Juli 2004          Sicilië - Sardinië - Spanje

 

Naar het pagina-einde

Naar juni 2004

 

DatumLocatieLogboek
do 1 juli Cefalu - Palermo

Sicilië

 

Vanavond mosselen op het menu?Om half 6 vanochtend fluisterde ik tegen JG: "We kunnen net zo goed gelijk vertrekken, iedereen is wakker". En dat hadden we eigenlijk ook beter kunnen doen, want er kwam zo'n swell de ankerplaats op rollen, dat er van slapen geen sprake kon zijn.
Maar toch bleven we liggen tot de wekker afging om 7 uur. Die hadden we vroeg gezet, want we willen op tijd in Palermo zijn om nog een paar dingen in gang te zetten. Waarvan de vervanging van de onderstagen de belangrijkste is.
Je zou het bijna vergeten, maar op Kreta ontdekten we immers dat ons bakboord onderwant weer een gebroken terminal had, en dat de stuurboord onderstag er ook verdacht uit zag. Sinds Kreta varen we dus nog rond met onze reservestagen, waarvan er in elk geval 1 niet goed is (verkeerde hoek). Nu hebben we de laatste tijd nou niet bepaald veel gezeild, dus je zou het bijna vergeten, maar die dingen moeten toch worden vervangen.

We voeren dus vroeg uit Cefalu weg, en my oh my, wat hadden we weer een wind. Geen dus. Wouter kan straks niet eens met goed fatsoen zeggen dat hij een zeilvakantie heeft gehad....

Om 1 uur 's middags komen we aan in de haven van Palermo. JG haalt de pick-up-line op van de kant, waarmee we de boot aan de achterkant vastleggen, en vraagt om de handschoenen. Het ding zit volledig onder de mosselen. Bwèg. De haven is zoals de pilot al zei, erg smerig. En niet vanwege die mosselen...
[Chantal]

vr 2 juli Palermo

Sicilië

Onbekende kerk....Wat leggen we een kilometers af, ongelofelijk. Zowel 's ochtends, als na de siësta lopen we enorme afstanden door Palermo, en zien de contrasten van de stad. Kleine straatjes, steegjes, vervallen huizen, achterbuurten, brede straten met dure winkels, de markt, Chinese troepstandjes, monumenten, kerken (de kerk hiernaast was echt een schitterend exemplaar, rijkelijk bewerkt met allerlei kleuren ingelegd marmer, frutsels en fratsels. We hebben hem geprobeerd te vinden in de reisgids, maar hij was kennelijk zo normaal dat hij er niet in stond. Moet je nagaan), het roze en zwart van de voetbalclub van Palermo, de was aan de balkons, mooie ijzeren balkonnetjes trouwens, gelateria's, prachtige gebouwen, de enorme zonnebrillen die tegenwoordig kennelijk in de mode zijn, drukke gesprekken met veel gebaren, gebutste en gedeukte auto's die ontdaan zijn van banden, een half scheepskerkhof in de haven. Zeg maar gewoon ALLES.
Een stad met contrasten. Het bevalt ons wel.
Over contrasten gesproken, wist je dat Palermo qua inkomen op de 80e plek staat van alle Italiaanse steden? En dat ze wat uitgaven betreft op de 5e plek staat? Ra ra...

Palermo is gepromoveerd naar de Serie A, de hele stad hangt vol met roze-zwarte vlaggetjesDe voeten van Wouter worden er met al die kilometers niet beter op, althans zijn blaren varen er wel bij. Onze voeten doen het goed (ook mijn enkel), wat we met name denken te danken aan die nog steeds ongelofelijk lelijke nazareth-nikes. Het lijkt wel alsof ze hier in de Middellandse Zee steeds lelijker worden. Maar dat is natuurlijk niet zo: het contrast met het schoeisel van de lokale bevolking is juist groter, en daarom lijken ze helemaal afschuwelijk. In het land van de mooie schoenen voel je je helemaal lopen met die dingen.

En dan het verkeer. Elke keer weer moet je even diep ademhalen, om de kunst van het oversteken met ware doodsverachting (die ik ooit in Rome heb geleerd) tot uitvoering te brengen. Dat MOET, anders kom je gewoon echt niet aan de overkant. Diep inademen dus, even naar links kijken of er niet een idioot ECHT niet meer kan remmen, en dan gaan. Gewoon gáán. Wel bij een zebrapad natuurlijk. En elke keer verwonder je je er weer over dat dat zebrapad kennelijk hier nog de werking heeft die het zou moeten hebben, en dat al die auto's gewoon netjes stoppen. En dat ze überhaupt nog kúnnen stoppen. Weliswaar met piepende banden (die we zelfs vanuit de boot in de marina regelmatig horen). En dat je heelhuids aan de overkant komt, en weer kunt uitademen.

Vanavond was de laatste avond van Wouter bij ons. Dat moet dus goed worden gevierd. En juist op zo'n moment halen JG en ik het in onze bolle kop om ruzie te gaan zitten maken. En dan bedoel ik een fikse ruzie. Over niets natuurlijk, maar dat vind je op dat moment natuurlijk beide van niet.
Maar gelukkig werd het daarna toch nog errug gezellig. Zo gezellig.....
[Chantal]

za 3 juli Palermo

Sicilië

JG heeft een kater...... dat Wouter vanochtend zei: "Zo erg was het toch niet?"
JG, die beweert nooit een kater te hebben, heeft vandaag een kater. Dat zegt genoeg.

Vanmiddag liepen we naar het bus- en treinstation, en zetten Wouter op de bus naar het vliegveld.

Hoezo zeilvakantie? Van de 138 uur op zee heeft Wouter maar dik 50 uur gezeild. Van de 725 mijl zeg maar dus slechts een kleine 300 mijl gezeild. Het was motoren, motoren, motoren.... Misschien heeft Wouter na de eerste dag de wind zo vervloekt dat die van schrik weg bleef....

Enniewee, Wout, we vonden het supergezellig om je aan boord te hebben!!! Toch iets doen aan die vakantiedagen dus....
[Chantal]

zo 4 juli Palermo

Sicilië

Pffffff, even bijkomen hoor. Wouter is weer thuis, en wij blijven een dagje aan boord. We doen een paar wassen, we spoelen de boot nog eens een keer af, en JG wordt gekortwiekt, deze keer met de tondeuse die we gisteren bij een Chinees standje hebben gekocht (en DAT scheelt! Wat een makkie), en verkassen de boot. Dat laatste omdat onze plek vandaag weer in beslag wordt Geen benzinestation, maar een wijnstationgenomen door de eigenaar, maar ook omdat we denken dat het verderop aan de kade goedkoper zal zijn dan in de marina. We komen bedrogen uit, want het is daar zelfs nog duurder. Veertig euro voor een plek. JG informeert nog even verderop, maar hoort daar van een Fransman dat die hetzelfde betaalt. En dat die het nog spotgoedkoop vindt ook: in andere marina's in Italië was ie zo tussen de 90 en 100 euro per nacht kwijt.......

De afgelopen dagen hebben we geprobeerd om een tuiger te vinden die ons kan helpen met nieuwe stagen, eventueel met een ander systeem in de mast. De pilot van dit gebied geeft gewoon nauwelijks of geen informatie over de faciliteiten, dus dat bemoeilijkte het zoeken. Ik kan de keren dat we de afgelopen dagen telefoontjes hebben geprobeerd te plegen niet tellen. Het aantal keren dat dat lukte wel trouwens. In elk geval waren we nog niet heel veel opgeschoten. We hadden nog geen tuiger te pakken gekregen, noch in Palermo, noch in Cagliari (Sardinië). De telefoon van de enige tuiger die we weten in Sardinië wordt gewoon niet opgenomen, en bij de marina en jachtclub aldaar evenmin. Hier in Palermo zijn we via via aan de naam van een tuiger gekomen. Inmiddels weten we dat die morgen terugkomt van vakantie, en gaan we om 9 uur op zijn stoep staan.
Duimen dat het dan een beetje snel gaat, want er is eindelijk wind!!!!! Goede wind!!!!!!
[Chantal]

ma 5 juli Palermo

Sicilië

De eend en de panda zijn terug (al lijken ze niet op hun ouders, vinden wij).
Cocu met lange lokken (geen gezicht).
Reality-soaps met Adam Curry en La Paay, Patty Brard (plat), Gerard Joling (nog platter. Hoewel? is dat mogelijk?), en niet te vergeten Heb-je-even-voor-mij-Frans Bauer (onvoorstelbaar toch, een reality soap met Frans Bauer, nou vráág ik je).
De Idols hype.
DVD spelers voor 45 euro, of zelfs gratis bij een mobiel abonnement.
Een pakje sigaretten kost een miljoen euro in Nederland.
De LPF is bijna tot nul gereduceerd (goddank).
De gemiddelde leeftijd van Ajax is tegenwoordig 21 (?) jaar.
Plannen om de Nederlandse coffeeshops rookvrij (!) te maken.
Na 4 weken bezoek zijn we weer helemaal bijgepraat. En niet alleen over wat hier boven staat.
Ja, twee jaar. Nu we weer in Europa zijn, en vooral door onze bezoekers, worden we even met de neus op de feiten gedrukt. Vreemd, dat de wereld ook zonder ons door heeft gedraaid.
[Chantal]

Heeeeeeee, ragazzo!!!"Wat betekent ragazzo?", vraagt JG, als hij terugkomt van het internetten. Hij probeert achteloos te kijken, maar dat mislukt een beetje.
"Weet ik niet", is mijn antwoord, "hoezo?"
"O, nou, ja, dat zeiden twee Italiaanse meiden tegen mij."
Ik schiet in de lach en zeg: "Nou, dan zoek je dat toch even op in het Italiaans/Engelse woordenboekje?" (dat we een paar dagen geleden hebben gekocht). "Het betekent vast lekker ding."
JG duikt een tijdje later achter de kaartentafel met zijn neus in het woordenboekje, maar kan het woord een twee drie niet vinden, en houdt het dan voor gezien. LB, vindt ie (Lekker Belangrijk).
Als ik later achter de kaartentafel zit om de website bij te werken, zie ik het woordenboekje daar liggen, en kan het, eigenwijs als ik ben, niet laten om ook even te kijken.
"Ja, maar het staat er toch gewoon in?", zeg ik tegen JG.
"Nou, wat betekent het dan?"
"Boy, lad, boyfriend."
"Zie je wel, dan betekent het toch lekker ding!", glundert JG.
"Komt vast door die kop kort haar van je", lach ik terug.

