Mei 2004 Turkije
Datum | Locatie | Logboek |
za 1 mei |
Kemer Turkije |
Een stelletje idioten, dat zijn we. Na een dikke maand internetloos geweest, prijzen we ons de hemel te rijk met het wireless internet hier in de marina. Ik lieg niet als ik beweer dat we tenminste 7 keer per dag onze e-mail checken, en dan diep teleurgesteld zijn dat we geen 10 e-mailtjes hebben. "Ze moeten ons niet meer", zegt de een dan grappend tegen de ander. En het feit dat we ook geen duizend SMS-jes krijgen, is daar natuurlijk ook een bewijs van. De enigen die ons nog moeten, proberen met alle macht JG een groter lichaamsdeel aan te praten, of ons een herfinanciering ('even with bad credit', waaruit blijkt dat ze precies weten hoe onze vork in de steel zit), of allerlei medicijnen (kennelijk hebben ze daar hun huiswerk niet goed gedaan, want wij hebben nog steeds een voorraad medicijnen ter grootte van zo'n anderhalve verhuisdoos). Je vraagt je echt af waardoor zo'n internetverslaving wordt veroorzaakt. Door te veel ...... of juist te weinig....
Na een dikke maand was onze laptop een uur of zo aan het zwoegen om zo'n
1.300 van die mailtjes binnen te halen. Gelukkig bijna grotendeels op ons greenmont-adres, dat we toch al bijna hebben afgeschreven. Maar inmiddels
hebben we ook al aardig wat junkmail op ons onboard-adres, en zelfs op ons
uitermate geheime (dachten wij) privé-adres. Daarom hebben we sinds een
maand een nieuw e-mailadres dat we (ook) niet op de website zetten. Dat
adres is het enige dat we via de satelliettelefoon binnenhalen in internetloze gebieden.
Een aantal mensen hebben dat adres (en we hopen dat die dat met verstand
gebruiken), maar als we iemand gemist hebben, stuur dan even een berichtje
naar het onboard-adres; dat gebruiken we nog steeds maar niet met de
satelliettelefoon.
Ik heb nooit begrepen waarom de Dag van de Arbeid
reden zou zijn om niet te arbeiden (behalve toen ik loonslaaf was dan). Dat
is toch niet logisch? Wij voegden dus de daad bij dit woord, en werkten aan
de boot. |
zo 2 mei | Kemer Turkije |
Het is nog steeds koud en grijs. Op zondag wordt er door het bedrijf niet gewerkt, en we maken dan maar zelf nog een laag antifouling op. We zijn trouwens erg benieuwd of deze antifouling goed gaat werken. Het is een toegestane antifouling, geschikt voor aluminium schepen, en dus per definitie niet zo afschrikwekkend voor flora en fauna. Maaaaarrrrr, wij hebben nog onze pure TBT (Troep op Basis van Tin) van de poison-man van Penang, en daar hebben wij lekker wat van aan de antifouling toegevoegd. [Chantal] |
ma 3 mei | Kemer Turkije |
Nou dit houd je toch niet voor mogelijk..... Het feit dat we uiteindelijk maar zelf de resterende verf op het onderwaterschip hebben gesmeerd (terwijl het servicebedrijf hier een stel duikers heeft ingehuurd om onze antifouling aan te brengen, en die er iets meer dan 2 van de 3 bussen opsmeren) wordt nu als reden gebruikt dat we niet vandaag zoals afgesproken het water in kunnen. Want om het roerlager eraf te kunnen halen, moet het schip worden gelift, en men vond de antifouling nog te nat om ons in de banden te hijsen. Nou ja, de hele discussie is eigenlijk niet in een paar woorden samen te vatten. Uiteindelijk werd er toch gelift om het roer te laten zakken. Het RVS lager werd van de roeras af geslepen, en toen moest het kunststof lager nog uit de boot. Het gehamer van afgelopen donderdag kreeg vandaag een overtreffende trap, en vervolgens beweerden ze dat er een scheurtje zit in een lasnaad tussen de romp en de pijp waarin het kunststof lager zit. "Ra ra hoe kan dat?", dachten wij. Maar het was gelukkig storm in een glas water: er is helemaal geen scheurtje. Het was geen verrassing meer toen bleek dat we vandaag toch niet het water in zouden kunnen. We hadden al niet meer verwacht dat ze het vandaag zouden redden. Dat neemt niet weg dat we er wel een beetje moe van worden om continu achter die mannen aan te rennen, en eigenlijk niets anders te kunnen doen dan wachten. Je wilt er toch graag bij zijn. Het enige moment van de dag dat we wat van Kemer zien, is meestal 's avonds. We drinken dan een biertje (of twee....) aan de havenbar, en lopen dan wat door de stad en eten buiten de deur omdat het niet echt handig is om te koken en afwassen zonder water. Afgelopen avonden zijn we op strooptocht geweest. Talloze juweliers
hebben we van binnen gezien, al is dat nog geen 5% van alle juweliers hier
in Kemer. Kemer is echt een vakantiedorp, op zich wel mooi en leuk
aangelegd, met winkelstraten vol met kledingwinkels, juweliers, horlogezaken
en wat dies meer zij. Druk is het eigenlijk nog niet, dat komt over ongeveer
een maand. |
di 4 mei |
Kemer
Turkije |
Honderdduizend keer technische mannen achter de broek gezeten, heen en weer
gelopen. Gewacht en gewacht en gewacht. Nog meer gewacht. Het getimmer aan
de roerconstructie aangehoord. Gekeken hoe het niet goed kwam en hoe het
verfsysteem aan de onderkant verdwenen was. Gevoeld hoe zwaar het roer aan
de uiteinden ging. En hoe het aan de ene kant de roerstopper niet bereikte.
Ons druk gemaakt over de gang (of de niet-gang) van zaken. Ik vat het maar even samen. [Chantal] |
wo 5 mei | Kemer Turkije |
"Are you ready to launch?", vroeg de baas van de technische afdeling
vanochtend. Stomverbaasd keken we hem aan. " What do you mean, are you ready?"
