Juni 2002

Zweten !!!!!!

Wanneer Locatie Opmerking
zo 30 juni Rijen De dagen zijn lang, soms te lang. Fysiek moeten we echt een beetje uitkijken... Dus opnieuw geprobeerd wat uurtjes rust in te halen. Lukt gedeeltelijk. Niets doen blijkt later op de dag toch wel moeilijk. In ieder geval gelegenheid om de website bij te werken, administratie te doen etc. Dus toch niet helemaal niets...
Heeft er iemand nog een paar uurtjes over??? Maandag moet JG zijn auto inleveren, dus die moet leeg (grote klus; zie eerdere foto), schoon en de bijbehorende papierwinkel dient ook nog gedaan te worden. Ook de schade van een maand geleden moet papiertechnisch nog afgewikkeld worden....

Deze week hebben we digitaal de uitnodigingen voor ons afscheidsfeest op 13 juli a.s. verstuurd. We hebben door alle hectiek, notebookwisselingen, verhuizing, etc. niet van iedereen een (actueel) e-mailadres. Indien je nog niets ontvangen hebt, mail ons dan s.v.p. even op jg@greenmont.nl !!!!!!
za 29 juni Bruinisse VROEG!!! Afgesproken met Johan Meesters en zijn vader voor (het begin) van de montage van de RVS beugel achterop waarop de zonnepanelen, windmolen en radar geplaatst moeten worden. Iedereen kon echter maar tot halverwege de middag, dus vroeg begonnen. 6.45 uur in de auto in Rijen. Poeh, zelfs de krant was er nog niet.
Flink opgeschoten, hopelijk a.s. vrijdag afmaken. Zo'n "beugel" achterop is een project op zich. Alles moet precies passen, niets is recht aan een boot en het moet nog een beetje smoelen ook natuurlijk..... Het passen en meten kost nog meer tijd dan het daadwerkelijke lassen en monteren. Om er goed bij te kunnen gebruiken we het vlot van de havenmeester.
Tussendoor wat kleinere klusjes gedaan als monteren nieuw blok voor de neerhouder, vervangen bedrading van de windmolen, etc. etc. etc. Chantal probeert een nieuwe splits te maken aan een oude Marlow-val, maar dat blijkt vrijwel onmogelijk als die val eenmaal onder spanning heeft gestaan. Dit splitsen van moderne touwsoorten moeten we duidelijk nog beter leren (JG helemaal overigens). 's Avonds diner wegens bestuurswisseling van de Rotary. Beiden waren we volledig op, maar het was desondanks een hele leuke avond.
vr 28 juni Bruinisse 'S ochtends komt de fotograaf van Inside, het personeelsblad van KPMG in Nederland. Half juli verschijnt het volgende blad met een artikel over onze plannen, plus foto. Fotosessie was leuk; het licht was erg mooi volgens de fotograaf en we krijgen de foto's op CD-rom. Zodra we die hebben, zijn ze hier te zien! Helaas lukt het niet om onze boot opgetuigd te hebben voor de foto, dus Pinical ligt er nog wat kaal bij.
Verder nog geprobeerd met Yachtservice Van Swaay over de details van de kotterstag (+ bakstagen) te praten. Hij wil echter maar op één manier leveren, namelijk de duurste. Voor een prijs waar je er zelf 3 van kunt plaatsen. Geen deal dus. 'S middags is Chantal weg, JG heeft het (voor ons) nieuwe Force 10 fornuis opgehangen en gasslangen vernieuwd. Verder de voorbereidingen voor zaterdag gedaan.
do 27 juni Rijen 3006administratie.JPG (32800 bytes)De vermoeidheid slaat steeds harder toe. We hebben een beetje geprobeerd uit te slapen (tot 8.00 uur....) en omdat we (JG) veel andere dingen moeten doen vandaag, besluiten we er een "papierdag" in Rijen van te maken. Ook dat gaat natuurlijk door; formulieren, bankrekeningen, betalingen, administratie, PC ordenen, werklaptop leegmaken, telefoonnummers uit in te leveren GSM overnemen, etc. etc. Zo'n grote tafel is dan al snel niet meer groot genoeg... (zie foto). Het gaat ook minder efficiënt dan je zou willen omdat niets meer op de "oude" plek staat (zowel op de computer als in de kast....)

