| Datum | Locatie | Logboek | 
| 
	za 1 mei | 
	Kemer Turkije  | 
	
	 Een stelletje idioten, dat zijn we.  
	Na een dikke maand internetloos geweest, prijzen we ons de hemel te rijk met 
	het wireless internet hier in de marina. Ik lieg niet als ik beweer 
	dat we tenminste 7 keer per dag onze e-mail checken, en dan diep 
	teleurgesteld zijn dat we geen 10 e-mailtjes hebben. "Ze moeten ons niet 
	meer", zegt de een dan grappend tegen de ander. En het feit dat we ook geen duizend SMS-jes krijgen, is daar natuurlijk ook een bewijs van. De enigen die ons 
	nog moeten, proberen met alle macht JG een groter lichaamsdeel aan te 
	praten, of ons een herfinanciering ('even with bad credit', waaruit 
	blijkt dat ze precies weten hoe onze vork in de steel zit), of 
	allerlei medicijnen (kennelijk hebben ze daar hun huiswerk niet goed gedaan, 
	want wij hebben nog steeds een voorraad medicijnen ter grootte van zo'n 
	anderhalve verhuisdoos).  
	Je vraagt je echt af waardoor zo'n internetverslaving wordt veroorzaakt. 
	Door te veel ...... of juist te weinig....
	
	 Na een dikke maand was onze laptop een uur of zo aan het zwoegen om zo'n 
	1.300 van die mailtjes binnen te halen. Gelukkig bijna grotendeels op ons greenmont-adres, dat we toch al bijna hebben afgeschreven. Maar inmiddels 
	hebben we ook al aardig wat junkmail op ons onboard-adres, en zelfs op ons 
	uitermate geheime (dachten wij) privé-adres. Daarom hebben we sinds een 
	maand een nieuw e-mailadres dat we (ook) niet op de website zetten. Dat 
	adres is het enige dat we via de satelliettelefoon binnenhalen in internetloze gebieden. 
	Een aantal mensen hebben dat adres (en we hopen dat die dat met verstand 
	gebruiken), maar als we iemand gemist hebben, stuur dan even een berichtje 
	naar het onboard-adres; dat gebruiken we nog steeds maar niet met de 
	satelliettelefoon. 
	Genoeg over e-mail (het is vast wel duidelijk dat we best wel graag e-mail 
	willen ontvangen.........). 
	
	 Ik heb nooit begrepen waarom de Dag van de Arbeid 
	reden zou zijn om niet te arbeiden (behalve toen ik loonslaaf was dan). Dat 
	is toch niet logisch? Wij voegden dus de daad bij dit woord, en werkten aan 
	de boot.  
	Althans, ik probéérde te werken. Maar nadat ik het kontje van Minical had 
	geverfd en aan de bodemplaten wilde beginnen, begon het te regenen. Snel wat 
	plastic over de dingy gegooid en de platen op een droog plekje gezet. Dat 
	ritueel herhaalde zich vandaag nog een keer of 5. Elke keer wanneer ik de 
	bodemplaten van de dingy opnieuw klaarzette of net was begonnen met verven, 
	kwamen er een paar spetters uit de lucht en moest ik ze weer opbergen. Daarmee 
	heb ik de dag toch wel tot een uur of 4 weten te vullen, en toen was het 
	klaar. 
	JG had zijn klussen eigenlijk al gedaan, en liep wat doelloos rond als het 
	niet regende. Hij kon er niet aan wennen dat ik wel aan het werk was, en hij 
	niet. Maar op zich had hij nog wel een redelijke dagtaak, want hij is wel 
	538 keer naar het technisch kantoortje gelopen om de mannen achter de broek 
	te zitten die het roerlager moeten vervangen. Zonder resultaat overigens. 
	Nadat de platen geverfd waren klaarde het weer op, en slenterden we wat door 
	de stad. Toen we terugkwamen zat de tweede laag antifouling erop. We waren 
	nog niet echt blij, want er was nog bijna 2 liter verf over, die dus op het 
	onderwaterschip had moeten zitten. 
	Enerverend dagje, nietwaar? 
	[Chantal]  | 
| 
	zo 2 mei | Kemer 
		Turkije  | 
	
	 Het is nog steeds koud en grijs. 
	Op zondag wordt er door het bedrijf niet gewerkt, en we maken dan maar zelf 
	nog een laag antifouling op. We zijn trouwens erg benieuwd of deze 
	antifouling goed gaat werken. Het is een toegestane antifouling, geschikt 
	voor aluminium schepen, en dus per definitie niet zo afschrikwekkend voor 
	flora en fauna. Maaaaarrrrr, wij hebben nog onze pure TBT (Troep op Basis 
	van Tin) van de poison-man van Penang, en daar hebben wij lekker wat 
	van aan de antifouling toegevoegd. 
	[Chantal] | 
| 
	ma 3 mei | Kemer 
		Turkije  | 
	Nou dit houd je toch niet voor mogelijk..... 
	Het feit dat we uiteindelijk maar zelf de resterende verf op het 
	onderwaterschip hebben gesmeerd (terwijl het servicebedrijf hier een stel 
	duikers heeft ingehuurd om onze antifouling aan te brengen, en die er iets 
	meer dan 2 van de 3 bussen opsmeren) wordt nu als reden gebruikt dat we niet 
	vandaag zoals afgesproken het water in kunnen. Want om het roerlager eraf te 
	kunnen halen, moet het schip worden gelift, en men vond de antifouling nog 
	te nat om ons in de banden te hijsen.  
	
	 Nou ja, de hele discussie is eigenlijk niet in een paar woorden samen te 
	vatten. Uiteindelijk werd er toch gelift om het roer te laten zakken. Het 
	RVS lager werd van de roeras af geslepen, en toen moest het kunststof lager 
	nog uit de boot. Het gehamer van afgelopen donderdag kreeg vandaag een 
	overtreffende trap, en vervolgens beweerden ze dat er een scheurtje zit in 
	een lasnaad tussen de romp en de pijp waarin het kunststof lager zit. "Ra ra 
	hoe kan dat?", dachten wij. Maar het was gelukkig storm in een glas water: 
	er is helemaal geen scheurtje.Het was geen verrassing meer toen bleek dat 
	we vandaag toch niet het water in zouden kunnen. We hadden al niet meer 
	verwacht dat ze het vandaag zouden redden. Dat neemt niet weg dat we er wel 
	een beetje moe van worden om continu achter die mannen aan te rennen, en 
	eigenlijk niets anders te kunnen doen dan wachten. Je wilt er toch graag bij zijn. 
	Het enige moment van de dag dat we wat van Kemer zien, is meestal 's avonds. 
	We drinken dan een biertje (of twee....) aan de havenbar, en lopen dan wat 
	door de stad en eten buiten de deur omdat het niet echt handig is om te 
	koken en afwassen zonder water.  
	Afgelopen avonden zijn we op strooptocht geweest. Talloze juweliers 
	hebben we van binnen gezien, al is dat nog geen 5% van alle juweliers hier 
	in Kemer. Kemer is echt een vakantiedorp, op zich wel mooi en leuk 
	aangelegd, met winkelstraten vol met kledingwinkels, juweliers, horlogezaken 
	en wat dies meer zij. Druk is het eigenlijk nog niet, dat komt over ongeveer 
	een maand.  
	Maar waar was ik ook alweer? O ja, strooptocht. Met onze Stille Zuidzee 
	parels in pillenpotjes in JG's zak liepen we een aantal juweliers af, in de
	
	 hoop 
	iemand te treffen die leuke ideeën had voor een design voor sieraden met 
	onze parels. Dat bleek geen sinecure. Ze kunnen allemaal wel wat voor je 
	maken, maar de meesten komen met catalogi aanzetten, omdat ze denken dat we 
	het liefst een design van Chopard, Bulgari, Wempe of iets dergelijks 
	nagemaakt willen hebben. Want dat soort plagiaat gebeurt hier aan de lopende 
	band.  
	Maar ik heb eigen ideeën, zelfs tekeningen, en dan blijkt maar weer hoe 
	slecht veel mensen kunnen luisteren. Uiteindelijk lukte het vandaag. We 
	vonden een juwelier die luisterde naar mijn ideeën, begreep van wat voor 
	stijl ik hou, keek naar mijn ontwerpen, met de juiste sieraden aankwam als 
	voorbeeld om het idee tastbaar te maken, en vooral meedacht en suggesties 
	deed. Erg leuk.  
	We sloegen trouwens stijl achterover van de waarde die hij schatte voor onze 
	parels. Hij wilde ze ook wel inkopen, maar .... neeaahhhh, toch maar niet. 
	Maar we slapen wel een nachtje over of we die sieraden wel of niet gaan 
	laten maken. 
	Dat is trouwens iets dat volgens deze juwelier alleen zijn Europese klanten 
	doen, ergens over nadenken. Het kost hem veel meer tijd en moeite om iets 
	aan Europeanen te verkopen dan aan de Russen. Nu bestaat ongeveer 50% van de 
	toeristen uit Russen, over een maand is dat 80%, en dan gaan de sieraden bij 
	wijze van spreken met bakken de deur uit. Twee minuten nadenken, of 
	misschien vijf, en de aankoop is een feit. En de bedragen zijn vele malen 
	hoger dan van de aankopen door Europeanen. Tja, waar zou dat geld nou 
	vandaan komen....... 
	[Chantal]  | 
| 
	di 4 mei | 
		Kemer
		 
		Turkije  | 
	Honderdduizend keer technische mannen achter de broek gezeten, heen en weer 
	gelopen. Gewacht en gewacht en gewacht. Nog meer gewacht. Het getimmer aan 
	de roerconstructie aangehoord. Gekeken hoe het niet goed kwam en hoe het 
	verfsysteem aan de onderkant verdwenen was. Gevoeld hoe zwaar het roer aan 
	de uiteinden ging. En hoe het aan de ene kant de roerstopper niet bereikte. 
	Ons druk gemaakt over de gang (of de niet-gang) van zaken.  
	Ik vat het maar even samen. 
	[Chantal]  | 
| 
	wo 5 mei | Kemer 
		Turkije  | 
	
