Oktober 2002

Portugal en de oversteek naar de Canarische eilanden

Naar het begin van de laatste update

Datum Locatie Logboek
Ons Spaanse GSM nummer werkt weer: +34 600247704.
do 31 okt Lanzarote 20021031Haven.JPG (38377 bytes)Eindelijk een update!!! Na een pittige overtocht van precies 100 uur zijn we inmiddels al een paar dagen op Lanzarote. Heerlijk bijgekomen in de baai bij Isla Graciosa en nu in Puerto Calero. Hier kunnen we dan ook eindelijk de site updaten.... De omstandigheden zijn heerlijk: lekker zonnetje, fris windje, bimini op, superblauw en helder water, ruisende palmen, etc. etc. Echt afzien hoor. Eigenlijk wil ik de naam van de boot veranderen in het meer passende "Tropical"..... :-). Ik zie alleen op tegen al het schilderwerk om de naam op de romp te veranderen.....
De tekst wordt hier een beetje melig; terwijl ik dit aan het typen ben wordt op de wereldomroep het fantastische nummer "Als het gras 2 kontjes hoog is..." gedraaid. Naar later blijkt ter ere van de presentatie van het boek Pruimenpolka (van de Neerlandicus Eric Nieuwenhuis), over de "vieze liedjes"-cultuur in Nederland (Wout, dat boek moet je hebben!!!). Ik kende er wel een paar uit mijn studententijd, maar de citaten die in dit interview voorbij kwamen........ Heerlijk!
De overtocht was pittig door de vele wind- en weerveranderingen waardoor echt rustig cruisen en slapen niet echt mogelijk is. Of het waaide erg zacht waardoor je alle kanten oprolde, of het waaide zo hard dat er gereefd moest worden en je ook je bed uitrolde... Op de relatief korte oversteken raak je niet echt in een ritme en wordt je dus steeds vermoeider; dat maakt het voornamelijk pittig. Zoals Chantal beschreef waren er ook heel veel mooie momenten en is het het allemaal zeer wel waard!!! Bovendien, we hebben meermalen gelezen dat het stuk van NL naar de Canaries het onrustigste zijn.... Nu is het eindelijk zover dat we in de zon zitten en bier drinken!!!
We gaan morgen een auto huren (vandaag verslapen) en lekker het eiland verkennen en bekijken. Vandaag wat de haven verder bekijken, andere bootjes inspecteren, biertje drinken, eindje fietsen, was doen (er blijkt hier geen wasmachine te zijn, maar alleen een wasserette waar ze € 9 per was vragen...: dan doen we toch wel zelf!), boodschappen doen, etc. etc. Kortom, relaxen dus. 
Over de marifoon hebben we inmiddels ook andere NL schepen gehoord waarvan we de mensen op de vertrekkersbijeenkomst van de Zeilen hebben ontmoet; dat is toch wel grappig. Wellicht komen we die nog tegen. Van de Tramontana (Thijs & Nicolette) hebben we niets meer gehoord; we hopen dat ze geen rare tegenslagen hebben gekregen. 
20021031JanvanGent.JPG (39162 bytes) We hebben na zondag geen e-mail kunnen ophalen omdat we van Wouter weten dat de e-mailbox vol zit met "reply-to-all"-mailtjes van een aantal VSKV'ers. Hartstikke leuk om dat allemaal te lezen, maar dit via de GSM binnen halen kost goud geld (en dat hebben we nu eenmaal niet..).  We moeten nu eerst naar het internetcafé om de mailbox op te schonen voordat we weer aan boord kunnen e-mailen. We krijgen heel graag e-mail, en kijken er ook altijd heel erg naar uit, maar stuur aan het onboard   @pinical.nl -adres s.v.p. alleen direct aan ons gerichte e-mail !!!! Algemene e-mail, e-mail aan meerdere adressen tegelijk, e-mail met bijlagen en/of foto's, etc. etc. S.V.P. sturen aan ons oude adres jg   @greenmont.nl (dat checken we in het internetcafé en nemen we op diskette mee naar de boot). Dus, als jullie dit lezen, zijn we in het internetcafé geweest (om dit op internet te plaatsen) en kunnen we dus ook weer mailen!!! Hiermee willen we natuurlijk niet zeggen dat jullie niet meer moeten mailen naar onboard   @pinical.nl, doe dat vooral wel.
Marjolein, dank voor het Pesto-recept en genieten doen we zeer zeker!!! Corno en Petra, vandaag 18.00 UTC proberen we het nogmaals via de SSB (voor de geïnteresseerden op 6224.0 Khz) ; gisteren hing Chantal op de afgesproken tijd nog in de mast en zaten we niet bij de SSB, sorry!. Dennis, we kunnen een verbinding naar NL nu ook eens proberen als je een frequentie en tijd mailt?!?!?
Op de (jacht)werf hier staat trouwens een Nederlandse aluminium langkieler (lijkt een wat ouder Koopmans-ontwerp), de Jan van Gent uit Liempde (Sieb, weet jij hier iets van?). De romp is helemaal gedeukt (aan beide kanten) heeft 2 of 3 kleine gaten. Het schip is verder helemaal gestript; alles van waarde is er al af, maar de mooie lijnen en ook de (tot voor kort) goede staat van onderhoud is nog duidelijk zichtbaar. Ook de mast is nog heel, dus je vraagt je af wat er gebeurd is... Een heel, heel treurig gezicht en je beseft nogmaals dat je altijd moet blijven opletten en op alles voorbereid moet zijn... We hopen voor de bemanning dat er geen persoonlijke ongelukken zijn gebeurd en dat ze vroeg of laat verder kunnen. 
[JG]
wo 30 okt Lanzarote 20021030MaxseaPictureLanzarote.JPG (50836 bytes)Hiernaast kun je zien waar we zijn, en waar we lagen, tussen Lanzarote en Isla Graciosa in. Onze track staat er niet helemaal op (vanwege computertroubles, die inmiddels weer zijn opgelost, en vergeten de track aan te zetten tijdens ons nachtelijke overtochtje van anderhalve mijl), maar het geeft toch een goed beeld. 
Vannacht hebben we eindelijk weer lekker kunnen slapen, en we stonden dan ook tamelijk laat op. 
Vandaag hebben we nog wat ditjes en datjes gedaan. Ik ben weer de mast in geweest, en heb daar een uur of anderhalf gehangen. Eerst moest een dun lijntje (bedoeld om een val door de mast te voeren, maar het lijntje was gebroken), dat om de genua was gedraaid (we konden hem dus niet meer helemaal uitrollen) worden verwijderd, en vervolgens hebben we het topwant en middenwant (stagen, waarmee de mast wordt ondersteund) omgedraaid in de eerste zalingen (spreaders aan de mast), om eens te kijken of het doordringende geluid (als we tijdens het zeilen wat rollen) daarmee een halt kan worden toegebracht. Aan de stuurboord kant lijkt het geholpen te hebben. Aan de bakboord kant moest ik eerst een van de inkepingen in de zaling een beetje uitvijlen om ervoor te zorgen dat het topwant (dat 2 mm dikker is) in de andere inkeping zou passen. Het geluid is nu wel minder maar nog niet helemaal weg, dus ik moet het waarschijnlijk nog een keer wat meer uitvijlen. Klinkt wel