Gisteren aan het einde van de dag was de man het nog met ons eens dat er
iets niet klopte: het roer draaide in het midden licht, en aan de zijkanten
erg stroef. Bovendien kwam het roer aan een kant wel tegen de stopper
(anders zou het roer rond draaien), maar aan de andere kant niet. Het
draaien werd aan die kant nu tegen gehouden door een mechaniek in de
stuurkolom, die dan bijna stond te discodansen. Gisteren waren we ook al niet blij want het roer had toen een zwaar punt. Bleek dat ze het roer te hoog hadden teruggezet, waardoor het in het midden tegen de romp aan kwam. Honderd keer draaien, en toen was niet alleen de antifouling, maar ook de epoxylagen verdwenen en keek je aan de onderkant van de boot tegen kaal aluminium aan. Rijp voor corrosie. Dit euvel hebben ze gisteren (na vele discussies) hersteld door een aantal lagen epoxy te smeren en een van drie nylon ringen in de roerconstructie weg te halen. Die er altijd al zaten. Hoe het kan dat die derde nu niet meer nodig is? Doordat het roer altijd een pietsie scheef heeft gezeten was het antwoord. Huh?
Maar terug naar vanochtend.
En geloof het of niet, maar om half 12 uur lagen we in het water. Precies op de
tijd die, weliswaar voor de vierde keer) gepland was. Wel weer een nieuw
probleempje, want na het aansluiten van de stuurautomaat blijkt die nu
ineens aan één kant als stopper te werken in plaats van de roerstopper. JG
heeft alles nagelopen, maar het blijft een raadsel. Eigenlijk is het gewoon
onmogelijk. Maar toch is het zo. Nou ja, het is wel redelijk gemakkelijk op
te lossen door een blokje op de roerstopper te zetten.
Maar naast dit 'leed' is er ook 'lief': terwijl we van de kraan naar de
marina voeren, gingen we toch maar wel even zonder enige moeite 6 knopen....
(lang leve de nieuwe instelling van de schroef). En geen putsemmer meer,
maar gewoon naar de wc kunnen. De douche weer kunnen gebruiken. Het water
lekker weg laten stromen in plaats van in een emmer waar na verloop van een
dag een interessant mengseltje in ontstaat. Maar het belangrijkste is wel
dat we gewoon weer drijven. Dat is het allerlekkerste. |
do 6 mei | Kemer, Moonlight Bay Turkije |
Elke morgen haalt JG brood. Zaaaalig dat Turkse brood, je hebt gewoon de
neiging (en niet alleen de neiging...) om het halve brood zo, zonder beleg,
weg te snoepen. En elke ochtend meldt hij wat de koppen van de Telegraaf nu weer zeggen. Tsjessus dát is lang geleden, dat we een Telegraaf hebben gezien, ik kan me de tijd niet heugen. Afgelopen zondag hebben we voor dik 4 euro de zaterdageditie gekocht. Echt vakantiegevoel krijgen we daarvan. Dat is dan eigenlijk ook de enige reden dat we die krant kopen (ja ja ja, ik hoor de ongelovige reacties al....). In de zaterdageditie lazen we voor het eerst over Boris van het tv-programma Idols. Eergisteren meldde JG dat ie gewonnen had. En gisteren dat jurylid Jerney Kaagman Boris al kende en zelfs met hem had gewerkt aan een CD. En vanochtend dat Boris intensieve plastische chirurgie heeft ondergaan. Oei oei oei... Heerlijk die Nederlandse kneuterigheid...... Gisteren ben ik op
zoek geweest naar een spijkerbroek. Dat is hard nodig, want nog even en mijn
oude spijkerbroek valt uit elkaar, en wel op de meest cruciale punten (oef
wat een woordspeling).
Over kleding gesproken. Ik schaam me de laatste tijd dood.
Plaatsvervangend. JG heeft een
zeer geliefd Paul & Shark poloshirt. Niet dat die zo lelijk is hoor. Maar ik
schat dat er al zo'n 2 maanden gaatjes in beginnen te vallen. |
vr 7 mei | Kemer, Moonlight Bay Turkije |
De krant van vanochtend: Boris zit met een wurgcontract. (Hoe lang zouden ze
dit nog volhouden?) Tijdens de afscheidsborrel van Hassan, de zeer
geliefde marinamanager van Park Kemer Marina, zien we Don en Sandy van
Destiny. Hee, die namen komen ons bekend voor. Ja, inderdaad, we kennen
elkaar van de SSB en de marifoon in de Rode Zee. Gisteren zijn ze
aangekomen, en dit is de eerste keer dat we elkaar in levenden lijve
ontmoeten. Ze hebben dezelfde onwennige blik in hun ogen als wij hadden toen
we hier net waren. Het is een totaal andere wereld waar je hier in terecht
komt. De cruising community waar je grofweg vanaf Thailand tot en met de
Rode Zee deel van uitmaakte, waaiert in de Middellandse Zee uit, en
verdrinkt in de totaal andere cruising cultuur in de Med. "Three days at sea??!!
Djeez that's a long time!", was de reactie van iemand die hoorde dat ze uit
Egypte kwamen. De cruising community in de Med (nou ja, hier in Kemer dan
toch) is eigenlijk een, over het algemeen oudere, groep mensen met een
appartement, namelijk hun boot. Ze hebben hier gangplanks van
ongekende afmetingen, zelfs met leuning, om van de wal op de boot te komen
en andersom (wij hebben hier ergens op het terrein een lullig plankje op de
kop getikt, dat door iemand was achtergelaten). Uitvaren hoeft eigenlijk niet, met al die
activiteiten die hier worden georganiseerd. Overwinteraars zijn het, in de
zomer gaan ze terug naar huis. Later op de avond gaan we naar de juwelier om de sieraden met onze Stille
Zuidzee parels op te halen. "Problem, problem", roept de man als we binnen
komen. Visioenen van kapot geboorde parels (er is namelijk een
risico) of gestolen parels verschijnen voor mijn ogen, maar gelukkig is het
problem niet zo groot. Wat we hadden bedacht blijkt technisch net
niet mogelijk te zijn, en we bedenken een andere oplossing. Het is
eigenlijk ontzettend leuk om het halfproduct van de sieraden te zien en uit
te proberen. |
za 8 mei | Kemer, Moonlight Bay Turkije |
En toen gooide ik thee over onze laptop....... #@$%@#$%!!!!!! Shit, onze nieuwe laptop uit Singapore. SHIIIIIIIIIIIIIIIITTTTTTTTTTTT, onze foto's!!!!!!!!!!!!!! Laten we nou net al 2 maanden niet meer geback-up-ed hebben....... 's
Middags varen we voor het eerst tijdens onze reis uit om twee uurtjes later
weer terug te keren op dezelfde plek. Gek idee, dat we dat vroeger
heel
vaak deden. Gewoon effe lekker vakantiezeilen met wind en zon volgens het
boekje. Maar wel met een doel, namelijk het testen van het roerlager en
roer. Missie geslaagd. O, en het allerbelangrijkste van vandaag (hoewel, die bijna verloren
foto's, die kunnen meedingen...): we hebben mijn sieraden met onze Stille
Zuidzee parels opgehaald. Wow.......wat een aandenken aan deze reis. |
zo 9 mei | Kemer, Moonlight Bay Turkije |
We kunnen vandaag eigenlijk heel kort samenvatten: we hebben een hoop stenen
gezien. Dat zou voor mij erg handig zijn, maar voor jullie niet. Dus toch
maar wat langer.