'S middags moet JG naar 's-Hertogenbosch om GSM en laptop in te leveren. Oude GSM-nummer van JG (06-22448630) werkt dus niet meer!!!. 'S avonds een Pre-paid kaart gehaald; nummer 06-27277080. Gedaan met de kortstondige rust; we zijn weer bereikbaar!!!
Dan merk je weer dat mobiel bellen toch wel duur is.... :-)
Na borrel van JG en een snelle hap opnieuw naar Breda om uit de garage van Martijn de nodige spullen te halen die 's ochtends niet meer in de auto konden: windmolen, gasfornuis, dozen, etc. etc. Weer een auto vol. De (nieuwe, ietwat verhoogde) waterlijn van de boot blijft (gelukkig) nog hoog en droog boven water.
wo 26 juni Bruinisse JG sluit de 2 watertoevoerslangen aan, en we vullen de tanks weer met water. Gelijk de bevestiging van de slangen aan de dekdoorvoer extra geborgd zodat deze niet meer los kunnen geraken en lekkage kunnen veroorzaken. Des te belangrijker omdat deze slangen door de "meterkast" lopen. Dat had ik persoonlijk anders opgelost......
Ook de boiler wordt gevuld en geactiveerd. Chantal gaat weer verder met haar pogingen om het dek te ontdoen van al het vuil dat er afgelopen winter op is gekomen (m.n. van het stralen en het schuren van het onderwaterschip). Het blauw is nu van het dek af, maar het zal nog wel even duren voor het water dat van het teak afkomt schoon is. Verder voert Chantal 2 vallen door de mast, de derde lukt niet doordat het lijntje niet goed zit. Daarvoor moeten we dus nog de mast in.
JG zaagt de bodem uit de bergruimte onder de kooien in de punt. Daarvoor moest die bergruimte wel helemaal leeg.... Rug doet au, en achterkajuit ligt helemaal vol.
Het kotterstag alleen aan het dek bevestigen zou namelijk niet stevig genoeg zijn, het meest voor de hand liggende aangrijpingspunt is de kielbalk. Dan krijgen we dus wel een trekstang tussen de twee kooien. Fijn is het niet, maar het is niet anders. We kijken nog of we dit wegneembaar kunnen maken.
We kijken nog hoe we de instrumenten op het garagedak willen hebben, en gaan op tijd naar huis i.v.m. verplichtingen van JG: afscheidsetentje van collega Rens Snijders. Ook wel een beetje het eigen afscheid van de directe collega's. Lekker eten en goed geregeld; Cindy bedankt! Ook hebben we nu eindelijk de RVS isolatiemokken!!!
di 25 juni Bruinisse Eerst een beetje uitslapen, was het plan. Maar we zijn inmiddels zo gewend aan dat vroege opstaan, dat Chantal toch om half zeven wakker is. Toch nog maar blijven liggen tot half negen, want we beginnen toch echt wel met onze tong op onze schoenen te lopen. Tamelijk laat dus naar Bruinisse. Hij drijft nog!! Er staat geen water in de bilge, dus de afdichtingen bij de schroefas en het log zijn dicht.
Eerst een beetje gelummeld, opgeruimd, en vervolgens belden onze buren uit de Regentesselaan, Duco en Marjolijn, dat ze in de buurt waren en een kijkje wilden komen nemen. We zullen ze wel missen hoor, zulke buren vind je niet snel. Naar boven kijkend vonden we toch wel dat het middenwant heel raar stond......
300602middenwant2.jpg (19492 bytes)Daarna naar Jachthaven Bruinisse (Aquadelta) gevaren, aan de andere kant van de sluis in Bruinisse. Vooraf toch wel weer even spannend is een groot woord, maar toch, eerste keer varen (en sluizen) dit jaar! Maar het is net als fietsen, verleren doe je het niet. Dat ging dus weer gesmeerd. Met de vriendelijke havenmeester De Boer hadden we vooraf al een afspraak gemaakt en we konden de boot mooi op een kopsteiger afmeren in de toen ook al flink toenemende wind. Ging met z'n tweeën toch weer vlekkeloos!!!

