April          Egypte - Turkije

 

Naar het pagina-einde

Naar maart 2004

 

DatumLocatieLogboek
do 1 aprilGezirat Wadi Gimal - Rode Zee

Egypte

1 april !!!!!!Even roddelen hoor. Mag dat? Ok dan (dat is het handige van een website, deze is niet interactief). Nu kan het want het roddelobject spreekt geen Nederlands. Schijnbaar wel Japans, en vanochtend herkende het roddelobject op de marifoon wat Mandarijns en voegde daar ter informatie voor ons aan toe dat dat een van de ongeveer 20 Chinese talen is.
Ons roddelobject is Dave van Meander, met wie we hier nog steeds voor anker liggen. Na onze kennismaking in Khor Shin'Ab twijfelden we nog, maar nadat Dave gisteren bij ons op de borrel is geweest, hebben JG en ik hem definitief het predikaat rare kwibus opgeplakt. Dave is Amerikaan. Hij heeft broers die hoge functies als admiraal hebben bij de Navy en de SAS (niet verder vertellen, maar een zit in de Intelligence business). Ook heeft hij allerlei vrienden op belangrijke posten, waarvan er één een private intelligence company heeft. Dave cruist al ruim 25 jaar, en vraagt voordat hij ergens heen gaat rapporten op aan zijn broers en vrienden over de situatie in die gebieden. Zo vertelde hij ons dat er 'van alles' aan de hand is in de gebieden waar we door heen zijn gekomen en waar we nu zijn. Delta's in de bergen in Sudan, andere Amerikaanse troepen ergens anders, toestanden in Yemen, onrust overal. We moeten eigenlijk continu over onze schouder kijken en vooral voorzichtig zijn. Het lijkt weliswaar allemaal niet zo te zijn, maar dat komt doordat we op de wal eigenlijk alleen maar in contact komen met mensen die Engels spreken. En het feit dat ze Engels spreken betekent dat ze niet anti-ons zijn, en dus niet representatief voor de rest van de bevolking. Begrijp je?
SchoffieZijn vriendje met de private intelligence company heeft een tijd geleden groot rapport aan hem uitgebracht, en het is 'amazing' hoeveel in dat rapport voorspelde incidenten inmiddels zijn gebeurd. Wereldwijde ziektes (SARS), aanslagen in Europa (Madrid en Istanbul), weet ik veel wat, sluiting van het Panama kanaal omdat er geen onderhoud wordt gepleegd, sluiting van Suez, en ook nog allerlei onheil dat aan de gang is in Europa. Dave heeft dus besloten dat hij om die reden geen jaar of 4 in de Med zal gaan doorbrengen zoals hij aanvankelijk van plan was, maar slechts 6 maanden in Turkije en Griekenland (by the way, Grieken haten Amerikanen) en dan wegwezen. Veel te eng allemaal.
Het miljonair-vriendje van Dave heeft hem onlangs een weerbericht doen toekomen, en Dave is ervan overtuigd dat zijn vriend dat weer niet van internet heeft geplukt, maar dat hij satellieten of helikopters heeft ingeschakeld. Of whatever.
Snap je?

Het onderwerp piraterij is natuurlijk koren op zijn molen. Hij heeft daar zat ideeën over. Terwijl wij het 'sitting duck'-principe hanteerden, zijn er volgens hem ook andere tactieken mogelijk, ook als je geen wapens hebt.
"You can outsail them, you can outsmart them, or you can outfight them", was zijn gevleugelde uitspraak.
Het eerste is duidelijk.
HaaaaaaaaiHet tweede: slimmer zijn dan zij. Bijvoorbeeld lange lijnen achter je boot uitvieren en gaan slingeren in de hoop dat de lijnen in de schroef van de piraat komen. Maar nog sterker: ziplock-zakjes gevuld met benzine naar hun boot gooien, en vervolgens met een flare dreigen.
Optie 3: met wapens in de weer. Vanzelfsprekend heeft Dave wapens aan boord. Hij is immers Amerikaan.... Dave kwam er achter dat je in Thailand granaten kunt kopen. Natuurlijk was hij daarnaar op zoek, anders was ie er niet achter gekomen. Wat ze kosten?
"Veertig dollar per stuk."
"O, doe er dan maar 4." (een life-time-supply voor cruisers volgens Dave)
"Dat kan niet, je moet een case kopen."
"Hoeveel zitten er dan in een case?"
"Honderd."
En dat vond zelfs Dave te gortig.
Dave vond het eigenlijk wel jammer dat hij geen piraten is tegen gekomen. Hij had er nota bene 20 jaar voor Chantal maakt een kwarktaart en en chocoladetaartgetraind!!!!!

Het klinkt allemaal een beetje te Tom-Clancy-achtig. Niettemin is Dave wel aangenaam en amusant gezelschap..... Dat hebben we vanmiddag weer aan den lijve ondervonden.

Genoeg over het onderwerp Dave. Ik zou bijna vergeten dat ik vandaag de hele dag in de kombuis heb gestaan om lekkere dingen voor morgen te maken. En dat het hier zo mogelijk een nog grotere kwallenbende is dan op onze vorige ankerplaats. En dat de wind de hele dag tussen 20 en 25 knopen was, terwijl we eigenlijk weg wilden. En dat toen we er eigenlijk wel vrede mee hadden, de wind wonder boven wonder onder de 10 knopen zakte. En dat we dus toch nog met daglicht vertrokken zijn voor een nachttocht naar de volgende ankerplaats.
JG kreeg onderweg nog de schrik van zijn leven toen de dieptemeter ineens van oneindig naar 7,7 meter ging, terwijl we 2,5 mijl verwijderd waren van het dichtstbijzijnde rif. Nee het was geen vis die onder de boot door zwom, want Dave van Meander had het ook.
[Chantal]

vr 2 aprilRode Zee - Port Khalib - Ras Toronbi

Egypte

Jarige Job. Wordt het niet eens tijd voor een nieuwe zonnebril?????Er is er een jarig, hoera, hoera. Dat kun je wel zien, dat is hijijijijijijij =>

's Ochtends kwamen we in Port Khalib aan, waar een marina in aanbouw, maar al wel diesel verkrijgbaar is. Het moet een gigantisch complex worden, het project heeft meerdere fasen en is een 10-jarenplan. Uiteindelijk moet het hier een soort Sharm El Sheikh worden.
Hier ontmoetten we onze eerste Egyptenaren. Een ontmoeting die totaal anders was dan verwacht. Keer op keer hoorden we namelijk verhalen over dat Egyptenaren een heel naar volkje zijn. Ze kennen maar 1 woord: "money". Of "baksheeeeeeeesh". Overal moet over onderhandeld worden, en zelfs dan moet je nog op je hoede zijn, want ze neppen je waar je bij staat. Of de prijs wordt achteraf toch ineens anders.
Niets van dat al. De prijs van de diesel stond keurig op papier ( al was het enige deel van het papier dat JG begreep het getal 30 en de naam van de oliemaatschappij, de rest was Arabisch), en de Egyptenaren waren de vriendelijk- en charmantheid zelve. Zeer aardige gasten, deze lui. Zij en wij hebben ons bescheurd over de show die Dave van Meander ten beste gaf. Wat een komediant.

De havenmeester en en de tankjongens in Port Ghalib. Op de achtergrond zie je nog een enorme leegte, een bouwput waar binnen een aantal jaren een soort Sharm El Sheikh moet komen.Misschien zijn we door al die verhalen wat te bevooroordeeld. We zouden bijna terugkomen op ons besluit (eergisteren genomen) om zo snel mogelijk naar Suez te gaan, nergens in te klaren, de officiële ports dus te vermijden en dus ook de hoge kosten (Egypte is duuuuuuuuur om binnen te komen), alleen ankerplaatsen en eilandjes aan te doen indien nodig, om zodoende die vreselijke Egyptenaren te vermijden en wat meer tijd te hebben in de Med. Jammer van Luxor, maar dat moet dan maar een andere keer. En de piramides kunnen we waarschijnlijk wel gaan bekijken vanuit Suez als we toch moeten wachten op de passage.
Maar ons plan staat nog steeds. Als het weer het toestaat. Voor de komende dagen wordt er een flinke bak wind voorspeld uit het noorden en moeten we dus beschutting zoeken. We voelen er weinig voor om aardig wat dollars te betalen voor een marina die er nog niet is, en hebben als ankerplaats Ras Toronbi uitgekozen, 7 mijl verderop.

We feestten in een ambiance van kerstverlichting en ballonnen. Een dag later......Ras Toronbi was dan ook de plaats van het feest later op de dag. Weinig mensen gaven acte de presence, ondanks de uitnodigingen. Niettemin was het erg geslaagd, met Dave erbij die ons weer kostelijk vermaakte. En niet te vergeten alle lekkere dingen die ik had gemaakt. Schouderklopje voor mezelf, vooral het gebak was subliem (ook qua calorieën): arretjes-perzikkwarktaart en een hemelse chocoladetaart. Geen oven nodig, zie de vreselijk foute maar onvermijdelijke receptenpagina. JG voelde zich gisteren en vandaag helemaal schuldig dat ik er zoveel werk van maakte. Maar hij vergeet dat ik het gewoon erg, erg leuk vind om te kokkerellen. En bovendien ben ik een enorme lekkerbek (zo niet vreetzak), en dit was een mooie gelegenheid.
[Chantal]

za 3 aprilRas Torobi

Egypte

To doWat een voldaan gevoel hebben we. Nee, niet van al dat lekkere eten van gisteren, maar omdat we zo ontzettend veel hebben gedaan. De weersvoorspellingen geven veel wind op, en dat hebben we vannacht al gemerkt.
Er staat nog meer wind aan te komen, dus vonden we het wel een geschikt moment om aan de boot te werken met klussen die al lang op de to-do-lijst stonden. Ik voegde nog wat extra ladingen stof toe aan het woestijnzand dat overal en nergens op en in de boot ligt door mezelf ledig te houden met het schuren en lakken van een deel van het houtwerk in de kajuit, terwijl JG allerlei klussen buiten deed en als toetje de pomp van het toilet in de natte cel achterin onderhanden nam. Die pompt nu weer als de beste.
[Chantal]
zo 4 aprilRas Torobi

Egypte

Gisternacht moesten we twee keer uit bed omdat het ankeralarm af ging. Ook vannacht was het raak. De wind werd aan het einde van de nacht nog harder.
Onze ankerplaats is niet echt groot, en aan bijna alle kanten omringd door riffen. Prima beschut tegen golven, maar wat minder tegen wind, en we worden dan toch wat onrustig. Soms is dat terecht, zoals op onze vorige aSjessus wat een mooie boot!!!!nkerplek bij Gezirat Wadi Gimal, toen we (overigens pas na een dag) gingen krabben. Die ankerplek was op zich ook wel beschut, vooral tegen golven, maar de bodem was zand over koraal, en ons anker kon zich niet diep genoeg ingraven. Maar soms is onze onrust onterecht, zoals nu. 's Ochtends hielden  we beurtelings een tijdje ankerwacht, maar alles leek in orde te zijn.
Verder doen we NIETS.

