September 2004 Spanje
Datum | Locatie | Logboek |
wo 1 sep |
Sta. Eugenia de Riveira Spanje |
Kwart voor 7 stond de wekker, half 8 (dan is het nog bijna donker!) lichtten
we het anker voor een overnighter naar La Coruña. Er stond 2 knopen wind en
dat klonk ons goed in de oren. In elk geval beter dan de hier gebruikelijke
tegenwind. Iets minder goed klonk het bilgepomp-alarm mij in de oren toen ik een paar broodjes aan het klaarmaken was.
Gisteren
nog hadden we het er over gehad dat er soms een klein beetje water in de
bilge staat, maar ook dat het dagenlang droog bleef en dan ineens weer een
pietsje water. Zichtbaar en voelbaar lekte er nergens iets, dus we konden
het niet verklaren. Nadat er in de Rode Zee een corrosiegaatje was ontstaan, en we die als noodreparatie hadden dichtgesmeerd met epoxy, hadden we in Turkije het koperen dekseltje van de warmtewisselaar laten vervangen. Dat hadden we afgesproken. Dat zeiden ze ook. En zo was de prijs ook. Maar toen JG het later bij heel fel licht toevallig zag, bleek dat ze de gaatjes alleen maar hadden dichtgesoldeerd, en er een laag polyester over hadden gesmeerd. Dat hadden we zelf ook gekund.... We overleggen wat we moeten doen. Als we niet vandaag naar La Coruna
vertrekken, dan zitten we hier nog wel een weekje vast gezien het weer (en
met name de enorme swell die er aan zit te komen). Noodreparatie
doen, en toch na een paar uur drogen vertrekken? Of hier blijven en het
zaakje beter aanpakken? Volgens Volvo hoeft er geen anode in de warmtewisselaar, ondanks het feit dat het ding bestaat uit verschillende metalen, en het ene metaal zich bij elektrolyse dus opoffert aan een ander metaal. Alle andere motormerken hebben schijnbaar wel een anode in de warmtewisselaar, en bij latere motortypen is Volvo dat ook gaan doen. Maar in onze motor zou nog steeds geen anode hoeven. Vreemd. JG vertrekt met de warmtewisselaar in de rugzak naar een bedrijfje op de
kant, en het blijkt dat wat erop zit helemaal geen epoxy is, maar iets dat
veel minder sterk is. Een nieuwe warmtewisselaar is 800 Euro excl. arbeid,
en volgens de man niet echt nodig. De rest van de warmtewisselaar is nog
picobello, alleen het dekseltje niet. Hij raadt aan om het dekseltje met
metaalepoxy te repareren, dan wordt het resultaat even goed en voor ongeveer
1/80e van de prijs. Na een tongstrelende dadel-toffee-taart van een geheim recept gegeten te
hebben op de Green Saga vanwege de verjaardag van Harm varen we naar de kant
om op internet het weer te bekijken (niet al te best). |
do 2 sep |
Sta. Eugenia de Riveira Spanje |
's Ochtends staat er 0 knopen wind. We balen een klein beetje, want we
hadden al in La Coruna kunnen zijn. Áls... Maar ja. Het hoort er allemaal bij. Als alles van een leien dakje zou gaan tijdens zo'n wereldreis zou het zo'n ervaring toch minder cachet geven. En dit valt eigenlijk nog wel mee. Het is geen groot probleem, en hier in de Ria's is het zeker niet verkeerd toeven. Het is net als gisteren grijs en fris. De dagen beginnen hier laat en eindigen laat. Helemaal hier in het uiterste westen van Europa, waar de Europese tijd eigenlijk niet klopt met de dag. Ook al zitten we alweer een paar maanden in Europa, we vinden het nog steeds wennen na 2 jaar in de tropen met 12 uur daglicht. We blijven veel te laat op en zijn dus 's ochtends niet uit ons bed te branden. En de zon doet dat ook bepaald niet. JG schroeft de motor weer in elkaar, en is er dik een halve dag mee bezig
om hem te verzorgen en over zijn bolletje te aaien. |
vrij 3 sep |
Sta. Eugenia de Riveira Spanje |
We wilden vandaag wat aan onze lekkende bijboot doen. Dat lukte niet. Het
blijkt niet het zelflozende stopje te zijn, maar het stuk plastic waar dat
in zit. Niet een twee drie te maken. Verder lekker rustig aan gedaan. [Chantal] |
za 4 sep |
Sta. Eugenia de Riveira Spanje |
De
marina in Sta Eugenia had vandaag een regatta georganiseerd. We voelden ons
VIPs, want we hadden de allerbeste plek. Vanaf onze ankerplaats volgden van
dichtbij de vloot kleine Optimistjes met kinderen, dan met volwassenen, de
start van een race met klassieke bootjes, en ook van een race met
zeiljachten. Aan het begin van de avond finishten de eerste jachten van de laatste categorie ongeveer 50 meter van onze boot, en wij zaten er lekker onderuitgezakt in de kuip naar te kijken. Het werd lichtgrijs. En toen
donkergrijs.
En
toen zwart. En toen zagen we niets meer. Holy moly, een onweersbui om "U"
tegen te zeggen. Die was al lang zichtbaar in de verte maar leek langzaam
langs ons heen te trekken. Voor de zekerheid hadden we toch maar de meeste
dingen weggeborgen en alle luiken gesloten. Terwijl ik met een bonkend hart achter de GPS onze positie in de gaten
hield, en JG met zeiljas aan vanuit de kajuitingang keek of we niet
dichterbij het
strand
kwamen, bouwden de golven verschrikkelijk hard op. In no time stonden
er golven van naar schatting zo'n 2 meter. Onvoorstelbaar in zo'n ria.