We trokken er vandaag met onze huurauto op uit. We zijn hier nu al twee
weken, en hadden om eerlijk te zijn nog geen donder gezien. En om nog
eerlijker te zijn hadden we ons ook nog niet eens in dit gebied verdiept. We
stapten dus vanochtend in onze auto en hadden nog geen flauw idee waar heen
zouden gaan.
We reden naar Aspendos en
zagen een
overblijfsel uit de Romeinse tijd. Die zijn er hier in overvloed, maar Aspendos
is toch wel een aardig neusje van de zalm, namelijk een Romeins
amfitheater uit de 2e eeuw voor Christus. Nog steeds in gebruik bij speciale
gelegenheden. Een berg stenen dus, maar wel ongelofelijk, zoveel is er nog
van over. Hier en daar zie je wel wat sporen van restauratie, maar dat mag
absoluut geen naam hebben, zeker als je beseft dat het hele ding al meer dan
2 millennia heeft overleefd. Het amfitheater is tegen een berghelling
aangebouwd, en de architecten wisten wat ze deden. Niet alleen qua
bouwkunde, maar ook qua akoestiek. Wij stonden bovenaan terwijl er iemand
beneden begon te zingen. Alsof je er vlak bij stond.
Later
reden we naar een Nationaal Park een eind hiervandaan. Een tocht van 14
kilometer door een canyon was ons beloofd. Misschien hebben wij een
iets ander beeld bij een kloof, want toen we aan het eind waren, wisten we
niet dat we al bij het eind waren. We vroegen we ons af of het misschien nog
moest komen. We hadden wel een klein stukje kloof gezien, maar dat bleek het
te zijn. Niettemin was het een verschrikkelijk mooie route langs en over een
riviertje. Op de terugweg reden we langs Antalya, de provinciehoofdstad, en bezochten daar het oude deel van de stad. Leuke kleine straatjes met bazaars, oude stadsmuren en -torens. Nog meer stenen dus. En zoals gebruikelijk namen we de gelegenheid te baat om aan het eind van
de dag boodschappen te doen. Je hebt geen flauw idee of je slagroom, crème
fraîche, roomkaas of feta in je boodschappenkar gooit, want het staat er
alleen in het Turks op. Hé da's raar, dat hebben we nog niet eerder gehad op
onze reis.... |
ma 10 mei | Kemer, Moonlight Bay Turkije |
Maandag
marktdag. En wat hebben we verder eigenlijk gedaan? O ja, gewacht op de felle depressie die over ons heen zou komen en storm
zou brengen. Mogelijkheden bekeken met de Janna, want de marina is vol
vanwege een rally die over een paar dagen begint. |
di 11 mei | Kemer,
Moonlight Bay Turkije |
Dirk
en Jannie van de Janna kwamen vanmiddag even langs. Het vervolg kun
je misschien al raden. Het werd 's avonds, de boot is weer wat drank
lichter, en Ali, een zwerver die hier aan de kust leeft en de boel in de
gaten houdt, is blij met de zakken lichtmetaal. [Chantal] |
wo 12 mei | Kemer, Moonlight Bay Turkije |
Hoe langer je ergens blijft, hoe moeilijker het is om je los te rukken en te
vertrekken. Wij hebben daar hier een zware dobber aan, ook al is dit nu niet
echt de allergrootste wereldplek. Nu was de reden vanochtend niet zo lastig te bedenken: er stond zo'n 25 knopen wind op de ankerplaats, met uitschieters tot 30 knopen. Omdat de wind recht de baai in stond, en we dus aan lagerwal lagen, konden de golven ook lekker de baai in lopen. Pinical was aan het stuiteren en bokken als een gek, op golven van zo'n anderhalve meter. Dit alles bij elkaar nodigt nou niet echt uit om een stukkie te gaan zeilen, zoals we van plan waren. We bleven verplicht aan boord, want we voelden geen behoefte om in deze wind en golven in de dingy naar de kant te varen en een beach-landing te moeten doen. Met verbazing keken we dan ook naar een solozeiler die hier met een piepklein bootje in de baai ligt. Zijn boot ligt helemaal aan de andere kant van de baai, en biedt kennelijk geen ruimte voor een buitenboordmotor, maar hij trotseerde de elementen en roeide gewoon dat pokkeneind heen en weer. Watjes dat we zijn. Bij nader inzien, misschien was het bij hem aan boord wel helemáál niet
om uit te houden, en vluchtte hij weg naar de stabiele wal. De boeg van zijn
scheepje dook om de haverklap een halve meter het water in. |
do 13 mei | Kemer, Moonlight Bay Turkije |
We
hebben weer een nieuwe reden gevonden om nog even te blijven. Gisteren, toen we weer heldere momenten hadden, kwamen Dirk en Jannie op de gedachte dat we dan wel hun Turkije-pilot hebben gekopieerd, maar dat ze natuurlijk ook de andere pilots van de Med hebben. Wilden we die ook kopiëren? Ach ja..... En wat vervelend nou dat de copyshop ze pas vanavond klaar heeft. Maar morgen gaan we ECHT. Wel 7 mijl varen. Terwijl wij samen met de Janna de
Moonlight Bay voor onszelf hebben (ok, afgezien dan van die Turkse
gulli's, met hun toeristen en harde muziek), is de marina
hiernaast echt bom- en bomvol. Zaterdag vertrekt namelijk de EMYR (East
Mediterranean Yacht Rally) met zo'n dik 100 jachten naar Syrië, Cyprus,
Libanon, Israël, Jordanië en Egypte. Zo'n rally is voor een boel
'appartementhouders' (ok, natuurlijk ook voor 'echte' yachties) reden
om er wel eens op uit te trekken. Het is natuurlijk wel handig dat al die
formaliteiten in dat soort landen voor je worden geregeld. En alle
activiteiten ook. Vandaag zagen we de hordes al opgesteld staan voor de
wedstrijd touwtrekken. Op het programma voor vandaag stond ook een
bierwedstrijd (11 uur 's ochtends) en een wedstrijd yoghurt met appeltaart
eten. |
vr 14 mei | Kemer, Moonlight Bay - Phaselis Turkije |
