Datum |
Locatie | Logboek |
wo 1 sep |
Sta. Eugenia de Riveira Spanje |
Kwart voor 7 stond de wekker, half 8 (dan is het nog bijna donker!) lichtten
we het anker voor een overnighter naar La Coruña. Er stond 2 knopen wind en
dat klonk ons goed in de oren. In elk geval beter dan de hier gebruikelijke
tegenwind.
Iets minder goed klonk het bilgepomp-alarm mij in de oren toen ik een paar
broodjes aan het klaarmaken was.
Gisteren
nog hadden we het er over gehad dat er soms een klein beetje water in de
bilge staat, maar ook dat het dagenlang droog bleef en dan ineens weer een
pietsje water. Zichtbaar en voelbaar lekte er nergens iets, dus we konden
het niet verklaren.
Het bilgepomp gaat soms wel eens af, maar meestal is dat gewoon omdat het
vlotterschakelaartje wordt geactiveerd door een laatste restje water van een
millimeter als we onder helling varen. Nu niet.
"Het is de warmtewisselaar weer," constateerde JG nadat hij een blik had
geworpen.
Shit. Na een dikke mijl varen keerden we weer om.
Nadat er in de Rode Zee een corrosiegaatje was ontstaan, en we die als
noodreparatie hadden dichtgesmeerd met epoxy, hadden we in Turkije het
koperen dekseltje van de warmtewisselaar laten vervangen. Dat hadden we
afgesproken. Dat zeiden ze ook. En zo was de prijs ook. Maar toen JG het
later bij heel fel licht toevallig zag, bleek dat ze de gaatjes alleen maar
hadden dichtgesoldeerd, en er een laag polyester over hadden gesmeerd. Dat
hadden we zelf ook gekund....
We overleggen wat we moeten doen. Als we niet vandaag naar La Coruna
vertrekken, dan zitten we hier nog wel een weekje vast gezien het weer (en
met name de enorme swell die er aan zit te komen). Noodreparatie
doen, en toch na een paar uur drogen vertrekken? Of hier blijven en het
zaakje beter aanpakken?
Haast is een slechte raadgever, en aangezien we niet zoveel haast (meer)
hebben, besloten we om de zaak goed
aan te pakken. En dus schroeft die
ontzettend handige vent van mij gewoon even een warmtewisselaar van de motor
af, en gaat met tandartsenspiegeltje en -krabbertje (in Palermo gekocht op
de markt van een Chinees: heel handig!) aan de gang. Een halve plak
polyester valt er zomaar af, en er worden diverse gaatjes zichtbaar. Zachte
heelmeesters maken stinkende wonden, zo blijkt dus. En onze bewering dat je
(bijna) alles beter zelf kunt doen is ook weer gestaafd (arrogant hè...).
We hebben er goed aan gedaan om het ding van de motor af te halen en het aan
een nadere inspectie te onderwerpen.
Volgens Volvo hoeft er geen anode in de warmtewisselaar, ondanks het feit
dat het ding bestaat uit verschillende metalen, en het ene metaal zich bij elektrolyse dus opoffert aan
een ander metaal. Alle andere motormerken hebben schijnbaar wel een
anode in de warmtewisselaar, en bij latere motortypen is Volvo dat ook gaan
doen. Maar in onze motor zou nog steeds geen anode hoeven. Vreemd.
JG vertrekt met de warmtewisselaar in de rugzak naar een bedrijfje op de
kant, en het blijkt dat wat erop zit helemaal geen epoxy is, maar iets dat
veel minder sterk is. Een nieuwe warmtewisselaar is 800 Euro excl. arbeid,
en volgens de man niet echt nodig. De rest van de warmtewisselaar is nog
picobello, alleen het dekseltje niet. Hij raadt aan om het dekseltje met
metaalepoxy te repareren, dan wordt het resultaat even goed en voor ongeveer
1/80e van de prijs.
Aan het eind van de middag zitten er twee lagen metaalepoxy op de
warmtewisselaar, en glimt het ding van trots in de gootsteen.
Na een tongstrelende dadel-toffee-taart van een geheim recept gegeten te
hebben op de Green Saga vanwege de verjaardag van Harm varen we naar de kant
om op internet het weer te bekijken (niet al te best).
In onze mail zit een berichtje van Bali Marina over de
Mercator. We waren een paar dagen
geleden begonnen ons zorgen te maken om onze Belgische vrienden Thomas, Els
en Luna die hemelsbreed zo'n 7.000 mijl van ons verwijderd zijn. Een nieuwe
update van hun website liet lang op zich wachten, er was geen melding dat ze
zouden vertrekken vanaf Bali (al vermoedden we dat wel), en radiostilte over
de mail.
Bali Marina reageerde gelijk op ons e-mailtje aan hen, en meldden wanneer en
met welke bestemming ze vertrokken zijn. Dat was wel een geruststelling,
want we gingen wat rekenen, en concludeerden dat het dan waarschijnlijk wel
goed zit. Toch zullen we blij zijn als er een nieuwe update is.
(Je voelt je dan wel een beetje stom.)
[Chantal] |
do 2 sep |
Sta. Eugenia de Riveira Spanje |
's Ochtends staat er 0 knopen wind. We balen een klein beetje, want we
hadden al in La Coruna kunnen zijn. Áls...
Maar
ja. Het hoort er allemaal bij. Als alles van een leien dakje zou gaan
tijdens zo'n wereldreis zou het zo'n ervaring toch minder cachet geven. En
dit valt eigenlijk nog wel mee. Het is geen groot probleem, en hier in de
Ria's is het zeker niet verkeerd toeven.Het is net als gisteren grijs en
fris. De dagen beginnen hier laat en eindigen laat. Helemaal hier in het
uiterste westen van Europa, waar de Europese tijd eigenlijk niet klopt met
de dag. Ook al zitten we alweer een paar maanden in Europa, we vinden het
nog steeds wennen na 2 jaar in de tropen met 12 uur daglicht. We blijven
veel te laat op en zijn dus 's ochtends niet uit ons bed te branden. En de
zon doet dat ook bepaald niet.
JG schroeft de motor weer in elkaar, en is er dik een halve dag mee bezig
om hem te verzorgen en over zijn bolletje te aaien.
[Chantal] |
vrij 3 sep |
Sta. Eugenia de Riveira Spanje |
We wilden vandaag wat aan onze lekkende bijboot doen. Dat lukte niet. Het
blijkt niet het zelflozende stopje te zijn, maar het stuk plastic waar dat
in zit. Niet een twee drie te maken. Verder lekker rustig aan gedaan.
[Chantal] |
za 4 sep |
Sta. Eugenia de Riveira Spanje |
De
marina in Sta Eugenia had vandaag een regatta georganiseerd. We voelden ons
VIPs, want we hadden de allerbeste plek. Vanaf onze ankerplaats volgden van
dichtbij de vloot kleine Optimistjes met kinderen, dan met volwassenen, de
start van een race met klassieke bootjes, en ook van een race met
zeiljachten.
Aan het begin van de avond finishten de eerste jachten van de laatste
categorie ongeveer 50 meter van onze boot, en wij zaten er lekker
onderuitgezakt in de kuip naar te kijken.Het werd lichtgrijs. En toen
donkergrijs.
En
toen zwart. En toen zagen we niets meer. Holy moly, een onweersbui om "U"
tegen te zeggen. Die was al lang zichtbaar in de verte maar leek langzaam
langs ons heen te trekken. Voor de zekerheid hadden we toch maar de meeste
dingen weggeborgen en alle luiken gesloten.
Het ene moment zaten we dus nog relaxed te kijken hoe een paar racebootjes met 6
knopen wind hun genua en grootzeil lieten zakken na de finishlijn, 2 tellen
later (dit is niet gelogen) gierde er 46 knopen wind over de ankerplaats en
de finishplaats van de regatta, die ca 200 meter van het strand en de marina
lag. Het bliksemde horizontaal en verticaal, en het water kwam met bakken
uit de hemel.
Een van de boten (van ca 11 meter) dreigde te kapseizen. De wind was tegelijkertijd, ineens,
180 graden gedraaid, en we lagen plots aan lagerwal. We vlogen naar binnen
om onze kajuit 'vaarklaar' te
maken
terwijl de boot 180 graden aan de ketting zwierde en helde alsof we aan het
zeilen waren. Het ankeralarm op de GPS ging af, we maanden het ding tot
stilte. Dat bracht geen stilte, op de marifoon was er een hysterie van
jewelste losgebarsten. Na snel alles aan kant te hebben gemaakt keken we
naar buiten, en zagen met een schok door de stromende regen dat 2 van de
racejachten die we bezig hadden gezien met het laten zakken van hun zeilen
op het strand lagen, en dat een derde er vlakbij zat. Nog geen 2 minuten
daarvoor voeren ze nog. Wat een verschrikkelijk gezicht.
Terwijl ik met een bonkend hart achter de GPS onze positie in de gaten
hield, en JG met zeiljas aan vanuit de kajuitingang keek of we niet
dichterbij het
strand
kwamen, bouwden de golven verschrikkelijk hard op. In no time stonden
er golven van naar schatting zo'n 2 meter. Onvoorstelbaar in zo'n ria.
Pinical steigerde als een onwillig paard, en trok loeihard aan haar ketting.