simpel, maar als je daarmee meer dan drie kwartier of zo bezig bent, in een bocht (want de zwaartekracht wil je natuurlijk toch weer naar de mast trekken in plaats van naar de zijkant), en met links vijlen, want met rechts kan het niet vanwege de val waar je aan hangt, en de lijnen van het bootsmansstoeltje waar je in zit, dan is het dat toch niet echt. Craig en Emma van onze buurboot Serendip hebben JG geholpen op het dek, en we hebben ze als dank wat biertjes aangeboden. Craig en Emma doen boat-deliveries. De Serendip brengen ze naar Las Palmas op Gran Canaria, waarna ze met de eigenaar de ARC race gaan doen. In de Carib wordt de Serendip op een schip richting Europa gezet, en proberen ze een andere delivery te vinden, maar wel richting het westen, want ze willen ook rond de wereld. Levert zo'n EUR 3.000 per maand op. Leuke business, geen verzekeringskosten, onderhoud, niets, gewoon iedere dag uit eten.... De Serendip is een echte racer, dus nogal Spartaans. Lijkt mij helemaal niets (in elk geval niet voor een wereldreis), maar als je zo'n racefanaat bent zoals zij, is het waarschijnlijk helemaal top, 14 knopen snelheid is helemaal niets.... Tja, dat laatste lijkt me aan de andere kant toch wel wat.
Morgen zijn we van plan om een auto te gaan huren om het eiland te gaan verkennen. Ik heb geprobeerd een selectie te maken van alle geweldige dingen die in de reisgids staan beschreven, maar dat is nogal moeilijk. Er is zoveel te zien!!
[Chantal]
di 29 okt Lanzarote 20021030LanzaroteIslaGraciosaVertrek.JPG (72739 bytes)Het ging vannacht inderdaad weer zoals we verwachten, dus dat kostte weer wat uurtjes slaap. We hadden gisteren besloten om de (Oost)kust af te zakken naar de bewoonde wereld, en we gingen dan ook met 20 á 25 knopen wind ankerop om richting Puerto Calero te varen, 35 mijl verderop. Heerlijke dag, al moesten we wel weer motoren (inderdaad nauwelijks wind, 3,9 knopen), maar dat was geen straf. Heerlijk weer, echt super. Het wereldreisgevoel begint nu pas echt vorm te krijgen geloof ik. Onderweg hebben we de eerste vliegende vissen gezien. Het leken net kleine vogeltjes die over het water scheren, maar als ze het water induiken en dan wegblijven, realiseer je je pas dat het vissen zijn. We hadden er al vaak over gelezen, dat je die vissen 's ochtends op het dek vindt. Zou het vrijboord van de Pinical niet te hoog zijn om ervoor te zorgen dat wij die dingen ook eens kunnen verschansen (ze zouden lekker zijn)??
Afgelopen dagen hadden we de Trust Me, de Tin Tin, en de William Barren elkaar vaak op horen roepen op kanaal 16, en ze gingen dan verder smalltalken op kanaal 77 of zo. Tijdens de nachtelijke ankerwacht, en overdag. Op een gegeven moment realiseerde ik me dat ze op dezelfde ankerplek lagen 20021030LanzaroteIslaGraciosa.JPG (35514 bytes)als wij; ze riepen elkaar tig keer per dag op. Zij hadden kennelijk ook besloten om vandaag te vertrekken,
en zaten iets voor ons. Ook onderweg was het zo ongeveer 25 keer raak. Op een gegeven moment zei JG tegen mij dat als ze nóg een keer op zouden roepen via de marifoon, hij er iets van zou zeggen. Laten ze dan maar met elkaar een kanaal afspreken, in plaats van continu op kanaal 16 op te roepen. En toen JG via de SSB met Corno van de Simon de Danser (die nog steeds in Faro ligt) aan het praten was, dacht ik dat ik de Tin Tin ons hoorde oproepen. Ik dacht: "Dit kan niet waar zijn!!!", maar een tweede oproep bevestigde het. Oproep beantwoord, vroegen ze of we gereserveerd hadden in Puerto Calero, hetgeen we bevestigden. Reactie: "OK, we'll see you then". Ja..... en....? Eenmaal in Puerto Calero hebben we niets meer van ze gehoord. En, as we speak, hoor ik de Trust Me de Tin Tin oproepen. Beiden in de haven......
Puerto Calero is een prima haven, schoon, architectonisch leuk aangelegd, en hoewel we prijzen verwachten die skyhigh zouden zijn, valt dat enorm mee. Het dorpje lijkt niet heel veel voor te stellen, maar we gaan toch een auto huren, dus dat maakt niet zoveel uit.
Na een borrel bij de buren gedronken te hebben (Engelsen, de oude buren van Arie in Lagos, varen met een racer, en hebben dan ook 3 dagen en 3 uur (!!) over de overtocht gedaan), zijn we even de haven wat uitgebreider gaan bekijken. En spotten een pizzeria, waar we meteen maar zijn gaan eten. Mmmmmm, lekker.
[Chantal]
ma 28 okt Isla Graciosa - Lanzarote 03.30: Klucht aflevering nummer 36. Iemand daarboven heeft vast bedacht ons een proeve van bekwaamheid te laten afleggen. 
Terwijl ik nog rustig lag te knorren, was JG al anderhalf uur op omdat de wind weer was opgestoken. Toen ik wakker werd (van de herrie van de windgenerator??) had de wind alweer het hele rondje afgelegd, en was inmiddels weer ZO. We lagen dus weer aan lagerwal. Snel schoot ik een lange broek, T-shirt en trui aan, het is tenslotte nacht. Enige discussie was er niet, bij 30 knopen wind met vlagen 33 (7 a 8 Bft) gingen we weer ankerop, en weer naar de overkant. En samen met ons ook de andere jachten die het traject al eerder hadden afgelegd. De ankerlichten van de jachten die bij Lanzarote waren blijven liggen boden een goede houvast, maar anders konden we ook onze track in MaxSea volgen. En bovendien stonden de coördinaten van de vorige ankerplek nog in mijn geheugen gegrift, dus toch maar even een waypoint aangemaakt in de GPS. Bloedheet is het, het is gewoon 25
º, en de wind is enorm droog (luchtvochtigheid is 52% bij 25º). Lange broek en trui, nergens voor nodig. Het was vanavond enorm heiig, je kon niet eens zien waar die enorme berg in N Lanzarote ophield. We houden nog maar ankerwacht.
Wie verzint dit nou? We proberen, enigszins cynisch, de moraal hoog te houden:
Ik:"Nou, dit is vast wel ergens goed voor. Straks, op enig moment, zijn we blij dat we dit al eens hebben gehad."
JG: "Oooo ja, iedere ervaring is een verrijking van je leven, zeg ik altijd....... Ik hoef alleen bepaalde ervaringen niet meerdere keren te hebben!!"
Een half uur later:
Ik:"Dat gedoe in Bayona toen we twee keer ankerop moesten, dat was ergens goed voor, want we hebben nu een nieuw, zwaarder anker. Maar ik kan nog niet zo gauw bedenken waar dit goed voor is..."
JG:"Om het anker te testen natuurlijk!!!!".........
JG:"Een camper heeft ook wel wat hè."
JG:"Nou, de windgenerator produceert eindelijk wat Ampjes, hij kán het wel!"
[Chantal]

