Veiligheid

                          

Navigatie

                              

Communicatie

                          

Het weer

                          

Stroom

                          

Comfort

Navigatie

De moderne techniek maakt het (bijna) mogelijk om zonder enige kennis van zaken elke plaats op deze aarde te verkennen. Electronica speelt hoe dan ook een belangrijke rol bij de navigatie. Omdat electronica helaas ook nog wel eens de neiging heeft om kapot te gaan, hebben we ook papieren kaar­ten, een sextant en kunnen we geïmproviseerd log maken. Samen met een goed logboekschriftje moet dan te allen tijde een redelijk nauwkeurige positie bepaald kunnen worden. De verhalen van anderen leren dat al die “ouderwetse” middelen vrijwel nooit gebruikt worden. Natuurlijk hopen wij dat ook…

De notebook functioneert als spin in het navigatieweb. Deze ontvangt informatie van de GPS, Wind­meter en log/diepte meter, radar, etc. Al deze gegevens worden door het navigatieprogramma ver­werkt en bewaard in een electronisch logboek.   

We zullen veel gebruik maken van de digitale kaarten. Voor de leek; door de koppeling aan de GPS zie je jezelf over de kaart varen. Je ziet dus in 1 oogopslag waar je bent, waar je naar toe gaat en waar de obstakels c.q. ondieptes zijn. De werkwijze verschilt in niets met een papieren kaart; het enige verschil is dat je niet meer met passer en plotter de GPS-coördinaten op de kaart hoeft op te zoeken.
In theorie kun je dus “blind” varen; zelfs in dichte mist kun je met deze informatie en de radar elke haven aanlopen. Omdat de wereld altijd en overal veranderd, en het menselijk oog en brein altijd sneller en beter informatie kan interpreteren, zal het zo niet gebruikt worden: onbekende havens worden enkel bij daglicht aangelopen.

GPS MLR FX312 + dochteruitlezing buiten We hebben voor deze gekozen omdat het goed getest is én over een numeriek toetsenbord be­schikt. Dit maakt de bediening een stuk eenvoudiger, en vooral, een stuk sneller.     
Garmin Etrex (reserve) Bedoeld als reserve. Is dus opge­borgen in stalen kistje (bliksem!). Niet echt geschikt voor maritiem gebruik, maar heel klein en waterdicht. Ook wel handig als je het reddingsvlot in moet….      
Radar Raymarine SL72 Lang getwijfeld bij de aanschaf. Stuk duurder als vergelijkbare Fu­runo 1622. Uiteindelijk gekozen vanwege de NMEA-uitgang en de mogelijkheid als repeater te fungeren van de andere instrumenten. Ook binnen kunnen we dus over alle informatie beschikken.      
Instrumenten Autohelm ST60 Wind Toont schijnbare wind en de (berekende) reële windsnelheid en windrichting. Is binnen afleesbaar op radarscherm.        ST60 Wind
Autohelm ST60 Tri-data Toont snelheid, afgelegde afstand en diepte. Kan eveneens binnen worden afgelezen op radarscherm.
Gekozen vanwege eenvoud en koppelbaarheid. 
       ST60 Tridata
Kompas Sestrel & Moore stuurkolomkompas Perfect afleesbaar kwaliteitskompas op stuurkolom. Opnieuw gevuld en gekalibreerd.
Die van ons is wit overigens....
    
Tasco Off-shore (peilkompas) Goede kijker, 7 x 50. Waterdicht en gecoate lenzen voor schitteringenreductie.
Geeft ook bij weinig licht nog heel goed beeld.
      Tasco Offshore 54 kuva copy
Handpeilkompas (reserve) Theoretisch bedoeld voor het doen van peilingen. Daar hebben we de verrekijker voor (werkt perfect) en zal dus in de doos mogen wachten voor het geval het hoofdkompas kapot gaat / lek raakt.       
          
Stuurautomaat Autohelm 6000
(zonder ST)
Onderdeks gemonteerd, dus wei­nig kwetsbaar. De oudere generatie zonder NMEA, dus houdt enkel koers op basis van de inge­stelde kompaskoers.
Deze wordt hoofdzakelijk gebruikt voor de korte afstanden.
     ST5000 Plus Sailpilot
Windpilot Pacific

Volgens enquetes een van de meest gewaardeerde apparaten aan boord; de windvaan stuurautomaat.

Wij hebben gekozen voor de Windpilot Pacific vanwege de eenvoud en de goede service van de (Duitse) fabrikant. 2e hands kunnen kopen van iemand die wegens gezondheid zijn plannen (voorlopig) vaarwel moest zeggen. Hans: sterkte en hopelijk krijg je spijt van de verkoop van dit ding!

   

        
Notebook Dell Inspiron 3500 (P2, 400 Mhz, 256 MB) Geen nieuwe, maar wel voldoende zware notebook van wereldwijd verkocht merk met goede after-sales.  Heeft grote accucapaciteit en interne Zip-drive. Handig voor backups onderweg en om foto’s naar huis te sturen. Windows 2000 SR2 voor optimale bedrijfszekerheid, enkel de noodzakelijke software.
Met analoog & ISDN-modem (en netwerkkaart) om overal ter wereld een telefoonstopcontact te kunnen gebruiken voor een snelle verbinding.
Het blijft een kwetsbaar ding en is vast gemonteerd bij kaartentafel en wordt gebruikt met extern (klein) toetsenbord en muis. Afgedekt tegen druppende mouwen, haren en andere voor een notebook levensbedreigende dingen.
Alle aansluitingen zijn in het hoofdpaneel ondergebracht: er loopt slechts 1 (gebundelde) kabel naar toe.
Na de definitieve configuratie wordt er een bootable image gemaakt van de harde schijf, zodat het systeem zeer snel opnieuw geïnstalleerd kan worden indien nodig.
    

        
Navigatie software Maxsea Yacht + route + wheather Beproefd pakket en, heel belangrijk, geschreven vanuit de behoeften van de gebruiker, niet de programmeur. Leest alle kaartsoorten (raster & vector).
Verzorgd volledig automatisch het electronische logboek met alle gegevens van alle instrumenten.
Compleet gekocht met rasterkaarten wereldwijd. Zie voor details www.setsail.com onder “Maxsea”.
  
   
      
Navpack + C-map World Backup pakket, afkomstig uit de baggerindustrie. Eenvoudig maar doeltreffen. Werkt volledig “hands free” nadat route e.d. is ingevoerd.
Leest eveneens vrijwel alle (vector)kaarten.
     
    
Oziexplorer Pakket is ons nog onbekend, maar wordt door velen erg positief beoordeeld. Gaan we onderweg verder uitzoeken en testen.
Kost vrijwel niets. Zie www.oziexplorer.com.
   
     
Sextant + tabellen

Tja, we kennen de theorie, onderweg zullen we ons verder verdiepen en oefenen. We zijn wel nieuwsgierig. ....

Is hopelijk nooit echt nodig maar mochten de beide GPS’en uitvallen, dan weten wij waar we zijn….

 
     
Kaarten en Pilots

Imray, BA, etc. etc.

(klik hier voor een overzicht)

Naast de electronische kaarten gaan er natuurlijk ook de papieren kaarten mee. Beide kunnen vergeleken worden voor de beste indruk van een aanloopplaats.
Verder doet een papieren kaart het ook nog als ie nat is, ook wel handig in je reddingsvlot…..

     
Barometer Hier hebben we 2 van; 1 klassieke en 1 electronische. Die laatste heeft als voordeel dat de ontwikkelingen in 1 oogopslag gezien kunnen worden.