Brekers om ons heen, werkelijk waar.
De ria was veranderd van een aangenaam mooi en relaxed zeilparadijsje in een
woeste val met talloze rotsen op en onder water, eilandjes en
mosselkweekvlotten. We hielden ons hart vast voor onszelf en de (bemanning
van de) zeiljachten die nog moesten finishen.
Ik vond dit toch wel een van de meest beangstigende momenten van onze
reis. Je ligt ineens aan lagerwal met
windkracht
9 in een gebied vanwaar je niet een twee drie naar open zee kunt varen
(waar je boot veiliger is), en je beseft hoe snel je kunt stranden.
Natuurlijk speelt het feit dat er al 2 jachten op het strand liggen zwaar
mee bij zo'n gevoel, evenals de paniek op de marifoon plus de rondvarende
hulpbootjes met zwaailicht. En het feit dat het zo donker is als de nacht,
terwijl je weet dat op dit tijdstip normaal gesproken de zon nog gewoon
schijnt.
Maar toch. Je realiseert je wel hoe kwetsbaar je bent.
Ribs en patrouilleboten voeren rond om te helpen en kwamen ook ons vragen of
alles goed was. Toch wel een klein beetje met trillende knietjes konden we
daar bevestigend op antwoorden.
Twee
uur later was het weer bladstil. Wij lagen nog achter ons anker, inmiddels na
nog eens 180 graden gedraaid te zijn, de dinghy was half gevuld met water, de 2 jachten lagen
nog op het strand.
[Chantal] |
zo 5 sep |
Sta. Eugenia de Riveira - Ria de Camariñas Spanje |
Bijna
hadden we een verstekeling aan boord, en dan ook nog een met een
geamputeerde poot. Deze zeester had zich in het geweld van gisteravond
kennelijk vastgeklemd aan onze ketting maar gelukkig voor hem (of haar?) zag
ik haar voordat ze tussen ketting en rol geplet werd.
We wilden ankeren onder de beruchte Kaap Finisterre. Dat leek ons toch
wel bijzonder. We waren er echter zo vroeg dat we besloten om toch maar door
te varen.
In de pilot staat een enorme lap tekst over de approach van Ria de Camariñas
en spreekt van "Isolated Dangers". Yeah, right. 2 jaar geleden vonden we het
dus toch wel een beetje spannend en we vroegen ons toen, eenmaal geankerd,
een beetje verbaasd af of we misschien iets gemist hadden. Nee dus, en ook
nu varen we genietend van het uitzicht en ook wel een beetje van het gevoel
van herkenning naar de ankerplaats bij Camariñas.
We werden verwelkomd met kanonschoten.
Kan iemand ons overigens eens vertellen waarom die Spanjaarden bijna elke
dag en op elk tijdstip van de dag dat knalvuurwerk afsteken? Dat vroegen we
ons 2 jaar terug al af, hebben het veel mensen gevraagd maar niemand heeft
het tot op heden kunnen verklaren. Ongetwijfeld is het heel eenvoudig, en we
hebben ideeën en suggesties genoeg bedacht en gehoord, maar weten doen we
het nog steeds niet.
[JG]
Na 2 jaar (!) is onze in Nederland gekochte voorraad Guhl biershampoo op.
Ja het is onvoorstelbaar, we teren nog steeds op diverse onvervalst
Hollandse voorraden van 2 jaar oud. Zoals snelkookrijst. Macaroni. Zoetjes.
Bouillonblokjes. Haarlak. Pureepoeder (zelden gebruikt). Van alles.
JG klaagt er over dat hij zijn haar nu moet wassen met Elsève deep repair
shampoo voor very dry and damaged hair. Waarvan we ook nog een
voorraad voor zeker een half jaar aan boord hebben omdat ik ergens in de
Pacific dacht dat we bijna door de shampoo heen waren. De volgende keer dat
we in een supermarkt waren was ik vergeten dat we onze voorraad de vorige
keer al hadden aangevuld, en kocht nog een paar flessen.
Toch begint onze boot zo langzamerhand weer wat hoger op het water te
liggen. Onvoorstelbaar!!
Vóór
deze reis deed ik boodschappen op de ad-hoc-manier. Dat is vóór en tijdens
deze reis 180 graden omgedraaid. Tegenwoordig loop ik glunderend door elke
grote supermarkt, en neem daar uitgebreid de tijd voor. Ik vraag me af of ik
die neiging om veel te veel voor-het-geval-dat-voorraden te kopen ooit weer
ga afleren....
Ik kan me de ijzeren voorraad van 12 flesjes Oil of Olaz en de 20 pakken
zeep in de kast van mijn oma nog levendig voor de geest halen. Zij leerde
het na de oorlog niet meer af.
Vreemde vergelijking, I know....
[Chantal]
In de Spaanse krant van de regio lazen we dat in Vigo (1 ria ten zuiden
van de Ria de Arosa) behoorlijk veel overlast is geweest door het noodweer
gisteren, maar niets over de regatta. Het zal dan wel gelukkig voor iedereen
goed afgelopen zijn, zo concludeerden we.
[Chantal] |
ma 6 sep |
Ria de Camariñas Spanje |
Weer een bijzonder moment. We grossieren daarin tegenwoordig, zo lijkt het
wel. Vandaag precies 2 jaar geleden arriveerden we in deze Ria de Camariñas.
Onze eerste Ria. Na alle verhalen over hoe-mooi-het-wel-niet-was viel het
ons eigenlijk een beetje tegen. Het was grijs en koud en we vonden er eerst
eigenlijk niet veel aan. Erg gezellig was het er overigens wel. Nu
verheugden we ons er op en voeren met een plezierig gevoel van herkenning de
ria in. En eigenlijk vinden we deze ria misschien wel het mooist van alle
ria's. In elk geval het meest ongerept. Wat kunnen mensen ook rare wezens
zijn....We hebben te voet (!) een deel van de "Costa da Morte" verkend.
Die Spanjaarden zijn echt meesters in het bedenken van mooie, aansprekende
maar ook dramatische namen. Costa da Morte is de naam voor de ruige kust aan
de noordzijde van de Ria. En mooi was het. Kleine rotspaadjes leiden je
langs klippen naar beneden en omhoog terwijl aan alle kanten de meeuwen
krijsen en je bijna een weg moet banen tussen de zwaar gevulde
bramenstruiken. Zelfs voor ons notoire niet-wandelaars een genot. Hoe verder
je echter van de bewoonde wereld komt,
hoe
duidelijker zichtbaar echter de gevolgen van de Prestige-ramp worden. Overal
zie je olie en teer. De opgedroogde spetters zitten tot meters hoog op
rotsen en zelfs op de muurtjes die, hoog boven de kliffen, als
landafscheiding dienen. Het is kennelijk een erg zware zuidwesterstorm
geweest.
Het is ergens wat onwerkelijk; dat zwart op de rotsen is een onnatuurlijk en
smerig gezicht, je weet wat de lange termijn gevolgen voor de natuur zijn en
je hebt dus de neiging de vervuiling heel erg te vinden. Maar de natuur
trekt zich er ogenschijnlijk niets van aan; de vegetatie is uitbundig, er is
enorm veel vis (en dus ook vissers...), je verdwaalt bijna tussen de
vivero's (mosselkweekvlotten) en er zijn ongelofelijk veel vogels. En dan te
bedenken dat het zo eenvoudig voorkomen had kunnen worden....
Wij kunnen er echter niets aan veranderen en laten ons plezier dus ook niet
vergallen.
We besluiten de dag met een borrel met Petra en Jan-Willem van de
Witte Raaf (geluksvogels die voor
onbepaalde tijd vertrekken) en een feestmaaltijd. Ter ere van .... eh ......eh
..... gewoon omdat dat lekker is.
[JG] |
di 7 sep |
Ria de Camariñas Spanje |
Het wc-tje aan bakboord pompt al een tijdje bijna geen water meer op. Dit
zijn klusjes die je het liefst zo lang mogelijk uitstelt, maar vandaag kreeg
JG de geest (ahum), en haalde het pompje uit elkaar. Hm, daar lag het dus
niet aan. Dan zal de aanvoeropening wel verstopt zijn.Nou moet je weten
dat de onze diepte/log/multimeter een watertemperatuur aangeeft van 14,9
graden. Dat zal wel niet helemáál kloppen, maar het nodigt nou niet bepaald
uit om even het water in de duiken en met een schroevendraaier in het gat te
porren.
JG probeerde het vanuit de bijboot, maar dat lukte niet. Vervolgens heeft
hij een minuut of 30 in de kuip voor zich uit zitten staren om te bedenken
hoe hij dit kon oplossen zonder het water in te moeten. Er kwam niets bij
hem op.
Ik
hielp hem bij de volgende poging met het vasthouden van het bijbootje
terwijl hij languit op de drijvers lag met zijn arm helemaal in het water,
en zijn hoofd op het water. Hij kon het gat niet vinden.
"Nou, hoe lang is het nog, tot thuis?" vroeg JG. "Dan gaan we wel achterin
naar het toilet."
Op mijn eerste, nog onuitgesproken argument reageerde hij onmiddellijk. "Dan
gaat het bezoek ook maar achterin naar de wc."
