Maart 2004 Indische Oceaan / Arabische Zee / Golf van Aden - Yemen - Eritrea
Datum | Locatie | Logboek |
ma 1 maart | Arabische Zee | De wind is aan het jojoën. Zal ik niet........., zal ik wel........? Het is dus maar goed dat de motor het weer zonder morren doet, en we niet eerst 20 minuten diesel moeten oppompen. Gelukkig heeft JG gisteren namelijk het lek gevonden, door allemaal kleine stukjes wc-papier te wikkelen om alle verbindinkjes in het brandstofsysteem. De oorzaak zat bij de retourleiding van een van de hogedrukpompjes naar het dieselfilter. Kwestie van een beetje aandraaien en klaar was Kees. JG zei het eergisteren al: "Het is heel simpel. Het probleem is brandstof of lucht." Ja, heeeeeel simpel. Maar je moet het toch maar weten. De stroming jojoot vrolijk met de wind mee. Op de Indische Oceaan hadden we over het algemeen stroming mee, maar nu hebben we even vaak stroming mee als tegen.
Dat risicogebied komt nu snel dichterbij. We hebben een apart SSB-netje opgezet met een paar jachten die achter ons zitten, om te kijken of we een konvooitje kunnen vormen bij het begin van het risicogebied.
Getaway zit ongeveer 75 mijl achter ons, maar heeft er flink de sokken in, net als de
Fiddler die 122 mijl achter ons zit. Fiddler gaat misschien wachten op
Diva, die weer 75 mijl achter ligt, en met een kapotte marifoon zit. We hebben nu een apart SSB-netje gevormd om onze posities te monitoren. We hebben over de satelliettelefoon geheime waypoints afgesproken dat vlak voor het risicogebied ligt. Op de SSB melden we voorzichtigheidshalve niet onze positie, maar de afstand tot dat waypoint.
Verder zijn we helemaal blij, want we hebben vandaag het ultieme kindermenu gehad. FRIETJES!!!!! Met knakworstjes en appelmoes. Pinical ruikt nu een beetje naar frietkot, maar dat is het dubbel en dwars waard. Morgen weer. Dan hopen we op Fish & Chips als menu. We hebben nu al twee dagen twee lures uithangen, en ondanks het feit dat de Indische Oceaan bekend staat als de gemakkelijkste oceaan om vis te vangen, willen ze bij ons niet bijten. Onze ster Fluo Flo was niet meer zo fluo, dus die heeft zijn plek moeten afstaan aan een fonkelnieuwe geelgroene, nog naamloze lure. Maar vooralsnog moet die het nog wel laten zien!!! Morgen dus. |
di 2 mrt | Arabische Zee | Al sinds gisteravond hebben we geen wind. Vannacht en vanochtend hebben we de motor aangehad, maar we hebben hem om 12 uur toch maar weer uitgezet. Een rekenexercitie leerde ons dat we niet zoveel diesel hebben dat we tot Aden kunnen motoren. We weten niet of we nog wind krijgen, maar bewaren onze diesel liever voor het spannendste stuk. Om dan ook nog zo efficiënt en zo hard mogelijk te kunnen varen is JG vandaag, zoals ik gisteren al meldde, het water ingegaan om de schroef schoon te krabben. Dat is toch wel een raar idee. Beetje eng wel. Wat natuurlijk onzin is, want bij een eiland zwem je ook. Om 12 uur ging JG met zijn snorkelspullen aan en gewapend met een paletmes te water. Brrrrrr, 26 graden!!!! Omdat we (natuurlijk net) op dat moment flinke stroming mee hadden, zo'n anderhalve knoop, was dit toch een lastige bedoening. We hadden een lijn achter de boot gehangen om te voorkomen dat Pinical er zonder JG vandoor ging. Echter, tegen de tijd dat JG naar beneden was gedoken, was de schroef al lang niet meer op de plek waar hij dacht. Toen we de lijn aan de voetreling voorop de boot vastknoopten ging het een stuk beter. De hoeveelheid barnacles op de schroef viel op zich wel mee, maar de dikke kont van Pinical zat echt helemaal onder. We lieten echt een spoor na van een enorme hoeveelheid troep. De vissen hapten vandaag van de weeromstuit niet in onze aasjes met die verwennerij, dus voor ons geen verwennerij met Fish & Chips (hoewel, alleen frietjes was ook wel verwennerij). JG heeft trouwens geen vis gezien. Na een half uur was de klus geklaard en hesen we de halfwinder. Het viel ons mee dat die met 4 knopen wind nog een beetje bleef staan, en we haalden zowaar een snelheid van rond de 2,7 knopen! Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we nog steeds die flinke stroming mee hadden.... Ondertussen hadden we op de marifoon een ander coalition warship, de (ook Britse) Foxtrot 230, een tweetal boten op horen roepen, en daaruit opgemaakt dat ze een mijl of 10 van ons vandaan waren. Een tijdje later doemde er een lichtgrijze massa op uit de verte die snel op ons af kwam. Het was dus geen verrassing toen ook wij werden opgeroepen om wat informatie te geven. Wij vroegen in ruil daarvoor een weerbericht, maar helaas, ze konden ons niet meer wind beloven; het lijkt zulk licht weer te blijven. Het schip kwam schuin van achteren aan stuurboord aan, voer vervolgens met flinke snelheid voor ons langs, waarna ze aan onze bakboordkant het roer weer om gooiden en in de verte verdwenen. Leuke actie. Ze waren zo dichtbij dat we op het dek iemand konden zien joggen, en allemaal mannen met blote bast een beetje zagen luieren. Onze halfwinder werd er wild van......... o nee, dat zal door de hekgolven geweest zijn....... Later op de middag draaide de wind, en moesten we de halfwinder gijpen. Normaliter is dat een aardig klusje, maar nu waaide het zo zacht dat we gewoon de schoot om konden lopen van bak- naar stuurboord (voor de voorstag langs). Toch wel geinig. Het SSB contact met de
Getaway, Fiddler en Diva is geïntensiveerd. We hebben een paar keer per dag contact, en inmiddels is duidelijk dat de
Fiddler en Diva te ver achter zijn om samen met de Getaway en ons een konvooi te vormen.
We gaan dus in twee paren door het risicogebied. |
wo 3 mrt | Golf van Aden | We hebben bezoek gehad. Nee, niet van piraten gelukkig. Hoewel? Misschien konden de Vikingen ook wel als piraten worden aangemerkt. Vanochtend om half 10 hadden we de Getaway in zicht. Mooi op tijd want om 12 uur gingen we de zone in die in de pilot en op de Imray-website wordt aangemerkt als het piratengevaarlijkste gebied. Twee van de vier Noorse mannen snakten naar ander gezelschap, lieten de bijboot te water en overbrugden met een tweeëneenhalf PK-tje de enkele tientallen meters tussen de Getaway en de Pinical. Terwijl Pinical hun bijboot naast zich meesleurde hadden we een gezellig onderonsje. Na anderhalf uur vroegen ze of wij ook even bij hen aan boord wilden. Ja, en onze boot alleen laten?
