| Datum | Locatie | Logboek | 
| 
	do 1 juli | 
	Cefalu - Palermo Sicilië    | 
	
	 Om 
	half 6 vanochtend fluisterde ik tegen JG: "We kunnen net zo goed gelijk 
	vertrekken, iedereen is wakker". En dat hadden we eigenlijk ook beter kunnen 
	doen, want er kwam zo'n swell de ankerplaats op rollen, dat er van 
	slapen geen sprake kon zijn.  
	Maar toch bleven we liggen tot de wekker afging om 7 uur. Die hadden we 
	vroeg gezet, want we willen op tijd in Palermo zijn om nog een paar dingen 
	in gang te zetten. Waarvan de vervanging van de onderstagen de belangrijkste 
	is.  
	Je zou het bijna vergeten, maar op Kreta ontdekten we immers dat ons 
	bakboord onderwant weer een gebroken terminal had, en dat de stuurboord 
	onderstag er ook verdacht uit zag. Sinds Kreta varen we dus nog rond met 
	onze reservestagen, waarvan er in elk geval 1 niet goed is (verkeerde hoek). 
	Nu hebben we de laatste tijd nou niet bepaald veel gezeild, dus je zou het 
	bijna vergeten, maar die dingen moeten toch worden vervangen.We voeren 
	dus vroeg uit Cefalu weg, en my oh my, wat hadden we weer een wind. 
	Geen dus. Wouter kan straks niet eens met goed fatsoen zeggen dat hij een 
	zeilvakantie heeft gehad.... 
	Om 1 uur 's middags komen we aan in de haven van Palermo. JG haalt de 
	pick-up-line op van de kant, waarmee we de boot aan de achterkant 
	vastleggen, en vraagt om de handschoenen. Het ding zit volledig onder de 
	mosselen. Bwèg. De haven is zoals de pilot al zei, erg smerig. En niet 
	vanwege die mosselen... 
	[Chantal]  | 
| 
	vr 2 juli | 
	Palermo Sicilië  | 
	
	 Wat 
	leggen we een kilometers af, ongelofelijk. Zowel 's ochtends, als na de 
	siësta lopen we enorme afstanden door Palermo, en zien de contrasten van de 
	stad. Kleine straatjes, steegjes, vervallen huizen, achterbuurten, brede 
	straten met dure winkels, de markt, Chinese troepstandjes, monumenten, 
	kerken (de kerk hiernaast was echt een schitterend exemplaar, rijkelijk 
	bewerkt met allerlei kleuren ingelegd marmer, frutsels en fratsels. We 
	hebben hem geprobeerd te vinden in de reisgids, maar hij was kennelijk zo 
	normaal dat hij er niet in stond. Moet je nagaan), het roze en zwart van de 
	voetbalclub van Palermo, de was aan de balkons, mooie ijzeren balkonnetjes 
	trouwens, gelateria's, prachtige gebouwen, de enorme zonnebrillen die tegenwoordig kennelijk in 
	de mode zijn, drukke gesprekken met veel gebaren, gebutste en gedeukte 
	auto's die ontdaan zijn van banden, een half scheepskerkhof in de haven. Zeg 
	maar gewoon ALLES. 
	Een stad met contrasten. Het bevalt ons wel. 
	Over contrasten gesproken, wist je dat Palermo qua inkomen op de 80e plek staat van alle 
	Italiaanse steden? En dat ze wat uitgaven betreft op de 5e plek staat? Ra 
	ra...
	 De 
	voeten van Wouter worden er met al die kilometers niet beter op, althans 
	zijn blaren varen er wel bij. Onze voeten doen het goed (ook mijn enkel), 
	wat we met name denken te danken aan die nog steeds ongelofelijk lelijke 
	nazareth-nikes. Het lijkt wel alsof ze hier in de Middellandse Zee steeds 
	lelijker worden. Maar dat is natuurlijk niet zo: het contrast met het 
	schoeisel van de lokale bevolking is juist groter, en daarom lijken ze 
	helemaal afschuwelijk. In het land van de mooie schoenen voel je je helemaal 
	lopen met die dingen. 
	En dan het verkeer. Elke keer weer moet je even diep ademhalen, om de 
	kunst van het overs teken 
	met ware doodsverachting (die ik ooit in Rome heb geleerd) tot uitvoering te 
	brengen. Dat MOET, anders kom je gewoon echt niet aan de overkant. Diep 
	inademen dus, even naar links kijken of er niet een idioot ECHT niet meer 
	kan remmen, en dan gaan. Gewoon gáán. Wel bij een zebrapad natuurlijk. En 
	elke keer verwonder je je er weer over dat dat zebrapad kennelijk hier nog 
	de werking heeft die het zou moeten hebben, en dat al die auto's gewoon 
	netjes stoppen. En dat ze überhaupt nog kúnnen stoppen. Weliswaar met 
	piepende banden (die we zelfs vanuit de boot in de marina regelmatig horen). En 
	dat je heelhuids aan de overkant komt, en weer kunt uitademen. 
	Vanavond was de laatste avond van Wouter bij ons. Dat moet dus goed 
	worden gevierd. En juist op zo'n moment halen JG en ik het in onze bolle kop 
	om ruzie te gaan zitten maken. En dan bedoel ik een fikse ruzie. Over niets 
	natuurlijk, maar dat vind je op dat moment natuurlijk beide van niet.  
	Maar gelukkig werd het daarna toch nog errug gezellig. Zo gezellig..... 
	[Chantal]  | 
| 
	za 3 juli | 
	Palermo Sicilië  | 
	
	  ...... 
	dat Wouter vanochtend zei: "Zo erg was het toch niet?"  
	JG, die beweert nooit een kater te hebben, heeft vandaag een kater. Dat zegt 
	genoeg.Vanmiddag liepen we naar het bus- en treinstation, en zetten 
	Wouter op de bus naar het vliegveld.  
	Hoezo zeilvakantie? Van de 138 uur op zee heeft Wouter maar dik 50 uur 
	gezeild. Van de 725 mijl zeg maar dus slechts een kleine 300 mijl gezeild. 
	Het was motoren, motoren, motoren.... Misschien heeft Wouter na de eerste 
	dag 
	de wind zo vervloekt dat die van schrik weg bleef....  
	Enniewee, Wout, we vonden het supergezellig om je aan boord te hebben!!! 
	Toch iets doen aan die vakantiedagen dus.... 
	[Chantal]  | 
| 
	zo 4 juli | 
	Palermo Sicilië  | 
	Pffffff, even bijkomen hoor. Wouter is weer thuis, en wij blijven een dagje 
	aan boord. We doen een paar wassen, we spoelen de boot nog eens een keer af, 
	en JG wordt gekortwiekt, deze keer met de tondeuse die we gisteren bij een 
	Chinees standje hebben gekocht (en DAT scheelt! Wat een makkie), en 
	verkassen de boot. Dat laatste omdat onze plek vandaag weer in beslag wordt
	
	 genomen 
	door de eigenaar, maar ook omdat we denken dat het verderop aan de kade 
	goedkoper zal zijn dan in de marina. We komen bedrogen uit, want het is daar 
	zelfs nog duurder. Veertig euro voor een plek. JG informeert nog even 
	verderop, maar hoort daar van een Fransman dat die hetzelfde betaalt. En dat 
	die het nog spotgoedkoop vindt ook: in andere marina's in Italië was ie zo 
	tussen de 90 en 100 euro per nacht kwijt.......De afgelopen dagen hebben 
	we geprobeerd om een tuiger te vinden die ons kan helpen met nieuwe stagen, 
	eventueel met een ander systeem in de mast. De pilot van dit gebied geeft 
	gewoon nauwelijks of geen informatie over de faciliteiten, dus dat 
	bemoeilijkte het zoeken. Ik kan de keren dat we de afgelopen dagen 
	telefoontjes hebben geprobeerd te plegen niet tellen. Het aantal keren dat 
	dat lukte wel trouwens. In elk geval waren we nog niet heel veel 
	opgeschoten. We hadden nog geen tuiger te pakken gekregen, noch in Palermo, 
	noch in Cagliari (Sardinië). De telefoon van de enige tuiger die we weten in 
	Sardinië wordt gewoon niet opgenomen, en bij de marina en jachtclub aldaar evenmin. Hier in Palermo zijn we via via aan de naam van een tuiger gekomen. Inmiddels weten 
	we dat die morgen terugkomt van vakantie, en gaan we om 9 uur op 
	zijn stoep staan.  
	Duimen dat het dan een beetje snel gaat, want er is eindelijk wind!!!!! 
	Goede wind!!!!!! 
	[Chantal]  | 
| 
	ma 5 juli | 
	Palermo Sicilië  | 
	
De eend en de panda zijn terug (al lijken ze niet op hun ouders, vinden wij). 
Cocu met lange lokken (geen gezicht).  
Reality-soaps met Adam Curry en La Paay, Patty Brard (plat), Gerard 
Joling (nog platter. Hoewel? is dat mogelijk?), en niet te vergeten 
Heb-je-even-voor-mij-Frans Bauer (onvoorstelbaar toch, een reality soap 
met Frans Bauer, nou vráág ik je). 
De Idols hype. 
DVD spelers voor 45 euro, of zelfs gratis bij een mobiel abonnement. 
Een pakje sigaretten kost een miljoen euro in Nederland. 
De LPF is bijna tot nul gereduceerd (goddank). 
De gemiddelde leeftijd van Ajax is tegenwoordig 21 (?) jaar. 
Plannen om de Nederlandse coffeeshops rookvrij (!) te maken.  
	Na 4 weken bezoek zijn we weer helemaal bijgepraat. En niet alleen over wat 
	hier boven staat. 
	Ja, twee jaar. Nu we weer in Europa zijn, en vooral door 
onze bezoekers, worden we even met de neus op de feiten gedrukt. Vreemd, dat de 
wereld ook zonder ons door heeft gedraaid. 
[Chantal]
	 "Wat betekent ragazzo?", vraagt JG, als hij terugkomt van het 
	internetten. Hij probeert achteloos te kijken, maar dat mislukt een beetje.
	 
	"Weet ik niet", is mijn antwoord, "hoezo?"  
	"O, nou, ja, dat zeiden twee Italiaanse meiden tegen mij."  
	Ik schiet in de lach en zeg: "Nou, dan zoek je dat toch even op in het 
	Italiaans/Engelse woordenboekje?" (dat we een paar dagen geleden hebben 
	gekocht). "Het betekent vast lekker ding." 
	JG duikt een tijdje later achter de kaartentafel met zijn neus in het woordenboekje, maar kan 
	het woord een twee drie niet vinden, en houdt het dan voor gezien. LB, vindt 
	ie (Lekker Belangrijk). 
	Als ik later achter de kaartentafel zit om de website bij 
	te werken, zie ik het woordenboekje 
	daar liggen, en kan het, eigenwijs als ik ben, niet laten om ook even te 
	kijken.  
	"Ja, maar het staat er toch gewoon in?", zeg ik tegen JG. 
	"Nou, wat betekent het dan?" 
	"Boy, lad, boyfriend." 
	"Zie je wel, dan betekent het toch lekker ding!", glundert JG. 
	"Komt vast door die kop kort haar van je", lach ik terug. 
	