09.45: De luchtvochtigheid is nu 44% bij 27º. Oeps, net een vlaag van 39.1 knopen!!!! Dat is 8 a 9 Bft. Ah, zullen jullie zeggen, we hadden gisteren 11 Bft in Nederland. Nou, dit is ook NIET leuk!!!! En we kunnen ook niet eens aan wal, geen boodschappen doen dus geen vers voedsel, geen sightseeing, noppes. En ik heb juist gisteravond in de reisgids over Lanzarote gelezen, en dat lijkt zeer de moeite waard.
[Chantal]

20.00: Inmiddels zijn we een beetje gewend aan die rare winden hier. Het is heel gek, want we horen op de marifoon anderen klagen over de weinige wind, 4 knopen buiten op zee, terwijl wij regelmatig boven de 20 knopen over ons heen krijgen. En de windrichting wijz20021030NoordLanzarote.JPG (43405 bytes)igt ook nog eens twee keer per dag 180 graden. Het zullen wel valwinden zijn, en het verbaast ons dat ze daar in de pilot niets over zeggen. In de loop van de dag gaat de wind wat meer liggen, en wordt het vrij rustig. Zo rond een uur of 6 wordt het wat frisser omdat de wind dan uit NO komt, dus over water. We liggen dus wel weer aan lagerwal, maar we besluiten om hier te blijven, het anker heeft zich vandaag wel bewezen, en waarschijnlijk zouden we anders halverwege de nacht weer moeten verkassen. 's Nachts gaat het weer stormen. Het is verder wel zaaaalig weer, zo rond de 30 graden, met een luchtvochtigheid van 37% (!!!!). Met een windje erbij (en die hebben we dus), is dat prima uit te houden. Heerlijk dagje gehad.
[Chantal]

zo 27 okt Atl. Oceaan - Lanzarote - Isla Graciosa 01.00: Het is duidelijk te horen dat we weer in de bewoonde wereld terecht komen. Op marifoonkanaal 16 is bijna de hele tijd communicatie, hoewel ik op de radar geen schepen kan ontdekken. Van normale scheepscommunicatie tot "Ik KNOW you, I can SEE you...." met als reactie "Fuck you too", gekken die wat zitten te hijgen of het nodig vindt dat iedereen 5 minutenlang zit te luisteren naar Marokkaanse (denk ik) jengelmuziek. Zo erg, dat je tussendoor "Please be quiet!" hoort, en "Shut up, you motherfuckers. This is a safety channel". Het is bijna continu, en je wordt er gestoord van, maar het is het noodkanaal, dus je wilt het toch niet uitzetten. In de afgelopen 4 dagen hebben we welgeteld 2 vrachtschepen en 2 zeilschepen gezien. Is wel wat anders dan het IJsselmeer, waar je continu moet uitkijken en uit moet wijken. Dat zal wel weer wennen zijn over 2 jaar.
[Chantal]

