September 2003 Fiji - Vanuatu - Pacific - Torres Strait
Nou,
aan jullie hebben we dus ook niks
....
Het was een nek-aan-nek-race, maar na een dikke maand was de strijd over de
volgorde van het dagboek onbeslist: 15
- 15.
En daarbij zijn de stemmen van de personen die meerdere keren probeerden te
stemmen maar enkel meegerekend ..... Opvallend is te noemen dat de
volledige Kroon-clan (incluis JG) de volgorde zo wilde laten, terwijl de
volledige Groothuis-clan (incluis ikzelf) de boel wilde omgooien. Verder zaten
er nogal wat 'aarzelaars' bij de conservatieven, terwijl de veranderaars meestal
heel uitgesproken
waren.
Dus: een tussenoplossing. We draaien de volgorde om, maar........ op proef. Je
kunt dus nog steeds reageren, en zelfs je stem wijzigen!!!!! Dit omdat we het
ook wel leuk vinden om al die mailtjes, sms-jes en berichtjes in het gastenboek
te krijgen, ha ha.
Om toch snel naar het heetste nieuws te kunnen gaan, hebben we de oude 'Naar de
laatste update-button' een beetje aangepast.
Datum | Locatie | Logboek | |||||||||||||||||||||
ma 1 sep | Fiji
(Suva, Viti Levu) |
We gingen voor de derde keer (vrijdag en zaterdag ook al) naar Customs en Immigration. Customs lukte, waar we werden geskipped voor de quarantaine (vrijdag bleken we de health officer langs te hebben gehad, niet de quarantaine officer) omdat we gelijk weer uitklaarden. De Immigration officer was er niet, ook niet toen we later op de dag nog eens teruggingen. Nemen we het risico om dan maar zonder deze formaliteiten weg te gaan? We hebben de clearance van Customs, dus het enige wat we missen zijn de stempels in onze paspoorten. Meestal let het volgende land niet op die stempels, We deden boodschappen op de municipal market, internetten nog even, en gingen naar de handicraft market. Daar hebben we een verkoper van zijn mooiste stukken beroofd, met achterlating van luttele Fiji dollars. We hebben nu echt wapentuig aan boord: 1 mes (van ca 1 meter), een throwing-club (een soort knuppel) en nog een ander soort club (een beetje in de vorm van een hockeystick). Het zijn alle drie houtsnijwerken, en hebben het formaat dat ze oorspronkelijk ook hadden. Ze zijn rijkelijk, minutieus bewerkt, en ingelegd met parelmoer. Dat laatste om aan te geven dat het een stuk is dat alleen door een chief gebruikt mag worden. Vroeger werd alleen daar geen parelmoer voor gebruikt, maar stukjes been van eerdere slachtoffers, die vervolgens lekker opgepeuzeld werden. Geef ons dan maar parelmoer... Die kannibalenhistorie, dat is trouwens echt een gruwelijke business hoor. Afgezien van het feit dat het eten van mensen sowieso al afschuwelijk is, werd er ook flink gemarteld in die tijd. O, by the way, A.E.R.E. Kouwenhoven, je hebt de Ed Zachary disease prijsvraag gewonnen, en zodra we thuis zijn, kun je een replica van een Fijiaans kannibalenvorkje komen afhalen..... Eenmaal weer terug bij de Royal Suva Yacht Club (geen idee wat er koninklijk aan is, Fiji is geen koninkrijk. Een echte jacht O ja, wisten jullie de alias van Pinical al? Bij het ophalen van de was zaterdag zat onze was in een zak met de naam Picnic.... [Chantal] |
|||||||||||||||||||||
di 2 sep | Fiji - Pacific
(Suva, Viti Levu) |
Vannacht was ik flink ziek. Afwisselend brak
het zweet me uit, of zat ik t Hij ging toch nog maar eens, voor de vijfde keer, bij Immigration langs, en deze keer met succes. Ook de antifauling werd geregeld. De diepte bij de travellift in de haven is niet diep genoeg om Pinical op de kant te kunnen zetten, dus we moeten hem ergens anders aanbrengen. En het is niet te geloven!!!!!!! We zijn EINDELIJK mensen tegengekomen die net als wij de wereld in 2 jaar willen (nou ja willen..., als je een keus hebt....) omzeilen. Riccardo en Alina, Italianen met een catamaran, Aruwa. We hadden ze al wel eerder gezien, maar nu pas kennis gemaakt. Hun routeplan is iets anders (via Papua Nieuw Guinea), maar misschien passen ze dat nog wel wat aan. Weer een maatje voor door de Rode Zee. Alleen het communiceren gaat ietwat lastig..... Af en toe lig je echt in een deuk om hun frasen (ja sorry, nieuwe spelling, geen ph...). Om een uur of 3 konden we eindelijk ankerop, en dat was ook wel heel hoog tijd, want we We zijn trouwens op weg (ca 95 mijl, dus een overnighter) naar Malolo Lailai, een eilandje ten westen van Viti Levu. Ook wel bekend als Musket Cove, naar het resort dat er gevestigd is, en veel dingen organiseert voor yachties. Er schijnen inmiddels al 100 boten te liggen, in afwachting van de start van de Fiji Regatta, die zaterdag begint. Waarschijnlijk zien we daar geen glimp van de Fiji-cultuur, maar toch lijkt het ons wel leuk. [Chantal] |
|||||||||||||||||||||
wo 3 sep | Pacific - Fiji (Malolo Lailai) |
JG heeft mij vannacht wat langer laten slapen, en in ruil slaapt hij overdag wat bij. Na een paar passen (de meeste passen zijn hier slecht bebakend, en zelden verlicht) zijn we om een uur of 1 's middags aangekomen in Malolo Lailai. Het anker vond dat 3 keer scheepsrecht was, voordat we een goed plekje tussen de jachten hadden gevonden. Wel veel jachten, maar zeker geen 100, zoals de Fiji Times meldde. Al snel kwam er een dingy aan, met, jawel, Nederlanders.... Straks gaan we op de borrel bij Fons en Louise. Even later stijgt een watervliegtuig op vanuit de baai. Ach, deze plek heeft ook wel wat..... [Chantal] |
|||||||||||||||||||||
do 4 sep | Fiji
(Malolo Lailai) |
Maar goed, het resort. Echt een plekje waar je je volledig in de watten kunt laten leggen, en gepampered te worden. Tot en met een Fijiaanse massage onder een palmbladeren afdakje op het strand. Hier is werkelijk alles. Niet alleen het hotel en de bungalows en het restaurant, maar ook een terrasje aan het water, ophaalbruggetjes, een marina waar je lekker langs alle boten kunt lopen, je kunt mountainbikes huren, golfen, kleine catamarans huren, en natuurlijk allerlei duik- en snorkelactiviteiten doen, etc etc. Ze hebben zelfs hun eigen geld hier: Musket Cove geld. Eén flap is F$ 3, en dat is efficiënt afrekenen in de 3 dollar bar, waar, je raadt het al, alles 3 dollar kost. Gin-tonic ook, bier, maakt niet uit. Echt een paradijsje dus hier. Niet dat wij zo'n soort reis zouden boeken, maar toch. Hé, hebben we al gezegd dat we een mailtje van de consul himself in Indonesië hebben gekregen? We hadden geïnformeerd naar de visumplicht, maar zelfs bij de consul is daar nog onduidelijkheid over, want er zijn wijzigingen op komst, en de invoeringsdatum ligt waarschijnlijk zo rond de datum waarop we in Indonesië aankomen. Lekker handig.... [Chantal] |
|||||||||||||||||||||
vrij 5 sept | Fiji
(Malolo Lailai) |
De plek is erg fout, maar voor een resort valt het uiteindelijk nog wel mee ook; alles is natuurlijk gehouden en niet volledig gecultiveerd zoals we in de Society Islands veel zagen. Ook de sfeer is veel relaxter en de stranden zijn mooi, net als het eiland zelf. We zijn lid (voor het leven!) geworden van de Musket Cove Yacht Club. En dat voor 1 hele Fiji dollar; da's pas een yachtclub! Onze bootnaam wordt dan ook gekerfd in de balken van het restaurant. Hoe verzin je dat???? En overal moet je uitkijken wat je zegt, want Nederlands sprekenden heb je werkelijk overal. Werd ons in Suva al gevraagd "Heeft you dropjes?" en "Is er een verjaardagskalender in de toilet?", hier werd vlak na het ankeren al geroepen met een heel raar accent "Is de koffie klaar?". We komen nu in een deel van de wereld waar veel Nederlanders naar toe zijn geëmigreerd en die, maar ook hun kinderen, spreken dus nog aardig goed Nederlands. Het Nederlandse zeemansbloed van vroeger stroomt kennelijk ook bij hen nog de aderen want je komt er dus aardig wat tegen op jachten. De man hier heette Don, was emigrantenkind en inmiddels gepensioneerd, maar sprak graag nog wel Nederlands. [JG] De bedoeling was om vandaag te vertrekken naar Vanuatu, maar mijn
koorts is weer terug. Na wat getwijfel hebben we toch maar besloten nog
een dagje te wachten, in de hoop dat dit griepje dan voorbij is. Shit,
kost weer een dag, en ons tijdsschema is al zo krap. Maar ja, je zit wel
een dag of 4 a 5 op zee, en als je het voor het kiezen hebt ben je dan natuurlijk
het liefst beiden fit.