Het is ons gelukt! We zijn weg uit Kemer. Maar niet nadat we onze mail hebben gecheckt, de website hebben geprobeerd bij te werken (mislukt om een of andere duistere reden), vlees hebben gekocht en, ik durf het bijna niet te zeggen, ik een suède rokje heb gekocht. Al twee weken geleden had ik dat ding al vanuit de bus ontwaard, en het verdween maar niet uit mijn gedachten. Ook niet uit die van JG overigens, want daar zorgde ik wel voor. Als ik na een paar dagen nog steeds denk: "Shit, dat wil ik graag hebben", dan is dat voor mij HET criterium dat het een goede aankoop wordt. Nu ben ik helemaal niet zo iemand die over aankopen nadenkt: ik ben wat dat betreft een hele snelle beslisser (in tegenstelling tot een zeker iemand, die er gisteren UREN over heeft gedaan om een fake maar wel (volgens de verkoper)kwaliteits- kinetisch horloge te kopen). Maar ja, vóór ons vertrek uit Nederland had ik een erg goed salaris, en bovenal een EIGEN salaris, en ik kocht dus wat ik leuk vond, en daar was geen overleg voor nodig. Hooguit zo nu en dan eens een bewering dat ik iets 'al lang' had.... Tja, nu hebben we te leven van een gezamenlijk en beperkt budget, en moet ik ineens alle zeilen bijzetten om JG te overtuigen dat dat die rok toch echt een hoogst noodzakelijke aankoop is. Ik zou natuurlijk dat ding gewoon kunnen kopen en JG voor een fait accompli stellen, maar ja, dat is ook weer zowat. Nu ben ik inmiddels wel wijzer geworden en weet dat drammen bij JG een averechtse werking heeft (uiteindelijk ben ik opgehouden met hem te stimuleren om te stoppen met roken, en voilá, hij rookt niet meer). Hiervoor waren dus toch echt de meest vernuftige tactieken voor nodig. Stel je voor dat we hier al een dag of 4 proberen weg te komen uit Kemer, en ik iedere keer denk dat mijn laatste kans nu toch echt is verkeken.... Maar ik heb 'm nu. (JG vraagt nu wat ik aan het doen ben, en ik zeg dat ik aan het typen ben over mijn rokje. Waarop hij antwoordt dat ik dan ook maar even moet melden dat hij het allerliefste jongetje ter wereld is. Bij deze dus...). En ik maar denken, voordat we aan deze wereldreis begonnen, dat ik mezelf door zo'n reis zou kunnen losrukken van materiële zaken. NOT. Zodra we weer in de 'geciviliseerde' (lees kapitalistische) wereld komen, ben ik verkocht. Ik heb JG ook maar alvast even gewaarschuwd dat ik toch ECHT nog nieuwe laarzen moet hebben. En dichte schoenen. Italië, dat lijkt me wel een geschikte plek.... Anyways, we zijn dus weg uit Kemer, en hebben wel 7 mijl gevaren
(let wel, niet gezeild) naar Phaselis. In het gezelschap van de Janna, die
ons vertrek wel een goede gelegenheid vond om even mee te varen. Zij komen
met hun charterklanten vaak in Phaselis, en wij knorden dus lekker achter
hen aan zonder ons te bekommeren om de kaartjes in de pilot. Handig,
zo'n gids. En gezellig, maar dat hoef ik zeker niet meer te zeggen.... |
za 15 mei | Phaselis - Cavus
Limani Turkije |
We
hebben vanochtend echt afscheid genomen van Dirk en Jannie van de Janna.
Ja ECHT. Gisteren mijmerden ze er nog over om nog verder met ons mee te varen, maar vandaag overwon het verstand. Niet omdat het zo dom is om met ons op te varen, maar het zou erg onhandig zijn als ze juist chartergasten krijgen als ze in verweggistan zitten. We dronken nog een laatste kop koffie, JG werd nog even de mast van de Janna ingehesen om het rolsysteem te fixen, we ruilden boeken en lekkernijen, en toeterden ter afscheid naar elkaar toen we de baai uit voeren. Baas boven baas, hun vaste scheepstoeter klinkt toch echt veel en veel harder dan onze longgedreven toeter. Zij voeren terug naar Kemer, en wij verruilden de enorme baai van Phaselis voor Cavus Limani, een erg mooie baai tussen de bergen. Slechts 14 mijl verder, en dan nog lieten we de nodige andere baaien rechts liggen.
Het
is echt vreselijk lastig kiezen hier in Turkije. Er zijn echt zo ontzettend
veel ankerplekken, haventjes, inhammen, eilandjes en eilanden, dat je gewoon
niet weet waar je naar toe moet. Niet voor niets staat Turkije in de top 10
(zelfs 5!) van veel cruisers, in een rijtje met plekken zoals de Malediven,
San Blas eilanden en Seychellen. |
zo 16 mei | Cavus Limani - Gökkaya
Limani Turkije |
Gisteren
waren we nog zo verguld met die baai hier. Een mooie beschutte baai, diep de
bergen in, met een groot strand. Mooi vlak water, een klein zuchtje wind.
Slechts één ander jacht. Perfect. Maar we lagen nog geen 5 minuten in bed, of het was gedaan met onze blijdschap over deze mooie baai. Zoals de meeste baaien is ook deze aan een kant open, en zodra de wind of de golven van die kant komen, lig je dus niet meer zo beschut. In de tropen is dat geen probleem, want daar waait de (passaat- of moesson)wind 9 van de 10 keer uit dezelfde hoek, en die draait dus niet. In de Middellandse Zee is het andere koek. We zijn weer op de breedten met de variabele weersomstandigheden, en moeten er echt aan wennen dat we weer op de barometer moeten kijken en het weer in de gaten moeten houden. Voor de meeste baaien is wind én golven nog tot daaraan toe. Maar nu waren het alleen golven, en het minieme beetje wind dat er stond kwam vanaf de zijkant van de baai en zorgde ervoor dat we dwars op die golven lagen. Kennelijk is er ergens in de oostelijke Middellandse Zee geen fijn weer geweest, en dat is vast een understatement, want het waren echt zúlke flinke golven. Ter illustratie: toen ik vanochtend op de kajuitbank mijn thee zat op te drinken, kon ik door de kajuitraampjes regelmatig het water zien. Als je weet dat die kajuitraampjes voor mij, als ik sta, net boven ooghoogte zitten, kun je je voorstellen hoe erg wij rolden. We rolden als we nog nooit gerold hebben, zelfs niet op zee. Vind je het gek dat we afgelopen nacht alles bij elkaar misschien 1 uurtje geslapen hebben? Vervloekt hebben we ze, die golven. Wel duizend keer afgelopen nacht. Om half 6 vanochtend waren we het zat, en stonden op. Het begon licht te worden, en een half uurtje later voeren we de baai uit. Met de Zweedse boot op onze hielen. Je voelt dan toch een soort verwantschap, want je weet dat zij net zo'n k..nacht hebben gehad.