Ik dacht even na, en zei: "Nou, zal ik er dan in gaan?" (Negentig procent
kans dat JG het dan toch zelf doet, schatte ik. Maar anders zou ik er aan
moeten geloven.)
"Zou je dat doen?", vroeg JG.
"Ja, misschien moeten we thuis ook nog wel even op de boot wonen. En onder
bakboordhelling kunnen we de wc achterin (aan stuurboord) niet gebruiken."
"Dan gaan we niet meer hellen," concludeerde JG.
Stilte.
"Bruut!"
Stilte.
"OK, maar dan wordt ie zo klein als ie nog nooit geweest is. Als ik hem niet
meer kan vinden, dan is het jouw schuld!!!"
[Chantal] Ik ben weer een beetje warm. Da's toch een mooi ding, zo'n
boiler. Ook de heerlijke witte Hoegaarden (dat was heel erg lang geleden)
aan boord van de Belgische Elegance maakte
veel goed.
Vandaag kregen we trouwens een buurman. Een hele, hele mooie praam om te
zien, slechts 146 ft en bloedsnel. Dit schip heeft jaren het
transatlantische record voor mono-hulls op haar naam gehad. Voor de
bootjesliefhebbers; zoek op internet maar eens naar "Mari Cha III". Ach, je
moet wat te dromen houden nietwaar?
[JG] |
wo 8 sep |
Ria de Camariñas Spanje |
Geen
wind vandaag. Een bleek zonnetje en nog steeds niet bepaald warm. Brrrr.
Toch trokken we de stoute schoenen aan en vertrokken met de dinghy naar 1
van de riviertjes die in de Ria uitmonden. Strand, rif en naaldbomen. Geen
mens te zien of te horen; prachtig.
Alleen jammer van die grote regendruppels die al snel naar beneden begonnen
te komen en ons noodzaakten rechtsomkeert te maken. Volgas terug naar de
boot waar we nat en verkleumd de kachel aanzetten. Erg hè?
Voor de rest doen we lekker rustig aan. Boodschappen, even internetten voor
e-mail, website en weerinfo en waarschijnlijk een biertje in de jachtclub.
[JG] |
do 9 sep |
Ria de Camariñas - Lage (Ria de Corme y Lage) Spanje |
Er staat een klein tochtje op het programma voor vandaag: slechts 17 mijl.
Normaal pakken we dan toch vroeg in de morgen onze biezen, maar vandaag
niet. In plaats van een in de loop van de middag door een zeebries
aantrekkende noordenwind staat ons namelijk een zuid(west)enwind te wachten:
een traktatie!
Als
we de Ria de Camariñas uitzeilen varen we dwars door een veld met honderden
meeuwen. We vragen ons af wat ze daar doen en krijgen snel antwoord op deze
vraag. In het water krioelen namelijk duizenden krabbetjes. Een vreemd
gezicht, we hebben tot nu toe alleen nog krabben gezien die op de wal
krabben. Is dit iets uitzonderlijks? Misschien niet.
Verderop kijken we met de verrekijker naar de kant, waar we mannen in
witte pakken zien werken. Stukjes kust zijn bedekt met wit plastic, zelfs
hoog boven de waterlijn. Bijna twee jaar na de ramp met de Prestige
wordt er nog steeds schoongemaakt. Voor het grootste deel met Europees geld,
lazen we ergens.
In een artikel in de Zeilen, een jaar na dato, lazen we dat de jachtclubs,
marina's en Spaanse overheid beweerden dat het allemaal is opgeruimd, in elk
geval dat de toerist nergens last van zou hebben en met een gerust hart op
de strandjes kan liggen en dat zeilers ook niets meer van de ramp zouden
merken. Op het eerste gezicht lijkt dat ook
zo.
Maar zodra je iets verder kijkt dan je neus lang is, ondervind je dat de
gevolgen van de olieramp nog steeds duidelijk zichtbaar zijn. Het is
verschrikkelijk om te zien.
Tijdens onze hike van een paar dagen geleden langs de Costa da Morte deed
het ons al pijn om te zien hoeveel rotsen er nog besmeurd zijn met olie en
teer. En nu we die mannen bezig zien worden we nogmaals met de neus op de
feiten gedrukt: de omvang van de ramp is echt enorm geweest.
Langs de hele Spaanse ria-kust worden we tijdens het zeilen belaagd door
een soort gelige rondvliegende kevertjes of torretjes. Ze zitten echt over
de hele boot, tegen de zeilen aan geplakt, op en onder de buiskap, op het
dek, in de kuip, in je haar (brr), op de beugel op het achterschip, overal.
Je wordt er knettergek van, ze zijn net zo irritant als IJsselmeervliegjes
op een windstille dag op het IJsselmeer. Je krijgt ze bijna niet weg, ze
zuigen zich als zuignapjes vast aan het oppervlak waarop ze zitten, en als
ze onraad ruiken helemáál. Zodra je klaar bent met het ontdoen
van de boot van die lelijke creatuurtjes kun je weer opnieuw beginnen. De
zeilen zitten inmiddels vol met vlekjes.
Ik weet zeker dat die beesten er 2 jaar geleden niet waren. Zou het ook iets
met de ramp te maken hebben?
[Chantal] |
vr 10 sep |
Lage - La Coruña Spanje |
De wind kan maar niet besluiten of hij er vandaag zin in heeft, hij twijfelt
tussen 6 en 16 knopen en komt pal van achteren. Wij twijfelen bijgevolg mee
wat de zeilvoering betreft. Genua of lichtweerzeil, wel of geen boom,
grootzeil aan bak- of stuurboord.
Uiteindelijk zijn we lui.
Het is om ons heen zo grijs dat we de halfwinder toch maar niet uit de
zeilenberging halen. Af en toe een spat regen, maar later op de dag trekt
het wat open. Als we uiteindelijk dan toch de halfwinder willen gaan
opzetten komen we er achter dat de bijboot, die nog opgeblazen op het
voordek ligt, een obstakel vormt dat we onoverkomelijk verklaren. Te veel
moeite.
We varen pal voor de wind, en omdat we steeds iets verder naar stuurboord
kunnen bijsturen tijdens het ronden van de NW-kust van Galicië, hopen we
steeds tegen beter weten in dat de wind wat meer schuin zal invallen. Niet
dus, want de wind draait met de kustlijn mee.Toch is het zalig, een bijna
perfecte, heerlijke zeildag. Wat is het toch een genot om de wind in de rug
te hebben. Wat een verschil, ik heb er gelijk weer lol in.
De
laatste tijd had ik het een beetje gehad met zeilen. JG ook, maar in wat
mindere mate. Ik zag gewoon tegen iedere zeildag op, gewoon omdat ik er
absoluut geen zin in had. Ik had elke keer zoiets van, als we dan toch
moeten zeilen, doe dan maar gelijk een eind, dan zijn we er weer even van
af.
Dat had waarschijnlijk ook te maken met het feit dat we tegen de Portugese
Noord in moesten. Elke keer vroeg op de dag vertrekken, om de meeste mijlen
's ochtends te kunnen maken, voordat de wind opsteekt. Vaak dus maar weer
motoren. Maar ik vroeg me ook af of het geen zeilmoeheid was na 2 jaar de
wereld rondzeilen. We zijn toch zo'n 30% van de tijd onderweg geweest, en
dat is toch flink aanpoten.
Maar na zo'n dagje kan ik er weer helemaal tegen, ik heb er echt weer zin
in. Vanaf hier richting Nederland is de wind ons volgens het boekje meestal
gunstig gezind, en dat is lekker.
Na 35 mijl genieten pikken we een mooring op in de havenkom van La Coruña.
We maken kennis met Ewout, die hier met een Etapje van 22 voet op wind ligt
te wachten om naar het zuiden te gaan. Net klaar met de middelbare school
neemt hij het er een jaar van voordat hij aan zijn studie begint. Hij
verricht een huzarenstuk door met dit kleine bootje solo, in daghops, van NW
Europa naar de Med te zeilen en daar de rest van zijn jaar door te brengen.
Pfff, pittig hoor. Maar wat een avontuur!!
[Chantal] |
za 11 sep |
La Coruña Spanje |
Ik weet niet wat het is met deze stad. Om nou te zeggen dat hij zo bijzonder
mooi is, nee. Maar ook zeker niet lelijk. We voelen er ons gewoon thuis.
Opgetogen liepen we gisteren en vandaag door de stad. Het is net alsof we
hier gisteren nog zijn geweest. Alles valt gewoon op zijn plek.
[Chantal] |
zo 12 sep |
La Coruña Spanje |
Het is opvallend hoeveel vertrekkers die we tegenkomen ons al kennen.
Meestal van de website, al dan niet via de
vertrekkerssite van de Zeilen
(waar we overigens qua score hoog genoteerd staan!! OK, de
Mercator staat nog hoger, en
die halen we ook zeker niet meer in....).
Dat is grappig. Wij zelf plozen voor ons vertrek ook een aantal websites
uit, zoals die van de Nexxxus, de Malmok en de Adagio,
en het is leuk dat anderen dat ook met onze site deden/doen. Daar is hij
tenslotte voor! Maar stiekem zijn we er natuurlijk toch beretrots op...
