Datum |
Locatie | Logboek |
zo 1 aug |
Cadíz Spanje |
 Nog
steeds op zoek naar een buitenboordmotor. Die van ons ligt ergens te ruste
op 2 kilometer diepte tussen Sardinië en de Balearen. (Dat levert leuke
vragen op. Zou hij geïmplodeerd zijn door de druk? Zou hij roesten? Na
hoeveel tijd zou hij de bodem bereikt hebben? Hoe groot zou de
olie/dieselvlek worden?)
Na Cartagena, Carboneras, Almería, Almerimar en Gibraltar was het in Santa
Maria ook al niet gelukt, en hier in Cadíz leek onze zoektocht ook op niets
uit te lopen.
Maar toevallig zagen we een A4-tje tegen een ruit aangeplakt waarop een
particulier een buitenboordmotor aanbood, hoewel voor een belachelijk hoge
prijs. Niet geschoten altijd mis, dachten we, dus JG belde gisteren. Het
motortje was nog niet verkocht, en de prijs kon een stuk lager. Maar niet
echt laag genoeg naar onze zin. We hebben een tijd zitten dubben, maar
uiteindelijk
toch
maar de knoop doorgehakt. Doen, dan zijn we van dat gesodemieter af. Het
heeft ons al zoveel tijd gekost, en straks komen er weer een boel mooie
ankerplekken. Het zou zonde zijn om daar niet te kunnen liggen.
Sinds vandaag zijn we dus een 5 PK buitenboordmotor rijker. JG heeft al even
uitgeprobeerd of hij er inderdaad gemakkelijker mee kan planeren dan met onze
vorige, 4 PK, bbm. Ja dus.Maar in cruising-land weet je een ding zeker:
als je een ding hebt opgelost, dan dient er zich altijd wel weer een nieuw
probleem aan. Een buitenboordmotor rijker, maar wel een fotocamera armer.
Ons ontzettend handige digitale Sony zakcameraatje heeft de geest gegeven.
Hij doet net alsof hij foto's maakt, maar het schermpje is zwart en de
foto's idem. Balen, balen, balen!!!
Er is ook altijd wat........ lijkt wel eens.
Dat wordt woekeren met foto's in Sevilla..... Ja, we gaan erheen!
Het oorspronkelijke plan was om er met de boot heen te gaan. Via de
Guadalquivir rivier kun je 55 mijl landinwaarts varen en je boot in een
marina in Sevilla neerleggen. Qua tij en planning zou het precies goed
uitkomen met de dagen die wij in Sevilla willen doorbrengen.
Dat leek me echt super. Met je boot een stad bezoeken die 100 kilometer
landinwaarts ligt, stel je voor! JG was wat
minder
van het idee gecharmeerd om 3 dagen kwijt te zijn met varen, namelijk 1 dag
stroomopwaarts (met, wonderlijk genoeg 9 uur stroming mee), en 2 dagen
rivierafwaarts (lukt niet in 1 tij). En dan ook nog motorend. Maar het leek
mij nog steeds geweldig.
De doorslaggevende factor voor onze beslissing om toch niet met de boot te
gaan, was een brug die slechts 2 keer per dag wordt bediend, en die tijden
kwamen niet helemaal goed uit met het tij. Te veel gedoe, en inderdaad 3
dagen varen, tja we zitten nog steeds niet heel erg ruim in de tijd.
Gisteren hebben we de reisgidsen dus afgestruind op zoek naar een leuk
hotel. Vanochtend gecheckt in een internetcafé, en vanmiddag geboekt. Juli
en augustus zijn bloedheet in Sevilla (40 graden, oef), dus goedkoper, en we
hebben onszelf dus maar getrakteerd op een luxe hotel.
Het luie zweet van deze arbeid hebben we er 's avonds flink afgewerkt
door een kilometertje of 20 te fietsen door Cadíz. Ik begrijp werkelijk niet
waarom we die fietsjes zo weinig hebben gebruikt. Het zijn echt ge-wel-di-ge
dingen. In Cadíz is het echt een enorme uitkomst, want de marina ligt een
eind buiten de stad in de commerciële haven. En nu hebben we toch maar mooi
rondom de hele stad (oud en nieuw), die zich op een schiereiland bevindt,
kunnen fietsen.
[Chantal] |
ma 2 aug |
Cadíz - Chipiona Spanje |
Om 07.00 uur was het nog donker vanochtend. De wekker stond vroeg omdat we
wilden profiteren van de voorspelde gunstige ochtendwind om de 20 mijl naar
Chipiona te varen. Om een lang verhaal kort te maken, die wind was er niet.
Bij vertrek hadden we alles klaar gemaakt voor een paar uur (hoog) aan de
wind zeilen en dus trokken we, enthousiast als we zijn, het grootzeil
omhoog. Dat was het teken voor boven om de windmotor uit te zetten. Al
brommend in de ochtendmist voeren we de haven en baai van Cadíz uit, daarbij
het zoveelste cruiseschip ruimbaan gevend.
Ik begin Steve Dashew steeds beter te snappen met zijn
motorsailer-ideeën....
We liggen hier in Chipiona veilig in de marina en laten ons huisje gerust achter om voor
3 dagen Sevilla te inspecteren. De warmste plaats in Europa in deze
maanden...
[JG] |
di 3 aug |
Sevilla Spanje |
Om
10.00 uur stapten we in Sevilla uit de bus. Bij het binnenrijden van de stad
wordt je al overdonderd door de prachtige gebouwen en grote groene parken.
Lekker om weer eens in een echt grote stad te zijn. Casa de Pilatos. La
Carboneria. Tapa's, biertjes en life-muziek maakten dat we laat in het hotel
terug waren.
Gisteren hebben we (in Chipiona) de halve, zo niet de hele stad,
afgelopen op zoek naar een internetcafé. Geen succes, dus geen update van de
site (jammer voor jullie) maar ook geen e-mail. En dat is vooral jammer voor
ons, want daar kijken we toch altijd naar uit. En bovendien waren we zo
fanatiek geweest en er staan er heel veel klaar in de Outbox. Later beter
hopelijk!
[JG]
Natuurlijk hebben we stiekem in Sevilla wel naar onze mail gekeken in een
internetcafé. In onze Inbox stonden aardig wat mailtjes. Ongeveer de helft
daarvan was van Helga en René van de
Vagebond (en consorten) met info over waar ze zich op dat moment
bevonden, hoe we zouden kunnen contacten en waar we elkaar zouden kunnen
ontmoeten. Dat leek ons vieren namelijk wel gezellig, een ontmoeting in
levende lijve met mensen die je alleen via de mail en van elkaars website
kent.
Wij dachten dat het nog lang niet zo'n vaart zou lopen, want de laatste keer
dat we op hun site keken waren ze nog ergens bij Lissabon. Maar die lui
hadden er ineens de vaart in gezet, en gingen ons bijna voorbij terwijl wij
een paar dagen in Sevilla zitten.... Snel gemaild, ge-iridium-smst en ook
nog eens gebeld, en het happy hour was geregeld.
[Chantal] |
wo 4 aug |
Sevilla Spanje |
Lopen,
lopen, lopen. Kijken, kijken, kijken.
Voor de kenners stond vandaag op het programma: Real Alcazar, Plaza de
España, Triana, La Carboneria, etc. etc.
Erg mooie stad. Ook erg leuke terrasjes.
Ook al een prima plaats om te wonen...... En die warmte? Dat valt heel erg
mee zolang je de heetste momenten van de dag vermijdt. En dat betekent dus
een lekkere siësta in je airco-hotelkamer. Niets, maar dan ook helemaal
niets mis mee.
[JG] |
do 5 aug |
Sevilla Spanje |
Na
nog wat lekkere tapas op een terras was het al weer tijd voor de terugtocht.
Opnieuw met de bus door het sherry- en Manzanilla-gebied waar, om ons nog
onduidelijke redenen, enorme velden met uitgebloeide zonnebloemen zich
uitstrekten. Van de wijnranken waar ze al die sherry en Manzanilla van maken
zagen we niet zoveel.
Terug in de haven bleek de Vagebond er inmiddels ook te zijn. Opnieuw erg
laat zochten we uiteindelijk ons bed op. Na 2 nachten hotel toch wel weer
erg lekker!
[JG] |
vrij 6 aug |
Chipiona Spanje |
Om diverse, niet nader te omschrijven redenen, hebben we vandaag erg weinig
gedaan. Een beetje lezen, wat kleine klusjes en een ijsje eten in de stad.