	 Dat internetten 
	moest trouwens even snel snel tussendoor (na UREN mailtjes maken en website bijwerken, 
	shit, 5 dagen, hoe moest ik dat doen? Met Wouter erbij was het veel te 
	gezellig om veel achter die laptop te zitten), omdat JG niet helemaal goed had begrepen hoe laat de tuiger 
	zou komen. Waarschijnlijk om 5 uur, maar ons Italiaans is niet denderend, 
	dus je weet het maar nooit. 
	We stonden overigens inderdaad om 9 uur op de stoep bij de tuiger, en Italo 
	was er zowaar al. Italo sprak geen Engels. Nee dat zeg ik niet goed, 5 woorden. 
	"Quanta?", vroeg hij terwijl hij met zijn duim en wijsvinger de virtuele 
	dikte van een stag aangaf. 
	"Dieci", antwoordden we. OK, dat lukt nog. 
	"Otto", schudde Italo nee.  
	
	 Shit, hebben we voor niets nog een extra dag tot na zijn vakantie zitten 
	wachten. Nou ja, een dag valt eigenlijk nog wel mee, we zaten hier toch tot 
	zaterdag vanwege Wouter, dus dat extra dagje is ook geen ramp. Maar het is 
	wel een beetje frustrerend als je na een paar dagen weer terug bij af bent.
	 
	Maar Italo ging toch mee naar onze boot om naar het probleem te kijken. 
	Fijn, want wellicht zit het probleem hem niet in al die kapotte terminals 
	van de stagen, maar in de mastplaat waar ze ingrijpen. Nee, dat kon niet 
	volgens Italo. Italo bevoelde de spanning op de stagen: "Va bene". 
	 
	Dus hoe 
	het kan? Misschien de hoek waarmee de terminal uit de mast komt, dacht Italo. OK, dat was bij de stagen uit 
	Nederland een probleem, maar die van Tahiti en Thailand was goed. Dus???? 
	In elk geval wist Italo gelukkig een andere tuiger in Palermo, die wel 10 mm 
	stagen kan walsen. (Waarom dan niemand ons de naam van die tuiger gaf????).
	 
	
	 Italo belde de man op, en maakte ons blij. Nou ja, om het samen te vatten, 
	het kon vandaag nog worden geregeld. Ongelofelijk. De andere tuiger zou nog 
	langskomen om ergens naar te kijken. En Italo zou zelf de kapotte stag wel 
	naar die andere tuiger brengen zodat die de goede hoek kon bepalen, want dat 
	vond ie te ver lopen voor ons. Nog ongelofelijker. Keer op keer worden we 
	getroffen door de vriendelijkheid van mensen. Wat nou stugge Kretenzers en 
	Sicilianen die volgens de boekjes eerst de kat uit de boom kijken. Klopt 
	niks van. 
	Toen om kwart voor 6 de andere tuiger nog niet was geweest, dachten we 
	dat we het inderdaad verkeerd hadden begrepen dat hij om 5 uur zou 
	komen, en stonden al bijna in de startblokken om het bij Italo na te vragen. 
	Maar die kwam zelf al aangescheurd op zijn brommer, met onze stag in zijn 
	hand. Helaas, de andere tuiger had niet de juiste terminals op voorraad, dus 
	het kon niet. In elk geval niet vandaag. Wel donderdag of vrijdag, maar 
	Italo wist dat we naar Sardinië wilden. We willen eigenlijk niet langer 
	wachten, want de wind is nu perfect, en over een paar dagen niet meer. Wist 
	ie misschien iemand op Sardinië? OK, kom morgenochtend om 10 uur maar naar 
	mijn kantoor, communiceerde hij met handen en voeten. Wát een schatje. 
	[Chantal]  | 
| 
	di 6 juli | 
	Palermo - Thyrreense Zee | 
	En zo stonden we vanochtend weer bij hem op de stoep. Hij had er kennelijk 
	al over nagedacht, en het kon zelfs goedkoper dan voor de prijs die hij ons 
	gisteren noemde. En dan zouden ze het naar Sardinië sturen. Jeeee, dat is 
	natuurlijk geweldig.  
	Nou ja, het is ons niet 100% duidelijk, maar we vermoeden dat we nu in 
	Sardinië stagen uit Milaan gaan krijgen, waarvan de hoek in Palermo door 
	Italo is bepaald. Denken we. Waarschijnlijk via het Beneteau-dealernet, waarvan Italo 
	deel uit maakt. We betaalden een paar honderd euro, hebben een 
	factuur, en hopen dat het allemaal goed gaat komen....
	
	 Zoals 
	altijd op zo'n vertrekdag staat er een aantal dingen op het programma. We 
	deden boodschappen en gaven de planten in de bakken buiten de supermarkt 
	gedestilleerd water. Inderdaad ja, gedestilleerd water. Niet dat wij nou zo 
	ontzettend begaan waren met die planten. Zoals heel zeilend Nederland 
	namelijk een tijdje terug heeft kunnen lezen in een ingezonden brief in een 
	Zeilen hebben wij (onze naam werd niet genoemd, maar wij herkenden de quote 
	uit duizenden....) onze ware aard getoond door op onze website, in het 
	openbaar dus, zonder gêne, melding te maken van het vreselijke gif dat wij 
	op de onderkant van onze boot smeren. Niet echt milieubewust dus....  
	Maar toch geven wij planten gedestilleerd water. Waarom? Nou, heel logisch. 
	In de hele supermarkt was namelijk geen ander jerrycannetje te vinden. En 
	wij wilden 100 meter verder dat jerrycannetje laten vullen met Siciliaanse 
	rode wijn uit het wijntankstation. En laten ze daar nou gewoon 
	jerrycannetjes verkopen....  
	Zie je wel, we zijn toch wel een beetje milieubewust....  
	Om 1 uur waren we 
	klaar met regelen en doen, en gooiden we de trossen los. Sardinië, here we come! 
	Met een vaartje van 7 á 8 knopen stoven we voor de wind van Palermo weg, 
	geholpen door wat stroom. Wat een genot! Het passaatgevoel was terug!!! 
	Onderweg vertelde JG dat de havenmeester aan wie hij het liggeld betaalde, 
	vertelde over 5 Nederlandse ragazzi die hier een tijdje terug in de 
	haven lagen. Mm, het is kennelijk toch een woord dat normaal ook gebruikt 
	wordt. Of het moet zijn dat de havenmeester die jongens wel erg lekkere 
	dingen vond.... 
	[Chantal]  | 
| 
	wo 7 juli | 
	Thyrreense Zee | 
	Het marifoonverkeer op kanaal 16 in de Med is ontzettend druk. Bijna continu 
	hoor je wat. Ook hier zijn warships die allerlei schepen oproepen, 
	roepen schepen elkaar of port control van een haven op, die daar dan weer op 
	reageert, of zitten onbenullen 'gewoon' wat geluid te maken ("Don't annoy me 
	while I'm fucking your mother"). Op het noodkanaal dus. Met name 's nachts 
	hoor je die marifoonpiraten. En vanwege die laatste categorie heb je echt af 
	en 
	 toe (ok, zeg maar gerust regelmatig) de neiging om dat ding uit te 
	zetten.  
	Terwijl ik dit schrijf piept er een vent met een heel hoog kopstemmetje van 
	alles wat ik niet kan verstaan. Maar de meest continue factor 's nachts is 
	toch wel Mario. Al vlak na ons vertrek uit Kreta verbaasden we ons er over 
	dat kennelijk een of andere Italiaanse marifooninstallatie zoveel bereik 
	heeft, dat we Mario konden horen. En nu nog steeds, terwijl het 
	dichtstbijzijnde landpuntje van Sicilië toch zo'n 50 mijl ver is. "Maaaaaaaaaaaarioooooooooooooo", 
	klinkt er echt om de haverklap een hijgende basstem. Maar wat Mario wil is 
	ons nog niet duidelijk geworden, want dit is het enige dat er uit komt.De 
	wind blijft in de ZO hoek zitten, en dat is lekker. Alleen jammer dat hij in 
	de loop van de middag bijna helemaal wegvalt zodat we de ijzeren genua weer 
	moeten inzetten. Maar 't is wel lekker relaxed. 
	Om 2 uur precies hebben we een ontzettende mijlpaal, maar we hebben het 
	niet eens in de gaten, dus het champagnemoment gaat ongemerkt voorbij. Pas 
	later ontdek ik dat we sinds ons vertrek uit Scheveningen 5.000 uur op zee 
	hebben gezeten. DAT ZIJN DUS BIJNA 7 MAANDEN!!!! Op zee, varend. Dat is dus 
	30% van de tijd. Niet mis..... 
	In plaats van deze mijlpaal te overdenken, maken we allerlei plannen en 
	keuvelen over de toekomst (JG vindt dat HIJ niet keuvelt, maar praat). Die 
	steeds dichterbij komt. Nog maar een maand of 2 á 3. 
	Veel mensen denken dat het behoorlijk wennen zal zijn voor ons om na dik 2 
	jaar weer 'terug in het gareel' te moeten. Doemdenkers zien ons zelfs in een 
	enorm zwart gat vallen (en eigenlijk zijn er best veel doemdenkers, merken 
	we).  
	Zelf zijn wij niet zo zwartgallig, en zien de toekomst helemaal niet somber 
	in. Kwestie van instelling denken we, arrogant als we zijn. Dit is voor ons 
	echt een sabbatical (al zouden we dit wel errrrg lang vol kunnen houden...., 
	uitgezonderd onze portemonnee dan). We zijn vast na hoogstens een maandje 
	werken weer terug in het ritme. Vast... We kunnen weer in ons oude huis, dat 
	is ook lekker. 
	Ach, de toekomst zal het wel uitwijzen.... We genieten nog even lekker. 
	[Chantal]  | 
| 
	do 8 juli | 
	Thyrreense Zee - Cagliari Sardinië   | 
	Eén van de voordelen van het feit dat we in Italië zijn, vind ik de prijs 
	van de basilicum. In Turkije ging het nog, maar in Griekenland was het zo 
	duur dat ik uit arren moede (nou ja, wat is arren moede dat je na maanden 
	geen verse basilicum te hebben kunnen kopen, dat gewoon weer kunt doen. Echt 
	een luxe hoor) een basilicumplantje op de markt kocht. Lastig, zo'n plantje, 
	want aan de ene kant wil je al die blaadjes (niet veel) in één keer 
	gebruiken, maar aan de andere kant moet het plantje natuurlijk wel groeien 
	en de basilicumvoorraad in stand houden. Nou ja, laten
	
	 we 
	het er op houden dat ik weer eens verkeerd zuinig ben geweest, want het 
	plantje is inmiddels overleden. Slechts een paar weken oud. Maar hier, HIER, 
	hier in Italië, koop je gewoon een flinke bos basilicum op de markt of in de 
	supermarkt voor een paar dubbeltjes (ja ik weet dat we tegenwoordig Euro's 
	hebben, maar het is toch zonde dat we nu geen dubbeltjes, kwartjes, knaken, 
	geeltjes, ruggen en zo meer hebben?). Ik ben er dus vrij scheutig mee. Zo 
	scheutig dat JG vandaag zei dat zelfs zijn poep naar basilicum rook. (JG wil 
	censuur, maar ik sta dat niet toe. Het verhaal over het tijdelijk verlies 
	van de dinghy in Taormina heeft ie ook al zonder Wouters en mijn instemming 
	geschrapt)O ja, de tocht. Nou, gisteravond was het gedaan met de rust. Er 
	kwam een rottig zeetje opzetten, en de wind was nogal variabel. De ene keer 
	10 knopen, de andere keer 5. En met dat rottige zeetje klapperden de zeilen 
	alle kanten op. Tot we er niet meer tegen konden, en de motor maar startten. 
	Tja, wat doet een purist? Zijn zeilen kapot laten klapperen? Dan maar geen 
	purist.... 
	