Onvoorstelbaar dat we al rond de 63 duizend (!) hits hebben. Laatst kwamen
we trouwens net niet aan ons all-time-high-daghits-record van 163: de teller
bleef op 159 steken. Iedereen weer terug van vakantie zeker, en nog effe
geen zin om er voor de volle 100% tegenaan te gaan. [naschrift: op 13
september, ja 1 dag later, gebeurde het: een nieuw all-time-high van 173!!
Mensen die wij verdachten van vals spelen hebben verontwaardigd ontkend]
Wat
ook leuk is, is dat voordat wij vertrokken we geen vertrekkerssite kenden
met een echt dagboek, dat wil zeggen dagelijks een verhaal. Dat was bij ons
eigenlijk ook niet echt de bedoeling, maar dat is zo gegroeid. We waren er
voor vertrek mee begonnen, zodat iedereen kon zien (als ze ons al zagen)
waar wij van die wallen onder onze ogen van kregen. Onze ouders hadden ons
waarschijnlijk de hersens ingehakt als we ermee gestopt waren en ons zouden
beperken tot zo nu en dan een verslag. Nu zijn we er zelf erg blij mee, het
is toch in eerste instantie ons eigen dagboek geworden.
Maar ik dwaal af. Wat nou zo leuk is, is dat er anno 2004 veel vertrekkers
zijn, eigenlijk de meeste die we nu ontmoet hebben, die ook een dagelijks
verslag bijhouden op hun site. En ook een Nedstatje hebben, en ook hetzelfde
Write2me-gastenboek. En dat soort dingen.
Wisten jullie trouwens dat ze hier in La Coruna 'echte' menhirs hebben?.
Op
weg
naar de oudste nog werkende vuurtoren ter wereld, de Romeinse Torre de
Hercules die op het noordelijke puntje staat van bet schiereiland, kwamen we
die Asterixstenen tegen.
We liepen lekker in de volle zon, die zich overigens de hele dag liet zien.
Een welkome afwisseling na al die grijze luchten die we de laatste tijd
vooral zien. Gisteren zag JG in een Belgische krant dat het uiterste
noordwesten puntje van Spanje, waar wij dus zitten, het enige plekje was in
Zuid Europa was waar de temperatuur met een geelgroene kleur werd
aangegeven. Hmn.
Galicië heeft inderdaad een zeeklimaat, het klimaat is te vergelijken met
dat van Engeland. De verwarming staat hier aan boord regelmatig aan.
Gisteravond niet, maar toen wist ik aan het eind van de avond niet eens meer
of ik nog voeten had. JG wel....
Vanavond toch maar even de boot verlegd. Enig idee wat je hier moet
betalen voor zo'n stomme mooring? ZEVENTIEN EURO. Voor een mooring ja. Echt
absurd.
Twee jaar geleden voelden we ons hier ook al belazerd. Toen mochten we
buiten de niet onaanzienlijke prijslijstprijs voor een 'normale' ligplaats
aan een zeer wrakke en onbeschutte steiger waaraan je om de haverklap ligt
te schudden en te steigeren vanwege de wash van andere boten (het
kostte ons een zeeeeer degelijke verhaalklamp en anderhalve dag om die van
het dek af te krijgen) EUR 3,60 per dag extra afrekenen voor de mógelijkheid
om water en elektriciteit te gebruiken (deze zin klopt echt). En dat stond
natuurlijk nergens, daar kwamen we na 10 dagen achter. We moesten dit
betalen, ook al hadden we er geen gebruik van gemaakt. JG is er nóg pissig
van, en was dus ook niet van plan om op eigen initiatief onze mooring te
gaan betalen. Maar ja, toen zei die brede man vandaag: "Amigo, ........
(brabbel brabbel)."
[Chantal] Als je er nou nog wat voor terug zou krijgen, OK, maar het is 1
grote bouwvallige, stinkende en vooral ook onvriendelijke bende. Ankeren is
lastig omdat de bodem vol met rotzooi schijnt te liggen, althans dat staat
in de pilot en geloofde ik dus eigenlijk niet zo. Maar van meerdere kanten
hoorden we dat schepen hier duikers nodig hadden om hun anker terug te
krijgen en die duikers zijn natuurlijk ook niet gek...
Elkeweg, lekker belangrijk allemaal, ze redden zich er maar mee, wij
vermaken ons toch wel!
De stad en de rest van de mensen is gelukkig heel anders. 2 jaar geleden
begon het voor ons gevoel hier eigenlijk pas echt en we hebben hier veel
gedaan en een fijne tijd gehad. Waar ik me over verbaas is de manier waarop
je geheugen je voor de gek kan houden. Ik herken dingen, straten, winkel
alsof ik ze vorige maand gezien heb. En ik zou zweren dat dat ook zo is...
Ik heb altijd wat sceptisch gestaan tegenover prof. Wagenaar (of Wassenaar
of zo) maar ik sta een stuk meer open voor zijn theorieën.....
[JG] |
ma 13 sep |
La Coruña Spanje |
Toen we vanmiddag in de stad rond liepen werden we door regen gedwongen om
ons neer te vlijen in een tentje, en daar bier en wijn te bestellen.
Na de eerste ronde regende het harder, na de tweede ronde nog wat harder,
bij de derde ronde waren we vrienden met de ober, en bij de vierde ronde
kregen we olijven en chips. Na de vijfde ronde was de regen zodanig
afgenomen dat we de gok waagden en naar onze boot teruggingen.Onze reis
hangt tegenwoordig van herinneringen aan elkaar. Op de boot aten we namelijk
erwtensoep uit Sri Lanka (Dutch Peasoup, echt waar!) met door Wouter naar
Kreta meegebrachte rookworst.
[Chantal] |
di 14 sep |
La Coruña Spanje |
Volgens mij schreef ik laatst dat als we ons een beetje kwaad maken, we over
een week thuis kunnen zijn.
Dat was gelogen. Er gaat hier iedere dag een bus naar Nederland.
[Chantal] |
wo 15 sep |
La Coruña Spanje |
 Soms
kun je van die vreemde associaties hebben.
In de kathedraal van Santiago de Compostela wordt tijdens de mis een enorme
wierrookpot vanuit de plek voor het altaar naar de 2 zijbeuken geslingerd.
Dat is een heel spektakel. Een aantal in bruine pij gehulde monniken trekken
met hun hele lijf het arm- (of zelfs been-?)dikke touw naar beneden, dat via
een enorme katrol - met een diameter van zeker een meter - in de koepel van
de kathedraal naar die botafumeiro loopt. Het gevaarte is zo'n één bij
een halve meter, en zwiept zeker een meter of 7 boven de hoofden van de
mensen die op de kerkbanken in de zijbeuken zitten. Dat gaat zo door tot het
touw aan beide kanten bijna horizontaal komt, en dan nemen de
slingerbewegingen weer af.
Ik kan er niets aan doen, maar moet denken aan André van Duins 'Bim-Bam', en
de daarbij horende videoclip waarin monniken in bruine pijen ook teamwerk
verrichten met het luiden van de klokken van Arnemuiden (?).
O, o, dit is zeker heiligschennis....
JG
heeft een totaal andere associatie. Droog verklaart hij dat de knoop waarmee
het touw aan de wierrookpot zit duidelijk geen zeemansknoop is. Op het
gevaarlijke af? Helaas zijn de close-ups hiervan mislukt.
Hij gaat nog net niet zo ver om te zeggen dat het waarschijnlijk wel met een
paar monniken minder zou kunnen als ze een paar vertragingen op de kabel
leggen met een paar extra katrollen...
Later zitten we op een terrasje in de zon te kijken naar de enorme
batterij mensen die op een plein naast de kathedraal in een U met een lengte
van zo'n 150 meter in de rij staan voor de crypte (die dus van buitenaf
betreden moet worden). Daar liggen de beenderen van de apostel Jacobus, die
naast Petrus (in de St Pieter in het Vaticaan) de enige apostel is wiens
resten op Europese bodem liggen. Een van de rituelen die de pelgrims
uitvoeren is het omarmen van de Heilige Jacobus (kan iemand mij vertellen
waarom die apostel St James heet in het Engels?). Na al die rituelen kunnen
ze eindelijk, na al die kilometers lopen hun compostela ophalen bij
het pelgrimskantoor, het felbegeerde pelgrimscertificaat.
Wij
laten die beenderen voor wat ze zijn, en genieten van de zon. Sowieso vraag
ik me af hoe bij de vondst bijna 11 eeuwen na dato werd vastgesteld dat die
beenderen inderdaad van DE Jacobus zijn. Maar dat zal wel weer te rationeel
zijn....
In onze buurt zijn slechts 2 tafeltjes bezet. Het is onvoorstelbaar, maar
even later merken we dat de 2 mannen aan het ene tafeltje en de vrouw aan
het andere tafeltje Nederlanders zijn doordat ze met elkaar beginnen te
praten.
Echte Nederlanders, klagen over alles.
De vrouw is een verschrikkelijk mens, ze zeurt met zo'n hoge piepstem steen
en been. Over mensen die met de bus (zoals wij) of met de trein komen. Dat
ze aan het laatste stuk van de pelgrimstocht werkelijk niets aan vond.