Buiten
de baai was het al niet beter, want zodra we de baai uit waren, moesten we
stuurboord uit, en lagen we dus weer dwars op de golven. Een zeil kan dan
wonderen doen (ok, een beetje dan), maar de wind kwam recht van achteren, en
met deze golven was er geen sprake van dat we zeil konden voeren. Het zou
werkelijk alle kanten op slaan en niet zorgen voor enige stabiliteit.
Over thuis gesproken. Sinds we door het Suez kanaal zijn krijgen we ineens
allerlei mailtjes van familie, vrienden en bekenden die het idee hebben dat
we bijna thuis zijn (en of we denken wel te kunnen wennen aan het 'normale'
leven in Nederland). Dat idee begonnen wij al zo'n beetje in
Maleisië/Thailand te krijgen, maar het is wonderbaarlijk wat dat Suez-kanaal
uitmaakt voor de perceptie van de mensen thuis. Ons ook wel hoor, daar niet
van, maar wat is het nou, een dag of 4 a 5 zeilen? |
ma 17 mei | Gökkaya
Limani - Ucagiz Limani Turkije |
Echt vakantievaren hier, net als in de Tonganese Vava'u groep en de Maleise
Langkawi groep. 'Hier' is Kekova Roads, een straat van 4 mijl lang tussen
een eiland (Kekova eiland, je raadt het al) en het Turkse vasteland. Het is
bezaaid met eilandjes, rotsen en massa's ankerplekjes op korte afstand van
elkaar. Het enige wat hier mist zijn strandjes, maar in de plaats daarvan
heb je wel veel ruines, een aantal pittoreske dorpjes die zo van een
puzzeldoos afkomen en een miljoen Asterix en Obelix-achtige rotsen
(menhirs?). En natuurlijk de onvermijdelijke Sunsail-huurbakken en andere
vakantievierders. JG vindt het maar niks dat uiterlijk niet aan ons of onze
boot is af te lezen dat wij de wereld bijna hebben omzeild. We hebben vandaag 4,4 mijl gevaren, en zijn op de ongeveer tiende ankerplaats gaan liggen die je onderweg tegenkomt. En dan ben je nog maar net voorbij de helft van Kekova Roads. JG maakt sinds de aankoop bijna even vaak melding van mijn suède
rok als ik voor de aankoop. |
di 18 mei | Ucagiz Limani - Kas Turkije |
En
toen lagen we in Kas, middenin een schattig dorpje, tussen de lokale boten
en een paar jachten. Later meer... [Chantal] Ons gastenboek is vol. Al tijden. Dat komt doordat het een
gratis gastenboek is, en begrensd op 200 berichten (dat was ons niet gemeld
toen we het gastenboek openden, maar pas veel later, namelijk toen er ook
een betaalde versie kwam). Toen we dat zagen aankomen hebben we, in januari
al, geld betaald om over te schakelen naar het niet-gratis gastenboek
(zonder reclame), zodat we berichten kunnen blijven ontvangen. O ja, en Kas is leuk. |
wo 19 mei | Kas - Kalkan Turkije |
Je lacht je rot hier in Turkije. Of überhaupt in de Med. Vandaag hebben we een tochtje gemaakt van wel een mijl of 12. Dat zijn IJsselmeerafstanden (met een beetje geluk). Zelfs als je bijvoorbeeld naar Kreta wilt, kun je dat doen in dagtochten. De afstanden in de Med zijn (relatief) klein. We zitten nog steeds te zoeken naar hoe we kunnen zien of andere
yachties 'echte' cruisers zijn of vakantiecruisers. Of eigenlijk: hoe
wij te onderscheiden zijn als 'echte' cruisers ten opzichte van de rest. Dat neemt niet weg dat we ons nu in een erg sfeervol stadje bevinden. Net
als in Kas (waar het trouwens vanochtend feest was, Atatürk-dag of zo)
liggen we midden in het stadje. Nee, dat kan natuurlijk niet. Ik bedoel aan
de rand van het centrum. Kalkan is tegen de berg gebouwd, is erg schattig en
pittoresk. En je hebt nog nooit zoveel rooftoprestaurants bij elkaar
gezien. Je hoort er hier als restaurant niet bij, als het zich niet op een
dakterras bevindt. Geweldig uitzicht van al die dakterrassen. |
do 20 mei | Kalkan Turkije |
Ik vraag me elke keer weer af hoe we het voor elkaar krijgen om geen minuut
van de dag te niksen, en onze dag te vullen met naar de markt gaan,
rondkijken en inkopen doen, terug naar de boot om de boodschappen op te
ruimen, even de noodzakelijke e-mails doen en de website klaarmaken om te
uploaden, dan op zoek naar een internetcafé waar we onze laptop aan het
internet kunnen hangen (geen sinecure, nog niet gelukt, vanavond misschien),
door het stadje lopen, naar de supermarkt, terug naar de boot, opruimen,
weer opnieuw naar internetcafé zoeken, en ga zo maar door. Een dag is zo voorbij. [Chantal] |
vr 21 mei | Kalkan - Batikkaya
Bükü (Fethiye Bay) Turkije |
Het was vandaag weer 'one of these days'. Zo'n dag dat we het nergens over
eens lijken te zijn, en we over alles moeten discussiëren. Zeeeer vermoeiend.