We hebben vandaag in de verte een kameel in galop gezien. Dat is onvoorstelbaar, ik weet het. Het lijkt bijna een contradictio in terminis. Die herkauwende beesten die normaliter in slowmotion lijken te bewegen.
En nog zoiets raars: ik kon het niet goed zien, maar het leek wel alsof hij zijn voor- en achterpoten synchroon bewoog. Dus niet zoals een paard galoppeert.
Trouwens, ik zeg wel kameel, maar eigenlijk hebben we hier nog geen kameel gezien. Alleen dromedarissen. Eenbultig. Of zijn wij het enige malle volkje dat die eenbultige beesten een andere naam toedicht dan die tweebultige? JG rookt dan wel niet meer, maar volgens mij stond op zijn pakjes Camel ook altijd een eenbultig exemplaar. Toch?
[Chantal]

ma 5 aprilRas Torobi

Egypte

Beauty in de woestijnVolgens de weersvoorspelling zou er een petieterig weerwindowtje aan komen. In de loop van vandaag te beginnen. We hebben dus de hele dag zitten wachten tot de wind minder werd. En dat duurde heeeeeeeeeel lang en ging heeeeeeeeeeel traag. Pas aan het eind van de middag was de wind gereduceerd tot het aantal knopen waarvan we dachten: "OK, het zou misschien kunnen." Maar inmiddels zouden we misschien niet meer voldoende tijd hebben om onze eerstvolgende stopplaats (Shaker Island voor Hurghada, ca 124 mijl) te bereiken voordat de wind weer flink zou gaan blazen. Er zijn wel een paar andere stopplaatsen dichterbij, maar daar moet ingeklaard worden, en dat kost ons minstens honderd dollar.
We twijfelden. Gaan (ik) of niet gaan (JG en Dave). Dus we bleven.

's Avonds werden we van onze James Bond film opgeschrikt door wat geroep vlak bij onze boot. Vissers in een piepklein vissersbootje zonder buitenboordmotor. Vervelende Egyptenaren die wat willen? Daar gaat ons vooroordeel weer met ons aan de haal.
Een van de vissers had een zere mond, en in gebroken Engels vroegen ze of wij ze konden helpen aan 'some capsules'. Een ontzettend dikke wang was stille getuige. En we zijn tenslotte niet al te ver van het land van de barmhartige Samaritanen, dus gaven we ze een doosje met zware pijnstillers. "Thank you, thank you, thank you," zeiden ze dankbaar. So much for vervelende Egyptenaren.
[Chantal]

di 6 aprilRas Torobi

Egypte

Kapitein GrijsbaardMisschien denken jullie wel dat wij vreselijk achterdochtig zijn. Dat we na al die verhalen over irritante, vervelende, afschuwelijke Egyptenaren niemand meer vertrouwen en overal spoken zien. En misschien is dat ook wel zo. MAAR WE ZIJN NOG LANG NIET ZO ERG ALS DAVE!!!!!!!!!!!!!!
En dat zeg ik niet omdat Dave gisteravond, toen hij kennelijk de vissers bij onze boot had gezien of gehoord, met een schijnwerper van weet-ik-hoeveel-candela onze boot compleet in de zon zette. En waarschijnlijk ook al één van zijn wapens in de aanslag had.
En ik zeg dat ook niet omdat Dave een compleet infraroodsysteem heeft op zijn boot met warmtesensoren om toenaderende indringers te ontdekken en vervolgens de complete omgeving te verlichten. Niet IN zijn boot, nee aan de buitenkant. En ook niet vanwege zijn dinghy-alarm.
Nee, dat zeg ik omdat Dave vanochtend, na talloze pogingen om ons via de marifoon op te roepen, helemaal Meander, de boot van Davehypernerveus zijn bijboot te water heeft gelaten en naar ons toe is komen varen, omdat hij dacht dat die enge vissers van gisteravond vannacht waren teruggekomen en ons weet-ik-veel-wat hadden aangedaan. Dat dacht hij omdat we vanochtend niet op het SSB-netje waren, en hij ons om 10 uur nog steeds niet had gezien en niet reageerden op marifoonoproepen. Wij lagen ondertussen nog heerlijk opgerold in ons bed, omdat we gezien de weersvoorspellingen hier voorlopig toch niet weg zijn, en we dus vonden dat we dat SSB-netje wel voor een keer konden missen. Maar nu komt de klap op de vuurpijl: hij had nieuwe handschoenen in zijn bijboot meegenomen, omdat hij "didn't want to mess anything up, in case something terrible had happened." Zodat hij geen vingerafdrukken zou maken. DAAROM zeg ik dat wij lang niet zo erg zijn als Dave

Nog steeds nerveus trillend dronk hij de koffie die we hem gaven op. Waarna we weer drie uur lang op de hoogte Je zou het niet zeggen maar Chantal is aan het kokkerellen...werden gebracht van alles wat er op militair en intelligence-gebied in de wereld gebeurt. Wat er ECHT gebeurt, niet wat iedereen in het nieuws leest. Zoals over de 8 nuclear warheads die Bin Laden in Oezbekistan had gekocht, waarvan Amerika er alweer 6 te pakken heeft. En dat ze ze alle 8 zouden hebben als Frankrijk en Duitsland niet die dingen in Hamburg en Parijs zelf had willen pakken en de boel verprutst hadden. En dat die dingen dus nog steeds in de buurt van ons landje zijn, omdat ze niet zo gemakkelijk te transporteren zijn. O ja, en de ECHTE reden waarom Amerika in Irak is ingevallen (omdat twee van die nuclear warheads in Irak waren. En omdat anders Israël Irak zou binnenvallen en dan zou het eind zoek zijn want die Israëliërs walsen dan zo door naar andere landen. Volgens Dave). Zoals dat Amerika precies weet waar Bin Laden uithangt. Zoals over de mobiele laboratoria van Saddam Hoessein. O ja, en over de complete route die Saddam heeft afgelegd met Amerika op zijn hielen. Dat Saddam een paar keer echt geluk heeft gehad omdat hij door toeval aan de dood is ontsnapt. Dat de Amerikanen al van tevoren wisten dat er iets groots ging gebeuren op 11 september 2001, en dat Bush en alle andere belangrijke mensen al hoog en droog in de lucht zaten vóór de ramp. En over de geheime pogingen van Clinton om te onderhandelen tussen Israël en de Palestijnen. Dat Clinton Israel wist te overtuigen door chantage (geen steun meer). En dat Arafat telkens als er een akkoord was weer met nieuwe eisen kwam. En over de geldstromen van de terroristen, over de 28 vrachtschepen die met dat geld werden gekocht, en die over de wereld uitzwermden met kilotons aan explosieven en vaak ook met anthrax aan boord. En dat de Amerikanen al die 28 vrachtschepen heeft laten zinken, sommige zelfs op het allerlaatste nippertje. Enzovoort.
Genoeg om 10 nieuwe Tom-Clancy-thrillers op te baseren.
Snap je?

We hebben trouwens spijt dat we gisteren niet toch zijn vertrokken. Het was achteraf gezien precies een mooi windowtje geweest. Ik probeer mijn mond dicht te houden.... maar dat is heeeeeeeel moeilijk.
[Chantal]

wo 7 aprilRas Torobi

Egypte

Precies een jaar geleden gingen we door het Panamakanaal. Moet je nagaan, in een jaar tijd zijn we bijna bij het Een val met twee gezichten. Bruin van het stof.......andere grote wereldkanaal. In de tussentijd hebben we 17.740 mijl afgelegd. Dat is bijna 50 mijl, ofwel 90 kilometer per dag. Deel dat door onze gemiddelde snelheid over die periode van bijna 5,3 mijl per uur, en we zijn bijna 9,5 uur per dag aan het varen. Laat er nu nog eens iemand een opmerking maken over dat dit eigenlijk gewoon een lange vakantie is.....

Eigenlijk waren we gisteren al van plan om weer te gaan klussen, maar Dave (Ooohh-all-this-intelligence-info-drives-me-nuts-Dave, Why-do-people-do-this- of Why-does-America-do-this- Because they can-Dave) bleef tot aan het begin van de middag hangen, en toen vonden we het te laat om te beginnen. Vandaag dus. Voor onze werkzaamheden: zie 3 april, alleen de locatie van de arbeid was anders. Ik heb weer voor zandstorm gespeeld met behulp van schuurpapier en lakte vervolgens andere stukken houtwerk, en JG nam de pomp van het toilet in de punt onderhanden.

We houden nog steeds angstvallig alle luiken dicht om te voorkomen dat we binnen ook een woestijn krijgen. Na het schuren hebben we toch maar het ergste stof binnen weggehaald, maar met luiken open zou het binnen de kortste keren weer een zandfestijn worden. Niet dat we zandstormen of zo hebben (die doen zich schijnbaar pas bij 35 knopen of meer voor), maar op de kant groeit niks dat het zand kan vasthouden, en dus zit er gewoon een boel zand in de lucht.
[Chantal]

do 8 aprilRas Torobi

Egypte

Misschien komt er weer een windowtje aan en kunnen we morgenmiddag weg. De wind is dan wel niet erg zacht, dus echt een lekker tochtje zal het wel niet worden, maar daarna wordt de wind weer harder.
We gooien er nog een dag klussen tegenaan. Alles wat gisteren is gelakt moet nog een tweede keer, en ik ga Chantal lakt het houtwerkzelfs door naar fase 3. We hebben namelijk maar 1 bus lak, en weten niet zeker hoeveel we daarmee kunnen doen. Ik werk dus maar inefficiënt, en werk in volgorde van noodzaak delen van het houtwerk af.
Ondertussen zit Kapitein Blauwoog de hele dag in de kuip (op wat duiken in de bakskist na) met handleidingen en stroomschema's voor zijn neus. Van ..... - nee dit geloven jullie vast niet - ....... de verwarming. Die is namelijk sinds de grote reorganisatie en vernieuwing van alle elektriciteit voor ons vertrek uit Nederland nog niet aangesloten. En je kunt het geloven of niet, maar het begint hier zachtjes aan toch wel wat frisjes te worden. 's Nachts is het gewoonweg koud (ok, dat kan nog in de woestijn, denk je dan), maar ook overdag is het fris. In de zon is het te warm, en in de schaduw is het te koud. De wind is fris.
De kleuren van de draadjes kloppen niet met de handleiding, de handleiding is onduidelijk en er zit een ander schakelkastje op onze verwarming dan standaard, vandaar dat het de hele dag duurt voordat JG er uit is.
Aan het einde van de dag kruipen we uit arren moede maar om 8 uur in ons bed. Buiten is het te koud, en binnen in de kajuit is alles nog nat.
[Chantal]
vr 9 aprilRas Torobi

Egypte

Windmolen in bedwang gehouden door elastiekNou, van dat weerwindowtje dat we gisteren dachten te zien, daar komt niets van in. Twintig tot vijfentwintig knopen is het nu al, en dat zal na morgen volgens de voorspellingen alleen maar nog meer worden.
Wat een ironie. Toen we nog rustig aan door de Rode Zee wilden cruisen gingen we als een speer. En vanaf het moment dat we besloten om zo snel mogelijk langs Egypte te gaan, gaan we als een slak. Áls we al voortgang maken. We liggen nu al een week in Ras Toronbi.