Alleen maar Spanjaarden (ja gek, he, in Spanje.....), die slechts een paar tientallen of honderden
kilometers lopen tot aan Santiago. En al die Spanjaarden kijken alleen maar
naar de grond, "en dat zijn toch geen echte pelgrims....... die doen dat
gewoon in hun 2 of 3 weken vakantie..... En ze nemen er helemaal geen tijd
voor".
Ja muts, wat verwacht je dan? Dat die Spanjaarden eerst naar België gaan of zo?
En, terwijl de mannen net met gepaste trots hebben verteld dat ze zijn komen
fietsen, begint ze een enorm zeikverhaal over fietsers. Dat het eigenlijk
maar gemakkelijk is, want "lopen is veeeeeeeel intensiever. Veeeel
intensiever". Ze had ook meerdere fietsers gesproken die dat bevestigd
hadden. Met stomheid geslagen (bijna dan) zei één van de mannen: "Oh, dat
geloof ik best", en keek de andere kant op.... Ook wij namen niet het 2e
drankje waar we zin in hadden.
[Chantal] |
do 16 sep |
La Coruña Spanje |
Rustig dagje vandaag. Na al die kilometers lopen gisteren vonden we dat we
dat wel hadden verdiend. We hebben beiden nog pap in onze benen van die
marathon in Santiago. Misschien nog wel meer van die in La Coruña, want we
besloten zowel de heen- (oef, 2 minuten voor tijd kwamen we aan, het was
toch wat langer lopen dan die 35 minuten die we hadden ingeschat) als de
terugweg (en die laatste met een flinke omweg) tussen de boot en het
busstation te lopen.We kijken naar het weer, en proberen te besluiten of
en wanneer we weggaan. Morgen misschien?
[Chantal] |
vr 17 sep |
La Coruña Spanje |
Nee, toch maar niet. Het zou wel kunnen, maar ideaal is het bepaald niet. Bovendien
komt er over een paar dagen waarschijnlijk een gunstigere mogelijkheid aan.
We doen wat klusjes en onderhoud, maken veel e-mailtjes en internetten
vervolgens lekker lang en genieten van het bleke zonnetje.De dag sluiten
we af met een borrel bij ons aan boord met de Miss. Onderweg naar de Carieb
op een lekker snelle X45. Na een pittige Biscaje-oversteek is het hier voor
hen lekker bijkomen en wassen. Waar kennen wij dat ook al weer van??? :-)
Het was erg leuk en gezellig en wat ons betreft blijven ze nog even. Wel
jammer overigens dat hun opstapper Hans-Elias al weer terug was. Opnieuw,
net als 2 jaar terug, elkaar op 1 haven gemist. Dat moet toch nog een keer
gaan lukken?!?!
[JG] |
za 18 sep |
La Coruña Spanje |
We hoeven 's ochtends nog niet eens een oog open te doen. We horen al dat
het regent. En dus draaien we ons nog eens lekker om.Later zitten we aan
het ontbijt, en zeg ik tegen JG: "Wat een wereldontbijt hebben we eigenlijk
hè!" Zo nu en dan borrelt er zo'n soort gedachte boven. Niet dat we het nou
Spartaans hebben gehad de afgelopen 2 jaar, bepaald niet. Maar toch
realiseer ik me nu meer met wat een luxe we onszelf kunnen omringen.
JG verklaart dat het eigenlijk geen wereldontbijt is maar een Europees
ontbijt. En hij heeft gelijk: een Italiaans ciabattabrood, een Frans brietje,
een Spaans kaasje, een paté de campagne, verse aardbeien met rietsuiker, en
last but absoluut niet least een zalig stuk echte Hollandse oude kaas. Dat
laatste hebben we al 2 jaar niet op. In het buitenland kun je wel
Nederlandse kaas krijgen, maar dat beperkt zich tot de jonge kazen. Dit
stukje kregen we gisteren van Roland en Tineke van de Miss. Wat een
genot!!
[Chantal] |
zo 19 sep |
La Coruña Spanje |
Het is gelukt!!
Na een halve dag hard werken, ploeteren, hebben we het eindelijk voor elkaar
om de mast weer zonder kromming en ook nog eens precies midscheeps te krijgen.
Dat hadden we al een aantal keren eerder gedaan zonder enig probleem, maar
na de laatste keer "alle stagen los" in verband met het vervangen van de
onderwanten op Sardinië wilde dat niet lukken.
In Faro, aan de Algarve, waren we daar ook al eens een halve dag mee bezig
geweest, maar als we de kromming naar bakboord uit de mast kregen, dan stond
de mast een klein beetje scheef naar stuurboord. En als we de top van de mast precies in het
midden tuigden, dan zat er weer een kromming in de mast. Alles volgens het
boekje gedaan, en het lukte dus niet. Uiteindelijk hebben we toen de mast
dan maar zo getuigd dat de kromming er uit was, maar de mast stond nog wel
een stukje scheef naar stuurboord. Gék werden we ervan.Dat dreigde nu ook
weer te gebeuren. Gek werden we ervan. En van elkaar. Want de ideeën van de één
strookten niet met die van de ander, of we begrepen elkaar verkeerd. Of we
kwamen weer met hetzelfde euvel te zitten. Dus toen hebben we maar een
aanpak bedacht die niet in boekje staat. Na een time-outje bleek dat de
goede aanpak en lukte het dus uiteindelijk wel. Het heeft ons wel een van onze
vreselijk mooie loodzware RVS Enkes-lierhendels gekost (die verdween van de
achterstagspanner zo naar 13 meter diepte. Onvindbaar want het water is hier
erg troebel), maar dat is een bijzaak (die wel pijn doet).
En, daar ging het eigenlijk nog meer om: we hebben de stagen maar weer
eens gecheckt op haarscheurtjes of zelfs breuken, losse strengen en
dergelijke. Dat doen we echt regelmatig, en gezien onze ervaringen leek het
wel verstandig om dat voor Biscaye ook nog eens te doen. De dag sloten we
af met een leuk gesprek en lekkere borrel aan boord van de Xelhá, bij Ton en Ingrid. Een
zelf afgebouwde Van der Stadt 57 van woodcore. Petje, nee PET af voor hen,
prachtig doordacht en afgewerkt!!!
[Chantal] |
ma 20 sep |
La Coruña Spanje |
Het niet-zetten van de wekker blijkt nog steeds gevaarlijk voor ons. Hoewel
we er op tijd inlagen, worden we prompt pas om 11.00 uur wakker. Nou is het
toch grijs en koud, maar toch.
Na een snel ontbijt knetteren we in de dinghy
naar de kant om voor de dreigende buien de laatste weerinfo van internet te
halen. Dat is dus een domper; de voorspellingen zijn flink bijgesteld en
voorlopig kunnen we niet weg. Nu ja, dat kan wel, maar dat willen we niet.
We hebben geen zin in eerst 2 dagen tegenwind en dan 2 dagen 3-40 knopen. We
blijven het dus nog maar even goed in de gaten houden.
We zijn toch wel bij met onze 'conservatieve" planning waardoor we ook hier
niet onder tijdsdruk staan en wel weg zouden móeten.
En, het schijnt weer lekkerder weer te worden, er is een hele grote
Carrefour om lekkere dingen te kopen (ook voor straks thuis...jaja) en er is
nog genoeg te zien en doen. En onze dinghy wordt ook goed bewaakt....
Kortom, opnieuw hoort niemand ons klagen!
[JG] |
di 21 sep |
La Coruña Spanje |
Toen
we nog lekker in en langs de Spaanse Ria's cruisden, keken we elke keer met
een schuin oog naar het weer in Biscaye. Elke keer een prima zuidwester om
over te steken. Dat gaf de burger moed.
Toen we in La Coruna aankwamen idem dito. We vonden het zo leuk om weer in
La Coruña te zijn dat we besloten een dag of 3 te blijven, en dan Biscaye
over te steken. En vanaf dat moment geven de weersvoorspellingen noordelijke
winden. Áls er al eens een wind uit een andere streek waait, dan is het of
te kort of te heftig. We liggen hier nu inmiddels al anderhalve week. Een
hele parade van lagedrukgebieden snelde voorbij, sommige ERG diep (975 mB en
dat soort ongein). We gaan duidelijk richting de herfst, getuige die dieper
wordende lagedrukgebieden (waar Nederland de laatste tijd dus ook last van
heeft).
We begonnen stukje bij beetje ons beeld van een prachtige Biscaye oversteek
met standje passaat bij te stellen. We begonnen ons af te vragen of het
misschien verstandig zou zijn om juist niet gebruik te maken van de oostkant
van een lagedrukgebied (met veelal fronten met hardere wind met een
zuidelijke component), maar dan maar genoegen te nemen met de westkant (met
minder harde tegenwind).
En is het geen lagedrukgebied dat ons dwars zit,
dan is het wel een enorm en stationair hogedrukgebied, waar wij aan de
oostkant zitten. En dus, ja, noordelijke winden.... Tja, hoe mooi wil je het
hebben?
Die geweldige finale moeten we misschien maar uit ons hoofd zetten. Nu
vinden we het al een gaatje als we niet permanent harde tegenwind hebben.
Dat gaatje lijkt er aan te komen (maar ja, dat was al een paar keer eerder zo....),
zouden we de 23e weg kunnen? De 24e? We duimen.