Verder opruimen, gereedschap uitzoeken, spullen uit auto halen en even in het bleke zonnetje zitten. Chantal het dek geschrobd (je wilt niet weten hoe het water eruit zag...). Vervolgens met Laurens van Swaay nog een aantal dingen doorgelopen m.b.t. de aansluiting van de dieseltanks aan stuurboordzijde en de montage van een kotterstag.

De nieuwe verstaging getracht te trimmen. Eindelijk hadden we de tijd om die eens goed te bekijken; de inhaakterminals (waar de stagen in de mast vallen) van 3 stagen bleken onder een wel hele vreemde hoek te staan. HET IS TOCH NIET TE GELOVEN!!!! Dat moeten dus weer nieuwe worden. Waarom kunnen nou niet eens een keer de dingen gaan zoals ze zouden moeten gaan???? Je zou verwachten dat door zaken uit te besteden je je een hoop sores, uitzoekerij en dus tijd bespaart, maar onze ervaring is dat het tegendeel vaak het geval is....... Zucht !?!?!

Verder wordt de planning toch wel heeeeel krap. Van Swaay moet nog aan de gang met de dieseltank en het kotterstag, en we moeten de 15e in Lelystad zijn. Dat is sowieso al onmogelijk gezien ons afscheidsfeest de 13e. Maar we zien het allemaal wel.....
ma 24 juni Bruinisse

240602rijdend_in_loods.JPG (7609 bytes)YES!!!!! We hebben weer een boot! In plaats van een staand werkstuk in een loods.
Vandaag is Pinical tewatergelaten. Mast klaar, onderwaterschip klaar, etc.etc. Het wieltje van het log dient dan verwijderd te zijn. Toen we bedachten dat die na de tewaterlating geplaatst moest worden, realiseerden we ons dat die nog in Rijen lag.... Een houten plug vertrouwden we nou niet echt, dus Chantal heen en weer naar Rijen (2 uur), en heeft ze de tewaterlating gemist. Dat was balen..... Maar aan de andere kant, ze heeft dus ook het angst-en-beven gemist toen de Pinical in de krakende hijsbanden hing van de kraan van Bal. 240602Pinical_te_water-klein.JPG (6571 bytes) JG hield zijn hart vast. Nou niet echt om vertrouwen in te krijgen...... Zie de foto... In de hyperlink/uitvergroting zie je de hijsbanden in de rechterbovenhoek.......
Voordat de Pinical het water in kon hebben we natuurlijk nog honderd klussen gedaan, gedeeltelijk geholpen door de heer de Roo. Zoals:

  • 60 meter ketting plus anker oplieren. Helaas zijn we vergeten om een foto te maken van de uitgelegde kettin240602Saab_in_oorlog_klein.JPG (11001 bytes)g.
  • stagbeschermers terugplaatsen en vastnaaien / vasttapen
  • vallen en stagen bij de mast binden
  • proberen steun waarop de mast rustte nog wat rechter te zetten. Een keer dansen en hij ligt eraf. Vergeefse moeite, want dat lukte niet (duimen maar...)
  • spullen in de loods en in / op de boot opruimen
  • de auto dus weer volgeladen. In onzer beider Saabs is het oorlog, zie de foto.
  • onderkant van de kiel afgekrabd terwijl Pinical op de trailer stond (in de loods konden we daar niet bij), en vervolgens nog wat antifauling eronder gesmeerd (baat het niet, schaadt het niet. Behalve het milieu dan).
  • etc

Na de tewaterlating de verstaging gezet (nog niet helemaal klaar), de houten plug vervangen door de voeler van het log, kabels door het dek gevoerd, etc, . En toen was het alweer half 7; ons plan om vandaag nog door de sluis te gaan en bij Aquadelta te gaan liggen hebben we maar uitgesteld tot morgen. Daar waren we veel te moe voor.
Wederom moe naar huis......