	 "Are you ready to launch?", vroeg de baas van de technische afdeling 
	vanochtend. Stomverbaasd keken we hem aan. " What do you mean, are you ready?" 
	Gisteren aan het einde van de dag was de man het nog met ons eens dat er 
	iets niet klopte: het roer draaide in het midden licht, en aan de zijkanten 
	erg stroef. Bovendien kwam het roer aan een kant wel tegen de stopper 
	(anders zou het roer rond draaien), maar aan de andere kant niet. Het 
	draaien werd aan die kant nu tegen gehouden door een mechaniek in de 
	stuurkolom, die dan bijna stond te discodansen.  
	Gisteren waren we ook al niet blij want het roer had toen een zwaar punt. 
	Bleek dat ze het roer te hoog hadden teruggezet, waardoor het in het midden 
	tegen de romp aan kwam. Honderd keer draaien, en toen was niet alleen de 
	antifouling, maar ook de epoxylagen verdwenen en keek je aan de 
	onderkant van de boot tegen kaal aluminium aan. Rijp voor corrosie. Dit 
	euvel hebben ze gisteren (na vele discussies) hersteld door een aantal lagen 
	epoxy te smeren en een van drie nylon ringen in de roerconstructie weg te halen. Die 
	er altijd al zaten. Hoe het kan dat die derde nu niet meer nodig is? Doordat 
	het roer altijd een pietsie scheef heeft gezeten was het antwoord. Huh?
	Maar terug naar vanochtend. 
	Het enige dat de monteur vanochtend deed was gewapend met een vetpistool de 
	bakskist in gaan, en klaar was kees. Dacht ie. Dat dachten wij niet. Hup 
	baas erbij gehaald, voor de vijfentachtigste keer, en daar begon de 
	
	 discussie weer. "This is normal", zei hij (hé, een variant op zijn 
	gebruikelijke antwoord "Dat was al zo"). Dat dachten wij niet.  
	En nu blijkt het nieuwe lager ineens van teflon te zijn in plaats van delrin 
	(en later weer niet), 
	en ze hebben gisteren, nou ja laat maar. God, dit lijkt wel een neverending story. Het 
	vertrouwen in deze mannen is nu totaal verdwenen. 
	Uiteindelijk hebben ze nog wat aangepast. Het roer loopt nu tegen beide 
	stoppers aan, maar het loopt aan de uiteinden nog wel wat stroef. "That is 
	normal", was het antwoord weer, en het zou over een week beter zijn. 
	Wat volgens ons onwaarschijnlijk is, want waarom zou anders zo'n delrin 
	lager 18 jaar mee gaan. Maar OK, dan 
	zullen we dat wel zien, en betalen wanneer het goed is. Bijkomend voordeel 
	is dat we tegen die tijd ook weten of het lager niet zodanig zwelt (door 
	wateropname) dat het hele roer te stroef draait, en dus de maatvoering 
	verkeerd is geweest).
	 
	En geloof het of niet, maar om half 12 uur lagen we in het water. Precies op de 
	tijd die, weliswaar voor de vierde keer) gepland was. Wel weer een nieuw 
	probleempje, want na het aansluiten van de stuurautomaat blijkt die nu 
	ineens aan één kant als stopper te werken in plaats van de roerstopper. JG 
	heeft alles nagelopen, maar het blijft een raadsel. Eigenlijk is het gewoon 
	onmogelijk. Maar toch is het zo. Nou ja, het is wel redelijk gemakkelijk op 
	te lossen door een blokje op de roerstopper te zetten. 
	Pffffff..... Ach wat klagen we eigenlijk. Je weet dat als het om een boot 
	gaat dingen nooit precies gaan zoals je het verwacht. 
	Maar naast dit 'leed' is er ook 'lief': terwijl we van de kraan naar de 
	marina voeren, gingen we toch maar wel even zonder enige moeite 6 knopen.... 
	(lang leve de nieuwe instelling van de schroef). En geen putsemmer meer, 
	maar gewoon naar de wc kunnen. De douche weer kunnen gebruiken. Het water 
	lekker weg laten stromen in plaats van in een emmer waar na verloop van een 
	dag een interessant mengseltje in ontstaat. Maar het belangrijkste is wel 
	dat we gewoon weer drijven. Dat is het allerlekkerste. 
	[Chantal]  | 
| 
	do 6 mei | Kemer, Moonlight Bay 
		Turkije  | 
	
	 Elke morgen haalt JG brood. Zaaaalig dat Turkse brood, je hebt gewoon de 
	neiging (en niet alleen de neiging...) om het halve brood zo, zonder beleg, 
	weg te snoepen.  
	En elke ochtend meldt hij wat de
	koppen van de Telegraaf nu weer zeggen. Tsjessus dát is lang geleden, dat we 
	een Telegraaf hebben gezien, ik kan me de tijd niet heugen. Afgelopen zondag 
	hebben we voor dik 4 euro de zaterdageditie gekocht. Echt vakantiegevoel 
	krijgen we daarvan. Dat is dan eigenlijk ook de enige reden dat we die krant 
	kopen (ja ja ja, ik hoor de ongelovige reacties al....).  
	In de zaterdageditie lazen we voor het eerst over Boris van het tv-programma 
	Idols. Eergisteren meldde JG dat ie gewonnen had. En gisteren dat jurylid Jerney Kaagman Boris al kende en zelfs met hem had gewerkt aan een CD. 
	En vanochtend dat Boris intensieve plastische chirurgie heeft ondergaan. Oei 
	oei oei... Heerlijk die Nederlandse kneuterigheid......Gisteren ben ik op 
	zoek geweest naar een spijkerbroek. Dat is hard nodig, want nog even en mijn 
	oude spijkerbroek valt uit elkaar, en wel op de meest cruciale punten (oef 
	wat een woordspeling).  
	Mensen die mij kennen weten dat ik totáál geen moeite heb met kleding kopen 
	(en dat is een understatement). Maar een spijkerbroek kopen, dat vind ik 
	toch echt wel het allermoeilijkste dat er bestaat. Met JG erbij zou het 
	helemaal een ramp zijn, dus ik ging alleen. Ik waarschuwde dus iedere 
	winkelier die mij hier naar binnen probeert te krijgen van tevoren dat ik 
	vreselijk fussy ben als het om spijkerbroeken gaat.  En dan 
	bedoel ik vréselijk fussy.  
	Het is nog niet gelukt. 
	
	 Over kleding gesproken. Ik schaam me de laatste tijd dood. 
	Plaatsvervangend. JG heeft een 
	zeer geliefd Paul & Shark poloshirt. Niet dat die zo lelijk is hoor. Maar ik 
	schat dat er al zo'n 2 maanden gaatjes in beginnen te vallen.  
	"Gooi dat ding nou eens weg", zeg ik dan.  
	"Ja straks".  
	En later vind ik hem ergens op de bank, of onder de buiskap, of helemaal 
	niet. En dat laatste is het 'm. Want de eerstvolgende keer dat ik hem weer 
	zie, is op JG zijn lijf. Want het is zo'n lekkere dunne polo, en van een 
	lichte kleur, dus dit is zijn koelste polo.  
	De afgelopen week had JG een ander antwoord: "OK, dit wordt dan mijn 
	werkpolo." Maar wat moet je met meerdere werkpolo's?  
	Dus gisteravond heb ik het shirt van JG letterlijk van zijn lijf afgerukt. 
	Ja, zeg nou zelf, wanneer krijg je nou zo'n kans........ 
	[Chantal]  | 
| 
	vr 7 mei | Kemer, Moonlight Bay 
		Turkije  | 
	
	 De krant van vanochtend: Boris zit met een wurgcontract. (Hoe lang zouden ze 
	dit nog volhouden?)Tijdens de afscheidsborrel van Hassan, de zeer 
	geliefde marinamanager van Park Kemer Marina, zien we Don en Sandy van 
	Destiny. Hee, die namen komen ons bekend voor. Ja, inderdaad, we kennen 
	elkaar van de SSB en de marifoon in de Rode Zee. Gisteren zijn ze 
	aangekomen, en dit is de eerste keer dat we elkaar in levenden lijve 
	ontmoeten. Ze hebben dezelfde onwennige blik in hun ogen als wij hadden toen 
	we hier net waren. Het is een totaal andere wereld waar je hier in terecht 
	komt. De cruising community waar je grofweg vanaf Thailand tot en met de 
	Rode Zee deel van uitmaakte, waaiert in de Middellandse Zee uit, en 
	verdrinkt in de totaal andere cruising cultuur in de Med. "Three days at sea??!! 
	Djeez that's a long time!", was de reactie van iemand die hoorde dat ze uit 
	Egypte kwamen. De cruising community in de Med (nou ja, hier in Kemer dan 
	toch) is eigenlijk een, over het algemeen oudere, groep mensen met een 
	
	 appartement, namelijk hun boot. Ze hebben hier gangplanks van 
	ongekende afmetingen, zelfs met leuning, om van de wal op de boot te komen 
	en andersom (wij hebben hier ergens op het terrein een lullig plankje op de 
	kop getikt, dat door iemand was achtergelaten). Uitvaren hoeft eigenlijk niet, met al die 
	activiteiten die hier worden georganiseerd. Overwinteraars zijn het, in de 
	zomer gaan ze terug naar huis. 
	Soort zoekt soort, blijkt maar weer, dus Don en Sandy en wij vinden elkaar. 
	Later op de avond gaan we naar de juwelier om de sieraden met onze Stille 
	Zuidzee parels op te halen. "Problem, problem", roept de man als we binnen 
	komen. Visioenen van kapot geboorde parels (er is namelijk een 
	risico) of gestolen parels verschijnen voor mijn ogen, maar gelukkig is het
	problem niet zo groot. Wat we hadden bedacht blijkt technisch net 
	niet mogelijk te zijn, en we bedenken een andere oplossing. Het is 
	eigenlijk ontzettend leuk om het halfproduct van de sieraden te zien en uit 
	te proberen.  
	[Chantal]  | 
| 
	za 8 mei | Kemer, Moonlight Bay 
		Turkije  | 
	En toen gooide ik thee over onze laptop....... 
	#@$%@#$%!!!!!!  
	Shit, onze nieuwe laptop uit Singapore. 
	SHIIIIIIIIIIIIIIIITTTTTTTTTTTT, onze foto's!!!!!!!!!!!!!!  
	Laten we nou net al 2 maanden niet meer geback-up-ed hebben.......'s 
	Middags varen we voor het eerst tijdens onze reis uit om twee uurtjes later 
	weer terug te keren op dezelfde plek. Gek idee, dat we dat vroeger
	
	 heel 
	vaak deden. Gewoon effe lekker vakantiezeilen met wind en zon volgens het 
	boekje. Maar wel met een doel, namelijk het testen van het roerlager en 
	roer. Missie geslaagd.  
	En we gaan een partij hard, dat wil je niet weten. Niet alleen op de motor 
	(door het anders instellen van de schroef), maar ook onder zeil (door ons 
	schone onderwaterscheepje). 
	Ondertussen ligt de laptop in de zon te drogen, en aan het eind van de dag 
	neemt JG de proef op de som. Het blijkt dat we geluk hebben...... alleen de 
	batterij lijkt kassiewijle. Pfffffff. 
	O, en het allerbelangrijkste van vandaag (hoewel, die bijna verloren 
	foto's, die kunnen meedingen...): we hebben mijn sieraden met onze Stille 
	Zuidzee parels opgehaald. Wow.......wat een aandenken aan deze reis. 
	[Chantal]  | 
| 
	zo 9 mei | Kemer, Moonlight Bay 
		Turkije  | 
	We kunnen vandaag eigenlijk heel kort samenvatten: we hebben een hoop stenen 
	gezien. Dat zou voor mij erg handig zijn, maar voor jullie niet. Dus toch 
	maar wat langer. 
	