Eerst dacht ik nog dat het lag aan het feit dat we om half 6 waren opgestaan. We wilden namelijk om 6 uur vertrekken, omdat we een wat langere tocht wilden maken (wel bijna 40 mijl) en lekker op tijd wilden aankomen. Bovendien pikt de WZW-wind hier pas in de loop van de ochtend op. Zet twee ochtendhumeuren bij elkaar en sta dan om half 6 op. Genoeg ingrediënten voor een niet zo gezellige ochtend. Maar het waren meer een daghumeuren dan ochtendhumeuren, want het werd pas tegen het einde van de dag weer gezellig. Overigens konden we niet eens om 6 uur weg, omdat een of andere onverlaat een lijn tussen twee boten had gespannen waardoor de hoek van de haven waarin wij lagen afgesloten was. Onze Israëlische buurman wilde met zijn 9 meter bootje ook om 6 uur vertrekken. Die had er zo de smoor over in dat hij de lijn, die inmiddels aan de andere kant al los was, in het water liet vallen. De eigenaar van de lijn, die peddelend met 1 peddel inmiddels op 2 meter afstand was van de Israëliër, had het nakijken. Over ochtendhumeuren gesproken. De functie van die lijn is ons overigens niet duidelijk geworden.
Na
al maanden alleen maar Engelstalige boeken gelezen te hebben, is het echt
ontzettend wennen om weer Nederlandstalige boeken te lezen (die we hebben
geruild met de Janna). Of eigenlijk bedoel ik uit het Engels
vertaalde boeken. Slecht, SLECHT!!!! Het is gewoon onvoorstelbaar, zo slecht.
Ónwaarschijnlijk slecht vertaald. Om de haverklap betrap ik mezelf erop dat
ik bedenk wat er in het Engels zou hebben gestaan. En dat dat veel beter zou
klinken. Een voorbeeldje. |
za 22 mei | Batikkaya Bükü (Fethiye
Bay) - Fethiye Turkije
|
Over boeken lezen gesproken, daar komen we de laatste tijd eigenlijk
nauwelijks aan toe. Binnenkort komen de moeder van JG en twee zussen naar ons toe, en daarna Wouter. We moeten uitzoeken waar dat het beste kan, waar we heen willen en kunnen, welke plaatsen per vliegtuig bereikbaar zijn, wanneer, hoe het zit met de heersende windrichtingen, waar goede ankerplaatsen zijn en wat leuk is. Nou moet je je voorstellen dat we pas net de pilots hebben gekopieerd, en dat we bij elkaar zo'n pagina of 800 door moeten akkeren. En dan zijn we al selectief, want dan hebben we het alleen nog maar over de relevante delen..... Maar we klagen niet hoor, we vinden het natuurlijk hartstikke leuk om bezoek te krijgen! We vinden het sowieso ondoenlijk om te beslissen waar we heen willen in de Middellandse Zee. De mogelijkheden zijn legio, we hebben het nog nooit zo moeilijk gevonden. Met onze handen in het haar proberen we een keuze te maken. Het wordt meer een wild guess, lukraak schieten op de landkaart. Toen we vanochtend zaten we te ontbijten, zagen we op een
afstandje een jacht voorbijkomen. Hé, dat lijkt
geen huurboot. En dat wil
wat zeggen, want hier in de baai van Fethiye stikt het van de ankerplaatsen
en marina's en dus ook huurboten. Een tweemaster met grootzeil op, fok op
het dek, dat zou wel eens een cruiser kunnen zijn. JG pakte de verrekijker,
en krijg nou wat, het is de Honeymoon, een van de Red Sea fleet
boten! Honeymoon reageerde aanvankelijk niet op onze
marifoonoproep, maar wel werden we opgeroepen door Free Radical. Krijg
nou wat! Tot onze verbazing horen we dat een groot deel van de Red Sea
Fleet zich hier in de baai van Fethiye bevindt, verspreid over de vele
ankerplaatsen. Toevallig lijkt 'iedereen' elkaar hier, tot ieders grote
vreugde, weer gevonden te hebben. Een klein groepje cruisers in een andere
wereld. |
zo 23 mei | Fethiye - Göcek Turkije |
Je
lacht je hier in Turkije rot om de manier waarop de gulets ankeren.
Die gulets zijn grote brede houten boten met meestal twee masten erop. Je vraagt je af waarom ze masten hebben, want de meeste hebben geen zeilen, wel een enorm zware motor. Soms hebben ze een rolvoorzeil, maar meestal niet. We dachten eerst dat die masten voor de show waren, want die gulets zien er op zich wel aardig uit. Inmiddels weten we dat dat is vanwege de subsidie. Logisch toch....? Toeristen kunnen met gulets tochten doen. Een paar dagen rondvaren, soms duiken, maar de meeste worden gebruikt voor dagtochten. Wij vermoeden dat er een oorzakelijk verband is tussen enerzijds de prijs en anderzijds het aantal toeristen, de leeftijd van de toeristen, en het aantal decibellen waarmee de muziek over de baai schalt. Witte toeristen laten zich met plezier op de ligkussens op het voordek verworden tot kreeft, terwijl de boot 4 keer per dag de ene ankerplaats verwisselt voor de andere. Of laten zich vollopen met drankjes, die in tegenstelling tot de dagtocht wel erg duur zijn, en proberen met houterige dansbewegingen de aandacht van de andere sekse te trekken. Maar die manier van ankeren, je snapt het niet. In volle vaart stevent zo'n gulet in de baai op de kant af, gooit onderweg op zo'n meter of 200 van de kant zijn anker in de plomp, vaart vrolijk over zijn anker heen zodat de ankerketting mooi even alle aangroei, en waarschijnlijk ook wat antifouling en houtsplinters van de kielbalk kan afschrapen, vaart nog steeds in de richting van de kant, en keert bij de kant uiteindelijk pas om, waarna er een bemanningslid met een enorm lange lijn in de bijboot de kant op gaat om de achtersteven aan een boom of een rots vast te maken. Dat is de manier van ankeren hier in Turkije. De logica hiervan ontgaat ons. Wij doen het nog steeds op onze oude manier. Inmiddels hebben we onze
ankerplek bij het dorp Fethiye ingeruild voor een ankerplek bij het dorp
Göcek. Nog steeds in dezelfde 'golf' van Fethiye. Het was wel 12 (!) mijl varen,
maar we hebben tenminste gezeild. Heerlijk. Het zal iedereen trouwens wel volstrekt duidelijk zijn dat de
foto hiernaast een trucfoto is. Wonderbaarlijk wat je allemaal met
Photoshop kunt doen tegenwoordig, nietwaar.... :-) |
ma 24 mei | Göcek Turkije |
Ja Wout, natuurlijk zijn die grijze haren ook Photoshop-trucage......