Pinical steigerde als een onwillig paard, en trok loeihard aan haar ketting.
Brekers om ons heen, werkelijk waar. Ik vond dit toch wel een van de meest beangstigende momenten van onze
reis. Je ligt ineens aan lagerwal met
windkracht
9 in een gebied vanwaar je niet een twee drie naar open zee kunt varen
(waar je boot veiliger is), en je beseft hoe snel je kunt stranden.
Twee
uur later was het weer bladstil. Wij lagen nog achter ons anker, inmiddels na
nog eens 180 graden gedraaid te zijn, de dinghy was half gevuld met water, de 2 jachten lagen
nog op het strand. |
zo 5 sep |
Sta. Eugenia de Riveira - Ria de Camariñas Spanje |
Bijna
hadden we een verstekeling aan boord, en dan ook nog een met een
geamputeerde poot. Deze zeester had zich in het geweld van gisteravond
kennelijk vastgeklemd aan onze ketting maar gelukkig voor hem (of haar?) zag
ik haar voordat ze tussen ketting en rol geplet werd.
We wilden ankeren onder de beruchte Kaap Finisterre. Dat leek ons toch
wel bijzonder. We waren er echter zo vroeg dat we besloten om toch maar door
te varen. We werden verwelkomd met kanonschoten.
Kan iemand ons overigens eens vertellen waarom die Spanjaarden bijna elke
dag en op elk tijdstip van de dag dat knalvuurwerk afsteken? Dat vroegen we
ons 2 jaar terug al af, hebben het veel mensen gevraagd maar niemand heeft
het tot op heden kunnen verklaren. Ongetwijfeld is het heel eenvoudig, en we
hebben ideeën en suggesties genoeg bedacht en gehoord, maar weten doen we
het nog steeds niet. Na 2 jaar (!) is onze in Nederland gekochte voorraad Guhl biershampoo op.
Vóór
deze reis deed ik boodschappen op de ad-hoc-manier. Dat is vóór en tijdens
deze reis 180 graden omgedraaid. Tegenwoordig loop ik glunderend door elke
grote supermarkt, en neem daar uitgebreid de tijd voor. Ik vraag me af of ik
die neiging om veel te veel voor-het-geval-dat-voorraden te kopen ooit weer
ga afleren....
Ik kan me de ijzeren voorraad van 12 flesjes Oil of Olaz en de 20 pakken
zeep in de kast van mijn oma nog levendig voor de geest halen. Zij leerde
het na de oorlog niet meer af. In de Spaanse krant van de regio lazen we dat in Vigo (1 ria ten zuiden
van de Ria de Arosa) behoorlijk veel overlast is geweest door het noodweer
gisteren, maar niets over de regatta. Het zal dan wel gelukkig voor iedereen
goed afgelopen zijn, zo concludeerden we. |
ma 6 sep |
Ria de Camariñas Spanje |
Weer een bijzonder moment. We grossieren daarin tegenwoordig, zo lijkt het
wel. Vandaag precies 2 jaar geleden arriveerden we in deze Ria de Camariñas.
Onze eerste Ria. Na alle verhalen over hoe-mooi-het-wel-niet-was viel het
ons eigenlijk een beetje tegen. Het was grijs en koud en we vonden er eerst
eigenlijk niet veel aan. Erg gezellig was het er overigens wel. Nu
verheugden we ons er op en voeren met een plezierig gevoel van herkenning de
ria in. En eigenlijk vinden we deze ria misschien wel het mooist van alle
ria's. In elk geval het meest ongerept. Wat kunnen mensen ook rare wezens
zijn.... We hebben te voet (!) een deel van de "Costa da Morte" verkend.
Die Spanjaarden zijn echt meesters in het bedenken van mooie, aansprekende
maar ook dramatische namen. Costa da Morte is de naam voor de ruige kust aan
de noordzijde van de Ria. En mooi was het. Kleine rotspaadjes leiden je
langs klippen naar beneden en omhoog terwijl aan alle kanten de meeuwen
krijsen en je bijna een weg moet banen tussen de zwaar gevulde
bramenstruiken. Zelfs voor ons notoire niet-wandelaars een genot. Hoe verder
je echter van de bewoonde wereld komt,
hoe
duidelijker zichtbaar echter de gevolgen van de Prestige-ramp worden. Overal
zie je olie en teer. De opgedroogde spetters zitten tot meters hoog op
rotsen en zelfs op de muurtjes die, hoog boven de kliffen, als
landafscheiding dienen. Het is kennelijk een erg zware zuidwesterstorm
geweest. We besluiten de dag met een borrel met Petra en Jan-Willem van de
Witte Raaf (geluksvogels die voor
onbepaalde tijd vertrekken) en een feestmaaltijd. Ter ere van .... eh ......eh
..... gewoon omdat dat lekker is. |
di 7 sep |
Ria de Camariñas Spanje |
Het wc-tje aan bakboord pompt al een tijdje bijna geen water meer op. Dit
zijn klusjes die je het liefst zo lang mogelijk uitstelt, maar vandaag kreeg
JG de geest (ahum), en haalde het pompje uit elkaar. Hm, daar lag het dus
niet aan. Dan zal de aanvoeropening wel verstopt zijn. Nou moet je weten
dat de onze diepte/log/multimeter een watertemperatuur aangeeft van 14,9
graden. Dat zal wel niet helemáál kloppen, maar het nodigt nou niet bepaald
uit om even het water in de duiken en met een schroevendraaier in het gat te
porren.
