Dinsdag 18 juni: Verfsysteem onderwaterschip

Na heel hard zweten (schuren, schuren, schuren: zie terug) zag het onderwaterschip er zo uit:

180602Voor.jpg (14329 bytes)

Na 2 dagen een temperatuur van 30+ en 4 lagen 2 componenten epoxy (voor de kenners: Hempel Hempadus 1557) ziet het er al een stuk beter uit:

180602Na.jpg (13503 bytes)

Het vervangen van het verfsysteem van het onderwaterschip was een tegenvaller. We wisten dat het eens diende te gebeuren, maar gezien de goede staat in juni 2001 gingen we er vanuit dat het nog een jaar of 5 mee zou kunnen. Toen het schipdeze winter eenmaal op de kant stond bleek dat op en onder de waterlijn een groot aantal blaasjes en bobbels zichtbaar waren. Het schip is van aluminium, dus osmose is het zeker niet :-)

In dan wel onder die blaasjes/bobbels bleek witte aluminium corrosie te zitten. Oorzaak: de antifouling die vorig jaar voor de verkoop door het onderhoudsbedrijf was aangebracht (in opdracht van de verkoper). De factuur vermeldde netjes (dure) kopervrije antifouling, maar nader onderzoek wees uit dat er vrolijk (goedkopere) koperhoudende antifouling was opgesmeerd. Met een verfsysteem van 15 jaar oud dat van origine al niet al te dik was, is het probleem dan snel ontstaan.....

We hebben nog geprobeerd de geďsoleerde plekjes bij te werken, maar dat bleek geen doen. Gezien het tijdgebrek hebben we besloten het onderwaterschip te laten stralen. Er is via Bal & Co een stuk "proef gestraald".  Hieruit bleek dat bij helemaal kaal stralen ook de plamuur / kit uit de naden van de profielen zou worden geblazen. Bovendien bleek het oorspronkelijke 2 componenten Epoxytar (van Sikkens) nog in zeer goede staat. Het bleek ook mogelijk alleen de (harde én zelfslijpende) antifouling eraf te stralen. De naden bleven dan in takt en wat resteerde zou de Epoxytar zijn met hier en daar een stuk kaal aluminium.
Even slikken voor de kosten, maar toch maar besloten te laten stralen op de laatste manier. Schuren zou minstens 2 weken vertraging opleveren.

Het daadwerkelijke stralen bleek echter nogal anders uit te pakken; omdat er niet hard en lang genoeg gestraald werd bleef er op de Epoxytar een restlaag antifouling achter.... Die was op het proefstuk in geen velden of wegen te bekennen. Dus toch schuren GVD....... En dus toch de vertraging en veel, heel veel spierpijn. Zie in de logboeken van de maand juni voor de hoofdactiviteit van JG.......

Het nieuwe verfsysteem is echter weer goed voor minstens 15 jaar weer en wind, dus we zijn er voorlopig weer even vanaf. De antifouling die we wilden hebben (International Superyacht 800) bleek alleen nog maar in WIT te krijgen. Alsof we een ijsbeer zijn....?!?!

De epoxy hebben we gekocht bij Geert Smant (www.scheepsverf.nl) . Goed advies. En goede prijs. De antifouling komt via een andere route zullen we maar zeggen.... :-)