03.00: Aan het begin van de avond was de wind wat aangewakkerd tot 20 knopen, dus we hadden voor de nacht rif 1 maar alvast verwisseld voor rif 2. Maar de wind is inmiddels teruggezakt tot 11 knopen, en onze snelheid tot 3,7 knopen. Ook is de wind iets gedraaid, want hij valt nu niet meer recht van achteren in (NO) maar schuin van achteren (OZO). Het grootzeil staat over stuurboord en de genua over bakboord op de boom, en dat is dus nu niet geweldig. Je merkt gelijk dat we meer gaan rollen. Hoog tijd om iets aan de zeilen te doen dus. JG slaapt nog tot 03.30, en dan moet het maar gebeuren. Bij het rollen maakt de verstaging een geluid dat door merg en been gaat. Dat was in Biscaje al zo, en ook daarvoor moet ik nog een keer de mast in. Hopelijk is het dan verholpen.
Het is buiten zeiknat. Door de breker in de kuip van gisteravond is natuurlijk de kuip zout, en nu dus nat. Het is binnen 24,7 graden. De laptop heeft kuren, want af en toe komt ie niet meer uit de standby stand, en moet je hem opnieuw opstarten. Ook Maxsea dus, en dan zijn we een stukje van onze track kwijt, en dat is jammer.
[Chantal]

07.50: Land in zicht! Tenminste, op de radar, op 21 mijl. Ik zie Isla Allegranza, een eilandje ten N van Lanzarote. Buiten zie ik nog niets.
Ons doel is Isla Graciosa, een eilandje net ten N van Lanzarote. De naam doet vermoeden dat het een heel mooi eilandje is, en alle verhalen wijzen inderdaad in die richting. Heerlijk, achter ons eigen anker, en een douche kunnen nemen. Inmiddels zijn we trouwens aan het motoren. De wind is tijdens de wacht van JG zover afgenomen, dat hij de zeilen maar heeft gestreken (en hij werd kennelijk ook kierewiet van de marifoon, want het volume staat nu op nul). Op zich kan een beetje motoren helemaal geen kwaad, want de accu's kunnen wel wat voeding gebruiken. Zeker als we voor anker gaan, en dus geen walstroom hebben. Na een aantal dagen lukt het slapen op zee overigens steeds beter, als je maar moe genoeg bent hè. Hoewel ik bij andere nachtelijke overtochten overdag nog wel eens een tukje wil doen, had ik me voorgenomen om dat nu niet te doen, zodat het slapen 's nachts misschien wat beter zou gaan. We hebben tot nu toe steeds een 4-uurs wachtsysteem gehanteerd, van 19.30 tot 11.30. In principe zou je dus 8 uur moeten kunnen slapen. We twijfelen of we dit systeem zullen handhaven, want de dag wordt er zo kort van. Maar een 3-uurs systeem lokt ons ook niet echt aan, want met overdracht en de tijd die je nodig hebt om in te slapen is de slaaptijd maar kort.
[Chantal]

09.26 (of eigenlijk 08.26, want op de Canarische eilanden is het UTC. Is het trouwens alweer wintertijd in Nederland? Zal dit weekend wel zijn?): Als ik goed kijk, zie ik nu buiten ook land.

20021030LanzaroteAnchorage.JPG (50836 bytes)14.45 (13.45 UTC, morgen stap ik over op Canarische tijd, UTC). We liggen aan ons anker. Maar daar is het nog niet mee gezegd. Toen we anderhalf uur verwijderd waren van Isla Graciosa, begon het windje weer op te zetten. Deze keer uit het O of zelfs OZO, hetgeen niet voorspeld was. Het overleg, nadat ik JG had wakker gemaakt, of we voor dat uurtje de zeilen nog zouden hijsen, werd al vlug in de kiem gesmoord, want in no time hadden we 20 tot 25 knopen wind staan, waar we schuin tegenin moesten hakken. Weer overleg. Alle havens en ankerplaatsen van Isla Graciosa, Lanzarote en het zuidelijker gelegen Fuerteventura zijn erop gericht dat de wind vanuit het gebruikelijke NO komt, en zijn niet geschikt bij ZO wind. Wat nu? Ons plan Isla Graciosa laten varen? En waar dan naartoe? Gran Canaria is nog een dag varen, en het is maar de vraag of daar plek is i.v.m. de ARC rally. Dus toch maar de Rio (zo heet het, maar het is natuurlijk geen rivier) tussen Lanzarote en Isla Graciosa invaren, om eens te kijken. De Noordelijke kust van Lanzarote is heel steil, een enorme lavaberg, en je zou daar beschutting van kunnen hebben, maar misschien ook valwinden. Eenmaal op de Rio wakkerde de wind nog eens lekker aan met uitschieters boven de 30 knopen, en was inmiddels gedraaid naar het ZZW. Nou hebben we wel een spiksplinternieuw 30 kilo Bruce anker, maar toch.... We zagen dat de schepen die in de baaitjes aan de Z-kant van Isla Graciosa voor anker lagen, allemaal ankerop waren gegaan, en verkast waren naar de overkant, onder de N-kust van Lanzarote. Officieel geen ankerplaats, en dus is de bodemsoort niet in de pilot beschreven. Pinical een tijdje met de kop in de wind gehouden, zonder snelheid, om te kijken of de wind zou afnemen. Niet dus. Dan maar kijken hoe die jachten het doen aan hun anker op de niet-anker-plaats. En uiteindelijk hebben we besloten om ons anker daar ook maar in het water te laten plonzen. De diepte volgens de dieptemeter was goed, en de bodem zand, zo te zien aan de kleur van het water (al kan het natuurlijk zijn dat er een klein laagje zand op een rotsbodem ligt, maar dat kan onze Bruce ook wel aan).