Gaan we Darwin nog op tijd halen om Dineke te zien?????? |
|||||||||||||||||||||
za 6 sept | Fiji
(Malolo Lailai) |
Maaarrrrr......., kannibalisme dus. Gepraktiseerd van 2500 v.C. tot halverwege de 19e (!) eeuw. Toen was het inmiddels een ritueel onderdeel van het normale leven geworden. Het eten van je vijand was de ultieme wraak, echt het ergste dat je iemand (inclusief zijn familie) kon aandoen. Door het koken zou het lichaam namelijk worden ontdaan van zijn heiligheid. En dat in een gemeenschap die geloofde in een leven na de dood, en waarin overledenen werden aanbeden. De lichamen werden ofwel gelijk Er werd ook wel gemarteld. Door mensen levend in een oven te gooien, te laten bloeden, of ledematen af te hakken. Soms werden de slachtoffers zelfs gedwongen om hun eigen ledematen op te eten. Lekker volkje, niet? Verder zijn ze wel heel aardig hoor, die Fijianen. Priesters en chiefs mochten het vlees niet aanraken, zelfs niet met hun lippen. Dat was tapu, de oorsprong van ons woord taboe, not done, niet heilig. Ze werden gevoed door aanwezige vrouwen, die met een kannibalenvork probeerden de lekkernijen te voeren zonder met de vork de lippen aan te raken. Alleen met kannibalenfeesten gebruikten de priesters en chiefs zelf een langgerekte houten vork. Die vorken werden als heilig beschouwd, en mochten door niemand anders worden aangeraakt. Nog steeds blij met je prijs, Erwin? Ook zijn we helemaal vergeten om de uitslag van de Tonga-prijsvraag te publiceren. 'Alu a' betekent inderdaad 'tot ziens'. Nou waren er natuurlijk meerdere mensen die dat goed hadden (om een of andere reden dacht een aantal anderen trouwens dat het 'Proost' betekende; ik snap niet waarom), maar één inzending stak toch wel met kop en schouders boven de rest uit. Wouter kwam niet alleen met het goede antwoord op de proppen, maar gaf ons via de Iridium-SMS nog een complete cursus Tongalees. Ik wilde jullie die niet onthouden, maar nu ik net de Iridium pak om jullie een staaltje van zijn Tongalese taalkunst te laten zien, merk ik dat JG net vandaag alle oude SMS-jes heeft gedelete. Het is toch zonde dat jullie nu niet weten wat "Heeft u voor mij een muskietennet?" in het Tongalees is. [Chantal] |
|||||||||||||||||||||
zo 7 sep | Fiji - Pacific | We krijgen het dus toch wel even benauwd als we het kleine gaatje tussen de riffen zien waar we doorheen moeten, geflankeerd door van die rollende golven die surfers waarschijnlijk helemaal geweldig vinden. Er staat echt een flinke swell op de oceaan, en tegen de riffen verworden die lange golven tot nog hogere overslaande golven. Mooi om te zien, maar niet om in te geraken. We piepen door het gaatje naar buiten, en draaien even later naar stuurboord. Nu krijgen we ze dwars. Als je zo'n golf onder Pinical door ziet gaan wordt eerst je blikveld beperkt tot die ene berg, die zich langzaam van je verwijdert. Daarmee neemt ook je blikveld weer geleidelijk toe. Tot het moment dat je van het ene op het andere moment echt mijlenver kunt kijken, over die ene berg heen die je nog steeds verder weg ziet rollen, omdat je weer op de top van de volgende berg bent beland. Het blijft een fascinerend gezicht. Ik heb geprobeerd om het op een filmpje te krijgen voor jullie, maar het is gewoon niet te zien, net als golven niet te zien zijn op foto's. Overigens is het niet die deining waar je (ik dus) zeeziek van word. Het is de combinatie van swell (of meerdere swells) en golven, soms uit dezelfde richting, maar vaak ook uit verschillende richtingen. Zodra er geen patroon in zit, en de bewegingen onverwacht worden, is het bij mij (meestal een beetje) mis. Ik heb een hekel aan zeeziektepillen omdat ik er (zonder uitzondering) suf van word. Meestal neem ik er dan ook geen, behalve als ik bij vertrek op basis van he Als ik dus versuft een tijdje op de bank in de kajuit lig, slaakt JG een halve uitroep, twijfelt even, en daarna een hele. Ik schrik me rot, want wanneer JG een uitroep slaakt, is er echt wat aan de hand. Met trillende benen schiet ik overeind, en adrenaline doet zijn werk. Dan wordt het duidelijk: dolfijnen!!!!!!!! En veel! Wel een stuk of honderd tot honderdvijftig. Ze komen schuin van achteren aan, en een deel ervan blijft een tijdje om onze Pinical heen spelen. Wat zijn we toch een bofkonten. Hoewel niet zo vaak, komen die prachtbeesten gewoon rond onze boot spelen, terwijl vakantiegangers er vet voor moeten betalen op een dolfijnentrip. Af en toe moet je jezelf er weer even aan herinneren dat we onszelf echt gelukkig mogen prijzen met dit soort dingen. Snorkelen op de mooiste ankerplekjes en riffen, walvissen spotten, een barbecue met vrienden op een goudgeel of hagelwit strandje, omgeven door palmbomen. Allemaal dingen waarvoor een gewone toerist gemakkelijk $ 75 per persoon uit zijn portemonnee moet trekken, en wij kunnen gewoon onze gang gaan. Niet dat het cruisen niks kost natuurlijk, maar toch. Het is echt oppassen dat je niet blasé wordt, en op een gegeven moment denkt "het zoveelste mooie baaitje, dat heb ik nu wel gezien". [Chantal] |
|||||||||||||||||||||
ma 8 sep | Pacific | Gisteravond kregen we een SMS van mijn ouders dat ons petekind Dominique in het ziekenhuis ligt. Help, ik wil naar huis!!!! Als ik vanochtend mijn zus Lilian bel, hoor ik gelukkig dat ze vandaag alweer naar huis mag. Pffffff, gelukkig. Als ik vervolgens meld dat we onderweg zijn, en het niet hard gaat, beweert ze dat we dat wel heel vaak zeggen. Is dat zo? Hm, ligt dat aan mij of aan het weer? Hoe dan ook, alle cruisers zijn het er over eens dat dit seizoen het weer in de Pacific van slag is. Er wordt nog steeds druk gespeculeerd over de oorzaak, een El Nino, of een La Nina? Niemand weet het, maar het is een feit dat het zeilen in de Pacific niet is zoals het ons is voorgespiegeld. Namelijk - een beetje kort door de bocht - drie vingers in de neus, altijd een ZO passaat van een knoop of 15, weinig zeilwisselingen en dus heerlijk relaxed zeilen. Nou, over dat laatste mag ik nu eigenlijk niet klagen. Het is wel erg relaxed! [Chantal] |
|||||||||||||||||||||
di 9 sep | Pacific | Voor het eerst (geloven we) hebben we 's nachts
de halfwinder laten staan. No problem. Ook vandaag geen zeilwisselingen,
alles blijft gewoon lekker staan. En het gaat nog steeds langzaam. Alsof
