|
|
1:10.000.000
Het Maxseaplaatje van hiernaast is een overview van het grootste deel
van de route van Vanuatu naar Darwin, Australië.
Hierna wordt vervolgens verder ingezoomd op de passage door Torres
Strait, en volgen we in detail de route. |
|
|
|
|
|
1:1.000.000
Dit is een overview van Torres Strait, waarop goed zichtbaar is
hoeveel eilandjes en riffen er in dit vaarwater zijn.
Het lichtblauwe (ondiepe) deel op het eerste plaatje van vandaag wordt
aan de Oostzijde afgebakend door het Great Barrier Reef.
De rode lijn en de bolletjes geven de route en de waypoints aan die we
willen volgen, de grote-bootjes-route. Jachten kunnen ook wel een route
nemen vanaf de binnenkant van het Great Barrier Reef. Die route gaat
vlak bij Cape York langs. De reden dat wij niet die route nemen is dat
de meest Noordelijke geschikte ingang van het Great Barrier Reef zo'n
400 mijl naar het zuiden ligt. En dat is voor ons om.
Let op onze snelheid, die zichtbaar is in het bovenste blauwe blok aan
de rechterkant (SOG = speed over ground). Op het moment dat ik dit
eerste plaatje maakte gingen we 8,2 knopen over de grond. De eerlijkheid
gebiedt te zeggen dat de stroming daar ook wel een handje in had..... |
|
|
|
|
|
1:500.000
De aanloop van Torres Strait, althans, van de grote-bootjes-route.
Bramble Cay is schijnbaar erg bekend. Het stelt geen zak voor.
"De stroming bleef, en vannacht om half twee
gingen we bij het beroemde (?) Bramble Cay de Bligh-ingang van Torres
Strait in (wonderbaarlijk, die navigatiekunsten van die man, zonder
kaarten op pad gestuurd door Fletcher Christian, geen GPS, niets, en hij
vaart zo van Pitcairn naar Indonesië), terwijl ik lag te slapen. JG
maakte me een half uur later wakker om het over te nemen. Hij probeerde
de windpilot nog even bij te sturen, maar we zaten weer op de koers
waarbij Helga last heeft van het reddingsvlot. Dan maar de autopilot.
Die moest kennelijk even warmdraaien, en een half uur later dook JG het
bed in.
Net wakker, en de adrenaline gierde al door mijn lijf. Het was buiten
aardedonker, en ik zag allemaal vlekken op de radar. Het is altijd even
puzzelen welke vlek een eiland is, welke vlek een ton en welke vlek een
schip, en in dat laatste geval welke kant het op gaat. Ik roep een schip
dat ons nadert op op de marifoon, en ik krijg zowaar antwoord!! "Starboard
to starboard" is het antwoord, en we passeren elkaar." |
|
|
|
|
|
1:500.000
Een iets verder ingezoomd deel van Torres Strait, ten Zuidwesten van
de aanloop.
"Na een tijdje zie ik twee andere, niet
bewegende vlekken op de radar, en als ik buiten kijk zie ik twee
helverlichte opstanden. Geen navigatielichten. Ik vermoed dat het
verlichte tonnen zijn, want ze lijken ook netjes aan weerszijden van het
water te liggen. Ik ga weer naar binnen, maar kan met de beste wil van
de wereld niet die twee vermeende tonnen vinden op de kaart, noch in
Maxsea, noch in de C-map viewer met andere kaarten (die we
zekerheidhalve ook hebben geopend). Het lijkt erop dat we tamelijk dicht
bij de ene opstand langs zullen gaan, en ik besluit wat naar bakboord
bij te sturen. En moet dat vervolgens nog een paar keer doen. Verlijeren
we zo erg? Op een gegeven moment ben ik zelfs een graad of 25 opgeloefd.
Uiteindelijk denk ik een boeggolf te zien bij de lichtopstand, en draai
het stuurwiel een flink stuk naar rechts. Het is geen lichtopstand maar
een vissersschip!!!!!! Dat kennelijk eerst heeeeel langzaam voer, en op
het moment dat ik dichtbij kwam besloot om het vaarwater bijna dwars,
vlak voor me, over te steken. Mijn hart klopt in mijn keel als ik ook
nog eens zie dat hij zijn sleepnetten uit heeft, en ik stuur dus nog
meer naar rechts bij. De eikel!! Achteraf zal blijken dat we in totaal
12 schepen tegenkomen in Torres (waarvan 4 vissersschepen, op deze eikel
na alle stil liggend). En waarvan GEEN, ik herhaal GEEN, tijdens JG's
wachten. Ik snap dit niet." |
|
|
|
|
|
1:500.000
Het vervolg op het voorgaande plaatje, het onderste deel van Torres.
"Om kwart over zes 's ochtends roep ik JG en
duik ik het bed in. Als ik weer wakker word, zie ik dat we zijn
aanbeland in een turquoise zee, met donkere en lichte plekken, riffen en
af en toe een eilandje. Een beetje zoals de San Blas eilanden, maar dan
minder eilandjes. In het begin schrik ik ervan als we over donkere of
juist hele lichte plekken gaan (het is gelukkig zonnig vandaag), maar
dat is kennelijk niet nodig. Het is overal op de route zo'n 20 a 30
meter diep.