	 We trokken er vandaag met onze huurauto op uit. We zijn hier nu al twee 
	weken, en hadden om eerlijk te zijn nog geen donder gezien. En om nog 
	eerlijker te zijn hadden we ons ook nog niet eens in dit gebied verdiept. We 
	stapten dus vanochtend in onze auto en hadden nog geen flauw idee waar heen 
	zouden gaan.  
	Er is genoeg te doen hier hoor, daar niet van. De Turkse Rivièra staat dan 
	wel bekend als zon-zee-strand-vakantiebestemming, maar je hoeft hier op 
	vakantie of reis geen minuut op het strand door te brengen (eigenlijk hebben 
	we de afgelopen 2 jaar nooit op het strand gelegen). Cultuur en mooie 
	natuur in overvloed. Van beiden namen wij vandaag wat in.  
	
	 We reden naar Aspendos en 
	zagen een 
	overblijfsel uit de Romeinse tijd. Die zijn er hier in overvloed, maar Aspendos 
	is toch wel een aardig neusje van de zalm, namelijk een Romeins 
	amfitheater uit de 2e eeuw voor Christus. Nog steeds in gebruik bij speciale 
	gelegenheden. Een berg stenen dus, maar wel ongelofelijk, zoveel is er nog 
	van over. Hier en daar zie je wel wat sporen van restauratie, maar dat mag 
	absoluut geen naam hebben, zeker als je beseft dat het hele ding al meer dan 
	2 millennia heeft overleefd. Het amfitheater is tegen een berghelling 
	aangebouwd, en de architecten wisten wat ze deden. Niet alleen qua 
	bouwkunde, maar ook qua akoestiek. Wij stonden bovenaan terwijl er iemand 
	beneden begon te zingen. Alsof je er vlak bij stond. 
	Op een of andere manier lopen bij mij altijd de rillingen bijna over het 
	lijf, bij zulke overblijfselen uit de oudheid. Geweldig vind ik dat. 
	Het amfitheater stond in een oude stad. Het land om het amfitheater is 
	werkelijk bezaaid met resten van deze stad, een basiliek, een aquaduct, oude 
	stadsmuren, noem maar op. 
	
	 Later 
	reden we naar een Nationaal Park een eind hiervandaan. Een tocht van 14 
	kilometer door een canyon was ons beloofd. Misschien hebben wij een 
	iets ander beeld bij een kloof, want toen we aan het eind waren, wisten we 
	niet dat we al bij het eind waren. We vroegen we ons af of het misschien nog 
	moest komen. We hadden wel een klein stukje kloof gezien, maar dat bleek het 
	te zijn. Niettemin was het een verschrikkelijk mooie route langs en over een 
	riviertje.  
	Hier ook weer een hoop stenen, want de berghellingen waren van verschillende 
	lagen brosse, brokkelige steen. Soms brokkelt een complete laag weg en zie 
	je de kleuren van de volgende laag. Op zo'n moment wil je liever niet op de 
	weg rijden. Die hele weg ziet er overigens uit alsof die zeer regelmatig 
	schoongeveegd en opgeruimd moet worden. Op sommige plekken is zelfs met het 
	afbrokkelen van een laag een compleet stukje wegdek in de diepte verdwenen.
	 
	Het levert wel schitterende taferelen op, met stukken berghelling die wel 
	een kunstwerk lijken. 
	
	 Op 
	de terugweg reden we langs Antalya, de provinciehoofdstad, en bezochten daar 
	het oude deel van de stad. Leuke kleine straatjes met bazaars, oude 
	stadsmuren en -torens. Nog meer stenen dus. 
	En zoals gebruikelijk namen we de gelegenheid te baat om aan het eind van 
	de dag boodschappen te doen. Je hebt geen flauw idee of je slagroom, crème 
	fraîche, roomkaas of feta in je boodschappenkar gooit, want het staat er 
	alleen in het Turks op. Hé da's raar, dat hebben we nog niet eerder gehad op 
	onze reis.... 
	[Chantal]  | 
| 
	ma 10 mei | Kemer, Moonlight Bay 
		Turkije  | 
	
	 Maandag 
	marktdag.En wat hebben we verder eigenlijk gedaan? 
	O ja, foto's van 4 maanden op de laptop doorgelopen en op CD gebrand, zodat 
	we weer een back-up van de laptop kunnen maken. 
	O ja, gewacht op de felle depressie die over ons heen zou komen en storm 
	zou brengen. Mogelijkheden bekeken met de Janna, want de marina is vol 
	vanwege een rally die over een paar dagen begint. 
	De storm.....? Die kwam niet. 
	[Chantal]  | 
| 
	di 11 mei | Kemer, 
		Moonlight Bay 
		Turkije  | 
	
	 Dirk 
	en Jannie van de Janna kwamen vanmiddag even langs. Het vervolg kun 
	je misschien al raden. Het werd 's avonds, de boot is weer wat drank 
	lichter, en Ali, een zwerver die hier aan de kust leeft en de boel in de 
	gaten houdt, is blij met de zakken lichtmetaal. 
	[Chantal] | 
| 
	wo 12 mei | Kemer, Moonlight Bay 
		Turkije  | 
	Hoe langer je ergens blijft, hoe moeilijker het is om je los te rukken en te 
	vertrekken. Wij hebben daar hier een zware dobber aan, ook al is dit nu niet 
	echt de allergrootste wereldplek.  
	Nu was de reden vanochtend niet zo lastig te bedenken: er stond zo'n 25 
	knopen wind op de ankerplaats, met uitschieters tot 30 knopen. Omdat de wind 
	recht de baai in stond, en we dus aan lagerwal lagen, konden de golven ook 
	lekker de baai in lopen. Pinical was aan het stuiteren en bokken als een 
	gek, op golven van zo'n
	
	 anderhalve 
	meter. Dit alles bij elkaar nodigt nou niet echt uit om een stukkie te gaan 
	zeilen, zoals we van plan waren. 
	We bleven verplicht aan boord, want we voelden geen behoefte om in deze wind 
	en golven in de dingy naar de kant te varen en een beach-landing te moeten 
	doen. Met verbazing keken we dan ook naar een solozeiler die hier met een 
	piepklein bootje in de baai ligt. Zijn boot ligt helemaal aan de andere kant 
	van de baai, en biedt kennelijk geen ruimte voor een buitenboordmotor, maar 
	hij trotseerde de elementen en roeide gewoon dat pokkeneind heen en weer.
	Watjes dat we zijn. 
	Bij nader inzien, misschien was het bij hem aan boord wel helemáál niet 
	om uit te houden, en vluchtte hij weg naar de stabiele wal. De boeg van zijn 
	scheepje dook om de haverklap een halve meter het water in.  
	Ja, dat moet het zijn. 
	[Chantal]  | 
| 
	do 13 mei | Kemer, Moonlight Bay 
		Turkije  | 
	
	 We 
	hebben weer een nieuwe reden gevonden om nog even te blijven.  
	Gisteren, toen we weer heldere momenten hadden, kwamen Dirk en Jannie op de 
	gedachte dat we dan wel hun Turkije-pilot hebben gekopieerd, maar dat ze 
	natuurlijk ook de andere pilots van de Med hebben. Wilden we die ook 
	kopiëren? Ach ja..... En wat vervelend nou dat de copyshop ze pas vanavond 
	klaar heeft.Maar morgen gaan we ECHT. Wel 7 mijl varen. 
	We namen alvast een voorproefje op het afscheid van Dirk en Jannie, met een 
	ontbijt bij hen aan boord. Ook in de hoop dat er zo vroeg op de ochtend geen 
	wind zou zijn, om dan eindelijk Janna uit te brand te kunnen helpen met hun 
	rolsysteem voor de fok (de operatie watermaker was de afgelopen dagen al wel 
	gelukt). Niet dus, maar dat maakte het ontbijt niet minder geslaagd. Terwijl wij samen met de Janna de
	Moonlight Bay voor onszelf hebben (ok, afgezien dan van die Turkse 
	gulli's,  met hun toeristen en harde muziek), is de marina 
	hiernaast echt bom- en bomvol. Zaterdag vertrekt namelijk de EMYR (East 
	Mediterranean Yacht Rally) met zo'n dik 100 jachten naar Syrië, Cyprus, 
	Libanon, Israël, Jordanië en Egypte. Zo'n rally is voor een boel 
	'appartementhouders' (ok, natuurlijk ook voor 'echte' yachties) reden 
	om er wel eens op uit te trekken. Het is natuurlijk wel handig dat al die 
	formaliteiten in dat soort landen voor je worden geregeld. En alle 
	activiteiten ook. Vandaag zagen we de hordes al opgesteld staan voor de 
	wedstrijd touwtrekken. Op het programma voor vandaag stond ook een 
	bierwedstrijd (11 uur 's ochtends) en een wedstrijd yoghurt met appeltaart 
	eten.  
	[Chantal]  | 
| 
	vr 14 mei | Kemer, Moonlight Bay - Phaselis 
		Turkije  | 
	
	 Het is ons gelukt! We zijn weg uit Kemer. 
	Maar niet nadat we onze mail hebben gecheckt, de website hebben geprobeerd 
	bij te werken (mislukt om een of andere duistere reden), vlees hebben 
	gekocht en, ik durf het bijna niet te zeggen, ik een suède rokje heb 
	gekocht.  
	Al twee weken geleden had ik dat ding al vanuit de bus ontwaard, en het 
	verdween maar niet uit mijn gedachten. Ook niet uit die van JG overigens, 
	want daar zorgde ik wel voor. 
	Als ik na een paar dagen nog steeds denk: "Shit, dat wil ik graag hebben", 
	dan is dat voor mij HET criterium dat het een goede aankoop wordt. Nu ben ik 
	helemaal niet zo iemand die over aankopen nadenkt: ik ben wat dat betreft een 
	hele snelle 
	beslisser (in tegenstelling tot een zeker iemand, die er 
	gisteren UREN over heeft gedaan om een fake maar wel (volgens de 
	verkoper)kwaliteits- kinetisch horloge te kopen).  
	Maar ja, vóór ons vertrek 
	uit Nederland had ik een erg goed salaris, en bovenal een EIGEN salaris, en 
	ik kocht dus wat ik leuk vond, en daar was geen overleg voor nodig. Hooguit 
	zo nu en dan eens een bewering dat ik iets 'al lang' had.... 
	Tja, nu hebben we te leven van een gezamenlijk en beperkt budget, en 
	moet ik ineens alle zeilen bijzetten om JG te overtuigen dat dat die rok 
	toch echt een hoogst noodzakelijke aankoop is. Ik zou natuurlijk dat ding 
	gewoon kunnen kopen en JG voor een fait accompli stellen, maar ja, 
	dat is ook weer zowat.  
	Nu ben ik inmiddels wel wijzer geworden en weet dat drammen bij JG een 
	averechtse werking heeft (uiteindelijk ben ik opgehouden met hem te 
	stimuleren om te stoppen met roken, en voilá, hij rookt niet meer).
	 