Een stad is het niet echt, het is meer een soort Spaans Katwijk, maar dan
zonder Duitsers. Alleen Spanjaarden vieren hier vakantie en het is nog
allemaal nog lekker klein en kneuterig. Niets spannends, wel relaxed.
[JG]
Hmn. Slecht idee, borrelen met de Vagebond zonder goeie bodem, na 3
vermoeiende dagen in Sevilla. Dom, dom, dom. De lekkere pasta van Helga om
12 uur 's nachts mocht niet meer baten, want toen was het er al in
gehakt. Maar zonder was het waarschijnlijk nog erger geweest.
Vandaag heb ik zo ongeveer de hele dag siësta gehouden. Pas om een uur of 4
deed ik het weer.
Het eerste wat JG meldde toen ik mijn hoofd buiten stak was dat hij om 7 uur
had afgesproken met Helga en René. Om te borrelen.....
[Chantal]
Deze keer maar de borrel met René en Helga bij ons aan boord. En opnieuw
hadden we last van een onverklaarbare time-warp en stonden de
horloges plotseling allemaal een paar uur verder. Maar goed dat het hier zo
laat licht wordt....
[JG] |
za 7 aug |
Chipiona Spanje |
Bezig
dagje gehouden vandaag.
Er moest nog een nieuwe buitenboordmotorsteun komen, want die ligt samen met
onze oude buitenboordmotor op 2 kilometer diepte in de Middellandse Zee.
JG had ergens in
Carboneras een oude lelijke dikke plank opgeduikeld, en ik heb vandaag met
decoupeerzaag, boor en schuurmachine mijn best gedaan om er nog een
fatsoenlijke buitenboordmotorsteun van te fabrieken.
Verder wasje gedaan, boodschapjes, en nog wat dingetjes.
Ik heb nog een poging gedaan om JG te knippen. Maar 1 minuut nadat we ons in
het gangboord hadden geïnstalleerd was de batterij van de tondeuse leeg. JG
loopt nu dus rond met een hap uit zijn haar.
[Chantal]Zelfde dag.
We drinken nog een borreltje met de Vagebond duiken toch nog redelijk op
tijd ons bed in. Hoe kan dat?
[Chantal] |
zo 8 aug |
Chipiona Spanje |
's Ochtends om half 7 worden we wakker van de wekker, en horen de wind al.
Dat KAN helemaal niet, want
's ochtends hoort hij nog zacht te zijn. Pas 's middags pikt elke dag de
zeebries op. Maar onze oren bedriegen ons niet, want de windmeter bevestigt
dat er toch een knoopje of 12/13 staat. De richting is WNW, en dat betekent
voor ons zo'n 40 graden aan de wind, want we willen naar Mazagon. We wikken
en wegen een tijdje, kijken naar de weerberichten voor morgen, en watjes als
we zijn besluiten we na het ontbijt om dan maar niet te vertrekken: als de
zeebries de wind nog verder aanwakkert wordt het geen relaxed tochtje, en
daar hebben we eigenlijk geen zin in. En we zijn moe (gek hè, na 3 dagen
Sevilla en de latertjes met de Vagebond), dus duiken we na het afscheid van
Helga en René weer terug het bed in.Achteraf hadden we waarschijnlijk
gewoon moeten vertrekken, want toen we weer wakker werden was de wind
gekrompen naar ZW...
Ach.
De rest van de dag doen we lekker niks. We duiken met onze neus in de
nieuwe aanvoer van boeken van de Vagebond (die er veel beter uitzagen dan de
beduimelde ruilboeken die ze van ons kregen...). Zalig. Ik heb een
websitedipje. Laatste tijd gewoon geen zin om die bij te werken.
Zo krijgen een boel dingen niet de aandacht die ze anders wel zouden
verdienen.
Zoals Sevilla, wat een stad is met adembenemende gebouwen. Zulk
moois hebben wij gewoon niet in Nederland denk ik. Die Moren hebben ze wel mores
geleerd...... (komt die uitdrukking daarvandaan? Vast niet). Ongelofelijk,
wat een SCHITTERENDE gebouwen, en dan vooral de wandversiering. Geen stukje
wand of plafond is niet bedekt met tegel(kunst)werk of stucco.
Onbeschrijflijk gewoon (vandaar dat we er niets over schreven ha ha).
Of dat mijn mannetje sinds we in de Med zijn (en eigenlijk vooral sinds het
bezoek van Wouter. Hé, hoe zou dat nou komen?) tenminste weer wat vlees op
zijn botten heeft gekregen.
Of dat JG iets nieuws heeft bedacht als antwoord op mijn eeuwige vraag of
hij zijn portemonnee of de bootsleutels of het marinapasje of wat dan ook
wel bij zich heeft. En of er genoeg benzine in de buitenboordmotor zit.
Tegenwoordig beantwoordt hij dit soort vragen met een wedervraag: "Heb jij
je onderbroek aan?"
[Chantal] |
ma 9 aug |
Chipiona - Olhao Portugal |
Gisteren
wilden we nog naar een van de Spaanse rio's met mooie lagunes aan de Costa
de la Luz. Maar toen we wat beter naar de weersvooruitzichten keken,
besloten we om maar niet de Golfo de Huelva in te duiken, want dat zou later
meer tegenwind en dus motoren betekenen. We besloten om vandaag dan maar een
lange (bezeilde) ruk te maken naar Faro / Olhao. Dik 70 mijl en rekening te
houden met het tijd bij aankomst, dus we stonden nog eerder op dan gisteren.
Half 7 vertrokken we uit Chipiona en zeilden aan de wind richting Faro.
De zeegang was niet bepaald rottig, maar ik was toch de hele dag
katterig. En dan duurt 14 uur varen LANG. Een boekje lezen of een andere
activiteit zit er niet in, en je verveelt je rot. Dan kun je veel nadenken
hoor.
Ik
zat bijvoorbeeld te bedenken hoe leuk we het vonden om weer eens mensen van
onze leeftijd tegen te komen (Helga en René van de Vagebond). En hoe lang
dat wel niet geleden is! Als ik Stefan en Natasha van de
Espiritu Santo in
Singapore niet meetel (die waren nog niet aan het cruisen op dat moment),
dan moet ik toch echt terug naar de
Mercator. En dat
was vorige jaar augustus in Tonga. Sodeju, dat is een jaar geleden!!!
Of ik dacht terug aan de vraag die de vrouw van de Nederlandse buurboot
van de Vagebond in de marina aan JG stelde: "O, is dat dan wel leuk? In 2
jaar de wereld rond?" (Die vraag kan in dezelfde categorie als de vraag "Is
ie zeewaardig?" die we op Kreta voorgeschoteld kregen).
Is het dan wel leuk, in 2 jaar de wereld rond. Nou vraag ik je!!!!! Zo'n
zichzelf-ruimdenkend-vindend, arrogant, pensionado takkewijf. Ga
lekker duizend jaar in de Med rondmotoren met je zeilboot en optrekken met
al die andere 'cruisers' (annex appartementhouders) en jezelf al een hele
piet vinden om een nachtje door te varen, en denk maar dat je het allemaal
beter weet en tenminste echt wat van de wereld ziet.... (JG: Oei oei oei.
Chantal is een beetje pissig, of hadden jullie dat al gedacht? Ik had haar
als antwoord willen geven dat een vluggertje toch ook lekker is. Maar ja, of
ze dat nou begrepen zou hebben....)
Natúúrlijk
is het leuk om in 2 jaar de wereld rond te varen. Ook al zie je maar een
topje van al die spreekwoordelijke ijsbergen en is het flink doorpezen om op
schema te blijven, en zouden wij er natuurlijk ook heel graag 10 jaar voor
willen nemen als het zou kunnen. Allemensen, wat je allemaal ziet en
meemaakt en ervaart op zo'n reis, dat is toch onvervangbaar?!
Is het wel leuk in 2 jaar? (of ben ik nou arrogant?)
Of je zit gewoon te denken hoe het is gekomen dat onze k-klank in kaas en
kerk in het Engels tot een ch-klank is verworden. Of hoe grappig het is dat
relatief nieuwe woorden zoals stofzuiger in het Nederlands de functie
weergeven en in het Engels de techniek (vacuumcleaner en microwave
bijvoorbeeld). Of waar bepaalde woorden vandaan komen. Zoals eiland, island.