Chantal aan de kust van PalermoDat internetten moest trouwens even snel snel tussendoor (na UREN mailtjes maken en website bijwerken, shit, 5 dagen, hoe moest ik dat doen? Met Wouter erbij was het veel te gezellig om veel achter die laptop te zitten), omdat JG niet helemaal goed had begrepen hoe laat de tuiger zou komen. Waarschijnlijk om 5 uur, maar ons Italiaans is niet denderend, dus je weet het maar nooit.
We stonden overigens inderdaad om 9 uur op de stoep bij de tuiger, en Italo was er zowaar al. Italo sprak geen Engels. Nee dat zeg ik niet goed, 5 woorden.
"Quanta?", vroeg hij terwijl hij met zijn duim en wijsvinger de virtuele dikte van een stag aangaf.
"Dieci", antwoordden we. OK, dat lukt nog.
"Otto", schudde Italo nee.
Even diep ademhalen, oversteken, en uitademen aan de overkantShit, hebben we voor niets nog een extra dag tot na zijn vakantie zitten wachten. Nou ja, een dag valt eigenlijk nog wel mee, we zaten hier toch tot zaterdag vanwege Wouter, dus dat extra dagje is ook geen ramp. Maar het is wel een beetje frustrerend als je na een paar dagen weer terug bij af bent.
Maar Italo ging toch mee naar onze boot om naar het probleem te kijken. Fijn, want wellicht zit het probleem hem niet in al die kapotte terminals van de stagen, maar in de mastplaat waar ze ingrijpen. Nee, dat kon niet volgens Italo. Italo bevoelde de spanning op de stagen: "Va bene".
Dus hoe het kan? Misschien de hoek waarmee de terminal uit de mast komt, dacht Italo. OK, dat was bij de stagen uit Nederland een probleem, maar die van Tahiti en Thailand was goed. Dus????
In elk geval wist Italo gelukkig een andere tuiger in Palermo, die wel 10 mm stagen kan walsen. (Waarom dan niemand ons de naam van die tuiger gaf????).
Palermo is gepromoveerd naar de Serie A, en de hele stad hangt helemaal vol met vlaggetjesItalo belde de man op, en maakte ons blij. Nou ja, om het samen te vatten, het kon vandaag nog worden geregeld. Ongelofelijk. De andere tuiger zou nog langskomen om ergens naar te kijken. En Italo zou zelf de kapotte stag wel naar die andere tuiger brengen zodat die de goede hoek kon bepalen, want dat vond ie te ver lopen voor ons. Nog ongelofelijker. Keer op keer worden we getroffen door de vriendelijkheid van mensen. Wat nou stugge Kretenzers en Sicilianen die volgens de boekjes eerst de kat uit de boom kijken. Klopt niks van.

Toen om kwart voor 6 de andere tuiger nog niet was geweest, dachten we dat we het inderdaad verkeerd hadden begrepen dat hij om 5 uur zou komen, en stonden al bijna in de startblokken om het bij Italo na te vragen. Maar die kwam zelf al aangescheurd op zijn brommer, met onze stag in zijn hand. Helaas, de andere tuiger had niet de juiste terminals op voorraad, dus het kon niet. In elk geval niet vandaag. Wel donderdag of vrijdag, maar Italo wist dat we naar Sardinië wilden. We willen eigenlijk niet langer wachten, want de wind is nu perfect, en over een paar dagen niet meer. Wist ie misschien iemand op Sardinië? OK, kom morgenochtend om 10 uur maar naar mijn kantoor, communiceerde hij met handen en voeten. Wát een schatje.
[Chantal]

di 6 juli Palermo - Thyrreense Zee En zo stonden we vanochtend weer bij hem op de stoep. Hij had er kennelijk al over nagedacht, en het kon zelfs goedkoper dan voor de prijs die hij ons gisteren noemde. En dan zouden ze het naar Sardinië sturen. Jeeee, dat is natuurlijk geweldig.
Nou ja, het is ons niet 100% duidelijk, maar we vermoeden dat we nu in Sardinië stagen uit Milaan gaan krijgen, waarvan de hoek in Palermo door Italo is bepaald. Denken we. Waarschijnlijk via het Beneteau-dealernet, waarvan Italo deel uit maakt. We betaalden een paar honderd euro, hebben een factuur, en hopen dat het allemaal goed gaat komen....

De planten krijgen gedestilleerd waterZoals altijd op zo'n vertrekdag staat er een aantal dingen op het programma. We deden boodschappen en gaven de planten in de bakken buiten de supermarkt gedestilleerd water. Inderdaad ja, gedestilleerd water. Niet dat wij nou zo ontzettend begaan waren met die planten. Zoals heel zeilend Nederland namelijk een tijdje terug heeft kunnen lezen in een ingezonden brief in een Zeilen hebben wij (onze naam werd niet genoemd, maar wij herkenden de quote uit duizenden....) onze ware aard getoond door op onze website, in het openbaar dus, zonder gêne, melding te maken van het vreselijke gif dat wij op de onderkant van onze boot smeren. Niet echt milieubewust dus....
Maar toch geven wij planten gedestilleerd water. Waarom? Nou, heel logisch. In de hele supermarkt was namelijk geen ander jerrycannetje te vinden. En wij wilden 100 meter verder dat jerrycannetje laten vullen met Siciliaanse rode wijn uit het wijntankstation. En laten ze daar nou gewoon jerrycannetjes verkopen....
Zie je wel, we zijn toch wel een beetje milieubewust....

Om 1 uur waren we klaar met regelen en doen, en gooiden we de trossen los. Sardinië, here we come! Met een vaartje van 7 á 8 knopen stoven we voor de wind van Palermo weg, geholpen door wat stroom. Wat een genot! Het passaatgevoel was terug!!!

Onderweg vertelde JG dat de havenmeester aan wie hij het liggeld betaalde, vertelde over 5 Nederlandse ragazzi die hier een tijdje terug in de haven lagen. Mm, het is kennelijk toch een woord dat normaal ook gebruikt wordt. Of het moet zijn dat de havenmeester die jongens wel erg lekkere dingen vond....
[Chantal]

wo 7 juli Thyrreense Zee Het marifoonverkeer op kanaal 16 in de Med is ontzettend druk. Bijna continu hoor je wat. Ook hier zijn warships die allerlei schepen oproepen, roepen schepen elkaar of port control van een haven op, die daar dan weer op reageert, of zitten onbenullen 'gewoon' wat geluid te maken ("Don't annoy me while I'm fucking your mother"). Op het noodkanaal dus. Met name 's nachts hoor je die marifoonpiraten. En vanwege die laatste categorie heb je echt af en Klusje voor onderweg: alle foto's eraf en samen met de nieuwe foto's arrangerentoe (ok, zeg maar gerust regelmatig) de neiging om dat ding uit te zetten.
Terwijl ik dit schrijf piept er een vent met een heel hoog kopstemmetje van alles wat ik niet kan verstaan. Maar de meest continue factor 's nachts is toch wel Mario. Al vlak na ons vertrek uit Kreta verbaasden we ons er over dat kennelijk een of andere Italiaanse marifooninstallatie zoveel bereik heeft, dat we Mario konden horen. En nu nog steeds, terwijl het dichtstbijzijnde landpuntje van Sicilië toch zo'n 50 mijl ver is. "Maaaaaaaaaaaarioooooooooooooo", klinkt er echt om de haverklap een hijgende basstem. Maar wat Mario wil is ons nog niet duidelijk geworden, want dit is het enige dat er uit komt.

De wind blijft in de ZO hoek zitten, en dat is lekker. Alleen jammer dat hij in de loop van de middag bijna helemaal wegvalt zodat we de ijzeren genua weer moeten inzetten. Maar 't is wel lekker relaxed.

Om 2 uur precies hebben we een ontzettende mijlpaal, maar we hebben het niet eens in de gaten, dus het champagnemoment gaat ongemerkt voorbij. Pas later ontdek ik dat we sinds ons vertrek uit Scheveningen 5.000 uur op zee hebben gezeten. DAT ZIJN DUS BIJNA 7 MAANDEN!!!! Op zee, varend. Dat is dus 30% van de tijd. Niet mis.....

In plaats van deze mijlpaal te overdenken, maken we allerlei plannen en keuvelen over de toekomst (JG vindt dat HIJ niet keuvelt, maar praat). Die steeds dichterbij komt. Nog maar een maand of 2 á 3.
Veel mensen denken dat het behoorlijk wennen zal zijn voor ons om na dik 2 jaar weer 'terug in het gareel' te moeten. Doemdenkers zien ons zelfs in een enorm zwart gat vallen (en eigenlijk zijn er best veel doemdenkers, merken we).
Zelf zijn wij niet zo zwartgallig, en zien de toekomst helemaal niet somber in. Kwestie van instelling denken we, arrogant als we zijn. Dit is voor ons echt een sabbatical (al zouden we dit wel errrrg lang vol kunnen houden...., uitgezonderd onze portemonnee dan). We zijn vast na hoogstens een maandje werken weer terug in het ritme. Vast... We kunnen weer in ons oude huis, dat is ook lekker.
Ach, de toekomst zal het wel uitwijzen.... We genieten nog even lekker.
[Chantal]

do 8 juli Thyrreense Zee - Cagliari

Sardinië

Eén van de voordelen van het feit dat we in Italië zijn, vind ik de prijs van de basilicum. In Turkije ging het nog, maar in Griekenland was het zo duur dat ik uit arren moede (nou ja, wat is arren moede dat je na maanden geen verse basilicum te hebben kunnen kopen, dat gewoon weer kunt doen. Echt een luxe hoor) een basilicumplantje op de markt kocht. Lastig, zo'n plantje, want aan de ene kant wil je al die blaadjes (niet veel) in één keer gebruiken, maar aan de andere kant moet het plantje natuurlijk wel groeien en de basilicumvoorraad in stand houden. Nou ja, laten Schoon schip makenwe het er op houden dat ik weer eens verkeerd zuinig ben geweest, want het plantje is inmiddels overleden. Slechts een paar weken oud. Maar hier, HIER, hier in Italië, koop je gewoon een flinke bos basilicum op de markt of in de supermarkt voor een paar dubbeltjes (ja ik weet dat we tegenwoordig Euro's hebben, maar het is toch zonde dat we nu geen dubbeltjes, kwartjes, knaken, geeltjes, ruggen en zo meer hebben?). Ik ben er dus vrij scheutig mee. Zo scheutig dat JG vandaag zei dat zelfs zijn poep naar basilicum rook. (JG wil censuur, maar ik sta dat niet toe. Het verhaal over het tijdelijk verlies van de dinghy in Taormina heeft ie ook al zonder Wouters en mijn instemming geschrapt)

O ja, de tocht. Nou, gisteravond was het gedaan met de rust. Er kwam een rottig zeetje opzetten, en de wind was nogal variabel. De ene keer 10 knopen, de andere keer 5. En met dat rottige zeetje klapperden de zeilen alle kanten op. Tot we er niet meer tegen konden, en de motor maar startten. Tja, wat doet een purist? Zijn zeilen kapot laten klapperen? Dan maar geen purist....