zo 23 juni Bruinisse Wederom veel (kleinere) klussen gedaan:
  • De resterende plekken van het onderwaterschip, die gisteren in de epoxy zijn gezet, hebben we vandaag 2 keer in de antifauling gezet (niet helemaal de officiele droogtijd aangehouden, maar ja je moet wat hè)
  • Gisteren hebben we de schilderstape van de romp afgehaald, en natuurlijk bleven de nodige lijmresten achter. Deze moesten er dus ook nog af. Van alles geprobeerd, maar de beste methode was gewoon een nieuw schilderstapeje erop plakken (stukje voor stukje)
  • Anodes teruggeplaatst
  • Verstaging uitgerold en weer in de mast gehangen, met hulp van de (schoon)vader de Roo van andere vertrekkers (zie 17 juni). De spanners van de ouder verstaging waren nog goed, dus die hebben we eerst over gezet (en merktekens overgebracht)
  • Geprobeerd de gigantische hoeveelheid stof (van het stralen) op het dek (en verder overal) te verminderen. We maken ons toch wel een beetje zorgen dat het blauw in de nerfjes van het teakdek er niet meer helemaal van af gaat. Maar 2 jaar zout water doet ook veel
  • etc
  • etc
za 22 juni Bruinisse  2206steiger.JPG (17075 bytes)Lange dag. Veel (kleinere) dingen aangepakt die per se moeten gebeuren voor de tewaterlating omdat ze anders niet of zeer moeilijk zijn uit te voeren. Dus alle werkzaamheden aan mast, onderwaterschip, waterlijn, afsluiters, etc. etc. Er was al veel gebeurd, maar er blijft ook altijd veel over.... Denk aan vervangen van alle lampen in de mast, (opnieuw) tapen van kabelverbindingen, controleren van bevestigingen, etc. etc. Dat is makkelijker als de mast horizontaal ligt. Tenminste, voor dat deel dat zich boven de boot bevindt ..... Zo'n doe-het-zelf steiger is nu niet echt stabiel. JG heeft stiekum toch wel wat spierpijn van het ingespannen 2,5 uur boven zijn hoofd op die steiger werken.

Verder de nieuwe verstaging opgehaald. 's Ochtends de ondersteunende tonnen verplaatst zodat de plekken daaronder ook in de epoxy en antifouling gezet kunnen worden door Chantal. Vandaag 3 dikke lagen epoxy, morgen 2 lagen antifouling.   2206kaleplek.JPG (9182 bytes)