Van het Latijnse isla, maar waar komt dat nou weer vandaan. En wat voor
studie je zou moeten doen om dat te bestuderen.
Wat een onzin hè. Maar ja, dat doe je dan zo'n hele dag. En je zit te
bedenken op dat moment dat je het zeilen eigenlijk helemaal niet leuk vindt.
Gelukkig zijn er ook van die mooie zeildagen.
[Chantal] |
di 10 aug |
Olhao Portugal |
Allemensen, we zijn al in Portugal!
We luieren wat, ik zit een uurtje in de zon en mijn hoofd is aan het eind
van de dag zo rood als een kreeft.
[Chantal] |
wo 11 aug |
Olhao - Alvor Portugal |
Valt jullie iets op.....?
Precies!
We zijn vandaag precies 2 jaar onderweg! Feestje!En nog iets? Klinkt Alvor jullie niet erg bekend in de oren?
Voor ons heeft Alvor een speciale betekenis.
Wij vonden het wel grappig om onze tweejaars-mijlpaal te combineren met een
bezoek aan ons meest oostelijke punt (in Spanje) van onze track van 2 jaar geleden: Alvor. Toen we besloten om van Chipiona direct naar Faro te gaan en niet de
Golfo de Huelva in te duiken, nestelde dat idee zich in mijn achterhoofd.
En nu hebben we dus onze eigen track
van 17 oktober 2002 gekruist!! En dat hebben we dan maar
gelijk 50 keer gedaan bij het varen in de lagune van Alvor.
Twee jaar geleden kwamen we halverwege vloed de lagune binnen, en wachtten
niet volgens het boekje bij de ingang tot het laag water was en de geul te
zien zou zijn. Nu we daarop terugkijken vinden we het eigenlijk een beetje
onvoorstelbaar dat we dat toen gedaan hebben. Nu ankeren we netjes bij de
ingang van de lagune voor we verder gaan. Maar het was nu dan ook hoogwater
(en dus kun je zo'n 1,3 meter boven water uitkomen als je vast komt te
zitten), en toen was het opgaand tij.
Dit voelt veel echter dan
toen we vlak bij de Balearen de lengtegraad van Scheveningen over gingen, 's
avonds tijdens de nachtwacht. Ik ben al de hele dag hyper, druk, opgewonden.
Nu hebben we dus echt een feestje gevierd met champagne, ballonnen en een
echte wereldbol. Toch is het een raar gevoel om een feestje te vieren
wanneer je weet dat je moeder (JG) vanochtend geopereerd is. Dat tempert het
feestgedruis, al weet je dat zij dat echt niet zou willen. We duimen met
zijn allen.
Dineke Sr en Jane, houdt jullie taai!
[Chantal] |
do 12 aug |
Alvor Portugal |
Mijn gezicht is één en al vel.Het is hier net het wad. Met laag water
verschijnen er zandbanken waar honderden meeuwen een snoepje uit pikken.
Mensen doen hetzelfde.
We overbrugden met Minical de 50 meter die we van dat wadje af liggen, en
raakten aan de praat met Coby en Klaas van de Brick (leuke naam voor een
ferrocementen schip) die kokkels aan het verzamelen waren. Dat praatje werd
bij hen aan boord voortgezet, en toen was het ineens ........ 10 uur.
[Chantal] |
vr 13 aug |
Alvor Portugal |
Vrijdag de 13e vandaag.
We liepen langs de kapper waar ik 2 jaar geleden met kromme tenen en
verstijfd in de stoel met lede ogen aanzag hoe mijn haar tegen mijn hoofd
werd geplakt en aan de onderkant werd afgeknipt. Dat was genoeg nachtmerrie
voor vandaag.
Alvor
is trouwens heel anders dan 2 jaar geleden. Toen was het een rustig, leuk,
beetje gezapig, vriendelijk klein vissersdorpje met wat
toeristenrestaurantjes en barretjes. Nu is het een toeristendorp vol lelijke
Engelsen. Waterscooters en jetski's scheuren langs. In alle cafés hangt een
televisiescherm waar voetbal of rugby te zien is. Maar ja, toen waren we er
in oktober...
Over nachtmerries gesproken. Ik heb net Saved uit van Tony
Bullimore. Dat is één van de boeken uit de nieuwe aanvoer die we van de
Vagebond hebben (waaronder een aantal zeilboeken, zalig. Wij verslinden die
boeken.). Tony Bullimore heeft een aantal dagen in zijn boot opgesloten
gezeten toen zijn boot omsloeg in de zuidelijke Pacific tijdens de Vendée
Globe.
Voor
de niet kenners: de Vendée Globe is een non-stop zeilrace voor solozeilers
rond de wereld. Omdat de afstanden op de zuidelijke breedten het kleinst
zijn varen die solozeilers het grootste deel van de race in de zuidelijke
oceanen. De Roaring Forties, de Screaming Fifties en de hoe-heten-de Sixties,
dat soort breedtegraden. Omdat op die breedten geen land is, kunnen de zeeën
daar enorm opbouwen. En net als op het Noordelijk halfrond wemelt het er van
de lagedrukgebieden. Maar wij (Nederland ligt rond de 52e breedtegraad)
hebben tenminste nog land.
Een vreselijk hoge golf beschadigde de kiel van zijn schip, die vervolgens
afbrak. Zijn schip sloeg onmiddellijk om. Uiteindelijk is hij na een aantal
bloedstollende dagen (letterlijk, want het is daar ijskoud) gered, wat de
titel natuurlijk al deed vermoeden. En het feit dat hij dit boek heeft
geschreven natuurlijk.
Ik heb me echt zitten verbazen tijdens het leven van dit boek. Het is
werkelijk ongelofelijk hoeveel middelen en mensen zijn ingezet voor het
redden van een leven. Waarvan je kunt zeggen dat het bewust in de waagschaal
wordt gesteld door de persoon in kwestie door mee te doen aan dit soort
gekkenwerk-races. Ik begrijp die mensen niet. Maar ik heb dan ook niet die
passie, dus dat zal wel logisch zijn. Laat mij maar lekker cruisen in
ouwe-lullen-gebieden.
Maar meer nog heb ik me zitten verwonderen over het feit dat deze man in
zijn boek in zijweggetjes verhaalt over de andere 4 keren dat hij is gered
van een zekere dood in het water. Dat kan dan toch geen toeval meer zijn zou
je zeggen? Dat die vent nog sponsors vindt.
[Chantal] |
za 14 aug |
Alvor Portugal |
Gisteren waren we uitgenodigd om te komen eten bij Coby en Klaas, samen met
een stel van onze leeftijd uit (Oost) Duitsland. Een mooie combinatie: Coby en Klaas hebben hun
wereldomzeiling jaren geleden afgesloten, wij bijna, en Antje en Norbert
beginnen net. Er zit een mooi gaatje aan te
komen in de Portugese Noord, de wind die langs de Portugese westkust blaast
als gevolg van het hogedrukgebied dat gewoontegetrouw boven de Azoren ligt
en het lagedrukgebied dat in de zomer bijna standaard boven het Iberisch
schiereiland ligt. Dat gaatje, met zuidwestenwind, is dus eigenlijk precies
wat we nodig hebben om langs de Portugese kust naar het noorden te zeilen.
Maar we willen niet. De bocht bij Cabo de Sao Vicente van de Algarve naar de
westkust van Portugal is voor ons een psychologische barrière. We zijn er
nog niet klaar voor. Ik kan het niet goed uitleggen. Het is niet alleen dat
we dan voor ons gevoel afscheid nemen van de warmte en veel meer te maken
gaan krijgen met de depressies met regen. Maar dat speelt toch wel een heel
belangrijke rol. Het is ook niet omdat het daar al een beetje bekend terrein
is. Of dat we dan echt richting huis gaan. Geen idee. Misschien wel
allemaal.
Maar we doen het toch maar.
[Chantal] |
zo 15 aug |
Alvor Portugal |
Gisteren hadden we nog een compromis bedacht: we zouden al kusthoppend langs
de kust naar boven gaan. Dat gaat langzamer (dus minder een schok...) en
bovendien hebben we een hekel aan die korte tochtjes met 1 of 2 nachten
doorvaren.
Maar vandaag neigen we er toch naar om een lange ruk te maken. Dan ben je
tenminste geen 3 dagen (overdag dan) aan het varen naar bijvoorbeeld Cascais,
maar slechts een etmaal. En als we dan toch bezig zijn, dan kunnen we maar
beter nog wat noordelijker proberen te komen. Omdat de afstanden tussen de
stopplaatsen in het NW tenminste relatief klein zijn, wat prettig is als de
Portugese Noord weer inzet.