Lekker kontjeNu liggen we aan de kade in Cagliari, en hebben een mooi uitzicht. Vlak voor ons ligt namelijk een Omani dhow, de Zinat Al Bihaar. Zeg maar de Stad Amsterdam van Oman. Privé-eigendom van de sultan van Oman. Het is een teakhouten dhow met allerlei bewerkte delen en vergulde tierlantijntjes. De spiegel (achterkant) van het schip is het mooist, en dat is ons uitzicht.
s Avonds gingen we even kijken, en werden goede vrienden met de Omani bemanning. Toch jammer op zo'n moment dat we niet in Oman zijn geweest. Die NO moesson zat ons toen een beetje dwars. Of liever gezegd, juist niet dwars, want hij was teveel noord, en dus verlegden we onze koers naar Yemen.
Ze zijn op de terugweg vanuit Hamburg (Sailing Hamburg), doen onderweg allerlei steden aan onder het motto 'Sailing for peace'. Ze delen allerlei foldertjes uit met informatie over het schip. Ook informatie waarvan je je afvraagt wat je ermee moet. Zoals de fenderpositions (28 en 37 meter from the stern) en de filling connections (Flanged, Ø 155 mm, 4 x 16 mm bolts PCD 110 mm). Lekker belangrijk.
Balkonnetjes in CagliariElders in het foldertje staat het volgende: "Oman lies at the junction of routes from the Gulf to India, the Red Sea and East Africa, and thus occupies a prominent geographical and historical position at the entrance of one of the world's greatest waterways". Laat me niet lachen, denk je dan. Maar aan de andere kant .... wat voor klein pieplandje zijn wij nou eigenlijk, en wij vinden ook dat we aan een van de belangrijkste wateren ter wereld liggen. OK, even met beide benen op de grond dus. (Jaaaaa, maar Rotterdam....)
O, en over die 'historical position'! Komt ie: "The history of Omani seafaring is probably as ancient as man's earliest efforts to traverse the sea using mast and sail. The Gulf, therefore, is rightly called the Cradle of Seafaring". En die Polynesiërs dan???
[Chantal]

vr 9 juli Cagliari

Sardinië

Voor de zoveelste keer bellen over de stagen"We zouden eigenlijk een stappenteller moeten hebben", zei JG vanochtend, "het zou wel eens leuk zijn om te weten hoeveel we lopen op deze reis". We regen inderdaad wederom de kilometers aaneen op onze ontdekkingstocht door Cagliari. Echt heel gestructureerd doen we dat niet hoor. Wij vinden het heerlijk om zo door de stad te struinen, en vinden we een straatje leuk, dan gaan we daar in. We mijden de grote straten en meest uitgesproken winkelbuurten een beetje, kiezen juist de achterafstraatjes, snuiven de sfeer op, kijken af en toe op de kaart waar we zijn, en als er toevallig een bezienswaardigheid in de buurt is, gaan we erop af.
Tegen een uur of 1 is het echt te heet geworden, en lopen de straten leeg. Wij proberen ons aan te passen, en lopen weer terug naar onze boot voor de siësta.
Echt ideaal liggen we overigens hier in Cagliari. We wilden eigenlijk in de binnenhaven liggen, die vlak bij het Ragazzo in een straat in Cagliaricentrum is. Maar hoewel er wel plek was, waren er geen pick-up-lijnen of moorings meer vrij (en ankeren tussen al die lijnen staat garant voor troubles bij het ophalen van je anker, dus dat is geen optie). We liggen nu dus net buiten de binnenhaven aan de kade. Wij vinden het wel prima. Op een steenworp afstand van de stad, gratis en voor niks. De drie marina's die zich in de haven bevinden kunnen dat niet zeggen.

"Saldi", "Saldi!", schreeuwen de etalages mij vanochtend toe.
Hoewel ik in Nederland een intense hekel heb aan de uitverkoop (veel te druk, oude collecties en als je al iets vindt is jouw maat altijd weg), laat ik het me hier geen twee keer zeggen. Ik heb nog steeds een stapel flink gekrompen shirtjes in de kast liggen, die eigenlijk alleen geschikt zijn als poetslap, dus ik had nog wat te goed. Vind ik. Gelukkig vond JG dat ook.
Shoppen doe ik het liefst alleen, dus ging ik na de siësta alleen op pad. Van JG kreeg ik de dringende boodschap om alleen maar dingen te kopen die handig zijn op de boot, en een quotum van 6 stuks. Ik ben uren weggeweest, en heb me niet helemaal aan de boodschappen van JG gehouden.... Maar JG heeft er ook wat aan. Hij loopt nu weer naast een breed lachende dame met nieuwe kleertjes.
[Chantal]

za 10 juli Cagliari

Sardinië

Omdat we nog steeds een beetje brak zijn van de slechte nachtrust tijdens de trip van Sicilië naar Sardinië, slapen we een beetje uit. Niet te lang, want we willen naar de markt. Het is gek, maar markten oefenen een onweerstaanbare aantrekkingskracht op ons uit. Waar we ook zijn, als er markt is, dan zijn wij erbij. Ook vandaag dus, en we knoopten er nog wat kilometers aan vast door de stad te doorkruisen.

Hier, in een zaal van het voormaligepaleis van de koningen van het huis Savoy, komt het 'parlement' van Sardinie bijeen.'s Middags stond eigenlijk het bijwerken van de website op het programma, maar Nagib (Omani zeeman) en John (de Engelse engineer op het Omani schip) kwamen buurten. Gezellig, en boel tech-talk, en toen was de siësta alweer voorbij. Dan maar alleen de mail binnenhalen in het internetcafé.
Nou, NIET dus. Het is echt bijzonder lastig om een internetcafé te vinden waar we de laptop aan het net kunnen hangen. De internetcafés zijn hier sowieso al niet erg dik gezaaid (en dúúr), maar het wordt toch echt heel lastig. We vinden eigenlijk dat we veel te veel tijd moeten besteden voordat we eindelijk kunnen internetten. Als je niet uitkijkt ben je bijna permanent de omgeving aan het scannen op internetcafés, en loop je ze één voor één binnen om te kijken of we er ook terecht kunnen met een laptop. Dat laatste is nodig, want vanwege de manier waarop dingen geregeld zijn op de server waarop onze website staat, kunnen we de website alleen met onze eigen laptop uploaden. Hopelijk kan dat worden gewijzigd, maar vooralsnog is het niet anders.
Het Romeinse amfitheater verstoptGeen mail dus, geen website. Wel 10 minuten internetten voor 2 euro.

O, wisten jullie dat JG zichzelf Il Capitano heeft gedoopt? Ik ben akkoord gegaan, maar dan wel met de volledige titel Il Capitano con la barba grigia (oftewel kapitein Grijsbaard). Hij is 'm nu aan het scheren, hoor ik.

Die reisboeken en pilots kloppen echt niet hoor. Dat vonden we al van de verhalen over de stugge Kretenzers en Sicilianen, maar dat Sardijnen in eerste instantie terughoudend zouden zijn, daar merken we ook totaal niets van. Wij ontmoeten alleen maar vreselijk vriendelijke en behulpzame mensen. Zo ook de buskaartjesverkoper in het hokje naast dat van de autoverhuurder die dicht was. Hij wist dat het andere kantoor wel open was, en bood aan om voor ons te bellen. Terwijl JG sprak met de autoverhuurder vond de jongen het leuk om zijn Engels te oefenen in een gesprekje met mij. Het gevolg was wel dat toen wij klaar waren, er een hele rij andere mensen klaarstond die ook voor de autoverhuurder kwamen. De jongen keek ons een beetje wanhopig, maar nog steeds lachend na....
[Chantal]

zo 11 juli Cagliari

Sardinië

PanoramaVandaag trokken we er met een huurautootje op uit. Wat een grappig karretje, zo'n Nissan Micra. Het reed fantastisch en de boordcomputer is nog geavanceerder dan die we in onze beide Saabs hadden.

We reden de route die Gesuino ons mailde (waarvoor dank!), de Sardijnse neef van JG. Een mooie route met schitterende panorama's, zoals hiernaast, en een aantal tussenstops.
Eén daarvan was Nora, waar een zeer uitgestrekte archeologische site is met ongelofelijk veel resten van een havenstadje uit de Romeinse tijd. Het zou erg indrukwekkend zijn als je er enige informatie over kreeg. Die je dus niet kreeg (ca 5 nauwelijks leesbare borden, geen foldertje, geen rondleiding, niets) Tja, leuk, die heap of stonesondanks de flinke toegangsprijs en de gelden van de Europese Gemeenschap. Jammer.
Het zal trouwens wel aan ons liggen, maar we hebben tot twee keer toe, ondanks bewegwijzering, zonder succes geprobeerd andere archeologische sites te vinden. De eerste, een nuraghe (een toren-achtig bouwwerk uit de Nuragische tijd, in het bronzen tijdperk), zouden we echt wel herkend hebben, maar bij de tweede, de 'Giants Tombs', hebben we waarschijnlijk wel op de juiste plek gestaan maar zagen we het gewoon niet.
Maar het ouderlijk huis van Gesuino hebben we wel gevonden. Toch?