Ik
hielp hem bij de volgende poging met het vasthouden van het bijbootje
terwijl hij languit op de drijvers lag met zijn arm helemaal in het water,
en zijn hoofd op het water. Hij kon het gat niet vinden. Ik ben weer een beetje warm. Da's toch een mooi ding, zo'n
boiler. Ook de heerlijke witte Hoegaarden (dat was heel erg lang geleden)
aan boord van de Belgische Elegance maakte
veel goed. |
wo 8 sep |
Ria de Camariñas Spanje |
Geen
wind vandaag. Een bleek zonnetje en nog steeds niet bepaald warm. Brrrr.
Toch trokken we de stoute schoenen aan en vertrokken met de dinghy naar 1
van de riviertjes die in de Ria uitmonden. Strand, rif en naaldbomen. Geen
mens te zien of te horen; prachtig. Alleen jammer van die grote regendruppels die al snel naar beneden begonnen te komen en ons noodzaakten rechtsomkeert te maken. Volgas terug naar de boot waar we nat en verkleumd de kachel aanzetten. Erg hè? Voor de rest doen we lekker rustig aan. Boodschappen, even internetten voor e-mail, website en weerinfo en waarschijnlijk een biertje in de jachtclub. [JG] |
do 9 sep |
Ria de Camariñas - Lage (Ria de Corme y Lage) Spanje |
Er staat een klein tochtje op het programma voor vandaag: slechts 17 mijl.
Normaal pakken we dan toch vroeg in de morgen onze biezen, maar vandaag
niet. In plaats van een in de loop van de middag door een zeebries
aantrekkende noordenwind staat ons namelijk een zuid(west)enwind te wachten:
een traktatie!
Als we de Ria de Camariñas uitzeilen varen we dwars door een veld met honderden meeuwen. We vragen ons af wat ze daar doen en krijgen snel antwoord op deze vraag. In het water krioelen namelijk duizenden krabbetjes. Een vreemd gezicht, we hebben tot nu toe alleen nog krabben gezien die op de wal krabben. Is dit iets uitzonderlijks? Misschien niet. Verderop kijken we met de verrekijker naar de kant, waar we mannen in
witte pakken zien werken. Stukjes kust zijn bedekt met wit plastic, zelfs
hoog boven de waterlijn. Bijna twee jaar na de ramp met de Prestige
wordt er nog steeds schoongemaakt. Voor het grootste deel met Europees geld,
lazen we ergens. Langs de hele Spaanse ria-kust worden we tijdens het zeilen belaagd door
een soort gelige rondvliegende kevertjes of torretjes. Ze zitten echt over
de hele boot, tegen de zeilen aan geplakt, op en onder de buiskap, op het
dek, in de kuip, in je haar (brr), op de beugel op het achterschip, overal.
Je wordt er knettergek van, ze zijn net zo irritant als IJsselmeervliegjes
op een windstille dag op het IJsselmeer. Je krijgt ze bijna niet weg, ze
zuigen zich als zuignapjes vast aan het oppervlak waarop ze zitten, en als
ze onraad ruiken helemáál. Zodra je klaar bent met het ontdoen
van de boot van die lelijke creatuurtjes kun je weer opnieuw beginnen. De
zeilen zitten inmiddels vol met vlekjes. |
vr 10 sep |
Lage - La Coruña Spanje |
De wind kan maar niet besluiten of hij er vandaag zin in heeft, hij twijfelt
tussen 6 en 16 knopen en komt pal van achteren. Wij twijfelen bijgevolg mee
wat de zeilvoering betreft. Genua of lichtweerzeil, wel of geen boom,
grootzeil aan bak- of stuurboord. Uiteindelijk zijn we lui. Het is om ons heen zo grijs dat we de halfwinder toch maar niet uit de zeilenberging halen. Af en toe een spat regen, maar later op de dag trekt het wat open. Als we uiteindelijk dan toch de halfwinder willen gaan opzetten komen we er achter dat de bijboot, die nog opgeblazen op het voordek ligt, een obstakel vormt dat we onoverkomelijk verklaren. Te veel moeite. We varen pal voor de wind, en omdat we steeds iets verder naar stuurboord kunnen bijsturen tijdens het ronden van de NW-kust van Galicië, hopen we steeds tegen beter weten in dat de wind wat meer schuin zal invallen. Niet dus, want de wind draait met de kustlijn mee. Toch is het zalig, een bijna
perfecte, heerlijke zeildag. Wat is het toch een genot om de wind in de rug
te hebben. Wat een verschil, ik heb er gelijk weer lol in. Na 35 mijl genieten pikken we een mooring op in de havenkom van La Coruña.
We maken kennis met Ewout, die hier met een Etapje van 22 voet op wind ligt
te wachten om naar het zuiden te gaan. Net klaar met de middelbare school
neemt hij het er een jaar van voordat hij aan zijn studie begint. Hij
verricht een huzarenstuk door met dit kleine bootje solo, in daghops, van NW
Europa naar de Med te zeilen en daar de rest van zijn jaar door te brengen.
