce onder de scheepsgasfornuizen), was de keus snel gemaakt. Althans, door Chantal, want ze kon kiezen tussen een ring voor haar verjaardag (die mŠŠnden eerder was, maar nog steeds niet DE ring gevonden) of dit gasfornuis. Tja, en praktisch als altijd, kiest Chantal dan natuurlijk voor het gasfornuis. Lekker stereotiep hŤ…..
Die Force 10 heeft als bijzonderheid dat de ovendeur onder de oven verdwijnt als je hem opent (zie het plaatje). Is handig als de ruimte beperkt is, maar was geen must voor ons.
Aan weerskanten van het gasfornuis zijn bevestigingspunten in de kombuis aanwezig, waar je een band tussen kunt spannen. Daar kun je tegen aan als het schip op een oor ligt.

   uitrus44a.jpg (8507 bytes)

 

   uitrus44b.jpg (7738 bytes)

Snelkookpan Besloten we ook te kopen. Niet alleen gaat het sneller (zoals de naam al suggereert….), maar ook kun je de pan goed afsluiten, dus mocht het wat wiebelig zijn (en dat is het met die deining/golven), dan is dat ook een groot voordeel.
Bovendien schijn je met een snelkookpan groente en fruit te kunnen wecken, en misschien ook vlees?? Volgens JG is het de vraag of we dat werkelijk zullen gaan doen, maar toch zijn tips hierover erg welkom.
  uitrus45.jpg (4066 bytes)
Bed achterkajuit:
- latex matrassen
- lattenbodems
- slingerzeiltjes

Onze achterkajuit is zeer royaal, en is dan ook de eigenaarshut. Het tweepersoonsbed is in het midden geplaatst, niet tegen een wand. Dat is natuurlijk niet zo handig als je schip op een oor ligt, of als je door de deining (met name bij voordewindse koers) van bak- naar stuurboord wordt geslingerd. We vervangen daarom het tweepersoonsmatras door twee eenpersoonsmatrassen, zodat we aan de zijkanten en tussen ons in (gezellig…) slingerzeiltjes kunnen maken.
Het materiaal van de matrassen wordt waarschijnlijk latex. Wel zo ongeveer het duurste materiaal, maar wel duurzaam, natuurlijk en het past bij onze behoefte wat betreft hard/zacht. Thuis hebben we een waterbed, en dan schijnt latex daar het meest op aan te sluiten.
Ook willen we lattenbodems kopen, waardoor de ventilatie beter wordt. Ons inziens geen overbodige luxe in tropische oorden, met die brandende zon op de kuip (waaronder het bed).

 
Bed voorpunt
- latex matrassen

Dat is nu nog heel spartaans. In plaats van een houten bedbodem met matrassen, hebben we een soort stretcher-idee: aluminium constructie met canvas ertussen. Ideaal voor als je geen bezoek hebt of krijgt, want de ruimte onder het bed in de voorpunt, waar de zeilen in zitten, is daardoor erg bereikbaar. En mocht er eens een niet helemaal droog zeil opgeborgen moeten worden, dan ventileert het ook beter.
Echter, we vonden toch dat we dat onze opstappers/vakantiegangers niet kunnen aandoen, dus er komt toch een houten bedbodem met matrassen. Hebben we Bin, (neef van JG en goeie vriend, onze opstapper voor de oversteek van de Canaries naar de Carieb) ook gerustgesteld….. (die riep al dat ie de ANVR in zou schakelen toen hij in het beginstadium van onze website de links m.b.t. comfort en veiligheid nog niet werkend aantrof)

 
Banken in de kajuit Kunnen ook als bed worden gebruikt. Eigenlijk is dat de beste plek, omdat je daar het dichtst bij het middelpunt van het schip bent, en dus zo min mogelijk last hebt van schommelingen. We gaan ervan uit dat we tijdens oversteken daar ook wel regelmatig zullen slapen, dus ook daar komen slingerzeiltjes.  
Hangmat Lijkt ons heerlijk, lekker tussen de mast en kotterstag……   HANGMAT.gif (1993 bytes)
HygiŽne    
Water

Eerste levensbehoefte!!
De bestaande aluminium watertanks (geÔntegreerd in de bodemgroep) die we aan boord hebben kunnen 550 liter water bevatten. Daarnaast was er nog een tank van ca 200 liter niet in gebruik (voorheen vuilwatertank). Deze gaan we waarschijnlijk schoonmaken (buhhhh, klusje voor JG dus…), ontsmetten en ook in gebruik nemen als watertank.
RVS of aluminium tanks zijn overigens veel beter dan kunststof tanks, omdat kunststof kennelijk een ideale groeiplaats voor bacteriŽn is. De stoffen uit de wanden bevorderen namelijk de bacteriegroei.

 
Watermaker

Lang over gedubd, omdat die dingen zo prijzig zijn, en we tenslotte al flinke watertanks aan boord hebben. Uiteindelijk toch gedaan, omdat we er een tweedehands konden kopen, en we dan geen problemen hopen te hebben met het verkrijgen van drinkbaar water (in het buitenland niet altijd een sinecure, zoals we hebben gelezen).
De watermaker maakt van zout zoet water middels een osmoseproces onder hoge druk. Kost dus helaas wel stroom.

 

uitrus46a.jpg (4735 bytes)

uitrus46b.jpg (4468 bytes)

Natte cel achter (aan stuurboord)

Ofwel, voor niet zeilers, de badkamer (is een groot woord voor zo’n klein hokje).
Onze natte cel achter is voorzien van een wastafeltje een pomptoilet en kastjes. De kraan van het wastafeltje is zodanig, dat je de kraan uit kunt trekken en ermee kunt douchen. Met een elektrische douchepomp kunnen we het water naar buiten pompen.
We gaan een aparte douchekraan in de natte cel monteren, zodat we niet moeilijk hoeven te doen. Ook hangen we een douchegordijn op, zodat niet alles kleddernat wordt als je doucht.

 
Natte cel voor (aan bakboord)

Is wat kleiner dan de natte cel achter, en voorzien van een pomptoilet, wastafel en kastjes. Wel een douchekraan, maar geen pomp, dus daar kunnen we niet douchen.
Voor niet-zeilers: we hebben in het verleden wel eens afgevraagd waarom er twee natte cellen aan boord zijn als de ruimte zo beperkt is (we hebben thuis niet eens 2 badkamers), maar uiteindelijk zijn we tot de conclusie gekomen dat dat is omdat je dan altijd naar het toilet kunt, of het schip nou over stuurboord scheef hangt of over bakboord. Met zo’n pomptoilet pomp je namelijk water op als spoelwater.

 
Buitendouche Was niet aanwezig, maar gaan we wel aanbrengen. Kunnen we lekker op het dek of in de kuip onszelf afspoelen of douchen. Scheelt weer stroom, omdat je het water niet hoeft weg te spoelen met de douchepomp.  
Douchezak Om nog meer stroom en energie te sparen hebben we ook een douchezak van 28 liter aan boord. Die kunnen we in het want hijsen en laten opwarmen door de zon (dat ding is zwart, dus niet te lang (!!), want bijmengen met koud water is er niet bij). Douchekraantje open, en geen verbruik van stroom (geen douchepomp) of gas (boiler).              uitrus47.jpg (6143 bytes)