We namen langs de kust de Gesuino, is dit 'm????gelegenheid te baat om langs de route te kijken naar de ankerplekken en havens die we nog zouden kunnen aandoen voordat we richting Zuidoost Spanje (met misschien een tussenstop op de Balearen) gaan. En besloten dat we lekker in Cagliari blijven liggen tot de tijd rijp is. Eerst moeten we trouwens onze stagen nog krijgen.

In het binnenland reden we door een gebied met talloze verlaten mijnen, wat een desolaat gezicht, en reden terug door de bergen richting Cagliari.

's Avonds kwamen onze Omani vrienden langslopen, en gaven ons twee Spaanstalige boeken over Oman, nog twee foldertjes en twee lelijke plastic borden met afbeeldingen van Omani kastelen. Schattig hè?
[Chantal]

ma 12 juli Cagliari

Sardinië

In het stuurboord gangboord, tussen de kuip en het spatzeil, kun je het teakdek nauwelijks meer zien. Ook de kuip is net een zandbak. Fijn dat we teak hebben, want dan zie het niet zo goed. Regelmatig afborstelen voorkomt niet dat we steeds het gevoel hebben (bijna dan) dat we op het strand lopen. Het waait de laatste dagen flink, en het is Wel eens zulke netjes gearrangeerde funghi gezien??zelfs af en toe fris. Ons kajuitdak is op gelijke hoogte met de kade, dus het gruis van de kade waait lekker op onze boot. Een paar spetters regen maakte het karwei af: onze boot ziet er niet meer uit. Af en toe horen we een hevig gerikketik, wanneer een klein wervelwindje de deeltjes tegen het spatzeiltje of de bimini doet tikken. De luiken in de kajuit en punt houden we al angstvallig dicht, maar door raampjes bij de kombuis en vooral de natte cel komen er de nodige doses troepjes binnen. De natte cel ziet er dan ook niet uit. Stofzuigen en schoonmaken doen we wel, maar het is water naar de zee dragen. Tja, gratis dicht bij de stad liggen heeft zo zijn prijs.... Maar we vinden het nog steeds prima.

We doen een dagje weinig, werken de website bij en tikken wat mailtjes, en gaan wederom op zoek naar een internetcafé waar we de website kunnen up- en onze mail kunnen downloaden. En zoals jullie merkten lukte dat.
We lezen in onze mail dat we vanaf nu ook de website kunnen uploaden vanaf een andere computer dan onze eigen laptop, en dat vergemakkelijkt het een boel. Jeroen, bedankt!!!!
[Chantal]

di 13 juli Cagliari

Sardinië

Het is weliswaar geen vrijdag, maar wel de 13e...

Afgelopen week zijn we langs de locale Beneteau-dealer gelopen (die gek genoeg in de stad zit) waar onze stagen naartoe zouden worden gestuurd. We troffen het pand echter verlaten aan, met rolluiken voor de deur en ramen. Navraag bij de bar ernaast leerde dat ze niet dachten dat het bedrijf een dezer dagen open zou zijn. Hebben wij weer....
Maar toen we belden naar het nummer dat we van Italo (onze man in Palermo) kregen, nam er wel iemand op. De man wist ervan, en zou het in de gaten houden. We spraken af de volgende dag terug te bellen. En zo ging het nu al dagen. We belden steevast elke ochtend, en vaak ook nog 's middags. Maar nog steeds geen stagen. We begonnen een beetje met samengeknepen billen af te wachten, want na woensdag is de wind richting Spanje gunstig. We hadden nog geen flauw idee of de stagen überhaupt al gemaakt waren, of ze verstuurd waren, en waar naartoe. Hebben wij weer...
Weer niet goed...En nou komt de grap. Ze waren hier al vanaf de negende. Hebben wij weer..... Dat is de dag nadat wij er waren geweest. Iemand had de stagen in ontvangst genomen en het vergeten te zeggen tegen de baas, met wie wij elke keer spraken.
We haalden ze gelijk op, en JG maakte in de zaak de verpakking open om te kijken naar het type terminal. Hmmm.
Eenmaal op de boot hebben we ze onmiddellijk in de mast gehangen. En zie hiernaast het resultaat. Ach, het is eigenlijk niet of nauwelijks te zien. De kop van de terminal is te groot voor de mastplaat. Ze passen er wel doorheen, maar ze blijven niet ín de mastplaat hangen, maar er net achter. Met als resultaat dat ze niet goed kunnen draaien als dat nodig is, te wijd uit de mast komen, er dus een weliswaar klein maar zeker knikpunt is waar de staaldraad uit de terminal komt. Hebben wij weer....
Ik kan er niet eens meer kwaad om worden. En ik wil ook helemaal niet optellen hoeveel geld we nou al hebben uitgegeven aan die $#%#$%-stagen. Een beetje dubbel is ons gevoel: een beetje moedeloos, maar eigenlijk voornamelijk gelaten. Maar dat laatste moet natuurlijk niet, want dat is de kop in het zand steken.
Dus wat nu? Nieuwe, bijpassende mastplaten bestellen? Van een systeem waarvan sommige tuigers zeggen dat het niet het beste systeem is? En waar dan, in Cagliari, of de Balearen, of Spanje? En moeten we wel gaan varen met deze stagen? Aan de andere kant, stel dat we andere mastplaten doen, dan hebben we niets meer aan onze gestaag groeiende voorraad stagen (let op de woordspeling....).
[Chantal]

wo 14 juli Cagliari

Sardinië

JG belde met Italo over de stagen. Italo belde met de tuiger die onze stagen had gemaakt.
"Ja, er zijn verschillende maten, maar ik wist niet welke, dus heb ik maar de grootste gepakt, dan konden ze altijd bijgevijld worden".
Bijgevijld worden!!!!!???!!! Van 40 mm naar 31 mm?

AnitaWe lazen eergisteren de website van de Vagebond, plus een e-mail. En lazen dat je bij tegenslagen aan karaktervorming doet. Dat ging weliswaar niet over ons, maar over hen (een zeeeeeer herkenbare ervaring bij de kapper), maar ok, die houden we er in: al dat gedoe met die stagen is ERG goed voor onze karaktervorming. Dat klopt trouwens best wel, want ik werd er niet eens meer stresskippig van. Misschien is er toch nog hoop....
René en Helga van de Vagebond zijn dit jaar vertrokken voor 2 jaar zeilen, in de Middellandse Zee en een rondje Atlantic. Via de mail hebben we al maaaaanden geleden contact gekregen, en we zijn al tijden fan van hun site. Net als wij houden ze een uitgebreid dagboek bij, dus we hebben een beetje het gevoel dat we ze kennen. Kijk maar eens, dan hoeven jullie niet af te kicken als we weer terug zijn. Dat hoeft trouwens sowieso niet, want onze vrienden Thomas, Els en Luna van de Mercator zijn ook nog een jaar onderweg als wij al weer terug zijn, en die verhalen zijn echt een enorm genot om te lezen en gedoseerd met een flinke dot humor.
We zullen straks wel een beetje jaloers worden op die lui....
OK, genoeg geslijm. Kappen nu.

Ik kan er niets aan doen, maar ik vind dit dus echt een SCHITTERENDE sleepbootHet feit dat we met andere mastplaten niets hebben aan onze gigantische voorraad reservestagen, is de doorslaggevende factor om dat niet te doen. We gaan dus varen met de huidige nieuwe stagen, waarvan Italo zegt dat het geen kwaad kan zolang ze niet uit de mast kunnen. Nou, dat kunnen ze niet.
De windvoorspelling is nog steeds gunstig om naar ZO Spanje te zeilen. Hopelijk blijft ie dat een paar dagen, dan kunnen we in een keer door naar Cartagena (de tweede Cartagena op onze reis, vonden we een must!). Anders een tussenstop op de Balearen. Voor de goede orde, we gaan het oceaanlogboek niet gebruiken.
[Chantal]

do 15 juli Cagliari - Capo di Pula

Sardinië

Ons vertrek uit Cagliari wilden we gisteravond afsluiten met een etentje. Ik tutte me helemaal op, trok een witte Kapitein Blauwoog met de Lonely Planetbroek aan (want wanneer kun je die anders aan op een boot), en completeerde het geheel met mijn Pacific Pearls. Ik haalde zelfs mijn hoge hakken tevoorschijn uit de kast, waarin ze al 2 jaar nodeloos liggen. En het wordt nog gekker, ik trok ze zelfs aan. Maar even testlopen op de boot om te kijken of dat nog gaat na 2 jaar, nee dat gaat niet. Ik vind vrouwen die hoge hakken aan hebben maar er niet op kunnen lopen vreselijk, dus trok ik ze maar weer uit. JG zag het hele tafereel aan, en haalde zijn schouders op.
In elk geval hebben we zalig gegeten, en liepen weer terug naar onze Pinical, langs onze Omani vrienden. Die zwaar teleurgesteld waren dat we de volgende ochtend zouden vertrekken, want er zou 's avonds een feest zijn. Compleet met oosterse danseressen. Hè jammer inderdaad, maar ja. We bleven nog even bij ze zitten op het muurtje, en sloegen het tafereel gade. De mannen zaten in een kring, tammetjes erbij waarop lekker getamd werd, en het ritmische, en vooral ook aritmische geklap in de handen, gecompleteerd door zingende stemmen. Sfeertje wel. Maar we wilden de volgende ochtend vroeg weg, dus we hielden het na een tijdje wel voor gezien.

En dus was vandaag de dag dat we Italië zouden verlaten. Ik vond het al een geweldig land, en ben blij dat JG er net zo gecharmeerd van is. Dat schitterende taaltje (ga ik ECHT leren als ik thuis ben), mensen die druk kwetteren met behulp van een boel armgebaren, mooie mensen, mooi land, mooie cultuur, mooie kunst. Ja, wat is er eigenlijk niet mooi aan Italië? Ja, het eten, dat is LEKKER!!!!
Maar de oplettende lezer las het goed: zouden verlaten.
Onze badeend"Het enige weer dat je voor het kiezen hebt, is het weer bij vertrek", een gevleugelde uitspraak van een ervaren cruiser die we ooit hoorden. De 20-25 knopen die we vanochtend op onze neus kregen na vertrek uit Cagliari hadden wij niet uitgekozen, en dus liggen we nu, een mijl of 16 verder naar het zuiden. Onze gedachte was dat die Romeinen vast wel hadden nagedacht over waar ze een havenstad zouden stichten, en nu liggen we dus geankerd bij Nora, het Romeinse havenstadje waarvan we de resten eerder deze week bekeken. Vergezeld van onze badeend. Dat is een meeuw, die het maar raar vindt dat die witte pinnacle-rock zo van plaats verandert dat hij toch elke keer weer in de wind op het water drijft.
[Chantal]

vrij 16 Capo di Pula - Middellandse Zee JG doet net alsof ie het niet merkt ...."Kan het nou nooit een keer normaal?" Doodziek wordt je ervan. Gisteren was de voorspelling NW 2, draaiend oost en variabel. Niet gek als je naar het zuidwesten moet. En waar kwam die wind vandaan? Juist, zuidwest, en gelijk 5-6 Bft.......Daar kunnen watten als wij niet tegen.