vrij 21 juni Bruinisse / Rijen RVS voor de beugel (voor zonnepanelen, windgenerator, antenne's, etc.) gehaald bij van Rijsoord in Klaaswaal. Met wat passen en meten paste het net in de auto. De langste stukken waren dan  ook 2,80 meter.(Leve de 5e deur en neerklapbare achterbank van de Saab.Onbegrijpelijk dat ze daar bij de nieuwe modellen van af stappen. Scheelt ze in ieder geval 1 klant.)  RVS zag er op eerste gezicht goed uit; bedankt Wim (en collega's)!!!
2e laag antifouling gesmeerd. Wat stinkt dat spul. Nog zwaar giftig ook. We hebben nu ca 10 liter van de 20 gebruikt, dus er zit nu zo'n 500 EUR op het onderwaterschip tegen de beestjes alleen...... 2206gatentransducers.JPG (5952 bytes)
2e Poging om de kabel van de windmeter door de mast te krijgen. Weer een mooi vlechtwerkje gemaakt van de trekdraad en de binnendraadjes van de kabel (ca 10 cm). Trekken door de mast ging weer heel moeilijk; zelfs het treklijntje alleen al. Waarschijnlijk zijn bij de oorspronkelijke aanleg wat kabels in elkaar gedraaid?!???? Uiteindelijk na heel veel (zenuw) zweetdruppeltjes de kabel er door gekregen op zo'n manier dat er 1 meter uit de mastvoet steekt. Genoeg, maar er bungelt nog ca. 8 meter aan de top. De kabel zit om onverklaarbare wijze echter opnieuw muurvast. Meer kracht zetten durf ik niet; ik ben veel te bang dat de kabel zelf breekt. Dan hebben we pas echt problemen.... Dus. restant wordt opgebonden boven aan mast en vastgezet. Alleen nog iets verzinnen om de ergste UV-stralen er af te houden.
(Groter) gat in romp gezaagd voor nieuwe transducers voor dieptemeter en log. Dit blijft gevoelsmatig een moeilijk iets; een gat zagen in de bodem van je drijvende huis; een boot hoort dicht te zijn!!!
Maar ja, was wel nodig want de transducer van het oude VDO-log was smaller dan de nieuwe Raymarine. Valt nog niet mee: met een gatenzaag van 51 mm door 10 mm aluminium kielzool. Transducers gemonteerd met Sikaflex.
Chantal gaat redelijk op tijd naar huis i.v.m. de bruiloft van Patrick van Loon (collega) en Samantha Aerts. Na de receptie door naar Den Bosch om met Edwin Heeren, Hans Dielissen en Mark de Kok (de harde stapkern van zo'n 12 jaar geleden van Van Dien + Co, tegenwoordig PriceWaterhouseCoopers) een avondje te stappen in Den Bosch, dat tegenwoordig de hometown is van Edwin. Was weer errug gezellig (understatement). Toch erg verstandig geweest, want de volgende dag weer vroeg op (maandag is de tewaterlating en er moet nog veeeeeeeeeel gebeuren). Dat is wel erg jammer van zo'n laatste periode vóór vertrek (en die duurt best lang): de sociale contacten hebben ook vóór vertrek te lijden..... Het gebeurt ons keer op keer, terwijl je juist in deze laatste periode alles nog graag mee wilt maken. We hopen maar dat iedereen daar begrip voor heeft.
do 20 juni Bruinisse / Breda 220602antifoulinghalf.JPG (15861 bytes)Laag 1 van de antifouling gesmeerd (door Chantal). Is wel erg wit...... Electriciën is (voorlopig) voor de laatste dag geweest; laatste puntjes nalopen en bespreken kost toch altijd veel tijd. Kachel doet het niet, voor demontage wel, dus ??????? Maar ja, hebben we komende 2 jaar toch niet nodig.... Tijd genoeg om het uit te zoeken. 1001 andere kleine dingen gedaan en uitgezocht. Samen geprobeerd de kabel van de windmeter-transducer op de mast door de mast te voeren. Dit gaat erg moeilijk en de kabel blijft op 30 cm van het einde steken. Nog meer kracht zetten durven we niet omdat we bang zijn dat de kabel breekt. Dan zijn we nog verder van huis.
'S avonds toestand in de wereld besproken in Charelli. Daarvoor nog wat boodschappen gedaan en lader en accu's voor digitale camera gekocht. Lader werkt ook op 12V, dus ook onderweg te gebruiken.
wo 19 juni Bruinisse / Rijen Overdag laag 5. Epoxy-systeem (Hempadus 15578) heeft de juiste laagdikte. Aan het einde van de dag de "tie coat" aangebracht. Deze hechtlaag zorgt ervoor dat de anti-fouling goed zal hechten op de epoxy. Verstaging gedemonteerd en weggebracht voor het laten maken van nieuwe.
Raymarine instrumenten opgehaald en exacte afmetingen van de transucers opgenomen.
'S avonds credit cards aangevraagd, internet-bankieren (verder) geregeld, Notebook voor onderweg verder aangepast en anders ingericht.
di 18 juni Bruinisse 2206epoxystilleven.JPG (8212 bytes)Laag 3 en 4. Ietsje minder warm... Pffff. "Moeten we maar aan wennen" zullen we maar zeggen. Uitgebereid bij Visser Watersport gesproken. Tussendoor paar andere klusjes gedaan.
Schip ziet er gelijk veel beter uit. A.s maandag het water in!!!


[Foto: Onderwaterschip Voor en Na]

ma 17 juni Bruinisse / Rijen Onderwaterschip heeft laag 1 en 2 gekregen. Nog 2 a 3 te gaan. Foto volgt snel. En dat bij ca 30 graden..... Dan is zo'n 2 componenten verf heel snel aan het uitharden, dus even uitblazen zit er ook niet in. Tussendoor veel geregeld via telefoon. Lampjes van verlichting in de mast vernieuwd. Preventief; je weet nooit wanneer die de geest zullen geven. Waarschijnlijk net op het drukste stukje van de nacht op een pikdonker Kanaal, dus allemaal maar vervangen. Anodes geschuurd en antifouling geregeld. Wordt toch International Superyacht 800. Is echter alleen nog in Wit te krijgen.... Kan morgen gehaald worden in Nijmegen.
Vader (De Roo) van andere a.s. vertrekkers (schip is nog in aanbouw... :-)) kwam even kijken. Gezellige afwisseling. Dennis en Ank succes. Wij halen ons al veel op de hals, maar je hele schip bouwen. Petje af!