Alles begint op te raken. Dave heeft geprobeerd toestemming te vragen aan de militairen hier op de kant om zonder visum naar El Quseir te gaan (een stadje 40 mijl naar het Noorden) om te internetten, sigaretten en verse dingen te kopen. In eerste instantie mocht dat met achterlating van zijn paspoort, maar toen puntje bij paaltje kwam vond de baas van de baas het toch niet goed. Zelfs met visum had dat niet gemogen. Dave en wij helpen elkaar dus aan van alles en nog wat. Uien, boeken, DVD's, sigaretten (neeee, JG is niet weer gaan roken, maar we hebben baksheesh-voorraad voor deze Marlboro-route door de Rode Zee), kwasten, noem maar op.

Het begint aardig te kriebelen om verder te gaan, ondanks onze activiteiten. Behalve klussen kunnen we namelijk niet zo heel veel doen. De kant op is dus onmogelijk. En zwemmen en snorkelen doe je hier ook niet voor je plezier. Een teen in het water vonden we al teveel. Sjessus wat is het water hier koud..... (geen wetsuits hè)
[Chantal]

za 10 aprilRas Torobi

Egypte

Zonsondergang in Ras ToronbiDom, dom, dom.
Onze voorraden nemen gestaag af of zijn al tot nul gereduceerd, incourante voorraden worden weer courant. JG is helemaal in zijn nopjes dat de boot steeds hoger komt te liggen. We liggen nu niet langer over bakboord (bijna alle voorraden liggen aan bakboord), de antifouling komt weer een stuk boen de waterlijn uit.
Waar had ik het over? O ja.
Om inspiratie op te doen keek ik net in een paar kookboekjes (een van de meest waardevolle zaken aan boord voor mij. JG verbaast zich er keer op keer over dat ik me uren kan vermaken met die dingen).
Ik HAD al visioenen over heerlijke malse biefstuk, broccoli met kaassaus, gerookte zalm, witlof met roquefortsaus, bleekselderij, lamshaasjes met champignons, een heel assortiment sla, gerechten met uitgebakken spekjes erin, chocolademousse, in knoflook gebakken garnalen, asperges, gegratineerde aardappelen, Brie de Meaux, spruitjes, spareribs met knoflooksaus, spinazie ...... En ijs!
Maar niet alleen dit soort dingen hoor. Ik snak ook gewoon naar een heerlijk donkerbruin brood van Albert Heijn. Met Calvé pindakaas. Of naar yoghurt. Of gewoon een vers visje (vissen is verboden hier in de Egyptische wateren. Onderweg gooien we wel lijnen uit, maar hier in het zicht van de militairen houden we ons maar gedeisd). Oude kaas!!! Of gewoon een slavink. Een appel. En paprikachips, ..... ooohhhhhhhh!!!!!!!!!! Ik kan nog wel eeeeeeeeuwen doorgaan...... (Sjessus, jullie moeten denken dat ik een enorme vreetzak ben. Hm ja, eigenlijk is daar geen ontkennen aan)
Maar nu, nu ik in de kookboekjes heb gekeken......!!!!! Dom, dom, dom dus.

Weer een mislukt brood in de maak...We hebben nog wel een paaaaaaaaaar kleine lekkere dingetjes. Zoals gedroogde vijgen. Maar geen roomkaas om mee te vullen. Zoals een zalige tapenade. Maar geen toastjes meer om het op te smeren (en brood bakken blijkt voor ons zonder broodbakmix na dik anderhalf jaar nog steeds een onmogelijkheid. Te zout. Te zoet. Niet gerezen. Teveel gerezen en weer ingezakt. You name it, wij hebben het gehad. Zelfs een broodbakmachine bracht geen uitkomst, want op onze omvormer houdt die er na het kneden mee op. En zelfs de broodbakmachine laat het brood instorten).

Ik neem nog maar een bouillonnetje. (daarvan hebben we nog een miljoen blokjes.......)
[Chantal]

za 10 aprilRas Torobi

Egypte

De koraalpatch vlak achter onze boot. De ankerplaats is een beetje klein.....De wind giert door het want. Elke dag is het hetzelfde verhaal. In de loop van de nacht komt de wind als een razende opzetten. Regelmatig wordt een van ons beiden 's nachts wakker en kan dan niet meer inslapen vanwege visioenen van Pinical op het rif. Nergens voor nodig, want ons anker zit na anderhalve week echt wel vast. Een stelletje neuroten zijn we. 's Ochtends om en uur of 9 a 10 heeft de wind zijn top bereikt (vandaag 25-30 knopen) en blijft de rest van de ochtend hard waaien. Pas in de loop van de middag neemt de wind heel langzaam af, tot we om een uur of 4 a 5 ons hoofd eindelijk weer eens buiten wagen. We leven overdag inderdaad binnen. Aan het eind van de middag kunnen we een uur of 2 a 3 buiten in de kuip zitten, daarna is het alweer donker en te koud. (O, de verwarming doet het trouwens sinds vandaag. Vanochtend heeft JG zijn denkwerk omgezet in daden, en binnen een kwartier kwam er warme lucht langs mijn voeten stromen! Na het testen hebben we hem toch maar weer uitgezet....)
Onze hoop is nu gevestigd op de 13e. De wind lijkt dan te gaan inzakken, en biedt misschien zelfs een dusdanig groot gaatje dat we direct door kunnen naar Suez. Duimen!
[Chantal]
zo 11 aprilRas Torobi

Egypte

"Wanneer zou het eigenlijk Pasen zijn?" vroeg ik vorige week aan JG. Grote kans dat het al lang Pasen was geweest, maar ik ging toch maar eens op zoek.
Dezelfde koraalpatch, een mini-atolletjeMijn eerste hoop was de computer. Maar noch de datumaanduiding op de laptop noch Outlook gaven enige sjoege over feestdagen.
OK, mijn agenda dan. Die is weliswaar nog uit 2002, maar je weet maar nooit. Helaas, die wist het ook niet.
Het volgende idee was een kalenderkaartje van 2003 dat we ooit na een erg enerverende middag in Albufeira, Portugal van de zeer intrigerende tante Loes van Bin kregen. Tante Loes is zeeeeeeer gelovig, kan in tongen praten (whatever that means) met God en met anderen die dat kunnen, probeerde ons te bekeren, en had tranen in haar ogen toen we weer op de trein naar Lagos stapten waar onze boot lag. Van haar kregen we een kalenderkaartje met op de achterkant (of de voorkant, het is maar hoe je het bekijkt) de beeltenis van Maria met Jezus. Ik heb het nooit over mijn hart kunnen verkrijgen om dat kaartje weg te gooien, zelfs al is het al lang geen 2003 meer, dus die prijkt hier nog ergens op een wandje achter de Iridium telefoon. Is dit bijgelovig? Of is dit niet bijgelovig maar gelovig?
Ik dwaal af. In elk geval, van dat kaartje werden we over Pasen in 2004 ook niet wijzer.
Tja, je moet toch iets op de website zetten....Mijn laatste redmiddel was uiteindelijk een afzichtelijke kalender die we ergens in een Chinees winkeltje in Penang, Maleisië cadeau kregen. JG vond die zo lelijk dat hij hem wilde bewaren, en zelfs ophing in de kajuit. Ik heb nooit begrepen waarom je iets dat zo lelijk is zou willen bewaren, laat staan óphangen, en deed dus ook geen pogingen om de kalender weer terug te hangen toen hij van het wandje afviel, achter de rugleuning van de bank. "Mooi laten liggen", dacht ik. Daar vond ik hem dus ook weer terug. En wonder boven wonder stond er ergens tussen alle aanduidingen van de Boeddhistische tijd en onze tijd en weet-ik-veel-wat-voor-tijd, Chinese tekens, en andere rotzooi 'Good Friday'. Geen 'Easter', nee. Alleen 'Good Friday'.
En dus wisten we dat het vandaag Pasen is.

Pinical in Ras ToronbiOverigens was die zoektocht achteraf helemaal niet nodig geweest (afgezien van het feit dat die afzichtelijke kalender eindelijk zijn weg heeft gevonden naar de vuilniszak. Niet tegen JG zeggen hoor!), want mijn paps kondigde via de Iridium eerst Goede Vrijdag aan, en vervolgens Pasen.
En zelfs de Egyptenaar die vandaag bij ons op bezoek kwam wist te vertellen dat het rondom deze tijd een Christelijke feestdag zou zijn.

Ik weet niet wat het is hoor, wat nou zijn die Egyptenaren een rotvolkje waarvan het belangrijkste woord in hun vocabulaire baksheesh is??? Tot nu toe vinden wij die Egyptenaren een fantastisch volkje. Toegegeven, ons referentiekader is beperkt, want omdat we nog geen visum hebben mogen we niet naar de kant en ontmoeten dus nauwelijks Egyptenaren. Maar toch.
Vandaag kwam Ahmed bij ons buurten. Ahmed was van een van de 'duikboten' die hier langs de kust opereren. Regelmatig legt er een van die joekels van een meter of 30 aan op het rif vlak bij onze ankerplaats. Met hun gasten gaan ze een paar uur duiken, en varen dan naar een volgende plek. Ahmed kwam een praatje maken en dat was wel gezellig. Hij zag een van onze vislijnen met aas in het gangboord liggen, en was wel geïnteresseerd in aasjes en haken. We hadden alleen nog maar kleine octopusjes in de aanbieding, maar die had ie al genoeg, en gaven hem wat grote haken. Twee was genoeg, zei hij, terwijl we nog een zakje met wel 12 haken hadden. Wilde hij nog vislijn? Daar hebben we nog kilometers van. Maar nee, lijn had hij ook wel genoeg. Jee, we hebben wel eens anders meegemaakt. Dit was een buitengewoon aardige gast, en het ging op een leuke manier. Hij hoefde niet alles te hebben wat ie kon krijgen en wat ie niet kon krijgen, en vroeg tot slot nog of hij ons nog ergens me kon helpen. Ik bedoel maar. We bedankten hem, maar toch kwam hij een half uur later met een maat een fles drinken brengen. En als we in El Quseir zouden komen, 40 mijl naar het noorden, dan moesten we maar komen eten bij hem en zijn familie.
Hoezo vervelende Egyptenaren???
[Chantal]

ma 12 aprilRas Torobi

Egypte

Gisteren hebben we ons 3-gangen Paasdiner met Dave gedeeld. We hadden niet echt de indruk dat dat aan Dave besteed was, maar wij vonden het in elk geval erg lekker. Maar we hebben nu wel een beetje het gevoel dat we een overdosis Dave hebben gehad.