Vanochtend opnieuw vertrokken. "Oost 3, draaiend noordoost 4". Klinkt opnieuw goed, nietwaar? 3 Uur later trekken we het 2e rif erin, zetten de kotterfok bij en halen even later zelfs het grootzeil maar helemaal naar beneden. Opnieuw 5-6 Bft, maar nu uit het oosten. Dat is tot daar aan toe, het schiet zelfs wel lekker op, maar met de wind kwamen hele korte, warrige en ... maar als ik blijf schieten .....steile golven, die niet uit de richting van de wind kwamen, maar ons schuin van achteren, bijna dwarsscheeps namen. De arme Pinical werd alle kanten opgesmeten en wij zetten ons schrap en hielden ons krampachtig vast. Zelfs de Windpilot had erg veel moeite koers te houden (met harde wind gaat dat juist erg goed). Bij een hele gewelddadige zwieper hoor ik achter mij een geommel en als ik me om draai zie ik nog net de outboard in het water plonzen. "What the fuck...???" De motor van de dinghy zit op een teakhouten plaat gemonteerd die op zijn beurt weer met 3 beugels aan de hekstoel is gebout. Die 3 bouten zijn kennelijk (zonder waarschuwing) alle 3 gebroken waardoor de plaat (en dus motor) los raakten. "Niets aan de hand" zie ik je ... dan kan hij er niet meer onderuit....denken "voor dit soort shitdingen hebben ze toch altijd de motor met een lijntje geborgd aan de beugel?" #&#!%&*$# deze keer dus niet, GVD!
OK, het was een oud beestje, het zag er niet meer uit, maar hij deed het nog meer dan prima, was goed onderhouden en gesmeerd en startte altijd.
Zucht. Murphy houdt echt van vrijdagen, het kan niet anders....
[JG]

"Never leave on Friday", een motto dat veel cruisers in acht nemen. Zelfs de Dashews. Ondanks het feit dat wij niet bijgelovig zijn, grapten JG en ik vanochtend tegen elkaar dat we toch echt niet vandaag, maar gisteren zijn vertrokken, en dat we alleen even ...... hij haat dit ....., maar nog even.....hebben gepauzeerd.
En dan dit.
"Rare vis", zal de zeebevolking gedacht hebben toen ze onze buitenboordmotor voorbij zagen komen. Nadat ik JG naar de achterkant van de kuip zag vliegen zag ik even een twijfelachtige uitdrukking op zijn gezicht. "Nee, die zinkt, dat kun je vergeten", zei ik. Weg is weg.
Shit, shit, shit. Toegegeven, we zitten weer in het gebied van de havens en marina's, maar aan ons eigen anker liggen is toch wel een van de fijnste dingen. Met zicht op het einde van onze reis, voor nog geen 3 maanden, moeten we dan wel voor die paar keer een andere outboard kopen? Je wilt niet uitrekenen hoe duur die mijltjes ....... en hij gaat het leuk vinden .....worden die je daarmee vaart..... Maar geen outboard vinden we ook geen optie. Roeien gaat nog als het niet hard waait en de kant niet ver is, maar helaas wordt niet altijd aan die voorwaarden voldaan.

We zuchtten en steunden, wat een k..zee. Waar komt dit nou vandaan? Nee, we zijn nog steeds niet te spreken over de Middellandse Zee als cruisegebied. Ja, het niet-zeilen wel, maar het zeilen niet. Geef ons maar 3 oceanen. We smeekten Neptunus om een wat rustiger zeegang, hij had tenslotte al een fors offer van ons gehad, maar hij vond het kennelijk nóg niet genoeg.
K.., K.., je weet wel, die met die peren.

Dat dacht ik ook toen ik 's avonds bij mijn eerste wacht naast onze boot een tonnetje voorbij zag komen met een lichtstaafje erop. Krijg nou wat, even verderop zag ik nog meer tonnetjes, en een heel eind verderop nog een lichtje. Een drijfnet!! Actie was gelukkig niet nodig, maar welke gek zet er nou nog drijfnetten uit? En dan zo slecht zichtbaar. Ik had net 2 minuten daarvoor nog uitgebreid om me heengekeken, en niets gezien. Niet vreemd overigens, met zo'n zeegang. De lampjes zijn zwak en verdwijnen om de haverklap achter een golf, en de tonnetjes zijn wit en lijken op de witte koppen op de golven. Geen radarreflector eraan. Krijgen we dat weer, dan kun je dus niet om de zoveel tijd eens een blik naar buiten werpen en op de radar kijken. Maar gelukkig zeilen we, dus geen risico op een net in de schroef. Maar of je er zo gemakkelijk uit komt als je er eenmaal in verstrikt raakt?? Later in mijn wacht zag ik er nog meer, maar daar bleef het gelukkig bij.
[Chantal]

za 17 juli Middellandse Zee Slechte nachtrust. Al dat onrustige geschommel van het ene naar het andere gangboord. Dat kon er nog wel bij, ik slaap al een paar nachten slecht. Moe moe moe. En ietwat zeeziekerig, ook al is de zee wat genormaliseerd. Vast een oorzakelijk verband met die vermoeidheid.
Ook JG heeft zijn dag echt niet, is ook moe, en voelt zich niet echt jofel.
Maar we zeilen tenminste, en we gaan best hard de goede kant op. En we zien zowaar de allergrootste schildpad van onze reis.
[Chantal]

JG maakt gebruik van onze buitendouche004˚ 16 minuten Oost. De lengtegraad van ons vertrek uit Scheveningen. Dat betekent, inderdaad (!), dat we vandaag, 17 juli om exact 22: uur Nederlandse tijd "officieel" de wereld rond zijn!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Het was ons er niet om te doen, en we zijn er ook nog niet, maar toch voelt het wel een klein beetje bijzonder. Ook al ligt Chantal te slapen en zoek ik een droge plek in de door de dauw nu al kletsnatte kuip terwijl we oceaanachtig voortjakkeren onder een gereefde genua en kotterfok en een oceaanachtig rollende Pinical, het is een mooi moment.
[JG]

Wat nou, lag ik te slapen. Niet dus. Nog steeds het geschommel, dat weer is toegenomen. Om 10 voor half 10 zie ik JG de achterkajuit binnenkomen: "Wichie", fluistert ie terwijl hij me een kusje geeft, "gefeliciteerd". "Zijn we rond?", fluister ik terug. Waarom fluister ik eigenlijk? We moeten het van de daken schreeuwen!!! In nog geen 2 jaar hebben we de aarde gerond, in precies 27.023 mijlen.
Raar gevoel, het voelt helemaal niet als een feestelijk moment. Dat komt natuurlijk ook wel doordat we beiden onze dag niet hebben, en omdat het moment zich voordoet tijdens de nachtwacht, maar vooral omdat het zo ongrijpbaar is. Het zal veel echter voelen wanneer we ons eigen pad gaan kruisen.
[Chantal]

zo 18 juli Middellandse Zee Walvissen???? Hier???!!!"Plons" hoorde ik vanochtend aan alle kanten. De wind was flink afgenomen en bovendien gedraaid; we sukkelden nog een beetje voort en ik wachtte met zeilen wisselen en hijsen om Chantal nog even te laten slapen. Het geplons kwam van allemaal vissen die rond de boot uit het water sprongen. Volgens mij waren het Bonito's. Een mooi gezicht, al dat gespeel. Maar ja, met spelen alleen kom je er niet, dus snel de vislijn uitgegooid. Wij moeten ook eten immers. Ik geloof dat ze het wel een goede grap vonden, zo'n gekleurd dingetje in het water aan een lijntje. Ze bleven er omheen springen en ik verdenk ze er zelfs van dat ze de lijn als springtouw gebruikten. Dit ging uren door, maar bijten, ho maar.
Bericht van onze weermannen!![JG]

Ik weet wat het was: ze buitelden om onze boot heen om ons feestje met ons te vieren. En later op de dag spotten we zowaar een briesende walvis die ook van de feestpartij wilde zijn. Een walvis??!! Hier????

De wind nam in de vroege ochtend af tot 3 knopen, en de motor verrichte een tijdje nuttige inspanningen. Na de windstilte kwam de wind uit het NW. Niet te hard, gewoon lekker relaxed aan de wind zeilen. Tergend langzaam ruimde hij weer richting NO. Allemaal nog lekker relaxed maar zeker niet langzaam. Mooi, kon ik een feestmaaltje bereiden. Eén van mijn betere creaties, al zeg ik het zelf (zie receptenpagina).
[Chantal]

ma 19 juli Middellandse Zee - Cartagena

Spanje

Nog net voor zonsondergang komen we aan bij de berg waarachter Cartagena ligt verscholenLaatste dag van de trip. Duurt altijd lang. We motoren bijna de hele dag omdat de wind er genoeg van had, en we vinden het wel weer welletjes. We leggen nog net bij daglicht aan in de haven van Cartagena. En gaan slaaaaaaapen....
[Chantal]

PS: O ja, we zijn sinds vandaag weer op het westelijk halfrond. De laatste keer dat we ons daarop bevonden was op 28 augustus vorig jaar, bijna een jaar geleden dus, toen we bijna in Fiji waren. We zullen beloven dat we niet weer een jaar op dit halfrond blijven. OK?

di 20 juli Cartagena

Spanje

Onze eerste stappen op het Europese vasteland in bijna 2 jaar zetten we hier. In Nieuw Cartago, het huidige Cartagena, dat werd gesticht door, je raadt het al, de Carthagers. Dit werd hun nieuwe Let eens op die dametjes met waaiers...uitvalsbasis nadat ze in de eerste Punische oorlog verdreven waren van hun nederzettingen op Sicilië, Sardinië en Corsica. (Dat is ook nog zoiets wat ik nog helemaal niet gemeld heb. Je wordt helemaal tureluurs als je over de historie van die eilanden leest: Phoeniciërs en Carthagers, Romeinen, Vandalen, Byzantijnen, Arabieren, je wilt niet weten wie allemaal over die eilanden wilde heersen. Hier in zuid Spanje was de mix ietsje anders, maar niet minder kleurrijk. Visigothen, Moren, noem maar op.)
Cartagena was de plek waarvandaan Hannibal zijn legendarische veldtocht (je weet wel, die met olifanten) begon, over de Alpen naar Rome. Maar die Romeinen waren niet gek, en vielen achter zijn rug zijn troepen in Spanje aan, en wonnen het zuiden van Spanje weer terug. Nooit geweten dat de keizers Trajanus, Hadrianus en Theodosius van Spaanse afkomst waren. En de beide Seneca's waarvan ik vroeger de vertalingen moest maken idem dito (dat waren geen leuke vertalingen geloof ik. Die met Hannibal erin waren veel leuker. Van wie waren die ook al weer??)! En ik altijd maar denken dat die Romeinen Italianen waren.