[Chantal] |
wo 22 sep |
La Coruña Spanje |
Het
voordeel van dat enorme stationaire hogedrukgebied is dat we een aantal
dagen prachtig zonnig weer hebben. Het is vandaag zelfs gewoon lekker warm!
We maken ervan gebruik door onze boot te poetsen. Door de gelige kalkaanslag
op de romp kun je namelijk precies zien waar de boeggolf langs de romp
bruist. Het ziet er echt níet uit. We nemen vanuit de Minical de Pinical
flink onderhanden met oxaalzuur, cleaner en wax. 's Middags dient de
spierpijn zich al aan, maar het resultaat is dat we straks tenminste weer
met een mooi schip acte de presence kunnen geven in Scheveningen.Eerder
op de dag hadden we de genua 1 al naar beneden gehaald en vervangen door de
kleinere genua 2. Prettiger met wat meer tegenwind, en ook met de boom staat
die wat gemakkelijker dan de genua 1.
OK, laat maar komen, wij zijn er klaar voor!
Tussen alle bedrijven door heeft JG voor alle nieuwkomers in de baai voor
barmhartige Samaritaan gespeeld. De een had wel een bijboot, maar geen
motortje en slechts 1 peddel, dus die kreeg een lift naar de kant. De ander
lukte het niet om een mooring op te pikken, dus JG reikte hen uiteindelijk
de lijn maar aan. En tot slot ging er nog een catamaran krabben terwijl de
eigenaren op een andere boot nietsvermoedend aan het borrelen waren, dus JG
speerde nog maar weer eens met de bijboot weg om de eigenaren te
waarschuwen.
[Chantal] |
do 23 sep |
La Coruña Spanje |
Dan kan er wel een hogedrukgebied liggen, maar vanochtend tijdens het
ontbijten ademen we wolkjes uit!!
[Chantal]Shit shit shit. JG heeft net een weerbestandje opgehaald, en het
zit er alweer NIET in. Ik baal als een stekker. IK WIL WEL EENS EEN KEER
NAAR HUIS!!!!! Voor de derde keer kunnen we niet weg op het tijdstip dat we
voor ogen hadden.
Maar ja, elk nadeel heeft zijn voordeel. Ten eerste wil ik nu wel naar huis,
maar als ik straks thuis ben kan ik me
misschien na een week niet meer
voorstellen dat ik dat ooit heb gedacht, gezegd en zelfs heb geschreven.
Plus er komt over een paar dagen gunstigere wind (ja ja, dat hebben we meer
gehoord...). En het is mooi weer. En dus we kunnen de boot nog extra
oppoetsen. En La Coruña is erg leuk. En gisteren is de baai weer helemaal
volgestroomd met een nieuwe lading vertrekkers (ja ja, die noordenwind hè,
mooi voor die vertrekkers hè), nadat we al weer een paar dagen remy waren.
Gezellig dus. En ..... zie je wel, voldoende voordelen.
En bovendien: 3 maal is scheepsrecht, dus volgende keer gaat het gewoon ECHT
lukken. Ondertussen ligt Pinical lachend te glimmen in de zon. Ze heeft weer een
wit, glanzend huidje nadat we haar romp hebben opgepoetst en in de was
gezet. Gisteren maakten we het af. Zelfs de spiegel, die bijna zwart was van
de uitlaatgassen van alle motoruren van de laatste tijd, heeft weer de
schijn van wit.
Het nadeel is dat het contrast met andere delen van het schip groter is
geworden, dus ik ging maar gelijk door met het poetsen van het RVS. Morgen
weer verder...
[Chantal] |
vr 24 sep |
La Coruña Spanje |
De Zeevonk uit Harlingen, een mooie
catamaran die naar de Carieb zeilt met betalende gasten, nodigde ons
gisteren uit voor een maaltijdsoep en een borrel. 's Middags zaten we bij
Henk en Joke aan boord, samen met hun 3 gasten en een Zweeds/Texaans koppel.
Een van de gasten is chef-kok, en dat was te merken: de maaltijdsoep
werd
een 3-gangen menu. Doe daarbij een Texaanse (mét bijbehorend accent en
bulderende lach) die banjo en gitaar speelt en zelf geschreven liedjes met
komische teksten zingt, Joke die accordeon speelt en een boek vol
zeemansliedjes, en je kunt je voorstellen dat het gezellig was. Stom, geen
fototoestel meegenomen.We constateren dat de onderkant van de romp alweer
een beetje besmeurd is met een zwarte substantie. Balen, hij zag er net zo
mooi uit. Eigen schuld waarschijnlijk: gisteren heeft JG de motorolie
vervangen met behulp van een geleende vacuümpomp en heeft per ongeluk een
heel klein beetje olie gelekt....
Ik ga door met RVS poetsen, en ben veel te pietepeuterig, dus het duurt
lang. Wordt vervolgd.
Tussen alle bedrijven door houden we het weer met argusogen in de gaten.
Het internetcafé zal wel denken dat we internet-junks zijn, elke dag staan
we op de stoep om het weer te checken. Wanneer kunnen we weg?
Het enorme hogedrukgebied ligt zo stabiel boven de oceaan en de Golf van Biscaye, dat is zo maar niet weg. En we weten inmiddels wat er kan gebeuren
met gaatjes met mooie wind die zich een paar dagen later lijken aan te
dienen. Die zijn al eerder als sneeuw voor de zon verdwenen.
[Chantal] |
za 25 sep |
La Coruña Spanje |
Net even weerinformatie opgehaald. Het lijkt allemaal wel aardig; de eerste
een á anderhalve dag met een frisse tegenwind van zo'n 18 knopen, daarna met
weinig (tegen)wind. Nu ja, de dieseltanks zijn vol en in langer wachten hebben
we ook geen zin, dus morgenvroeg gaan de trossen los.
Dus nu boodschappen doen, opruimen, e-mail doen, zeewaardig worden, dag
zeggen, etc. etc.
We zijn minstens 4-5 dagen onderweg, dus het volgende bericht zal dus
even op zich laten wachten....
[JG] PS: Hadden wij al verteld over de bomaanslagen van de ETA in de
provincie Galicië? Nee? Goh, wat raar.
De ETA had aangekondigd (kleine) bomaanslagen te plegen in Galicië tijdens
de zomervakantie.
Bayona was aan de beurt een paar dagen voordat wij er aankwamen. De Yosoy,
die er toen voor anker lag, is geëvacueerd van hun boot naar de vaste wal
(alsof die bom in het water zou liggen) en vertelde ons er over.
Daarvoor waren al andere steden aan de beurt geweest. En daarna ook nog een
paar. Santiago de Compostela, La Coruña, Vigo, Vilagarcia de Arosa,
Pontevedra en Xanxenjo zijn geloof ik aan de beurt geweest.
Elke keer werden ze wel aangekondigd. Slechts een keer kwam het aanslagje
(waarschijnlijk per ongeluk) voor het telefoontje. Alleen daar zijn 5
gewonden bij gevallen.
Voor de zekerheid ankerden of monsterden we in weekenden (waarin de
aanslagen plaatsvonden) maar niet bij de steden in de buurt. Dat gebeurde
trouwens ook wel min of meer toevallig.
Nu ja, inmiddels hebben we legio (E)TApa's gegeten (zoals de Kees ze
doopte), is de Spaanse zomervakantie al 2 weken voorbij, en gaan we morgen
vertrekken.
We vonden het trouwens wel opvallend dat er geen bezorgde ouders aan de
telefoon hingen.
[Chantal] |
zo 26 sep |
La Coruña - Golf van Biscaye |
Om 7 uur knopen we de stootwillen van onze zware ijzeren moorington los en
hijsen de bijboot aan dek. Klaar om als dieven in de nacht (het is nog
donker) te vertrekken. Precies op dat moment zien we de bewaker van de
jachtclub over de steigers lopen en met zijn verstraler alles checken, dus
we wachten toch nog even. Als we de kust veilig vinden halen de mooringlijn
in, en sneaken de haven uit. Zonder te betalen na bijna 2 weken aan een
mooring te hebben gelegen.
JG
is de afgelopen week nog pissiger geworden op deze jachtclub. Na onze
verontwaardiging van 2 jaar geleden omdat we ineens bijna 4 euro per dag
extra moesten afrekenen voor niet gebruikte stroom en water, hebben de
mannen van de jachtclub het deze week nog bonter gemaakt. Zo bont dat we tot
dit snode plan besloten.
Elk jacht dat aankomt proberen ze een poot uit te draaien. Ze spreken de
bemanning van de jachten bij de steiger aan wanneer ze met de dinghy
aanleggen, en vragen of ze even mogen vangen voor de mooring. Er wordt een
prijs genoemd (die anders is dan de prijs volgens het officiële prijslijstje
dat in het marinakantoor hangt), en als mensen daarvan schrikken wordt het
bedrag naar beneden bijgesteld door te zeggen dat het ook zonder bon kan. En
vervolgens verdwijnt het geld in de eigen zak.
Bij de Engelse jongens die hier eergisteren zijn aangekomen maakten ze het
helemaal bont. Ze weten kennelijk dat de marina- en mooringprijzen in
Engeland erg fors zijn, en vertelden de jongens met een uitgestreken gezicht
dat ze 60 euro moesten betalen voor hun mooring. Zéstig euro!! De jongens
zeiden beteuterd dat ze dan wel weg zouden gaan. O? Dan kon het wel voor 20 euro. Nog
steeds een absurd bedrag dus.