Mij niet gezien.... JG wilde wel een kijkje nemen (ik had hun boot in Sri Lanka al gezien toen we boeken ruilden) en hun computerprobleem (natuurlijk....) proberen op te lossen, en stapte in het veerpontje naar de Getaway. Na een uur begon ik het iets minder geslaagd te vinden, en toen ik op de radar ook nog een vissersboot zag op een paar mijl, werd ik wat onrustig. Ik ken die computerproblemen (en JG.... ha ha), en er zou ook nog diesel met het pontje worden overgeheveld naar ons (Getaway heeft zat, en wij niet). En ondertussen zat ik in mijn uppie op Pinical in het gevaarlijkste gebied van onze reis. Noem me maar een watje, want de
Getaway was niet ver weg, maar ik was niet helemaal op m'n happiest. Ik riep JG op via het afgesproken marifoonkanaal. Geen reactie. Nog een keer. Hm. Ik was wat terughoudend om op kanaal 16 te roepen in dit gebied, maar deed dat uiteindelijk toch maar. Geen reactie. Dan maar op het dek staan zwaaien naar de
Getaway. De twee mannen die buiten waren zwaaiden vrolijk terug. Sodeju. Uiteindelijk kreeg JG zelf in de gaten dat hun marifoon zacht stond en riep mij op. Toen hij 10 minuten later weer op het dek van Pinical stond was ik weer wat blijer. De hele dag hebben we overigens geen vissersboot, reddingsboot (die worden gebruikt om Somaliërs naar Yemen te smokkelen), of militaire boot (soms corrupt) of iets dergelijks gezien, en om 8 uur 's avonds waren we door de 'piracy zone'. De
Getaway had wellicht wat spijt van hun aanbod aan ons om diesel aan ons te geven, omdat ze bij nader inzien misschien wel door willen naar Massawa in Eritrea. Maar ja, aanbod is aanbod vonden ze, dus als het nodig is, kan het veerpontje morgen weer worden ingezet. En nodig zal het waarschijnlijk wel zijn. Sinds vannacht zijn we weer aan het motoren, en dan nog gaat het niet hard, want we hebben ca 1 tot 2 knopen stroming tegen. Het enige moment dat we kunnen zeilen is vanaf vlak voor zonsondergang tot een uur of 10 's avonds. Dat patroon kennen we inmiddels, net als de afgelopen dagen pikt de wind dan weer even op. Zelfs zo flink dat we de halfwinder met 17 knopen wind moeten laten zakken en onze witte zeilen moeten gebruiken. Hoewel, wit.....??? Ze zijn inmiddels wat bruinig van het stof. Alles is ontzettend stoffig, als je de grootschoot aantrekt dwarrelt er een hele wolk stof door de kuip. |
do 4 mrt | Golf van Aden | Wat een nacht.... rock 'n roll was het, en niet zo'n beetje ook. De
swell was flink toegenomen, en de wind af. Die kwam nu echt recht van achteren, en was zo zacht dat het onmogelijk was om te zeilen. Wat het rock 'n rollen nog erger maakte. Gedeelde smart was echter halve smart, want een flink rollende
Getaway voer vlakbij. Op een gegeven moment zelfs zo vlakbij, dat ik midden in de nacht moest afremmen en uitwijken, anders hadden we gebotst. 's Ochtends zijn er 3 jerrycans met diesel met het veer overgezet op de Pinical. Nadat die in de tank waren gestopt, voer het pontje voor de laatste keer, en zette de dienstregeling stop. De Getaway is 56 voet, per definitie dus een stuk sneller dan onze 40-voeter. Ze hebben haast en gaan dus vanaf hier in hun eigen tempo naar Aden. Ze proberen daar zonder in te klaren te tanken, en gaan dan door naar Port Sudan, waar een van de bemanningsleden op het vliegtuig naar Noorwegen stapt. Waarschijnlijk zien we ze morgen nog even in Aden, en daarna niet meer. Jammer. Deze Vikingen, die beweerden hun naam eer aan te zullen doen en ons onmiddellijk van piraten te zullen redden, waren prettig gezelschap in de piracy-zone. We zijn nu door het beruchtste gebied. Je weet dat de verhalen veel erger zijn dan de werkelijkheid, maar er bestaat een kleine kans op een incident (bijna alle gevallen zonder gewonden overigens, het gaat ze puur om materiële zaken), en het is toch wel een opluchting dat we er veilig doorheen zijn. Later op de dag hoorden we een derde coalition warship op de marifoon. Het innemen van diesel staat vanzelfsprekend garant voor het toenemen van de wind, en vervolgens zeilden we erg comfortabel met de halfwinder aan de ene kant en de genua op de boom aan de andere kant. Halverwege de middag moest die configuratie worden omgedraaid omdat de wind ruimde. We worden bijna echte profs, want dat gaat inmiddels lekker snel en soepel. De Britt zit inmiddels al in Hurghada!!!! Dat ligt in Egypte, helemaal in het Noorden van de Rode Zee. Het adagium van Kees "doorzeilen tot we wind tegen krijgen", heeft hen geen windeieren gelegd. Het is een zeldzaamheid dat er in de Noordelijke helft van de Rode Zee geen Noordenwind stond. We hopen dat wij dat geluk ook hebben!!!!! Net nadat we hadden gegijpt, voelde ik aan een van de vislijnen en merkte dat daar spanning op stond. Sinds gisteren hebben we onze lure Wout in de strijd gegooid, en die bleek dus nog steeds een winner. We haalden de lijn binnen en zagen een grote dikke vette tonijn van een centimeter of 70 achter Pinical spartelen. Hmmmm, een yellowfin tuna!!!!!!!!! Dat is een van de lekkerste, zo niet DE lekkerste tonijn. Watertandend pakte ik het fototoestel en JG lag in de aanslag om onze speargun onder uit de bakskist te graaien, toen ik de tonijn met z'n gele vinnen en staart weer in het water zag verdwijnen. "Shit, de lijn rolt weer uit", dacht ik. NOT. De tonijn was er met onze Wout van door!!!! De lijn was nog heel, de stalen voorloop was nog heel, maar Wout en de tonijn waren verdwenen.... Waarschijnlijk is het oogje waarmee Wout aan de voorloop vast zat gesprongen (zo'n dikke was het nou!!!!). En we hebben dus geen foto.... Aan het eind van de dag zag ik een echo op de radar op 4 mijl. We keken en zagen een zeilboot voor ons. En we liepen in. Dat zou een goeie grap zijn, dat wij de Getaway zouden inhalen!!! We liepen echt als een razende in, en verkneukelden ons al helemaal. Totdat JG op het idee kwam dat die boot misschien wel op ons af voer.... En inderdaad, we moesten zelfs uitwijken voor deze stalen knikspant, die hoog aan de wind vlak achter ons lang voer (we hadden hem bijna beet....). Wie gaat er nou de verkeerde kant op????? PS: Ja, dat is natuurlijk vragen om ongelukken. Zeggen dat je bijna een prof bent wat het handlen van de halfwinder betreft. Prompt gaat het (een beetje) mis. En nog in het donker ook. We hadden voordat de nachtwacht inging besloten om de halfwinder nog te laten staan. Het is zulk stabiel weer, en dan maken we tenminste nog een beetje voortgang met die weinige wind die we hebben. We moeten toch wel 4 knopen halen, willen we morgen voor het einde van de dag in Aden zijn. |
vr 5 mrt | Golf van Aden - Aden | Vanaf gisteravond tot aan Aden hebben we moeten motoren. De zee was zo vlak als het maar kan. In de verte konden we de vulkaan zien liggen waaromheen de verschillende delen van Aden liggen. De vulkaan met de stad eromheen vormt een bruin schiereiland met wat randjes geel zand. Geen groen te bekennen. En als wij dachten dat onderweg al aardig wat zand zich een weg had weten te banen naar onze boot, dan weten we nu beter. ALLES is zanderig. De hele ochtend zijn we bezig geweest met opruimen van lijnen, de boom, huik op het grootzeil, bijboot opblazen, was verzamelen en sorteren, bedden afhalen, afwas doen, etc etc zodat we al klaar waren voordat we aankwamen. Lekker. Normaal doen we dat pas als we aangekomen zijn, maar het was nu zo rustig dat we van de gelegenheid gebruik maakten. Ondertussen zagen we een zich verplaatsend gebied van ongeveer 20 bij 20 meter met een werkelijk enorme school glinsterende visjes die uit het water sprongen. Waarschijnlijk een school sardientjes die werden opgejaagd door een groep dolfijnen of tonijnen. Op de marifoon hoorden we nog meer coalition warships schepen oproepen. We hebben er nu 6 geteld, afgaande op de nummers. Pas toen we de haven van Aden invoeren begon het lekker te waaien, en een paar minuten later plonsde ons anker in het water in de buurt van de Getaway, en nog 3 onbekende jachten. Een Australische boot, een Italiaanse en de Franse boot, die niet een keer, maar twee keer overvallen zou zijn. Maar wij zijn veilig binnen, en dat is fijn. Het idee was om 's avonds uit eten te gaan, maar een paar uur nadat we aankwamen, crashten we volledig. Jee wat zijn we moe. [Chantal] |