Vandaag startten we onze queeste naar een tweedehands buitenboordmotor. We hebben zo'n 5 watersportzaken gehad, en daarbij nagenoeg de hele stad gezien, maar onze pogingen bleven vruchteloos. Nieuwe, ja, die hebben ze wel. Maar geen tweedehandse. Ook probeerden we klembeugeltjes te krijgen om een nieuwe motorsteun (die we ook moeten kopen/maken) aan de hekstoel te kunnen demonteren. We herinneren nog wel hoe lang onze zoektocht daarnaar in Nederland duurde, want onze hekstoel is van dikkere RVS-buis gemaakt dan gebruikelijk is.  Ook dat is dus nog niet gelukt. Soms kan je heel veel tijd besteden aan dat soort onbenullige dingen.

Spaanser kan niet. Toch?Maar we zagen wel veel van Cartagena, en het beviel ons wel wat we zagen. Het is geen toeristische stad, al wil Cartagena dat wel worden. Het is ongelofelijk hoeveel er in deze stad wordt geïnvesteerd. Overal om je heen zie je monumentale panden opgeknapt worden, er zijn mooie parkjes, een echte boulevard, veel nieuwe horecapandjes met een leuke speelse architectuur, leuke kleine straatjes en mooie brede boulevards, een Moors kasteel, een enórme El Corte Inglés (de bijenkorf van Spanje), en er is en wordt veel aan stadsvernieuwing gedaan, maar wel op een goede manier.
[Chantal]

wo 21 juli Cartagena

Spanje

Soms kan ik met de stomste dingen zo blij als een kind zijn.

Meeeeeega paella-pannenVoorbeeldje.
De pitten van ons Force 10 gasfornuis zijn al tijden aan het roesten en stukken bij beetje komt het emaille eraf. Laten we zeggen veel stukken en beetjes. Je werd er helemaal tureluurs van als je het gasfornuis schoonmaakte, want het hele gasfornuis lag elke keer vol. Afgezien van het feit dat je van de Rolls Royce onder de scheepsgasfornuizen niet verwacht dat ze niet tegen een zoute lucht kunnen, denk je: "Geen nood, dan bestellen we wel nieuwe en laten we die door ons bezoek meenemen". Zo gezegd zo gedaan, en voor de zekerheid even geïnformeerd naar de prijs. TOINK! Zevenendertig Euro vijftig per stuk. Maal 3 stuks. Dan maar geen nieuwe, dan blijven we nog wel even doorhannesen met de oude pitten.
Maar in Cagliari gebeurde er een wondertje toen we een zaakje zagen met een pakje pitten in de etalage. We namen de maten op en de pitten mee, en het was onvoorstelbaar. Tussen de tientallen verschillende soorten pitten die het zaakje op voorraad had zaten zowaar pitten die op ons gasfornuis passen. Terwijl we er niet eens naar op zoek waren. Voor 20 procent van de prijs van de originele pitten.
Kijk, daar kan ik nou ZO blij van worden.

Personeel op rolschaatsenVandaag gebeurde het weer. Nadat we ons de blaren op de voeten hadden gelopen (ik letterlijk, JG figuurlijk) door Cartagena, besloten we ook nog boodschappen te doen.
"Ik zie hem al", zei JG op een bepaald moment toen we met een stadskaartje in de hand op zoek gingen naar de Carrefour.
"Waar? Ik zie nog niks".
Hoezo blind..... Zo'n hypermarkt is toch slecht te missen.
En als je dan binnen bent! Zooooo groot. Supermarktmeiden rijden rond op rolschaatsen, zo groot. Als ik een slecht humeur zou hebben gehad, dan zou het er op slag van Zullen we een hele jámon nemen? Hmn, toch maar niet.omslaan. Helemaal opgetogen cross ik dan door de supermarkt met de boodschappenkar die ik schaamteloos vol stop met allerlei lekkernijen. Het gros van wat er in die kar zit is niet noodzakelijk.
En daar kan ik nou ook ZO blij van worden.

En daarna was het dus echt heel erg passend om eigen tapa's op de boot te eten.

We vinden het hier trouwens reuze gezellig aan de steiger. Weer een beetje de gezelligheid van cruisers onder elkaar. Dat hebben we een tijd niet gehad, en we genieten ervan. Maar ja, er is een tijd van komen en een tijd van gaan. Morgen vertrekken we alweer.
[Chantal]

do 22 juli Cartagena - Carboneras

Spanje

Een Don Quichote molen!!!Lekker zeilen!
Hoog aan de wind, halfwinder, uitgeboomde genua links en recht, weer hoog aan de wind, het leek wel een dagje IJsselmeer. Lekker spelen dus. We hadden zo'n 55 mijl voor de boeg, dus we moesten de vaart er wel een beetje inhouden om bij licht aan te komen. Toen de wind aan het einde van de dag helemaal inzakte lukte dat met behulp van de heer V. Penta nog prima. Niets geen marina, gewoon een grote moderne (EG-geld) vissershaven waar we langszij konden bij het gesloten pompstation.
Klein, schattig plaatsje met enkel wat Spaanse toeristen en waar de kleine, witte huisjes nog lekker aan het strand staan. Wat dit plaatsje echter bijzonder maakt is dat Don Quichote hier kennelijk wél een succesje heeft geboekt! Zie foto: dat heeft ie toch maar even knap gedaan ! :-)
[JG]
vr 23 juli Carboneras - Almería

Spanje

Jaaaa? Wat zit je nou te doen JG?We volgen al dagen met argusogen het weerbericht. Dat doen we natuurlijk altijd al, maar nu extra. Het waait namelijk al dagen uit het Oosten, en dat is precies wat je wilt hebben om door de Straat van Gibraltar te varen. De omstandigheden zijn helemaal ideaal omdat er al een tijd een oostenwind staat, zodat de permanente stroming uit het westen in de straat (vanwege de verdamping van de Middellandse Zee wordt er permanent water vanaf de Oceaan aangevoerd) niet meer zo sterk zal zijn. Eigenlijk hebben we dus haast om daar te geraken. Maar aan de andere kant wil je ZO Spanje ook niet compleet overslaan. Ik vind het absurd, maar ik raak er helemaal gestresst van. Want volgens de statistieken waait het bij Gibraltar ongeveer even vaak vanuit het Westen als uit het Oosten. En dus is mijn redenering dat als al het zo lang uit het oosten waait, het dan daarna ook lang uit het westen zal waaien. En ik heb geen zin om aan die Costa del Sol te moeten blijven hangen, want dat is nou niet bepaald het meest interessante deel van Spanje. Waar maak ik me nou in hemelsnaam druk over?!?!?!? Dit gaat echt helemaal nergens over.

En dat weer. Het lijkt wel alsof het elke dag vochtiger wordt. Vandaag is het compleet witgrijs om ons heen. De lucht is helemaal zwanger van het vocht. Je kunt het nog net geen mist noemen, al is het zicht abominabel slecht. Zo'n Zooooo grijs, daar moeten we een beetje kleur in brengen1 a 2 mijl. Dat is wel goed te zien op de foto hiernaast.
Sinds vanochtend is het nogal koel. Er hangen lage wolken om de bergen (als je die al kunt zien). We vragen ons af of dat een voorbode is voor de Levante (een sterke Oostenwind). Op één voorbode na (we hebben geen zware deining) voldoet dit beeld aan alle voorboden voor de Levante die in de pilot staan genoemd.

Wij zijn ondertussen weer de hort op, van Carboneras langs de Costa Blanca naar Almería, zo'n 45 mijl verder. De wind is al van bijna alle kanten gekomen, en varieert tussen de 1 en de 13 knopen. Raar weer. Om een beetje kleur in de grijsheid om ons heen te brengen hijsen we ook nog even de halfwinder, maar die was geen lang leven beschoren.
[Chantal]

za 24 juli Almería - Almerimar

Spanje

We denken dat dit een oud losstation is, waarbij goederen vanuit de trein zo in de boot kunnen worden gelost21 Mijl vandaag. Poeh. Hijs je daar je zeilen voor?
Nou, wij wel hoor, maar alleen als het waait. Ik geloof niet dat de windmeter boven de 5 knopen is geweest dus hebben de zeilen een dagje mogen rusten.
De radar niet; het was zowaar mistig.

Almería leek een leuke stad met een mooi moors kasteel en bijzondere kathedraal. Die hebben we dus niet gezien; veel te warm om een poot te bewegen. We zijn enkel op zoek geweest naar een motortje en hebben s' avonds al sightseeënd een internetcafé gezocht en over een marktje gelopen. Omdat dit een grote (veer)haven is en van oudsher veel moorse invloeden zou het een Arabisch karakter moeten hebben. Ook dat hebben wij niet kunnen zien. Net als in Cartagena is ook hier veel geld gestoken in verfraaiing en verbetering van de stad en dat kun je wel zien. Smaak kun je de Spanjaarden over het algemeen ook niet ontzeggen; het wordt goed aangepakt met behoud van het karakter zonder de rariteiten die we er in NL zo graag aan toevoegen.  Maar ja, als er over iets te twisten valt, is het wel smaak.
Het meest Arabische was de enorme hoeveelheden afgeladen bestelauto's, met kentekens uit heel Europa, die stonden te wachten in ellenlange rijen voor de veerboten naar Afrika. Heb je dat hele roteind gereden, kun je hier ook nog eens uren en dagen in gloeiende hitte staan....