De windmolen draait weer overuren. Volgens JG is het een wonder dat we niet opstijgen. Aan het lawaai dat hij maakt, met 25 tot 30 knopen wind, kan het niet liggen. Ik bak nog maar weer eens een ontbijtkoek, en JG verbetert de isolatie van de motorkist. Hoezo stereotiep?
[Chantal]

di 13 aprilRas Toronbi - Red Sea De wekker stond om kwart voor 6. Wij doen nog steeds aan Sudanese tijd, maar in Egyptische tijd is het dan kwart voor 5. Onmenselijk, nietwaar? Het begint dan al een beetje licht te worden. We merken goed dat de dagen langer worden, dat het langzamerhand zomer wordt. Het is lang, erg lang geleden dat we dagen hebben gehad met meer dan 12 uur licht. Ik denk zo'n anderhalf jaar???
Maar ik dwaal weer af. Het idee was dat we zouden kijken of het weatherwindow dat we vandaag, morgen en overmorgen verwachten, al was begonnen. Maar die wekker hadden we niet eens nodig, want we hoorden de wind door het want gieren nog voordat de wekker afging. We doken er nog een dik uur in. Om 7 uur luisterde JG op de SSB naar het netje welke omstandigheden de anderen hadden. Zo ontzettend veel zin heeft dat overigens niet, want wij behoren tot de voorlopers. Ja, je zou het niet zeggen, maar er zijn vóór ons slechts een stuk of 10 jachten, waarvan er naar schatting pas een stuk of 3 door het Suez kanaal zijn (Britt was de eerste). Achter ons zitten minstens 35 jachten. Hoeveel het er in werkelijkheid zijn weten we natuurlijk niet. We kunnen alleen maar afgaan op de jachten die zich op het SSB-netje melden. Het schijnt overigens dat er ieder jaar minder jachten door de Rode Zee gaan. Meer en meer jachten kiezen kennelijk voor de route rond Zuid Afrika.
Enniewee, de wind was nog steeds niet afgenomen, en dus probeerden we nog maar wat te slapen. De rest van de dag wachtten we. Wachten, wachten, wachten. Stomme dag.
Om 4 uur vonden we dat het wel kon, lichtten we tegelijkertijd met Meander ons anker, en begonnen tegen 12 knopen wind in te hakken.
[Chantal]
wo 14 aprilRed Sea - Strait of Gubal Alle weerberichten kunnen de prullenbak in. In plaats van ca 5 knopen wind volgens 3 verschillende voorspellingen begon afgelopen nacht om een uur of 4 boven de 20 knopen te waaien. DAT hadden we niet Helaas hebben we geen betere foto. Dit is de normale kwallendichtheid in de Rode Zee. Af en toe is er een veld met nog meer kwallen.afgesproken!!!! Dit was natuurlijk funest voor onze snelheid, die al niet denderend was, maar nu beneden de 3 zakte. En dan nog niet eens in de goede richting: de snelheid richting ons waypoint was eerder rond de 1 knoop. Zo komen we natuurlijk nooit binnen 2,5 dagen in Suez!!
Dave zat nog steeds achter ons, al liep de afstand wel op, en begon de neiging te krijgen om de kant op te zoeken. We praatten hem moed in met het verse weerbericht dat we hadden.
In de loop van de ochtend nam de wind gelukkig af (inmiddels waren we alweer een stootwil kwijt ondanks de dubbele knoop), en 's middags konden we zelfs vlak water bewonderen, met 2 knopen wind. Wat een vreemd weer hier.

Onze pogingen om vis te vangen bleven helaas vruchteloos. Wel zagen we weer hele velden met kwallen.
[Chantal]

do 15 aprilStrait of Gubal - Gulf of Suez - Sheikh Riyah Harbour

Egypte

Jachttransport van Aden in Yemen naar Port Said in Egypte: een gat in de markt, hadden we gisteren bedacht. Het is niemands hobby om tegen felle wind in te hakken of op weatherwindows te wachten. In elk geval van niemand die wij kennen, al zijn er natuurlijk altijd idioten.
We discussieerden erover hoeveel we ervoor over zouden hebben. Reken maar uit: ca 250 motoruren (!!!), 3 liter diesel per uur, zeg dus € 250 voor brandstof. Reken 5% afschrijving op je motor (uitgaande van 5.000 motoruren en de kosten van een motor ad 10.000) ad € 500. Inklaren in Rode Zee landen is duur, evenals de havengelden en visa. Reken daar ongeveer de helft van (want als je hier geen tijd doorbrengt dan doe je het ergens anders wel): ca € 250. Transit door het Suez kanaal: onbekend maar reken € 500. Totaal € 1.500!!!!! (En wij maar denken dat deze tijd in de Rode Zee goed is voor het budget omdat je toch niet veel kunt uitgeven!!!) Tel er nog wat bij voor de 'gemakkelijkheidsfactor'  (felle tegenwinden zullen je een worst zijn, en weather windows.....? Wat zijn dat?) en je zit al gauw op € 2.000. En dan hebben we het nog niet eens over de wear and tear aan je boot en het verlies van stootwillen (de stand is Rode Zee - Pinical: 2 - 0), kapot waaiende vlaggen en wat dies meer zij.
Tweeduizend Euro!!!! Dat is toch wel een boel geld. Cash out. We besloten dat we dan toch maar zelf zouden varen.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet....Maar de hoogte van het bedrag dat je ervoor over zou hebben hangt natuurlijk van het moment af. Toen we dit gisteren bespraken hadden we een kalme zee en maar een knoop of 5 wind. Na vannacht is de laatste factor, de gemakkelijkheidsfactor, ons een boel geld waard geworden. Waarom?

  • Omdat we gisteravond in het begin van de Strait van Gubal (het begin van de Golf van Suez) heerlijk aan de wind motorzeilden met 5 knopen wind, en ineens, binnen een paar minuten, de wind boembats recht van voren kwam met 18 knopen.
  • Omdat diezelfde wind er korte tijd daarna nog eens een schepje bovenop deed, en de rest van de nacht en de volgende ochtend tussen de 25 en 30 knopen blies.
  • Omdat je hier in de Strait of Gubal recht tegen die wind in moet batsen omdat er geen ruimte is om te kruisen. Kruisen door de shipping lanes is uitgesloten, en aan weerszijden van de shipping lanes is te weinig ruimte. En bovendien stikt het in het zuidelijk deel van de Golf van Suez van de olieplatforms. Zowel werkende als niet meer in gebruik zijnde platforms. En die laatste zijn volgens de pilot 'lethal" omdat ze veelal vlak boven of zelfs onder water zijn afgezaagd, en vaak onverlicht zijn (onvoorstelbaar).
  • Omdat we recht tegen 25 knopen wind en die k..golven een snelheid hebben van slechts zo'n 1,5 a 2 knopen.
  • Omdat de stroming ook nog eens een duit in het zakje doet, met snelheden van 1,5 tot 3 knopen. Zodat je soms gewoon geen snelheid hebt, of alle kanten uitgaat. Wat dus tot zeer gevaarlijke situaties kan leiden met al die riffen in de buurt.
  • Omdat de Golf van Suez ondiep is, minder dan 100 meter. Hetgeen garant staat voor hoge korte zeeën met veel wind. En zelfs nog erger als je wind tegen stroom hebt (dus denk niet: "Ha, we hebben stroom mee!"), wat 12 uur per dag het geval is.

Geen kattepis dus, die Strait of Gubal / Gulf of Suez, de linkervoelspriet van de Rode-Zee-rups. Dachten we eerst nog, naïef als we zijn, die 180 mijl in anderhalve dag te kunnen doen, inmiddels zijn we wijzer. We hebben deze bitch zwaar onderschat. Dit is geen eitje. Dit is een laatste loodje, en deze weegt zoals het een loodje betaamt zwaar.
Mount SinaiTerwijl we vannacht in de wasmachine zaten hebben we de cruisingnotes van andere zeilers van een paar jaar geleden eens met een andere ogen gelezen. Twee weken doen over deze 100 a 200 mijl is geen uitzondering. Twintig knopen ook niet. Integendeel: mensen zijn zelfs blij met 20 knopen, fijn dat het niet meer is!!! Dit alles komt volgens ons in de Red Sea pilot onvoldoende naar voren. Of zijn we nou echt ontzettende watjes geworden, en gaan we klagen als we eens de wind aardig van voren krijgen? Misschien wel.......

In elk geval vinden we nu dat God een onzalige plek heeft uitgekozen voor zijn berg van Mozes (Mount Sinaï). Of misschien heeft ie dat wel met opzet gedaan, want dit is de uitgelezen plek om toch minstens een aantal van de 10 geboden in de praktijk te brengen.
Die Mount Sinaï en zijn maten aan weerszijden van de Golf van Suez (1.500 tot 3.000 meter) zijn de oorzaak van het tunneleffect dat de wind tot zulke snelheden opzweept.

Koude voeten!!!Dave van Meander, die nog min of meer in ons kielzog zat omdat wij hadden afgeremd voordat we de Strait of Gubal waren, zag het vannacht op een gegeven moment niet meer zitten. Dit was zijn tweede nacht (hij is solozeiler), en slapen is er hier niet bij. Hij maakte op een bepaald moment door de tegenwind en stroming gewoon geen snelheid meer, met alle gevaren van dien, en dat was voor hem de druppel. Hij maakte rechtsomkeert naar een van de ankerplaatsen bij de eilanden aan het begin van de golf, en was daar al bijna toen we hem opriepen om te vragen hoe het met hem ging. Hij zat er helemaal doorheen. Hij meldde dat hij misschien nog wel verder terug zou gaan, naar Abu Tig Marina vlak bij Hurghada, om reparaties te doen. Wij vermoeden dat dat niet de ware reden is (hij had ons eerder gemeld dat zijn to-do-lijst niet zo groot was), maar dat hij daar wil proberen crew te krijgen.
Inmiddels waren wij wel doorgegaan, en hadden plannen om 's ochtends bij de eerstvolgende ankerplaats halt te houden.
We liggen nu sinds vanochtend bij Sheikh Riyah Harbour aan de oostkant van de golf. Met de kachel 's avonds aan. In afwachting van minder wind. (What's new? Alleen de plaats is anders....)
[Chantal]

vr 16 aprilSheikh Riyah Harbour

Egypte

Minder wind???? Méér wind! Het waait tussen de 30 en 36 knopen (windkracht 7 a 8 in normale mensentaal), en de windmeter geeft als maximum zelfs 41,3 knopen aan (windkracht 9). De weerberichten kunnen weer de prullenbak in, want de ene heeft het over 15 knopen, en de andere Condoompjes voor de kuiplierenover 17. WITTE KOPPEN hebben we hier op de ankerplaats! De boot helt dan naar links, dan weer naar rechts. Regelmatig geeft de GPS aan dat we snelheid hebben over de grond, zelfs tot 1 knoop. We hebben al onze ketting uitliggen, en die staat maximaal strak. En zo nu en dan komt er een flinke klets buiswater over de boot en komt tegen de buiskap aan. Buiswater!! Tegen de buiskap!!!!! Het lijkt verdorie wel alsof we aan het varen zijn!!!!!!
Boven land zien we een enorme stofwolk zo ver als we kunnen kijken. Een zandstorm. We zijn blij dat we bovenwinds liggen en hopen dat dat zo blijft. En dat de zandstorm aan de andere kant van de Golf van Suez ons straks niet bereikt. Voor de zekerheid fabriceren we condoompjes van plastic zakken voor onze kuiplieren, want die zijn erg moeilijk uit elkaar te halen, in tegenstelling tot de mastlieren). Maar waarschijnlijk moet alles in de Med toch wel worden ontdaan van kilo's zand.
De windgenerator staat aan, en je moet bijna oordoppen in. Maar laden doet ie!!!! Bij zulke wind wil ie wel!!
Ondanks deze wind hebben we toch heerlijk geslapen. Want moe waren we, na twee van die nachten. Het scheelt ook dat we geen koraal 20 meter achter onze boot hebben, zoals in Ras Toronbi.