Pfff, pittig hoor. Maar wat een avontuur!! |
za 11 sep |
La Coruña Spanje |
Ik weet niet wat het is met deze stad. Om nou te zeggen dat hij zo bijzonder
mooi is, nee. Maar ook zeker niet lelijk. We voelen er ons gewoon thuis. Opgetogen liepen we gisteren en vandaag door de stad. Het is net alsof we hier gisteren nog zijn geweest. Alles valt gewoon op zijn plek. [Chantal] |
zo 12 sep |
La Coruña Spanje |
Het is opvallend hoeveel vertrekkers die we tegenkomen ons al kennen.
Meestal van de website, al dan niet via de
vertrekkerssite van de Zeilen
(waar we overigens qua score hoog genoteerd staan!! OK, de
Mercator staat nog hoger, en
die halen we ook zeker niet meer in....). Dat is grappig. Wij zelf plozen voor ons vertrek ook een aantal websites uit, zoals die van de Nexxxus, de Malmok en de Adagio, en het is leuk dat anderen dat ook met onze site deden/doen. Daar is hij tenslotte voor! Maar stiekem zijn we er natuurlijk toch beretrots op... Onvoorstelbaar dat we al rond de 63 duizend (!) hits hebben. Laatst kwamen we trouwens net niet aan ons all-time-high-daghits-record van 163: de teller bleef op 159 steken. Iedereen weer terug van vakantie zeker, en nog effe geen zin om er voor de volle 100% tegenaan te gaan. [naschrift: op 13 september, ja 1 dag later, gebeurde het: een nieuw all-time-high van 173!! Mensen die wij verdachten van vals spelen hebben verontwaardigd ontkend]
Wat
ook leuk is, is dat voordat wij vertrokken we geen vertrekkerssite kenden
met een echt dagboek, dat wil zeggen dagelijks een verhaal. Dat was bij ons
eigenlijk ook niet echt de bedoeling, maar dat is zo gegroeid. We waren er
voor vertrek mee begonnen, zodat iedereen kon zien (als ze ons al zagen)
waar wij van die wallen onder onze ogen van kregen. Onze ouders hadden ons
waarschijnlijk de hersens ingehakt als we ermee gestopt waren en ons zouden
beperken tot zo nu en dan een verslag. Nu zijn we er zelf erg blij mee, het
is toch in eerste instantie ons eigen dagboek geworden. Wisten jullie trouwens dat ze hier in La Coruna 'echte' menhirs hebben?.
Op
weg
naar de oudste nog werkende vuurtoren ter wereld, de Romeinse Torre de
Hercules die op het noordelijke puntje staat van bet schiereiland, kwamen we
die Asterixstenen tegen. Vanavond toch maar even de boot verlegd. Enig idee wat je hier moet
betalen voor zo'n stomme mooring? ZEVENTIEN EURO. Voor een mooring ja. Echt
absurd. Als je er nou nog wat voor terug zou krijgen, OK, maar het is 1
grote bouwvallige, stinkende en vooral ook onvriendelijke bende. Ankeren is
lastig omdat de bodem vol met rotzooi schijnt te liggen, althans dat staat
in de pilot en geloofde ik dus eigenlijk niet zo. Maar van meerdere kanten
hoorden we dat schepen hier duikers nodig hadden om hun anker terug te
krijgen en die duikers zijn natuurlijk ook niet gek... |
ma 13 sep |
La Coruña Spanje |
Toen we vanmiddag in de stad rond liepen werden we door regen gedwongen om
ons neer te vlijen in een tentje, en daar bier en wijn te bestellen. Na de eerste ronde regende het harder, na de tweede ronde nog wat harder, bij de derde ronde waren we vrienden met de ober, en bij de vierde ronde kregen we olijven en chips. Na de vijfde ronde was de regen zodanig afgenomen dat we de gok waagden en naar onze boot teruggingen. Onze reis
hangt tegenwoordig van herinneringen aan elkaar. Op de boot aten we namelijk
erwtensoep uit Sri Lanka (Dutch Peasoup, echt waar!) met door Wouter naar
Kreta meegebrachte rookworst. |
di 14 sep |
La Coruña Spanje |
Volgens mij schreef ik laatst dat als we ons een beetje kwaad maken, we over
een week thuis kunnen zijn. Dat was gelogen. Er gaat hier iedere dag een bus naar Nederland. [Chantal] |
wo 15 sep |
La Coruña Spanje |
Soms
kun je van die vreemde associaties hebben. In de kathedraal van Santiago de Compostela wordt tijdens de mis een enorme wierrookpot vanuit de plek voor het altaar naar de 2 zijbeuken geslingerd. Dat is een heel spektakel. Een aantal in bruine pij gehulde monniken trekken met hun hele lijf het arm- (of zelfs been-?)dikke touw naar beneden, dat via een enorme katrol - met een diameter van zeker een meter - in de koepel van de kathedraal naar die botafumeiro loopt. Het gevaarte is zo'n één bij een halve meter, en zwiept zeker een meter of 7 boven de hoofden van de mensen die op de kerkbanken in de zijbeuken zitten. Dat gaat zo door tot het touw aan beide kanten bijna horizontaal komt, en dan nemen de slingerbewegingen weer af. Ik kan er niets aan doen, maar moet denken aan André van Duins 'Bim-Bam', en de daarbij horende videoclip waarin monniken in bruine pijen ook teamwerk verrichten met het luiden van de klokken van Arnemuiden (?). O, o, dit is zeker heiligschennis....