Wij verkasten na 2 dagen aan een mooring van de jachtclub te hebben gelegen
naar een andere mooring. Ankeren vonden we toch te link, gezien de verhalen
in de pilot over veel troep op de bodem, inclusief een wrak, en ervaringen
van vertrekkers die we hoorden. We hadden de door ons beoogde mooring 2
dagen in de gaten gehouden om te kijken of hij niet aan een vissersboot
toebehoorde. Het was een oud, lelijk, roestig en vooral groot geval. Onder
water
was hij bijna 2 keer zo groot door alle uitstulpende aangroei. Ook de lijnen
waren door de aangroei 2 keer zo dik en lang geworden. We concludeerden dat
de mooring al in geen tijden was gebruikt, en dat het in geen geval een
mooring van de jachtclub kon zijn. We stemden het af met de vissersboot even
verderop, en alles was ok. Maar na 3 dagen probeerden de mannen van de
jachtclub het toch. We hadden geen geld bij ons....
Ook met de door ons getankte diesel ging het zo. Of we een bon nodig hadden.
Nee? "O gracias, gracias!!"
Gracias? Met DEO GRATIAS vertrokken wij dus vanochtend zonder te betalen.
Over onze eerste dag op Biscaye kunnen we kort zijn (dat zou je niet
zeggen als je de lengte van het dagverslag leest).
De wind was geen
voorspelde windkracht 3 tot 4, maar windkracht 6 tot 7 en zelfs vlagen 8.
Een woeste zee bruiste om ons heen, met korte steile golven. We hebben nooit
eerder zo veel vast water over de boot gehad. Nooit. De zee deed gewoon net
alsof onze boot niet bestond.
Mijn
kotszakje en ik waren onafscheidelijk. Ja ja, voor de tweede keer
tijdens onze wereldomzeiling heb ik de vissen gevoerd.
Onze Pinical deed het duidelijk beter. Onder dubbel gereefd grootzeil en de
kotterfok danste ze met een aardige snelheid over de golven, schuin tegen de
wind in. De stralende zon vergrootte haar vreugde nog eens.
Ze had er duidelijk meer lol in dan ik. Ik lag de hele dag op de kajuitbank
met mijn zakje in de aanslag, en lag te denken aan hoe beroerd ik me voelde,
hoe rottig ik het voor JG vond dat hij alles in zijn eentje moest opknappen,
en hoe fijn het is om een boot te hebben die binnen gewoon droog blijft. Dat
dat niet de normaalste zaak van de wereld is realiseerden we ons de
afgelopen weken namelijk regelmatig. Na alle verhalen van al die Nederlandse
vertrekkers die we ontmoetten leek iedereen wel een lekkende boot te hebben.
Die zeeziekte, dat is in potentie een gevaarlijk iets, vind ik. Alles is
namelijk ondergeschikt aan het zeeziek zijn.
Wacht houden, om je heen kijken of er geen schepen zijn, het wordt een
opgave waar je je echt toe moet zetten.
Zelfs
als je weet dat er schepen in de buurt zijn, blijf je liever op de bank
liggen, want zodra je uit je horizontale
stand komt gaat het mis. 's
Nachts lukt het wacht lopen net met de radar continu aan. Normaal doen we de
radar tussendoor uit om stroom te sparen, maar het opwarmen van dat ding
kost 70 seconden en zo lang kun je het niet volhouden in niet-horizontale
houding.
Het logboek bijwerken is een onmogelijkheid.
Klapperende zeilen verdwijnen naar de achtergrond, en je geweten (want je
weet dat van klapperen de zeilen kapot gaan) idem dito.
Van denken aan eten word je al misselijk, terwijl je weet dat je MOET eten
omdat er anders geen licht in de duisternis komt.
Tegen drinken heb je een
iets minder grote aversie, maar liever nog laat je ook dat achterwege zodat
je niet zo vaak, of -en dat zou helemáál mooi zijn- niet naar de wc hoeft.
DAT is namelijk pas een verzoeking. Je in zo'n klein hokje persen op een bokkende
boot onder helling, alle truien en lagen shirts omhoog houden, riem los,
broek open, laten zakken, onderbroek naar beneden, rust (nou ja, relatief
dan), en dan alles weer in omgekeerde volgorde. Dat is écht niet te doen
(Wouter zal het beamen...). Met een jollenbroek en zeiljas aan wordt het
bijna een onmogelijkheid. Uitdrogen is daar dus boven te verkiezen, dat
deert je op dat moment niets.
Maar een grote boodschap doen, dát is pas echt hel.
[Chantal] PS: het moge duidelijk zijn, getuige de lengte van dit stuk, dat
ik dit dus NIET op de dag zelve heb getypt.... |
ma 27 sep |
Golf van Biscaye |
De
zee zag er heel anders uit, toen ik vanochtend mijn hoofd buiten de kajuit
stak. Ze had niet meer de gedaante van een woeste menigte
tangodansers die elkaar proberen te ontwijken door elke keer een andere
richting uit te dansen, maar een aantal keurig synchroon bewegende dansparen
die de wals dansen. Na een paar uurtjes voelde ik me bijna weer kiplekker.
Niet alleen de zee was een stuk minder wild, de wind ook wat minder (tja,
dat gaat nou eenmaal vaak samen). De zon volgde zee en wind, en liet zich
minder (namelijk niet) zien. Maar ik vond het al lang best.
Ik kon weer een gesprek voeren zonder dat me dat te veel concentratie
kostte. Lezen durfde ik nog niet aan, maar met de discman naast me (die ik
heruitgevonden heb) was het best uit te houden. 's Middags is het zelfs
lekker zeilen!! Nog steeds aan de wind, niet mijn meest favoriete koers, maar
niettemin lekker.
's Avonds werd onze tamelijk rechte track een waggelkoers. De wind werd
erg vlagerig, en doordat we door de stroming naar het NW werden weggezet
had de windpilot de grootste moeite om elke keer als er weinig wind was te
corrigeren. De autopilot vertoonde hetzelfde gedrag, tot we hem maar op de GPS koers zetten in plaats van op de wind.
Uiteindelijk viel de wind, zoals verwacht, helemaal weg, en moest het ijzeren
zeil bij.
[Chantal] |
di 28 sep |
Golf van Biscaye |
Vannacht was de zeeverlichting uit. De wolken voerden een demonstratie tegen
de landschaps(?)vervuiling, en bleven en bloc voor de bijna volle
maan hangen. Gisternacht, toen ik mijn nachtwachten met korte tussenpozen
uitlag op de kajuitbank, leek het wel alsof er een schijnwerper door de
kajuitraampjes scheen, zo helder was het. De lucht moest wel erg droog zijn,
er was geen spoor van een halo om de maan te bekennen. Nu ook geen halo.
Maar ook geen
maan.
Vandaag
golft de deken die zee heet traag onder ons door. De zon spiegelt op een
blinkend tapijt dat her en der een ribbeltjespatroon heeft, en ik zit in de
kuip te kijken naar het bellenspoor waarmee we het tapijt decoreren. De zee
gaat me nooit vervelen.
We zitten sinds vanochtend weer op het continentaal plat. Ik probeer me
een voorstelling te maken van hoe de zeebodem er uit zou zien als er geen
water op zou staan. In een afstand van nog geen 25 mijl varen we van een
diepte van meer dan 4.000 meter een plateau op van 125 a 150 meter. Er
verandert niets. Twee jaar geleden voeren we met gelijksoortige
omstandigheden als nu (niet of nauwelijks wind) het plateau af. Een makkie.
Gelukkig, want dat kan ook anders. Stel je voor dat zo'n enorme zeemassa met
een flinke swell beukt op die steile wand, en het water langs de
helling omhoog stuwt. Bij zo'n overgang wordt de zee dan erg ruw, en kan
resulteren in zware rollende en brekende golven. En denk daar nog eens wind
bij.
Na
een wereldomzeiling kan een overtochtje van een paar dagen een eitje lijken.
Maar Biscaye blijft een bitch, een stuk water waar je toch wel een
beetje ontzag voor moet hebben. Niet zozeer vanwege de (najaars)stormen, die
je dwingen verder de golf in te varen naar het oosten. Dat onheil lag meer
op de loer in de tijd van de vierkant getuigde schepen die niet aan de wind
konden zeilen. Maar meer vanwege die enorme diepteverschillen en zware
zeegang.
Als we al de neiging hadden om Biscaye te onderschatten, dan zouden de
schellen ons in La Coruña wel van de ogen zijn gevallen. We hebben we ons
zitten verbazen hoe vaak de Cruz Roja, die in Spanje de taak van
coastguard heeft, is uitgevaren. Hoeveel jachten er niet zijn
binnengesleept door de oranje reddingsboot. Minstens eens in de 3 dagen,
schat ik zo. We zagen 1 jacht dat ontmast was, 1 jacht dat een noodroer had
gemaakt, 1 jacht dat een enorme berg visnet in haar kuip had opgetast (het
restant zat nog aan de schroef), en dan nog een paar jachten met onbekend
onheil.