Sinds vanochtend liggen we niet meer voor anker maar aan de steiger. Want
stel je voor dat er geen
warmtewisselaar
op je motor zit, en je anker gaat krabben... |
di 25 mei | Göcek Turkije |
In de pilot van de Turkse wateren staat vermeld dat er in Göcek boetes zijn
opgelegd van £ 400 (bevestigd) tot £ 4000 (onbevestigd) voor het leegpompen
van vuilwatertanks in de haven, maar zelfs ook het doorpompen van een
toilet. Wij hebben geen vuilwatertank, althans we hebben er wel een, maar die is om een of andere reden niet meer aangesloten, en wij hebben de moeite niet genomen om dat weer te doen. Maar we hebben ook geen zin in zo'n boete. Het geval wil dat we precies de eerste boot aan de steiger zijn, en dat het kantoortje zo'n 15 meter van ons verwijderd is en recht op ons uitkijkt. En het geval wil ook dat wij toch wel gehecht zijn aan ons eigen sanitair. Of liever gezegd, NIET gehecht aan openbaar sanitair. Met name ik. En dus gaan we toch gewoon op onze eigen boot naar de wc. Onze tactiek is als volgt. Afhankelijk van of er volk aan boord is op de boten naast ons, gaan we aan bakboord of aan stuurboord (altijd handig, 2 wc's op nog geen 40 m2 leefruimte...). We doen ons ding, gooien het toiletpapier er niet in omdat dat wel erg zichtbaar is in het water, en vervolgens pompen we heeeeeeeeel langzaam en met samengeknepen billen het toiletje door, in de hoop dat er buiten in het water geen luidruchtige bellen ontstaan. So far so good..... Ook so far so good wat betreft de motor. Het is bijna onvoorstelbaar, maar alles is alweer gefikst. Warmtewisselaar opengemaakt en corrosiegaatjes dichtgelast, dynamo gecheckt en voorzien van nieuwe lagers. Wij blij.
We
hebben een nieuwe verslaving: baklava. Hier in het dorp zit een
patisserie, nou, als JG niet uitkijkt dan koop ik de halve zaak leeg, zo
geweldig ziet het er allemaal uit. Maar baklava, daar kun je me 's
nachts echt voor wakker maken. Voor niet kenners: dat is een
mierzoet deeggerechtje van bladerdeeg, gehakte nootjes en honing. Zaaaaaaalig. Ik kende het al lang, omdat ik op school een Joegoslavische
vriendin had wier moeder elke dag baklava bakte (nee, dat was niet de
enige reden waarom ik zo vaak bij haar thuis was), maar JG is nu ook
verkocht. Jammer, want nu moet ik alles delen... |
wo 26 mei | Göcek - Deep Bay in
Skopea Limani Turkije |
Eigenlijk waren we van plan om gisteren na het fiksen van de motor de lijnen
los te gooien, en weg te gaan van de steiger in Göcek. Maar we lagen op zo'n
leuk plekje, precies aan het begin van de steiger, dat we nog maar een dagje
bleven. Het was een gezellig plekje, direct aan 'de boulevard' van Göcek,
met veel aanloop, want de hele steigerbevolking moet langs ons. Dat zou je
een nadeel kunnen vinden (evenals het feit dat het water om je heen in de
kijker ligt....), maar wij vonden het nu wel leuk. We hadden hetzelfde
uitzicht als alle terrasjes, dus we zaten echt eerste rang. Beter zelfs,
vonden we. We kletsten met Jan en alleman, en het was echt reuze gezellig. "Hé, leuke website", zei iemand. Dat is nou grappig, we ontmoetten hier een van onze trouwe lezers, die hier op zeilvakantie is.
Vandaag hebben we ons plekje toch maar verlaten, want op de kaart ziet
het er hier wel uit als een fantastisch zeilgebiedje met ...tig
ankerplekjes. Maar eenmaal op weg, hadden we eigenlijk helemaal geen zin om
te varen. We waren zelfs te lui om de zeilen te hijsen voor die paar mijl.
We gingen dus op zoek naar een geschikte ankerplek, maar om de een of andere
reden kon geen van
de ankerplekken ons bekoren. We voeren de ene na de andere
ankerbaai in, en ook weer uit. Het lag echt aan ons, want het ziet er hier
heus wel mooi uit. Het nadeel is alleen dat alle baaitjes ofwel diep zijn,
ofwel smal, en dat is de reden dat je bijna overal dicht bij de kant moet
liggen en een lijn moet uitbrengen naar de kant. En wij zijn van die
vreselijke mutsen, wij willen in een baai niet aan weerszijden een andere
boot op een meter of 10 hebben, we willen gewoon alleen aan ons anker
liggen, en hebben geen zin in moeilijk gedoe met ook nog
een lijn uitbrengen
van de kont naar de kant. Zo moeilijk kan het toch eigenlijk niet zijn, als
al die huurbakken het ook doen. Hoewel? We hebben natuurlijk wel alles eens
goed met de verrekijker zitten bekijken, en hébben toch zitten ginnegappen
over het gestuntel dat we zagen.... Tja, ze zullen ook wel om ons lachen:
"Daar heb je weer zo'n cruiser, die alleen aan zijn anker wil liggen". |
do 27 mei | Deep Bay - Boynüz Bükü
in Skopea Limani Turkije |
Het kan raar lopen. Vandaag gingen we op weg terug naar Göcek, en hadden we
wel zin om te varen. Zelfs zo veel zin dat we lekker hebben zitten
spelevaren. Het ging heerlijk, we haalden alle schepen in of liepen op ze
uit.
Hoe is dat nu weer mogelijk? JG en ik hebben dan voor de
tweehonderdachtendertigste keer het gesprek waarbij hij beweert dat we een
snelle boot hebben, en ik beweer dat wat snelheid betreft onze boot wel
aardig scoort, maar ook weer niet geweldig. Maar feit is dat onze boot het
met de wat hogere windsnelheden geweldig doet, en dat bleek vandaag maar
weer eens. Vandaag hadden we zo'n 25 knopen zeer ruime wind, en dat is
natuurlijk een windje om van te smullen. We voeren voor de gein een baai in, lekker hoog aan de wind, beetje knijpen, gooiden aan het eind Pinical door de wind en voeren er met ruime wind weer uit. Toen we weer op 'open' water zaten kwamen we tot de conclusie dat we deze baai eigenlijk wel leuk vonden en dat we eigenlijk toch niet zo heel nodig naar Göcek hoeven (we hebben bovendien nog 1 stukje baklava). Rare lui zijn we toch. We loefden weer op, gingen overstag en voeren de baai weer in. In de baaien zelf is de wind hier draaierig en vlagerig, af en toe met valwinden, vanwege de bergen. Deze keer haalden we het net niet om hoog genoeg te varen, maar wij waren in de mood, en kruisten vrolijk de diepe baai in. Kijk dat vind ik nou leuk, dat proberen zo scherp mogelijk te varen, oploeven als de wind wat aantrekt, afvallen als dat nodig is, af en toe overstag. Heerlijk, net als met een Valkje op de Friese slootjes. Als er maar geen regen of buiswater aan te pas komt tenminste, want ik ben natuurlijk wel een watje. Begrijp me niet verkeerd, ik ben een 'ruime-wind-persoon', maar dit, DIT, vind ik heerlijk spelevaren. Voor mij geen spelevaren zonder een aandewindse koers. [Chantal] Maar jullie raden nooit wie die enorme lap van een Genua I elke keer mag aanlieren..... :-) [JG] Zelfde dag, 's avonds. |
vr 28 mei | Boynüz Bükü - Göcek Turkije |
Proost!!!