JG
heeft een totaal andere associatie. Droog verklaart hij dat de knoop waarmee
het touw aan de wierrookpot zit duidelijk geen zeemansknoop is. Op het
gevaarlijke af? Helaas zijn de close-ups hiervan mislukt. Later zitten we op een terrasje in de zon te kijken naar de enorme batterij mensen die op een plein naast de kathedraal in een U met een lengte van zo'n 150 meter in de rij staan voor de crypte (die dus van buitenaf betreden moet worden). Daar liggen de beenderen van de apostel Jacobus, die naast Petrus (in de St Pieter in het Vaticaan) de enige apostel is wiens resten op Europese bodem liggen. Een van de rituelen die de pelgrims uitvoeren is het omarmen van de Heilige Jacobus (kan iemand mij vertellen waarom die apostel St James heet in het Engels?). Na al die rituelen kunnen ze eindelijk, na al die kilometers lopen hun compostela ophalen bij het pelgrimskantoor, het felbegeerde pelgrimscertificaat. Wij laten die beenderen voor wat ze zijn, en genieten van de zon. Sowieso vraag ik me af hoe bij de vondst bijna 11 eeuwen na dato werd vastgesteld dat die beenderen inderdaad van DE Jacobus zijn. Maar dat zal wel weer te rationeel zijn.... In onze buurt zijn slechts 2 tafeltjes bezet. Het is onvoorstelbaar, maar
even later merken we dat de 2 mannen aan het ene tafeltje en de vrouw aan
het andere tafeltje Nederlanders zijn doordat ze met elkaar beginnen te
praten. |
do 16 sep |
La Coruña Spanje |
Rustig dagje vandaag. Na al die kilometers lopen gisteren vonden we dat we
dat wel hadden verdiend. We hebben beiden nog pap in onze benen van die
marathon in Santiago. Misschien nog wel meer van die in La Coruña, want we
besloten zowel de heen- (oef, 2 minuten voor tijd kwamen we aan, het was
toch wat langer lopen dan die 35 minuten die we hadden ingeschat) als de
terugweg (en die laatste met een flinke omweg) tussen de boot en het
busstation te lopen. We kijken naar het weer, en proberen te besluiten of
en wanneer we weggaan. Morgen misschien? |
vr 17 sep |
La Coruña Spanje |
Nee, toch maar niet. Het zou wel kunnen, maar ideaal is het bepaald niet. Bovendien
komt er over een paar dagen waarschijnlijk een gunstigere mogelijkheid aan.
We doen wat klusjes en onderhoud, maken veel e-mailtjes en internetten
vervolgens lekker lang en genieten van het bleke zonnetje. De dag sluiten
we af met een borrel bij ons aan boord met de Miss. Onderweg naar de Carieb
op een lekker snelle X45. Na een pittige Biscaje-oversteek is het hier voor
hen lekker bijkomen en wassen. Waar kennen wij dat ook al weer van??? :-) |
za 18 sep |
La Coruña Spanje |
We hoeven 's ochtends nog niet eens een oog open te doen. We horen al dat
het regent. En dus draaien we ons nog eens lekker om. Later zitten we aan
het ontbijt, en zeg ik tegen JG: "Wat een wereldontbijt hebben we eigenlijk
hè!" Zo nu en dan borrelt er zo'n soort gedachte boven. Niet dat we het nou
Spartaans hebben gehad de afgelopen 2 jaar, bepaald niet. Maar toch
realiseer ik me nu meer met wat een luxe we onszelf kunnen omringen. |
zo 19 sep |
La Coruña Spanje |
Het is gelukt!! Na een halve dag hard werken, ploeteren, hebben we het eindelijk voor elkaar om de mast weer zonder kromming en ook nog eens precies midscheeps te krijgen. Dat hadden we al een aantal keren eerder gedaan zonder enig probleem, maar na de laatste keer "alle stagen los" in verband met het vervangen van de onderwanten op Sardinië wilde dat niet lukken. In Faro, aan de Algarve, waren we daar ook al eens een halve dag mee bezig geweest, maar als we de kromming naar bakboord uit de mast kregen, dan stond de mast een klein beetje scheef naar stuurboord. En als we de top van de mast precies in het midden tuigden, dan zat er weer een kromming in de mast. Alles volgens het boekje gedaan, en het lukte dus niet. Uiteindelijk hebben we toen de mast dan maar zo getuigd dat de kromming er uit was, maar de mast stond nog wel een stukje scheef naar stuurboord. Gék werden we ervan. Dat dreigde nu ook weer te gebeuren. Gek werden we ervan. En van elkaar. Want de ideeën van de één strookten niet met die van de ander, of we begrepen elkaar verkeerd. Of we kwamen weer met hetzelfde euvel te zitten. Dus toen hebben we maar een aanpak bedacht die niet in boekje staat. Na een time-outje bleek dat de goede aanpak en lukte het dus uiteindelijk wel. Het heeft ons wel een van onze vreselijk mooie loodzware RVS Enkes-lierhendels gekost (die verdween van de achterstagspanner zo naar 13 meter diepte. Onvindbaar want het water is hier erg troebel), maar dat is een bijzaak (die wel pijn doet). En, daar ging het eigenlijk nog meer om: we hebben de stagen maar weer eens gecheckt op haarscheurtjes of zelfs breuken, losse strengen en dergelijke. Dat doen we echt regelmatig, en gezien onze ervaringen leek het wel verstandig om dat voor Biscaye ook nog eens te doen. De dag sloten we
af met een leuk gesprek en lekkere borrel aan boord van de Xelhá, bij Ton en Ingrid. Een
zelf afgebouwde Van der Stadt 57 van woodcore. Petje, nee PET af voor hen,
prachtig doordacht en afgewerkt!!! |
ma 20 sep |
La Coruña Spanje |
Het niet-zetten van de wekker blijkt nog steeds gevaarlijk voor ons. Hoewel
we er op tijd inlagen, worden we prompt pas om 11.00 uur wakker. Nou is het
toch grijs en koud, maar toch.