In het kader van het vakantiegevoel hebben we vlak voor de marina van Almerimar, dicht bij het strand, het anker uitgegooid om even lekker te zwemmen en af te koelen. Dat was erg lekker.
[JG]

Inderdaad, zalig. Het mag in de krant dat ik langer in het water lig dan JG.

We zijn nu aan de Costa del Sol. Wat mij betreft had dit deel ook nog bij de Costa Blanca kunnen behoren, want als je naar de kust kijkt is die totaal wit. Maar hier niet vanwege witte kalksteen, maar van al het witte plastic dat alle tomaten, aardbeien, radijsjes en andere groente en fruit bedekt dat hier wordt gekweekt. De zee ligt er ook aardig vol mee overigens.
[Chantal]

zo 25 juli Almerimar

Spanje

We liggen in een vakantieoord. Een heel groot vakantieoord. De appartementen en horeca rond de haven zijn echter  (gelukkig) hoofdzakelijk Spaans. Erg relaxed maar het heeft eigenlijk niets en toch is het niet vervelend. Voor eventjes dan, wel te verstaan. Om de ene of andere reden doet het me trouwens aan Blankenberghe denken. Maar dan zonder de frietlucht en al die hele witte mensen... :-)
In het kader van het wennen aan straks spelen we lekker zondagje. Uitslapen, beetje rondkloten, wat kleine dingetjes doen, zaterdagskrant uitpluizen en een beetje bootjes en mensen kijken. De wind lijkt voorlopig in de oosthoek te blijven rond Gibraltar, dus we gaan rustig hoppend westwaarts. Zodra de wind toch westelijk dreigt te worden klappen we in 1 keer door naar Cadiz.
[JG]
ma 26 juli Almerimar - Middellandse Zee Het heeft zijn voordelen, zo'n vakantiecomplex. Naar een internetcafé hoef je niet lang te zoeken, en dat hebben we wel eens anders. In Almería bijvoorbeeld liepen we 's avonds laat nog een uur of 3 door de stad te dolen voordat we er een hadden gevonden.

Naar een buitenboordmotor zoeken, dat doen we nu al een week. In Cartagena noch in Carboneras, Almería en Almerimar hebben we er een gevonden. Dat zijn toch aardig wat watersportzaken bij elkaar, ik schat zo'n 4 per stad, dus zo'n 16 zaken. Ja, nieuwe, die hebben ze wel, maar tweedehandsjes niet. We houden stug vol, want een nieuwe voor een dikke 2 maanden (en hoe langer het zoeken duurt, hoe korter de resterende tijd....), dat gaat ons te ver.

Weer onderwegEr lijkt toch een einde te gaan komen aan de Oostenwind die de weerkaartjes tonen (huh, waar is die dan?), dus we hebben besloten om dan toch maar een beetje vaart te gaan maken om door de Straat van Gibraltar te varen. We varen een nachtje door, want Gibraltar is 130 mijl. Daar kunnen we goedkoop diesel tanken, misschien ook een outboard, en zien we The Rock. De volgende dag gaan we verder richting de baai van Cádiz.

Een ander zeiljacht bedacht waarschijnlijk hetzelfde bij de weersvoorspellingen, want we varen precies dezelfde koers, en ook nog eens dezelfde snelheid. Echt precies dezelfde snelheid en koers, zodat we continu op een mijl of anderhalf afstand van elkaar zijn.

Zoals meestal heb ik de eerste nachtwacht, van 7 tot 10. Dat is een mooie wacht, want voor de schemering invalt zie ik de afgelopen maanden regelmatig dolfijnen. Ook deze keer. Hoewel ze ver weg waren kon ik goed zien hoe ze bommetjes maakten in de zee. Ze doken niet met een boogje weer het water in na even lucht te hebben gehapt, maar splashten met hun staart als eerste weer in het water. En ik heb voor het eerst bultruggen gezien!! De Middellandse Zee mag dan wel het meest overbeviste gebied zijn waar we gevaren hebben, maar we hebben hier toch de meeste dolfijnen gezien, en de grootste schildpadden en de enige bultruggen. Je zou denken dat er dus toch nog aardig wat te eten valt.
[Chantal]

di 27 juli Middellandse Zee - Gibraltar - Straat van Gibraltar - Atlantische Oceaan We pompen er weer de nodige liters doorheen: geen wind.'s Nachts.
Het is nog steeds ongelofelijk vochtig. Van het thuisfront hoorden we dat het in Zuid Europa ook warmer dan normaal is. Misschien hangt dat ermee samen. Misschien ook niet, want we lazen in de pilot dat er gemiddeld 4 dagen per maand mist is in deze contreien.
In elk geval is er vannacht geen hand voor ogen te zien. Gedurende de eerste helft van de nacht, toen de maan er nog was, was onze hele omgeving één grote melkwitte brei. Maar nu de maan weg is, is het werkelijk aardedonker. Zo donker als we eigenlijk nog nooit hebben gehad. Nou is donker niet erg, want dan zie je normaliter de navigatieverlichting van andere schepen juist goed. Nu niet. Navigatieverlichting van grote schepen begin je pas op een mijl of 2 te ontwaren. Lang leve de radar.

De navigatielampen van onze maten van het andere zeiljacht waren onzichtbaar, maar op de radar zag ik dat ze nog steeds op zo'n anderhalve mijl aan stuurboord voor ons voeren. Tot ze op een bepaald moment een hoek van zo'n 140 graden naar bakboord maakten, ze vlak voor ons langs gingen, en we ons vervolgens snel van elkaar verwijderden. Vreemd. Ik kon geen reden bedenken. Wind was er al de hele dag en nacht niet, dus een opschieter maken om het zeil te hijsen of te laten zakken kon het niet zijn. Toch maar even opgeroepen. Geen antwoord. Nog eens opgeroepen. Geen antwoord. Wel wat leukerds die niet gewend zijn om een vrouwenstem op de marifoon te horen, en gingen kwallen. Drie minuten later kreeg ik wel een reactie, en spraken we af naar kanaal 72 te gaan. En daar hoorde ik niets. Terug naar 16. Niets. Weer opgeroepen. Niets.
Inmiddels waren ze 2 mijl achter ons. Moet ik ernaar toe varen? Ik wilde toch even overleggen met JG, en maakte hem wakker. We hielden het even in de gaten, maar op de radar leek de afstand en positie van het jacht ten opzichte van ons nu constant te blijven. We besloten dat het dan wel weer goed zou zijn, en dat we het waarschijnlijk straks wel zullen horen, als we beiden in Gibraltar zijn.
[Chantal]

Als je heeeeeel goed kijkt, kun je The Rock nog net ontwaren. Tien seconden later was hij weer verdwenen.'s Ochtends.
Nou, toepasselijker kan het niet. Bij aankomst bij een stukje Engeland: zeer dichte mist. The Rock was in nevelen gehuld, en we zagen werkelijk niets. We voeren op de radar, en dat was lastig laveren tussen alle stilliggende en varende vissersboten en de buiten de baai voor anker liggende boten. Het zicht was zo'n meter of 25. De misthoorn van Europa Point deed zijn werk, en terwijl we om die punt heen de baai binnenvoeren, trok het ineens open. Een vreemde gewaarwording, als je achter je slechts 25 meter zicht hebt, en voor je een paar mijl.
[Chantal]

In Gibraltar zelf was het niet mistig. Nog een keer The Rock met op de voorgrond een van de bekendste cruiseschepen, de Queen Elizabeth II (en ik)'s Avonds.
Plannen zijn er om gewijzigd te worden. De wind draait al eerder dan gedacht. En we zijn vroeger in Gibraltar dan gedacht, en dat komt precies mooi uit met het tij in de Straat van Gibraltar. We hebben dus in Gibraltar alleen even een tussenstop gemaakt. Gaan met die banaan!
Binnen een uur hebben we diesel getankt, een nieuw weerbestandje opgehaald in een internetcafé, een buitenboordmotor geprobeerd te vinden (niet gelukt) en gedag gezwaaid naar The Rock.
Eenmaal in de baai trok het weer helemaal dicht. Toch leuk dat die mist precies bij Gibraltar voor ons even pas op de plaats heeft gemaakt.Ripples in het water. Dertig meer verderop staat de stroming tegen.

Ons rekensommetje klopte perfect. Het tij in de Straat liep mooi mee. Aan de zijkanten gebeurt dat 3 uur eerder dan in het midden van de straat, en dan lopen er in de straat dus tegengestelde stromen. We konden dan ook aan de ripples in het water precies zien waar we moesten zijn. Gek dat je 10 meter verder naar bakboord ineens forse stroom tegen kunt hebben. We hielden de ripples goed in de gaten, speelden ermee en slingerden een beetje om van de stroming gebruik te maken. Die extra meters konden echt wel uit, we konden dat mooi afmeten aan een andere zeilboot die gewoon stuk zijn koers bleef volhouden. Dit was echt GAAF.
[Chantal]

wo 28 juli Baai van Cádiz

Spanje

En nu zitten we dus weer op de Atlantische Oceaan, en kijken we terug op 3 maanden in de Med. Veeeel te kort..... En veel te veel gemotord. Volgens de pilot is er een gezegde over de Med dat je in de zomer op 9 dagen 1 dag storm hebt, en de rest geen wind. Zo erg was het nou ook weer niet, we hebben ongeveer de helft gemotord. Nog altijd te veel...

Aan de Atlantische kant moesten we overigens ook motoren. Om 1 uur 's nachts voeren we de grote baai van Cádiz in, en zochten een beschut ankerplekje aan de noordkant bij El Puerto de Santa Maria. Één borrel en dan naar bed. Het was een onrustige nacht, want er kwam de nodige swell de baai in lopen, en daar lagen we dwars op. Pas 's ochtends werd dat wat minder, en toen was het opeens half 1 's middags. Het was zeker nodig...