	Hiervoor waren dus toch echt de meest vernuftige tactieken voor nodig. 
	Stel je voor dat we hier al een dag of 4 proberen weg te komen uit Kemer, en 
	ik iedere keer denk dat mijn laatste kans nu toch echt is verkeken.... 
	
	 Maar ik heb 'm 
	nu. 
	(JG vraagt nu wat ik aan het doen ben, en ik zeg dat ik aan het typen ben 
	over mijn rokje. Waarop hij antwoordt dat ik dan ook maar even moet melden 
	dat hij het allerliefste jongetje ter wereld is. Bij deze dus...).En ik 
	maar denken, voordat we aan deze wereldreis begonnen, dat ik mezelf door 
	zo'n reis zou kunnen losrukken van materiële zaken. NOT. Zodra we 
	weer in de 'geciviliseerde' (lees kapitalistische) wereld komen, ben ik 
	verkocht. Ik heb JG ook maar alvast even gewaarschuwd dat ik toch ECHT nog 
	nieuwe laarzen moet hebben. En dichte schoenen. Italië, dat lijkt me wel een 
	geschikte plek.... 
	Anyways, we zijn dus weg uit Kemer, en hebben wel 7 mijl gevaren 
	(let wel, niet gezeild) naar Phaselis. In het gezelschap van de Janna, die 
	ons vertrek wel een goede gelegenheid vond om even mee te varen. Zij komen 
	
	 met hun charterklanten vaak in Phaselis, en wij knorden dus lekker achter 
	hen aan zonder ons te bekommeren om de kaartjes in de pilot. Handig, 
	zo'n gids. En gezellig, maar dat hoef ik zeker niet meer te zeggen.... 
	Samen gingen we de kant op, en liepen langs de overblijfselen uit Romeinse 
	(of in dit geval misschien wel Griekse tijden.... ja foeter ons maar uit), 
	bewonderden die even, keken naar de overblijfselen van de havenarmen van 3 
	havens uit vervlogen tijden en liepen daarna een kilometer of 3 door naar een 
	tentje waar we bier konden drinken. Waarna we die 3 kilometer weer terug 
	liepen naar de baai om wederom bier te drinken op onze boot. 
	Zwaar leven, dit. 
	[Chantal]  | 
| 
	za 15 mei | Phaselis - Cavus 
		Limani 
		Turkije  | 
	
	 We 
	hebben vanochtend echt afscheid genomen van Dirk en Jannie van de Janna. 
	Ja ECHT. 
	Gisteren mijmerden ze er nog over om nog verder met ons mee te varen, maar 
	vandaag overwon het verstand. Niet omdat het zo dom is om met ons op te 
	varen, maar het zou erg onhandig zijn als ze juist chartergasten krijgen als 
	ze in verweggistan zitten.  
	We dronken nog een laatste kop koffie, JG werd nog even de mast van de Janna 
	ingehesen om het rolsysteem te fixen, we ruilden boeken en lekkernijen, en 
	toeterden ter afscheid naar elkaar toen we de baai uit voeren. Baas boven 
	baas, hun vaste scheepstoeter klinkt toch echt veel en veel harder dan onze 
	longgedreven toeter. Zij voeren terug naar Kemer, en wij verruilden de 
	enorme baai van Phaselis voor Cavus Limani, een erg mooie baai tussen de 
	bergen. Slechts 14 mijl verder, en dan nog lieten we de nodige andere baaien 
	rechts liggen.
	 Het 
	is echt vreselijk lastig kiezen hier in Turkije. Er zijn echt zo ontzettend 
	veel ankerplekken, haventjes, inhammen, eilandjes en eilanden, dat je gewoon 
	niet weet waar je naar toe moet. Niet voor niets staat Turkije in de top 10 
	(zelfs 5!) van veel cruisers, in een rijtje met plekken zoals de Malediven, 
	San Blas eilanden en Seychellen. 
	Nu we ons eens wat beter hebben verdiept in de pilot van Turkije, betreuren 
	we het dat we nog zo lang in Kemer zijn gebleven. Onzin natuurlijk, want we 
	hebben daar een week gewerkt aan de boot en het verder erg leuk gehad. Maar 
	ja, de tijd is schaars hè. De mogelijkheden zijn hier zo groot, je kunt 
	gemakkelijk een jaar rondcruisen in Turkije. Zwitsers die we in Kemer zagen 
	waren al 2 jaar in Turkije, en hadden nog steeds het idee dat ze nog niets 
	gezien hadden. Later verbaasde ons dat niet zo, want in de dikke week dat we 
	in Moonlight Bay lagen, hebben we ze welgeteld slechts 1 keer 
	van boord zien gaan. 
	[Chantal]  | 
| 
	zo 16 mei | Cavus Limani - Gökkaya 
		Limani 
		Turkije  | 
	
	 Gisteren 
	waren we nog zo verguld met die baai hier. Een mooie beschutte baai, diep de 
	bergen in, met een groot strand. Mooi vlak water, een klein zuchtje wind. 
	Slechts één ander jacht. Perfect. 
	Maar we lagen nog geen 5 minuten in bed, of het was gedaan met onze 
	blijdschap over deze mooie baai.  
	Zoals de meeste baaien is ook deze aan een 
	kant open, en zodra de wind of de golven van die kant komen, lig je dus niet 
	meer zo beschut. In de tropen is dat geen probleem, want daar waait de (passaat- 
	of moesson)wind 9 van de 10 keer uit dezelfde hoek, en die draait dus niet. 
	In de Middellandse Zee is het andere koek. We zijn weer op de breedten met 
	de variabele weersomstandigheden, en moeten er echt aan wennen dat we weer 
	op de barometer moeten kijken en het weer in de gaten moeten houden.  
	Voor de meeste baaien is wind én golven nog tot daaraan toe. Maar nu waren het 
	alleen golven, en het minieme beetje wind dat er stond kwam vanaf de zijkant 
	van de baai en zorgde ervoor dat we dwars op die golven lagen. Kennelijk is 
	er ergens in de oostelijke Middellandse Zee geen fijn weer geweest, en dat 
	is vast een understatement, want het waren echt zúlke flinke golven.
	
	 Ter 
	illustratie: toen ik vanochtend op de kajuitbank mijn thee zat op te 
	drinken, kon ik door de kajuitraampjes regelmatig het water zien. Als je 
	weet dat die kajuitraampjes voor mij, als ik sta, net boven ooghoogte 
	zitten, kun je je voorstellen hoe erg wij rolden. We rolden als we nog nooit 
	gerold hebben, zelfs niet op zee. Vind je het gek dat we afgelopen nacht 
	alles bij elkaar misschien 1 uurtje geslapen hebben? Vervloekt hebben we ze, 
	die golven. Wel duizend keer afgelopen nacht. 
	Om half 6 vanochtend waren we het zat, en stonden op. Het begon licht te 
	worden, en een half uurtje later voeren we de baai uit. Met de Zweedse boot 
	op onze hielen. Je voelt dan toch een soort verwantschap, want je weet dat 
	zij net zo'n k..nacht hebben gehad.
	
	 Buiten 
	de baai was het al niet beter, want zodra we de baai uit waren, moesten we 
	stuurboord uit, en lagen we dus weer dwars op de golven. Een zeil kan dan 
	wonderen doen (ok, een beetje dan), maar de wind kwam recht van achteren, en 
	met deze golven was er geen sprake van dat we zeil konden voeren. Het zou 
	werkelijk alle kanten op slaan en niet zorgen voor enige stabiliteit. 
	Na een tijdje werd het wat beter, maar tot aan onze bestemming hebben we 
	niet kunnen zeilen. Het uitzicht op de kust bood wel een beetje troost. Die 
	is werkelijk prachtig. Diverse bergketens achter elkaar, erg ruig. De bergen 
	zijn overwegend groen met her en der steile rotswanden in terracottakleuren. 
	En als toetje zie je de top van Mount Olympus (ja, de echte!) nog gehuld in 
	sneeuw. 
	Halverwege onze tocht, toen we om een kaap waren, veranderde de kust. Die 
	werd wat minder ruig, wat vriendelijker, glooiender. Niet zo mooi als eerst, maar nog 
	steeds een erg goed uitzicht. 
	Nog een troost: we gaan tegenwoordig weer erg hard. Lekker als je om 11 uur, 
	na 5 uur zeilen, al een mijl of 33 hebt gezeild en op de plaats van 
	bestemming bent. 
	Tja, en die plaats van bestemming. We voeren tussen een paar eilandjes door 
	naar beschut water. Een totaal andere wereld. Geen wind, geen golven, een 
	paar eilandjes, een grot, kreekjes. Rust. 
	