za 6 mrt | Aden | Uitslapen, wat kleine dingen doen, formaliteiten regelen en 's avonds uit eten bij het beste restaurant van Aden volgens de Lonely Planet en verhalen van anderen. Samen met de mannen van de
Diva en Fiddler, die vandaag zijn aangekomen. Om een lang verhaal kort te maken, het restaurant was inmiddels een nachtclub en de geïmporteerde donkere dames uit Zanzibar waren niet bij onze tafel weg te slaan. Weer een mooie ervaring rijker..... :-) Later meer. [JG]
Onze eerste kennismaking met de Arabische wereld. We waren erop voorbereid dat het enige wat we hier van vrouwen zouden zien hun ogen zouden zijn. |
zo 7 mrt | Aden |
Wat moet je nu zeggen over Aden? Het is mijn eerste kennismaking met een Arabische stad en het is overweldigend. Weer een heel nieuwe wereld gaat voor je open. Druk, kleurig, nieuwe geuren, kamelen, auto's van voor de jaartelling en hele aardige, vriendelijke mensen. Maar ook een ongelofelijke klerezooi; de straten zijn allemaal volledig kapot, alles is haveloos en verveloos en overal ligt vuilnis. Aden heeft veel te lijden gehad van de burgeroorlog een paar jaar geleden en de gevolgen daarvan zijn nog duidelijk te zien. En van onze chauffeur/gids Omar begrijpen we ook dat de overheid nogal laks is geweest en de ambtenarensalarissen zo laag zijn, dat daar weinig van valt te verwachten. Aden ligt in en rond een vulkaankrater en dat betekent lava. Gecombineerd met een regenval van heel weinig millimeter per jaar levert dat volstrekt onbegroeide hellingen op. Het is dus werkelijk overal verschrikkelijk stoffig en misschien is zo'n sluier dus soms zo gek nog niet. Alleen blijft het een raadsel hoe diegenen die zelfs hun ogen bedekken met hun burgha nergens tegen aan lopen..... Nog even terug naar mijn vraag over het soortelijk gewicht van diesel; aan de hoeveelheid mailtjes te zien ben ik de enige op aarde die niet weet dat het soortelijk gewicht van diesel zo rond de 840 ligt. Dom, dom, dom. Iedereen wel enorm bedankt natuurlijk!!!
Toen we vandaag aan het eind van de dag terugkwamen bij de haven, hoorden we
van de taxichauffeurs die zich verzamelen bij de poort van het haventerrein
dat er vanmiddag een nieuw jacht was aangekomen. Een klein bootje. We waren
opgelucht, want we vermoedden dat dat Saltaire zou zijn. Twee en een
halve dag geleden zat Saltaire nog 240 mijl voor Aden, en zowel
gisteren als vanochtend meldde Saltaire zich niet bij het SSB-netje.
Omdat Saltaire dat normaliter altijd trouw doet, plus het feit dat
het om een solozeiler gaat (die meestal wel verlegen zitten om een praatje),
vonden vrienden van Saltaire dat alarmerend. Vanochtend werd er zelfs
geopperd om de coalition warships te informeren. |
ma 8 mrt | Aden |
Vanochtend deed Saltaire op het SSB-net verslag van zijn
piracy-ervaring in de Golf van Aden. Ook Silver Girl, die tussen
Salalah en Aden zit, had een incident te melden. Na een achtervolging van
een half uur met meerdere koerswijzigingen zijn
zij uiteindelijk aan een mogelijke overval ontkomen. Gisteren was er ook al een
melding van Virgo's Child die door de Yemense Coast Guard agressief
was benaderd. Het is nu toch niet meer zo'n ver-van-mijn-bed-show. Zie meer details op de piracy pagina.
JG vraagt zich af hoe die vrouwen door die burka's kunnen kijken. In
werkelijkheid zijn er maar een paar vrouwen waarvan zelfs de ogen bedekt
zijn. Het lapje voor de ogen is van dezelfde stof als de burka (het deel over het hoofd) en de abaya (de '
jasjurk'), maar dan een enkele laag stof. Aangezien het een soort voile is,
kun je er dus inderdaad wel
doorheen kijken. De rest van de burka en de abaya bestaat uit meerdere lagen
stof, en is zonder uitzondering zwart. Niettemin is er nog verbazingwekkend
veel variatie in die dingen, zelfs ondanks het feit dat ze bijna zonder
uitzondering van die zelfde zwarte voile zijn gemaakt. Het model varieert, en
ook het randje van de stof, of er is een applicatie. Sommige vrouwen hebben
in plaats van een zwarte burka een gekleurde hoofddoek, maar het lapje dat
voor het gezicht zit is dan wel zwart. De mannen zien er veel minder
interessant uit. Ze zijn ofwel in westerse kledij, of dragen een soort sarong
(vaak traditioneel handgeweven). Soms hebben ze een enorme soepjurk aan, een
bloesjurk, een islamitisch petje of een Arafat-sjaal om hun hoofd gewikkeld. In
een enkel geval hebben ze een riem om waarin een traditioneel mes, een jambiya,
is gestoken. Het is een krom mes dat in een leren,
vaak bewerkte en met zilver gedecoreerde schede is gestoken. Prachtige dingen.
Onze
chauffeur / gids Omar nam ons
vandaag mee voor een rondje Aden. Omar heeft een
rode Toyota uit het jaar nul die totaal gebutst en gedeukt is, de lak is er half
af, hij hangt een beetje aan elkaar. Maar het is verbazingwekkend hoe goed dat ding
nog rijdt. |
di 9 mrt | Aden - Golf van Aden | Eigenlijk
zijn we al daaaaagen doodmoe. Ik vertelde al eerder dat toen we aankwamen in Aden we een paar uur daarna crashten. En daar zijn we eigenlijk nog steeds niet
van bijgekomen. Uitslapen is er nog niet bij geweest. Elke dag was er wel
een reden om om 7 uur op te staan: gasfles bij laten
vullen, SSB-netje
volgen, boodschappen doen of met Omar op stap. Alle dagen weg van de boot.
We zouden wel een beetje rust kunnen gebruiken, maar we hebben het nu wel
gezien in Aden, en hebben geen zin om hier uit te rusten. En per slot van
rekening is het al bijna half maart en zijn we nog steeds niet in de Rode
Zee, die we eigenlijk gepland hadden voor maart en een stukje of heel april
(afhankelijk van de wind). Omdat Fiddler en Diva vandaag vertrekken naar Massawa gaan wij dus ook. Hoewel het laatste stuk van Aden naar Bab el Mandeb, waar de Rode Zee begint, veilig schijnt te zijn, vinden we het toch wel een prettig idee om samen te varen. Om half 6 varen we met Fiddler en Diva in ons kielzog uit. Fiddler heeft overigens een andere tactiek als het op piraten
aankomt dan wij. Onze tactiek is om zoveel mogelijk te verstoppen, wat
dingen klaar te leggen voor het grijpen, en als ze aan boord komen, dan maar
gewoon te geven wat ze willen, en pas als ze je ECHT het mes op de keel
zetten de verstopte spullen en geld tevoorschijn halen. We willen tenslotte
heel blijven. |
wo 10 mrt | Golf van Aden / Rode Zee |
Gelukkig
heeft JG gisteren de
romp schoongemaakt, want daar zat een complete dierentuin op. Echt HELEMAAL
onder de barnacles. We snappen er niets van. Onze antifauling is nog
maar een half jaar oud, en is het grootste tuig dat er bestaat (en zelfs
verboden). De antifauling van Fiddler is veel minder milieubelastend,
ook een half jaar oud, maar zij heeft in dat halve jaar veel minder gevaren
want ze zijn vertrokken vanuit Thailand.