	 Nu 
	liggen we aan de kade in Cagliari, en hebben een mooi uitzicht. Vlak voor 
	ons ligt namelijk een Omani dhow, de Zinat Al Bihaar. Zeg maar de Stad 
	Amsterdam van Oman. Privé-eigendom van de sultan van Oman. Het is een 
	teakhouten dhow met allerlei bewerkte delen en vergulde tierlantijntjes. De 
	spiegel (achterkant) van het schip is het mooist, en dat is ons uitzicht. 
	s Avonds gingen we even kijken, en werden goede vrienden met de Omani 
	bemanning. Toch jammer op zo'n moment dat we niet in Oman zijn geweest. Die 
	NO moesson zat ons toen een beetje dwars. Of liever gezegd, juist niet 
	dwars, want hij was teveel noord, en dus verlegden we onze koers naar Yemen. 
	Ze zijn op de terugweg vanuit Hamburg (Sailing Hamburg), doen onderweg 
	allerlei steden aan onder het motto 'Sailing for peace'. Ze delen 
	allerlei foldertjes uit met informatie over het schip. Ook informatie 
	waarvan je je afvraagt wat je ermee moet. Zoals de fenderpositions (28 en 37 
	meter from the stern) en de filling connections (Flanged, Ø 155 mm, 4 x 16 
	mm bolts PCD 110 mm). Lekker belangrijk.  
	
	 Elders 
	in het foldertje staat het volgende: "Oman lies at the junction of routes 
	from the Gulf to India, the Red Sea and East Africa, and thus occupies a 
	prominent geographical and historical position at the entrance of one of the 
	world's greatest waterways". Laat me niet lachen, denk je dan. Maar aan 
	de andere kant .... wat voor klein pieplandje zijn wij nou eigenlijk, en wij 
	vinden ook dat we aan een van de belangrijkste wateren ter wereld liggen. OK, 
	even met beide benen op de grond dus. (Jaaaaa, maar Rotterdam....) 
	O, en over die 'historical position'! Komt ie: "The history of 
	Omani seafaring is probably as ancient as man's earliest efforts to traverse 
	the sea using mast and sail. The Gulf, therefore, is rightly called the 
	Cradle of Seafaring". En die Polynesiërs dan??? 
	[Chantal]  | 
| 
	vr 9 juli | 
	Cagliari Sardinië  | 
	
	 "We 
	zouden eigenlijk een stappenteller moeten hebben", zei JG vanochtend, "het 
	zou wel eens leuk zijn om te weten hoeveel we lopen op deze reis". We regen 
	inderdaad wederom de kilometers aaneen op onze ontdekkingstocht door 
	Cagliari. Echt heel gestructureerd doen we dat niet hoor. Wij vinden het 
	heerlijk om zo door de stad te struinen, en vinden we een straatje leuk, dan 
	gaan we daar in. We mijden de grote straten en meest uitgesproken 
	winkelbuurten een beetje, kiezen juist de achterafstraatjes, snuiven de 
	sfeer op, kijken af en toe op de kaart waar we zijn, en als er toevallig een 
	bezienswaardigheid in de buurt is, gaan we erop af.  
	Tegen een uur of 1 is het echt te heet geworden, en lopen de straten leeg. 
	Wij proberen ons aan te passen, en lopen weer terug naar onze boot voor de 
	siësta.  
	Echt ideaal liggen we overigens hier in Cagliari. We wilden eigenlijk in de 
	binnenhaven liggen, die vlak bij het
	
	 centrum 
	is. Maar hoewel er wel plek was, waren er geen pick-up-lijnen of moorings 
	meer vrij (en ankeren tussen al die lijnen staat garant voor troubles 
	bij het ophalen van je anker, dus dat is geen optie). We liggen nu dus net 
	buiten de binnenhaven aan de kade. Wij vinden het wel prima. Op een 
	steenworp afstand van de stad, gratis en voor niks. De drie marina's die 
	zich in de haven bevinden kunnen dat niet zeggen.
	"Saldi", "Saldi!", schreeuwen de etalages mij vanochtend toe.  
	Hoewel ik in Nederland een intense hekel heb aan de uitverkoop (veel te 
	druk, oude collecties en als je al iets vindt is jouw maat altijd weg), laat 
	ik het me hier geen twee keer zeggen. Ik heb nog steeds een stapel flink 
	gekrompen shirtjes in de kast liggen, die eigenlijk alleen geschikt zijn als 
	poetslap, dus ik had nog wat te goed. Vind ik. Gelukkig vond JG dat ook. 
	Shoppen doe ik het liefst alleen, dus ging ik na de siësta alleen op pad. 
	Van JG kreeg ik de dringende boodschap om alleen maar dingen te kopen die 
	handig zijn op de boot, en een quotum van 6 stuks. Ik ben uren weggeweest, 
	en heb me niet helemaal aan de boodschappen van JG gehouden.... Maar JG 
	heeft er ook wat aan. Hij loopt nu weer naast een breed lachende dame met 
	nieuwe kleertjes. 
	[Chantal]  | 
| 
	za 10 juli | 
	Cagliari Sardinië  | 
	Omdat we nog steeds een beetje brak zijn van de slechte nachtrust tijdens de 
	trip van Sicilië naar Sardinië, slapen we een beetje uit. Niet te lang, want 
	we willen naar de markt. Het is gek, maar markten oefenen een 
	onweerstaanbare aantrekkingskracht op ons uit. Waar we ook zijn, als er 
	markt is, dan zijn wij erbij. Ook vandaag dus, en we knoopten er nog wat 
	kilometers aan vast door de stad te doorkruisen. 
	
	 's 
	Middags stond eigenlijk het bijwerken van de website op het programma, maar 
	Nagib (Omani zeeman) en John (de Engelse engineer op het Omani schip) kwamen 
	buurten. Gezellig, en boel tech-talk, en toen was de siësta alweer 
	voorbij. Dan maar alleen de mail binnenhalen in het internetcafé.  
	Nou, NIET dus. Het is echt bijzonder lastig om een internetcafé te vinden 
	waar we de laptop aan het net kunnen hangen. De internetcafés zijn hier 
	sowieso al niet erg dik gezaaid (en dúúr), maar het wordt toch echt heel 
	lastig. We vinden eigenlijk dat we veel te veel tijd moeten besteden voordat 
	we eindelijk kunnen internetten. Als je niet uitkijkt ben je bijna permanent 
	de omgeving aan het scannen op internetcafés, en loop je ze één voor één 
	binnen om te kijken of we er ook terecht kunnen met een laptop. Dat laatste 
	is nodig, want vanwege de manier waarop dingen geregeld zijn op de server 
	waarop onze website staat, kunnen we de website alleen met onze eigen laptop 
	uploaden. Hopelijk kan dat worden gewijzigd, maar vooralsnog is het niet 
	anders.  
	
	 Geen 
	mail dus, geen website. Wel 10 minuten internetten voor 2 euro. 
	O, wisten jullie dat JG zichzelf Il Capitano heeft gedoopt? Ik ben 
	akkoord gegaan, maar dan wel met de volledige titel Il Capitano con la barba 
	grigia (oftewel kapitein Grijsbaard). Hij is 'm nu aan het scheren, hoor ik. 
	Die reisboeken en pilots kloppen echt niet hoor. Dat vonden we al van de 
	verhalen over de stugge Kretenzers en Sicilianen, maar dat Sardijnen in 
	eerste instantie terughoudend zouden zijn, daar merken we ook totaal niets 
	van. Wij ontmoeten alleen maar vreselijk vriendelijke en behulpzame mensen. 
	Zo ook de buskaartjesverkoper in het hokje naast dat van de autoverhuurder 
	die dicht was. Hij wist dat het andere kantoor wel open was, en bood aan om 
	voor ons te bellen. Terwijl JG sprak met de autoverhuurder vond de jongen 
	het leuk om zijn Engels te oefenen in een gesprekje met mij. Het gevolg was 
	wel dat toen wij klaar waren, er een hele rij andere mensen klaarstond die 
	ook voor de autoverhuurder kwamen. De jongen keek ons een beetje wanhopig, 
	maar nog steeds lachend na.... 
	[Chantal]  | 
| 
	zo 11 juli | 
	Cagliari Sardinië  | 
	
	 Vandaag 
	trokken we er met een huurautootje op uit. Wat een grappig karretje, zo'n 
	Nissan Micra. Het reed fantastisch en de boordcomputer is nog geavanceerder 
	dan die we in onze beide Saabs hadden.We reden de route die Gesuino ons 
	mailde (waarvoor dank!), de Sardijnse neef van JG. Een mooie route met 
	schitterende panorama's, zoals hiernaast, en een aantal tussenstops.  
	Eén daarvan was Nora, waar een zeer uitgestrekte archeologische site is met 
	ongelofelijk veel resten van een havenstadje uit de Romeinse tijd. Het zou 
	erg indrukwekkend zijn als je er enige informatie over kreeg. Die je dus 
	niet kreeg (ca 5 nauwelijks leesbare borden, geen foldertje, geen 
	rondleiding, niets)
	
	 ondanks 
	de flinke toegangsprijs en de gelden van de Europese Gemeenschap. Jammer. 
	Het zal trouwens wel aan ons liggen, maar we hebben tot twee keer toe, 
	ondanks bewegwijzering, zonder succes geprobeerd andere archeologische sites 
	te vinden. De eerste, een nuraghe (een toren-achtig bouwwerk uit de 
	Nuragische tijd, in het bronzen tijdperk), zouden we echt wel herkend 
	hebben, maar bij de tweede, de 'Giants Tombs', hebben we waarschijnlijk wel 
	op de juiste plek gestaan maar zagen we het gewoon niet. 
	Maar het ouderlijk huis van Gesuino hebben we wel gevonden. Toch? 
	We namen langs de kust de
	