Ik zei tegen JG dat onze reis tot dusver bijna een klucht lijkt. Even een kleine synopsis:
- Eerste dag van Scheveningen naar België gelijk windkracht 7 en vast water (dus geen buiswater) over het schip voor de kiezen;
- België - Engeland géén wind;
- Engeland: geen wind dan wel wind uit de verkeerde hoek;
- Tijdens de oversteek van Engeland naar Spanje, eerst geen wind, en daarna, eerlijk is eerlijk, wel een tijdje lekker gezeild, al was de wind uiteindelijk wel wat aan de minder comfortabelere, namelijk harde kant;
- NW Spanje, voornamelijk geen wind, dan wel verwaaid liggen i.v.m. teveel verkeerde wind;
- W Portugal: geen wind, m.u.z. van eerste traject van een uur of 2 van Porto naar Lissabon (toen we heel veel (te veel) wind hadden, maar daarna toch weer inkakte naar geen wind) en het eerste deel van Lissabon naar Sines (waarna de wind ook weer na een paar uur inkakte)
- Langs de hele NW Spaanse en W Portugese niets, maar dan ook niets gezien van de gebruikelijke Northern Trade Winds. In plaats daarvan meestal Zuidelijk.
- Het weer aan de Spaanse en Portugese kusten was veel slechter dan gebruikelijk. Zeg nou zelf, tot nu toe 3 keer de bikini uit de kast in ruim 2 maanden in Z-Europa. Niet dat we alleen voor het weer gaan, maar toch.
- In Z Portugal heeeeel lang moeten wachten op goede wind voor vertrek naar de Canarische eilanden.
- Oversteek naar de Canarische eilanden eerst geen wind, later (te) veel wind, klein deel lekker gezeild, en als klap op de vuurpijl 7 Bft bij aankomst.

VERWACHTEN WIJ NOU TE VEEL???????? (nou ja, het is híer wel mooi weer......).
Enniewee, we hebben 4 dagen en 4 uur over de oversteek gedaan, dat is dus precies honderd uur. Volgens Log 1 van de GPS was het 542 mijl, volgens log 2 van de GPS 561 mijl. Geen idee hoe dat kan, maar de tweede lijkt ons te kloppen. Dat betekent een gemiddelde snelheid van 5,6 knopen per uur.
[Chantal]

18.00 uur: De wind heeft bijna een volledig rondje gemaakt, en is nu NO. We zijn dus verkast naar het oorspronkelijke doel, een ankerbaaitje bij Isla Graciosa, een paar honderd meter verder aan de overkant. Of we hier lang kunnen blijven is nog maar de vraag, want volgens MaxSea gaat de wind morgen weer naar het ZO.
[Chantal]

za 26 okt Atl. Oceaan 10.10: De hele nacht is erg onrustig geweest. Het is nog steeds één grote klotsbak. Ik schat dat de golven zich inmiddels hebben opgebouwd tot 3 a 4 meter, maar het blijft moeilijk te zeggen. Het waait nog steeds stevig, zo'n 24 knopen. Het enige voordeel is dat we wel lekker snel gaan, en het moet wel raar lopen willen we nog een vijfde nacht nodig hebben. Wat zullen we slapen!!! We werden net opgeroepen door een Engels schip dat in Lagos aan dezelfde steiger lag. Zij zitten ca 16 mijl achter ons, en gaan waarschijnlijk ook naar Lanzarote. JG ligt eindelijk te slapen, in de voorpunt. Vannacht hebben we in de kajuit geprobeerd te slapen, bij mijn tweede wacht lukte dat een beetje, maar bij JG lukte dat niet, en hij is dus weer verkast. Mijn lenzendoosje is in de natte cel onder de teakhouten vlonder beland, en die gaat er zo moeilijk uit dat we dat met dit geslinger al helemaal niet hoeven te proberen. En de nieuwe lenzen zijn ver weg. Koppijn dus.
We vragen ons af waar die ontzettende bak wind vandaan is gekomen. Op de SSB weerkaartjes noch op de Maxsea weerfile (die we met de Iridium satelliettelefoon hebben binnengehaald) is eigenlijk niets bijzonders te zien. Ook de barometer heeft nauwelijks een kik gegeven.
Als jullie vinden dat dit wel een klaagzang lijkt, klopt..... maar mag 't ff?
Deze dag hebben we 156 mijl afgelegd. We hebben het niet zo nauwkeurig bijgehouden, maar het zou wel eens een record kunnen zijn.
[Chantal]

18.10: In de loop van de middag is de wind afgenomen tot ca 16 knopen. En nadat de zeegang later ook weer tot wat normalere proporties is teruggekeerd, kunnen we zowaar zeggen dat we lekker zeilen. Aan het rollen is overigens geen eind gekomen. Ze zeggen dat je daar aan went, maar daar hebben we toch ernstige twijfels over.
Vannacht hebben we weer dolfijnen rond de boot gehad. Tenminste, aan het gepiep te horen. We hadden geen behoefte om buiten te gaan kijken, gezien de zeegang en de golven, maar binnen waren ze erg goed te horen.
JG heeft iedere dag om 17.00 uur contact via de SSB met Corno van de Simon de Danser. Zij liggen inmiddels in een baaitje bij Faro, en beginnen hun plannen voor de Middellandse Zee te maken. We moeten eerlijk toegeven dat de Middellandse Zee ons ook wel trekt......
[Chantal]

vr 25 okt Atl. Oceaan 20021030Sunset.JPG (37149 bytes)01.15: Als mijn wacht begint, om 23.30, waait het 13 knopen, recht van achteren, en na het even aangekeken te hebben besluiten we de zeilen te hijsen. Als je voor de wind zeilt, duurt het altijd een tijdje voordat dat gebeurd is, want eerst moet het grootzeil worden gehesen en met een bulletalie worden geborgd (om te voorkomen dat je een klapgijp krijgt, voor leken: dan zwaait de giek met grootzeil naar de andere kant omdat de wind net iets anders invalt), en daarna de genua uitgerold en op de boom gezet (ook weer om ervoor te zorgen dat de wind daar goed in blijft vallen). We krijgen de genua niet helemaal uitgerold, en na met de maglite gekeken te hebben hoe dat komt, blijkt er een lijntje om de genua heen te zijn gerold. Dat lijntje hebben we ooit door de mast getrokken om daar nog eens een val mee door de mast te leiden, maar het lijntje is gebroken, en is nu om de genua gerold. Dat betekent dus dat we die een stukje ingerold moeten laten, en dat ik de mast in moet. Dat doen we wel op de Canarische eilanden. En toen alles stond, en we de juiste koers weer aanhielden, bleek de wind wat gedraaid, en stond het grootzeil aan de verkeerde kant. Dus bulletalie weer los, en een gijp gemaakt, bulletalie weer vast. Omdat de zeilen toch af en toe klapperden, hebben we toch maar wat opgeloefd (voor leken: naar de wind toedraaien), zodat de wind er wat beter in viel. Bijkomend voordeel is dat de snelheid dan ook omhoog gaat, en daarmee compenseren we dan hopelijk ook weer de extra mijlen die we afleggen.