we tijd over hebben ......... Vervolgens kunnen we na het klussen heerlijk binnen douchen (meestal is onderweg buiten gemakkelijker). We zijn benieuwd wie we in Vanuatu zullen aantreffen. Van Fons en Louise van de Aju, die we in Fiji leerden kennen, werden we helemaal op de hoogte gebracht van het reilen en zeilen van andere cruisende Nederlanders. Wie zit waar, heeft wat gedaan, is wat van plan, en doet wat? Fons en Louise zullen we niet meer treffen, ze gaan binnenkort naar Nieuw Zeeland, maar er schijnt wel een aantal andere Nederlandse boten in Vanuatu te zijn. Zou leuk zijn. We hebben ons gisteren aangemeld bij een Nederlands SSB netje dat we van Fons en Louise kregen, geleid door Adri van de Johanna, en hoorden dat we al eeuwen geleden ook al waren aangemeld door Chris en Elize (uit Oosterhout), die we weer in Curacao tegenkwamen (en achterlieten). Wat is het wereldje klein!!! O ja, by the way. Je verlegt je grenzen. Vandaag zijn we blij met 7 knopen. En met de volle maan die maakt dat je 's nachts buiten bijna een boekje kunt lezen. [Chantal] |
|||||||||||||||||||||
wo 10 sep | Pacific | Inmiddels zijn we, af en aan, al sinds
gisteravond aan het motoren. We hebben nu 4 knopen wind. Hadden we eerst
nog stroming mee, en konden we onder zeil nog een knoop of 3 snelheid
(fout woord) eruit persen, nu hebben we stroming tegen, en zijn we maar
aan het motoren. [Chantal] Dit moeten jullie horen! Vanmiddag was er ietsiepietsie meer wind, en hesen we de halfwinder. En, wel eens met volle zeilen een snelheid van 0 knopen over de grond gehaald? We did it!!!!!!!!!!! Dan toch maar weer de motor aan. En uit. En aan. En uit. Het is echt ontzettend vreemd, maar elke keer als we de motor aanzetten, lijkt het alsof het harder gaat waaien, en als we de motor uit zetten, juist weer zachter. En dit is niet de eerste keer, we hebben dit al zoooo vaak gehad. We beginnen onderhand te denken dat er iets is met onze windmeter. Ja serieus. Nee hè, we hadden (en hebben nog steeds) problemen met ons Raymarine log, en nu die windmeter ook misschien? Hadden we nu onze oude VDO-spulletjes maar gehouden in plaats van te gaan voor een nieuwe flashy Raymarine set. Die nog niet eens dezelfde taal praat als de andere digitale apparatuur zoals GPS enzo. Ook de stuurautomaat heeft nog steeds af en toe kuren. Soms hoor je 'piep' en doet ie het gewoon niet meer. Zoals net. Of anders laat ie Pinical weer als een gek slingeren nadat je even een paar minnetjes of plusj Vandaag dus, onder het genot van veel motorherrie, maar weer verder gegaan met project 336, dat gestaag vordert. Morgen is ie af. Als je denkt, wat is dat nou voor rare foto, hiernaast. Ja, inderdaad. We hebben een prachtige nacht. Echt helemaal geen wolkje aan de hemel, ontzettend helder, en een volle maan, die weerkaatst in de zee. Het is echt gigantisch licht buiten. Toen het nog niet helemaal donker was, heb ik geprobeerd om hiervan foto's te maken, maar ja, dat lukt natuurlijk alleen met een lange sluitertijd, en daarvoor bewegen we gewoon te veel. Dus dan maar met flits, en het resultaat is een bijna zwarte foto terwijl het hartstikke licht is. Maar als jullie heeeeeeeel goed kijken, dan zien jullie misschien een stukje boven de maan, iets meer naar rechts, nog een klein stipje. Nee? Nou, ik geloof inderdaad dat het niet te zien is. Maar het zit er wel!!! We zien hem bijna nachtelijks. De eerste keer dat hij ons opviel zijn we echt danig in de war gebracht, zo niet geschrokken. Het leek net het toplicht van een ons oplopend jacht. Hoe dichterbij het kwam, hoe hoger je het lichtje zag. Maar we zagen geen schip op de radar. Uiteindelijk blijkt dat het geen schip is. En ook geen heldere ster, zoals je misschien zult denken. Het lichtje is niet helemaal wit, maar heeft een beetje een warmere tint. Inderdaad. Het is Mars. Het schijnt dat Mars maar eens in de duizend jaar zo dicht bij de aarde staat. We hebben nu dus elke nacht zowel maanmannetjes als marsmannetjes als gezelschap. [Chantal] |
|||||||||||||||||||||
do 11 sep | Pacific | Hé hebben jullie al gezien dat we al meer dan 30.000 (!) bezoekers hebben gehad op de website. Ik geloof dat de 30.000ste op 4 of 5 september heeft gekeken. We kijken altijd naar de Nedstat statistiek, en zien vooral de laatste tijd veel kijkers uit België. We zijn natuurlijk razend nieuwsgierig wie jullie zijn? Kennen we jullie? En hoe kom je op onze website? Vannacht om 12 uur maakte JG me wakker om de halfwinder te strijken, omdat we zo ongeveer plat gedrukt (nou ja, voor JG z'n gevoel dan toch, ik tukte er rustig doorheen) werden door ....... wind! Ik snap niet dat we in het verleden, op het IJsselmeer of op de Noordzee of in Het Kanaal daar ooit mee geworsteld hebben. Inmiddels is het een fluitje van een cent. Terwijl ik er nog even een uurtje in bed kroop, rolde JG de genua uit (het grootzeil stond nog). En zo hebben we de rest van de nacht uitgevaren, en zeilen we nu nog steeds. Inmiddels met ZW wind, maar we kunnen onze koers nog blijven varen, en het gaat wel lekker zo. In de loop van de dag zal de wind weer gaan krimpen naar het ZZO volgens de voorspellingen. Vandaag zijn we begonnen met de malariapillen. Die hadden we in de Carieb van Dirk en Linda van de Jade overgenomen. Zij konden ze toch niet meer voor de expiratiedatum gebruiken, en wij waren door troubles met de GG&GD zonder vertrokken. We hebben nog steeds mailcontact met ze, erg leuk. Ze zitten nog in Curaçao, waar ze de scheepskas spekken door o.a. de catering verzorgen voor de nieuwe Costa-achtige serie van Endemol. Project 336 is vandaag klaar gekomen, en ik ben begonnen met project 547, een klamboe voor ons bed. We slapen onder de kuip, en als we de klamboe ophangen zoals die bedoeld is, dan hangt het hoogste stuk zo'n 40 cm boven ons bed, en valt het net gewoon op ons. Daar moet dus weer wat op worden bedacht. Het plan is om het hele slaapdeel af te sluiten met het net door een soort gordijn ervan te maken. Aanvankelijk wilde ik dat met klittenband doen, maar wel eens een stuk klittenband ergens op genaaid? Met de hand? Ik wel, en ik had geen puf in 3 meter maal 2 mijn handen helemaal kapot naaien. Ach, en zo is er altijd weer wat. Je verveelt je nooit hoor, op zo'n boot! Ook de koelkast was weer eens aan een ontdooibeurt toe (ja alweer, dat moet 10 keer vaker dan thuis). Niet alleen is het element gewoon niet meer te zien door de ijsvorming en kunnen er steeds minder blikjes in, maar afgaand op het fijne luchtje dat uit de koelkast komt zou de quarantaine-officer van Vanuatu ons vast gelijk in quarantaine laten liggen. En dat is nou ook weer niet de bedoeling. JG heeft zich daarnaast vanmiddag gewijd aan het solderen van een ankerlampje. Benodigdheden: een 3W lampje, een klein potje (i.c. van de kappertjes), een snoertje en een autoplug. Kosten: erg weinig. Benodigde tijd: een half uurtje. Al een project sinds: Sint Juttemis. ENNNNNN, we hebben weer walvissen gezien! Niet zo dichtbij, dus wat we zagen waren voornamelijk de fonteinen, maar wel veel en vaak. Vanavond, toen het bijna bedtijd was voor JG, was ik op zoek naar de maan. Ik snapte er niets van. Mars stond er al een tijdje, maar de maan, die daaronder moet staan, zag ik nergens. Toen JG gisteren naar bed ging stond hij al vrij hoog. Ook JG wist zich dat te herinneren. Echt een mysterie. JG snapte er ook niets van en verdween naar binnen om op de laptop op te zoeken hoe laat de maan op zou moeten komen. En na 30 seconden bleek dat niet meer nodig, want er piepte ineens een prachtige, goud-oranje maan aan de horizon boven de oceaan uit. Wat een machtig gezicht! Natuurlijk weer niet te fotograferen. Ook als hij een tijdje later wit is geworden is het nog een schitterend gezicht met die gigantisch heldere lucht. Van zulke dingen krijg ik echt nooit genoeg. [Chantal] |