	 gelegenheid 
	te baat om langs de route te kijken naar de ankerplekken en havens die we 
	nog zouden kunnen aandoen voordat we richting Zuidoost Spanje (met 
	misschien een tussenstop op de Balearen) gaan. En besloten dat we lekker in 
	Cagliari blijven liggen tot de tijd rijp is. Eerst moeten we trouwens onze 
	stagen nog krijgen. 
	In het binnenland reden we door een gebied met talloze verlaten mijnen, 
	wat een desolaat gezicht, en reden terug door de bergen richting Cagliari. 
	's Avonds kwamen onze Omani vrienden langslopen, en gaven ons twee 
	Spaanstalige boeken over Oman, nog twee foldertjes en twee lelijke plastic 
	borden met afbeeldingen van Omani kastelen. Schattig hè?  
	[Chantal]  | 
| 
	ma 12 juli | 
	Cagliari Sardinië  | 
	In het stuurboord gangboord, tussen de kuip en het spatzeil, kun je het 
	teakdek nauwelijks meer zien. Ook de kuip is net een zandbak. Fijn dat we 
	teak hebben, want dan zie het niet zo goed. Regelmatig afborstelen voorkomt 
	niet dat we steeds het gevoel hebben (bijna dan) dat we op het strand lopen. 
	Het waait de laatste dagen flink, en het is
	
	 zelfs 
	af en toe fris. Ons kajuitdak is op gelijke hoogte met de kade, dus het 
	gruis van de kade waait lekker op onze boot. Een paar spetters regen maakte 
	het karwei af: onze boot ziet er niet meer uit. Af en toe horen we een hevig 
	gerikketik, wanneer een klein wervelwindje de deeltjes tegen het spatzeiltje 
	of de bimini doet tikken. De luiken in de kajuit en punt houden we al 
	angstvallig dicht, maar door raampjes bij de kombuis en vooral de natte cel 
	komen er de nodige doses troepjes binnen. De natte cel ziet er dan ook niet 
	uit. Stofzuigen en schoonmaken doen we wel, maar het is water naar de zee 
	dragen. Tja, gratis dicht bij de stad liggen heeft zo zijn prijs.... Maar we 
	vinden het nog steeds prima.We doen een dagje weinig, werken de website 
	bij en tikken wat mailtjes, en gaan wederom op zoek naar een internetcafé 
	waar we de website kunnen up- en onze mail kunnen downloaden. En zoals 
	jullie merkten lukte dat.  
	We lezen in onze mail dat we vanaf nu ook de website kunnen uploaden vanaf 
	een andere computer dan onze eigen laptop, en dat vergemakkelijkt het een 
	boel. Jeroen, bedankt!!!! 
	[Chantal]  | 
| 
	di 13 juli | 
	Cagliari Sardinië  | 
	Het is weliswaar geen vrijdag, maar wel de 13e... Afgelopen 
	week zijn we langs de locale Beneteau-dealer gelopen (die gek genoeg in de 
	stad zit) waar onze stagen naartoe zouden worden gestuurd. We troffen het 
	pand echter verlaten aan, met rolluiken voor de deur en ramen. Navraag bij 
	de bar ernaast leerde dat ze niet dachten dat het bedrijf een dezer dagen 
	open zou zijn. Hebben wij weer....  
	Maar toen we belden naar het nummer dat we van Italo (onze man in Palermo) 
	kregen, nam er wel iemand op. De man wist ervan, en zou het in de gaten 
	houden. We spraken af de volgende dag terug te bellen. En zo ging het nu al 
	dagen. We belden steevast elke ochtend, en vaak ook nog 's middags. Maar nog 
	steeds geen stagen. We begonnen een beetje met samengeknepen billen af te 
	wachten, want na woensdag is de wind richting Spanje gunstig. We hadden nog 
	geen flauw idee of de stagen überhaupt al gemaakt waren, of ze verstuurd 
	waren, en waar naartoe. Hebben wij weer... 
	
	 En 
	nou komt de grap. Ze waren hier al vanaf de negende. Hebben wij weer..... 
	Dat is de dag nadat wij er waren geweest. Iemand had de stagen in ontvangst 
	genomen en het vergeten te zeggen tegen de baas, met wie wij elke keer 
	spraken. 
	We haalden ze gelijk op, en JG maakte in de zaak de verpakking open om te 
	kijken naar het type terminal. Hmmm. 
	Eenmaal op de boot hebben we ze onmiddellijk in de mast gehangen. En zie 
	hiernaast het resultaat. Ach, het is eigenlijk niet of nauwelijks te zien. 
	De kop van de terminal is te groot voor de mastplaat. Ze passen er wel 
	doorheen, maar ze blijven niet ín de mastplaat hangen, maar er net achter. 
	Met als resultaat dat ze niet goed kunnen draaien als dat nodig is, te wijd 
	uit de mast komen, er dus een weliswaar klein maar zeker knikpunt is waar de 
	staaldraad uit de terminal komt. Hebben wij weer.... 
	Ik kan er niet eens meer kwaad om worden. En ik wil ook helemaal niet 
	optellen hoeveel geld we nou al hebben uitgegeven aan die $#%#$%-stagen. Een 
	beetje dubbel is ons gevoel: een beetje moedeloos, maar eigenlijk 
	voornamelijk gelaten. Maar dat laatste moet natuurlijk niet, want dat is de 
	kop in het zand steken. 
	Dus wat nu? Nieuwe, bijpassende mastplaten bestellen? Van een systeem 
	waarvan sommige tuigers zeggen dat het niet het beste systeem is? En waar 
	dan, in Cagliari, of de Balearen, of Spanje? En moeten we wel gaan varen met 
	deze stagen? Aan de andere kant, stel dat we andere mastplaten doen, dan 
	hebben we niets meer aan onze gestaag groeiende voorraad stagen (let op de 
	woordspeling....). 
	[Chantal]  | 
| 
	wo 14 juli | 
	Cagliari Sardinië  | 
	JG belde met Italo over de stagen. Italo belde met de tuiger die onze stagen 
	had gemaakt.  
	"Ja, er zijn verschillende maten, maar ik wist niet welke, dus heb ik maar 
	de grootste gepakt, dan konden ze altijd bijgevijld worden". 
	Bijgevijld worden!!!!!???!!! Van 40 mm naar 31 mm?
	
	 We lazen eergisteren de 
	website van de Vagebond, plus een 
	e-mail. En lazen dat je bij tegenslagen aan karaktervorming doet. Dat ging 
	weliswaar niet over ons, maar over hen (een zeeeeeer herkenbare ervaring bij 
	de kapper), maar ok, die houden we er in: al dat gedoe met die stagen is ERG 
	goed voor onze karaktervorming. Dat klopt trouwens best wel, want ik werd er 
	niet eens meer stresskippig van. Misschien is er toch nog hoop.... 
	René en Helga van de Vagebond zijn dit jaar vertrokken voor 2 jaar zeilen, 
	in de Middellandse Zee en een rondje Atlantic. Via de mail hebben we al 
	maaaaanden geleden contact gekregen, en we zijn al tijden fan van hun site. 
	Net als wij houden ze een uitgebreid dagboek bij, dus we hebben een beetje 
	het gevoel dat we ze kennen. Kijk maar eens, dan hoeven jullie niet af te 
	kicken als we weer terug zijn. Dat hoeft trouwens sowieso niet, want onze 
	vrienden Thomas, Els en Luna van de
	Mercator zijn ook nog een jaar onderweg als wij al weer terug zijn, en 
	die verhalen zijn echt een enorm genot om te lezen en gedoseerd met een 
	flinke dot humor.  
	We zullen straks wel een beetje jaloers worden op die lui.... 
	OK, genoeg geslijm. Kappen nu. 
	
	 Het feit dat we met andere mastplaten niets hebben aan onze gigantische 
	voorraad reservestagen, is de doorslaggevende factor om dat niet te doen. We 
	gaan dus varen met de huidige nieuwe stagen, waarvan Italo zegt dat het geen 
	kwaad kan zolang ze niet uit de mast kunnen. Nou, dat kunnen ze niet. 
	De windvoorspelling is nog steeds gunstig om naar ZO Spanje te zeilen. 
	Hopelijk blijft ie dat een paar dagen, dan kunnen we in een keer door naar 
	Cartagena (de tweede Cartagena op onze reis, vonden we een must!). Anders 
	een tussenstop op de Balearen. Voor de goede orde, we gaan het oceaanlogboek 
	niet gebruiken. 
	[Chantal]  | 
| 
	do 15 juli | 
	Cagliari - Capo di Pula Sardinië  | 
	Ons vertrek uit Cagliari wilden we gisteravond afsluiten met een etentje. Ik 
	tutte me helemaal op, trok een witte 
	
	 broek aan (want wanneer kun je die 
	anders aan op een boot), en completeerde het geheel met mijn Pacific Pearls. 
	Ik haalde zelfs mijn hoge hakken tevoorschijn uit de kast, waarin ze al 2 
	jaar nodeloos liggen. En het wordt nog gekker, ik trok ze zelfs aan. Maar 
	even testlopen op de boot om te kijken of dat nog gaat na 2 jaar, nee dat 
	gaat niet. Ik vind vrouwen die hoge hakken aan hebben maar er niet op kunnen 
	lopen vreselijk, dus trok ik ze maar weer uit. JG zag het hele tafereel aan, 
	en haalde zijn schouders op.  
	In elk geval hebben we zalig gegeten, en liepen weer terug naar onze 
	Pinical, langs onze Omani vrienden. Die zwaar teleurgesteld waren dat we de 
	volgende ochtend zouden vertrekken, want er zou 's avonds een feest zijn. 
	Compleet met oosterse danseressen. Hè jammer inderdaad, maar ja. We bleven 
	nog even bij ze zitten op het muurtje, en sloegen het tafereel gade. De 
	mannen zaten in een kring, tammetjes erbij waarop lekker getamd werd, en het 
	ritmische, en vooral ook aritmische geklap in de handen, gecompleteerd door 
	zingende stemmen. Sfeertje wel. Maar we wilden de volgende ochtend vroeg 
	weg, dus we hielden het na een tijdje wel voor gezien.En dus was vandaag 
	de dag dat we Italië zouden verlaten. Ik vond het al een geweldig land, en 
	ben blij dat JG er net zo gecharmeerd van is. Dat schitterende taaltje (ga 
	ik ECHT leren als ik thuis ben), mensen die druk kwetteren met behulp van 
	een boel armgebaren, mooie mensen, mooi land, mooie cultuur, mooie kunst. 
	Ja, wat is er eigenlijk niet mooi aan Italië? Ja, het eten, dat is 
	LEKKER!!!! 
	Maar de oplettende lezer las het goed: zouden verlaten.  
	