	 En onze eerste echte eenden (ik noem alles wat eruit ziet als vogel eend) 
	sinds ... ja... sinds Nederland? 
	Tja, misschien zijn we inderdaad bijna thuis.... 
	Over thuis gesproken. Sinds we door het Suez kanaal zijn krijgen we ineens 
	allerlei mailtjes van familie, vrienden en bekenden die het idee hebben dat 
	we bijna thuis zijn (en of we denken wel te kunnen wennen aan het 'normale' 
	leven in Nederland). Dat idee begonnen wij al zo'n beetje in 
	Maleisië/Thailand te krijgen, maar het is wonderbaarlijk wat dat Suez-kanaal 
	uitmaakt voor de perceptie van de mensen thuis. Ons ook wel hoor, daar niet 
	van, maar wat is het nou, een dag of 4 a 5 zeilen? 
	[Chantal]  | 
| 
	ma 17 mei | Gökkaya 
		Limani - Ucagiz Limani 
		Turkije 
		 | 
	
	 Echt vakantievaren hier, net als in de Tonganese Vava'u groep en de Maleise 
	Langkawi groep. 'Hier' is Kekova Roads, een straat van 4 mijl lang tussen 
	een eiland (Kekova eiland, je raadt het al) en het Turkse vasteland. Het is 
	bezaaid met eilandjes, rotsen en massa's ankerplekjes op korte afstand van 
	elkaar. Het enige wat hier mist zijn strandjes, maar in de plaats daarvan 
	heb je wel veel ruines, een aantal pittoreske dorpjes die zo van een 
	puzzeldoos afkomen en een miljoen Asterix en Obelix-achtige rotsen 
	(menhirs?). En natuurlijk de onvermijdelijke Sunsail-huurbakken en andere 
	vakantievierders. JG vindt het maar niks dat uiterlijk niet aan ons of onze 
	boot is af te lezen dat wij de wereld bijna hebben omzeild. 
	We hebben vandaag 4,4 mijl gevaren, en zijn op de ongeveer tiende 
	ankerplaats gaan liggen die je onderweg tegenkomt. En dan ben je nog maar 
	net voorbij de helft van Kekova Roads.JG maakt sinds de aankoop bijna even vaak melding van mijn suède 
	rok als ik voor de aankoop. 
	[Chantal]  | 
| 
	di 18 mei | Ucagiz Limani - Kas 
		Turkije  | 
	
	 En 
	toen lagen we in Kas, middenin een schattig dorpje, tussen de lokale boten 
	en een paar jachten.  
	Later meer... 
	[Chantal]Ons gastenboek is vol. Al tijden. Dat komt doordat het een 
	gratis gastenboek is, en begrensd op 200 berichten (dat was ons niet gemeld 
	toen we het gastenboek openden, maar pas veel later, namelijk toen er ook 
	een betaalde versie kwam). Toen we dat zagen aankomen hebben we, in januari 
	al, geld betaald om over te schakelen naar het niet-gratis gastenboek 
	(zonder reclame), zodat we berichten kunnen blijven ontvangen.  
	Maarrrrr, zoals jullie misschien wel hebben gemerkt, is het gastenboek nog 
	steeds vol en voorzien van reclame. Ondanks tig berichten en e-mails aan de 
	helpdesk van Write2me. Er gebeurt niks, nada, noppes, niente, rien. En dus 
	ook niet in ons gastenboek. Sterker nog, we krijgen mailtjes dat als er niet 
	voor eind mei een bericht in het gastenboek wordt gezet, het gastenboek zal 
	worden uitgeschakeld. We zouden een stuk of 5 berichten moeten verwijderen 
	voordat er weer 
	
	 een nieuw bericht bij kan, maar dat willen we niet. En dus 
	zagen we ons genoodzaakt om een tweede gastenboek te openen, maar de kans 
	bestaat nog steeds dat het oude verdwijnt. Schandalig, vinden wij, en het 
	laatste is hier nog niet over gezegd.  
	Maar wat ik wilde zeggen: we hebben dus een nieuw gastenboek. 
	O ja, en Kas is leuk. 
	[Chantal]  | 
| 
	wo 19 mei | Kas - Kalkan 
		Turkije  | 
	Je lacht je rot hier in Turkije. Of überhaupt in de Med.  
	Vandaag hebben we een tochtje gemaakt van wel een mijl of 12. Dat zijn 
	IJsselmeerafstanden (met een beetje
	
	 geluk). 
	Zelfs als je bijvoorbeeld naar Kreta wilt, kun je dat doen in dagtochten. De 
	afstanden in de Med zijn (relatief) klein.
	We zitten nog steeds te zoeken naar hoe we kunnen zien of andere 
	yachties 'echte' cruisers zijn of vakantiecruisers. Of eigenlijk: hoe 
	wij te onderscheiden zijn als 'echte' cruisers ten opzichte van de rest.  
	Het feit dat wij geen gangplank (of met een duur woord, een 
	passerella) is volgens ons zoiets onderscheidends (de persoon die die 
	gangplank in Kemer had achtergelaten, had dat kennelijk niet voor niets 
	gedaan....: veel te dun).  
	Hebben ze een verroeste ankerketting? Tja, eigenlijk zegt dat bij ons ook 
	niets, want al die roest is er gekomen in Colon toen we lagen te wachten op 
	onze transit door het Panamakanaal (gek is dat, sommige bodems hebben zo'n 
	effect, in de pilot stond ook zoiets over het meer in het Suez kanaal).  
	
	 Een 
	bimini? Tja, die hebben ze hier ook wel veel. Misschien nog wel meer. 
	'Echte' cruisers doen het ook wel met een zonnetent. 
	Allerlei rotzooi aan dek, zoals tig jerrycans. Ja, dat begint er een beetje 
	op te lijken. Maar ja, er zijn ook zat schepen met zulke grote dieseltanks 
	dat ze geen jerrycans nodig hebben. 
	Dus. We zijn er nog niet uit. 
	In elk geval is hier niets te bekennen van het cruisersfeertje. 
	Dat neemt niet weg dat we ons nu in een erg sfeervol stadje bevinden. Net 
	als in Kas (waar het trouwens vanochtend feest was, Atatürk-dag of zo) 
	liggen we midden in het stadje. Nee, dat kan natuurlijk niet. Ik bedoel aan 
	de rand van het centrum. Kalkan is tegen de berg gebouwd, is erg schattig en 
	pittoresk. En je hebt nog nooit zoveel rooftoprestaurants bij elkaar 
	gezien. Je hoort er hier als restaurant niet bij, als het zich niet op een 
	dakterras bevindt. Geweldig uitzicht van al die dakterrassen. 
	We vinden het hier zo leuk dat we elkaar zo hadden overgehaald om nog een 
	dagje extra blijven.  
	[Chantal]  | 
| 
	do 20 mei | Kalkan 
		Turkije  | 
	Ik vraag me elke keer weer af hoe we het voor elkaar krijgen om geen minuut 
	van de dag te niksen, en onze dag te vullen met naar de markt gaan, 
	rondkijken en inkopen doen, terug naar de boot om de boodschappen op te 
	ruimen, even de noodzakelijke e-mails doen en de website klaarmaken om te 
	uploaden, dan op zoek naar een internetcafé waar we onze laptop aan het 
	internet kunnen hangen (geen sinecure, nog niet gelukt, vanavond misschien), 
	door het stadje lopen, naar de supermarkt, terug naar de boot, opruimen, 
	weer opnieuw naar internetcafé zoeken, en ga zo maar door. 
	Een dag is zo voorbij. 
	[Chantal] | 
| 
	vr 21 mei | Kalkan - Batikkaya 
		Bükü (Fethiye Bay) 
		Turkije  | 
	Het was vandaag weer 'one of these days'. Zo'n dag dat we het nergens over 
	eens lijken te zijn, en we over alles moeten discussiëren. Zeeeer vermoeiend.
	 
	
	 Eerst 
	dacht ik nog dat het lag aan het feit dat we om half 6 waren opgestaan. We 
	wilden namelijk om 6 uur vertrekken, omdat we een wat langere tocht wilden 
	maken (wel bijna 40 mijl) en lekker op tijd wilden aankomen. Bovendien pikt 
	de WZW-wind hier pas in de loop van de ochtend op.  
	Zet twee ochtendhumeuren bij elkaar en sta dan om half 6 op. Genoeg 
	ingrediënten voor een niet zo gezellige ochtend. Maar het waren meer een 
	daghumeuren dan ochtendhumeuren, want het werd pas tegen het einde van de 
	dag weer gezellig.  
	Overigens konden we niet eens om 6 uur weg, omdat een of andere onverlaat 
	een lijn tussen twee boten had gespannen waardoor de hoek van de haven 
	waarin wij lagen afgesloten was.  
	Onze Israëlische buurman wilde met zijn 9 meter bootje ook om 6 uur 
	vertrekken. Die had er zo de smoor over in dat hij de lijn, die inmiddels 
	aan de andere kant al los was, in het water liet vallen. De eigenaar van de 
	lijn, die peddelend met 1 peddel inmiddels op 2 meter afstand was van de 
	Israëliër, had het nakijken. Over 
	ochtendhumeuren gesproken. 
	De functie van die lijn is ons overigens niet 
	duidelijk geworden. 
	
	 Na 
	al maanden alleen maar Engelstalige boeken gelezen te hebben, is het echt 
	ontzettend wennen om weer Nederlandstalige boeken te lezen (die we hebben 
	geruild met de Janna). Of eigenlijk bedoel ik uit het Engels 
	vertaalde boeken. Slecht, SLECHT!!!! Het is gewoon onvoorstelbaar, zo slecht. 
	Ónwaarschijnlijk slecht vertaald. Om de haverklap betrap ik mezelf erop dat 
	ik bedenk wat er in het Engels zou hebben gestaan. En dat dat veel beter zou 
	klinken. Een voorbeeldje.  
	De context: de kwaaien staan op het punt om iemand professioneel uit de weg 
	te ruimen, en de ene vraagt aan de ander: "Ben je gereed?" Dat moet "Are you 
	ready?" geweest zijn. "Ben je gereed", nou vraag ik je, dat klinkt toch voor 
	geen meter. Bovendien gebruikt zulk soort mensen vast niet het woord 'gereed'. 
	Zeg dan: "Ben je er klaar voor?"  
	Of: ".... een moordenaar van een smeris .....". Zeg nou zelf, "copkiller" 
	klinkt toch veel beter? 
	Het boek waar ik het over heb, een boek uit de Netforce serie van Tom Clancy, 
	is echt onwaarschijnlijk slecht vertaald. Verschrikkelijk slecht, het 
	kwadraat van slecht. Wat zeg ik, een nog grotere exponent van slecht. 
	(Hoe vaak heb ik nou het woord slecht gebruikt?) 
	Nou geef ik toe dat vertalen uit het Engels erg lastig is. Die taal heeft 
	zo'n enorm grote vocabulaire. Ik heb wel eens gehoord dat de Engelse 
	vocabulaire meer dan 3 keer zoveel woorden bevat als de Nederlandse taal. 
	Vaak vind ik het in het Engels gewoon beter klinken. Die taal heeft meer 
	nuances. 
	Het boek zelf is trouwens ook heeeeel erg slecht, de verhalen van Dave waren 
	beter (maar ja, daar zijn het ook ruilboeken voor). 
	[Chantal]  | 
| 
	za 22 mei | Batikkaya Bükü (Fethiye 
		Bay) - Fethiye 
		Turkije 
		   | 
	Over boeken lezen gesproken, daar komen we de laatste tijd eigenlijk 
	nauwelijks aan toe. 
	