En haar onderkant ziet er nog maagdelijk blauw uit. Geen eendekokkeltje te
zien. Ook ons log heeft een enorme aantrekkingskracht op die beesten, en zit
om de haverklap vast. Op de hielen van Diva voeren we om één uur
door de kleine straat van Bab el Mandeb
de Rode Zee in. Fiddler, die grote moeite had om ons langzamere tempo
aan te houden, nam een omweg via de grote straat, en zo kwamen we mooi weer
bij elkaar. Ondertussen hebben wij voor model gespeeld. Eindelijk foto's van
Pinical onder zeil met de halfwinder!!!!!!! Het zeilen was goddelijk. We speerden door een vlakke zee, de wind kwam schuin van achteren en nam toe tot 20, soms 25 knopen. Normaal halen we de halfwinder weg zodra de wind langere tijd boven de 15 knopen is, maar nu hadden we geen centje pijn. Het was zo rustig dat het leek alsof we met 3 knopen door het water gingen, hoewel we tegen de 8 knopen snelheid hadden. Dit is vast wat God in gedachten had toen hij het zeilen bedacht. Ondanks het feit dat ons diner al in de koelkast klaarstond hadden we een
vislijn uitgegooid. Een vers visje is nooit weg, nietwaar? Een vers visJE??????
We vingen een werkelijk gigantische wahoo. Hij was minstens een meter en zo
zwaar dat we grote moeite hadden om hem in te halen. Nadat JG hem met een raak
schot dood had geharpoeneerd in zijn oog, moest ie nog aan boord. Hij hing
inmiddels naast de boot te bungelen. Dat was gemakkelijker gezegd dan
gedaan, zo'n zwaar geval, tussen alle RVS buizen van de beugel en de bimini
door. Om kort te gaan: dat lukte dus niet. Na 4 pogingen om de wahoo bij
zijn staart te pakken, brak de voorloop op de plaats waar de haak vast zat,
en verdween wahoo met haak en al. Damn, niet weer!!!! We hebben onze
verloren wedstrijd met de yellowfin tuna nog vers in het
geheugen..... |
We hebben de laatste tijd patent op bezoek op zee. En bezoekjes afbrengen.
En op varen met een veerpontje. En ik op solozeilen. En op kapotte dingen. O
nee, dat laatste, dáár hebben we wel eens vaker last van......., niet alleen
de laatste tijd. Om 5 uur vanochtend zat mijn slaapbeurt erop, en stopte JG de motor. Ik was
verheugd dat we konden zeilen, maar dat bleek niet de reden. Ik stapte
vanuit de achterkajuit de kajuit binnen, en zei: "Holy shit!!!!" JG had
namelijk de motorkist open gedaan, en onderin de bilge zagen we een
flinke bak water, waarin nog meer water kletterde. De koelwaterpomp lekte,
en nu niet meer een klein straaltje, maar echt als een zeef. De diagnose:
een gebroken pomphuis. Met andere woorden, de koeling van de motor werkt
niet meer (goed). Een haven binnenlopen gaat misschien nog net voordat de
motor oververhit raakt, maar meer absoluut niet. Zowel Martin als Dennis dachten (afzonderlijk van elkaar) dat het pomphuis toch echt niet gebroken kon zijn omdat dat van brons is. Beiden dachten dat een pakking de oorzaak was. En dat zou te overzien zijn want Diva had een reserve serviceset. Om een lang verhaal kort te maken: het bleek geen pakking, maar toch een kapot pomphuis. Dat huis was bijna voor de helft in tweeën gebroken. De reden was een ontbrekend spietje in een onderdeel van de koelwaterpomp (die kennelijk al eens eerder van de motor af is geweest). Daardoor is dat onderdeel niet op zijn plek blijven zitten, maar heeft hij over de jaren heen (samen met de impeller) rond gedraaid in het pomphuis, heeft daardoor een prachtige kaarsrechte snede gemaakt in het bronzen pomphuis, waardoor het nu uiteindelijk is gebroken. Dit is werkelijk de slechtste plek om zoiets te hebben. Er zijn GEEN
faciliteiten in de Rode Zee. De eerstvolgende mogelijkheid is in de
Middellandse Zee, en om daar te komen moeten we waarschijnlijk nog veel
motoren in verband met de beruchte noordenwinden in de noordelijke helft van
de Rode Zee. En in Suez MOET je een werkende motor hebben, anders mag je
niet door het kanaal. | ||
vr 12 mrt | Rode Zee |
We
hebben revanche genomen! Een half uur nadat ik gisteren een vislijn had
uitgegooid, had ik al beet. Een enorme dorade. Deze lieten we niet
ontsnappen, en we toverden de goudgeel met grijze vis om in een paar grote
mooie filets. Het is verbazingwekkend wat een goed mes kan doen, want met
ons nieuwe mes was dat binnen 10 minuten gebeurd. "Hebben we eigenlijk
sinds de Pacific nog wel mensen van onze leeftijd ontmoet?", vraagt JG aan
mij. Het blijft even stil. "Eh, nee, ik geloof eigenlijk van niet. Ondanks de verzekering van Dennis dat het met epoxy gerepareerde pomphuis
zo nog wel 500 motoruren mee zou gaan, hebben we vandaag geprobeerd een
koelwaterpomp te bestellen in Europa. Volvo International in België, het
Europese onderdelencentrum, heeft het onderdeel maar mag niet buiten Europa
leveren, noch aan particulieren. Omdat er begrip is voor onze situatie, in
Eritrea is er immers geen Volvodealer, wordt er een oplossing gevonden.
België stuurt het vandaag nog naar Eritrea, maar administratief gaat het via
onze Volvodealer in Lelystad. Mooi geregeld. Zelfde dag 22.00 uur. |
za 13 mrt |
Rode Zee - Massawa Eritrea |
Vannacht
om 2 uur zijn legden we aan aan de kade in Massawa, onze tijdelijke plek
totdat we hebben ingeklaard. Fiddler, die eerder op de avond is
aangekomen, ligt aan een boei en leek in diepe rust. Martin en Tony
van Diva, die tegelijkertijd met ons zijn aangekomen, dronken nog een
slaapmutsje bij ons voordat we ons in ons bed stortten, en deden de
onthulling dat zij de tupperware queens van de cruising community
zijn. Later meer. [Chantal] Later meer? Eigenlijk niet. Tenzij je wilt horen dat we een gat
in de dag sliepen, inklaarden en een visum regelden, een paar uur bezig zijn geweest om de boot
aan kant te maken, en dat het woord moe een understatement is voor de staat
waarin wij verkeren. Verder niets. |
zo 14 mrt |
Massawa Eritrea |
Eritrea, dat vroeger een Italiaanse kolonie was, is na de tweede
wereldoorlog door de VN aan Ethiopië gegeven. De bedoeling van de VN was dat
Eritrea binnen Ethiopië autonoom zou zijn. Dat mislukte, hetgeen de reden
was voor langdurige oorlog tussen Ethiopië en Eritrea. Na 3 decennia oorlog
heeft de VN Eritrea in 1993 uiteindelijk onafhankelijk verklaard na een
referendum waarbij bijna 100% van de bevolking voor onafhankelijkheid koos. Dit had relatieve rust
tot gevolg, afgezien van een opleving van de oorlog eind jaren negentig. De sporen van de oorlog met Ethiopië zijn hier nog steeds erg duidelijk zichtbaar. Het was Ethiopië natuurlijk ook te doen om een doorgang naar de Rode Zee, en havenstad Massawa is in de oorlog erg zwaar getroffen. Het herstel gaat tergend langzaam. Overal zie je kapot geschoten gebouwen, het paleis van Selassie (en zijn opvolgers) is een spookpaleis, koepels zijn gehalveerd, ramen van gebouwen zijn niet rechthoekig maar in de hoek van het raam mist een stuk muur, er zitten gaten in daken. Aan de rand van de ankerplaats liggen massa's restanten van schepen in het water, stille getuigen van de opruimactie om de haven weer vrij te maken. Een strandwandeling op de mooie stranden van Eritrea is niet aan te raden, tenzij je het niet erg vindt om wat ledematen te missen. Het ligt nog vol met mijnen. Maar wat je ook ziet is pasta en olijven in de supermarktjes, een Italiaanse softijsmachine, hagelnieuwe sleepboten van Damen Shipyards en een geparkeerde Lexus op straat. We checken op de website van DHL waar onze bestelde koelwaterpomp
uithangt, en zien tot onze verbazing dat het waarschijnlijk al onderweg is
vanuit Duitsland naar Eritrea. Dat is een meevaller!