|||||||||||||||||||||
vr 12 sep | Pacific - Vanuatu
(Efate, Port Vila) |
|
|||||||||||||||||||||
za 13 sep | Vanuatu
(Efate, Port Vila) |
Vanuatu is weer heel anders dan de andere eilandengroepen van de Pacific. Inmiddels zijn we uit Polynesië, en in Melanesië aanbeland. Toen we van Frans Polynesië naar Tonga gingen, zagen we al een duidelijk verschil tussen het uiterlijk van de mensen (Tonganesen zijn meer Maori-achtig). Hier in Vanuatu zien de mensen er weer anders uit. Veel Nog een verschil. In Frans Polynesië en Tonga zagen we nog tamelijk veel zogenaamde 'fakaleiti'. Ik onthoud dat woord met het ezelsbruggetje fake lady. Het zijn mannen die eruit zien en zich gedragen als vrouwen, vaak werkzaam zijn in de horeca of de traditionele vrouwenberoepen. Het zijn overigens niet altijd homo's. Het is echt een onderdeel van de cultuur. Vaak zijn het de jongste zonen van de familie, die zo worden opgevoed. We dachten er vandaag in Vanuatu ook een paar gezien te hebben, maar bij nader inzien bleken het geen mannen maar vrouwen te zijn. Deze keer vrouwen die er uit zien als mannen, compleet met volle bakkebaarden, een lichte tot zware snor en soms zelfs baardhaar. Het is wel een bijzonder land hoor, Vanuatu. De Engelsen hebben hier in het verleden het eerst voet op de bodem gezet, maar op een gegeven moment waren er toch meer Fransen dan Engelsen in Vanuatu. Met als gevolg dat men het er niet over eens kon worden wiens kolonie het nou was, en er een duale overheid was. Niet echt efficiënt, want ze werkten eigenlijk niet samen (een belangrijke activiteit was het nagaan of de Franse vlag niet lager was gehesen dan de Engelse, en omgekeerd), en dus moesten er een heleboel dingen dubbel worden gedaan. Geen wonder dat Vanuatu zo vroeg zelfstandig is geworden!! Men spreekt hier drie talen, Engels, Frans en Bislama. Of eigenlijk moet ik zeggen 107 talen, want Vanuatu heeft zelf maar liefst 105 talen. Het Bislama is wel erg grappig. Het is een soort fonetisch Engels, het lijkt op Engels zoals het Zuid-Afrikaanse Nederlands op Nederlands lijkt
Need I say more...........????? |
|||||||||||||||||||||
zo 14 sep | Vanuatu
(Efate, Port Vila) |
De vegetatie heeft hier niet meer die fantastische kleur groen van de Marquises (en in iets mindere mate de Societies). Daar was het groen echt heel diep, bijna een beetje blauwgroen, terwijl het hier gewoon weer dezelfde kleur groen als in Nederland is. Natuurlijk wel met andere vegetatie dan Nederland. Je kunt erg goed zien dat (met name) de Australische agrariërs hier hebben huis gehouden. Soms haalt een hardrijdende local je in, en zie je door je voorruit alleen maar een grote stofwolk. Het grootste deel van de weg is namelijk een dirt road. Af en toe rijd je op een brug over een riviertje, waar (zonder uitzondering) de locals aan het zwemmen of aan het baden zijn. De bruggetjes zijn hetzij van hout, hetzij van beton, al dan niet verwoest door de laatste aardbeving. We zitten hier namelijk op de rand van het Pacific plat, dat over het Indisch plat schuift. Een geslaagde dag dus weer. En wij zouden wij niet zijn als we niet van de gelegenheid gebruik maakten om gelijk wat zware boodschappen in te slaan. Wonderlijk genoeg zijn hier namelijk op zondag de supermarkten open. De kerkdichtheid is hier minstens zo hoog als op de andere Pacific Islands die we hebben gezien (en die was HOOG, de missionarissen hebben goed hun best gedaan hier), maar ze zijn kennelijk toch iets minder streng in de leer. O, en er is hier een FANTASTISCHE (minderheids)religie. Maar daarover later meer. [Chantal] |
|||||||||||||||||||||
ma 15 sep | Vanuatu
(Efate, Port Vila) |
Maar ik moet niet liegen. Eigenlijk stond het bekijken van het weer in het internetcafé op nummer één. We willen namelijk morgen vertrekken naar Darwin. Maar helaas geven de weerberichten onveranderd geen wind op voor dinsdag, en pas vanaf donderdag een goeie passaat. Dat vinden we toch iets te lang duren, en als compromis gaan we dan maar woensdag weg. Voor die tijd moet de onderkant van onze Pinical nog van zijn moestuin worden ontdaan. JG begon daar vol goede moed aan, terwijl ik de afwas deed (hoe stereotiep). Maar toen ik bijna klaar was met de afwas, kwam JG gedesillusioneerd de zwemtrap op. Het was toch wel een tikkie meer werk dan hij dacht. "Ik kom je zo helpen", zei ik. Maar JG had andere plannen. We proberen voor morgen wat jongetjes in te huren die wat bij willen verdienen. Het luistert nu toch niet meer zo nauw hoeveel antifauling er wordt afgeboend, omdat we toch in Darwin ons nieuwe gifgoedje willen aanbrengen. Maar dan moeten we eerst nog zien dat we dat het land binnen krijgen..... [Chantal] |
|||||||||||||||||||||
di 16 sep | Vanuatu
(Efate, Port Vila) |
Belofte maakt schuld. Eén van de religies hier in Vanuatu is de Jon Frum beweging. Begonnen uit onvrede met het Presbyteriaanse geloof in de jaren dertig, en aan het einde van de tweede wereldoorlog was het het derde geloof hier in Vanuatu (naast het Presbyteriaanse geloof en de kastom beweging), met name op Tanna. Het verhaal gaat dat een mysterieus persoon, Jon Frum, begin jaren dertig vanuit de zee naar Vanuatu was gekomen, en de broer was van een of andere god. Hij had verteld dat er een overvloed aan weelde en rijkdom zou komen in Vanuatu, maar dat zou pas gebeuren als alle Europeanen het land zouden hebben verlaten. Vlak daarna kwamen de Amerikaanse legertroepen, en de inwoners van Vanuatu zagen dat zij een overvloed aan alles hadden, onuitputtelijke voorraden Coca-Cola, sigaretten, stalen schepen, jeeps, vliegtuigen, alles. En ze waren kennelijk nogal genereus. Toen de troepen uiteindelijk Vanuatu verlieten, lieten ze gewoon alles achter. Jon Frum móest wel uit Amerika komen (John