Zandstorm boven landWe hoorden vanochtend op het netje dat de Meander inmiddels in Hurghada ligt. De arme ziel was niet gestopt bij een van de eilanden aan het begin van de Golf van Suez, maar verder terug gegaan naar Abu Tig Marina. Maar daar laten ze je niet binnen als je nog niet hebt ingeklaard. En dus kon hij, kapot als hij was, nog eens 18 mijl verder terug naar Hurghada om in te klaren. Er zit nu alweer 75 mijl tussen ons, en we zijn blij dat wij wel zijn doorgegaan.

De warmtewisselaar van onze motor is onderweg weer een pietsie gaan lekken, en daar moeten we dus eigenlijk iets aan doen. Maar om erbij te kunnen moet de dynamo van de motor af, en dat durven we nu toch maar niet. Stel je voor dat we gaan krabben, dan kun je niets. Nou kunnen we hier wel een heel eind krabben voor we stranden, maar toch. Voor de zekerheid hebben we zelfs ons 20 kilo Bruce anker uitgegooid als 2e anker. Een primeur!!!!

Combinatie van zand en buiswater op de buiskap.Onze enige en Zwitserse buren van gisteren hebben, ongelofelijk maar waar, besloten om dit weer te trotseren, en zijn vanochtend vertrokken. Zij gaan naar het zuiden, dat scheelt natuurlijk, maar toch.
Gisteren werden we uitgenodigd voor een sundowner bij hen aan boord, en hoorden we dat ze hier 3 maanden in de Golf van Suez blijven, en dan weer terug naar Turkije gaan, waar hun boot gewoonlijk ligt. Ze zijn hier al 3 keer eerder geweest. Wat een lol. Ik zou hier voor geen goud 3 maanden blijven.  Ik vind alle plekken beter dan dit. Maar het zijn kennelijk duikfanaten. Gisteren kregen we 2 groupers van ze, die ze hadden gespearfished.

Als mensen ons vragen wat onze plannen op wat langere termijn zijn, welke plekken en landen we aan zullen Mooie beessies die groupers!doen, moeten we vaak het antwoord schuldig blijven. Dat is onze hele reis al zo geweest. Veel mensen, vooral niet-cruisers, kunnen zich dat niet goed voorstellen en vinden dat vreemd.
Meestal komen de plannen als we wat dichter bij zijn. Dat gaat vanzelf. Voordat de tijd is aangebroken dat je echt een keuze moet maken, heb je meestal al allerlei verhalen gehoord van verschillende mensen. En daarop baseren we onze keuze.
Nog maar kort geleden hadden we bijvoorbeeld nog geen flauw idee waar we in de Middellandse Zee naar toe zouden gaan. De oostkant (Cyprus, Turkije en Griekenland) overslaan, en gelijk langs Kreta naar Malta en Italië? Of naar de Adriatische Zee, want Kroatië schijnt geweldig te zijn? Wel wisten we dat we graag naar Sicilië en Sardinië willen, en dat we geen tijd gaan verspillen aan de Franse Zuidkust (is om) en de Spaanse Costa's. We Sjessus, ik denk dat we maar fotograaf worden....moeten een keuze maken, want 2,5 a 3 maanden voor de hele Med is natuurlijk kort.
Inmiddels is voor ons duidelijk dat we absoluut naar Turkije gaan. We horen daar van iedereen zeer positieve verhalen over, nu ook weer van die Zwitsers die daar hun thuisbasis hebben. Mooier dan de Griekse eilanden, restanten van oude culturen, fantastisch cruisen, lekker eten, en relatief goedkoop (en stiekem wil ik ook graag naar Istanbul, maar dat is nog twijfelachtig want dat is toch weer een eind naar het noorden). Wie weet slaan we zelfs Cyprus over om meer tijd in Turkije te hebben.

O ja, ik vergeet nog te melden dat deze keer JG nog een poging heeft gedaan om een mooi vers brood te bakken. Dit brood was van de categorie 'je er iemand zijn kop mee kunt inslaan'.
[Chantal]

za 17 aprilSheikh Riyah Harbour

Egypte

Pinical ligt aan 2 ankersHet uitgooien van een tweede anker staat vanzelfsprekend garant voor het afnemen van de wind. Het is vreemd hoe twintig knopen wind kan klinken als windstilte. Kwestie van perceptie.
Nog vreemder: gisteravond nam de wind af tot net boven de 20 knopen, om drie uur 's nachts hadden we weer tegen de 30 knopen, om vier uur 's nachts nog slechts 3 knopen wind, om zeven uur 2 knopen, en om acht uur ineens, binnen een paar seconden, weer 18 knopen. Vreeeeemd weer hier.
Net daarvoor hadden we naar het SSB-netje geluisterd, en die bevestigde de berichten  over een prachtig mooi gat in het weer: lichte wind voor de komende dagen, en zelfs wind met een zuidelijke component!!!!! Go, go, go!!!!
En toen kregen we die 18 knopen, en dat was een domper op onze feestvreugde. Hm, toch nog maar even aanzien.

Even aanzien werd iets langer dan even, want de wind nam niet meer af. We wachtten tot half 2, want dat was de uiterste tijd waarop we zouden kunnen vertrekken om nog voor het donker de shipping lane te bereiken. Dat is weliswaar om, want er is een rechtstreeksere route naar Suez, maar de pilot waarschuwt om vooral niet 's nachts te gaan varen in de Golf van Suez, vanwege allerlei gevaren zoals buiten gebruik gestelde, onverlichte boorplatforms die vlak boven het water zouden zijn afgezaagd. Of zelfs op waterniveau. Wij dachten: "Dat zal wel meevallen," want de meeste pilots zijn nogal bangmakerig. Maar onze Zwitserburen van eergisteren meldden dat het daadwerkelijk zo is, en dat zij wel eens een vlak boven water afgezaagde pijp op 2 meter afstand van hun boot zagen voorbij komen. En vertelden over onverlichte boeien die een meter of 4 breed zouden zijn, maar laag en niet zichtbaar op de radar. 's Nachts varen raden zij absoluut af, en niet alleen in het zuidelijk deel zoals in de pilot staat. Wij willen dus toch maar het zekere voor het onzekere nemen, en vlak buiten de shipping lanes gaan varen.

Stootwillen oppompenMaar op het uur U was de wind nog niet afgenomen, en dus hopen we nu op morgen. Nee, we hópen niet alleen op morgen, we gáán gewoon morgen!!! Het is namelijk niet ondenkbeeldig dat het weer op het punt waar we nu zitten niet representatief is voor de rest van de Golf van Suez. Het zuidelijk deel is het ergst, qua tunneleffect, en volgens de pilot zou het ergste ter hoogte van El Tor (5 mijl ten noorden van onze ankerplek) achter de rug zijn. Onze Zwitserburen spraken dat overigens tegen.

We spendeerden onze dag dus maar aan het ophalen van het tweede anker, het met vereende krachten extra lucht in de oude stootwillen stoppen want die waren erg zacht geworden (hoe deden we dat ook al weer?????), het opblazen van 2 joekels van nieuwe stootwillen die al 2 jaar werkeloos in de bakskist liggen (ander ventielsysteem, dus hoe doen we dit nu weer???), het wederom dichtsmeren van het lekje in de warmtewisselaar van de motor, het met kneedbaar hout (ongelofelijk wat we allemaal meesjouwen) dichtstoppen van gaatjes die de vorige eigenaar van Pinical in het houtwerk had gemaakt, het bakken van een cake voor onderweg (optimistisch??), en het vriendelijk lachen Drie kleine jongetjes....... die zaten in een boot(je)naar 3 politieagenten (jongens nog) die weer en vooral wind trotseerden en met een roeibootje bij ons kwamen buurten. Die kwamen zogenaamd om papieren te zien, maar eigenlijk vanwege het pakje sigaretten..... O ja, en ook nog, hoe heet dat ook alweer........, hisja (wij deden net alsof we niet begrepen dat ze graag hasjiesj wilden hebben). Waren we nog in Sharm El Sheikh geweest (voldoende supply daar kennelijk...)? En om de gelegenheid te baat te nemen om mij 3 zoenen te geven (1 van de 3, daarna ging JG tussen mij en de andere 2 staan). Maar aardige lui wel weer.
[Chantal]

zo 18 aprilSheikh Riyah Harbour - Gulf of Suez Zes uur op, of eigenlijk 5 uur, Egyptische tijd. Kwart voor 7 weg met 6 knopen wind. Binnen een half uur hadden we 18 knopen, rondom dezelfde tijd als gisteren. Dit zal toch niet hetzelfde patroon als gisteren zijn hè???? Gigantisch veel boor- en olieplatforms in de Golf van Suez.Dan blijft de wind zo. Maar we zetten door, want misschien moeten we gewoon effe door dit rotstuk heen.
We zetten eerst koers pal naar het westen, 14 mijl richting de shipping lane. Dat was een beetje frustrerend om tegen twintig knopen in te motorzeilen, en eigenlijk niet echt dichter bij Suez te komen. Maar eigenlijk gingen we nog best wel snel.
En ons geduld werd beloond! Toeval of niet, maar na El Tor nam de wind inderdaad af. En meer af. En nog meer af. Het duurde even, maar we hebben vlak water gekregen in de Golf van Suez. Vlak water!!!!!! En het dieptepunt van de wind: 1 knoop!!!! Het mag in de krant.....

Tja, en dan is er natuurlijk niet zo veel te melden als met die ontberingen van wind en golven. Dus ...... wat zal ik eens opschrijven??? Dat we een voorproefje hebben genomen op McDonalds en frietjes met een homemade visburger hebben gegeten? Want een pan met hete olie, dat doen we natuurlijk alleen met een blakke zee. Dat alle afgezaagde platforms weliswaar onverlicht zijn, maar allemaal "Boooeeeeehhhh" naar mij riepen? Of dat ik onze vlag, die we eergisteren eraf hadden gehaald omdat hij helemaal kapot waaide, in het water heb laten vallen toen ik hem weer wilde ophangen omdat het toch windstil was?
[Chantal]

ma 19 aprilGulf of Suez - Suez

Egypte

Sjessus, wat zijn wij een bofkonten!!!!!! Met 15 - 30 knopen en soms nog meer wind in de rug knetterden we de laatste 60 mijl naar Suez, met alleen op het laatste stuk nog wat felle tegenwind. We vonden die windstilte al een enorme traktatie (5% kans in dit gebied!!!), maar zuidelijke winden zijn helemaal zeldzaam. Wat een geluksvogels! Achteraf was die Golf van Suez toch niet zo erg, met per saldo maar 1 dag forse wind tegen. Dat kan ook anders.....