	 "Het enige weer dat 
	je voor het kiezen hebt, is het weer bij vertrek", een gevleugelde uitspraak 
	van een ervaren cruiser die we ooit hoorden. De 20-25 knopen die we 
	vanochtend op onze neus kregen na vertrek uit Cagliari hadden wij niet 
	uitgekozen, en dus liggen we nu, een mijl of 16 verder naar het zuiden. Onze 
	gedachte was dat die Romeinen vast wel hadden nagedacht over waar ze een 
	havenstad zouden stichten, en nu liggen we dus geankerd bij Nora, het 
	Romeinse havenstadje waarvan we de resten eerder deze week bekeken. 
	Vergezeld van onze badeend. Dat is een meeuw, die het maar raar vindt dat 
	die witte pinnacle-rock zo van plaats verandert dat hij toch elke 
	keer weer in de wind op het water drijft. 
	[Chantal]  | 
| 
	vrij 16 | 
	Capo di Pula - Middellandse Zee | 
	
	 "Kan het nou nooit een keer normaal?" Doodziek wordt je ervan. Gisteren was 
	de voorspelling NW 2, draaiend oost en variabel. Niet gek als je naar het 
	zuidwesten moet. En waar kwam die wind vandaan? Juist, zuidwest, en gelijk 
	5-6 Bft.......Daar kunnen watten als wij niet tegen.Vanochtend opnieuw 
	vertrokken. "Oost 3, draaiend noordoost 4". Klinkt opnieuw goed, nietwaar? 3 
	Uur later trekken we het 2e rif erin, zetten de kotterfok bij en halen even 
	later zelfs het grootzeil maar helemaal naar beneden. Opnieuw 5-6 Bft, maar 
	nu uit het oosten. Dat is tot daar aan toe, het schiet zelfs wel lekker op, 
	maar met de wind kwamen hele korte, warrige en 
	
	 steile golven, die niet uit de richting van de wind 
	kwamen, maar ons schuin van achteren, bijna dwarsscheeps namen. De 
	arme Pinical werd alle kanten opgesmeten en wij zetten ons schrap en hielden 
	ons krampachtig vast. Zelfs de Windpilot had erg veel moeite koers te houden 
	(met harde wind gaat dat juist erg goed). Bij een hele gewelddadige zwieper 
	hoor ik achter mij een geommel en als ik me om draai zie ik nog net de 
	outboard in het water plonzen. "What the fuck...???" De motor van de dinghy 
	zit op een teakhouten plaat gemonteerd die op zijn beurt weer met 3 beugels 
	aan de hekstoel is gebout. Die 3 bouten zijn kennelijk (zonder waarschuwing) 
	alle 3 gebroken waardoor de plaat (en dus motor) los raakten. "Niets aan de 
	hand" zie ik je 
	 denken "voor dit soort shitdingen hebben ze toch altijd de 
	motor met een lijntje geborgd aan de beugel?" #&#!%&*$# deze keer dus niet, 
	GVD!  
	OK, het was een oud beestje, het zag er niet meer uit, maar hij deed het nog 
	meer dan prima, was goed onderhouden en gesmeerd en startte altijd.  
	Zucht. Murphy houdt echt van vrijdagen, het kan niet anders.... 
	[JG] 
	"Never leave on Friday", een motto dat veel cruisers in acht nemen. 
	Zelfs de Dashews. Ondanks het feit dat wij niet bijgelovig zijn, grapten JG en ik vanochtend 
	tegen elkaar dat we toch echt niet vandaag, maar gisteren zijn vertrokken, 
	en dat we alleen even 
	 hebben gepauzeerd.  
	En dan dit. 
	"Rare vis", zal de zeebevolking gedacht hebben toen ze onze 
	buitenboordmotor voorbij zagen komen. Nadat ik JG naar de achterkant van de 
	kuip zag vliegen zag ik even een twijfelachtige uitdrukking op zijn gezicht. 
	"Nee, die zinkt, dat kun je vergeten", zei ik. Weg is weg.  
	Shit, shit, shit. Toegegeven, we zitten weer in het gebied van de havens en 
	marina's, maar aan ons eigen anker liggen is toch wel een van de fijnste 
	dingen. Met zicht op het einde van onze reis, 
	voor nog geen 3 maanden, moeten we dan wel voor die paar keer een andere outboard kopen? Je wilt niet uitrekenen hoe duur die mijltjes 
	
	 worden die je 
	daarmee vaart..... Maar geen outboard vinden we ook geen optie. Roeien gaat 
	nog als het niet hard waait en de kant niet ver is, maar helaas wordt niet 
	altijd aan die voorwaarden voldaan. 
	We zuchtten en steunden, wat een k..zee. Waar komt dit nou vandaan? Nee, 
	we zijn nog steeds niet te spreken over de Middellandse Zee als 
	cruisegebied. Ja, het niet-zeilen wel, maar het zeilen niet. Geef ons maar 3 
	oceanen. We smeekten Neptunus om een wat rustiger zeegang, hij had tenslotte 
	al een fors offer van ons gehad, maar hij vond het kennelijk nóg niet genoeg. 
	K.., K.., je weet wel, die met die peren. 
	Dat dacht ik ook toen ik 's avonds bij mijn eerste wacht naast onze boot 
	een tonnetje voorbij zag komen met een 
	
	 lichtstaafje erop. Krijg nou wat, 
	even verderop zag ik nog meer tonnetjes, en een heel eind verderop nog een 
	lichtje. Een drijfnet!! Actie was gelukkig niet nodig, maar welke gek zet er 
	nou nog drijfnetten uit? En dan zo slecht zichtbaar. Ik had net 2 minuten 
	daarvoor nog uitgebreid om me heengekeken, en niets gezien. Niet vreemd 
	overigens, met zo'n zeegang. De lampjes zijn zwak en verdwijnen om de 
	haverklap achter een golf, en de tonnetjes zijn wit en lijken op de witte 
	koppen op de golven. Geen radarreflector eraan. Krijgen we dat weer, dan kun 
	je dus niet om de zoveel tijd eens een blik naar buiten werpen en op de 
	radar kijken. Maar gelukkig zeilen we, dus geen risico op een net in de 
	schroef. Maar of je er zo gemakkelijk uit komt als je er eenmaal in 
	verstrikt raakt?? Later in mijn wacht zag ik er nog meer, maar daar bleef 
	het gelukkig bij. 
	[Chantal]  | 
| 
	za 17 juli | 
	Middellandse Zee | 
	Slechte nachtrust. Al dat onrustige geschommel van het ene naar het andere 
	gangboord. Dat kon er nog wel bij, ik slaap al een paar nachten slecht. Moe 
	moe moe. En ietwat zeeziekerig, ook al is de zee wat genormaliseerd. Vast 
	een oorzakelijk verband met die vermoeidheid. 
	Ook JG heeft zijn dag echt niet, is ook moe, en voelt zich niet echt jofel. 
	Maar we zeilen tenminste, en we gaan best hard de goede kant op. En we zien 
	zowaar de allergrootste schildpad van onze reis. 
	[Chantal]
	
	 004˚ 16 
	minuten Oost. De lengtegraad 
	van ons vertrek uit Scheveningen. Dat betekent, inderdaad (!), dat we 
	vandaag, 17 juli om exact 22: uur Nederlandse tijd "officieel" de wereld 
	rond zijn!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 
	Het was ons er niet om te doen, en we zijn er ook nog niet, maar toch 
	voelt het wel een klein beetje bijzonder. Ook al ligt Chantal te slapen en 
	zoek ik een droge plek in de door de dauw nu al kletsnatte kuip terwijl we 
	oceaanachtig voortjakkeren onder een gereefde genua en kotterfok en een 
	oceaanachtig rollende Pinical, het is een mooi moment. 
	[JG] 
	Wat nou, lag ik te slapen. Niet dus. Nog steeds het geschommel, dat weer 
	is toegenomen. Om 10 voor half 10 zie ik JG de achterkajuit binnenkomen: "Wichie", 
	fluistert ie terwijl hij me een kusje geeft, "gefeliciteerd". "Zijn we 
	rond?", fluister ik terug. Waarom fluister ik eigenlijk? We moeten het van 
	de daken schreeuwen!!! In nog geen 2 jaar hebben we de aarde gerond, in 
	precies 27.023 mijlen. 
	Raar gevoel, het voelt helemaal niet als een feestelijk moment. Dat komt 
	natuurlijk ook wel doordat we beiden onze dag niet hebben, en omdat het 
	moment zich voordoet tijdens de nachtwacht, maar vooral omdat het zo 
	ongrijpbaar is. Het zal veel echter voelen wanneer we ons eigen pad gaan 
	kruisen. 
	[Chantal]  | 
| 
	zo 18 juli | 
	Middellandse Zee | 
	
	 "Plons" hoorde ik vanochtend aan alle kanten. De wind was flink afgenomen en 
	bovendien gedraaid; we sukkelden 
	nog een beetje voort en ik wachtte met 
	zeilen wisselen en hijsen om Chantal nog even te laten slapen. Het geplons 
	kwam van allemaal vissen die rond de boot uit het water sprongen. Volgens 
	mij waren het Bonito's. Een mooi gezicht, al dat gespeel. Maar ja, met 
	spelen alleen kom je er niet, dus snel de vislijn uitgegooid. Wij moeten ook 
	eten immers. Ik geloof dat ze het wel een goede grap vonden, zo'n gekleurd 
	dingetje in het water aan een lijntje. Ze bleven er omheen springen en ik 
	verdenk ze er zelfs van dat ze de lijn als springtouw gebruikten. Dit ging 
	uren door, maar bijten, ho maar.  
	
	 [JG]Ik weet wat het was: ze buitelden om onze boot heen om ons feestje 
	met ons te vieren. En later op de dag spotten we zowaar een briesende walvis 
	die ook van de feestpartij wilde zijn. Een walvis??!! Hier???? 
	De wind nam in de vroege ochtend af tot 3 knopen, en de motor verrichte 
	een tijdje nuttige inspanningen. Na de windstilte kwam de wind uit het NW. 
	Niet te hard, gewoon lekker relaxed aan de wind zeilen. Tergend langzaam 
	ruimde hij weer richting NO. Allemaal nog lekker relaxed maar zeker niet 
	langzaam. Mooi, kon ik een feestmaaltje bereiden. Eén van mijn betere 
	creaties, al zeg ik het zelf (zie 
	receptenpagina). 
	[Chantal]  | 
| 
	ma 19 juli | 
	Middellandse Zee - Cartagena Spanje  | 
	