Warrig verhaal zeker.
Nou ja, we hebben er geen zin in (ook niet in het slechte(re) weer dat
waarschijnlijk bij de gunstige ZW wind zit), maar gaan morgen toch maar weg.
's Middags doet er zich een vreemd fenomeen voor. De Brick, de Antje en
wij liggen netjes op een rij aan de rand van de geul bij het dorp. Tijdens
afgaand tij stroomt het water naar buiten, en liggen we dus niet netjes met
de neus in de wind, maar krijgt de stroming vat op de boten. Het gekke is
dat de stroming ons bijna in de lengterichting in de geul duwt, terwijl de
Antje en de Brick nog bijna dwars in de geul liggen. Met het gevolg dat we
bijna kunnen overstappen op de Antje, waar Norbert en Antje, vergezeld van
Coby en klaas die daar op bezoek zijn, het hele gebeuren zitten te
aanschouwen.
Eerst denken we dit nog te kunnen verhelpen door wat ketting in te halen,
maar omdat het ook stevig waait, gaan we op een gegeven moment krabben. We
gaan ankerop, krabben nog 2 keer, en liggen uiteindelijk goed. Natuurlijk
verkleeft op zo'n moment het relais van onze ankerlier (dat gebeurt eens in
het halfjaar of zo), en moet JG alles met spierkracht doen.
Antje en Norbert doen 's avonds tijdens een borreltje bij ons aan boord
nog een poging om ons vaste voornemen te laten wankelen met de mededeling
dat 'we' morgen gaan barbecuen op het strand samen met Klaas en Coby. Hmnnnn,
moeilijk, moeilijk. We willen al niet weg, maar met dit soort dingen
kunnen wij toch gemakkelijk worden overgehaald. Maar niet helemaal, want we gaan
nog steeds weg, morgen. Fantastische lui trouwens, die Antje en Norbert.
Zelden ontmoet je mensen met zo'n open mind. Ze zijn voor onbepaalde tijd
vertrokken, ze
hoeven niet meer terug naar (Oost-)Duitsland. Ze hebben geen vast plan en
een low budget.
Brazilië staat vooralsnog hoog genoteerd, maar ze zien wel. Onderweg
proberen ze geld te verdienen als verpleegster en bootklusser, en als ze het
ergens erg leuk vinden blijven ze misschien wel plakken. Zij heeft
spullen bij zich voor een complete operatiezaal, en hij apparatuur die niet
zouden misstaan in een jachtwerf. Plus een flinke lading materialen als RVS en aluminium. Hij
bouwde hun boot, de Antje, zelf, dus dat op zich is al voldoende
kwalificatie. Je zou denken dat Norbert dus ook in die hoek werkzaam was,
maar niets is minder waar. Hij verkocht eerst kopieermachines, en toen de
economie slechter ging werd hij vrachtwagenchauffeur. Hij nam 10 uur les om
te leren lassen, en is vervolgens begonnen met zijn eerste project: hun
aluminium boot Antje. Mooi hè.
De materialen die ze bij zich hebben voor klussen aan andere boten zitten in
het motorruim. Want ze hadden geen geld voor een inboard motor, dus
zit er nu een dikke outboard op de achterkant.
Ze zijn in twee trips van Denemarken, waar ze 4 weken slecht weer hadden,
naar Alvor gekomen, de enige stopplaats was Falmouth. Dikke stormen
onderweg, windstiltes, maakt allemaal niet uit. Die mensen genieten echt van
het leven.
Hij
spreekt nauwelijks Engels, en zij aardig. Op school kregen ze 3 jaar Engels,
en 6 jaar Russisch. Antje is een hele clevere tante, die het Engels zo
oppikt. Bij Norbert gaat dat wat minder, en dus spreken ze nu Engels tegen
elkaar.
Je lacht je echt rot bij die lui. Fantastisch.
O nog iets. Ze hebben een parasail. Niet om te parasailen, maar om te
zeilen. Een soort spinaker met open stukken erin. Werkt vanaf windkracht 3
tot windkracht 7. En ze hebben een dingy met een zeilrig. Gewoon een
standaard opblaasdingy met mastje, een erg uitgebouwd grootzeiltje met
zeillatten, een fokje, twee zijzwaarden en een roertje. We zijn stikjaloers.
We gebruiken overigens al tijden een nieuwe universele taal. Die
besmettelijk is.
Op Kreta hebben wij dit opgelopen van een Fransman, wiens catamaran naast
ons in Khania lag. Dit was een
komisch
heerschap die, verbazingwekkend voor een Fransman, redelijk Engels sprak.
Elke keer wanneer hij echter niet direct op een woord kon komen werd dat
woord vervangen door "......pffffffff!", onderwijl zijn arm omhoog zwaaiend.
Je weet wel, zoals Fransen kunnen doen. Onbewust zeg je dan zelf dat woord
of maak je zijn zin af. (Wouter zal bij dit verhaal vast gaan grijnzen van
herkenning)
In elk geval, net als je wel eens een bad hairday kunt hebben (ok, alleen
vrouwen dan), heb ik ook wel eens een ... ja hoe noem ik dat ..... zo'n dag
waarop ik alleen maar Engels kan hakkelen in plaats van spreken. "....pffffffff!"
komt dan erg goed van pas. Ideaal.
En nu heeft Antje deze besmettelijke ziekte ook al.
[Chantal] |
ma 16 aug |
Alvor - ... Alvor - Atlantische Oceaan |
"We
zijn geslaagd voor de hellingproef", beweert JG.
Om 7 uur gingen we ankerop en voeren de lagune uit. Althans, dat was de
bedoeling.
Om 7 uur was het nog geen laag water geweest. Op zich dus niet het beste
moment om de lagune uit te varen. Maar ach, er stond net zoveel water als
toen we een paar dagen terug de lagune binnenvoeren, het zou niet veel meer
gaan zakken en bovendien kunnen we onze eigen track volgen. JG sturen
en ik achter de laptop, aanwijzingen gevend.
Na 25 minuten waren we recht voor de uitgang, en riep JG dat ik wel naar
buiten kon komen. Nog geen halve minuut later zagen we de diepte snel
teruglopen.
Ik stond nog op de kuipbank en JG zei: "Ga maar even zitten voor de
zekerheid". Waarna we rustig een zandbank opvoeren. En met geen mogelijkheid
meer af kwamen.
JG hoefde de vraag maar half te stellen. "Een halve meter. En dat duurt nog
bijna 2 uur", zei ik, "en het duurt nog dik 3,5 uur voordat het water weer
hoger wordt."
Hmn.Onze stiekeme hoop dat we op een modderbank zaten in plaats van een zandbank
bleek al na een minuut of 10 ijdel, toen JG even vanaf de zwemtrap
polshoogte ging nemen. En we zakten een beetje scheef.
Dan zul je denken dat die Portugese vissers toch een beetje sociaal doen en
voorzichtig langs komen varen. Niets is minder waar. Ik zat buiten en
vervloekte de ene na de andere vissersboot die het liefst zo dicht mogelijk
bij onze boot langs scheurde (misschien hadden we precies naast de geul
gegokt) en zich niet om ons bekommerden. Na een tijdje hoefde ik me er zelf
ook niet meer om te bekommeren, dat was wel prettig. Want
nadat
een van die idioten was langs gevaren zakten we door zijn hekgolven heel
langzaam scheef van onze kiel af. JG zat binnen achter de kaartentafel en ik
riep: "Daar gaan we!" Heeeel langzaam.
En toen was het eigenlijk wel een vertrouwd gevoel. We helden behoorlijk,
maar niet zo erg dat het water in het gangboord liep. Zo'n beetje de helling
die je hebt bij een aardige aandewindse koers. Wel prettig eigenlijk, zo
zonder golven.
Voor de zekerheid draaide JG de afsluiters van de wc's dicht en kneep het
ontluchtingsslangetje van de dieseltanks dicht. En lazen vervolgens een
boekje en deden net alsof het de normaalste zaak van de wereld was dat we
daar scheef lagen, terwijl we natuurlijk gigantisch in de kijker liepen.
Hoe was dat werkwoord ook alweer? Britten. Britt, britte, ik heb gebritt.