From The USA???). Na de wereldoorlog verrezen in Vanuatu allemaal Rode Kruis vlaggen. Dat teken betekende namelijk in de tweede wereldoorlog voor de eilandbewoners gratis en uitstekende medische zorg. En dus werden Rode Kruis vlaggen gehesen, in de hoop dat die gratis medische zorg ook hen zou bereiken. Nog steeds zie je veel Rode Kruis vlaggen in Jon Frum dorpen. De Europeanen probeerden de mensen uit Vanuatu aan het verstand te brengen dat Jon Frum helemaal niet bestond, maar dat sterkte de mensen alleen maar in hun geloof, want juist de Europeanen zouden Vanuatu geen rijkdom toewensen. Nog lang na de oorlog in de Pacific checkte men ieder vliegtuig op de aanwezigheid van Jon Frum. Want als HIJ zou komen, zouden zijn vliegtuigen en schepen gevuld zijn met allerlei rijkdommen. Kades en airstrips werden aangelegd, om het Jon Frum gemakkelijk te maken. Het geloof bestaat nog steeds. Of ze inmiddels nu niet door hebben dat Jon Frum niet bestaat? Nee, wij wachten toch ook al tweeduizend jaar op de verlosser? Zij pas een jaar of 70........ ![]() O, by the way, onze onderwaterschip-hulp is niet gekomen, dus we moeten zelf nog aan de slag...... Naast natuurlijk de gebruikelijke pre-vertrekklussen als tanken, naar de markt, boodschappen doen, uitklaren etc etc. En morgen geht's los........ [Chantal] Het weer ziet er nog steeds goed uit, we hebben boodschappen gedaan en de tanks weer volgeladen met duty-free diesel (nog steeds 2 keer zo duur als in NL) en we gaan zo meteen nog een lekker biertje drinken aan de kant (die laatste Vatu's moeten wel op natuurlijk, heel vervelend...) en vanmiddag wordt ook nog onze bottom gescrubd. Hoe deze bijzondere behandeling gaat bevallen, lezen jullie als wij in Darwin zijn aangekomen. Tot die tijd moeten jullie het doen met het oceaanlogboek. [JG] |
|||||||||||||||||||||
wo 17 sep | Vanuatu - Pacific |
In het daglicht vanochtend konden we pas het resultaat zien van de
botttomscrub die de Vanuatuaanse meneer gisteren aan ons onderwaterschip
heeft gegeven. Het zag er acceptabel genoeg uit om te vertrekken. Eens
kijken hoe het er uit ziet als we in Darwin aankomen...... Terwijl JG nog even taxfree Vanuatubier ging kopen en het aller-allerlaatste weerfiletje ging downloaden, maakte ik voor 2 dagen diner en wilde brownies bakken in de oven. Dat werd dus in de wonderpan, want 2 minuten nadat ik de oven had aangestoken, was de hele kajuit blauw. Huh? Om een uur of 12 voeren we de baai uit. Dat was wel even wennen, van windkracht 0 op de beschutte ankerplaats naar meer dan 20 knopen in de baai door landinvloeden. Onze stuurautomaat liet ook nog even weten dat hij eigenlijk wat langer in Vanuatu wilde blijven, want we waren de baai nog niet uit, of hij kapte er al mee. Maar wij zijn niet voor één gat te vangen; JG morrelde even aan het computerkastje en allee, daar ging ie weer. Eenmaal de baai uit normaliseerde de wind zich tot een knoop of 12, maar desalniettemin lag ik lag binnen de kortste keren weer voor pampus (toch knap aan de andere kant van de wereld!) in de kajuit: weer een zeeziektepil genomen. Terugdenkend aan dit vertrek voor deze derde grote oversteek, realiseer ik me wat een groot verschil er is tussen dit vertrek en ons vertrek voor de Atlantische oversteek (en in iets mindere mate het vertrek vanaf Galapagos naar de Marquises)!!!!!!! Wat hadden we toen een boel werk van tevoren!!!!!! En wat hadden we toen voor bergen vers voedsel bij ons!!!!!! Je zou bijna zeggen dat het routine wordt....... [Chantal] |
|||||||||||||||||||||
do 18 sep | Pacific
Coral Sea |
Afgelopen nacht hebben we eindelijk weer eens snelheden kunnen lopen van
tussen de 7 en 8 knopen, soms erboven. Ik kan me de tijd niet heugen, zou
het aan de bottomscrub liggen? Helaas duurde dat maar tot vanochtend, want
we hebben nu stroming tegen. We hebben op onze laatste oversteken vaak
stroming tegen gehad, en ons er iedere keer over verbaasd. Volgens de
boeken zouden we namelijk stroming mee moeten hebben. Maar dat was niet onze grootste ergernis van vandaag. Dat was namelijk onze bank. We hebben ons het afgelopen jaar wel vaker kwaad gemaakt op deze bekendste retailbank van Nederland. We zullen jullie niet vermoeien met alle details daarover, maar dit spant echt de kroon. Moet je horen. We wilden een overboeking doen naar Indonesië. In Indonesië heb je een cruising permit nodig, en die moet je een maand of anderhalf voor vertrek naar Indonesië aanvragen. De aanvraag wordt pas in behandeling genomen als de betaling daar binnen is, en gezien onze planning is er dus enige haast bij geboden. Tot zover [Chantal] |
|||||||||||||||||||||
vr 19 sep | Pacific
Coral Sea |
Pas op met wat je wenst, want voor je het weet, krijg je het........ Het
is fijn hoor, dat we zo hard gaan. Maar echt lekker zeilen is het niet. Jamaar, ik heb wel wind gewenst, maar niet die golven. Volgende keer beter luisteren, Neptunus! [Chantal] |
|||||||||||||||||||||
za 20 sep | Pacific
Coral Sea |
Ja sorry hoor, ik moet even m'n ei kwijt. Wat een K..zee. Een confused
sea is nog tot daar aan toe, maar als die elkaar kruisende golven dan
ook nog eens richting een meter of 4 gaan valt er dus echt niet meer te
slapen. We rollen als een gek. Ik snap niet wie ooit bedacht heeft dat
babies het lekker zouden vinden om gewiegd te worden, laat staan dat je ze
IN SLAAP zou kunnen wiegen. Die persoon heeft nog nooit op zee gezeten.
Het is echt NIET fijn, en ik slaap NIET. Moe, moe, moe. Hoe kan ik nou
voor vertrek wel zin hebben gehad in deze oversteek? 's Middags donder ik om in de kajuit terwijl ik met het deksel van de koelkast in mijn handen sta. Even niet het devies 'één hand voor jezelf en één hand voor het schip' gevolgd, en ik kukel opzij/naar achteren, en neem in mijn val de brandblusser mee die aan de wand geschroefd is. Was. Zowel de wand als ik hebben schrammen, en ik vind het eerste het ergst. Het waait namelijk weer hard. In de loop van de nacht was de wind wat minder geworden. De snelheid liep er een beetje uit, want gisteravond hebben we het grootzeil gestreken en sindsdien zeilden we alleen met de genua op de boom aan loef en de kotterfok aan lij. Na lang dubben (de voorspellingen geven voor de komende tijd nog meer wind aan) hesen we dan ook vanmiddag het grootzeil weer. Nu is de wind weer boven de 20 knopen. En we gaan hard. [Chantal] |
|||||||||||||||||||||
zo 21 sep | Pacific
Coral Sea |
Toen vannacht de wind boven de 25 knopen kwam, en Pinical nogal gierde,
besloten we het grootzeil maar weer te laten zakken. We hebben er allebei
een hekel aan, want het is zo'n gedoe. Je doet het liever niet 's nachts.