	 Laatste dag van de trip. Duurt altijd lang. We motoren bijna de hele dag 
	omdat de wind er genoeg van had, en we vinden het wel weer welletjes. We 
	leggen nog net bij daglicht aan in de haven van Cartagena. En gaan slaaaaaaapen.... 
	[Chantal]PS: O ja, we zijn sinds vandaag weer op het westelijk halfrond. 
	De laatste keer dat we ons daarop bevonden was op 28 augustus vorig jaar, 
	bijna een jaar geleden dus, toen we bijna in Fiji waren. We zullen beloven 
	dat we niet weer een jaar op dit halfrond blijven. OK?  | 
| 
	di 20 juli | 
	Cartagena Spanje  | 
	Onze eerste stappen op het Europese vasteland in bijna 2 jaar zetten we 
	hier. In Nieuw Cartago, het huidige Cartagena, dat werd gesticht door, je 
	raadt het al, de Carthagers. Dit werd hun nieuwe
	
	 uitvalsbasis 
	nadat ze in de eerste Punische oorlog verdreven waren van hun nederzettingen 
	op Sicilië, Sardinië en Corsica. (Dat is ook nog zoiets wat ik nog helemaal 
	niet gemeld heb. Je wordt helemaal tureluurs als je over de historie van die 
	eilanden leest: Phoeniciërs en Carthagers, Romeinen, Vandalen, Byzantijnen, 
	Arabieren, je wilt niet weten wie allemaal over die eilanden wilde heersen. 
	Hier in zuid Spanje was de mix ietsje anders, maar niet minder kleurrijk. 
	Visigothen, Moren, noem maar op.)  
	Cartagena was de plek waarvandaan Hannibal zijn legendarische veldtocht (je 
	weet wel, die met olifanten) begon, over de Alpen naar Rome. Maar die 
	Romeinen waren niet gek, en vielen achter zijn rug zijn troepen in Spanje 
	aan, en wonnen het zuiden van Spanje weer terug. Nooit geweten dat de 
	keizers Trajanus, Hadrianus en Theodosius van Spaanse afkomst waren. En de 
	beide Seneca's waarvan ik vroeger de vertalingen moest maken idem dito (dat 
	waren geen leuke vertalingen geloof ik. Die met Hannibal erin waren veel 
	leuker. Van wie waren die ook al weer??)! En ik altijd maar denken dat die 
	Romeinen Italianen waren.Vandaag startten we onze queeste naar een 
	tweedehands buitenboordmotor. We hebben zo'n 5 watersportzaken gehad, en 
	daarbij nagenoeg de hele stad gezien, maar onze pogingen bleven vruchteloos. 
	Nieuwe, ja, die hebben ze wel. Maar geen tweedehandse. Ook probeerden we 
	klembeugeltjes te krijgen om een nieuwe motorsteun (die we ook moeten 
	kopen/maken) aan de hekstoel te kunnen demonteren. We herinneren nog wel hoe 
	lang onze zoektocht daarnaar in Nederland duurde, want onze hekstoel is van 
	dikkere RVS-buis gemaakt dan gebruikelijk is.  Ook dat is dus nog niet 
	gelukt. Soms kan je heel veel tijd besteden aan dat soort onbenullige 
	dingen. 
	
	 Maar 
	we zagen wel veel van Cartagena, en het beviel ons wel wat we zagen. Het is 
	geen toeristische stad, al wil Cartagena dat wel worden. Het is ongelofelijk 
	hoeveel er in deze stad wordt geïnvesteerd. Overal om je heen zie je 
	monumentale panden opgeknapt worden, er zijn mooie parkjes, een echte 
	boulevard, veel nieuwe horecapandjes met een leuke speelse architectuur, 
	leuke kleine straatjes en mooie brede boulevards, een Moors kasteel, een 
	enórme El Corte Inglés (de bijenkorf van Spanje), en er is en wordt veel aan 
	stadsvernieuwing gedaan, maar wel op een goede manier. 
	[Chantal]  | 
| 
	wo 21 juli | 
	Cartagena Spanje  | 
	Soms kan ik met de stomste dingen zo blij als een kind zijn. 
	
	 Voorbeeldje.
	 
	De pitten van ons Force 10 gasfornuis zijn al tijden aan het roesten en 
	stukken bij beetje komt het emaille eraf. Laten we zeggen veel stukken en 
	beetjes. Je werd er helemaal tureluurs van als je het gasfornuis 
	schoonmaakte, want het hele gasfornuis lag elke keer vol. Afgezien van het 
	feit dat je van de Rolls Royce onder de scheepsgasfornuizen niet verwacht 
	dat ze niet tegen een zoute lucht kunnen, denk je: "Geen nood, dan bestellen 
	we wel nieuwe en laten we die door ons bezoek meenemen". Zo gezegd zo 
	gedaan, en voor de zekerheid even geïnformeerd naar de prijs. TOINK! 
	Zevenendertig Euro vijftig per stuk. Maal 3 stuks. Dan maar geen nieuwe, dan 
	blijven we nog wel even doorhannesen met de oude pitten. 
	Maar in Cagliari gebeurde er een wondertje toen we een zaakje zagen met een 
	pakje pitten in de etalage. We namen de maten op en de pitten mee, en het 
	was onvoorstelbaar. Tussen de tientallen verschillende soorten pitten die 
	het zaakje op voorraad had zaten zowaar pitten die op ons gasfornuis passen. 
	Terwijl we er niet eens naar op zoek waren. Voor 20 procent van de prijs van 
	de originele pitten.  
	Kijk, daar kan ik nou ZO blij van worden. 
	
	
	 Vandaag 
	gebeurde het weer. Nadat we ons de blaren op de voeten hadden gelopen (ik 
	letterlijk, JG figuurlijk) door Cartagena, besloten we ook nog boodschappen 
	te doen.  
	"Ik zie hem al", zei JG op een bepaald moment toen we met een stadskaartje 
	in de hand op zoek gingen naar de Carrefour. 
	"Waar? Ik zie nog niks". 
	Hoezo blind..... Zo'n hypermarkt is toch slecht te missen. 
	En als je dan binnen bent! Zooooo groot. Supermarktmeiden rijden rond op 
	rolschaatsen, zo groot. Als ik een slecht humeur zou hebben gehad, dan zou 
	het er op slag van 
	 omslaan. 
	Helemaal opgetogen cross ik dan door de supermarkt met de boodschappenkar 
	die ik schaamteloos vol stop met allerlei lekkernijen. Het gros van wat er 
	in die kar zit is niet noodzakelijk.  
	En daar kan ik nou ook ZO blij van worden. 
	En daarna was het dus echt heel erg passend om eigen tapa's op de boot te 
	eten. 
	We vinden het hier trouwens reuze gezellig aan de steiger. Weer een 
	beetje de gezelligheid van cruisers onder elkaar. Dat hebben we een tijd 
	niet gehad, en we genieten ervan. Maar ja, er is een tijd van komen en een 
	tijd van gaan. Morgen vertrekken we alweer. 
	[Chantal]  | 
| 
	do 22 juli  | 
	Cartagena - Carboneras Spanje  | 
	
	 Lekker 
	zeilen!  
	Hoog aan de wind, halfwinder, uitgeboomde genua links en recht, weer hoog 
	aan de wind, het leek wel een dagje IJsselmeer. Lekker spelen dus. We hadden 
	zo'n 55 mijl voor de boeg, dus we moesten de vaart er wel een beetje 
	inhouden om bij licht aan te komen. Toen de wind aan het einde van de dag 
	helemaal inzakte lukte dat met behulp van de heer V. Penta nog prima. Niets 
	geen marina, gewoon een grote moderne (EG-geld) vissershaven waar we 
	langszij konden bij het gesloten pompstation.  
	Klein, schattig plaatsje met enkel wat Spaanse toeristen en waar de kleine, 
	witte huisjes nog lekker aan het strand staan. Wat dit plaatsje echter 
	bijzonder maakt is dat Don Quichote hier kennelijk wél een succesje heeft 
	geboekt! Zie foto: dat heeft ie toch maar even knap gedaan ! :-) 
	[JG] | 
| 
	vr 23 juli | 
	Carboneras - Almería Spanje  | 
	
	 We 
	volgen al dagen met argusogen het weerbericht. Dat doen we natuurlijk altijd 
	al, maar nu extra. Het waait namelijk al dagen uit het Oosten, en dat is 
	precies wat je wilt hebben om door de Straat van Gibraltar te varen. De 
	omstandigheden zijn helemaal ideaal omdat er al een tijd een oostenwind 
	staat, zodat de permanente stroming uit het westen in de straat (vanwege de 
	verdamping van de Middellandse Zee wordt er permanent water vanaf de Oceaan 
	aangevoerd) niet meer zo sterk zal zijn. Eigenlijk hebben we dus haast om 
	daar te geraken. Maar aan de andere kant wil je ZO Spanje ook niet compleet 
	overslaan. Ik vind het absurd, maar ik raak er helemaal gestresst van. Want 
	volgens de statistieken waait het bij Gibraltar ongeveer even vaak vanuit 
	het Westen als uit het Oosten. En dus is mijn redenering dat als al het zo 
	lang uit het oosten waait, het dan daarna ook lang uit het westen zal 
	waaien. En ik heb geen zin om aan die Costa del Sol te moeten blijven 
	hangen, want dat is nou niet bepaald het meest interessante deel van Spanje. 
	Waar maak ik me nou in hemelsnaam druk over?!?!?!? Dit gaat echt helemaal 
	nergens over.En dat weer. Het lijkt wel alsof het elke dag vochtiger 
	wordt. Vandaag is het compleet witgrijs om ons heen. De lucht is helemaal 
	zwanger van het vocht. Je kunt het nog net geen mist noemen, al is het zicht 
	abominabel slecht. Zo'n
	
	 1 
	a 2 mijl. Dat is wel goed te zien op de foto hiernaast. 
	Sinds vanochtend is het nogal koel. Er hangen lage wolken om de bergen (als 
	je die al kunt zien). We vragen ons af of dat een voorbode is voor de 
	Levante (een sterke Oostenwind). Op één voorbode na (we hebben geen zware 
	deining) voldoet dit beeld aan alle voorboden voor de Levante die in de 
	pilot staan genoemd. 
	Wij zijn ondertussen weer de hort op, van Carboneras langs de Costa 
	Blanca naar Almería, zo'n 45 mijl verder. De wind is al van bijna alle 
	kanten gekomen, en varieert tussen de 1 en de 13 knopen. Raar weer. Om een 
	beetje kleur in de grijsheid om ons heen te brengen hijsen we ook nog even 
	de halfwinder, maar die was geen lang leven beschoren. 
	[Chantal]  | 
| 
	za 24 juli | 
	Almería - Almerimar Spanje  | 
	
	 21 
	Mijl vandaag. Poeh. Hijs je daar je zeilen voor?  
	Nou, wij wel hoor, maar alleen als het waait. Ik geloof niet dat de 
	windmeter boven de 5 knopen is geweest dus hebben de zeilen een dagje mogen 
	rusten. 
	De radar niet; het was zowaar mistig.
	Almería leek een leuke stad met een mooi moors kasteel en bijzondere 
	kathedraal. Die hebben we dus niet gezien; veel te warm om een poot te 
	bewegen. We zijn enkel op zoek geweest naar een motortje en hebben s' avonds 
	al sightseeënd een internetcafé gezocht en over een marktje gelopen. Omdat 
	dit een grote (veer)haven is en van oudsher veel moorse invloeden zou het 
	een Arabisch karakter moeten hebben. Ook dat hebben wij niet kunnen zien. 
	Net als in Cartagena is ook hier veel geld gestoken in verfraaiing en 
	verbetering van de stad en dat kun je wel zien. Smaak kun je de Spanjaarden 
	over het algemeen ook niet ontzeggen; het wordt goed aangepakt met behoud 
	van het karakter zonder de rariteiten die we er in NL zo graag aan 
	toevoegen.  Maar ja, als er over iets te twisten valt, is het wel 
	smaak.  
	Het meest Arabische was de enorme hoeveelheden afgeladen bestelauto's, met 
	kentekens uit heel Europa, die stonden te wachten in ellenlange rijen voor 
	de veerboten naar Afrika. Heb je dat hele roteind gereden, kun je hier ook 
	nog eens uren en dagen in gloeiende hitte staan.... 
	
