Veiligheid

                          

Navigatie

                              

Communicatie

                          

Het weer

                          

Stroom

                          

Comfort

Stroomvoorziening

Aan boord van zeilboten is de stroomvoorziening altijd een probleem. Omdat de motor niet of nauwelijks gebruikt wordt raken de accu’s snel leeg. Natuurlijk kun je het stroomverbruik beperken, maar je navigatieverlichting en een paar instrumenten heb je heb bij voorkeur na≠tuurlijk wel aan….

Daarnaast vreet alle “comfort”-electronica natuurlijk ook de nodige stroom. Puristen zullen waarschijnlijk zeggen dat je prima zonder koelkast, radio en notebook kunt leven, maar daar denken wij toch anders over: een beetje comfort is ook wel heel erg fijn! En niet te vergeten, dat dagelijkse koude biertje…..

Onze inschatting is dat we dagelijks ca. 120 Ah zullen gebruiken (exclusief de watermaker). Bij voorkeur wil je dit dus ook dagelijks opwekken. Eigenlijk nog meer, want het bijladen van de accu kost ca 140% van de onttrokken stroom. Je wilt dus liefst zoveel mogelijk stroom opwekken op het moment dat de stroom ook verbruikt wordt.

We hebben de volgende (praktische) stroombronnen kunnen verzinnen. Een korte omschrijving van de argumenten voor al dan niet aanschaf staat er achter vemeld.We hebben hier heel veel tijd aan besteed. Rendementen vergeleken (er zijn nog grote verschillen tussen de ver≠schillende zonnepanelen en m.n. windgeneratoren), toepassingsmogelijkheden en ervaringen van anderen. Ook de prijs speelt natuurlijk een rol.

Scheepsmotor De dynamo hiervan levert 50A bij ĺ vermogen. Een Mastervolt Alpha laadregelaar zorgt voor een veel betere lading van de accu’s. We onderzoeken nog de mogelijkheid een zwaardere dynamo te monteren om in kortere tijd meer stroom te draaien.
Volvo biedt een opbouw generatorset, maar die is dusdanig geprijsd dat we die maar snel hebben geschrapt.
 
Generator Is ook al snel afgevallen. Je leest zeer veel over storingen en bovendien werken de kleinere op benzine. Dat hebben we het liefst niet of zo weinig mogelijk (voor de bijboot) aan boord. Bovendien vergt zo'n ding nogal wat ruimte.  
Zonnepanelen De meest efficiŽnte manier van stroom opwekking. We hebben gekozen voor 2 hoge rendementspanelen (85 Watt), die achterop het schip in een draaibare beugel gemonteerd zijn.
Daarnaast hebben we 2 flexibele panelen van 25 Watt. De opbrengst in de tropen is een stuk groter dan hier.
zonnepaneel.jpg (44249 bytes)
Windgenerator Ook hier lees/hoor je verschillende verhalen over. De een zegt dat het een lawaaierig rot≠ding is, de ander zweert bij de permanente opbrengst. Feit is dat wij grotendeels voordewindse koersen zullen varen en dat de effectieve wind op de bladen dus laag is. De meeste windgeneratoren leveren bij weinig wind ook weinig stroom, maar de verschillen in opbrengst zijn groot. De Airmarine 403 levert verreweg de hoogste opbrengst (bij veel wind), maar ook het meeste lawaai. Wij hebben uiteindelijk gekozen voor een Rutland 910/913. Deze begint al met zeer weinig wind te laden en levert ook bij hogere windsnelheden nog een goed resultaat.
Zie  http://www.homepages.hetnet.nl/~ekotheater/wind/productoverzicht.htm voor een goed overzicht en geluidsdemonstratie van de Air Marine 403; net een opgevoerde brommer.....
 rutland910.jpg (2109 bytes)
Water-/sleepgenerator Eveneens verschillende stories over gehoord, variŽrend van shitding (steeds kinken) tot perfect wegens relatief hoge opbrengst van 4-6A per uur bij kruissnelheid.   
Schroefasdynamo Viel af omdat daar eenvoudigweg de inbouwruimte ontbrak en we bovendien een Maxpropschroef hebben; die draait niet mee tijdens het varen. Ook schijnt de Volvo keerkoppeling niet zo van permanent meedraaien te houden.  
Acculader Er was een 15A semi-automatische lader aan boord. Die was echter te licht voor de nieuwe accucapaciteit en bovendien niet volautomatisch, zodat het risico van overlading bestond. Deze is vervangen door een Victron Pallas van 50A met een aparte aansluiting voor de startaccu.  
Spierkracht / ho≠metrainer Vanuit de gedachte dat je tijdens een oversteek weinig gebruik maakt van je onderstel, leek dit een uitstekend middel om 2 vliegen in 1 klap te slaan.
Helaas hadden we er geen ruimte meer voor... :-)