Na een snel ontbijt knetteren we in de dinghy
naar de kant om voor de dreigende buien de laatste weerinfo van internet te
halen. Dat is dus een domper; de voorspellingen zijn flink bijgesteld en
voorlopig kunnen we niet weg. Nu ja, dat kan wel, maar dat willen we niet.
We hebben geen zin in eerst 2 dagen tegenwind en dan 2 dagen 3-40 knopen. We
blijven het dus nog maar even goed in de gaten houden. |
di 21 sep |
La Coruña Spanje |
Toen
we nog lekker in en langs de Spaanse Ria's cruisden, keken we elke keer met
een schuin oog naar het weer in Biscaye. Elke keer een prima zuidwester om
over te steken. Dat gaf de burger moed. Toen we in La Coruna aankwamen idem dito. We vonden het zo leuk om weer in La Coruña te zijn dat we besloten een dag of 3 te blijven, en dan Biscaye over te steken. En vanaf dat moment geven de weersvoorspellingen noordelijke winden. Áls er al eens een wind uit een andere streek waait, dan is het of te kort of te heftig. We liggen hier nu inmiddels al anderhalve week. Een hele parade van lagedrukgebieden snelde voorbij, sommige ERG diep (975 mB en dat soort ongein). We gaan duidelijk richting de herfst, getuige die dieper wordende lagedrukgebieden (waar Nederland de laatste tijd dus ook last van heeft). We begonnen stukje bij beetje ons beeld van een prachtige Biscaye oversteek met standje passaat bij te stellen. We begonnen ons af te vragen of het misschien verstandig zou zijn om juist niet gebruik te maken van de oostkant van een lagedrukgebied (met veelal fronten met hardere wind met een zuidelijke component), maar dan maar genoegen te nemen met de westkant (met minder harde tegenwind). En is het geen lagedrukgebied dat ons dwars zit, dan is het wel een enorm en stationair hogedrukgebied, waar wij aan de oostkant zitten. En dus, ja, noordelijke winden.... Tja, hoe mooi wil je het hebben? Die geweldige finale moeten we misschien maar uit ons hoofd zetten. Nu vinden we het al een gaatje als we niet permanent harde tegenwind hebben. Dat gaatje lijkt er aan te komen (maar ja, dat was al een paar keer eerder zo....), zouden we de 23e weg kunnen? De 24e? We duimen. [Chantal] |
wo 22 sep |
La Coruña Spanje |
Het
voordeel van dat enorme stationaire hogedrukgebied is dat we een aantal
dagen prachtig zonnig weer hebben. Het is vandaag zelfs gewoon lekker warm!
We maken ervan gebruik door onze boot te poetsen. Door de gelige kalkaanslag op de romp kun je namelijk precies zien waar de boeggolf langs de romp bruist. Het ziet er echt níet uit. We nemen vanuit de Minical de Pinical flink onderhanden met oxaalzuur, cleaner en wax. 's Middags dient de spierpijn zich al aan, maar het resultaat is dat we straks tenminste weer met een mooi schip acte de presence kunnen geven in Scheveningen. Eerder
op de dag hadden we de genua 1 al naar beneden gehaald en vervangen door de
kleinere genua 2. Prettiger met wat meer tegenwind, en ook met de boom staat
die wat gemakkelijker dan de genua 1. Tussen alle bedrijven door heeft JG voor alle nieuwkomers in de baai voor
barmhartige Samaritaan gespeeld. De een had wel een bijboot, maar geen
motortje en slechts 1 peddel, dus die kreeg een lift naar de kant. De ander
lukte het niet om een mooring op te pikken, dus JG reikte hen uiteindelijk
de lijn maar aan. En tot slot ging er nog een catamaran krabben terwijl de
eigenaren op een andere boot nietsvermoedend aan het borrelen waren, dus JG
speerde nog maar weer eens met de bijboot weg om de eigenaren te
waarschuwen. |
do 23 sep |
La Coruña Spanje |
Dan kan er wel een hogedrukgebied liggen, maar vanochtend tijdens het
ontbijten ademen we wolkjes uit!! [Chantal] Shit shit shit. JG heeft net een weerbestandje opgehaald, en het
zit er alweer NIET in. Ik baal als een stekker. IK WIL WEL EENS EEN KEER
NAAR HUIS!!!!! Voor de derde keer kunnen we niet weg op het tijdstip dat we
voor ogen hadden. Ondertussen ligt Pinical lachend te glimmen in de zon. Ze heeft weer een
wit, glanzend huidje nadat we haar romp hebben opgepoetst en in de was
gezet. Gisteren maakten we het af. Zelfs de spiegel, die bijna zwart was van
de uitlaatgassen van alle motoruren van de laatste tijd, heeft weer de
schijn van wit. |
vr 24 sep |
La Coruña Spanje |
De Zeevonk uit Harlingen, een mooie
catamaran die naar de Carieb zeilt met betalende gasten, nodigde ons
gisteren uit voor een maaltijdsoep en een borrel. 's Middags zaten we bij
Henk en Joke aan boord, samen met hun 3 gasten en een Zweeds/Texaans koppel.