We besluiten om de komende nacht gewoon door te varen, en niet voor de
optie te kiezen om bij Cocoanut Island of Bet Island voor anker te
gaan." |
|
|
|
|
|
1:50.000
Bet en Sue, de enige eilandjes ter wereld die naar hoeren zijn
genoemd.
"Dat betekent dat we niet het kanaaltje in
gaan tussen de eilandjes/riffen Bet en Sue, de enige eilandjes ter
wereld die naar hoeren genoemd zijn. We hoeven dus niet een
zigzagbeweging te maken, kijken nog even naar het grote roestige wrak
dat al jaren op het rif bij Bet ligt, en snijden een stuk af.
Al deze tijd hebben we de stroming mee, en gaan we hard, rond de 8
knopen. De wind is zo rond de 17 knopen, en neemt halverwege de middag
toe tot boven de twintig knopen. We zijn blij dat we op het stuk dat we
aan de wind moesten zeilen de stroming mee en niet die harde wind
hadden. Het aan de wind zeilen valt zo al genoeg tegen, al dat schuine
gedoe.... Hoe moet dat straks in Nederland nou?
Om een uur of 6 begint onze snelheid af te nemen, en lijkt de stroming
tegen te gaan lopen. Het was ook wel erg onwaarschijnlijk dat dat niet
zou gaan gebeuren." |
|
|
|
|
|
1:250.000
Prince Of Wales Channel, het spannendste deel van Torres
"Het lijkt erop dat we precies tussen laag en
hoog water in het nauwste stuk van Torres Strait, het Prince Of Wales
Channel, zijn, waarschijnlijk het tijdstip met de meeste stroming. We
herinneren ons uit het boek van Peter Stuivenberg dat hij, vanwege de
stroming, in dat deel met een slakkengangetje ging van slechts
anderhalve knoop. Nou weten we inmiddels dat dit heerschap niet vies is
van zwaar overdrijven (getuige o.a. de 10 meter per minuut stijging in
het Panamakanaal), maar ik begin toch alweer een beetje de kriebels te
krijgen. Het is immer springtij, en ik duik nog eens in alle pilots en
kaarten die we hebben. Daarin vind ik dat stroming van zo'n 5 a 6 knopen
in smalle delen van Torres Strait niet ongebruikelijk is. Met springtij
misschien nog meer? Ik vind geen gegevens over de stroming in dat
kanaal, anders dan dat het wordt gemeld op marifoonkanaal 88. Onze
marifoon kent geen kanaal 88, wel 88A, maar daarop horen we de uren
daarna niets. Ik zie het al helemaal gebeuren dat we in dat kanaal geen
snelheid meer overhouden. Komt er dan een schip aan waarvoor je moet
uitwijken, dan kun je dus niet of nauwelijks meer manoeuvreren. Ja,
omkeren. Tja, ik ben nou eenmaal een control freak, en wil dus op alles
voorbereid zijn. Als ik nog even een tukje probeer te doen voor we dat
kanaal binnen gaan, komt er van slapen dan ook helemaal niets."
|
|
|
|
|
|
1:25.000
Prince Of Wales Channel, nog verder ingezoomd, met Wednesday,
Thursday en Friday Island
"Het kanaal zelf is wel spannend. Om half
negen zijn we aan het begin, en de snelheid neemt af tot 3,5 knopen. We
laten het nachtwachtsysteem voor wat het is, en houden samen wacht. JG
buiten om te sturen en voor de uitkijk. Ik binnen met het radarscherm
voor mijn neus, en om JG informatie te geven over de kleuren, posities
en lichtsignalen van de boeien en lichten op de kaart en over de te
volgen koers. Het gaat geweldig, en we zijn echt een team. Zoals we al
hadden kunnen verwachten, was het verhaal van Peter Stuivenberg over de
stroming zwaar overdreven. We hebben niet veel stroming gehad, en vanaf
halverwege het kanaal zelfs weer een beetje mee. De wind had ook even
een beetje pauze. Zonder problemen passeren we Tuesday Island, Wednesday
Island, de beroemde Hammond Rock met daarachter Thursday Island en Goods
Island met daarachter Friday Island (de dagen waarop Bligh deze eilanden
aandeed??).
Om kwart over 11 's avonds zijn we door Torres. Een snelle passage van
minder dan een dag.
Dus: waar hebben we ons nou allemaal zo druk over gemaakt???? Tja,
achteraf heb je altijd gemakkelijk praten. Het is en blijft geen
misselijk watertje, het is oppassen geblazen. Toch was het in dagtochten
waarschijnlijk gewoon een relaxte tocht geweest. Maar ja, we hebben
haast en 'tempus fugit'.
We zijn blij dat we erdoorheen zijn. En toch ook weer niet. Want dit was
de afsluiting van de Pacific Ocean. In een krap half jaar hebben we een
kleine 10.000 mijl gezeild op deze oceaan. Helaas in een wat hoger tempo
dan daarvoor (ca 6.500 mijl in 8 maanden), maar dat is nu eenmaal zo.
Wat een fantastisch deel van de wereld." |