Navigatie
De moderne techniek maakt het (bijna) mogelijk om zonder enige kennis van zaken elke plaats op deze aarde te verkennen. Electronica speelt hoe dan ook een belangrijke rol bij de navigatie. Omdat electronica helaas ook nog wel eens de neiging heeft om kapot te gaan, hebben we ook papieren kaarten, een sextant en kunnen we geïmproviseerd log maken. Samen met een goed logboekschriftje moet dan te allen tijde een redelijk nauwkeurige positie bepaald kunnen worden. De verhalen van anderen leren dat al die ouderwetse middelen vrijwel nooit gebruikt worden. Natuurlijk hopen wij dat ook
De notebook functioneert als
spin in het navigatieweb. Deze ontvangt informatie van de GPS, Windmeter en log/diepte
meter, radar, etc. Al deze gegevens worden door het navigatieprogramma verwerkt en
bewaard in een electronisch logboek.
We zullen veel gebruik maken van
de digitale kaarten. Voor de leek; door de koppeling aan de GPS zie je jezelf over de
kaart varen. Je ziet dus in 1 oogopslag waar je bent, waar je naar toe gaat en waar de
obstakels c.q. ondieptes zijn. De werkwijze verschilt in niets met een papieren kaart; het
enige verschil is dat je niet meer met passer en plotter de GPS-coördinaten op de kaart
hoeft op te zoeken.
In theorie kun je dus blind varen; zelfs in dichte mist kun je met deze
informatie en de radar elke haven aanlopen. Omdat de wereld altijd en overal veranderd, en
het menselijk oog en brein altijd sneller en beter informatie kan interpreteren, zal het
zo niet gebruikt worden: onbekende havens worden enkel bij daglicht aangelopen.
GPS | MLR FX312 + dochteruitlezing
buiten |
We hebben voor deze gekozen omdat het goed getest is én over een numeriek toetsenbord beschikt. Dit maakt de bediening een stuk eenvoudiger, en vooral, een stuk sneller. |
|
Garmin Etrex (reserve) |
Bedoeld als reserve. Is dus opgeborgen in stalen kistje (bliksem!). Niet echt geschikt voor maritiem gebruik, maar heel klein en waterdicht. Ook wel handig als je het reddingsvlot in moet . | ||
Radar | Raymarine SL72 |
Lang getwijfeld bij de aanschaf. Stuk duurder als vergelijkbare Furuno 1622. Uiteindelijk gekozen vanwege de NMEA-uitgang en de mogelijkheid als repeater te fungeren van de andere instrumenten. Ook binnen kunnen we dus over alle informatie beschikken. | |
Instrumenten | Autohelm ST60 Wind |
Toont schijnbare wind en de (berekende) reële windsnelheid en windrichting. Is binnen afleesbaar op radarscherm. |
|
Autohelm ST60 Tri-data | Toont snelheid, afgelegde
afstand en diepte. Kan eveneens binnen worden afgelezen op radarscherm. Gekozen vanwege eenvoud en koppelbaarheid. |
||
Kompas |
Sestrel & Moore
stuurkolomkompas |
Perfect afleesbaar
kwaliteitskompas op stuurkolom. Opnieuw gevuld en gekalibreerd. Die van ons is wit overigens.... |
|
Tasco Off-shore (peilkompas) |
Goede kijker, 7 x 50. Waterdicht
en gecoate lenzen voor schitteringenreductie. Geeft ook bij weinig licht nog heel goed beeld. |
||
Handpeilkompas (reserve) |
Theoretisch bedoeld voor het doen van peilingen. Daar hebben we de verrekijker voor (werkt perfect) en zal dus in de doos mogen wachten voor het geval het hoofdkompas kapot gaat / lek raakt. | |
|
Stuurautomaat | Autohelm 6000 (zonder ST) |
Onderdeks gemonteerd, dus
weinig kwetsbaar. De oudere generatie zonder NMEA, dus houdt enkel koers op basis van de
ingestelde kompaskoers. Deze wordt hoofdzakelijk gebruikt voor de korte afstanden. |
|
Windpilot Pacific |
Volgens
enquetes een van de meest gewaardeerde apparaten aan boord; de windvaan stuurautomaat. Wij hebben gekozen voor de
Windpilot Pacific vanwege de eenvoud en de goede service van de (Duitse) fabrikant. 2e
hands kunnen kopen van iemand die wegens gezondheid zijn plannen (voorlopig) vaarwel moest
zeggen. Hans: sterkte en hopelijk krijg je spijt van de verkoop van dit ding! |
|
|
Notebook | Dell Inspiron 3500 (P2, 400 Mhz,
256 MB) |
Geen nieuwe, maar wel voldoende
zware notebook van wereldwijd verkocht merk met goede after-sales. Heeft grote accucapaciteit en interne Zip-drive.
Handig voor backups onderweg en om fotos naar huis te sturen. Windows 2000 SR2 voor
optimale bedrijfszekerheid, enkel de noodzakelijke software. Met analoog & ISDN-modem (en netwerkkaart) om overal ter wereld een telefoonstopcontact te kunnen gebruiken voor een snelle verbinding. Het blijft een kwetsbaar ding en is vast gemonteerd bij kaartentafel en wordt gebruikt met extern (klein) toetsenbord en muis. Afgedekt tegen druppende mouwen, haren en andere voor een notebook levensbedreigende dingen. Alle aansluitingen zijn in het hoofdpaneel ondergebracht: er loopt slechts 1 (gebundelde) kabel naar toe. Na de definitieve configuratie wordt er een bootable image gemaakt van de harde schijf, zodat het systeem zeer snel opnieuw geïnstalleerd kan worden indien nodig. |
|
Navigatie software |
Maxsea Yacht + route + wheather |
Beproefd pakket en, heel
belangrijk, geschreven vanuit de behoeften van de gebruiker, niet de programmeur. Leest
alle kaartsoorten (raster & vector). Verzorgd volledig automatisch het electronische logboek met alle gegevens van alle instrumenten. Compleet gekocht met rasterkaarten wereldwijd. Zie voor details www.setsail.com onder Maxsea. |
|
Navpack + C-map World | Backup pakket, afkomstig uit de
baggerindustrie. Eenvoudig maar doeltreffen. Werkt volledig hands free nadat
route e.d. is ingevoerd. Leest eveneens vrijwel alle (vector)kaarten. |
|
|
Oziexplorer | Pakket is ons nog onbekend, maar
wordt door velen erg positief beoordeeld. Gaan we onderweg verder uitzoeken en testen. Kost vrijwel niets. Zie www.oziexplorer.com. |
|
|
Sextant + tabellen |
Tja, we
kennen de theorie, onderweg zullen we ons verder verdiepen en oefenen. We zijn wel
nieuwsgierig. Is hopelijk nooit echt nodig
maar mochten de beide GPSen uitvallen, dan weten wij waar we zijn
. |
|
|
Kaarten en Pilots | Imray, BA,
etc. etc. (klik hier voor een overzicht) |
Naast de electronische kaarten
gaan er natuurlijk ook de papieren kaarten mee. Beide kunnen vergeleken worden voor de
beste indruk van een aanloopplaats. Verder doet een papieren kaart het ook nog als ie nat is, ook wel handig in je reddingsvlot .. |
|
Barometer | Hier hebben we 2 van; 1 klassieke en 1 electronische. Die laatste heeft als voordeel dat de ontwikkelingen in 1 oogopslag gezien kunnen worden. | |