Weer wat betalingen gedaan, een deel van de achterstallige e-mails weggewerkt. E-mail van Meindert (Sprang) dat de vertaling Seatalk --->NMEA via zijn Multiplexer zeer waarschijnlijk nog zal lukken voor ons vertrek!. Dan kiezen we dus definitief voor ST60-instrumenten (zie www.raymarine.com); Die info kan dan ook door Maxsea worden gelezen en verwerkt in de routering en het logboek. Misschien niet echt nodig, maar wel handig en immers, als de mogelijkheden er zijn, waarom ze dan niet gebruiken?!?!?! Meer info over zijn multiplexer op www.cusomware.nl ).

O ja, vanochtend ook nog auto van JG naar schadehersteller gebracht voor nieuw achterportier. Mondeo Break op benzine meegekregen als ruilauto. Bijgenaamd "de slak". Dat geld van die velgjes hadden ze beter in fatsoenlijke motor kunnen stoppen. Ziet er verder gelikt uit van binnen. Airco heeft gelukkig een forse capaciteit!!!

zo 16 juni Bruinisse Onderwaterschip is afgemaakt. Verven kan eindelijk beginnen. Chantal schuurt weer houtwerk, en vervolgens neemt de stofbende binnen nu wat meer af, doordat we nu de stofzuiger hebben meegenomen. Al het geschuurde houtwerk gaat voor de eerste keer in de lak.
Wel klein beetje hoofdpijn eerste deel van de dag.
za 15 juni Bruinisse / Rijen / Breda 's Ochtends halen we Duco (de buurman, of liever gezegd, voorlopig ex-buurman) op en gaan gedrieen aan het werk in Bruinisse. JG en Duco doen toch nog wat schuurwerk (en ik dacht dat dat eindelijk klaar was, maar ja, er zijn altijd nog wel wat plekjes. Vervolgens epoxyprimer smeren op de geschuurde plekken. Chantal schuurt het nieuwe timmerwerk en het houtwerk binnen dat toe is aan een lakbeurt en probeert het stof IN de boot te reduceren.
Op tijd naar huis (Rijen) want Lilian, de zus van Chantal, viert haar verjaardag. Daarna hebben we nog een dank-je-wel-voor-het-meehelpen-met-de-verbouwing barbeque bij Martijn en Hanne. Hik. Erg gezellig.
Moe.......... we worden steeds moeier. Niet alleen van het harde werken, maar ook van het lvroeg opstaan en laat naar bed gaan (het is veel te gezellig bij de ouders van Chantal.
[foto: Gastheer] (met de nadruk op "heer"). Voor de kenners: let op de fles!!!
vr 14 juni Bruinisse / Capelle a/d IJssel / Breda / Almere De kastjes aan de stuurboordkant van de achterkajuit zijn nu ook groter gemaakt, dat scheelt een boel bergruimte. JG legt nu ECHT de laatste hand aan zijn schuurwerk.
Chantal haalt 's ochtends met haar vader (een deel van) de medische kit op bij het IJssellandziekenhuis. Het Havenziekenhuis levert vaker medische kits voor zeezeilers, en de apotheker van het Havenziekenhuis heeft ook het IJsselland ziekenhuis in zijn portefeuille.
Voor het bepalen van de inhoud van de medische kit zijn we uitgegaan van de lijst van het Havenziekenhuis, aangevuld met flink wat andere medicijnen. Een groot deel van de medische kit is al geleverd door de paps van Chantal (met dank aan Pharmachemie). Dat was al een doos, maar nu zijn daar nog wel twee aan toegevoegd. Toch wel wat geschrokken van het volume: krijgen we dat allemaal wel mee, en krijgen we er geen gedonder mee? Daar moeten we dus nog wel wat huiswerk aan verrichten: een lijst maken voor de huisarts, die hij kan ondertekenen en van een paar officiele stempels voorzien (zijn ze kennelijk dol op in het buitenland). Daar moeten we een avondje voor gaan zitten.
Chantal gaat naar de Rotarylunch en crosst vervolgens Breda door om diverse dingen te doen. Daarna naar de kapper. Een dag is zo voorbij.