Om
half 12 had ik inmiddels maaltijden voor 3 dagen gekookt (altijd handig,
zo'n pauze), dreven we weer en konden we weg. Onze planning lag een beetje
in duigen, want we wilden in elk geval voor tweeën de hoek om zijn bij Cabo
de Sao Vicente en naar het noorden varen. De wind doet er hier namelijk
steevast om 2 uur één of twee tandjes bij, en de voorspelling was
westenwind.
Maar de wind hield zich netjes koest tot we de hoek om waren, en we hebben
vervolgens een prima zeildagje gehad met een naar ZW krimpende wind. Beetje
katterig door een warrige zee, maar allee.
[Chantal] |
di 17 aug |
Atlantische Oceaan - Peniche Portugal |
In de loop van de avond en nacht nam de swell verder toe, en werd de zee
heel erg onrustig. Af en toe een squall tussendoor, al dan niet met veel
wind. JG deed geen oog dicht, maar ik snurkte wonderwel bijna de hele tijd
tijdens mijn beide slaapbeurten. Daar tussenin had ik het niet breed. Om 4
uur 's nachts bleek het bijwerken van het logboek teveel concentratie te
vergen, en kon ik mijn misselijkheid niet meer bedwingen. Op zo'n moment ben
je blij dat je nog net de gootsteen haalt. Het volgende moment niet meer,
want dan realiseer je je dat het afvoerputje in het midden van de bak zit,
en de boot naar stuurboord helt. Ok, ik zal er verder niet over
uitwijden.....
Om
9 uur 's ochtends zitten onze nachtwachten er officieel op, maar JG dook
zijn kooi weer in om te proberen alsnog een beetje te slapen.
En toen...... was de wind op. Nou ja, niet echt op, maar zo'n 8 knopen, en
met deze zeegang klapperden het grootzeil en genua alle kanten op. Hetgeen
niet echt bevorderlijk was voor JG's rust, dus ik probeerde van alles:
genua- en grootschoten wat aantrekken of laten vieren, genuablok wat naar
voren, wat naar achteren, blok op de overloop wat naar de lijzijde, of naar
loef. Wat dan ook. Niets hielp.
Als JG van het geklapper al niet kon slapen, dan was het wel van al de
geluiden die gepaard gingen met mijn bezigheden in de kuip. "Doe de motor
maar aan"", zei JG. Wat ik braaf deed. Je voelt je dan wel een beetje oenig,
als je met tegen de 10 knopen niet kunt zeilen. De swell kwam vanuit het NW,
en gecombineerd met de windgolven uit het ZW en nog wat andere oude golven
maakte de zee ontzettend confused, zoals de Engelsen zeggen. Lekker
dwarse bergen en dalen.
"Dit is geen doen", zei ik dan ook tegen JG toen ik hem tegen half 1 's
middags wakker maakte. De zeegang was inmiddels nog verder toegenomen. We
kwamen op het idee om de weersvoorspellingen die we hadden nog eens beter te
bestuderen. Of liever gezegd, de golfhoogtes. Het is lang geleden dan we
daarnaar hadden gekeken, maar het leek nu toch wel interessant om te weten
hoe de zee zich de komende dagen zou ontwikkelen.
Volgens de weergoeroes zouden we nu 2 meter swell hebben. Ammenooitniet. Als
dit 2 meter is, dan eet ik mijn hoed op. We belden in met de
satelliettelefoon, en haalden een nieuw bestandje op. Daaruit bleek dat de
zeegang de komende dagen verder zou toenemen tot ca 4 meter. Ik verdubbelde
in gedachten de zeegang die we op dat moment hadden, en besloot dat ik daar
niet zo'n behoefte aan had.
Toen Dick Zaal onze boot ontwierp gaf hij het type de naam Roaring Forty.
Niet voor niets, want het is inderdaad een oer- en oerdegelijk schip,
dat het ongetwijfeld geweldig zou doen in de Roaring Forties. Maar als het
niet hoeft geven we er toch de voorkeur aan om ons bootje niet op de proef
te stellen, en alles gewoon heel te houden. Inclusief onszelf. Ik zag nog
een nachtje of 2 doorvaren met zeezieke wachten overigens ook niet echt met
vreugde tegemoet.
De wind was inmiddels toegenomen tot een kleine 20 knopen, maar nog steeds
was het ondoenlijk om te zeilen. JG gelooft niet dat we ooit wel eens zo'n
zee hebben gehad. Het regende ook nog eens zo nu en dan, en we hadden het
koud. Hoe lang is het geleden dat we zeiljassen aan hadden?
We besloten naar Peniche te varen. Met de motor erbij, en nu helemaal
dansend op de swell die nog dwarser in kwam, kwamen we daar nog net voor
donker binnen. We legden aan aan een Franse zeilboot (hoe lang is het
geleden dat we langszij een andere zeilboot lagen in een marina??), en het
eerste wat ze zeiden en gebaarden was dat het zeker een vreselijke zee was,
buiten. Jaaa......
En nu liggen we dus in Peniche, en zitten we een paar dagen de swell uit.
Zonde van die mooie ZW wind.....
[Chantal] |
wo 18 aug |
Peniche Portugal |
O
wat waren we blij vannacht, toen we wakker werden van de wind (25 knopen in
de marina, dus meer op zee), en later door een enorme hoosbui.
We zagen vandaag de golven tegen de pier aan slaan, en er zelfs regelmatig
over heen. Terwijl die pier toch aardig hoog is. Van een lokale visser
hoorden we dat dit misschien 6 tot 8 keer per jaar voorkomt. Toch wel fijn
om de bevestiging te krijgen dat het niet aan ons watjesdom ligt dat we dit
zo'n k..zee vonden.
[Chantal] |
do 19 aug |
Peniche Portugal
|
Dan denk je dat je verwaaid ligt en niets te doen hebt..... forget it.
Er is altijd zat te doen.
's Ochtends doen we boodschappen in de Portugese variant van de Aldi en
vervolgens de Portugese Albert Heijn. We maken weer -tig mailtjes, doen
administratiedingen (ik zie dat we deze week respectievelijk 2 en 5 euro
hebben gewonnen bij loterijen waarvan ik niet weet hoe ik ze op moet zeggen)
en werken de achterstand van de website bij. We bellen met het thuisfront om
dingen te regelen, verwennen onszelf met een lekker schepijsje in de 'stad',
waarbij we ons verwonderen om de rijen mensen die voor een (Portugees late)
lunch in drommen voor restaurants staan. Aanvankelijk dachten we nog dat het
restaurant waarbij we het eerst mensen buiten zagen staan wel een erg goed
restaurant moest zijn, maar die gedachte lieten we bij de volgende 3
restaurants waar ook drommen mensen voor stonden, varen. Bovendien hadden we
inmiddels gezien dat er gewoon gebakken vis met frietjes of aardappels op de
borden lag.
We verzamelen de was om de was te doen, maar laten dat plan vervolgens varen
vanwege het weer: de marina heeft geen droger en gezien de hoosbuien die zo
nu en dan overkomen zien we dat niet zitten.
De klussenlijst neemt trouwens zo langzaamaan ook weer toe. De laatste
keer, in Alvor, dat ik binnen wilde douchen, kwam er nauwelijks water uit de
douche. Voordat jullie denken dat we vreselijke smeerkezen zijn: niet dat we
verder niet douchen, want de tuinslang op de watertanks aansluiten en
vervolgens buiten douchen is nog steeds favoriet (hoewel? In deze contreien
weet ik het nog zo net niet: veel te koud....). Niettemin vervagen je normen
wel hoor, als cruiser. Een beetje smeerkees zijn we toch wel allemaal.
Anyway, de douchekop doet het inmiddels weer geweldig, het zeefje zat
helemaal verstopt.
Onze bijboot is ook lek, er staat elke keer water in. We vermoeden dat het
het 'zelflozende' stopje is, dat niet zelf loost, maar lekker de andere kant
op werkt. Maar zeker weten doen we dat niet. We liggen niet aan de steiger,
dus we kunnen het hier niet oplossen.
En zo zijn er nog een aantal dingen op het never-ending to-do-lijstje.