	 Binnenkort 
	komen de moeder van JG en twee zussen naar ons toe, en daarna Wouter. 
	We moeten uitzoeken waar dat het beste kan, waar we heen willen en kunnen, 
	welke plaatsen per vliegtuig bereikbaar zijn, wanneer, hoe het zit met de heersende windrichtingen, waar goede 
	ankerplaatsen zijn en wat leuk is. Nou moet je je voorstellen dat we pas net 
	de pilots hebben gekopieerd, en dat we bij elkaar zo'n pagina of 800 
	door moeten akkeren. En dan zijn we al selectief, want dan hebben we het 
	alleen nog maar over de relevante delen..... 
	Maar we klagen niet hoor, we vinden het natuurlijk hartstikke leuk om bezoek 
	te krijgen! 
	We vinden het sowieso ondoenlijk om te beslissen waar we heen willen in de 
	Middellandse Zee. De mogelijkheden zijn legio, we hebben het nog nooit zo 
	moeilijk gevonden. Met onze handen in het haar proberen we een keuze te 
	maken. Het wordt meer een wild guess, lukraak schieten op de 
	landkaart.Toen we vanochtend zaten we te ontbijten, zagen we op een 
	afstandje een jacht voorbijkomen. Hé, dat lijkt 
	
	 geen huurboot. En dat wil 
	wat zeggen, want hier in de baai van Fethiye stikt het van de ankerplaatsen 
	en marina's en dus ook huurboten. Een tweemaster met grootzeil op, fok op 
	het dek, dat zou wel eens een cruiser kunnen zijn. JG pakte de verrekijker, 
	en krijg nou wat, het is de Honeymoon, een van de Red Sea fleet
	boten! Honeymoon reageerde aanvankelijk niet op onze 
	marifoonoproep, maar wel werden we opgeroepen door Free Radical. Krijg 
	nou wat! Tot onze verbazing horen we dat een groot deel van de Red Sea 
	Fleet zich hier in de baai van Fethiye bevindt, verspreid over de vele 
	ankerplaatsen. Toevallig lijkt 'iedereen' elkaar hier, tot ieders grote 
	vreugde, weer gevonden te hebben. Een klein groepje cruisers in een andere 
	wereld. 
	Nu hebben we in de Middellandse Zee al niet echt contact met jachten en 
	huurbakken, maar dat kunnen we nu wel helemaal schudden. Over de marifoon 
	werden door Free Radical en Honeymoon termen gebezigd als 'marina 
	cabbages'. En wij begrepen hélemaal wat ze bedoelden.  
	Jezus, wat zijn we 
	arrogant. Want ondertussen hebben we wel weer een kippeneindje afgelegd: 2 
	mijl van onze ankerbaai naar Fethiye. Sinds we 9 dagen geleden zijn 
	vertrokken uit Kemer hebben we welgeteld 146 mijl afgelegd....  
	[Chantal]  | 
| 
	zo 23 mei | Fethiye - Göcek 
		Turkije  | 
	
	 Je 
	lacht je hier in Turkije rot om de manier waarop de gulets ankeren.
	 
	Die gulets zijn grote brede houten boten met 
	meestal twee masten erop. Je vraagt je af waarom ze masten hebben, want de 
	meeste hebben geen zeilen, wel een enorm zware motor. Soms hebben ze een 
	rolvoorzeil, maar meestal niet. We dachten eerst dat die masten voor de show 
	waren, want die gulets zien er op zich wel aardig uit. Inmiddels 
	weten we dat dat is vanwege de subsidie. Logisch toch....? 
	Toeristen kunnen met gulets tochten doen. Een paar dagen rondvaren, 
	soms duiken, maar de meeste worden gebruikt voor dagtochten. Wij 
	vermoeden dat er een oorzakelijk verband is tussen enerzijds de prijs en 
	anderzijds het aantal toeristen, de leeftijd van de toeristen, en het aantal 
	decibellen waarmee de muziek over de baai schalt. Witte toeristen laten zich 
	met plezier op de ligkussens op het voordek verworden tot kreeft, terwijl de 
	boot 4 keer per dag de ene ankerplaats verwisselt voor de andere. Of laten 
	zich vollopen met drankjes, die in tegenstelling tot de dagtocht wel 
	erg duur zijn, en proberen met houterige dansbewegingen de aandacht van de 
	andere sekse te trekken. 
	Maar die manier van ankeren, je snapt het niet. In volle vaart stevent zo'n
	
	 gulet
	in de baai op de kant af, gooit onderweg op zo'n meter of 200 van de 
	kant zijn anker in de plomp, vaart vrolijk over zijn anker heen zodat de 
	ankerketting mooi even alle aangroei, en waarschijnlijk ook wat antifouling 
	en houtsplinters van de kielbalk kan afschrapen, vaart nog steeds in de 
	richting van de kant, en keert bij de kant uiteindelijk pas om, waarna er 
	een bemanningslid met een enorm lange lijn in de bijboot de kant op gaat om 
	de achtersteven aan een boom of een rots vast te maken. Dat is de manier van 
	ankeren hier in Turkije. De logica hiervan ontgaat ons. 
	Wij doen het nog steeds op onze oude manier.Inmiddels hebben we onze 
	ankerplek bij het dorp Fethiye ingeruild voor een ankerplek bij het dorp 
	Göcek. Nog steeds in dezelfde 'golf' van Fethiye. Het was wel 12 (!) mijl varen, 
	maar we hebben tenminste gezeild. Heerlijk. 
	Niettemin moet de motor dan natuurlijk wel aan met het ankerop gaan en het 
	aankomen en ankeren, en sinds 3 dagen blijft een alarm piepen nadat we de motor 
	en de motorschakelaar uitzetten. Langzaam wordt het piepje zachter en na een 
	seconde of 30 gaat ie echt uit. Er is dus een sluiting maar waar? En hoe 
	kan het dat het vanzelf weer verdwijnt?  
	Eerst dachten we dat de sluiting in 
	het contactslot zat, want het leek of er verandering optreedt als we aan de 
	sleutel zitten. Maar vandaag maakte JG de motorkist open, en zagen we dat er 
	waterspetters op de motor zaten. Shit, de warmtewisselaar is weer gaan 
	lekken, en deze keer uit een nieuw
	
	 lekje. 
	Er zitten ook spetters op de dynamo (waarschijnlijk de oorzaak van het 
	alarm), en dat is minder geslaagd. Kans op kortsluiting? Binnenkort weer werk aan de winkel, 
	dat is duidelijk....
	 
	Maar eerst even het dorp in. Göcek vinden we ook weer een leuk dorpje, en 
	toevallig zagen we een sticker van Volvo Penta op een ruit. Hé. We sloegen 
	onmiddellijk spijkers met koppen en legden het probleem uit. Twee 
	mogelijkheden: nieuwe warmtewisselaar bestellen van honderden euro's of 
	misschien valt het wel te solderen / lassen. Die laatste optie lijkt ons 
	aantrekkelijker. De man kwam met ons mee en morgen gaat het ding eraf. Paar 
	uurtjes werk en het is weer gefixt.  
	Zou het echt zo gemakkelijk gaan? We'll see.... 
	[Chantal] Het zal iedereen trouwens wel volstrekt duidelijk zijn dat de 
	foto hiernaast een trucfoto is. Wonderbaarlijk wat je allemaal met 
	Photoshop kunt doen tegenwoordig, nietwaar.... :-) 
	[JG]  | 
| 
	ma 24 mei | Göcek 
		Turkije  | 
	Ja Wout, natuurlijk zijn die grijze haren ook Photoshop-trucage...... 
	Sinds vanochtend liggen we niet meer voor anker maar aan de steiger. Want 
	stel je voor dat er geen
	
	 warmtewisselaar 
	op je motor zit, en je anker gaat krabben...  
	Het ding was er in no-time af, en werd samen met de dynamo (o, o, die 
	zag er inderdaad wel erg zout uit.... misschien net geluk gehad) meegenomen. 
	En nu wachten we rustig af wat er gebeurt... 
	JG heeft deze dag nu maar bestempeld als een werkdag, en is bezig gegaan 
	met de speling die we op het stuurwiel hebben. Om het stuurwiel en de 
	stuurkolom te demonteren had hij een pullytrekker nodig (never heard of). 
	Die hebben we niet, dus die wilden we lenen van ons motormannetje. En die 
	was natuurlijk net even weg: "Twenty minutes." JG is gedurende de dag 4 keer 
	heen en weer gelopen, maar geen pullytrekker. Uiteindelijk lukte het hem dan 
	toch zonder.  
	Ondertussen heb ik internethuiswerk gemaakt en e-mails zitten maken. 
	Internethuiswerk??? Ja ja, je weet wel, dingen opzoeken als dealeradressen 
	van marine-equipment, e-mailadressen van supportafdelingen, handleidingen 
	downloaden, de bankzaken regelen, zeeeeeeeer achterstallige e-mails (naar 
	garantieafdelingen en zo, volstrekt zinloos maar toch) maken en 
	dergelijke. Onze SSB antennetuner is namelijk nog steeds stuk, de Navtex 
	doet het wel maar ontvangt niet, het relais van onze ankerlier verkleeft 
	steeds (zal wel onder garantie vallen, maar waar zitten die dealers), je 
	weet wel (of niet), dat soort dingen. 
	Dat duurt natuurlijk de hele dag, maar JG dacht elke keer dat hij bijna 
	klaar was, dus ging ik maar niet iets anders doen. Uiteindelijk heb ik de 
	halve middag duimen lopen draaien, terwijl JG druk bezig was. 
	[Chantal]  | 
| 
	di 25 mei | Göcek 
		Turkije  | 
	In de pilot van de Turkse wateren staat vermeld dat er in Göcek boetes zijn 
	opgelegd van £ 400 (bevestigd) tot £ 4000 (onbevestigd) voor het leegpompen 
	van vuilwatertanks in de haven, maar zelfs ook het doorpompen van een 
	toilet.  
	