02.15: Schip in zicht op de radar, en ook buiten zie ik hem. Het heeft ons wel erg verbaasd dat we onderweg zo weinig schepen zien. Voor iedereen die in Lagos lag te wachten op het goede weer om over te steken, was dit toch echt wel de kans, dus we hadden verwacht dat de hele stoet tegelijkertijd met ons zou vertrekken. Niet dus. JG heeft gistermiddag nog via de SSB met Corno van de Simon de Danser gebabbeld, en toen zij rechtsomkeert maakten, hebben ze maar 1 ander schip gezien dat onze kant uit kwam. Vreemd. Maar zij hadden toch ook wel geluiden gehoord van mensen in de haven, die zoiets hadden van: "We kijken het nog even aan, want de wind is al zo lang tegen". Misschien konden ze het niet geloven? Maar hun kans om over te steken lijkt nu wel verkeken, met dat nieuwe lagedrukgebied in aantocht.
[Chantal]

17.40: Het is de hele dag al rollen geblazen. Aan het begin van mijn tweede wacht om 07.30 waaide het al 19 tot 21 knopen met een stevige zeegang, en na enig aandringen (JG wilde natuurlijk naar bed) hebben we een rif gezet. Gedurende de dag werd de wind harder, en het eerste rif is vervangen door het tweede, en zojuist het derde rif. Het rollen wordt er nauwelijks minder om. Het waait inmiddels zo'n 25 knopen, en de zeegang is nog vervelender geworden. Tijdens zo'n grote zwieper, waarbij we nog net niet met de gangboorden in het water komen, hoor je binnen alles wat in de kastjes en ruimten zit naar de ene kant rollen en vervolgens weer naar de andere kant. Oorverdovend is het nog net niet. JG heeft zojuist ons eerste blikvoer opengemaakt. Hoewel we varkensvlees in de koelkast hebben en veel groenten, zien we echt kokkerellen niet zitten. Ik heb zojuist terwijl we het derde rif aan het zetten waren ENORM mijn elleboog gestoten aan de lierhendel. Het koude flesje bier (bij gebrek aan ijs) kon niet voorkomen dat de plek wordt nu al blauw wordt. Blijven beweging, denk ik maar, want anders is ie morgen helemaal stijf. Ik houd het hier weer voor gezien en ga naar buiten, want anders kan ik straks de vissen gaan voeren. Fijn is dus echt anders..... Wisten jullie dat een toiletrol door het slingeren zelf helemaal kan uitrollen?
[Chantal]

23.30: Fijn is inderdaad ECHT anders. Inmiddels is de wind aangewakkerd tot ca 26 knopen met uitschieters boven de 30 knopen (35 gezien). Dat is dus 7 Bft met hogere uitschieters. We rollen nog steeds heel erg, en van slapen komt dus niets. Ik ben wat eerder uit bed gekomen zodat JG kan proberen te slapen. Maar dat was dus ijdele hoop, want even later kregen we een breker in de kuip. Het raampje in de achterkajuit stond op een kier om te ventileren, en dus kreeg het voeteneinde van ons bed een volle lading zeewater. Shit. Beddengoed, dekbedden en matrassen nat. Nou droogt dat natuurlijk wel weer, maar het zout blijft natuurlijk wel vocht aantrekken. We hebben geen slaapzakken bij ons, dus JG behelpt zich met een badhanddoek en trekt zijn benen op.  Dit is niet leuk. Het is weliswaar tot dusver niet beangstigend, maar als het zo moet, dan hoeft het van ons niet zo. We vragen ons af hoe het in de passaat zal zijn.
[Chantal]

do 24 okt Atl. Oceaan 20021024Dolfijnen1.JPG (42783 bytes)10.15: 's Nachts was de maan weer onze metgezel, dus het was lekker licht buiten. Ik zit tijdens de nachtelijke wacht veel in de kajuitopening; het feit dat je de golven kunt zien aankomen, zorgt er bij mij voor dat ik niet al te misselijk word. Overigens zitten we tijdens de nachtwacht meestal binnen, aan de kaartentafel (als de buik het toelaat dus). Veel te navigeren is er natuurlijk niet, het is gewoon 206 graden varen, maar met een boekje erbij, een beetje de website bijwerken, soms een mailtje maken, wat op het radarscherm staren, een beetje eten en drinken, is het meestal prima uit te houden. Soms doe ik een of meerdere tukjes (met name tijdens mijn tweede wacht van 07.30 tot 11.30, dat vind ik de vervelendste wacht) en zet dan de digitale timer op 12 minuten, met de kookwekker als back-up. De lift met het jongetje dat op alle knoppen drukt is inmiddels verworden tot constant geslinger (variërend van 5 tot 15, soms 20 graden helling). Ook niet echt favoriet, maar wel beter dan geslinger in combinatie met gehotsebots. Daardoor slaap ik tijdens JG's tweede wacht wel wat, en ben ik ook niet echt meer misselijk.
20021024Dolfijnen2.JPG (35564 bytes) Op dag 1 hebben we er 112 mijl opzitten, ongeveer een vijfde van het traject. Op de weerfax die we via de SSB hebben ontvangen is over 120 uur een flink lagedrukgebied te zien boven de Azoren, en daar zijn we niet blij mee. Het is wederom een behoorlijk diep lagedrukgebied, met de isobaren in m.n. het NW kwadrant dicht bij elkaar, en zorgt over 120 uur voor tegenwind. Opschieten geblazen dus. De weerinformatie van Maxsea, die we gisteren voor vertrek nog even gedownload hebben, geeft overigens een ander (positiever) beeld over 120 uur, met het betreffende lagedrukgebied wat noordelijker, zodat we daar geen last van zouden hebben. Ja, zo gaat dat met lange termijnvoorspellingen. Toch in de gaten blijven houden, dat lagedrukgebied.
[Chantal]