O, heb ik het verhaal van onze kraanlijn al verteld? Om de een of andere reden is die de
laatste tijd zo nu en dan een eigen leven gaan lijden. Om de haverklap
vibreert die lijn dan harder en harder, totdat hij een geluid produceert van
.... ja, een aardige zoemdrukknop. Je kunt de lijn met de hand een tijdje
aanraken of de grootschoot wat losser of vaster doen, en dan stopt hij, maar
na een tijdje is het weer hetzelfde laken een pak. Tijdens onze wadervaring
in Alvor was het echt vreselijk. Hij houdt zich nu al een dag of 2 gedeisd,
en ik hoop dat dat zo blijft.
De zee bruist nog steeds tegen de pier aan en op, maar volgens de
voorspellingen zal de swell afnemen. Morgen gaan we dus weer op pad, voor
een dagtocht deze keer.
[Chantal] |
vr 20 aug |
Peniche - Figueira da Foz |
Wát een verschil met 3 dagen geleden. Volgens de voorspellingen zou de swell
vanaf gisteren in hoogte afnemen. Nog altijd zou die vandaag dezelfde hoogte
hebben als de dag dat we hier aankwamen, maar omdat de golfperiode langer is
geworden, is dat niet zo onrustig. En vooral: we hebben nu NW wind. Dat
betekent weliswaar aan de wind zeilen in plaats van een lekkere ruime wind,
maar de windgolven komen nu tenminste uit dezelfde richting als de swell. We
hebben dus niet meer van die vreselijke kruiszeeën waardoor het zeilen met
niet veel wind nagenoeg onmogelijk is en een goede imitatie van een
zoutwaterwasmachine. Nee, dit is veel en veel beter!! We zeilen aan de
wind naar Figueira da Foz, dik 60 mijl. Dat lukt bijna in 1 tack omdat de
koers NNO is en de wind NW, slechts 1 keer maken we een klapje de oceaan op.
Zoals gewoonlijk wordt de wind in de middag sterker.
Om
een uur of 7 liggen we aan de steiger. Een dure steiger zullen we maar
zeggen. Om er 12 uur aan te mogen liggen (morgen weer vroeg op) betalen we
28 euro, en dan hebben we nog mazzel. JG heeft 12 centimeter van onze lengte
afgelogen, anders was het 40 euro geweest....
Na een borreltje lopen we de stad in op zoek naar een internetcafé om het
weer te checken en een pizzeria om een hapje te eten. Gisteren hadden we
onszelf een pizza beloofd, maar omdat we de hele middag en avond bezig zijn
geweest met e-mails maken, website bijwerken en uploaden, schoot die pizza
erbij in.
En nu? Geen pizzeria te vinden in Figueira da Foz. Uiteindelijk zijgen we om
kwart over 9 neer bij een pasteleria die er wel geschikt uitziet. Het
bleef ook bij geschikt uitzien, want het duurde nog zeker 3 kwartier voordat
we iets voor onze neus hadden, de escalope aux champignons die JG
bestelde had slechts 2 champignonschijfjes, en mijn veal was wel een
zeeeeeeer oud kalf, waarvan een hap zelfs na 30 keer kauwen nog uit één
geheel bestond.
[Chantal] |
za 21 aug |
Figueira da Foz - Leixoes |
Vandaag wilden we zo'n 35 mijl naar Aveiro varen, maar het ging eigenlijk zo
lekker, dat we besloten gelijk door te varen naar Leixoes en zo een daghop
van 65 mijl te maken. Je zult net zien dat de omstandigheden verslechteren
op het moment dat wij voorbij Aveiro zijn. De wind draaide recht voor onze
neus, nam toe tot een knoop of 20, en de stroming tegen deed er nog een
schepje bovenop. Door dat laatste kun je niet zo hoog varen als anders, en
het leek wel of er geen mijltje af ging van de afstand die we nog te gaan
hadden.
Nog net met het laatste daglicht kwamen we aan in Leixoes, net boven Porto.
Als gevolg van een lek in een olieleiding was de marina dicht, en moesten we
buiten de marina, maar nog wel binnen de pieren, voor anker.
Een uurtje later kruipen we doodmoe ons nest in.Het vinden het trouwens
kkkkoud hier aan de Atlantische kust, sinds we bij Cabo de Sao Vicente de
hoek om zijn gegaan. We merken het aan alles. In het zonnetje en uit de wind
gaat het nog wel, maar de wind is erg fris. 's Ochtends staan er
dauwdruppels aan de binnenkant van de ramen en luiken. Het dek is zeiknat en
het duurt een paar uur voordat dat droog is. Een korte broek in de vroege
ochtend en 's avonds is uitgesloten. Tijdens het zeilen hebben we truien,
lange broeken en sokken aan. Om een bak met afwaswater te vullen heb je
eigenlijk niet meer genoeg aan een keteltje warm water plus koud water uit
de kraan, omdat het water in de tanks zoveel kouder is. De douche idem dito:
de boiler is sneller leeg, niet alleen omdat het water in de tanks kouder
is en er dus meer warm water bijgemengd moet worden, maar ook omdat je
warmer (en langer) wilt douchen. Mijn fleece is uit de kast. Minstens één
keer per dag zegt de een tegen de ander: "Zullen we weer omkeren...?"
Eigenlijk is het enige voordeel dat het veeeeeel lekkerder is om in bed te
liggen, zo onder een dekbedje....
[Chantal] |
zo 22 aug |
Leixoes - Viana do Castelo |
Viana
do Castelo is na Alvor de tweede plek die we weer opnieuw aandoen na 2 jaar.
En opnieuw vallen we met onze neus in de boter, want net als 2 jaar geleden
is het feest. En wat voor feest!!
Zodra we de haven binnen zijn gevaren en
een stukje de rivier op varen naar de marina, zien we een stuk of 7 bootjes en pontoons
liggen in het midden van de rivier. Helemaal volgestouwd met wat op vuurwerk lijkt.
We zien dat er tribunes geplaatst zijn langs de noordelijke rivieroever, en
horen optochtmuziek uit het stadje komen.
JG hoort van een gestresste havenmeester dat er inderdaad om middernacht een
vuurwerk zal zijn, en dat dat heel erg bijzonder is.
De reden voor het feest
wordt ons pas duidelijk als we een weerbestandje ophalen in een
internetcafé: Maria Hemelvaart. We wisten al dat dat in Spanje en Portugal
een belangrijke
feestdag
is, maar hoe belangrijk merken we nu. Want Maria Hemelvaart is op 15
augustus, en hier in Viana do Castelo vinden ze dat reden voor een hele week
feest. En vandaag is de afsluiting van die week.Drommen mensen vullen de stad, die lijkt te bestaan uit één grote menigte.
Hier moeten minstens honderdduizend mensen op af zijn gekomen, misschien wel
het dubbele. Dit kan wedijveren met de drukte tijdens het Bredase of Bossche
Jazzfestival, Bommen Berend in Groningen of wat dan ook. Overal staan
campers, straten staan vol met standjes met allerlei waar, en zijn minstens 4 podia, in de
belangrijkste straat en langs de rivieroever staan tribunes in verband met
een optocht en het vuurwerk. Op pleinen wordt gedanst op volksmuziek die
ontzettend gezellig klinkt (in de trant van Rowen Heze, of hoe schrijf je
dat). Mensen hebben traditionele kleding aan, muziekkapellen doen hun
uiterste best het beste kapel van de stad te zijn, terrassen zitten
barstensvol. Het is dus feest. Heel erg feest.
En wij? Wij wentelen ons in deze feestvreugde en zijn net als 2 jaar geleden
verliefd op dit stadje dat niet alleen weet te feesten (het volgende feest
is op 3,4
en 5 september, kennelijk zijn er de hele zomer door feesten), maar ook
zonder feest een
prachtig stadje is.
's
Avonds om 12 uur zitten we in onze kuip. Onze Deense buurman, een
gepensioneerd politieman, klimt zonder hulp van maststeps of een lijn, zoals het een politieman
betaamt, in de mast, en krijgt zijn fototoestel door zijn vrouw aangereikt. JG doet iets minder stoer en klimt op de giek. Ik klim op de beugel die op
het achterschip staat.
Op de kade waarachter wij liggen staan duizenden
mensen, en aan de andere kant van de marina-ingang zitten nog veel meer duizenden
mensen op de tribunes en op de kade die hiervoor lijkt te zijn ontworpen
omdat dat een tribune op zich is (een kade als een trap).