We
schroeven ons sociale leven op en drinken een paar biertjes met een aantal
andere cruisers. We hoorden dat afgelopen nacht een aantal dinghies heeft
geprobeerd om Blue Dawn, een Trintella van 60 voet, te helpen met het
aanlopen van de haven. Op miraculeuze wijze was Blue Dawn onderweg
namelijk haar schroef kwijtgeraakt (ook een Maxprop, net als wij hebben). De
omstandigheden buiten de havenpieren waren echter zodanig, dat de dinghies
niet konden helpen zonder de kans te lopen dat ze zouden worden vermorzeld.
En dus liep Blue Dawn met 3 dinghies eraan vastgeknoopt de haven met
een gangetje van 6 knopen onder zeil binnen, en dropte daar haar anker. |
ma 15 mrt |
Massawa Eritrea |
Er loopt een spoorlijn van Massawa naar de hoofdstad Asmara in de bergen.
Gisteren hoorden we dat het spoor al een tijd hersteld is sinds de oorlog,
maar dat er geen geld is voor treinen. Wie schetst dus onze verbazing toen
we vanochtend op de ankerplaats de fluit van een trein hoorden, en een
treintje met 2 locomotieven, 3 personenwagons en 1 goederenwagon over het
spoor zagen rijden. Het is de eerste keer sinds de oorlog dat er een trein
over het spoor rijdt. Ze zijn er uitermate trots op, die Eritreërs, want om
de haverklap klinkt het gefluit van de trein. Het klinkt als een stoomtrein,
en er komt rook uit de schoorstenen van de locomotieven. De hele dag
rijdt het treintje over een klein stukje heen en weer om te testrijden. De twee locomotieven
zijn overigens nodig, want het schijnt een steil traject te zijn naar
Asmara.
JG buigt zich nog maar eens over het motorruim (wat
overigens een 'ruim' woord voor die 'ruimte' is), en probeert uit te vinden hoe de constructie van de
warmtewisselaar zit. In het werkplaatsmanual dat we in Nederland hebben
gekopieerd van onze Volvodealer staat namelijk niets over de
warmtewisselaar, en we vragen ons dus af of er een soort deksel is waarvan
de pakking misschien lekt. Het is niet te zien. |
di 16 mrt |
Massawa Eritrea |
Het is toch wonderlijk hoeveel 'number 1 bestsellers' er zijn.
Van de stuk of 20 boeken die we nu aan boord hebben, zijn er minstens 7 een
'number 1 bestseller'. En keer op keer ruilen we die boeken met
andere cruisers of in een marina voor andere 'number 1 bestsellers'.
Vandaag heeft JG het gaatje in de warmtewisselaar gestopt. Geweldig spul,
dat epoxy.
Niets
ervan. Deze dag was nog niet voorbij. Vergeet het maar. |
wo 17 mrt |
Massawa Eritrea |
Een
mooie dag om naar Asmara te gaan. Het oliedrukalarm gaat nog steeds af. Er
zit olie genoeg in, de oliepomp is mechanisch dus de kans dat het alarm terecht
is, is erg klein. Dus gewoon de sensor uitschakelen is het meest voor de
hand liggend.
Maar ja, die hele hele kleine kans dat er wel wat is..... Mr. Murphy is niet
voor niets zo bekend. Dus toch nog maar even (!!!! alsof ik dat ooit eerder
gedaan heb....) het kleppendeksel eraf. Gelukkig is er oliedruk. Alles weer
terug gemonteerd en de sensor losgetrokken en de motor even laten draaien.
Gek hoeveel geluidjes je dan ineens hoort of beter gezegd denkt te horen. De
menselijke geest zit raar in elkaar.... Fijne bijkomstigheid; tussen de bedrijven door heb ik de isolatie van de motorkist gedeeltelijk gerenoveerd; die was in de loop der jaren op sommige plaatsen losgeraakt en weggeteerd en we hadden dus al wat meegenomen uit NL. Dat scheelt binnen een slok op een borrel!! Om 11.15 uur hesen we ons dus uiteindelijk in een moderne blauwpaarse bus van het formaat halve streekbus. Het is hier niet toegestaan om meer mensen mee te nemen dan er kunnen zitten (dat geldt niet voor stadsbussen!!!! De uitdrukking 'als haringen in een tonnetje' is hier een understatement). En men is hier heel wetsgetrouw (echt waar) maar al die loze ruimte is natuurlijk ook zonde.... En dus is aan elke stoel een klapstoeltje geschroefd zodat het gangpad ook optimaal benut wordt.... Alleen de reis zelf is al onbeschrijfelijk. Amara ligt 110 kilometer landinwaarts. Over de weg dan; in vogelvlucht is het minder dan de helft. Het landschap is eerst gortdroog, dor, bergachtig en dus vijandig. Een enkele struik moet de door herders gehoede kuddes kamelen en geiten voeden. Die zijn dus ook erg mager. Alle bergen lijken 'gestreept' door de lage muurtjes die op de berghellingen zijn gemaakt om het schaarse regenwater tegen te houden. Verder landinwaarts en hoger lijkt het alsof je in een andere wereld komt; overal groen en werkelijk alles wordt er verbouwd. Door de hoogte komt hier veel meer regen uit de lucht vallen (en waarschijnlijk ook door de dauw) en is het dus heel vruchtbaar. De stad Asmara zelf ligt op 7000 ft en dus boven de wolken. Een heel mooi gezicht, zo'n witte deken over de bergen.
De
stad is groot, kleurig en druk. De Italiaanse invloed is nog merkbaar in de
cappuccino, gelati en de terrasjes langs de straat. Het centrum doet heel
westers en modern aan. Schoolkinderen in spijkerbroek die ijsjes eten en
colaatjes op het terras drinken, veel westerse kleren en westerse auto's. Het
contrast met het nog steeds kapotgeschoten Massawa en de dorpjes met
golfplaten- en takkenhutjes is dus enorm groot. En de mensen zijn net zo
vriendelijk, aardig, trots en hoffelijk als in Massawa.
We lopen verwonderd door de stad en checken in bij het aanbevolen hotel.
Misschien verwachtten we na alle laaiende verhalen misschien te veel. Voor
erg veel dollars kregen we erg veel vergane glorie en vieze troep. Lichtroze
tegels met donkerroze voegen in de badkamer is niet zo erg, maar zwarte
schimmel en kitranden nodigen nou niet echt uit. Dit heeft niets te maken
met Eritrea als ontwikkelingsland, maar gewoon met winstmaximalisatie en de
wetenschap dat mensen toch wel komen. Jammer. |
do 18 mrt |
Massawa Eritrea |
Wie
wist dat onder meer de Rucphense Groenvoorziening en bouwbedrijf H. Plat uit
Volendam vestigingen in Asmara hadden? Wij niet, maar het is wel leuk om te
zien. Ik raak niet uitgepraat over de bevolking van Eritrea. De 30-jarige
oorlog met Ethiopië en de bureaucratische strijd met de Verenigde Naties
heeft een hecht, onafhankelijk en ook heel trots en geëmancipeerd volk
opgeleverd. De helft is (orthodox-) christelijk en de andere helft moslim en
dat gaat hier heel harmonieus samen. De vrouwen hebben volledig stemrecht en
hebben een volwaardige positie in de maatschappij. Niet te vergelijken dus
met de landen die we de afgelopen tijd hebben bezocht. Het is lastig te
omschrijven maar kort gezegd is alles en iedereen verzorgder en mooier.