Ik neem er vandaag eentje op mezelf. [Jarige Jet] Het is gelukt hoor. Leuke verjaardag, ook al waren jullie er
niet. |
za 29 mei | Göcek Turkije |
Weer iemand jarig vandaag.... Lies, gefeliciteerd! Wat is het toch een
heerlijk land, dit. En heerlijke mensen. Soms heb je gewoon wat extra's met
een land, en hier in Turkije hebben we dat, net als met Eritrea.
Fantastisch, zoals het hier allemaal gaat.
Die
gangplank is van waaibomenhout, en moet dus in de lak. De eerste laag zit er
inmiddels op, en we hebben er maar gelijk een ingelast werkdagje van
gemaakt. Dat spraken we niet met elkaar af, dat deden we gewoon. En dat is
toch anders. Morgen willen we dus (eindelijk....) richting Rhodos, en dat betekent dat we uit Turkije
moeten uitklaren. De informatie die wij hebben is er niet eenduidig over of
dat wel kan in Göcek. Na een toer door het dorp, en een stuk of 8 keer
vragen blijkt dat niet kan in Göcek. Maar we hebben ook geen zin om 10 mijl
de verkeerde kant op te zeilen naar Fethiye, of de dolmus te pakken.
Bovendien vinden we dat we wel weer genoeg moeite hebben gedaan, dus we
laten het uitklaren maar gewoon zitten, en hopen het beste van de Grieks -
Turkse verstandhouding. PS: bij nader inzien...... zullen we toch nog maar een dagje extra
blijven??? We willen niet weg uit Turkije..... |
zo 30 mei | Göcek Turkije |
OK, dit is het hele eieren eten. Als je de cruisers zoekt, ga dan naar een
dorp op de dag van de week dat er markt is. Gisteravond druppelden er
talloze jachten de baai bij Göcek binnen, die zich anders her en der
verspreid over de ankerplaatsen bij de 12 eilanden in de grote baai Skopea
Limani bevinden. We vonden het al opvallend dat het zo druk werd, maar na
een tijdje hadden we het door: het is op zondag markt in Göcek. Natuurlijk
zijn er dan ook nog wel de nodige 'marina cabbages' zoals Agnes van
Honeymoon ze aanduidt, maar toch.
Dat extra dagje in Göcek leverde
geen dagje luieren op. Ik heb 's ochtends en 's avonds nog 2 lagen lak op de
gangplank gesmeerd, we wilden natuurlijk naar de markt (en hebben
speciaal extra moeten pinnen omdat we alles zo hadden uitgekiend dat op nog
geen 5 euro na ons Turkse geld gisteren op was), we hebben alle
watersportwinkels afgesjouwd naar de 'beste koop' genuaschoten en landvasten
(bij elkaar 90 meter, de extra cm's waterlijn die in de Rode Zee
langzamerhand tevoorschijn kwamen zijn nu weer onder water verdwenen), een
kilo (!) baklava gekocht, nog even internetten, en natuurlijk alweer
onze allerlaatste Turkse Lira's opgemaakt. Drie maal raaien hoe. En het wordt ook tijd ook, dat we Turkije verlaten. Dan zijn we eindelijk af
van al die trema's. Want sinds we onze nieuwe laptop hebben, of liever
gezegd sinds we Windows XP hebben, wordt :e niet automatisch meer ë, 'u niet
automatisch meer ü, 'e niet automatisch meer é, en ik word er knettergek van
om elke keer insert symbols te doen. En al die alt-shift (o.i.d.)
codes ken ik natuurlijk ook niet uit mijn hoofd. Ik kan de oplossing NERGENS
vinden. DUS, als iemand de oplossing wel heeft, HELP ME..... (dan graag wel
naar het greenmont adres, voor het geval ik de enige ben die zo simpel is,
en de hele wereld nu gaat mailen)! |
ma 31 mei | Göcek - Rhodos |
De
hele week waait het al pittig. Ook vandaag zou het
WNW 4-5 zijn en dat betekent
dus hoog aan de wind, zo niet kruisen om op Rhodos te komen. Normaal een
reden om te wachten maar na een paar weken relaxed zeilen vergeet je soms
bijna hoe het ook anders kan zijn en bovendien, je bezoek kun je toch ook
niet laten zitten wachten.... En dus trokken we vanochtend om 06.00 uur (!)
het anker uit de modder, zwaaiden gedag naar de paar slaperige hoofden die
verbaasd uit de boten om ons
heen staken en vertrokken zuidwestwaarts. Tering, dat hebben we geweten! Eenmaal buiten de beschutting van 'onze' mooie baai (waar we zelfs de afgelopen week de nodige knopen meekregen) kregen we er flink van langs. En natuurlijk werd die NW 4-5 meer W en ook meer 6 en toen 7 en toen zelfs 8 met vlagen. Hakken dus. En het moet nog volle maan worden; een omstandigheid die bekend staat als 'windversterkend'. We hebben 63 mijl gezeild om 43 mijl af te leggen. Lieve familie en Wouter, we doen ons uiterste best om op tijd te zijn, maar dit doen we dus niet weer. Niet gezond voor ons, en zeker ook niet voor de boot, dat geram. We hebben (na dik 25.000 mijl) een lekje ontdekt waarlangs nog nooit eerder water naar binnen is gekomen.... De voorspellingen zijn echter redelijk goed, dus we gaan er wel vanuit dat we donderdag weer verder kunnen. 'Een zeiler zonder agenda heeft nooit slecht weer' is een oud gezegde en zoals gewoonlijk is dat heel en heel erg waar.... Poeh, wat hebben wij onszelf zitten vervloeken! [JG] |