Wie kan er nou zeggen dat ie bij aankomst in Suez de spinakerboom weg moet halen???!!!Eenmaal in Suez Jachtclub begon het circus. Agent zien te bereiken (lukte niet gedurende 3 uur), prijs afstemmen, schip laten opmeten, mensen vriendelijk stemmen (lees: pakjes sigaretten uitdelen en twintigduizend verzoeken om meer afslaan), was deels laten doen en deels zelf doen, proberen het onderwaterschip nog te laten schoonmaken etc.

Met name dat laatste was een verhaal op zich en een staaltje van de 'Egyptian style'. Eerst maar niet voor die exorbitant hoge prijs waarover (hee wat toevallig...) niet te onderhandelen valt. Vervolgens bleek dat er dan met ons ook niet te onderhandelen valt. We probeerden het nog een keer, maar er gebeurde niets met de prijs. Dan maar niet. De boot gaat er toch in Turkije uit voor een nieuw onderwaterverfje. Maar een uur later kwam de betreffende persoon toch in een gammel bootje aan onze bot kloppen. JG lag te tukken, dus ik stond de jongen te woord, maar dat gebeurt dus niet he, met een vrouw hakketakken. JG erbij, weer onderhandelen, jongen niet tevreden en weer naar de kant in zijn gammele bootje. Half uur later: JG ligt weer te tukken en de jongen klopt weer aan onze boot. Uiteindelijk komen we dan toch tot overeenstemming. Als JG weer naar binnen verdwijnt, probeert hij in mij een medestander te krijgen: die kapitein is wel erg hard en niet toegeeflijk, beweert hij. Maar hij heeft aan mij de verkeerde.
Maar daar is het dan nog niet mee klaar. JG en ik hebben ons bescheurd over het gekreun en gesteun van de jongen. Nou is het wel eeeeerrrrgggg kkkkkoud, en de onderkant van Pinical een moestuin, dus allee. Maar natuurlijk was dat weer aanleiding voor je jongen om opnieuw te zaniken over de prijs, en te proberen om weer wat meer te krijgen. "Too much, too much", beweerde de jongen keer op keer. En daarmee doelend op de hoeveelheid groen, niet op de overeengekomen prijs. "OK, dan doe je het toch niet", zou mijn reactie zijn. Ik heb het er helemaal mee gehad. Maar JG brengt het geduld op om wederom met de jongen in discussie te gaan. Het resultaat is een ietwat minder groene moestuin, na de betaling nog meer smeekbeden aan JG om extra geld, en als dat niet lukt verzoeken om een t-shirt, zonnebril, whatever. Dat lukt niet, maar dat weerhoudt hem er niet van om het bij mij ook nog eens te proberen, maar dan heeft ie aan mij de verkeerde. Onderhandelen met een vrouw is kennelijk not done, maar dit kan dan ineens wel. Onvoorstelbaar hoe weinig gêne die lui hebben. "Don't ask for all those things, people don't like that. You got paid very well and you know it." Mijn geduld was echt op.

Geduld voor de kanaal transit hoeven we niet op te brengen. We hadden aan onze agent gemeld dat we graag een snelle transit wilden, daarmee bedoelend dat we niet uitgebreid wilden toeristen. Wie schetst onze verbazing: we kunnen morgen al door het kanaal!!!! Tenzij er een warship doorheen moet, want dan wordt het kanaal afgesloten voor ander verkeer. We besloten dan maar om $50 en E£ 200 ($ 28) te besparen door geen visum te nemen en niet in te klaren. Dan mogen we nog wel steeds niet aan de wal, maar het schijnt dat daar in Ismailia (halverwege het Suez-kanaal, waar je toch moet overnachten) wel een mouw aan te passen is. Daar gokken we dan maar op. We zijn van plan om daar 2 dagen te blijven, en daarna het tweede deel van het Suez kanaal te bevaren.

Zou er weer een webcam zijn????
[Chantal]

di 20 aprilSuez - Ismailia

Suez Canal Transit Part I

Een klein stukje Suez kanaal. We liggen nu bij de Ismailia Yacht Club.OK, we weten nu wat al die mensen bedoelen met die verhalen over Egyptenaren. Je wordt hier helemaal doodziek van. Eeuwig onderhandelen over alles, uiteindelijk een prijs afspreken, vervolgens komen ze er weer op terug en is het ineens duurder, of ze vragen achteraf om nog wat extra's zoals t-shirts, zonnebrillen, geld, en als dat bij JG niet lukt, proberen ze het bij mij. Het lijkt alsof ze totaal geen gêne hebben, ze bedelen gewoon. Prijzen die niet kloppen, of geen prijs willen noemen maar jou vragen wat je ervoor over hebt, exorbitante bedragen betalen voor de was, en als je denkt dat dit het land is van onderhandelen, kom je er ineens achter dat over dat ene absoluut niet te onderhandelen valt. Ja, zo zijn we natuurlijk niet getrouwd. Wat een circus.
Ter illustratie een quootje uit de pilot:

"Be ruthless. [....] Shameless dishonesty, a sublime ignorance or indifference to factual truth, a winning charm of manner and a willingness to bluster, bully and delay infinitely are endemic in Egyptian business life."

We zijn blij dat we straks weer in de Med zijn.....

JG met onze pilot, die ook even mag sturen.Om 10 uur haalden we onze pilot op, en om kwart over 10 voeren we het kanaal in. Tja, en wat valt er over dat kanaal te zeggen? Eigenlijk niets. Het is een saaie tocht door een smal, bijna recht kanaal. Aan weerszijden zie je lange hopen zand, waarschijnlijk nog van het dreggen van het kanaal, die je het uitzicht belemmeren. Onze pilot was wel een aardige knul, in elk geval geen bedelaar, maar niet zo erg spraakzaam. Om 5 uur kwamen we aan bij Ismailia, een stad aan een meertje in het midden van het kanaal, en legden aan bij de Ismailia Yacht Club. Dat klinkt heel wat, een jachtclub, maar we waren het enige jacht, wat zeg ik, de enige boot!!! Plek voor 50 jachten aan een mooi aangelegd complex met een prachtig clubhuis. Het zou bijna een gebouw van Rietveld kunnen zijn. Vast een prestigeobject van de Suez Canal autoriteit, deze jachtclub, want dit complex kan nooit geld opbrengen.

Saaaaaaiiiiiiii........Deel 1 van de Suez Canal transit was dus vooral erg saai. En daardoor merkten we pas goed hoe moe we eigenlijk zijn. Waarvan in hemelsnaam??????? Echt kapot! En dan moet je na vijven, eenmaal in Ismailia, ook nog de juiste mensen te pakken zien te krijgen om te regelen dat we zonder visum de kant op mogen. We willen hier namelijk 2 dagen blijven, om boodschappen te doen, diesel te regelen (6 dollarcent per liter tegenover 40 dollarcent in Suez en Port Said), en niet te vergeten te internetten. Jullie wachten al meer dan een maand op een nieuwe update!!!!! En wij op al onze mail!!!
Dat regelen duurde natuurlijk eeuwen, en we hebben weet ik veel hoeveel verschillende uniformen gezien. Waarvan we elke keer dachten: "Dit is 'm!!!" en vervolgens poeslief en aardig deden, met als gevolg dat iedereen ineens iets van ons wilde. Maar de goeie hebben we nog niet gehad. Morgen zien we de goeie vent.
[Chantal]

wo 21 aprilIsmailia

Egypte

Diesel tanken met de wet van de communicerende vaten, met de Rietveld-achtige Ismailia Yacht Club op de achtergrond.Het zal toch niet waar zijn hè!!!
Hier, in Egypte, in het land van de corruptie, lukt het ons NIET om te regelen dat we zonder visum in Ismailia boodschappen kunnen doen, en kunnen internetten en diesel halen. Ongelofelijk.......

We laten nu maar diesel en wat boodschapjes halen. Maar internetten, tja, dat gaat dus echt niet. Dit is echt de langste periode zonder update ooit....., en we zijn natuurlijk zeeeeeeeeer nieuwsgierig naar al die mail die op ons staat te wachten.
[Chantal]

do 22 aprilIsmailia

Egypte

Hm, wij mogen nog niet klagen met onze ervaringen met Egyptenaren. Gisteravond zijn de Barcoo mannen met een Tanzaniaanse dame bij ons komen borrelen (en namen Edammer komijnekaas mee!!!!!). De verhalen die zij uit de doeken deden........... je wilt het niet weten. Gewoon beestachtig.
Egyptenaren kennen maar een woord: baksheesh.
Nee, twee: money.
O nee, drie: cigarettes!
O nee, vier: More, more, more!!!!!!!!!!!!!!!!!

Chantal leestVolgens de Barcoo mannen zijn de zuidelijke Egyptenaren nog niet zo erg, maar in het Noorden (en de toeristische gebieden) des te erger. Dat klopt wel zo'n beetje met onze waarneming.
We geven onszelf nog eens een klopje op onze schouder vanwege onze beslissing om snel door Egypte te gaan.

O, o, wat een feest!!! We hebben weer allemaal verse dingen aan boord! De vriendelijke official bij de poort van de Ismailia Yacht Club heeft zijn ondergeschikten erop uitgestuurd om boodschappen voor ons te halen. Voor niets (ook al drongen we er op aan om hem iets te geven, moet je nagaan) konden we een boodschappenlijstje bij hem afgeven. En de Barcoo mannen haalden voor ons nog wat aanvullende boodschappen (waaronder 2 kilo Nederlandse kaas!!!!!).
De coördinatie was niet helemaal goed, dus ik zit nu met een kilo knoflook en ik schat zo'n anderhalve kilo roomkaas, maar ik ben echt helemaal in mijn sas met al die verse spullen aan boord. Totaal in mijn nopjes. Zo kunnen we er wel weer een tijdje tegenaan!!!!

Omdat je in Port Said, bij de uitgang van het Suez kanaal, eigenlijk niet lekker kunt liggen, hadden we het idee opgevat om hier in Ismailia te blijven liggen totdat de weerberichten groen licht geven om gelijk vanuit het Suez kanaal naar Turkije te zeilen. Deel 2 van de Suez Canal transit staat dan wel voor morgen gepland, maar die kunnen we altijd afbestellen.
Maar het weerbestandje dat we net ophaalden geeft groen licht, en dus gaan we toch morgen. Zes uur komt de Suez Canal pilot. Turkey, here we come!!!!
[Chantal]

vr 23 aprilIsmailia - Port Said

Suez Canal Transit Part II

Med!!!!!!!