En dan b egint een vuurwerk zoals we het nog nooit gezien hebben. Alles, op
televisie vertoond vuurwerk, het vuurwerk op de onafhankelijkheidsdag in Tahiti,
al het vuurwerk dat we ooit hebben gezien, alles, echt alles verbleekt bij wat we hier zien. Het is immens, gigantisch,
enorm. Vanaf een stuk of 7 bootjes/pontons in de rivier wordt een
meesterwerk verricht, compleet met muziek, stiltes, een lichtshow, en dat
spektakel duurt bijna 3 kwartier. We blijven oh en ah roepen en wijzen, en
je kunt het gewoon niet allemaal bevatten, zo groots is het. Je kijkt naar
links, en dan wordt je aandacht weer getrokken door een schouwspel aan de
rechterkant. Het vuurwerk weerspiegelt in het water, en is dus dubbel zo
groot. We schieten tientallen
foto's. En er lukken er maar 1 of 2.
Toen we vanmiddag in het stadje liepen kregen we beiden de neiging om
hier
minstens nog een dag te blijven. Maar we zijn verstandig, en doen het niet.
Vanaf dinsdag zet de Portugese Noord weer hard in. Niet matigjes zoals de
afgelopen dagen, maar fors. En omdat we niet weten hoe lang het gaat duren voordat de
volgende mooie gelegenheid zich weer voordoet, knetteren we dagelijks naar het noorden. Morgen dus weer een mijl of 35, net als
vandaag.
[Chantal]
|
ma 23 aug |
Viana do Castelo - Bayona Spanje |
De
wekker staat net als de afgelopen dagen vroeg. VROEG!
Na een onvermeldenswaardige tocht van 35 mijl met nul wind zijn we weer in
Spanje aangekomen. In Bayona om precies te zijn. Wederom een bekende plek
(al moesten we wel even 3 keer kijken, want een nieuwe marina en de grotere
oude marina waren wel een verandering).
We zijn niet van plan om hier
net zo lang te blijven als de vorige keer.....
Toen speelde zuidenwind, dan
wel geen wind, ons parten, er was geen Portugese Noord te bekennen. We hopen
dat die het na de komende dagen, wanneer hij even wat harder gaat blazen, inderdaad
ook dan weer laat afweten.Het is gek. We weten eigenlijk niet zo goed wat
we moeten wensen. Een mooie ZW wind betekent kouder en regenachtiger weer.
Een Portugese Noord betekent zomerweer maar felle tegenwind. En we moeten
toch nog wel een stukje omhoog.....
Maar eerst nemen we even een klein vakantietje, we zijn wel toe aan wat rust
na al dat zeilen.
[Chantal]` |
di 24 aug |
Bayona Spanje |
Het voelt vertrouwd om in Bayona rond te lopen. Twee jaar geleden vonden we
dit al een leuk oud stadje, en dat vinden we nog steeds. Toen lag de baai
echter een stuk voller met cruisers, die allemaal wachtten tot de Portugese
Noord zou inzetten.
Nu hebben we samen met de Nederlandse
Yosoy, van de
vertrekkerslichting van dit jaar, de baai voor ons zelf. Net als 2 jaar
geleden pakken we bij elk Nederlands jacht de vertrekkers-Zeilen erbij, en
zoeken op of ze er in staan. Langs de Portugese kust, en ook gisteren in
deze baai, hebben we er al een stuk of wat gezien. Leuk is dat. Ik kan me
zelf van 2 jaar geleden helemaal niet herinneren dat we ook 'terugkomers'
zijn tegen gekomen die naar het noorden gingen.JG ging vanmiddag vragen
of de Yosoy bij ons een borrel kwam drinken, maar de uitnodiging werd
omgekeerd, en als gevolg daarvan zaten we 's avonds bij Stephen en Maria, met zoon Manuel aan
boord een lekkere pasta te nuttigen.
Het is leuk om al je verhalen te spuien, tegen mensen die er zeer
geïnteresseerd in zijn omdat ze zelf aan het begin staan van een
gelijksoortig avontuur. Af en toe vraag je je af of we niet strontvervelend
zijn, maar nieuwe vertrekkers zuigen alles op, en willen alleen maar meer,
meer, meer. Net als wij 2 jaar geleden gedaan hebben en gedaan zouden
hebben.
We genieten ervan, en koesteren dat gevoel nog even, want we horen van
voorganger-'thuiskomers' dat 'de-mensen-thuis' (even over 1 kam scheren
hoor...) helemaal niet staan te springen om je verhaal. Ja, wel voor een
half uurtje, maar daarna gaat men weer over tot de orde van de dag.
Nou ja, goed, wij hebben in elk geval straks elkaar om herinneringen op te
halen. Daar kun je vast heeeeeel lang op teren.
[Chantal] |
wo 25 aug |
Bayona Spanje |
Vandaag liepen we naar het enorme Mariabeeld Virgen de la Roca, dat
boven de baai en de rotsen uittorent en uitblikt over de oceaan. Twee jaar
geleden hebben we dat niet bezocht, en nu vonden we het wel een wandeling
waard. Nou ja, waard? Het is meer een reden om een lekker stukje te lopen.
Je bent verwend hoor, na zo'n 2 jaar lang de meest fantastische dingen
gezien te hebben. Een twintigste-eeuws Mariabeeld met opgeheven hand waarvan
een soort balkonnetje is gemaakt doet ons eigenlijk niets. We ginnegappen er
over, en nemen een andere route terug naar het dorp. Foto's ervan hebben
we overigens niet. Aangezien ons digitale zakcameraatje nog steeds kaduuk
is, en de andere digi-camera bepaald geen zakcamera, is het een beetje
behelpen.
En dus is de website een beetje veel van hetzelfde, namelijk tekst.
[Chantal] |
do 26 aug |
Bayona Spanje |
Het is een gek idee dat als we ons een beetje kwaad maken, we in een week
thuis kunnen zijn.
We zijn weliswaar van plan om er nog een paar weken over te doen en het, als
de nazomer een beetje meewerkt, tot de eerste helft van oktober uit te
houden, maar het brengt thuis toch dichterbij.
We zijn druk bezig met plannen maken, alternatieven te overwegen, en te
proberen een aantal beslissingen te nemen (moeilijk, moeilijk), en hebben
ondertussen de grootste lol, want de plannen en projecten zijn niet altijd
even realistisch. Maar wel leuk!
[Chantal] |
vrij 27 aug |
Bayona Spanje |
Een
dagje trutten. Bellen, mailen, internetten, in-de-zon-zitten, boodschappen
doen, wat kleine klusjes en pizza eten.
Morgen gaan we verder, kleine
stukjes naar het noorden, de Ria's in. Die we 2 jaar geleden al heel mooi
vonden. Grote stukken hadden we nog niet gezien; daar gaan we nu heen. En
als er een gaatje is in de harde noordelijke wind duiken we om Cabo
Finisterre heen en trekken we door naar La Coruna.
Dit is het gebied dat 2 jaar geleden zo hard getroffen is door die olieramp.
Hier is er niets, maar dan ook niets van te zien. Hetgeen overigens niet wil
zeggen dat het over is; de bodem schijnt nog helemaal verpest te zijn en dat
wordt erger naar mate we verder naar het noorden gaan. Zo hebben we gelezen
tenminste. We zullen het zien en hopen er het beste van..... Het is nog
steeds moeilijk voor te stellen als je terugdenkt aan die honderden
gekleurde vissersbootjes en enorme mosselvlotten.
[JG] |
za 28 aug |
Bayona - Porto Pedas Negras Spanje |
Zo nu en dan kijken we wel eens op Noonsite,
om te kijken of er nog actuele informatie is over het gebied waar we zijn of
waar we heen gaan. Noonsite is de website van Jimmy Cornell, zo'n beetje de
digitale versie van zijn Cruising Handbook. Op de homepage staan aan
de rechterkant wat algemene actualiteiten, en deze keer zagen we een
berichtje 'Looking for yacht Tico Tico'.
Tico Tico deed bij ons een belletje rinkelen, en dus klikten we door. En
vervolgens hielden we onze adem in.
'....
wrecked near Duff Reef NE of Fiji in June and dramatically rescued by the
Australian Navy.'
Jezus en 10 nonnen.
Precies een jaar daarvoor hebben we met de Tico Tico en de
Mercator nog een drijvend happy
hour gehouden in het atol Raroia, één van de Tuamotu atollen in Frans
Polynesië. We hadden Buut (het bijbootje van Thomas, Els en Luna), onze
Minical en het bijbootje van de Tico Tico aan elkaar vastgeknoopt, en met
zijn achten keuvelden we terwijl we langzaam wegdreven.