En na zo'n activiteit is slapen er voor mij niet bij. Maar dat was even een zijsprongetje. Het grootzeil strijken klinkt simpeler dan het is. We varen namelijk plat voor het lapje, met 25 knopen wind, de genua op de boom aan loef en de kotterfok aan lij. Om het grootzeil te kunnen strijken moet de wind uit het grootzeil, en dus moet je oploeven tot aan de wind. En dat gaat niet met de genua helemaal uitgeboomd. Terwijl we de boom naar voren laten gaan met de schoot en de neerhouders (we gebruiken twee neerhouders zodat we de boom kunnen laten staan als de genua van de boom af moet), rollen we de genua voor het grootste deel in. Vervolgens loeven we op om het grootzeil te laten zakken. We smokkelen daarbij een beetje, want we gaan maar tot halve wind omdat we de grootschoot niet losgooien maar de giek helemaal uit laten staan (voordeel: het klappert niet als een gek). Voor niet-zeilers is dit vast allemaal niet te volgen, dus laat ik er maar mee kappen. Terwijl ik dit typ, surfen we van een golf af, en zie ik de snelheidsmeter op 10,4 knopen staan....... Woeshjjjjjj.......dat is taal die iedereen begrijpt. [Chantal] |
|||||||||||||||||||||
ma 22 sep | Pacific
Coral Sea |
Gingen we gisteren nog boven de 7 knopen, vandaag is dat er nauwelijks nog
bij. De stroming zit ons weer tegen, en dat maakt de zeeën steil en kort.
En we hadden al een confused sea, dus het is er alleen maar erger op
geworden qua comfort. NIET fijn. Ook de snelheid loopt daardoor terug,
zowel door het directe effect (stroom tegen) maar ook door het indirecte
effect (korte steile golven). De zee is één grote klotsbak. Het zeewater
spettert af en toe gewoon door de gootsteen door de kajuit. Dat is lastig
afwassen. Je doet de afwas in de ene bak, en zet hem dan in de andere bak
om te laten uitdruipen voor je afdroogt. We hebben maar een stop, en die
zit dus in de bak waar je de vaat doet. En die stop doet het niet zo goed,
dus terwijl in de ene bak het zoete water langs de stop naar zee
verdwijnt, komt in de andere bak het ongewenste zeewater naar boven en
maakt je vaat weer zout. Leuk hè, zeilen! [Chantal] |
|||||||||||||||||||||
di 23 sep | Pacific
Coral Sea |
Ik hield het schip in de gaten op de radar om te kijken of het inderdaad ramkoers was. Dat is lastig als de windpilot stuurt, want dan slinger je altijd een beetje, en is dus de positie van het andere schip ten opzichte van jezelf steeds iets anders. Je kunt het gewoon níet geloven dat je op ramkoers ligt op zo'n enorm stuk water, dus je hebt de neiging om te blijven wachten. Maar op een gegeven moment is de tijd gekomen voor actie, want het is dus ECHT zo. Ik maak JG midden in zijn slaap wakker, en die wil natuurlijk ook eerst zelf bepalen of het inderdaad ramkoers is voordat we in actie komen. Ik zit dus op hete kolen, want ik wil iets DOEN. Het schip is al dichtbij, zo'n mijl of 2, maar het Dat was zo ongeveer de enige actie van de dag. O nee, we hebben aan het eind van de middag het grootzeil weer gehesen. Met die rotzee (de stroming is nog steeds tegen, alleen 's middags wordt de zee gedurende een paar uur wat minder woelig, gek) voer je gewoon geen klap uit. Je wordt er helemaal lam en stijf van. Zelfs zo erg dat ik maar met de lierhendels in de weer ben gegaan om oefeningen te doen om de stijfheid uit mijn spieren te krijgen. Ik lijk wel op de Fluid Motion.... 's Avonds hebben we via de SSB contact met Thijs van de Tramontana. Dat is al weer even geleden, en dus moet er weer worden bijgekletst. Ze hebben besloten om gedurende het orkaanseizoen naar Australië te gaan in plaats van het oorspronkelijke Nieuw-Zeeland-plan. Via de mail hebben we gehoord dat ook de Mercator heeft besloten om naar Australië te gaan, en we voelen ons weer een beetje remy...... [Chantal] |
|||||||||||||||||||||
wo 24 sep | Pacific
Coral Sea |
"Vandaag is de laatste rustdag", meldde JG gisteren,
"morgen ga ik weer wat doen". Dát had hij nou niet moeten
zeggen....... Nadat ik JG vanochtend heb wakker gemaakt, gingen we naar buiten om op ons gemakje onze koffie en thee op te drinken. Dat 'op ons gemakje' konden we vergeten, want de genua bleek kapot. De onderste baan van de genua flapperde, alleen nog vast aan het onderlijk (het is een schuine, soort halve baan) en de versterkingen van de schoothoek. Shit. Eerst zat er alleen een klein scheurtje van 15 cm, maar die hadden we al een tijd geleden gerepareerd. Balen. We zijn een tijd bezig geweest om de scheur aan beide kanten te plakken en te verstevigen met zeilmakerstape (morgen spierpijn!!!!), maar toen we de genua weer hesen, bleek al die moeite voor niets. We hadden het misschien kunnen weten. Huppekee, weer naar beneden en flink worstelen om hem in de zeilzak te krijgen. We discussieerden erover of we dan de andere genua 1 of de genua 2 erop zouden moeten zetten. We besloten de oude genua 1 uit de punt te halen, en die te hijsen. Zo gezegd, zo gedaan. Windpilot weer aan het werk zetten. En toen was het twee uur....... Bij al deze capriolen waren de wind en de zee ons gelukkig gunstig gezind, want het was een stuk rustiger geworden. Wel fijn tijdens die actie, maar we gaan nu weer zo langzaam..... Het is ook nooit goed.... [Chantal] |
|||||||||||||||||||||
do 25 sep | Pacific
Coral Sea |
We hebben de klok weer een uur terug gezet, naar UTC plus 10 uur. Het is
bij ons nu 8 uur later dan in Nederland (wanneer gaat de wintertijd weer
in?). Mijn verbeelding gaat dan gelijk met me op de loop, en ik heb de neiging om te denken wat er nog meer allemaal mis kan gaan. Toen we gisteren een nieuw weerfiletje opvroegen met de Iridium, zagen we dat de wind juist als we bij Torres zijn gaat oppikken tot boven de 20 knopen. We rekenen daar nog even 10 knopen bij voor het tunneleffect waarmee de computermodellen misschien geen rekening houden. We zijn precies bij Torres na nieuwe maan (dus geen maan), aardedonkere nachten dus. En precies op dat moment is de stroming, die erg onvoorspelbaar is in Torres, op zijn sterkst, want dan is het springtij. En als dan ook nog eens onze tweede GPS het eventueel laat afweten, zijn de ingrediënten voor een horrorstory voor mij compleet. Maar aan het eind van de ochtend, als we de ontvangen satellieten tussen de twee GPS-sen aan het vergelijken zijn, krijgt de vaste GPS eindelijk weer voldoende satellieten. En dat blijft zo. Pfffffffffff. Maar toch scary. Inmiddels heb ik eindelijk eens ontdekt hoe de handheld GPS, die we eigenlijk nooit gebruiken, werkt. En ik bedenk een manier om de hoogte van de golven te meten. We vinden dat altijd zo moeilijk te schatten. Waarom heb ik nou niet eerder gedacht aan de GPS, die natuurlijk ook de hoogte weergeeft? Als ik het eens een tijdje in de gaten houd, zie ik de waardes fluctueren tussen de -3 voet en de +45 voet. Dat zou golven betekenen van ruim 15 meter!!!!!! En dan is werkelijk onmogelijk, want als ik om me heen kijk zie ik een tamelijk vlakke zee, met golven die ik zelf inschat tussen de 1 en 2 meter. Hoe kan dat nou weer? Terwijl ik me hiermee bezig houd kan de wind de zeilen nauwelijks of niet gevuld houden. Ik wil dan natuurlijk gelijk de halfwinder erop. Sowieso ben ik altijd degene met de meest arbeidsintensieve ideeën, terwijl JG meer van de wat-kunnen-we-doen-met-zo-min-mogelijk-inspanning-ideeën is. Wat regelmatig leidt tot discussies. Tja, hij is degene die de meeste kracht moet leveren, dus ik leg het meestal af. Ook nu, maar deze keer omdat hij niet zo lekker is, en die actie dus niet zo ziet zitten. Allee. Gelukkig pikt de wind 's middags weer wat op, en krijgen we (eindelijk!!!!!) eens de stroming mee, zodat we weer boven de 6 knopen komen. Tegen de avond gaat de wind zelfs weer naar de twintig knopen, en denken we weer aan reven. Maar we laten het nog maar zo staan, het gaat prima zo, het is geen squallig weer, en we maken lekker mijlen. [Chantal] |
|||||||||||||||||||||
vr 26 sep | Pacific
Coral Sea |
Maar dat is allemaal alweer even terug. Over vandaag heb ik niet heel veel te melden, anders dan dat de wind nog steeds flink blaast, en we hard gaan, vaak boven de 8 knopen. Helaas betekent die wind ook dat de golven zich weer opbouwen. Ze komen nu iets meer uit het ZO in plaats van OZO, en we slingeren dus weer onbedaarlijk. Het went niet. Ik zou nu graag een foto van onze hellingsmeter plaatsen, maar het loden balletje in dat kreng zit al vanaf een maand na aankoop (in Portugal) zo vast als een huis. [Chantal] |
|||||||||||||||||||||
za 27 sep | Pacific
Gulf of Papua |
Gisteren aan het eind van de dag begon de lucht in het westen helemaal
dicht te trekken met een lichtgrijzige wolkenmassa. Vannacht hebben we een
paar kleine buitjes gehad, en vanochtend zat de lucht echt helemaal
potdicht. De lucht is een egale witgrijze massa. Geen verschillende
kleuren wit en grijs, of afzonderlijke wolken, nee, het is allemaal één
pot nat. Het lijkt net zo'n witgrijze dag in Nederland, maar dan een stuk
warmer. Ik ben niet blij met die lucht, want het zicht is een stuk minder. Het is moeilijk in te schatten hoeveel zicht we hebben. Voor hetzelfde geld doemt er ineens een grote tanker vlak voor je op. Maar zo'n wolkendek betekent geen zon, en geen zon betekent dat je de riffen niet kunt zien, behalve als er brekers zijn. Nóg een omstandigheid dus die niet optimaal is voor de passage door Torres. Dat was geloof ik de enige die ik nog vergeten was in mijn denkbeeldige horrorstory van eergisteren. Het weerbestandje dat we vandaag ophaalden gaf voor Torres iets minder wind aan dan de eerdere voorspellingen, en dat vinden we wel prima. We willen graag meer weerinfo, en hinten nog eens extra naar de weermannen thuis. Waarvan we gek genoeg niets horen (Later zal blijken dat de website plat ligt, en ze onze hinten dus niet hebben kunnen lezen). We lezen de pilot nog eens 6 keer door, kijken naar mogelijke ankerplekjes en route, maken ete ![]() We zijn er klaar voor. Het Maxseaplaatje hiernaast toont de passage door Torres Strait. Het lichtblauwe (ondiepe) deel op het eerste plaatje van vandaag wordt aan de Oostzijde afgebakend door het Great Barrier Reef. De rode lijn en de bolletjes geven de route en de waypoints aan die we willen volgen, de grote-bootjes-route. Let op onze snelheid, die zichtbaar is in het bovenste blauwe blok aan de rechterkant (SOG = speed over ground). Op het moment dat ik dit eerste plaatje maakte gingen we 8,2 knopen over de grond. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de stroming daar ook wel een handje in had..... [Chantal] |
|||||||||||||||||||||
Voor de liefhebbers (volgens JG geen hond) heb ik een soort Torres-reportage gemaakt op een aparte Torres pagina, inclusief onderstaande tekst en met plaatjes | |||||||||||||||||||||||
zo 28 sep | Torres Strait |
De stroming bleef, en vannacht om half twee gingen we bij het beroemde (?)
Bramble Cay de Bligh-ingang van Torres Strait in (wonderbaarlijk, die
navigatiekunsten van die man, zonder kaarten op pad gestuurd door Fletcher
Christian, geen GPS, niets, en hij vaart zo van Pitcairn naar Indonesië),
terwijl ik lag te slapen. JG maakte me een half uur later wakker om het
over te nemen. Hij probeerde de windpilot nog even bij te sturen, maar we
zaten weer op de koers waarbij Helga last heeft van het reddingsvlot. Dan
maar de autopilot. Die moest kennelijk even warmdraaien, en een half uur
later dook JG het bed in. Net wakker, en de adrenaline gierde al door mijn lijf. Het was buiten aardedonker, en ik zag allemaal Achteraf zal blijken dat we in totaal 12 schepen tegenkomen in Torres (waarvan 4 vissersschepen, op deze eikel na alle stil liggend). En waarvan GEEN, ik herhaal GEEN, tijdens JG's wachten. Ik snap dit niet. Om kwart over zes 's ochtends roep ik JG en duik het bed in. Als ik weer wakker word, zie ik dat we zijn aanbeland in een turquoise zee, met donkere en lichte plekken, riffen en af en toe een eilandje. Een beetje zoals de San Blas eilanden, maar dan minder eilandjes. In het begin schrik ik ervan als we over donkere of juist hele lichte plekken gaan (het is gelukkig zonnig vandaag), maar dat is kennelijk niet nodig. Het is overal op de route zo'n 20 a 30 meter diep. We besluiten om de komende nacht gewoon door te varen, en niet voor de optie te kiezen om bij Cocoanut Island of Bet Island voor anker te gaan. Dat betekent dat we niet het kanaaltje in gaan tussen de eilandjes/riffen Bet en Sue, de enige eilandjes ter wereld die naar hoeren genoemd zijn. We hoeven dus niet een zigzagbeweging te maken, kijken nog even naar het grote roestige wrak dat al jaren op het rif bij Bet ligt, en snijden een stuk af. Om een uur of 6 begint onze snelheid af te nemen, en lijkt de stroming tegen te gaan lopen. Het was ook wel erg onwaarschijnlijk dat dat niet zou gaan gebeuren. Het lijkt erop dat we precies tussen laag en hoog water in het nauwste stuk van Torres Strait, het Prince Of Wales Channel, zijn, waarschijnlijk het tijdstip met de meeste stroming. We herinneren ons uit het boek van Peter Stuivenberg dat hij, vanwege de stroming, in dat deel met een slakkengangetje ging van slechts anderhalve knoop. Nou weten we inmiddels dat dit heerschap niet vies is van zwaar overdrijven (getuige o.a. de 10 meter per minuut stijging in het Panamakanaal), maar ik begin toch alweer een beetje de kriebels te krijgen. Het is immer springtij, en ik duik nog eens in alle pilots en kaarten die we hebben. Daarin vind ik dat stroming van zo'n 5 a 6 knopen in smalle delen van Torres Strait niet ongebruikelijk is. Met springtij misschien nog meer? Ik vind geen