Een van de gasten is chef-kok, en dat was te merken: de maaltijdsoep
werd
een 3-gangen menu. Doe daarbij een Texaanse (mét bijbehorend accent en
bulderende lach) die banjo en gitaar speelt en zelf geschreven liedjes met
komische teksten zingt, Joke die accordeon speelt en een boek vol
zeemansliedjes, en je kunt je voorstellen dat het gezellig was. Stom, geen
fototoestel meegenomen. We constateren dat de onderkant van de romp alweer
een beetje besmeurd is met een zwarte substantie. Balen, hij zag er net zo
mooi uit. Eigen schuld waarschijnlijk: gisteren heeft JG de motorolie
vervangen met behulp van een geleende vacuümpomp en heeft per ongeluk een
heel klein beetje olie gelekt.... Tussen alle bedrijven door houden we het weer met argusogen in de gaten.
Het internetcafé zal wel denken dat we internet-junks zijn, elke dag staan
we op de stoep om het weer te checken. Wanneer kunnen we weg? |
za 25 sep |
La Coruña Spanje |
Net even weerinformatie opgehaald. Het lijkt allemaal wel aardig; de eerste
een á anderhalve dag met een frisse tegenwind van zo'n 18 knopen, daarna met
weinig (tegen)wind. Nu ja, de dieseltanks zijn vol en in langer wachten hebben
we ook geen zin, dus morgenvroeg gaan de trossen los. Dus nu boodschappen doen, opruimen, e-mail doen, zeewaardig worden, dag zeggen, etc. etc. We zijn minstens 4-5 dagen onderweg, dus het volgende bericht zal dus
even op zich laten wachten.... PS: Hadden wij al verteld over de bomaanslagen van de ETA in de
provincie Galicië? Nee? Goh, wat raar. |
zo 26 sep | La Coruña - Golf van Biscaye |
Om 7 uur knopen we de stootwillen van onze zware ijzeren moorington los en
hijsen de bijboot aan dek. Klaar om als dieven in de nacht (het is nog
donker) te vertrekken. Precies op dat moment zien we de bewaker van de
jachtclub over de steigers lopen en met zijn verstraler alles checken, dus
we wachten toch nog even. Als we de kust veilig vinden halen de mooringlijn
in, en sneaken de haven uit. Zonder te betalen na bijna 2 weken aan een
mooring te hebben gelegen.
JG
is de afgelopen week nog pissiger geworden op deze jachtclub. Na onze
verontwaardiging van 2 jaar geleden omdat we ineens bijna 4 euro per dag
extra moesten afrekenen voor niet gebruikte stroom en water, hebben de
mannen van de jachtclub het deze week nog bonter gemaakt. Zo bont dat we tot
dit snode plan besloten. Over onze eerste dag op Biscaye kunnen we kort zijn (dat zou je niet
zeggen als je de lengte van het dagverslag leest). Die zeeziekte, dat is in potentie een gevaarlijk iets, vind ik. Alles is
namelijk ondergeschikt aan het zeeziek zijn. PS: het moge duidelijk zijn, getuige de lengte van dit stuk, dat ik dit dus NIET op de dag zelve heb getypt.... |
ma 27 sep | Golf van Biscaye |
De
zee zag er heel anders uit, toen ik vanochtend mijn hoofd buiten de kajuit
stak. Ze had niet meer de gedaante van een woeste menigte
tangodansers die elkaar proberen te ontwijken door elke keer een andere
richting uit te dansen, maar een aantal keurig synchroon bewegende dansparen
die de wals dansen. Na een paar uurtjes voelde ik me bijna weer kiplekker.
Niet alleen de zee was een stuk minder wild, de wind ook wat minder (tja,
dat gaat nou eenmaal vaak samen). De zon volgde zee en wind, en liet zich
minder (namelijk niet) zien. Maar ik vond het al lang best. Ik kon weer een gesprek voeren zonder dat me dat te veel concentratie kostte. Lezen durfde ik nog niet aan, maar met de discman naast me (die ik heruitgevonden heb) was het best uit te houden. 's Middags is het zelfs lekker zeilen!! Nog steeds aan de wind, niet mijn meest favoriete koers, maar niettemin lekker. 's Avonds werd onze tamelijk rechte track een waggelkoers. De wind werd
erg vlagerig, en doordat we door de stroming naar het NW werden weggezet
had de windpilot de grootste moeite om elke keer als er weinig wind was te
corrigeren. De autopilot vertoonde hetzelfde gedrag, tot we hem maar op de GPS koers zetten in plaats van op de wind. |
di 28 sep | Golf van Biscaye |
Vannacht was de zeeverlichting uit. De wolken voerden een demonstratie tegen
de landschaps(?)vervuiling, en bleven en bloc voor de bijna volle
maan hangen. Gisternacht, toen ik mijn nachtwachten met korte tussenpozen
uitlag op de kajuitbank, leek het wel alsof er een schijnwerper door de
kajuitraampjes scheen, zo helder was het. De lucht moest wel erg droog zijn,
er was geen spoor van een halo om de maan te bekennen. Nu ook geen halo.
Maar ook geen
maan. Vandaag golft de deken die zee heet traag onder ons door. De zon spiegelt op een blinkend tapijt dat her en der een ribbeltjespatroon heeft, en ik zit in de kuip te kijken naar het bellenspoor waarmee we het tapijt decoreren. De zee gaat me nooit vervelen.