's Avonds digitale fotocamera gekocht en opgehaald in Almere. Minolta Dimage s404. Mooi en vooral ook degelijjk toestel.

do 13 juni Bruinisse / Breda JG gaat weer verder met zijn levenswerk, het schuren van het onderwaterschip, en 's middags komt de vader van Johan Meesters. Samen nog wat dingen bekijken en meten voor de beugel op het achterschip.
De schroefas en schroef zijn gemonteerd....
Bericht van de verzekering gekregen dat de expert toch onvoldoende reden ziet om de schade aan de oude schroefas (zo krom als een hoepel) en schroef aan het hijsen toe te schrijven, en dat hij denkt aan grondschade. Zie je het voor je? Van voor naar achter (onder water) eerst de kiel, die zo'n 1,85 meter onder de romp steekt, vervolgens de schroefas en schroef, die net onder de romp zit, en daarachter het roer dat ongeveer even diep steekt als de kiel. En dan met de schroef aan de grond lopen. Ja ja ja. En dat terwijl hij had gezegd dat we met die kromme schroefas nooit op de motor hadden kunnen varen!!! En hoe zijn we dan in Bruinisse gekomen en hebben we daar aangelegd? Vanaf de Oosterschelde hebben wij het grootste deel naar Bruinisse gemotord. Dit is dus echt een shit-bevinding, die nergens op slaat. Dáár maar weer acheraan (en we hebben al zoveel tijd over...). Nadenken of we een tweede expertise laten doen. Maar die krijgen we alleen vergoed als deze een geheel andere conclusie trekt. We hebben nog wel de foto's van de hijssporen op de romp, maar of die duidelijk genoeg zijn? Kennelijk niet voor de eerste expert.... Maar grondschade, dat kan dus ECHT niet. Hoe vaak hebben we al geen ellende gehad met verzekeraars? (sorry Martijn, niet voor jou bedoeld).
Chantal heeft nu echt haar laatste werkdag (geen hele dag), en ziet op www.marktplaats.nl een digitale camera, die voldoet aan onze eisen. Snel geboden, en tot overeenstemming gekomen. Verder de huisarts gebeld voor een recept voor een paar narcotica die deel uitmaken van de medische kit die Chantal morgen gaat ophalen. DAAR wil de huisarts toch wel iets meer van weten..... maar alles komt goed en we hebben het recept. De huisarts geeft zelfs nog wat spuiten mee....
wo 12 juni Bruinisse / Breda / Rijen JG haalt de masttopunit van de windmeter van de mast, en verwijdert de bijbehorende kabel die door de mast loopt, i.v.m. de verkoop van de windmeter. Dat kost toch flink meer tijd dan gedacht. Net op tijd klaar voor de koper. Natuurlijk wel een draad aan de kabel door de mast getrokken, want anders krijgen we de nieuwe kabel er niet in. Verder schuurt ie zich weer een ongeluk.
En Chantal doet nog een kantoordagje. Net niet gered, dus morgen weer.....
's Avonds plaatsen we een flinke bestelling bij www.conrad.nl. Ontzettend handige dingen hebben ze daar. Uit de catalogus hebben we een boel handige dingen geplukt, van een wekker met muggenverdrijver tot allerlei zekeringetjes e.d.
Verder verdiepen we ons in de wereld van de digitale fotocamera's. Allerlei testen gelezen, op internet informatie gezocht, de criteria vastgesteld waaraan ons apparaat moet voldoen. Best lastig.
di 11 juni Bruinisse / Breda JG laat bij de kaakchirurg een verstandskies trekken. Of liever gezegd, bij de slager. Hij heeft er behoorlijk veel last van, maar gaat toch zo ongeveer op zijn kop het onderwaterschip verder schuren. Lekker handig.
En Chantal werkt (ondertussen naar de tandarts e.d.).
De offerte van Boerke Verschueren, de kroeg waar we ons afscheidsfeest willen houden, valt in de bus, en valt ons vies tegen. EUR 1,90 voor een biertje? Dat is omgerekend ca f 4,20!!!!!!! Ja doei! Daar beginnen we natuurlijk niet aan. Daar moet dus ook weer actie op ondernomen worden. Waarom kunnen dingen nou niet in 1 keer worden afgehandeld? Daar blijven we tegenaan lopen.