	 Wij 
	hebben geen vuilwatertank, althans we hebben er wel een, maar die is om een 
	of andere reden niet meer aangesloten, en wij hebben de moeite niet genomen 
	om dat weer te doen. Maar we hebben ook geen zin in zo'n boete. Het geval 
	wil dat we precies de eerste boot aan de steiger zijn, en dat het kantoortje 
	zo'n 15 meter van ons verwijderd is en recht op ons uitkijkt. En het geval 
	wil ook dat wij toch wel gehecht zijn aan ons eigen sanitair. Of liever 
	gezegd, NIET gehecht aan openbaar sanitair. Met name ik. En dus gaan we toch 
	gewoon op onze eigen boot naar de wc. Onze tactiek is als volgt. Afhankelijk 
	van of er volk aan boord is op de boten naast ons, gaan we aan bakboord of 
	aan stuurboord (altijd handig, 2 wc's op nog geen 40 m2 
	leefruimte...). We doen ons ding, gooien het toiletpapier er niet in omdat 
	dat wel erg zichtbaar is in het water, en vervolgens pompen we heeeeeeeeel 
	langzaam en met samengeknepen billen het toiletje door, in de hoop dat er 
	buiten in het water geen luidruchtige bellen ontstaan. 
	So far so good.....Ook so far so good wat betreft de motor. 
	Het is bijna onvoorstelbaar, maar alles is alweer gefikst. Warmtewisselaar 
	opengemaakt en corrosiegaatjes dichtgelast, dynamo gecheckt en voorzien van 
	nieuwe lagers. Wij blij. 
	
	 We 
	hebben een nieuwe verslaving: baklava. Hier in het dorp zit een 
	patisserie, nou, als JG niet uitkijkt dan koop ik de halve zaak leeg, zo 
	geweldig ziet het er allemaal uit. Maar baklava, daar kun je me 's 
	nachts echt voor wakker maken. Voor niet kenners: dat is een 
	mierzoet deeggerechtje van bladerdeeg, gehakte nootjes en honing. Zaaaaaaalig. Ik kende het al lang, omdat ik op school een Joegoslavische 
	vriendin had wier moeder elke dag baklava bakte (nee, dat was niet de 
	enige reden waarom ik zo vaak bij haar thuis was), maar JG is nu ook 
	verkocht. Jammer, want nu moet ik alles delen...  
	Maar ik hoef in elk geval geen taarten te bakken voor vrijdag de 28e 
	....! Jullie zijn uitgenodigd om met ons mee baklava  te eten 
	ter ere van mijn verjaardag. En een biertje (of twee) te drinken.  Vorig jaar zaten we op Nuku Hiva, en moesten we 
	mijn verjaardag met ons tweetjes vieren (de dag daarna ontmoetten we de 
	Mercator weer toevallig). Ik begreep wel dat jullie niet helemaal naar Frans 
	Polynesië wilden komen, maar Turkije, dat moet toch zeker wel kunnen? 
	[Chantal]  | 
| 
	wo 26 mei | Göcek - Deep Bay in 
		Skopea Limani 
		Turkije  | 
	
	 Eigenlijk waren we van plan om gisteren na het fiksen van de motor de lijnen 
	los te gooien, en weg te gaan van de steiger in Göcek. Maar we lagen op zo'n 
	leuk plekje, precies aan het begin van de steiger, dat we nog maar een dagje 
	bleven. Het was een gezellig plekje, direct aan 'de boulevard' van Göcek, 
	met veel aanloop, want de hele steigerbevolking moet langs ons. Dat zou je 
	een nadeel kunnen vinden (evenals het feit dat het water om je heen in de 
	kijker ligt....), maar wij vonden het nu wel leuk. We hadden hetzelfde 
	uitzicht als alle terrasjes, dus we zaten echt eerste rang. Beter zelfs, 
	vonden we.  
	We kletsten met Jan en alleman, en het was echt reuze gezellig. "Hé, leuke 
	website", zei iemand. Dat is nou grappig, we ontmoetten hier een van onze 
	trouwe lezers, die hier op zeilvakantie is.
	
	
	 Vandaag hebben we ons plekje toch maar verlaten, want op de kaart ziet 
	het er hier wel uit als een fantastisch zeilgebiedje met ...tig 
	ankerplekjes. Maar eenmaal op weg, hadden we eigenlijk helemaal geen zin om 
	te varen. We waren zelfs te lui om de zeilen te hijsen voor die paar mijl. 
	We gingen dus op zoek naar een geschikte ankerplek, maar om de een of andere 
	reden kon geen van 
	de ankerplekken ons bekoren. We voeren de ene na de andere 
	ankerbaai in, en ook weer uit. Het lag echt aan ons, want het ziet er hier 
	heus wel mooi uit. Het nadeel is alleen dat alle baaitjes ofwel diep zijn, 
	ofwel smal, en dat is de reden dat je bijna overal dicht bij de kant moet 
	liggen en een lijn moet uitbrengen naar de kant. En wij zijn van die 
	vreselijke mutsen, wij willen in een baai niet aan weerszijden een andere 
	boot op een meter of 10 hebben, we willen gewoon alleen aan ons anker 
	liggen, en hebben geen zin in moeilijk gedoe met ook nog 
	
	 een lijn uitbrengen 
	van de kont naar de kant. Zo moeilijk kan het toch eigenlijk niet zijn, als 
	al die huurbakken het ook doen. Hoewel? We hebben natuurlijk wel alles eens 
	goed met de verrekijker zitten bekijken, en hébben toch zitten ginnegappen 
	over het gestuntel dat we zagen.... Tja, ze zullen ook wel om ons lachen: 
	"Daar heb je weer zo'n cruiser, die alleen aan zijn anker wil liggen". 
	Enniewee, we liggen nu dus weer aan ons anker, in een baai. Maar het voelt 
	niet zoals het moet. Het ligt niet aan de valwinden. Het ligt ook niet aan 
	de plek. Maar eigenlijk willen we gewoon het liefst weer terug naar ons plekje in Göcek. 
	Dus dat gaan we morgen dan ook maar weer doen. (Bovendien is de baklava 
	bijna op). 
	[Chantal]  | 
| 
	do 27 mei | Deep Bay - Boynüz Bükü 
		in Skopea Limani Turkije  | 
	Het kan raar lopen. Vandaag gingen we op weg terug naar Göcek, en hadden we 
	wel zin om te varen. Zelfs zo veel zin dat we lekker hebben zitten 
	spelevaren. Het ging heerlijk, we haalden alle schepen in of liepen op ze
	
	 uit. 
	Hoe is dat nu weer mogelijk? JG en ik hebben dan voor de 
	tweehonderdachtendertigste keer het gesprek waarbij hij beweert dat we een 
	snelle boot hebben, en ik beweer dat wat snelheid betreft onze boot wel 
	aardig scoort, maar ook weer niet geweldig. Maar feit is dat onze boot het 
	met de wat hogere windsnelheden geweldig doet, en dat bleek vandaag maar 
	weer eens. Vandaag hadden we zo'n 25 knopen zeer ruime wind, en dat is 
	natuurlijk een windje om van te smullen.  
	We voeren voor de gein een baai in, lekker hoog aan de wind, beetje knijpen, 
	gooiden aan het eind Pinical door de wind en voeren er met ruime wind weer 
	uit. Toen we weer op 'open'  water zaten kwamen we tot de conclusie dat 
	we deze baai eigenlijk wel leuk vonden en dat we eigenlijk toch niet zo heel 
	nodig naar Göcek hoeven (we hebben bovendien nog 1 stukje baklava). 
	Rare lui zijn we toch. 
	We loefden weer op, gingen overstag en voeren de baai weer in. In de baaien 
	zelf is de wind hier draaierig en vlagerig, af en toe met valwinden, vanwege 
	de bergen. Deze keer haalden we het net niet om hoog genoeg te varen, maar 
	wij waren in de mood, en kruisten vrolijk de diepe baai in. Kijk dat 
	vind ik nou leuk, dat proberen zo scherp mogelijk te varen, oploeven als de 
	wind wat aantrekt, afvallen als dat nodig is, af en toe overstag.
	
	 Heerlijk, 
	net als met een Valkje op de Friese slootjes. Als er maar geen regen of 
	buiswater aan te pas komt tenminste, want ik ben natuurlijk wel een watje. 
	Begrijp me niet verkeerd, ik ben een 'ruime-wind-persoon', maar dit, DIT, 
	vind ik heerlijk spelevaren. Voor mij geen spelevaren zonder een aandewindse 
	koers.  
	[Chantal] 
	 
	Maar jullie raden nooit wie die enorme lap van een Genua I elke keer mag 
	aanlieren..... :-) 
	[JG]Zelfde dag, 's avonds.  
	Kijk, hier doe je het nou voor. We dobberen aan ons anker in een (halve) 
	maanverlichte baai en het is stil. Maar ook weer niet stil. We horen het 
	kabbelen van het water langs de rotsen, het luide gekwaak van de vele 
	kikkers in het riet in de 2 kreekjes die op de baai uitkomen, het geroep van 
	een uil in de verte, een plonsje van een vis die wat te eten vindt of eten 
	is voor een andere vis.  
	Dit zijn DE momenten. 
	[Chantal]  | 
| 
	vr 28 mei | Boynüz Bükü - Göcek 
		Turkije  | 
	
	 Proost!!!
	 
	Ik neem er vandaag eentje op mezelf. 
	[Jarige Jet]Het is gelukt hoor. Leuke verjaardag, ook al waren jullie er 
	niet. 
	De ingrediënten waren: genoeg baklava voor een weeshuis, gezellig 
	borrelen met Don en Aggie van Honeymoon (Australiërs, maar Agnes 
	heeft Nederlandse ouders), lekker gekookt al zeg ik het zelf (mmmmm, 
	biefstuk van de haas met bearnaisesaus, mijn favoriete saus), alle 
	telefoontjes, mailtjes en digitale kaarten, en tot slot ik heb voor de lol 
	vanavond even mijn Pacific-Pearl-sieraden aangedaan.  
	Verder is hier niets, maar dan ook niets, aan toe te voegen... 
	[Chantal]  | 
| 
	za 29 mei | Göcek 
		Turkije  | 
	Weer iemand jarig vandaag.... Lies, gefeliciteerd! Wat is het toch een 
	heerlijk land, dit. En heerlijke mensen. Soms heb je gewoon wat extra's met 
	een land, en hier in Turkije hebben we dat, net als met Eritrea. 
	Fantastisch, zoals het hier allemaal gaat.  
	Ter illustratie.  
	