	 In 
	het kader van het vakantiegevoel hebben we vlak voor de marina van Almerimar, 
	dicht bij het strand, het anker uitgegooid om even lekker te zwemmen en af 
	te koelen. Dat was erg lekker. 
	[JG] 
	Inderdaad, zalig. Het mag in de krant dat ik langer in het water lig dan 
	JG. 
	We zijn nu aan de Costa del Sol. Wat mij betreft had dit deel ook nog bij 
	de Costa Blanca kunnen behoren, want als je naar de kust kijkt is die totaal 
	wit. Maar hier niet vanwege witte kalksteen, maar van al het witte plastic 
	dat alle tomaten, aardbeien, radijsjes en andere groente en fruit bedekt dat 
	hier wordt gekweekt. De zee ligt er ook aardig vol mee overigens. 
	[Chantal]  | 
| 
	zo 25 juli | 
	Almerimar Spanje  | 
	
	 We 
	liggen in een vakantieoord. Een heel groot vakantieoord. De appartementen en 
	horeca rond de haven zijn echter  (gelukkig) hoofdzakelijk Spaans. Erg 
	relaxed maar het heeft eigenlijk niets en toch is het niet vervelend. Voor 
	eventjes dan, wel te verstaan. Om de ene of andere reden doet het me 
	trouwens aan Blankenberghe denken. Maar dan zonder de frietlucht en al die 
	hele witte mensen... :-) 
	In het kader van het wennen aan straks spelen we lekker zondagje. Uitslapen, 
	beetje rondkloten, wat kleine dingetjes doen, zaterdagskrant uitpluizen en 
	een beetje bootjes en mensen kijken. De wind lijkt voorlopig in de oosthoek 
	te blijven rond Gibraltar, dus we gaan rustig hoppend westwaarts. Zodra de 
	wind toch westelijk dreigt te worden klappen we in 1 keer door naar Cadiz.
	 
	[JG] | 
| 
	ma 26 juli | 
	Almerimar - Middellandse Zee | 
	Het heeft zijn voordelen, zo'n vakantiecomplex. Naar een internetcafé hoef 
	je niet lang te zoeken, en dat hebben we wel eens anders. In Almería 
	bijvoorbeeld liepen we 's avonds laat nog een uur of 3 door de stad te dolen 
	voordat we er een hadden gevonden. Naar een buitenboordmotor zoeken, dat doen 
	we nu al een week. In Cartagena noch in Carboneras, Almería en Almerimar 
	hebben we er een gevonden. Dat zijn toch aardig wat watersportzaken bij 
	elkaar, ik schat zo'n 4 per stad, dus zo'n 16 zaken. Ja, nieuwe, die hebben ze 
	wel, maar tweedehandsjes niet. We houden stug vol, want een nieuwe voor een 
	dikke 2 maanden (en hoe langer het zoeken duurt, hoe korter de resterende 
	tijd....), dat gaat ons te ver. 
	
	 Er lijkt toch een einde te gaan komen aan de Oostenwind die de 
	weerkaartjes tonen (huh, waar is die dan?), dus we hebben besloten om dan 
	toch maar een beetje vaart te gaan maken om door de Straat van Gibraltar te 
	varen. We varen een nachtje door, want Gibraltar is 130 mijl. Daar kunnen we 
	goedkoop diesel tanken, misschien ook een outboard, en zien we 
	The Rock. De volgende dag gaan we verder richting de baai van Cádiz. Een ander zeiljacht bedacht waarschijnlijk hetzelfde bij de 
	weersvoorspellingen, want we varen precies dezelfde koers, en ook nog eens 
	dezelfde snelheid. Echt precies dezelfde snelheid en koers, zodat we continu 
	op een mijl of anderhalf afstand van elkaar zijn. 
	 Zoals meestal heb ik de eerste nachtwacht, van 7 tot 10. Dat is een mooie 
	wacht, want voor de schemering invalt zie ik de afgelopen maanden regelmatig 
	dolfijnen. Ook deze keer. Hoewel ze ver weg waren kon ik goed zien hoe ze 
	bommetjes maakten in de zee. Ze doken niet met een boogje weer het water in 
	na even lucht te hebben gehapt, maar splashten met hun staart als eerste 
	weer in het water. En ik heb voor het eerst bultruggen gezien!! De 
	Middellandse Zee mag dan wel het meest overbeviste gebied zijn waar we 
	gevaren hebben, maar we hebben hier toch de meeste dolfijnen gezien, en de 
	grootste schildpadden en de enige bultruggen. Je zou denken dat er dus toch 
	nog aardig wat te eten valt. 
	[Chantal]  | 
| 
	di 27 juli | 
	Middellandse Zee - Gibraltar - Straat van Gibraltar - Atlantische Oceaan | 
	
	 's Nachts. 
	Het is nog steeds ongelofelijk vochtig. Van het thuisfront hoorden we dat het 
	in Zuid Europa ook warmer dan normaal is. Misschien hangt dat ermee samen. 
	Misschien ook niet, want we lazen in de pilot dat er gemiddeld 4 dagen per 
	maand mist is in deze contreien.  
	In elk geval is er vannacht geen hand voor ogen te zien. Gedurende de eerste 
	helft van de nacht, toen de maan er nog was, was onze hele omgeving één 
	grote melkwitte brei. Maar nu de maan weg is, is het werkelijk aardedonker. 
	Zo donker als we eigenlijk nog nooit hebben gehad. Nou is donker niet erg, 
	want dan zie je normaliter de navigatieverlichting van andere schepen juist 
	goed. Nu niet. Navigatieverlichting van grote schepen begin je pas op een 
	mijl of 2 te ontwaren. Lang leve de radar.
	De navigatielampen van onze maten van het andere zeiljacht waren 
	onzichtbaar, maar op de radar zag ik dat ze nog steeds op zo'n anderhalve mijl 
	aan stuurboord voor ons voeren. Tot ze op een bepaald moment een hoek van zo'n 140 graden naar bakboord maakten, ze vlak voor ons 
	langs gingen, en we ons vervolgens snel van elkaar verwijderden. Vreemd. Ik 
	kon geen reden bedenken. Wind was er al de hele dag en nacht niet, dus een opschieter maken om het zeil te hijsen of te laten zakken kon het niet zijn. 
	Toch maar even opgeroepen. Geen antwoord. Nog eens opgeroepen. Geen 
	antwoord. Wel wat leukerds die niet gewend zijn om een vrouwenstem op de 
	marifoon te horen, en gingen kwallen. Drie minuten later kreeg ik wel een reactie, 
	en spraken we af naar kanaal 72 te gaan. En daar hoorde ik niets. Terug naar 
	16. Niets. Weer opgeroepen. Niets.  
	Inmiddels waren ze 2 mijl achter 
	ons. Moet ik ernaar toe varen? Ik wilde toch even overleggen met JG, en 
	maakte hem wakker. We hielden het even in de gaten, maar op de radar leek de 
	afstand en positie van het jacht ten opzichte van ons nu constant te 
	blijven. We besloten dat het dan wel weer goed zou zijn, en dat we het 
	waarschijnlijk straks wel zullen horen, als we beiden in Gibraltar zijn. 
	[Chantal] 
	
	 's Ochtends. 
	Nou, toepasselijker kan het niet. Bij aankomst bij een stukje Engeland: zeer 
	dichte mist. The Rock was in nevelen gehuld, en we zagen werkelijk niets. We 
	voeren op de radar, en dat was lastig laveren tussen alle stilliggende en 
	varende vissersboten en de buiten de baai voor anker liggende boten. Het 
	zicht was zo'n meter of 25. De misthoorn van Europa Point deed zijn werk, en 
	terwijl we om die punt heen de baai binnenvoeren, trok het ineens open. Een 
	vreemde gewaarwording, als je achter je slechts 25 meter zicht hebt, en voor 
	je een paar mijl. 
	[Chantal] 
	
	 's Avonds. 
	Plannen zijn er om gewijzigd te worden. De wind draait al eerder dan 
	gedacht. En we zijn vroeger in Gibraltar dan gedacht, en dat komt precies 
	mooi uit met het tij in de Straat van Gibraltar. We hebben dus in Gibraltar 
	alleen even een tussenstop gemaakt. Gaan met die banaan! 
	Binnen een uur hebben we diesel getankt, een nieuw weerbestandje opgehaald 
	in een internetcafé, een buitenboordmotor geprobeerd te vinden (niet gelukt) en gedag 
	gezwaaid naar The Rock. 
	Eenmaal in de baai trok het weer helemaal dicht. Toch leuk dat die mist 
	precies bij Gibraltar voor ons even pas op de plaats heeft gemaakt.  Ons rekensommetje klopte perfect. Het tij in de Straat liep mooi mee. Aan de 
	zijkanten gebeurt dat 3 uur eerder dan in het midden van de straat, en dan 
	lopen er in de straat dus tegengestelde stromen. We konden dan ook aan de 
	ripples in het water precies zien waar we moesten zijn. Gek dat je 10 
	meter verder naar bakboord ineens forse stroom tegen kunt hebben. We hielden 
	de ripples goed in de gaten, speelden ermee en slingerden een beetje 
	om van de stroming gebruik te maken. Die extra meters konden echt wel uit, 
	we konden dat mooi afmeten aan een andere zeilboot die gewoon stuk zijn 
	koers bleef volhouden. Dit was echt GAAF. 
	[Chantal]  | 
| 
	wo 28 juli | 
	Baai van Cádiz Spanje  | 
	
	 En 
	nu zitten we dus weer op de Atlantische Oceaan, en kijken we terug op 3 
	maanden in de Med. Veeeel te kort..... En veel te veel gemotord. Volgens de 
	pilot is er een gezegde over de Med dat je in de zomer op 9 dagen 1 dag 
	storm hebt, en de rest geen wind. Zo erg was het nou ook weer niet, we 
	hebben ongeveer de helft gemotord. Nog altijd te veel...Aan de 
	Atlantische kant moesten we overigens ook motoren. Om 1 uur 's nachts voeren 
	we de grote baai van Cádiz in, en zochten een beschut ankerplekje aan de 
	noordkant bij El Puerto de Santa Maria. Één borrel en dan naar bed. Het was 
	een onrustige nacht, want er kwam de nodige swell de baai in lopen, 
	en daar lagen we dwars op. Pas 's ochtends werd dat wat minder, en toen was 
	het opeens half 1 's middags. Het was zeker nodig... 
	's Middags doen we wat klusjes. JG aan dek, ik doe binnen monnikenwerk 
	door RVS badkamerarmaturen te poetsen. Het was nodig, zeg maar. 
	[Chantal]  | 
| 
	do 29 juli | 
	El Puerto de Santa Maria Spanje  | 
	Dom dom dom. We lagen gisteren overdag zo ongelofelijk lekker aan ons anker, 
	ook al hebben we geen buitenboordmotor en was de kant ver weg zodat we 
	eigenlijk tot onze boot veroordeeld waren, dat we besloten nog een nachtje 
	te blijven liggen.  
	Om half 2 was het zo ver: we rolden weer als een idioot. Hier was geen 
	stabiele zijligging tegen bestand.  
	Om half 3 zei ik tegen JG: "Zullen we naar de haven gaan?" Dat idee moest 
	natuurlijk eerst even in de week worden gelegd.  
	En dus vertrokken we om half 4 's nachts naar de marina van El Puerto de 
	Santa Maria, die een mijl of anderhalf rivieropwaarts ligt.  
	Om half 5 lagen we naar onze zin aan een ponton, namen we een slaapmutsje om 
	de adrenaline te neutraliseren en doken weer in bed.
	