Binnen de beperkte middelen die er zijn uiteraard, maar het straalt iets
heel positiefs uit. We hebben onszelf vermoeid en 's ochtends veel gelopen. Markt, recyclemarkt, oude stadsdeel, winkels en zo. Mooi en leuk en net zo als je een Afrikaanse stad zou voorstellen. Maar ook weer niet zo bijzonder als sommigen deden geloven. Het is een beetje zoals Joline van de Blue Dawn het omschreef; veel cruisers zijn zo lang onderweg en vervreemd van het 'echte' leven dat ze alles wat ook maar iets meer is prachtig en fantastisch vinden. Terwijl dat voor ons, nog steeds wel met beide benen in de westerse wereld, dus eigenlijk niets bijzonders is. De markt is overal ter wereld druk, kleurig, lawaaierig en dus indrukwekkend. En de markt in Asmara was dat allemaal ook. Maar wat er nou zo bijzonder aan was? Nu ja, het zal misschien wel verwend en een arrogant overkomen maar ik hoop dat een beetje duidelijk is wat ik bedoel. De terugweg door de bergen was net zo mooi en indrukwekkend. Weer maakten
we halverwege een tussenstop in stadje Ghinda'e. Na een snelle hap in
"restaurant" Eritrea in Massawa en 2 uur proberen te internetten duiken we
erg vermoeid ons bedje in. Ik zou ook hier nog veel langer willen
blijven.... |
vr 19 mrt |
Massawa Eritrea |
Het is grijs en het miezert. Voor het eerst sinds hele lange tijd ontbijten
we binnen. Onze stemming past bij het weer, want we zijn niet te genieten.
Allebei moe (we bedachten gisteren dat we sinds Langkawi, in december /
januari nog niet echt hebben gerelaxt) en geïrriteerd. Het is een
understatement om te zeggen dat het NIET gezellig is aan boord. We maken
ruzie over van alles en nog wat, en vooral over wanneer we vertrekken. JG wil niet vandaag, want 2 van de 3 weersvoorspellingen zeggen dat er de komende paar dagen een straf windje uit het noorden staat, en pas daarna geschikte wind. En we zijn beiden moe. Ik wil wel vertrekken, want de derde weersvoorspelling geeft goede voorspellingen voor de komende dagen. Plus nog betere wind voor de dagen daarna, en tegen die tijd zou ik het liefst al ten noorden van Port Sudan zijn, want gunstige winden zijn daar helemaal zeldzaam. En last but not least: het staat me aan wat de windmeter zegt. Ik delf het onderspit, maar probeer eruit te slepen dat we dan mórgen vertrekken. "In principe wel ja." Maar ja, dat "in principe" hè....... Als je
maar lang genoeg wacht, lossen de meeste dingen zich vanzelf op. En dan heb
ik het niet alleen over die grafstemming aan boord. We halen de was
op, regelen iemand die vandaag de onderkant van de boot (ook wel genaamd
'dierentuin') schoonmaakt, en gaan naar de markt in Egada, een dorpje
vlakbij Massawa. De markt in Massawa bestaat namelijk uit anderhalve kraam,
die in Egada is wel wat groter. We proberen het kopen van groente, fruit en
eieren zo eerlijk mogelijk te verdelen over alle kramen, en hebben niet het
idee ons wordt geprobeerd een poot uit te draaien. Nóg een verschil met de
landen waar we hiervoor zijn geweest. |
za 20 mrt |
Massawa - Sheikh El Abu Eritrea |
Die regering van Eritrea, dat zijn waarschijnlijk ook niet zulke schatjes
hoor. Een paar voorbeelden. De lokale krant die we hier lezen is duidelijk wat gekleurd (onder wiens invloed??). Het is deze maand 5 jaar geleden dat Ethiopië Eritrea opnieuw binnen viel, en de krant besteedde daar natuurlijk aandacht aan. Het Ethiopische regime wordt beschreven met gebruikmaking van bijvoeglijke naamwoorden als 'inhuman', 'reckless', 'lowly', 'callous' en 'aggressive'. Nog een voorbeeld. Onze bus naar en van Asmara werd een paar keer gestopt voor controle op deserteurs. Alle mannen moeten een papiertje laten zien waaruit blijkt dat ze dienst hebben gedaan voor het land. Ook Des, de jongen die de onderkant van onze boot gisteren heeft schoongemaakt, moest dienen in het Eritreaanse leger, ondanks het feit dat hij Ethiopiër is. Hij moest dus vechten tegen zijn eigen landgenoten. Mijnenlegger was hij. Later, toen Eritrea door de VN onafhankelijk is verklaard, is hij door de VN omgeschoold en werkte hij voor de VN als mijnenopruimer. De Eritreaanse regering riep hem terug ondanks het feit dat zijn VN-werk er nog lang niet op zat, en Des heeft spijt als haren op zijn hoofd dat hij daar gehoor aan heeft gegeven. Een van zijn minder geslaagde ervaringen in het leger is het volgende. Des is (orthodox) christelijk, maar het is bij wet verboden om een bijbel te bezitten als je in het leger dient. Dat is vreemd, want de helft van de mensen is hier christelijk, en de verschillende religies gaan hier prima samen. Maar de Eritreaanse regering is kennelijk overwegend islamitisch. Des werd gepakt met een bijbel en heeft daarvoor twee maanden in de gevangenis moeten zitten. We vermoeden dat hij vervolgens is gedeserteerd, want hij vertelde dat hij niet vrij is om binnen Eritrea te reizen, en al helemaal niet naar Ethiopië. Hij zal dus wel niet door de controles komen. Hij wil dolgraag terug naar zijn land, en praat er honderduit over. Zo kom je te weten dat hij uit een bijzonder vruchtbaar deel komt. Groener dan groen, alles groeit er, een assortiment aan groente waar ze hier alleen maar van kunnen dromen. Gek hè, je hebt toch een heel ander beeld bij Ethiopië. Een andere jongen, een Eritreër die we in de bus hebben leren kennen, vertelde ons over die controles door het leger. Hij had 7 jaar in St Petersburg maritieme technologie gestudeerd, met een Russische beurs. Nu werkt hij als motormecanicien op een Eritreaans schip. Geen baan op zijn niveau dus, maar de regering wil hem niet laten gaan. Geschoolde mensen in Eritrea zijn schaars. Hij heeft een Russische vriendin, en zou dolgraag in Rusland aan het werk gaan, maar mag het land niet uit. Je merkt het,
het is hier verschrikkelijk gemakkelijk om met mensen aan de praat te raken.