's Middags doen we wat klusjes. JG aan dek, ik doe binnen monnikenwerk door RVS badkamerarmaturen te poetsen. Het was nodig, zeg maar.
[Chantal]

do 29 juli El Puerto de Santa Maria

Spanje

Dom dom dom. We lagen gisteren overdag zo ongelofelijk lekker aan ons anker, ook al hebben we geen buitenboordmotor en was de kant ver weg zodat we eigenlijk tot onze boot veroordeeld waren, dat we besloten nog een nachtje te blijven liggen.
Om half 2 was het zo ver: we rolden weer als een idioot. Hier was geen stabiele zijligging tegen bestand.
Om half 3 zei ik tegen JG: "Zullen we naar de haven gaan?" Dat idee moest natuurlijk eerst even in de week worden gelegd.
En dus vertrokken we om half 4 's nachts naar de marina van El Puerto de Santa Maria, die een mijl of anderhalf rivieropwaarts ligt.
Om half 5 lagen we naar onze zin aan een ponton, namen we een slaapmutsje om de adrenaline te neutraliseren en doken weer in bed.

Eén van de vele bodega's in Santa MariaIn El Puerto de Santa Maria wordt de sherry verscheept naar alle delen van de wereld (zeggen de reisgidsen, wij hebben nog geen vrachtboot gezien, en dat kan ook helemaal niet volgens ons). De driehoek tussen El Puerto de Santa Maria, Jerez de la Frontera en Sanlucar de Barrameda is namelijk het enige echte sherrygebied.
In het stadje zie je talloze bodega's, enorme witte pakhuizen van 1 laag waar alle sherry wordt gerijpt en opgeslagen. Als je er langs loopt komt er een wijnwalm uit van jewelste. Osborne, Terry en nog wat andere bekende namen. De vaten wijn liggen daar opgestapeld in rijen van 3 tot 5 hoog, en ondergaan het solera proces. In de onderste vaten zit de oudste wijn. Eens in de zoveel tijd wordt daar 1/10 van afgetapt, en aangevuld uit de vaten erboven. Die weer worden aangevuld uit de vaten daarboven. Op die manier neemt de jongere wijn het karakter van de oudere wijn aan, en wordt een constante kwaliteit gewaarborgd. De vaten raken dus nooit leeg. Om het gistingsproces te stoppen wordt brandewijn toegevoegd, en voilá, je hebt sherry.

Santa Maria, een stadje zonder pretentiesHier ligt overigens ook de bakermat van de tapa's. In de 19e eeuw dekten de bareigenaren de sherry af met een stukje brood in verband met de vliegen. Later werd het gewoonte om daar iets zouts op te leggen om de dorst op te wekken, zoals een paar olijven of stukjes worst. Vandaar tapas, oftewel dekseltjes....

Wij vonden dat we de tapastraditie gestand moesten doen, nu we hier zijn. Massa's tapasbarren in het stadje. We doften ons een beetje op en grepen naar onze schoenen. En vonden slechts 1 leren slippertje van mij in de schoenenzak (die in de bakskist ligt om kakkerlakken in de boot te voorkomen). Nee hè. JG met z'n goeie kleren ondersteboven in de bakskist. Nada.
Aaaarrrrggggghhhhh, nu ben ik echt veroordeeld tot die nazarethnikes!!!!!! Wat een ramp. Als ik mijn jezusslippers niet aan heb, dan woon ik in die leren slippertjes. Niet dat ik geen andere schoenen bij me heb. Onder in mijn kast ligt namelijk nog een flinke stapel schoenen. Zoals nooit gebruikte bergschoenen die daar niets anders doen dan heel veel ruimte innemen, sandaaltjes met hakken van een centimeter of 8 en bronskleurige leren niemendalletjes die JG afschuwelijk vindt. En perfecte schoenen die gekrompen zijn doordat ik ze in de regen heb laten staan zodat Fantastisch, die tapasbarren!!ik er nu niet meer in kan (waarom dan in de kast stoppen? Ik kan er geen afscheid van nemen). En stoere schoenen die je met sokken aan moet. En nog wat. Maar niets dat geschikt is om nu toch een eindje op te lopen. Nu ja, dan toch maar die lompe jezusslippers. Ik vind ze al niet zo vreselijk meer als toen ik ze kocht. En dat is al erg genoeg.

Terug naar de tapa's. Wat is dat toch lekker. Gewéldige traditie. Volgens de reisgidsen wordt hier in de tapasbarren nauwelijks iets anders geschonken dan (koude) sherry, dus ik, die me niet kon herinneren dat ik ooit sherry heb gedronken, nam er een sherry bij. JG wijselijk een biertje.
Ik weet nu zeker dat ik niet geschikt ben als huisvrouw. Niet alleen vanwege de kwaliteiten die je als huisvrouw moet hebben, maar om de simpele reden dat ik sherry NIET lekker vind. NIET te zuipen. Werkelijk.
[Chantal]

vr 30 juli El Puerto de Santa Maria

Spanje

Achter ons ligt een Fransman. We liggen met de konten van onze boten naar elkaar toe aan de kopse kant van een steiger, en kijken dus lekker bij elkaar in de kuip. Nou is dit niet de stereotype Franse solozeiler met Massa's vissen hier in de haven. Drie maal raaien wat ze lekker vinden en wat JG net heeft gedaan...solozeilertrekjes, die een boot heeft die er uitziet als een uitdragerij en waarvan je je afvraagt hoe het mogelijk is dat hij überhaupt blijft drijven op zee. Nee, dit is een lekker ding (ik bedoel níet de boot). En hij praat nog redelijk goed Engels ook, en dat is al helemaal een wonder voor een Fransman. En zoals hij dat uitspreekt op de 'Allo allo' manier! Ik voel me net Jamie Lee Curtis in A Fish Called Wanda. JG noemt hem: mijn vriend.
Toen we gisteravond met ons slaapmutsje in de kuip zaten, en er een vissersboot voorbij was gekomen die ervoor zorgde dat we dansten aan de steiger, was deze Fransman bezig om zijn boot beter vast te maken zodat hij niet zo'n herrie zou hebben van de golven die tegen de onderkant van zijn boot klotsen. "Waarom draai je je boot niet om?", vroegen wij, want de golven komen voor hem van achteren. "Omdat de opening in mijn reling om af te stappen aan bakboord zit."
Soms.....

Het is net als gisteren een beetje aan de frisse kant. Of beter gezegd, niet bloedheet en niet zo benauwd. "Dat we nu aan de Atlantische kant zitten betekent toch niet dat we vanaf nu de kou in gaan hè", zei ik tegen JG. Die zich hetzelfde had gerealiseerd. Dat wordt echt wennen.

Geen Jerez, dan maar een park in Santa MariaEn nu niet gaan lachen.
We wilden vandaag met de trein naar Jerez de la Frontera. Hier in Santa Maria zou dan wel de sherry worden verscheept naar alle delen van de wereld, maar Jerez is de naamgever van sherry. De Engelsen, die veel interesse hadden in deze drank, vonden sherry gemakkelijker uitspreken dan jerez, en dus werd de naam van de drank verbasterd tot sherry. Eigenlijk is Shakespeare die boosdoener geweest.
Toen de Engelsen zoals Osborne en Terry allerlei sherryhuizen van de Spanjaarden overnamen, was het resultaat dat er een boel rijke Spanjaarden rondliepen in Jerez. Mooie gebouwen, een mooie stad die wij wel een bezoekje waard vonden.
We hadden het helemaal uitgekiend welke trein we wilden nemen. Het was alleen wel erg ver lopen naar de trein, en dat hadden we niet helemaal goed ingeschat. Dat ging dus zo ongeveer in de zwembadpas van Kees De Jongen. Toen we na een half uur helemaal bezweet in het station aankwamen en snel kaartjes kochten, stapten we bijna de trein in die daar klaar stond. Het was maar goed dat we het even navroegen, anders waren we in Madrid beland.
We bestudeerden de treintijden nog maar eens, en begrepen niet dat er geen trein naar Jerez klaar stond. Tot er iemand naar ons toekwam, en meldde dat er vandaag, juist vandaag, om welke reden dan ook, een aangepast dienstrooster was. Omdat dat zou betekenen dat we maar 3 uur de tijd zouden hebben in Jerez, waarin we ook daar een flinke afstand tussen treinstation en stadscentrum en vice versa zouden moeten afleggen, besloten we om dan maar niet te gaan.
[Chantal]

za 31 juli El Puerto de Santa Maria - Cadíz

Spanje

Met de fiets de trappen op bij de kathedraal van CadízEen wereldtrip vandaag. 3,5 Mijl naar de marina in Cadiz. Geen leuke marina volgens de pilot. Niets mis mee, goede bescherming en helemaal niet zover van de stad als gesuggereerd werd. We hebben geloof ik al wel eerder gezegd dat diegene die de pilot heeft geschreven onmiddellijk lid, nee erelid zelfs, kan worden van de Club der Zeurende Dozen, want het gaat allemaal helemaal nergens over. Om de een of andere reden voelde de auteur(in) zich geroepen om overal niet-relevante opmerkingen over te maken. Niet zo erg, maar de air van autoriteit waarmee het gebracht wordt, brrrrrr. En nautisch relevante informatie ontbreekt soms gewoon. En als sommige informatie toch wel heel duidelijk door de desbetreffende marina verstrekt blijkt te zijn, hebben we helemaal gegeten en gedronken. Voor alle duidelijkheid, het is niet dat we ons er aan ergeren, integendeel zelfs, het is juist erg vermakelijk. Maar ja, waarschijnlijk snappen wij het allemaal niet, wij zijn dan ook geen echte zeilers met een in Engeland gebouwde langkieler die vanwege de Portugese Noord (noordenwind voor niet ingewijden) liefst via de Azoren (slechts ca. 1100 mijl om) terug gaan naar Noord Europa....

Wij waren onwerelds vroeg opgestaan en fietsten dus al voor elven het centrum van Cadiz in. Mooi stadje, veel oude meuk en nauwe kleine straatjes. Om met Lies te spreken "schitterend, niets meer aan doen". Dat hebben we ook niet gedaan en hebben enkel een beetje rondgeslenterd, op een terrasje gezeten en vlees en vis gekocht op de markt. Dat blijft toch altijd een van onze favoriete plekken in elke stad waar we komen. Een markt is een markt natuurlijk, maar toch is het overal anders en zie je veel van het karakter van stad en mensen. De markt hier was groot, overdadig en erg relaxed.
[JG]

 

Terug naar boven

Naar augustus 2004