	 Vanochtend 
	waren we om 10 uur bij de taxistandplaats in het dorp. We hebben namelijk 
	nog steeds geen gangplank, en hadden gisteren een naam van een 
	taxichauffeur gekregen van Honeymoon, met wie zij de dag tevoren hun
	gangplank hadden geregeld. Het was ons niet helemaal duidelijk 
	geworden of de beste man ons gisteren had begrepen, want hij sprak geen 
	woord Engels. Onze bedoeling was dat hij alles zou regelen, en wij 
	vanochtend om 10 uur onze gangplank in ontvangst zouden nemen. Maar 
	het had ook gekund dat hij had begrepen dat we vanochtend om 10 uur met hem 
	op pad zouden gaan om op de ene plek een kwart boomstam te halen, die bij 
	een andere plek te laten verzagen, en nog weer een andere plek om iets 
	anders te doen. Zo was het namelijk gegaan bij de Honeymoon, die wel 
	een uitermate leuke middag had gehad.  
	Maar goed, dat zou dus nog blijken. Het bleek dat we elkaar goed hadden 
	begrepen, want om 10 uur toonde het mannetje met een trotse grijns, met 
	stompjes van tanden, een geweldige gangplank die naast het kot van de 
	taxicentrale stond, veel mooier (en groter!) dan we ons hadden voorgesteld, 
	compleet met gaten en antiglijlatjes.  
	De beste man vond het klaarblijkelijk allemaal prachtig om dit soort dingen 
	voor yachties te regelen. Het was natuurlijk een hele eer dat wij gisteren 
	met zijn naam op een briefje bij de taxistandplaats aankwamen.  
	Hij vroeg of we thee wilden, zo'n minuscuul Turks glaasje, waarna we samen 
	met hem en een vriend van hem naar de overkant van het plein liepen. Die 
	vriend van hem praatte ook geen woord Engels. Wij doen in de meeste landen 
	wel een poging om wat van de taal te leren, maar het Turks vinden we echt 
	lastig, en tot nu toe
	
	 zijn 
	we nog niet verder gekomen dan zo'n 10 woorden. En aangezien we morgen 
	vertrekken naar Rhodos (dik 40 mijl) zal het daar ook wel bij blijven. Toch 
	is het verbijsterend en grappig wat voor gesprek je nog kunt voeren onder 
	het genot van een kopje thee. Fantastisch werkelijk. We voerden een compleet 
	gesprek over onze reis, waar we allemaal waren geweest en wat onze plannen 
	zijn vanaf nu. Het mannetje brabbelde over de stompjes van zijn tanden, en 
	vertelde dat de tandarts 2 miljard lira vroeg om een en ander weer een 
	beetje toonbaar te maken. Waar zij vandaan kwamen, en waar hun kinderen 
	woonden. Of wij kinderen hadden. Tja, dat was een beetje genant, want ik zei 
	ja en JG zei nee. Sinds Yemen houden we namelijk vol dat wij 2 kinderen 
	hebben, want in de moslimwereld is het gewoon onvoorstelbaar dat je, als je 
	zo oud bent als wij (en dat is heeeeel oud) geen kinderen hebt. JG redde 
	zich eruit door net te doen alsof hij het niet had begrepen, en beaamde 
	vervolgens hard knikkend dat we inderdaad kinderen hebben. We hebben dus 2 
	dochtertjes, en heeeeeeel toevallig lijken die als 2 druppels water op de 
	dochtertjes van mijn zus. De foto's hangen zelfs in de boot.... 
	
	 Die 
	gangplank is van waaibomenhout, en moet dus in de lak. De eerste laag zit er 
	inmiddels op, en we hebben er maar gelijk een ingelast werkdagje van 
	gemaakt. Dat spraken we niet met elkaar af, dat deden we gewoon. En dat is 
	toch anders.  
	JG schroefde nog een latje op de plank en boorde twee extra gaten, ik lakte 
	de plank, JG maakte de romp van de boot schoon, en ik ging aan de slag met 
	de rattlefree deurklemmetjes die we hier na bijna 2 jaar eindelijk 
	hebben kunnen vinden. Gevaarlijk hoor, die watersportzaken hier. 
	Morgen willen we dus (eindelijk....) richting Rhodos, en dat betekent dat we uit Turkije 
	moeten uitklaren. De informatie die wij hebben is er niet eenduidig over of 
	dat wel kan in Göcek. Na een toer door het dorp, en een stuk of 8 keer 
	vragen blijkt dat niet kan in Göcek. Maar we hebben ook geen zin om 10 mijl 
	de verkeerde kant op te zeilen naar Fethiye, of de dolmus te pakken. 
	Bovendien vinden we dat we wel weer genoeg moeite hebben gedaan, dus we 
	laten het uitklaren maar gewoon zitten, en hopen het beste van de Grieks - 
	Turkse verstandhouding. 
	[Chantal] 
	PS: bij nader inzien...... zullen we toch nog maar een dagje extra 
	blijven??? We willen niet weg uit Turkije..... 
	OK, OK....., we hebben al weer 6 redenen verzonnen waarom we morgen niet weg 
	moeten. Overmorgen dan.  | 
| 
	zo 30 mei | Göcek 
		Turkije  | 
	OK, dit is het hele eieren eten. Als je de cruisers zoekt, ga dan naar een 
	dorp op de dag van de week dat er markt is. Gisteravond druppelden er 
	talloze jachten de baai bij Göcek binnen, die zich anders her en der 
	verspreid over de ankerplaatsen bij de 12 eilanden in de grote baai Skopea 
	Limani bevinden. We vonden het al opvallend dat het zo druk werd, maar na 
	een tijdje hadden we het door: het is op zondag markt in Göcek. Natuurlijk 
	zijn er dan ook nog wel de nodige 'marina cabbages' zoals Agnes van
	Honeymoon ze aanduidt, maar toch. 
	
	 Dat extra dagje in Göcek leverde 
	geen dagje luieren op. Ik heb 's ochtends en 's avonds nog 2 lagen lak op de
	gangplank gesmeerd, we wilden natuurlijk naar de markt (en hebben 
	speciaal extra moeten pinnen omdat we alles zo hadden uitgekiend dat op nog 
	geen 5 euro na ons Turkse geld gisteren op was), we hebben alle 
	watersportwinkels afgesjouwd naar de 'beste koop' genuaschoten en landvasten 
	(bij elkaar 90 meter, de extra cm's waterlijn die in de Rode Zee 
	langzamerhand tevoorschijn kwamen zijn nu weer onder water verdwenen), een 
	kilo (!) baklava gekocht, nog even internetten, en natuurlijk alweer 
	onze allerlaatste Turkse Lira's opgemaakt. Drie maal raaien hoe. 
	Tijdens die laatste bezigheid hebben we DE zaak nog eens van 15 kanten 
	bekeken: kunnen we ons vertrek uit Turkije nog een dagje uitstellen? 
	Aanvankelijk wilden we in dagtochten naar Kreta, maar om wille van de forse 
	wind die er al de hele week waait en voorspeld is, hebben we de eilanden 
	tussen Rhodos en Kreta, Karpathos en Kasos, inmiddels al moeten laten vallen. Vandaag 
	bedachten alweer minstens 6 redenen om nog niet te vertrekken, waarvan de 
	belangrijkste nog steeds de weersvoorspellingen, maar ja, dan laten we het er 
	qua tijd wel op 
	aankomen. Op de 4e krijgen we immers bezoek op Kreta. En zoals iedere zeiler 
	weet: het is de vaste agenda die voor ongelukken zorgt, dus we halen de rek 
	er maar niet helemaal uit..... Morgen dus een pittig tochtje voor de boeg... En het wordt ook tijd ook, dat we Turkije verlaten. Dan zijn we eindelijk af 
	van al die trema's. Want sinds we onze nieuwe laptop hebben, of liever 
	gezegd sinds we Windows XP hebben, wordt :e niet automatisch meer ë, 'u niet 
	automatisch meer ü, 'e niet automatisch meer é, en ik word er knettergek van 
	om elke keer insert symbols te doen. En al die alt-shift (o.i.d.) 
	codes ken ik natuurlijk ook niet uit mijn hoofd. Ik kan de oplossing NERGENS 
	vinden. DUS, als iemand de oplossing wel heeft, HELP ME..... (dan graag wel 
	naar het greenmont adres, voor het geval ik de enige ben die zo simpel is, 
	en de hele wereld nu gaat mailen)! 
	[Chantal]  | 
| 
	ma 31 mei | Göcek 
		- Rhodos | 
	De 
	hele week waait het al pittig. Ook vandaag zou het
	WNW 4-5 zijn en dat betekent 
	dus hoog aan de wind, zo niet kruisen om op Rhodos te komen. Normaal een 
	reden om te wachten maar na een paar weken relaxed zeilen vergeet je soms 
	bijna hoe het ook anders kan zijn en bovendien, je bezoek kun je toch ook 
	niet laten zitten wachten.... En dus trokken we vanochtend om 06.00 uur (!) 
	het anker uit de modder, zwaaiden gedag naar de paar slaperige hoofden die 
	verbaasd uit de boten om ons 
	
	 heen staken en vertrokken zuidwestwaarts. 
	Tering, dat hebben we geweten! Eenmaal buiten de beschutting van 'onze' 
	mooie baai (waar we zelfs de afgelopen week de nodige knopen meekregen) kregen we er flink van langs. En natuurlijk werd die NW 4-5 meer 
	W en ook meer 6 en toen 7 en toen zelfs 8 met vlagen. Hakken dus. En het 
	moet nog volle maan worden; een omstandigheid die bekend staat als 
	'windversterkend'. We hebben 63 mijl gezeild om 43 mijl af te leggen. Lieve 
	familie en Wouter, we doen ons uiterste best om op tijd te zijn, maar dit 
	doen we dus niet weer. Niet gezond voor ons, en zeker ook niet voor de boot, 
	dat geram. We hebben (na dik 25.000 mijl) een lekje ontdekt waarlangs nog 
	nooit eerder water naar binnen is gekomen.... 
	 
	De voorspellingen zijn echter redelijk goed, dus we gaan er wel vanuit dat 
	we donderdag weer verder kunnen. 'Een zeiler zonder agenda heeft nooit slecht 
	weer' is een oud gezegde en zoals gewoonlijk is dat heel en heel erg 
	waar.... Poeh, wat hebben wij onszelf zitten vervloeken! 
	[JG] |