Wij vinden het geweldig. O, ik zou het bijna vergeten. We hebben ons met moeite los kunnen rukken
van dit land. Hoewel, niet helemaal. Vanochtend zijn we, al motorend,
vertrokken uit Massawa naar een Eritreaans eilandje 25 mijl verderop. Sheikh
El Abu is een van de vele eilandjes en riffen van de Dahlak groep voor de
kust van Eritrea. |
zo 21 mrt |
Sheikh El Abu - Difnein
Eritrea |
Zes uur op. Je moet er wat voor over hebben om aan het einde van de dag weer
lekker voor anker te kunnen. Onze volgende ankerplek bij Difnein eiland is
35 mijl verderop, en de wind is tegen. Weliswaar niet bijster hard, maar
toch voldoende om er niet tegenin te kunnen motoren. Dat probeerden we wel
eerst, maar tegen beter weten in, dus dat werd toch kruisen. Aan het einde van de ochtend had ik de moed al opgegeven dat we die avond lekker voor anker konden. We hadden namelijk stroming tegen (dat hoort hier helemaal niet!!), en het kruisen schoot daardoor voor geen meter op. Ter illustratie (en frustratie): in 3 uur hadden we in vogelvlucht 4 mijl afgelegd. Zodra de wind dus wat minder werd zijn we toch maar weer gaan motorzeilen, en kwamen we toch nog bij daglicht aan bij Difnein eiland. Het zag er aanlokkelijk uit, maar er liggen mijnen, dus we hebben geen voet aan wal gezet. Daar hadden we trouwens ook helemaal geen tijd voor, want we hadden last van een vliegenplaag. Wat eerst een paar fruitvliegjes waren, was in korte tijd uitgegroeid tot een ware plaag. Werk aan de winkel dus. Een aantal blikjes van onze voorraad bier bleek van slechte kwaliteit, want de helft had een klein gaatje in de bodem, en daar was dus bier uit gelekt. In de bilge, want daar hebben we onze voorraad booze. In alsof dat nog niet genoeg was, was een van de blikken kant en klaarvoer (die ook in dat vak staan) kennelijk kapot gegaan. Het was niet meer te zien of het gehakt bolognese was of kipsaté. Eén groot bataljon vliegen en maden. Getverderrie. En toen was het donker, en wij moe. [Chantal] |
ma 22 mrt | Difnein - Rode Zee |
Na
het SSB netje om 7 uur 's ochtends voeren we weg van ons privé-eiland. Onze volgende bestemming is nog onbekend. Er lijkt een
weatherwindow aan te komen met andere wind dan noordenwind. Er zijn niet
zoveel van die weatherwindows, dus we willen er maximaal gebruik van
maken en proberen zo ver mogelijk te komen voordat we de wind weer op de
neus krijgen, alle mooie eilandjes, ankerplaatsen en steden ten spijt.
De
wind werkte voorlopig nog niet mee, dus we zetten onze Zweedse kompaan aan
het werk. Tijdens onze regelmatige checks bleek dat de motor toch weer
steeds meer zout water is gaan lekken. Aanvankelijk leek het
alleen de
pakking te zijn van de koelwaterpomp, dus dat was niet zo'n ramp. Maar nu
lijkt het gerepareerde pomphuis toch weer te zijn gaan lekken, dus de
hoeveelheid water is weer flink toegenomen. Gelukkig hebben we nu een nieuw
pomphuis aan boord. Met dank aan Penta Service in België (die vandaag
belden om te vragen of we de pomp hadden ontvangen!!!) en Mulder Motoren
in Dordrecht!!!!!!! Drie maal is scheepsrecht, dachten de dolfijnen, want die kwamen 3 keer
bij ons op bezoek. Wat een verwennerij! Eindelijk, de lucht was vandaag blauw. En ik aan het einde van de dag
rood, want we hadden niet de moeite genomen om de bimini omhoog te doen. Nu
ja, we hebben dan weliswaar geen vis, maar wel een kreeft aan boord. |
di 23 mrt | Rode Zee |
Na de hele nacht te hebben gewerkt, kon de motor weer uit. De wind deed het
prima met een paar knopen vanuit het zuidoosten (het begin van het
weather window), en we hesen onze halfwinder. Het ging wel niet snel,
maar wel de goede kant op.
"Wat
drijft daar nou?", vroeg JG. De verrekijker bracht het verdict: een omgeslagen boot. We streken
de halfwinder en voeren er op af. Het bleek een soort sloep te zijn van een
meter of 6, omgeslagen door een onbekend onheil. Een enorm lange gele lijn
aan de boeg van de boot deed zijn best om in onze schroef te geraken, maar
wij hadden hem in de gaten. Er zaten nog geen barnacles op het
bovenwaterschip, dat nu onder water zat, dus waarschijnlijk dreef het bootje
nog niet erg lang rond. Geen spoor van leven. Toch wel sinister zoiets. We
konden zien dat de outboard er nog op zat, en wel omhoog geklapt, dus
misschien is het bootje vanaf een strand op drift geraakt. Vandaag helaas weer geen vis. De halve middag hebben we dolfijnen bij de boot
gehad, en dat was weer schattig. Maar ze aten wel ons avondeten voor onze
neus op.... Of jaagden het weg. |
wo 24 mrt | Rode Zee |
Ik heb vannacht gedroomd van boodschappen doen. Bóódschappen doen!!!! Nou
vráág ik je!!!! Dat is vast omdat al onze lekkere dingen beginnen op te raken. Voor het eerst sinds we vertrokken zijn uit Nederland hebben we ruimte in de kast en in de opbergvakken. Sinds Maleisië hebben we eigenlijk geen luxe boodschappen meer kunnen doen,. Bacon, marsen, snickers, borrelnoten, etc etc hebben we al lang niet meer, en met de nootjes, salami, roomkaas, Hollandse kaas, ingeblikte brie (bij gebrek aan echte), mentosjes en andere snoepjes, pijnboompitjes, Danish Blue, chocolade e.d. is het ook bijna afgelopen. Juist van dit soort dingen lopen wij warm, en daarom bewaak ik deze schatten met mijn leven. Zelfs zo erg dat ik ze soms te lang bewaar, en deze heerlijkheden bedorven zijn tegen de tijd dat ik ze tevoorschijn haal om ze te verorberen. Verkeerde zuinigheid. Maar ja, het blijft leuk om je zelf af en toe eens te verrassen met een dergelijke luxe. Thuis koop je ze gewoon in de supermarkt, maar in het cruising life zijn die dingen schaars, en we weten ze daarom des te meer te waarderen. Fruit hebben we na vandaag ook niet meer, behalve dan in blik, en het assortiment groente was al niet zo uitgebreid in Massawa, dus dat wordt ook wat magertjes (by the way, de Eritreaanse tomaten zijn de beste die ik ooit heb geproefd). En de vissen willen ook niet bijten. Maar alles is relatief: eigenlijk hebben we natuurlijk totaal geen klagen, we zitten immers vlak bij de derde wereld....... De wind was vandaag licht en varieerde van
N tot NO. Af en toe zeilen, af en toe motoren. Echt handig, dat we onze
genua 1 hebben verwisseld voor de kleinere genua 2....... En onze halfwinder
kunnen we nu ook niet gebruiken. Ach, het is wel lekker rustig.... |
do 25 mrt |
Rode Zee - Khor Shin'Ab Sudan |
Ken
je die fantastisch mooie reclame met die klassieke zeilboot die door de
woestijn zeilt? Nou, zo voelden wij ons vanochtend ook een beetje. Langs de
kust van Eritrea, Sudan en Egypte zijn talloze inhammen, meestal op slechts
een paar mijl van elkaar, die diep de woestijn in gaan. Wij zeilden
vanochtend tussen de riffen door zo'n inham binnen. Khor El Shin'Ab. We voeren zo'n 2 mijl naar binnen onder het toeziend oog van een eenzame bedoeïen in de verte, en dropten ons anker in een van de armen van de marsa, zoals die inhammen heten. Een surrealistisch gevoel, zeilen in de woestijn. De wind was onmiddellijk gehalveerd toen we de marsa
invoeren. We verwelkomden dat van harte, want we hadden genoeg van de 18-25
knopen die we de afgelopen nacht om onze oren kregen, precies uit de
richting waar we naartoe wilden. Maar binnen een uur was de wind ook hier, 2
mijl landinwaarts, boven de 20 knopen. We vroegen ons af hoeveel knopen wind
er dan op zee zou staan, en zijn blij dat we daar niet meer zijn.
|
vr 26 mrt |
Khor Shin'Ab Sudan |
Wij hebben onze ochtendgymnastiek alweer gehad..... We stonden lekker vroeg op, dat wil zeggen om 6 uur Sudanese tijd. Heerlijk, wat is je dag dan lekker lang. Het is alleen zo lastig om dat te bedenken als je nog lekker in je bed ligt. Het was net als gisterochtend bladstil in de marsa. We wilden in de
woestijn gaan lopen voordat het te heet zou zijn, dus we ontbeten snel en
voeren met Minical naar de kant. Het is nog steeds een gek idee dat we zo dicht bij de
woestijn zijn. Na een uur lopen was de berg waar we naartoe wilden niet echt veel
dichterbij gekomen, en we zagen de hitte in de verte zinderen. Dan maar met Minical
proberen om dichter bij die berg te komen.