We zijn in de Med!!!!!!!!!!!!! En in een halleluja-stemming. Het is dat we geen champagne meer hebben, maar anders........
Het is wel een beetje kkkkkkkoud.

Maar niet zo koud als vanochtend. Nondeju!!!!! Vanochtend werden we om half 6 ruw uit onze slaap gerukt. De pilot, die om 6 uur zou komen, was ruim een half uur te vroeg. Pfffffff. Blauwbekkend van de kou gooiden we de lijnen nog voor zessen los. Mijn fleece-trui kwam voor het eerst sinds .... ja sinds wanneer..... sinds jaren (ha ha) uit de kast!

Dachten we dat onze vorige pilot nauwelijk Engels sprak, onze pilot voor vandaag, Abd', sprak echt helemaal geen woord Engels. OK, misschien 10 woorden.
Hij wilde onmiddellijk het stuurwiel nemen, maar JG stond dat niet toe. Eerst laten zien wie er de baas is, pas daarna mag ie sturen. Opdat ie niet denkt dat ie met ons alle kanten op kan, en vooral de kant van zijn vriendjes Onze tweede pilot, Abd, lijkt grote praatjes te hebben. Wij weten beter....aan de kant, die natuurlijk allemaal baksheesh willen hebben. Dat is wat je in de pilot leest, en na al die verhalen van Barcoo, en gisteravond ook Blue Searcher (gisteren gezellig geborreld met 3 boten), staan we nergens meer van te kijken.
Abd' hield zich gedeisd, en was eigenlijk net als onze vorige pilot vrij bescheiden. Niettemin voel je je niet op je gemak, de hele dag met zo'n figuur erbij met wie je niet eens kunt communiceren en voor wie je toch op je hoede bent. Maar hij regelde een hassle-free canal transit, was onze levende autopilot (wie wil er nou de hele dag sturen?), leidde ons niet naar zijn vriendjes, zei wanneer we stootwillen moesten uithangen om een crewlist aan de kant af te geven (zonder baksheesh), en vroeg slechts eenmaal om zijn 'present', en dat was vlak voordat we in Port Said waren. En hij wist niet hoe hij het toilet moest doorspoelen. Ondanks zijn ruime baksheesh probeerde hij wel om meer te krijgen, maar wij vonden dat hij er maar blij mee moest zijn.
Misschien hebben we geluk gehad. Of misschien zijn de verhalen weer schromelijk overdreven.

De Suez Canal Transit deel 2 was weer saai. Gewoon een lang recht stuk water waar geen eind aan lijkt te komen. Je zult misschien zeggen dat dat op zee of de oceaan ook zo is, maar dat is toch anders.

Om een uur waren we uit het kanaal, zetten onze pilot af, en waren precies van al onze pakjes Marlboro af (2 sloffen voor de hele Red Sea! Ok, waarvan 4 pakjes voor Dave van Meander).
We voeren Port Said uit de Middellandse Zee op en vierden onze aankomst aldaar niet met champagne, maar met een heerlijk maal. Onvoorstelbaar, hoe blij je na een maand geen vers vlees en groente kunt zijn met een stuk kipfilet, verse boontjes en aardappelen. Ouderwets groen, geel en bruin!!

Dat was trouwens niet het enige wat er te vieren viel: om 4 uur 's middags hadden we er precies 25.000 mijl op zitten sinds Scheveningen!!!!!
[Chantal]

za 24 aprilMiddel-landse Zee Het leek afgelopen nacht wel of er een stukje van de maan was afgevallen. Het was maar een klein maantje, eerste kwartier, maar niettemin wist die een of ander brokstuk in de ruimte, dat er vlak bij leek maar waarschijnlijk miljoenen lichtjaren van de maan verwijderd is, zodanig te verlichten dat het wel een maan van de maan leek. Wat zou het zijn? Mars?

JG beweert dat de kleur van de zee hier echt véél mooier blauw is dan aan de andere kant van Egypte. En dat het schuim véél mooier wit is. Dat zal wel zo zijn, maar het is hier toch echt een stuk kouder. Brrrrrr. Met lange broeken, sokken, t-shirt, trui en fleece beginnen we de dag. En alleen in de zon en uit de wind kan er overdag wat van al die lagen uit.
Gek genoeg is het water hier wel een stuk warmer. Het scheelt 4 graden met Suez!

Kkkkkkkkkkoud!!!!!Als je denkt dat je in de Med af bent van die eeuwige Noordwester die je in de Rode Zee en vooral in de Golf van Suez hebt, dan kom je hier bedrogen uit. De wind komt hier in het oostelijke bassin van de Med meestal uit het noorden tot noordwesten. Aangezien onze bestemming in het NNW ligt, varen we dus weer hoog aan de wind, en zelfs regelmatig richting Cyprus in plaats van Turkije. Toch is dit zeilen van een ander kaliber dan in de Golf van Suez (en in iets mindere mate de Rode Zee). Waar het aan ligt???? Zijn de golven hier minder kort dan daar? Maar de Med staat ook bekend vanwege zijn vervelende korte golfslag. En toch is het anders.
Niettemin wachtten we de hele dag op het beloofde krimpen van de wind, want met ruime wind zeilen is natuurlijk een stuk lekkerder. Maar vooral ook minder koud!!! Sodeju, we zijn echt watjes geworden!
(En iedereen thuis haalde opgelucht adem dat we in de Med zijn. En denkt dat het zeilen op oceanen dat we deden veel enger is en zo. Niets ervan: HIER hebben we weer te maken met hoge- en lagedrukgebieden in plaats van stabiel weer met een bijna eeuwige passaatwind. HIER zijn de golven minder prettig dan op de oceaan. En HIER is het kkkkkkkoud....)
[Chantal]

zo 25 aprilMiddel-landse Zee Oeps, ik heb per ongeluk mijn mond voorbij gepraat. JG is helemaal verbouwereerd dat ik zijn geweldige, afzichtelijke, Chinese kalender uit Penang heb weggegooid. Onvoorstelbaar vindt ie het.
[Ja natuurlijk, ooit een kalender gezien van de "Poison Man'???? (JG)]

Onder de wolJG heeft vandaag een gedaanteverwisseling ondergaan. Dat haar van hem!!!! Hij kon er bijna staartjes in maken, vond ie, net als ik. De wind is sinds vannacht gaan liggen, en het was vanmiddag rustig (en warm!!) genoeg om vlak onder de halfwinder de schaar op hem los te laten. De (nieuw gekochte!!) tondeuse die we al sinds Nederland meeslepen heeft het namelijk nog nooit gedaan. Maar met de schaar gaat het ook prima.
En terwijl hij al die lange lokken op zich neer ziet dalen, vindt ie dat die lokken eigenlijk nog best wel donker zijn. Hoezo in denial? Maar ik spreek dat natuurlijk niet tegen, want volgens JG heeft ie grijze haren sinds ie mij kent (en dat is met Oud en Nieuw al 10 jaar!!).
Tja, en over mijn haar zullen we het maar niet hebben. In Singapore ben ik voor het laatst naar de kapper geweest. Of ik in Turkije naar de kapper ga, vroeg JG vandaag. Geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt. Turkije!! Die Turkse vrouwen hebben niet voor niks bijna allemaal hoofddoeken!!!
Overigens vindt JG dat mijn haar helemaal niet te lang is. Na viereneenhalve maand!!!! Eerder te kort, is zijn mening. Want volgens hem knippen alle vrouwen ouder dan 30 jaar hun haar af omdat ze vinden dat lang haar dan niet meer kan, en dat is volgens hem grote onzin.
[Chantal]

ma 26 aprilMiddel-landse Zee - Kemer

Turkije

Sneeuw!!!!!SNEEUW zien we. Sneeuw!!!!! Een groter contrast met de woestijn kun je niet hebben.
Aan bakboord zien we een ruige kust met hoge bergtoppen. Met sneeuw dus. Aan stuurboord zien we niets dan water, want daar is het land vlak en bevindt zich de Turkse Rivièra.

Zelfde dag.
Het voelt echt bijna als thuiskomen. We varen de baai bij Kemer in, één halte voor de marina, omdat we daar de Janna zien liggen. Dirk en Jannie van de Janna zijn cruiservrienden van het eerste uur. We ontmoetten ze in Ria de Camariñas in Noord Spanje en zagen elkaar voor het laatst in Lissabon. Met hun prachtige Colin Archer charteren ze hier bij Kemer. Nu zien we elkaar na anderhalf jaar weer terug, en het lijkt dus een beetje alsof we ons wereldrondje volbracht hebben.
We toeteren naar de Janna als we vlak bij zijn, en zien Dirk en Jannie naar buiten komen. Het voelt echt een beetje onwerkelijk. We spreken af dat ze zo bij ons langs komen, en wij vervolgen onze weg naar de marina. Onderweg schrikken we nog van een touchdowntje op een vervelende rots, maar dat kan onze pret niet drukken. We zijn er!
[Chantal]

di 27 aprilKemer

Turkije

Links jachten, rechts toeristenbotenEn nu hebben we hoofdpijn. Typisch hoe Janna en hoofdpijn samen gaan..... Dat kennen we nog wel van Spanje en Portugal....... Moet ik nog zeggen dat het erg gezellig was???
[Chantal]

Zelfde dag, later.
We hebben bijna een maand geen mail kunnen lezen, uitgezonderd de mail van ons iridium-adres. Helemaal opgetogen waren we, we kunnen hier wireless internetten!!!! Idealer kan niet, zou je zeggen, maar het toeval wil dat onze boot net in het enige gebiedje in de marina ligt waar er nauwelijks dekking is. Maar allee, we hebben eindelijk onze mail kunnen uitlezen. Joepie!
Die hosannastemming duurde niet lang. Het eerste mailtje dat we lazen was van de Ace. Prachtige mensen, Henk en Anja, we ontmoetten ze op La Gomera, waar we met zijn allen wachtten op het goede moment om onze eerste oceaanoversteek te gaan maken. Henk mailde verschrikkelijk nieuws. Aan hun reis is abrupt een einde gekomen, omdat Anja tijdens het snorkelen op de Dominicaanse Republiek is overvaren door een speedboot. Hartverscheurend en onvoorstelbaar, ze is hierbij om het leven gekomen. Verschrikkelijk. We zijn er nog steeds stil van.

Als je goed kijkt zie je de bijna gesmolten hagelstenen en de neerspattende druppels van 7 cmNog meer slecht nieuws. We lezen dat Nicolette van de Tramontana inmiddels vanuit Australië vertrokken is naar Nederland. Niet voor even, maar definitief. Moet je je voorstellen, een relatie verbreken is op zichzelf al een drama, maar voor Nicolette betekent het ook het halverwege afbreken van een droomreis, en voor Thijs, tja, die moet nog de halve wereld overvaren.... Mooie mensen, allebei, wij vinden het erg erg jammer dat het zo moet zijn. Natuurlijk hopen we stiekem dat het weer goed komt....