14.14: Afgezien van de wind (5 knopen recht van achteren, dus we zijn aan het motoren) is het weer fantastisch. Stralend blauwe hemel, en de temperatuur binnen is 26 graden. Voor de derde keer sinds 20021024Dolfijnen3.JPG (34267 bytes) ons vertrek uit Nederland kan de bikini uit de kast, en deze keer voor langer dan een uur. Onze huidjes zijn nog steeds niets gewend (behalve hoofd, armen en benen), dus flink smeren. 
[Chantal]

15:40:  Logboek bijgewerkt, weerfaxen bekeken etc. Ik voel me soms net een ondankbaar en ontevreden boer; altijd iets te mekken over het weer.... Is er eindelijk geen tegenwind of storm, is het vrijwel windstil..... Grrrrr. En dus staat de motor weer aan en dat is niet het prettigste geluid bij ons aan boord.... Met deze wind zeilen kan, maar dan doen we er een kleine 2 weken over... :-) Dat willen we Bin (en Wouter?!?!?!?) niet aan doen. De verstaging maakt nog steeds een "krakend" geluid bij het zwiepen van de boot (en dus de mast) op de dwars inkomende swell. We hebben dat al eerder gehoord maar het was er niet meer van gekomen om dit te verhelpen. Het komt, naar alle waarschijnlijkheid, door de (nieuwe) verstaging die steeds een paar millimeter verschuift door de uiteinden van de zalingen; het 20021024Dolfijnen4.JPG (36646 bytes) gekners van metaal op metaal dus, dat door de hele boot heel trekt. Ik was echter vergeten hoe verschrikkelijk dit geluid was en ik heb me daar gisteravond (voordat de motor aan ging) enorm over lopen opvreten..... De vraag is wat hier aan te doen; het geschuif van de stagen door de zalingen voorkomen (hoe????) of juist de zalinguiteinden wat ruimer maken zodat de stag er makkelijker door heen schuift? Of is dat weer niet goed voor het krachtenspel op/van de mast????? Tips en oplossingen zijn van harte welkom!!!!!!
Verder is het, nadat je aan het ergste slingeren gewend bent, prima uit te houden. Veel lezen, lekker in de zon zitten, wat dingen uitzoeken en de SSB verder uitproberen. Voor de leken, dat is een kortegolf zender-ontvanger. Deze was al gemonteerd, de bekabeling lag er ook al maar het allemaal op elkaar aansluiten is er pas onlangs van gekomen; ook omdat dit nogal nauw luistert. (Ja Dennis, eindelijk! Ik heb je e-mails er bijgepakt: bedankt!!!). Gisteren voor het eerst ook contact gehad met Corno van de Simon de Danser. De afstand was ook maar 50 mijl, dus dat kon ook bijna niet fout gaan...:-) Vandaag (donderdag) proberen we het opnieuw; de afstand zal nu bijna 200 mijl zijn.
Tot onze grote spijt hebben zij besloten om niet meer dit jaar naar de Carieb te gaan maar de Middellandse Zee in te duiken... Spijt, omdat het een erg gezellig en leuk contact was en we veel informatie en ideeën uit konden wisselen. Zij zijn nu echter van de tijdsdruk van de seizoenen af (althans voorlopig.. :- ) ) en dat heeft zeker ook zo zijn voordelen. Gisteravond, in het donker en de kou op een slingerend schip met weinig wind dwars op de swell en terwijl Chantal al lag te slapen en met enorm klapperende zeilen en giek door de deining (jezelf afvragend hoeveel het eigenlijk kan hebben) heb ik daar nog een paar keer verlekkerd aan terug gedacht...... 
[JG]

19.00: Dolfijnen!!!! En deze keer wat langer dan een paar minuten. Het is een andere soort dan we eerder hebben gezien. Deze zijn wat kleiner, en hebben een wit/grijze buik. Ze lijken wat minder dartel dan de andere soort, maar nog steeds dartel genoeg om ons te vermaken. Ze zijn met name dol op de boeg, daar buitelen ze over elkaar heen, af en toe een jumpje. Echt ontzettend leuk om te zien! We sporen ze natuurlijk van harte aan. Het is alweer tijdens de schemering dat ze ons vergezellen, misschien valt de witte buik van Pinical dan wat minder op...? Als ze uit het water springen, zie je heel duidelijk het gaatje op hun kop opengaan, en gelijk weer sluiten als ze weer onder water verdwijnen. Het is lastig om die snelle beestjes op de gevoelige plaat vast te leggen, maar JG heeft er toch een paar leuke van gemaakt.
[Chantal]