De herinneringen komen onmiddellijk weer boven drijven. We deden ons te goed
aan oesterschelpspieren met limoen die Els had klaargemaakt (het enige deel
van de oester dat de Frans Polynesiërs eten, en ik geef ze geen ongelijk,
want die spieren smaken als St.-jakobsschelpen, en oesters, tja, ik ga er
altijd prat op dat ik alles eet, maar van oesters krijg ik toch echt
kokhalsneigingen. Onmiddellijk, stante pede komen mijn smaakpapillen in
opstand. Voor mij duidelijk geen afrodisiacum,
oesters.), de popcorn en het nog warme Italiaanse knoflookbrood met kruidenboter
van mij, en de lokaal gestookte drank van Raroia die de Deense eigenaar van
de Tico Tico Bengt en zijn 2 opstappers, een stel aardige jonge knullen, hadden
meegenomen.
En nu is de
Tico Tico niet meer. Haar bemanning gelukkig wel. De
Australische marine heeft het drietal gered, zie de volgende
link.
Daar slaat je hart toch wel even een slag van over.
Je vraagt je onmiddellijk af wat er gebeurd zal zijn (we zochten verder op
het internet maar konden het niet vinden), en realiseert je des te meer hoe
kwetsbaar je bent.
Dit is al het tweede jacht dat we kennen dat gestrand is in Fijiaanse
wateren. In het najaar van 2003 liep ook de Finally op het rif. Nog geen 2
maanden daarvoor zaten we nog aan boord bij de Franse Jean-Marie (die
Nederlands sprak op z'n Allo, Allo's), de Nederlandse Maureen en hun zoontje
Laurent op Maeva Beach bij Tahiti.
Over dat drama, waarbij onze vrienden Henk en Marjolein van de Jori en Thijs
en Nicolette van de Tramontana een grote rol speelden bij de coördinatie en
uitvoering van de hulpactie, staat in de Zeilen van september een artikel
dat geschreven is door Henk.
We schoven vandaag een Ria op naar het Noorden. Van de Ria de Vigo
maakten we een detour langs de Islas Cies, een natuurgebied, en voeren de
Ria de Pontevedra binnen. We bekeken een aantal ankerplekken die ons niet zo
aanstonden, en meerden uiteindelijk na te veel mijlen af in de marina bij
Porto Pedras Negras, een vakantiedorp aan het uiteinde van de ria. Toen we
goed en wel lagen, kwam er iemand van de marina aan, die ons naar een andere
plek verwees.
"Reageer dan op de marifoonoproep, eikel," zei JG. Dat hielp niet echt.
We voeren naar de andere kant van de steiger, waar de man klaar stond om
onze lijnen op te vangen. Hij stond precies op de plek waar ik met 2 lijnen
af wilde springen, dus dat ging niet. Ik gaf hem een lijn, hij legde die
ergens om een verkeerde bolder, en ontnam ons daarmee elke mogelijkheid tot
een spring om te voorkomen dat we tegen de steiger aan zouden worden
geblazen. Chaos was het gevolg. De man deed precies de verkeerde dingen,
bleef continu Spaans kwekken en ons de verkeerde aanwijzingen geven, en liep
in de weg
waardoor de stress alleen maar groter werd. Uiteindelijk gebaarde
ik hem dat hij weg moest, en dat we het zelf allemaal opnieuw zouden doen.
Door al dit gedoe ging dat ook niet echt lekker, en het sfeertje aan boord
werd er niet beter op.
Later liepen we over een pad van houten vlonders, kilometers lang, dat
helemaal rond het uiteinde van de landtong loopt. Van de ene ria kun je zo
langs de kust naar de andere ria lopen. Het moet gezegd: het is hier toch
echt een schitterend gebied.
[Chantal] |
zo 29 aug |
Puerto Pedras Negras - Pueblo de Caraminal Spanje |
Hadden we gisteren nog een ijskoude (tegen)wind die door je kleren sneed,
vandaag was er geen wind toen we weer naar een volgende Ria verkasten. Het
was zelfs mistig in de Ria de Arosa en het miezerde een beetje. Het water was spiegelglad, en
daardoor merkten we regelmatig dolfijnen op. Een beschadigde flipper kwam
samen met zijn vrouwtje nog 10 seconden voor onze boeg, maar de andere keren
aanschouwden we de groepjes dolfijnen vanuit de verte.Het weer verslechterde nog verder
tijdens en na het ankeren. Het donderde en bliksemde het op de boot. Een
knetterende ruzie met als gevolg schorre kelen en een lange stilte. Stilte
ná de storm.
Om
de zaak nog te verergeren blijft JG zo ver uit mijn buurt als op de boot
maar mogelijk is. Sinds gisteren is namelijk het tandvlees aan de ene kant
van mijn kaak vreselijk ontstoken. Een warme, dikke wang is het gevolg. Ik
spoel met gekookt water met zout, slik zware pijnstillers, maar die doen
niets aan die allesbehalve frisse adem.... Het flinke tempo van de laatste
paar weken eist zijn tol: het spreekwoord 'op je tandvlees lopen' is bij mij
dan niet spreekwoordelijk meer, ik merk het altijd onmiddellijk aan mijn
tandvlees. En trouwens ook aan het toenemend aantal ruzies. Gelukkig is dat
alles van voorbijgaande aard.....
[Chantal] |
ma 30 aug |
Caraminal - Villagarcia de Arosa Spanje |
JG
moet en zal naar Santiago de Compostela, het beroemde bedevaartsoord. Daar
moet je toch geweest zijn, vindt hij, als je er zo dicht bij bent. Van mij
hoeft dat niet zo, ik zie de hordes toeristen al voor me. Maar allee.
Dus vandaag verkasten we binnen de Ria de Arosa een paar mijl naar
Villagarcia de Arosa, om morgen de bus te pakken naar deze tourist trap.
De dag daarna willen we als het weer het toestaat weer een stukje naar het
Noorden hoppen.
[Chantal] |
di 31 aug |
Villagarcia de Arosa - Sta Eugenia de Riveira Spanje |
Plannen zijn er om gewijzigd te worden.
De weersverwachtingen geven een gaatje van een dag (van 1 op 2 september in
de Portugese Noord, en daarna fikse wind en nog fiksere golven. We besluiten
om dan maar niet te gaan hoppen, maar in 1 ruk door te zeilen naar La Coruna,
en Santiago de Compostela vanuit La Coruna te bezoeken.
Om de afstand nog iets te verkleinen, kruipen we 10 mijl dichterbij de
uitgang van de Ria de Arosa.
Onderweg vallen zowat onze oren er af. Het DSC-alarm (het digitale
noodalarm) van onze marifoon is werkelijk oorverdovend.
"Taatuutaatuutaatuu," schalt het met minstens 100 decibels, en we kunnen
meedoen voor het record voor de afdaling naar de kajuit om het alarm uit te
zetten. Daar zijn we inmiddels al aardig in geoefend, want tussen Viano do
Costelo en Bayona was het ook elk uur raak. Toen was er een noodalarm in de
buurt van de Islas de Cies, vlak bij Bayona, zo bleek uit de Mayday Relay
boodschap van Radio Finisterre die na het DSC alarm op kanaal 16 volgde. Het
bericht was toen wij het hoorden al 3 dagen oud, en wij vroegen ons af hoe
lang ze zouden doorgaan met de Mayday-relay berichten. In 3 dagen kun je
vanuit elk dorp in de Ria's de Islas Cies -tig keer uitkammen. Er werd
overigens ook geen actie gevraagd van schepen of stations, of een verzoek om
zich te melden.
Nu was het DSC alarm 90 mijl van ons vandaan op zee geactiveerd. Wederom
weinig informatie op kanaal 16, en we zeilden dus door naar onze bestemming,
het dorpje Santa Eugenia de Riveira. Ook al zo'n mooie naam.
Daar hadden we een klein Nederlands onderonsje, want net voor- en net
nadat we het anker hadden laten vallen, deden de Nederlandse
Green Saga en de Dominix
dat ook, en dat leidde tot een gezellige avond met 8 man (waarvan 2 kids)
aan boord van de Green Saga. Beide boten zijn dit jaar vertrokken, en
gaan dus zuidwaarts. We zijn een klein beetje jaloers, en hebben gelijk geen
zin meer om morgen weer naar het Noorden te zeilen.
Toen we weer op de Pinical terug kwamen vroren mijn voeten er zo ongeveer
af.
[Chantal] |