Het weer paste zich aan, en was slecht. Sneeuw hadden we al gezien, vandaag kregen we regen alsof de zee zich neerstortte. Druppels met een diameter van 7 cm. En hagel. En donder. En bliksem. Bijna de hele dag.
[Chantal]

wo 28 aprilKemer

Turkije

Sssssssssttttt!!!We hebben ons gisteren bescheurd.
Park Kemer Marina (www.kemermarina.com) is meer een tehuis voor ouden van dagen dan een marina. Talloze pensionado's hebben hier hun boot liggen. Tja, het heet dan wel boot, maar het wordt gebruikt als caravan. De meesten komen de haven niet uit. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
De marina op zichzelf is wel een topmarina. Alle faciliteiten zijn aanwezig, of worden georganiseerd. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is er. Voorbeelden van die activiteiten zijn bijvoorbeeld bbq's in Antalya of Finike. Wel leuk, denk je dan (misschien). Tot je hoort dat het hele gezelschap er met de bus op uit trekt in plaats van met de boot naar die plek toe te varen. En als je weet dat je beide plekken in een dag- of een nachttocht kunt bereiken, dan weet je het wel.
De hele winter (zeg maar ruwweg de periode tot 1 mei) zijn hier activiteiten. Er wordt nog net geen bingo georganiseerd.
De 'submanager' van de marina, die onze lijnen aanpakte meldde bij onze aankomst dat hij blij was weer eens mensen van ver te kunnen verwelkomen. Daarmee bedoelt hij niet het feit dat we Nederlanders zijn, want het stikt hier nog net niet van de Nederlanders en de Duitsers, maar dat wij kennelijk van een onalledaagse plek komen.
De jongens achter de bar hier in de marina waren blij weer eens wat jonge mensen te zien, en vertelden dat het hier in de zomer bijna uitgestorven is. Het beeld dat we ons van tevoren hebben gevormd, van zomerdrukte in de Med, moeten we dus wat bijstellen. Als je dan denkt dat al die oude lijken dan kennelijk toch met hun boot erop uittrekken, dan kom je bedrogen uit. Die vertrekken namelijk tijdens de heetste maanden naar Nederland. Of Duitsland.
Maar dat alles was voor ons nog niet de reden om ons te bescheuren. Gisteren togen wij voor het happy hour naar de bar op het complex. Voor een biertje. Of twee. Maar we kwamen niet aan die tweede toe, want voor het zo ver was, kwam er een kamerorkestje opdraven. Een cellist, een violiste, een hoboïst en een dwarsfluitiste speelden allerlei (vanzelfsprekend de bekende) deuntjes van Johann Strauss en zijn kompanen, die op zeer serieuze toon werden aangekondigd door de hoboïst die zichzelf veel te serieus nam. De hele meute zat in rijen opgesteld in stoelen, met nog een handvol mensen op de grond en een paar mensen aan de bar. Iedereen keek ademloos toe en klapte zijn handen kapot bij het einde van elk stuk. Gedronken tijdens het spelen werd er niet. Ademhalen mocht ook bijna niet. En iets bestellen al helemáál niet.
Maar dat was het niet.
JG met sokken en hoogwaterNa een stuk of 6 stukken - het verzadigingspunt was eigenlijk al eerder bereikt - plus een toegift (stel je voor, een kamerorkestje in een marinabar, dat vertrekt, even in de hal staat, en vervolgens weer onder luid applaus opkomt), werden de leden van het kamerorkest bedankt door Hassan, de manager van de marina, en voorgesteld aan het publiek. Maar voorstellen was eigenlijk het woord niet.
"And you know the names of these people? Of course you do!! This is ......", waarna het hele publiek eenstemmig één voor één de namen van de kamerorkestleden riep. Het leek wel een kleuterklasje.
Maar ja, bingo is eigenlijk ook voor kinderen, nietwaar?
Of waren wij nou gewoon melig?

We hebben vandaag het appartement van Dirk en Jannie bekeken, en hebben wat rondgelopen in het stadje tot we met ijsklompjes van voeten terugkeerden naar de boot en daar de verwarming aan deden.
[Chantal]

do 29 aprilKemer

Turkije

JG kijkt met Dirk en Jannie naar het roer, dat een meter lager zit dan normaalVanochtend klonk er wel 10 minuten lang een kakofonie van scheepstoeters, toen een van de meubilairstukken uit de marina vertrok. Deze kakofonie werd nog eens extra aangezet door alle scheepstoeters van de tig toeristenboten in de haven, die hiermee prompt de draak staken.
Wij zijn en hebben ook wel eens uitgeluid, maar dat was bij een oceaanoversteek. Maar natuurlijk gunnen we deze lui ook wel hun afscheid bij hun vertrek naar en baai 7 mijl verderop....

Pinical staat weer op het droge. Sinds vanochtend zijn we uit het water, en staan we op de kant.
De gevolgen van onze onvrijwillige aanraking met de rots vallen gelukkig mee, we moesten goed zoeken. De echte krassen waren die op de ziel van JG.....

Zou het nodig zijn, nieuwe antifouling? MwahhhhIk neem overigens mijn woorden terug als zou Turkije goedkoop zijn. Voordat je IETS gedaan hebt, ben je al 1.000 oude guldenflappen armer. En dan moet er nog nieuwe antifouling op, en hebben we een nieuw roerlager nodig (weet je wel, daar zat speling op). En we dachten: "Nou, als het dan toch geld moet kosten, dan doen we dat maar goed ook, en besteden we het lekker uit." Niet dat wij dan gaan zitten niksen hoor, we hebben voldoende dingen op ons lijstje staan. Maar daar hebben we eigenlijk bar weinig zin in: we hebben echt een vakantiegevoel.
[Chantal]

We hebben toch maar zin gemaakt, maar opschieten doet het nog niet.

  • De roeras met roer kwam redelijk gemakkelijk naar beneden, maar om het kunststof lager eraf te halen, moet er eerst een RVS lager af. En je weet dat RVS en aluminium zo van elkaar houden dat ze elkaar gewoon niet los willen laten. "O, maar dan Voor .....flexen we die er toch even af", zei de jongen, maar dan in het Turks. "O, doe dat nog maar even niet", zei JG. Eerst zien dat we zo'n lager kunnen krijgen, en op redelijk korte termijn. En twee: wat kost dat? We hadden een vaste prijs afgesproken, maar ja. Nu ja, om een lang verhaal kort te maken, het nieuwe RVS lager is besteld, en de oude gaat er niet af voordat de nieuwe er is.
  • Wat de antifouling betreft is er nog niets gebeurd, maar we hebben de hele dag achter de mannen aangezeten.
  • JG heeft daarnaast van alles en nog wat gedaan: bakskisten uitgeruimd om bij de roeras te kunnen, nieuwe anodes geprobeerd te krijgen voor de roeras (deels gelukt), en nog wat dingen.
  • En niet te vergeten: hij heeft de schroef uit elkaar gehaald.
    Stel je voor dat we bijna de hele wereld zijn overgevaren met een schroef die in de verkeerde stand staat, en die dus voor te weinig vaart zorgt.
    Mensen met een goed geheugen herinneren zich nog dat we voor vertrek een paar duizen flappen armer werden omdat we een nieuwe Maxprop schroef hebben moeten kopen. De firma Bal in Bruinisse had namelijk bij het liften van onze boot de sling van de kraan op de verkeerde plek zitten ..... en na. Nu in het nieuwe standje(daar waren we niet bij, de schuldige waste zijn handen in onschuld en de verzekeraar kwam ondanks sporen van de sling op de romp met een onmogelijk rapport. Les voor de volgende keer: ben er ALTIJD bij. Zie 13 mei en 13 juni 2002....).
    De firma Van Swaay in Bruinisse (die we nu met naam en toenaam noemen) heeft toen de nieuwe schroef en schroefas gemonteerd, en JG heeft toen vooraf nog benadrukt dat ze er wel voor moesten zorgen dat hij met de juiste spoed gemonteerd moest worden. Maar dat sprak voor zich, want Van Swaay beweert zo ongeveer het enige professionele jachtservice bedrijf in Nederland te zijn. En daarom zijn ze zoveel duurder....
    En nu komen we er achter dat hij niet één, maar zelfs twee tandjes verkeerd staat, waardoor we met hetzelfde toerental 30% minder afstand afleggen. Dertig procent!!!!
    We hebben wel eens tegen elkaar gezegd dat we dachten dat we tijdens de vakantie een jaar voor ons vertrek een stuk harder gingen, maar we schreven het toe aan het extra gewicht dat we nu meeslepen. Nu begrijpt JG ook waarom onze motor geen druppel olie verbruikt.
    Af en toe.......
  • Olie verversenEn tot slot heb ik de onderlijkstrekker van het grootzeil vervangen omdat die lijn bijna door was. Niet zo'n lastig klusje, toch? Dat is het ook niet. Maar er moest wel een splits worden gemaakt in de nieuwe lijn. Wij hebben voor vertrek twee dure splitssets gekocht voor verschillende types lijn, en dat splitsen is echt een klusje voor mij. Gewapend met gebruiksaanwijzing en splitspennensets toog ik aan het werk. Na anderhalf uur: geen splits. Ik kan dat dus ECHT niet uitstaan. En word steeds vastbeslotener dat het me ECHT moet lukken. En steeds chagrijniger. Alle aanwijzingen gevolgd, maar het eindresultaat werd niet zoals het plaatje. Ik werd pas iets minder chagrijnig toen ik het aan JG liet zien, die tactisch zei dat het er toch prima uitzag maar toch wat anders dan hij zou verwachten. Waarna hij de gebruiksaanwijzing ook bestudeerde en tot de conclusie kwam dat ik het goed had gedaan.
    Maar die hele splits kon wat mij betreft uiteindelijk de boom in. Ik sneed de lijn af en maakte vervolgens een whipping-splice. Daar was ik nu echt voor in de stemming.

[Chantal]

vr 30 aprilKemer

Turkije

De dingy krijgt een passend grijs kontjeWe hebben de hele dag  bij gebrek aan oranjebitter oranje limonade gedronken, want het is koninginnedag.
Terwijl iedereen in Nederland vrij is, werken wij hard aan de boot. Nou ja, is het een keer andersom.
Ik doe de nodige zeilreparaties aan het grootzeil en schilder de bodemplaten en het kontje van de bijboot. Waarna er een idioot over onze dingy heen rijdt. We hopen dat ie nu niet lek is.
JG maakt de schroef verder schoon en polijst hem mooi glad, hij vervangt de olie in de motor, maar lijkt de meeste tijd kwijt te zijn aan het achter de mannen aanzitten. Dat is nodig, hij benadrukt dat we ECHT maandag het water in moeten, en pas om 4 uur beginnen ze met schuren. De eerste laag antifouling zit er nu op. Hè hè.

's Avonds lopen we door het stadje, verwonderen ons erover hoe mensen zich kunnen toetakelen en waar ze überhaupt die kleren kopen, worden door alle Turken in het Duits aangesproken (ondanks onze oranje uitmonstering) en kijken peperdure horloges van een euro of tienduizend.
[Chantal]

 

Terug naar boven

Naar mei 2004