	 In El Puerto de Santa 
	Maria wordt de sherry verscheept naar alle delen van de wereld (zeggen de 
	reisgidsen, 
	wij hebben nog geen vrachtboot gezien, en dat kan ook helemaal niet volgens 
	ons). De driehoek tussen El Puerto de 
	Santa Maria, Jerez de la Frontera en Sanlucar de Barrameda is namelijk het 
	enige echte sherrygebied.  
	In het stadje zie je talloze bodega's, enorme witte pakhuizen van 1 laag waar 
	alle sherry wordt gerijpt en opgeslagen. Als je er langs loopt komt er een 
	wijnwalm uit van jewelste. Osborne, Terry en nog wat andere 
	bekende namen. De vaten wijn liggen daar opgestapeld in rijen van 3 tot 5 
	hoog, en ondergaan het solera proces. In de onderste vaten zit de 
	oudste wijn. Eens in de zoveel tijd wordt daar 1/10 van afgetapt, en 
	aangevuld uit de vaten erboven. Die weer worden aangevuld uit de vaten 
	daarboven. Op die manier neemt de jongere wijn het karakter van de oudere 
	wijn aan, en wordt een constante kwaliteit gewaarborgd. De vaten raken dus 
	nooit leeg. Om het gistingsproces te stoppen wordt brandewijn toegevoegd, en 
	voilá, je hebt sherry. 
	
	 Hier ligt overigens ook de bakermat van de tapa's. In de 19e eeuw dekten 
	de bareigenaren de sherry af met een stukje brood in verband met de vliegen. 
	Later werd het gewoonte om daar iets zouts op te leggen om de dorst op te 
	wekken, zoals een paar olijven of stukjes worst. Vandaar tapas, 
	oftewel dekseltjes.... 
	Wij vonden dat we de tapastraditie gestand moesten doen, nu we hier zijn. 
	Massa's tapasbarren in het stadje. We doften ons een beetje op en grepen 
	naar onze schoenen. En vonden slechts 1 leren slippertje van mij in de 
	schoenenzak (die in de bakskist ligt om kakkerlakken in de boot te 
	voorkomen). Nee hè. JG met z'n goeie kleren ondersteboven in de bakskist. 
	Nada.  
	Aaaarrrrggggghhhhh, nu ben ik echt veroordeeld tot die nazarethnikes!!!!!! 
	Wat een ramp. Als ik mijn jezusslippers niet aan heb, dan woon ik in die 
	leren slippertjes. Niet dat ik geen andere schoenen bij me heb. Onder in 
	mijn kast ligt namelijk nog een flinke stapel schoenen. Zoals nooit 
	gebruikte bergschoenen die daar niets anders doen dan heel veel ruimte 
	innemen, sandaaltjes met hakken van een centimeter of 8 en bronskleurige 
	leren niemendalletjes die JG afschuwelijk vindt. En perfecte schoenen die 
	gekrompen zijn doordat ik ze in de regen heb laten staan zodat 
	
	 ik er nu niet 
	meer in kan (waarom dan in de kast stoppen? Ik kan er geen afscheid van 
	nemen). En stoere schoenen die je met sokken aan moet. En nog wat. Maar 
	niets dat geschikt is om nu toch een eindje op te lopen. Nu ja, dan toch 
	maar die lompe jezusslippers. Ik vind ze al niet zo vreselijk meer als toen 
	ik ze kocht. En dat is al erg genoeg. 
	Terug naar de tapa's. Wat is dat toch lekker. Gewéldige traditie. Volgens 
	de reisgidsen wordt hier in de tapasbarren nauwelijks iets anders geschonken 
	dan (koude) sherry, dus ik, die me niet kon herinneren dat ik ooit sherry 
	heb gedronken, nam er een sherry bij. JG wijselijk een biertje.  
	Ik weet nu zeker dat ik niet geschikt ben als huisvrouw. Niet alleen vanwege 
	de kwaliteiten die je als huisvrouw moet hebben, maar om de simpele reden 
	dat ik sherry NIET lekker vind. NIET te zuipen. Werkelijk. 
	[Chantal]  | 
| 
	vr 30 juli | 
	El Puerto de Santa Maria Spanje  | 
	Achter ons ligt een Fransman. We liggen met de konten van onze boten naar 
	elkaar toe aan de kopse kant van een steiger, en kijken dus lekker bij 
	elkaar in de kuip. Nou is dit niet de stereotype Franse solozeiler met 
	
	 solozeilertrekjes, die een boot heeft die er uitziet als een uitdragerij en 
	waarvan je je afvraagt hoe het mogelijk is dat hij überhaupt blijft drijven 
	op zee. Nee, dit is een lekker ding (ik bedoel níet de boot). En hij praat nog redelijk goed Engels 
	ook, en dat is al helemaal een wonder voor een Fransman. En zoals hij dat 
	uitspreekt op de 'Allo allo' manier! Ik voel me net Jamie Lee Curtis in A 
	Fish Called Wanda. JG noemt hem: mijn vriend. 
	Toen we gisteravond met ons slaapmutsje in de kuip zaten, en er een 
	vissersboot voorbij was gekomen die ervoor zorgde dat we dansten aan de 
	steiger, was deze Fransman bezig om zijn boot beter vast te maken zodat hij 
	niet zo'n herrie zou hebben van de golven die tegen de onderkant van zijn 
	boot klotsen. "Waarom draai je je boot niet om?", vroegen wij, want de 
	golven komen voor hem van achteren. "Omdat de opening in 
	mijn reling om af te stappen aan bakboord zit."  
	Soms.....Het is net als 
	gisteren een beetje aan de frisse kant. Of beter gezegd, niet bloedheet en 
	niet zo benauwd. "Dat we nu aan de Atlantische kant zitten betekent toch 
	niet dat we vanaf nu de kou in gaan hè", zei ik tegen JG. Die zich hetzelfde 
	had gerealiseerd. Dat wordt echt wennen. 
	
	 En 
	nu niet gaan lachen.  
	We wilden vandaag met de trein naar Jerez de la Frontera. Hier in Santa 
	Maria zou dan wel de sherry worden verscheept naar alle delen van de wereld, 
	maar Jerez is de naamgever van sherry. De Engelsen, die veel interesse 
	hadden in deze drank, vonden sherry gemakkelijker uitspreken dan jerez, en 
	dus werd de naam van de drank verbasterd tot sherry. Eigenlijk is 
	Shakespeare die boosdoener geweest.  
	Toen de Engelsen zoals Osborne en Terry allerlei sherryhuizen van de 
	Spanjaarden overnamen, was het resultaat dat er een boel rijke Spanjaarden 
	rondliepen in Jerez. Mooie gebouwen, een mooie stad die wij wel een bezoekje 
	waard vonden. 
	We hadden het helemaal uitgekiend welke trein we wilden nemen. Het was 
	alleen wel erg ver lopen naar de trein, en dat hadden we niet helemaal goed 
	ingeschat. Dat ging dus zo ongeveer in de zwembadpas van Kees De Jongen. 
	Toen we na een half uur helemaal bezweet in het station aankwamen en snel 
	kaartjes kochten, stapten we bijna de trein in die daar klaar stond. Het was 
	maar goed dat we het even navroegen, anders waren we in Madrid beland.  
	We bestudeerden de treintijden nog maar eens, en begrepen niet dat er geen 
	trein naar Jerez klaar stond. Tot er iemand naar ons toekwam, en meldde dat 
	er vandaag, juist vandaag, om welke reden dan ook, een aangepast 
	dienstrooster was. Omdat dat zou betekenen dat we maar 3 uur de tijd zouden 
	hebben in Jerez, waarin we ook daar een flinke afstand tussen treinstation 
	en stadscentrum en vice versa zouden moeten afleggen, besloten we om dan 
	maar niet te gaan. 
	[Chantal] 
		 | 
| 
	za 31 juli | 
	El Puerto de Santa Maria - Cadíz Spanje  | 
	
	 Een 
	wereldtrip vandaag. 3,5 Mijl naar de marina in Cadiz. Geen leuke marina 
	volgens de pilot. Niets mis mee, goede bescherming en helemaal niet zover 
	van de stad als gesuggereerd werd. We hebben geloof ik al wel eerder gezegd 
	dat diegene die de pilot heeft geschreven onmiddellijk lid, nee erelid 
	zelfs, kan worden van de Club der Zeurende Dozen, want het gaat allemaal 
	helemaal nergens over. Om de een of andere reden voelde de auteur(in) zich 
	geroepen om overal niet-relevante opmerkingen over te maken. Niet zo erg, 
	maar de air van autoriteit waarmee het gebracht wordt, brrrrrr. En nautisch 
	relevante informatie ontbreekt soms gewoon. En als sommige informatie toch 
	wel heel duidelijk door de desbetreffende marina verstrekt blijkt te zijn, 
	hebben we 
	 helemaal 
	gegeten en gedronken. Voor alle duidelijkheid, het is niet dat we ons er aan 
	ergeren, integendeel zelfs, het is juist erg vermakelijk. Maar ja, 
	waarschijnlijk snappen wij het allemaal niet, wij zijn dan ook geen echte 
	zeilers met een in Engeland gebouwde langkieler die vanwege de Portugese 
	Noord (noordenwind voor niet ingewijden) liefst via de Azoren (slechts ca. 
	1100 mijl om) terug gaan naar Noord Europa....Wij waren onwerelds vroeg 
	opgestaan en fietsten dus al voor elven het centrum van Cadiz in. Mooi 
	stadje, veel oude meuk en nauwe kleine straatjes. Om met Lies te spreken 
	"schitterend, niets meer aan doen". Dat hebben we ook niet gedaan en hebben 
	enkel een beetje rondgeslenterd, op een terrasje gezeten en vlees en vis 
	gekocht op de markt. Dat blijft toch altijd een van onze favoriete plekken 
	in elke stad waar we komen. Een markt is een markt natuurlijk, maar toch is 
	het overal anders en zie je veel van het karakter van stad en mensen. De 
	markt hier was groot, overdadig en erg relaxed. 
	[JG]   |