Ondertussen
maken we gebruik van het feit dat het zo rustig is en de zon een forse
poging doet om ons bijna blote vel eind september (!) nog te verwarmen.
Niets luieren. Werk
aan de winkel!
JG installeert zich op de zwemtrap op de spiegel en ondergaat gewillig en
vol vertrouwen zijn laatste knipbeurt met een haperende tondeuse. Ik zeg
laatste, niet omdat die tondeuse de volgende keer niet zal halen, maar omdat
we dan weer thuis zijn. JG was helemaal verbouwereerd toen ik verklaarde dat
ik hem echt niet zou blijven knippen als we weer thuis zijn.
Als ik klaar ben met deze kaalslag is zijn hoofdhaar korter dan zijn baardhaar. Dat vertrouwt
hij mij niet toe, dus hij verdwijnt naar de natte cel en komt 10 minuten
later als een kale neet terug. Het zal wel weer wennen zijn dat mijn
mannetje straks weer dagelijks met een gladde huid langs mijn wang strijkt.
Ik mag die stoppelbaard wel (al was hij nu het stadium van stoppelbaard
wel ontgroeid).
De verstaging wordt wat verder aangespannen, de afwas wordt gedaan en twee diners voor de komende 2
dagen worden bereid. Ik heb de schrik van die zeeziekte namelijk nog in mijn
benen, dus neem alvast voorzorgen voor als de wind weer aanwakkert
Niet dat er een bak wind aankomt, maar toch.
We nemen een douche aan dek, en weemoedig vraag ik me af of dat de laatste
keer zal zijn van onze reis dat dat we dat kunnen doen. En dat we 's middags
bijna in onze blote kont aan dek kunnen zitten...
[Chantal] |
wo 29 sep |
Het Kanaal |
Ergens
in Spanje of Portugal kocht ik 2 jaar geleden een stuk of 6 rollen
aluminiumfolie. Dat deed ik omdat ik toen nog dacht dat die veel goedkoper
zouden zijn dan in de Carieb of zelfs misschien zelfs niet te krijgen zouden
zijn in de Pacific of wherever. Wist ik veel.
Ik had er ook niet bij nagedacht hoeveel aluminiumfolie ik thuis per jaar
verbruik. Misschien 1 rol?
Ergo, het is dus niet verbazingwekkend dat die rollen 2 jaar lang ergens in
een hoekje van een kastje weggestopt hebben gelegen.
Omdat we vannacht de shipping lane zouden invaren bij Ile d'Ouessant
(Ushant voor Anglofielen, nabij Brest) kreeg JG de geest. Hij heeft
gisteren, met mijn hulp als aluminiumrolhouder, een vuilniszak (waarvan we
ook nog een rol of 3 over hebben) gevuld met in elkaar gefrommelde stukken
aluminiumfolie. En die heeft hij bij wijze van alternatieve radarreflector
in de mast gehangen op de plek waar normaal een gastlandvlaggetje wappert.
Eerlijk gezegd is het me een raadsel waarom hij nu ineens met dat idee op de
proppen kwam. We hebben al eerder in shipping lanes gevaren. We
hebben al een goede radarreflector (al is ie maar klein). We hebben een
aluminium schip. En bovendien varen we naast de shipping lane, en
nemen wij geen voorrang.
Maar de aluminiumfolie heeft in elk geval een doel gekregen. Eén rol
althans. Met de andere 5 kunnen we nog wel 5 jaar vooruit.
Overigens kon Ushant Traffic ons wel op een afstand van zo'n dikke 25 mijl
uitstekend zien.
We
zijn dus Het Kanaal ingevaren. Vandaag hebben we zowaar 8 uurtjes kunnen
zeilen, zelfs kunnen halfwinderen. Perfect, met bijna vlak water.
Onze autopilot vertoonde weer kuren. Dezelfde als gisteren? We zijn nu wat
aan het experimenteren met de plaats van het kompasje.
JG baalt en heeft een off-day, beweert hij. Ik had er nog niets van gemerkt
voordat hij dat meldde.
Terwijl ik dit typ waait het 0,8 knopen, en staat de Volvo dus weer te
zwoegen. Dat zwoegen valt eigenlijk nogal mee op het moment, want we hebben
nu forse stroming mee en lopen regelmatig boven de 8 knopen. Dat is kicken.
De keerzijde is dat je weet dat een getijdestroming ook weer tegen gaan
lopen. En laat dat nou net dreigen te gebeuren vlak voor we bij het
kanaaleiland Alderney zijn. Kenners denken dan onmiddellijk aan de 'Alderney-race',
waar je als jacht in verzeild raakt als je naar/tussen de kanaaleilanden
zeilt. Het is duidelijk dat dat voor ons geen race gaat worden, maar de
hoe-kom-je-zo-traag-mogelijk-vooruit-contest. Of zelfs achteruit.
Maximaal 6,8 knopen stroming tegen op de verkeerde plek, heb ik zojuist
uitgevogeld met behulp van de Reeds Nautical Almanac. Dat is met springtij.
Juist. Gisteren was het volle maan.
Ik ben blij dat het tegen die tijd mijn beurt is om te gaan slapen.
[Chantal]
Volgende
wacht. Bah.
Toen ik deze wacht om half 2 vannacht begon, was het met de snelheid die we
hadden, net boven de 5 knopen, nog een kleine 3 uur varen naar ons waypoint
boven Alderney. De stroming was net begonnen tegen te lopen.
Nu, 2 uur later, is het met onze huidige snelheid nog 4 uur varen naar dat
zelfde waypoint. Viereneenhalve knoop stroming tegen.
Ik wilde dat ik me tijdens de wachtenwissel om half 11 niet had laten
overtuigen door JG om aan de zuidelijke kant van de shipping lane te
blijven varen. Ik wilde naar de noordkant oversteken vlak voor de stroming
tegen zou gaan lopen, omdat de stroming daar minder is. Maar JG concludeerde
dat dat geen tijdwinst zou opleveren. Hij had gelijk. Maar toch wilde ik dat
we dat gedaan hadden.
Nu ja, het kan nog erger. We motoren nu, er staat 7 knopen wind van
achteren, en er is een vlakke zee. Ik wil er niet aan denken hoe het kan
zijn met een flinke bries van achteren. Wind tegen gigastroom. Dat moet een
heksenketel van ongekende proporties opleveren. Nee, ik moet maar niet te
hard klagen.
En trouwens, na regen komt zonneschijn. Straks gaan we weer als een speer en
vliegen we over het water. Alleen lig ik dan te snurken.
[Chantal]
PS: Oeps, correctie, er staat geen 7 knopen wind, maar nog geen 3 knopen
wind. De windmeter telt om de ware wind vanuit de schijnbare wind te
berekenen onze snelheid door het water erbij op. Maar eigenlijk moet hij de
GPS-snelheid erbij optellen in plaats van de logsnelheid. Foutje.
PPS: Het is nog 290 mijl in een rechte lijn naar Scheveningen. Met deze
snelheid doen we daar nog dik 8 dagen over.
PPPS: Ja sorry hoor, ik heb de tijd om zo'n ellenlange brei te typen.
Zeker met een snelheid van 1,5 knoop. Sla gerust de helft over. Maar dat had
ik natuurlijk eerder moeten zeggen. |
do 30 sep |
Het Kanaal |
Nou, dit is stukken beter. Ik word wakker en we gaan 10 knopen.
[Chantal](zelfde dag, 's nachts)
En dat gaat ook weer over natuurlijk. Later op de dag gingen we weer slechts
1,3 knopen, en zelfs een tijdje rond de nul knopen. En terwijl ik de foto
erbij zoek zie ik pas aan de koers dat we zelf achteruit gingen!
Dan maar weer de motor
aan. Die is de hele dag af en aan geweest, want de wind varieert nogal in
kracht. De ene keer speren we met 20 knopen van achteren als een gek naar
het oosten, de andere keer (meestal) is het weinig of
niets.
Het weer is
echt Engels: grijs en af en toe een bui. Of is dat juist typisch Nederlands?
Het water bekent meer kleur. Dat is helder groen. Fantastisch! Her en der
zien we bijna turquoise plekken in het water, en ginnegappen tegen elkaar:
"Hé, kijk, een rif!!!" O, wat is dit mooi. (Het komt natuurlijk door het
feit dat we weer in ondiep water zitten. Echt raar, dat we nu varen op water
waar we zo het anker er in kunnen gooien...)
Ik ben de hele dag opgewonden en druk geweest, maar weet niet precies
waarom. Misschien omdat we bijna bij onze bestemming waren (komende nacht
komen we aan bij Eastbourne). Misschien omdat er een kansje in zat dat we
mijn zus, haar man en mijn nichtjes zullen ontmoeten, want die zijn een
weekje naar Londen om voorbereidingen te treffen voor hun tweejarige
verblijf daar (pure wraak als je het mij vraagt, dat ze 2 jaar naar het
buitenland gaan). Ik weet het niet waarom, maar ik was gewoon hyper.
's Avonds werd de opgewondenheid vervangen door teleurstelling: de
ontmoeting gaat niet lukken. Ik begon gelijk andere mogelijkheden te
bedenken, en heb alweer wat nieuws bedacht. Misschien toch? Ik kon gelijk
niet meer slapen.
[Chantal] |