Je ziet maar weer: op een boot hoef je nooit bang te zijn dat je niks te doen hebt. JG ging met de buitenboordmotor aan de slag, en aangezien hij inmiddels bijna volleerd boordmecanicien is, lukte het hem natuurlijk weer om hem weer aan de praat te krijgen. Als we deze ochtendgymnastiek nog niet voldoende vonden en nog plannen
hadden om hier te gaan snorkelen, dan hebben we die nu niet meer (althans,
ik spreek voor mezelf, maar volgens mij is JG ook niet zo'n held). Het is hier
namelijk vergeven van de kwallen. Mooie doorzichtige kwallen van het
formaat spiegelei. De dooier is het enige wat kleur heeft, namelijk paars,
en heeft de vorm van een bloem. Onderweg voeren we ook al door zo'n veld
kwallen, maar hier in de marsa is het pas echt één grote
kwallenbende. En als ik me daar nog niet door zou laten tegenhouden, dan is
het de temperatuur van het water wel. Sodeju wat is dat kkkkkkkkkkoudddddddddddddd! |
za 27 mrt |
Khor Shin'Ab Sudan |
Die berg, die bleef trekken. We gaven het dus nog niet op. Vandaag
vertrokken we nog vroeger dan gisteren naar de kant. Een eenzame schaapsherder, nee eigenlijk was het een geitenherder, liep met zijn kudde geiten langs de waterkant, maar tegen de tijd dat wij het laatste stuk tussen de riffen door naar de kant gepeddeld hadden, was hij al een stuk verder. De enige twee andere levende zielen die we zagen waren twee andere bedoeïenen een kilometer verderop. Eén lopend, de andere op een kameel, beiden een beetje dralend om naar ons te kijken. We hadden een zak met etenswaren in onze Minical meegenomen, maar jammer genoeg hebben we die niet kunnen overhandigen, want ze trokken weer verder. Die berg loonde overigens de moeite. Schitterend uitzicht, alle kanten
op. Wow, wat een landschap!. Werkelijk fantastisch! De hele dag horen we verschillende jachten (de meeste ons inmiddels
bekend) elkaar oproepen. De
ankerplaatsen
langs de kust zijn vlak bij elkaar, en dus vaak op marifoonafstand. Iedereen wil
van elkaar weten wie er 's ochtends vertrokken is, vanaf waar, en waar naar
toe, en vooral hoe de condities buiten zijn. Iedereen weet
namelijk
inmiddels ook dat de condities op de ankerplaats niet representatief zijn
voor de condities op zee. Iedereen zit met spanning te wachten op het
eerstvolgende weatherwindow met weinig wind, of zelfs gunstige wind,
om dan een flinke klap richting noorden te maken. En elke ochtend zijn er
weer jachten die het erop wagen omdat er weinig wind voorspeld is. Of omdat
er dauw op het dek staat. Volgens de pilot is dat namelijk het teken dat je
moet vertrekken omdat de noordenwind die dag licht zal zijn. En (bijna)
iedereen weet inmiddels dat dat onzin is, omdat in de loop van de ochtend
die wind knetterhard komt opzetten. De inhoud van de marifoongesprekken
verandert dus in de loop van de dag. In de loop van de middag worden over de
marifoon waypoints doorgegeven van de ingang van de marsa's,
en beschrijvingen hoe de riffen liggen, of de ingang recht toe recht aan is,
of lastig. En waar je het best kunt ankeren. Enzovoort. En wij doen vrolijk
mee. |
zo 28 mrt | Khor Shin'Ab - Rode Zee |
We zijn weer on the move. Net als de rest van de vloot, op een
enkeling na die de weerberichten toch nog niet vertrouwt en de rapporten van
de jachten op zee afwacht. Het is net een lintdorp dat vaart: een lang lint
van jachten met tussenruimtes van een paar mijl tot een mijl of 35.
Het
dek was vanochtend we stonden om half 6 Sudanese tijd op) echt zeik- en
zeik- en zeiknat. Misschien bedoelen ze dit wel in de pilot met "dew on
the deck". Niet gewoon nat, maar alsof het net met bakken uit de hemel
is komen vallen. Door de openstaande raampjes zie je het vocht gewoon naar
binnen trekken. Door de raampjes die niet open kunnen zie je niets. Omdat we de kans groter achtten dat we door zouden zeilen dan dat we voor
de komende nacht weer een marsa op zouden zoeken, bleven we niet
tussen het land en de riffen varen, maar kozen voor open zee. Dat bleek
later een tactisch foutje. Want na een aantal uren te hebben gekruist tegen
15 knopen wind, die steeds verder kromp, viel de wind totaal weg en moesten
we een mijl of 10 extra afleggen. |
ma 29 mrt | Rode Zee |
We zijn Sudan alweer voorbij, en zitten nu ter hoogte van Egypte.
Onvoorstelbaar, wat gaat het snel. We durven het bijna niet te zeggen, maar
het weer zit ons eigenlijk best wel mee. Het nadeel daarvan is dat we niet
zo veel plaatsen aan doen. Maar om nou geen gebruik te maken van die
weatherwindows.... tja. En wat ook onvoorstelbaar is: we zitten inmiddels op dezelfde tijd als Nederland. Sodeju.
Vandaag
hebben we een beetje meer van hetzelfde. 's Nachts geen wind, overdag wel
wind. Matige kracht, maar wel weer tegen. Weer kruisen, dus het gaat niet zo
hard. Wij vinden onszelf niet echt puristen, maar vergeleken bij de rest van
het lintdorp zijn we dat wel. Bijna iedereen (met name de Amerikanen) is aan
het motorzeilen, en loopt dus op ons uit. Of in. |
di 30 mrt |
Rode Zee -
Gezirat Wadi Gimal Egypte |
Vanochtend zagen we op de radar een stipje op ongeveer 2 mijl achter ons.
Wat een toeval: het bleek Meander te zijn, die net na ons uit Khor
Shin'Ab was vertrokken. Zonder dat we onderweg contact met elkaar hebben
gehad, blijken we na twee dagen zo dicht bij elkaar te zijn. Omdat de wind de komende dagen toeneemt, besloten we samen om naar Gezirat Wadi Gimal te motorzeilen en daar in de lij van het eilandje te gaan liggen. Om wille van de tijd motorzeilen we, want het was net niet bezeild en wilden daar bij aankomst nog voldoende licht hebben. En nu liggen we hier prinsheerlijk in 4 meter water dat lijkt op een turquoise dalmatiër. De de bodem is namelijk van zand, met her en der wat koraalkoppen. Het is ongelofelijk helder. Nu is 4 meter natuurlijk niet zo diep, maar we zien echt ALLES. 's Avonds, als we met een wijntje en een biertje buiten in de kuip zitten, zijn de koraalkoppen in het maanlicht zo mogelijk nog duidelijker te zien. Ongelofelijk zo mooi en duidelijk. Je zou hier bijna 's nachts kunnen aankomen. [Chantal] |
wo 31 mrt |
Gezirat Wadi Gimal Egypte |
O wat waren we blij dat we voor anker lagen toen we vannacht wakker werden
van de wind. Toch even onze positie checkend op de GPS, zag ik dat we boven
de 20 knopen wind hadden. 's Ochtends was het al niet anders.
In de kajuit stond het weer ook op onweer. We leken het wel over alles
oneens. Wat de een zei stelde de ander ter discussie en vice versa. Zeeeeeeeeeeeeeeeer
vermoeiend. Keer op keer besloten we samen dat we daar nou eens mee op
moesten houden, maar kennelijk was het sterker dan onszelf, want het kon een
kwartier duren, of een uur, maar dan ging een van ons toch weer in de fout.
We vulden onze dag met het checken van de antennetuner van de SSB die het
om een of andere reden niet meer lijkt te doen (JG) en het bakken van
ontbijtkoek (ik). Beiden zonder succes overigens. De antennetuner tunet nog
steeds niet en dus kunnen we alleen nog maar ontvangen, en de ontbijtkoek is
mislukt. |