We zitten sinds vanochtend weer op het continentaal plat. Ik probeer me
een voorstelling te maken van hoe de zeebodem er uit zou zien als er geen
water op zou staan. In een afstand van nog geen 25 mijl varen we van een
diepte van meer dan 4.000 meter een plateau op van 125 a 150 meter. Er
verandert niets. Twee jaar geleden voeren we met gelijksoortige
omstandigheden als nu (niet of nauwelijks wind) het plateau af. Een makkie.
Na
een wereldomzeiling kan een overtochtje van een paar dagen een eitje lijken.
Maar Biscaye blijft een bitch, een stuk water waar je toch wel een
beetje ontzag voor moet hebben. Niet zozeer vanwege de (najaars)stormen, die
je dwingen verder de golf in te varen naar het oosten. Dat onheil lag meer
op de loer in de tijd van de vierkant getuigde schepen die niet aan de wind
konden zeilen. Maar meer vanwege die enorme diepteverschillen en zware
zeegang.
Ondertussen
maken we gebruik van het feit dat het zo rustig is en de zon een forse
poging doet om ons bijna blote vel eind september (!) nog te verwarmen.
Niets luieren. Werk
aan de winkel! |
wo 29 sep | Het Kanaal |
Ergens
in Spanje of Portugal kocht ik 2 jaar geleden een stuk of 6 rollen
aluminiumfolie. Dat deed ik omdat ik toen nog dacht dat die veel goedkoper
zouden zijn dan in de Carieb of zelfs misschien zelfs niet te krijgen zouden
zijn in de Pacific of wherever. Wist ik veel. Ik had er ook niet bij nagedacht hoeveel aluminiumfolie ik thuis per jaar verbruik. Misschien 1 rol? Ergo, het is dus niet verbazingwekkend dat die rollen 2 jaar lang ergens in een hoekje van een kastje weggestopt hebben gelegen. Omdat we vannacht de shipping lane zouden invaren bij Ile d'Ouessant (Ushant voor Anglofielen, nabij Brest) kreeg JG de geest. Hij heeft gisteren, met mijn hulp als aluminiumrolhouder, een vuilniszak (waarvan we ook nog een rol of 3 over hebben) gevuld met in elkaar gefrommelde stukken aluminiumfolie. En die heeft hij bij wijze van alternatieve radarreflector in de mast gehangen op de plek waar normaal een gastlandvlaggetje wappert. Eerlijk gezegd is het me een raadsel waarom hij nu ineens met dat idee op de proppen kwam. We hebben al eerder in shipping lanes gevaren. We hebben al een goede radarreflector (al is ie maar klein). We hebben een aluminium schip. En bovendien varen we naast de shipping lane, en nemen wij geen voorrang. Maar de aluminiumfolie heeft in elk geval een doel gekregen. Eén rol althans. Met de andere 5 kunnen we nog wel 5 jaar vooruit. Overigens kon Ushant Traffic ons wel op een afstand van zo'n dikke 25 mijl uitstekend zien.
We
zijn dus Het Kanaal ingevaren. Vandaag hebben we zowaar 8 uurtjes kunnen
zeilen, zelfs kunnen halfwinderen. Perfect, met bijna vlak water.
Terwijl ik dit typ waait het 0,8 knopen, en staat de Volvo dus weer te
zwoegen. Dat zwoegen valt eigenlijk nogal mee op het moment, want we hebben
nu forse stroming mee en lopen regelmatig boven de 8 knopen. Dat is kicken.
Volgende
wacht. Bah.
Nu ja, het kan nog erger. We motoren nu, er staat 7 knopen wind van
achteren, en er is een vlakke zee. Ik wil er niet aan denken hoe het kan
zijn met een flinke bries van achteren. Wind tegen gigastroom. Dat moet een
heksenketel van ongekende proporties opleveren. Nee, ik moet maar niet te
hard klagen. PS: Oeps, correctie, er staat geen 7 knopen wind, maar nog geen 3 knopen wind. De windmeter telt om de ware wind vanuit de schijnbare wind te berekenen onze snelheid door het water erbij op. Maar eigenlijk moet hij de GPS-snelheid erbij optellen in plaats van de logsnelheid. Foutje. PPS: Het is nog 290 mijl in een rechte lijn naar Scheveningen. Met deze snelheid doen we daar nog dik 8 dagen over. PPPS: Ja sorry hoor, ik heb de tijd om zo'n ellenlange brei te typen. Zeker met een snelheid van 1,5 knoop. Sla gerust de helft over. Maar dat had ik natuurlijk eerder moeten zeggen. |
do 30 sep | Het Kanaal |
Nou, dit is stukken beter. Ik word wakker en we gaan 10 knopen. [Chantal] (zelfde dag, 's nachts) Ik ben de hele dag opgewonden en druk geweest, maar weet niet precies waarom. Misschien omdat we bijna bij onze bestemming waren (komende nacht komen we aan bij Eastbourne). Misschien omdat er een kansje in zat dat we mijn zus, haar man en mijn nichtjes zullen ontmoeten, want die zijn een weekje naar Londen om voorbereidingen te treffen voor hun tweejarige verblijf daar (pure wraak als je het mij vraagt, dat ze 2 jaar naar het buitenland gaan). Ik weet het niet waarom, maar ik was gewoon hyper. 's Avonds werd de opgewondenheid vervangen door teleurstelling: de
ontmoeting gaat niet lukken. Ik begon gelijk andere mogelijkheden te
bedenken, en heb alweer wat nieuws bedacht. Misschien toch? Ik kon gelijk
niet meer slapen. |