ma 10 juni Bruinisse / Breda JG gaat eerst naar de tandarts en daarna naar de boot. Schuren....., en nog wat prullen aan de elektra.
Chantal werkt. Hopelijk nog 2 dagen.
zo 9 juni Rijen / Bruinisse Chantal heeft de hele dag administratieve dingen gedaan. Ongelovelijk hoeveel je toch nog moet regelen. Denk aan adreswijzigingen, maar ook bankzaken, post doorsturen, bankrekeningen uitzoeken, etc. etc. etc. En nog is het nog niet klaar.
Op de "Reis notebook" is nu ook het telebankierpakket operationeel, net als de meeste andere software, dus we hebben weer inzicht in de financiën. Of je daar nu vrolijker van wordt is een tweede.... Er zijn toch een aantal onvoorziene posten waardoor het budget "voor vertrek" toch wat onder druk staat..... Of liever gezegd: het "onderweg budget" wordt kleiner.
JG is naar Bruinisse geweest. Verder met het schuren van onderwaterschip. Stof en spierpijn, ondanks een professionele excentrische schuurmachine. Morgen met de bandschuurmachine de laatste zijde doen; dit schiet niet op.... (auw; zelfs typen doet zeer aan bovenarmen....).
De "verbouwing" van de achterkajuit (vergroting kastruimte) is wel flink opgeschoten. De ene helft is klaar. Ook de extra kastruimte onder het fornuis is aangebracht. De schroefas is inmiddels verwijderd. Het wordt een steeds grotere bende lijkt het wel.....
za 8 juni Breda Vrije dag. Gewinkeld, terras gezeten. Even helemaal niets. Wel komt nu steeds vaker het besef van "dit is voorlopig de laatste keer". Gek, maar ook wel grappig. Hoe zullen dingen er na terugkomst uitzien...
vrij 7 juni 's Hertogenbosch JG's laatste werkdag. Dit bleek beter planbaar dan bij Chantal, maar ook altijd nog opschieten. Officieel gaat JG per 1 juli uit dienst, dus zijn auto, notebook en GSM houden we nog even. Zonder auto en GSM zou het toch lastig zijn....
Chantal plakt er komende week nog een paar werkdagjes aan vast om wat zaken af te ronden. Overigens gaat Chantal officieel pas per 1 augustus uit dienst (zij heeft meer vakantiedagen over), dus haar auto, gsm en notebook kunnen we gebruiken tot we weggaan.
do 6 juni Overal Lenzen controle (en voor 2 jaar   lenzen, vloeistof, etc. bestellen. We nemen ook een aantal weeklenzen mee die in principe dag en nacht gedragen kunnen worden. Handig voor de langere oversteken. Afscheidsfeest definitief geregeld. Bruiloft Rens & Esther (collega JG)..
Grote afscheidsfeest: Zaterdag 13 juli !!! Details volgen nog.
wo 5 juni Rijen Uitzoeken, regelen, uitpakken, lijsten, etc. etc. O ja, en lekker borrelen.....
di 4 juni Overal Om 9.00 uur sleutel van ons huis overgedragen aan de huurders. Dat doet pijn. 's Avonds ingetrokken bij de ouders van Chantal. Erg lekker gegeten, we worden veel te erg verwend......
Dakloos......
ma 3 juni Overal Zie zaterdag en zondag. Zweten, heel hard zweten. Valt toch altijd weer tegen. Inpakken, klussen, dozen naar boven, naar de garage van Martijn, naar wederzijdse ouders en familie, etc. etc.
JG heeft 's ochtends ook nog even verstandskies linksboven laten trekken. Nu nog maar één.....
Maandagavond 01:30 uur in bed.... (net als gisteren en eergisteren). Viel toch tegen, die verhuizing.
zo 2 juni Overal Zie zaterdag. Tijdens verhuizen met de Saab van JG ontdekt dat er iemand met zijn bumper in het linker achterportier heeft gezeten. Briefje was teveel gevraagd. Bedankt... Kost geld (eigen risico), ergernis en tijd. De eerste en de laatste hebben we te weinig, de middelste teveel... :-)
Ook geen boot gezien.
za 1 juni Breda Dit weekend gaan we verhuizen. Inpakken, inpakken en inpakken dus. Ook nog de laatste klussen in huis doen. De boot moet maar even een dagje zonder ons....