Stroomvoorziening
Aan boord van zeilboten is de stroomvoorziening altijd een probleem. Omdat
de motor niet of nauwelijks gebruikt wordt raken de accus snel leeg. Natuurlijk kun
je het stroomverbruik beperken, maar je navigatieverlichting en een paar instrumenten heb
je heb bij voorkeur natuurlijk wel aan
.
Daarnaast vreet alle comfort-electronica natuurlijk ook de
nodige stroom. Puristen zullen waarschijnlijk zeggen dat je prima zonder koelkast, radio
en notebook kunt leven, maar daar denken wij toch anders over: een beetje comfort is ook
wel heel erg fijn! En niet te vergeten, dat dagelijkse koude biertje
..
Onze inschatting is dat we dagelijks ca. 120 Ah zullen gebruiken
(exclusief de watermaker). Bij voorkeur wil je dit dus ook dagelijks opwekken. Eigenlijk
nog meer, want het bijladen van de accu kost ca 140% van de onttrokken stroom. Je wilt dus
liefst zoveel mogelijk stroom opwekken op het moment dat de stroom ook verbruikt wordt.
We hebben de volgende (praktische) stroombronnen kunnen verzinnen. Een korte omschrijving van de argumenten voor al dan niet aanschaf staat er achter vemeld.We hebben hier heel veel tijd aan besteed. Rendementen vergeleken (er zijn nog grote verschillen tussen de verschillende zonnepanelen en m.n. windgeneratoren), toepassingsmogelijkheden en ervaringen van anderen. Ook de prijs speelt natuurlijk een rol.
Scheepsmotor |
De dynamo hiervan
levert 50A bij ¾ vermogen. Een Mastervolt Alpha laadregelaar zorgt voor een veel betere
lading van de accus. We onderzoeken nog de mogelijkheid een zwaardere dynamo te
monteren om in kortere tijd meer stroom te draaien. Volvo biedt een opbouw generatorset, maar die is dusdanig geprijsd dat we die maar snel hebben geschrapt. |
|
Generator | Is ook al snel afgevallen. Je leest zeer veel over storingen en bovendien werken de kleinere op benzine. Dat hebben we het liefst niet of zo weinig mogelijk (voor de bijboot) aan boord. Bovendien vergt zo'n ding nogal wat ruimte. | |
Zonnepanelen |
De meest
efficiënte manier van stroom opwekking. We hebben gekozen voor 2 hoge rendementspanelen
(85 Watt), die achterop het schip in een draaibare beugel gemonteerd zijn. Daarnaast hebben we 2 flexibele panelen van 25 Watt. De opbrengst in de tropen is een stuk groter dan hier. |
|
Windgenerator |
Ook hier
lees/hoor je verschillende verhalen over. De een zegt dat het een lawaaierig rotding is,
de ander zweert bij de permanente opbrengst. Feit is dat wij grotendeels voordewindse
koersen zullen varen en dat de effectieve wind op de bladen dus laag is. De meeste
windgeneratoren leveren bij weinig wind ook weinig stroom, maar de verschillen in
opbrengst zijn groot. De Airmarine 403 levert verreweg de hoogste opbrengst (bij veel
wind), maar ook het meeste lawaai. Wij hebben uiteindelijk gekozen voor een Rutland
910/913. Deze begint al met zeer weinig wind te laden en levert ook bij hogere
windsnelheden nog een goed resultaat. Zie http://www.homepages.hetnet.nl/~ekotheater/wind/productoverzicht.htm voor een goed overzicht en geluidsdemonstratie van de Air Marine 403; net een opgevoerde brommer..... |
|
Water-/sleepgenerator | Eveneens verschillende stories over gehoord, variërend van shitding (steeds kinken) tot perfect wegens relatief hoge opbrengst van 4-6A per uur bij kruissnelheid. | |
Schroefasdynamo | Viel af omdat daar eenvoudigweg de inbouwruimte ontbrak en we bovendien een Maxpropschroef hebben; die draait niet mee tijdens het varen. Ook schijnt de Volvo keerkoppeling niet zo van permanent meedraaien te houden. | |
Acculader |
Er was een 15A semi-automatische lader aan boord. Die was echter te licht voor de nieuwe accucapaciteit en bovendien niet volautomatisch, zodat het risico van overlading bestond. Deze is vervangen door een Victron Pallas van 50A met een aparte aansluiting voor de startaccu. | |
Spierkracht /
hometrainer |
Vanuit de
gedachte dat je tijdens een oversteek weinig gebruik maakt van je onderstel, leek dit een
uitstekend middel om 2 vliegen in 1 klap te slaan. Helaas hadden we er geen ruimte meer voor... :-) |