gegevens over de stroming in dat kanaal, anders dan dat het wordt gemeld op marifoonkanaal 88. Onze marifoon kent geen kanaal 88, wel 88A, maar daarop horen we de uren daarna niets. Ik zie het al helemaal gebeuren dat we in dat kanaal geen snelheid meer overhouden. Komt er dan een schip aan waarvoor je moet uitwijken, dan kun je dus niet of nauwelijks meer manoeuvreren. Ja, omkeren. Tja, ik ben nou eenmaal een control freak, en wil dus op alles voorbereid zijn. Als ik nog even een tukje probeer te doen voor we dat kanaal binnen gaan, komt er van slapen dan ook helemaal niets. Het kanaal zelf is wel spannend. Om half negen zijn we aan het begin, en de snelheid neemt af tot 3,5 knopen. We laten het nachtwachtsysteem voor wat het is, en houden samen wacht. JG buiten om te sturen en voor de uitkijk. Ik binnen met het radarscherm voor mijn neus, en om JG informatie te geven over de kleuren, posities en lichtsignalen van de boeien en lichten op de kaart en over de te volgen koers. Het gaat geweldig, en we zijn echt een team. Zoals we Om kwart over 11 's avonds zijn we door Torres. Een snelle passage van minder dan een dag. Dus: waar hebben we ons nou allemaal zo druk over gemaakt???? Tja, achteraf heb je altijd gemakkelijk praten. Het is en blijft geen misselijk watertje, het is oppassen geblazen. Toch was het in dagtochten waarschijnlijk gewoon een relaxte tocht geweest. Maar ja, we hebben haast en 'tempus fugit'. We zijn blij dat we erdoorheen zijn. En toch ook weer niet. Want dit was de afsluiting van de Pacific Ocean. In een krap half jaar hebben we een kleine 10.000 mijl gezeild op deze oceaan. Helaas in een wat hoger tempo dan daarvoor (ca 6.500 mijl in 8 maanden), maar dat is nu eenmaal zo. Wat een fantastisch deel van de wereld. [Chantal] |
|||||||||||||||||||||
ma 29 sep | Golf van Carpentaria |
We beginnen aan een heel nieuw hoofdstuk. Het is opvallend dat de grote bootjes hier in de buurt van zo'n belangrijk vaarwater beter bij de les blijven. De ons tegemoet komende schepen weken vannacht keurig voor ons uit, en als je het nodig vindt om ze op de marifoon aan te roepen, antwoorden ze ook nog. Dat is fijn. Wat wel wennen is, is het feit dat de dieptemeter waardes aangeeft. De Golf van Carpentaria, waar we nu in zijn aanbeland, is zo'n 50 meter diep. En ook de andere wateren tussen hier en Darwin zijn ondiep. Het is een vreemd gevoel om maar zo weinig water onder de kiel te hebben (en dan te bedenken dat we het IJsselmeer gewend waren met zo'n 2 a 3 meter onder de kiel!). Juist omdat de Golf van Carpentaria en de Arafura Sea zo ondiep zijn, warmt het water snel op (het water onder onze kiel is nu 28 graden!) en worden op deze plek de orkanen geboren. Die orkanen ontwikkelen zich ver Vandaag hadden we geen zin of puf om veel te doen. We probeerden een beetje uit te rusten van de twee halve nachten en drukke dag gisteren. De wind leek eerst in te kakken, maar beloonde later onze luiheid (om geen halfwinder te zetten) en pikte 's middags weer op. Vanochtend, terwijl JG nog lag te slapen, ben ik bijna een uur bezig geweest de vislijn. JG heeft de vorige keer toen we visten, en we die knoeperd van een dorade van meer dan een meter vingen, namelijk een knoop in de lijn moeten doorsnijden. Daardoor klopte ons systeempje niet meer, en moest de hele lijn (meer dan 60 meter) worden afgerold, een nieuwe knoop gelegd, en weer om de rol worden gewikkeld. Dat gedaan hebbende, gooide ik de lijn met Fluo Flo uit, de roze glitterinktvis die ook die grote dorade wist te lokken. We hebben trouwens naar aanleiding van het verhaal over die joekelige dorade, die we onverrichter zake weer terug in de oceaan hebben gegooid, de vraag gekregen waarom we dan niet een tweetal filetjes eraf haalden voor het diner van de volgende dag. Het is duidelijk dat die persoon (ik noem geen namen.....) nog nooit een vis heeft schoongemaakt, want je moet toch een groot deel van de vis schoonmaken voordat je er twee filetjes van kunt afsnijden. Maar dat even terzijde. Enniewee, yellowfin tuna heet lekkerder te zijn dan skipjack tuna (die we tot nu toe altijd vingen), en we kunnen dat volmondig beamen. Met een zeer volle mond zelfs, want omdat we vis niet langer dan een dag bewaren, werden de dagporties tonijnbiefstuk voor vandaag (en morgen) zeeeeeer groot. [Chantal] |
|||||||||||||||||||||
di 30 sep | Arafura Sea |
Vannacht tussen 1 en 2 nam de wind ineens toe van beneden de 20 knopen
naar een knoop of 24 met uitschieters naar 30 knopen. De golven hadden
zich inmiddels ook flink opgebouwd. We voeren nog steeds ongereefd. En dat
ging wel lekker hard, maar het werd toch tijd om daar eens wat aan te
doen. Het reven ging niet echt soepel. Of eigenlijk is dat een
understatement. Er ging van alles niet goed of
zelfs fout (wie verzint er nou dat een maindroplijntje in een van de
cleats op het grootzeil voor het achterlijk-reguleerlijntje vast komt te
zitten? Dat kan alleen Murphy bedenken), maar uiteindelijk zat rif 2 toch in het grootzeil, en was de
genua ook gereefd. En ook nog zonder schade. Hè hè. De rest van de nacht bleef het onrustig, en dat terwijl we allebei wel weer eens toe waren aan een boerennacht (de logica van die term ontgaat me trouwens nog steeds). 's Ochtends word ik wakker met een zere kaak van ontstoken tandvlees, plus zere klieren. Bij mij altijd een teken van te weinig nachtrust en verminderde weerstand. Ook in Fiji had ik al een griep te pakken, en daarvan zit ik nog steeds (na een maand!) regelmatig te hoesten. Kennelijk gaat het tempo van de laatste tijd me toch niet in de koude kleren zitten. Sinds Tonga (eind augustus) hebben we eigenlijk al geen rust meer gehad. Een dagje niksen en/of uitslapen is er nauwelijks bij, en die nachtwachten breken uiteindelijk toch een keertje op. Ik kijk het even na in ons logboek, en zie dat we sinds Tonga tot en met vandaag (in een dikke maand dus) meer dan 3.000 mijl hebben afgelegd. Dat is natuurlijk niet mis. We hebben het er nog eens over, en we komen weer eens tot de conclusie dat een driejaarsschema toch veel beter is. Dat wisten we natuurlijk al wel, want je hebt dan gewoonweg meer tijd, maar zo'n overwintering in Nieuw-Zeeland of Australië van een paar maanden lijkt ons toch ook wel erg lekker. Eens een tijdje niet on the move zijn. Maar dat zit er voor ons dus niet in. Voorlopig zijn we nog niet uitgehaast, want het aankomende orkaanseizoen houdt de druk op de ketel, en we willen dus uiterlijk in november in Bali zijn. Ik heb helaas meer last van al deze druk dan JG. Die is meer van we-zien-het-allemaal-wel, en dat maakt bij mij de stress alleen maar weer groter, want ik heb steeds het idee dat ik bij hem ook de druk op de ketel moet houden. Nog steeds geen stresskip af dus..... [Chantal] |