wo 23 okt Lagos - Atl. Oceaan 20021024VertrekLagos.JPG (105148 bytes)Na nog wat laatste dingetjes gedaan te hebben, zijn we om 10.00 uur vertrokken uit Lagos. Even later vertrokken ook de Iron Overload (zie foto) en de Simon de Danser. Natuurlijk was er nauwelijks wind, en de wind die er was kwam uit het ZW. Na elkaar via de marifoon een goede vaart toegewenst te hebben, konden we na een uur of 3 de zeilen hijsen. Om 14.00 uur werden we opnieuw aangeroepen door de Simon de Danser met de melding dat ze rechtsomkeert hadden gemaakt. Ze hebben besloten om toch niet naar de Canarische eilanden te gaan, maar naar de Middellandse Zee. Het gevoel van tijdsdruk speelde daar een rol in. Het was niet echt een verrassing, want de laatste dagen waren er al twijfels, maar niettemin vinden we dit echt ontzettend jammer.
Het verbaast ons dat er niet de grote uittocht uit de haven van Lagos is, die wij verwachtten. Iedereen heeft zitten wachten op goed weer, dus wij dachten dat de haven wel leeg zou stromen. Maar we zien maar weinig schepen ons volgen. Misschien zijn er meer schepen waarbij de twijfels de kop opstaken, we zitten tenslotte wel tamelijk laat in het seizoen.
De zee is nog wel heel vervelend. Ik ben blij dat we besloten hebben om niet gisteren te vertrekken, want dan had ik waarschijnlijk echt over de reling gehangen. Ik voel me nu al totaal niet lekker. Het lijkt net alsof je in een snelle lift staat met een klein jongetje dat het leuk vindt om snel achter elkaar knopjes in te drukken. Geen zin in iets te eten (opmerkelijk, in mijn geval) of drinken, maar ik dwing mezelf om dat wel te blijven doen. Een pilletje nemen wil ik niet, want ik moet er toch een keer doorheen. Maar op een gegeven moment doe ik dat toch maar, maar helpen doet het eigenlijk niet echt. De swell is waarschijnlijk nog het gevolg van de storm, en is toch wel hoger dan de voorspelde 1 a 2 meter. We slingeren behoorlijk, en dat is met een ruime koers en weinig wind niet fijn. Bij iedere zwieper klapt de genua, en de koers is niet ruim genoeg om die op een boom te zetten. 
Om half acht ga ik te kooi, maar slapen met dat gehotsebots en geslinger is er niet bij, al heeft JG de koers iets meer naar het westen verlegd. Als JG's wacht voorbij is (23.30), heeft hij het helemaal gehad. Dat rotte geslinger, hij heeft de zeilen maar weer ingeruild voor de motor, al hebben we 10 knopen ruime wind. Onze Pinical wil daar niet op lopen. Het lijkt zelfs wel of hij nog langzamer gaat als je aan het trimmen gaat. Hij is ook niet lekker van de swell, en zegt dat ie terug wil, zichzelf eigenlijk maar half gelovend, want aan de andere kant wil hij natuurlijk ook graag verder. Het tegenvallende weer en de wind sinds we vertrokken zijn speelt natuurlijk ook een rol. Natuurlijk zetten we wel door, maar op zulke momenten vinden we het toch allemaal een beetje tegenvallen. Morgen weer een dag.
[Chantal]
di 22 okt Lagos Dag voor vertrek en dus dinsdag klusdag. Terwijl JG de natte cellen uitgebreid schoonmaakte heb ik de EPIRB (het satellietnoodbaken, zie veiligheidsuitrusting) en de Maglite opgehangen (die hadden nog steeds geen definitieve plek). Beide bij de ingang van de kajuit, zodat ze bij de hand zijn, maar wel zodanig dat je er niet tegen aan valt of schopt (met het gevolg dat ik dus in 3 bochten lag. JG ook natuurlijk, in die natte celletjes). Je wilt die EPIRB toch niet per ongeluk activeren.
[Chantal]

Ik was eigenlijk nog niet klaar met m'n verhaal, maar toch maar eerst op internet gezet. Zo'n laatste dag voor vertrek is toch altijd heel druk. Je bent de hele dag aan het vliegen om nog even dit en dat te doen. Bijboot leeg, op het dek binden. We hebben we kotterfok gehesen om te kijken hoe die staat (als een plank nog, want het doek is nog erg stijf). En daarna worstelen om hem weer terug de zeilzak in te krijgen, deze keer met de leuvers aan de kotterstag en de schoot aan de schoothoek. Zeilzak vastbinden, plek zoeken voor de bodems van de bijboot. Afwassen, laatste wassen doen, handige plek gemaakt bij de kaartentafel voor de pilots (met een elastiek, je wordt zo vindingrijk), fiets vastbinden, reservewater stouwen, nog even kijken welke kaarten we van de Carib hebben en of we die van de Simon de Danser moeten kopiëren, kletspraatje met Arie en met Corno en Petra, boodschappen doen, maaltijd klaarmaken voor 2 dagen. En natuurlijk te weinig tijd om alles te doen wat je wilt doen, maar dat is altijd zo.
Corno en Petra hebben uiteindelijk besloten om ook morgen te vetrekken richting de Canarische eilanden. Arie gaat eerst naar Madeira, waar hij zijn broer zal ontmoeten.
[Chantal]

ma 21 okt Lagos De stormdepressie die onze overtocht naar de Canarische eilanden belemmerde, is nu op weg naar Engeland. Hij zal niet over Nederland trekken, maar jullie zullen er toch nog wel een graantje van meepikken..... Hier is het vandaag nog vlagerig. Vanochtend trouwens ook nog hoosbuien gehad, dus rennen om de was op tijd binnen te halen. Wat niet lukte. Even later was het weer blauw, dus huppekee, was weer naar buiten. En na een kwartier weer naar binnen.
Nou, het wordt toch wel tijd dat we naar de Canarische eilanden gaan, want anders klopt de titel van deze pagina niet meer..... En dat gaat gebeuren ook! Het plan was om morgen te vertrekken, als het hogedrukgebied onze kant op komt. We zouden inderdaad morgen wel weg kunnen, maar gezien de voorspelde golfhoogte (4 tot 5 meter) wachten we nog een extra dagje (die kan er ook nog wel bij). Woensdag is de golfhoogte 1 tot 2 meter. En bovendien hebben we dan (met name na woensdag) lekkerdere wind.
[Chantal]

Au. Gisteravond toch wat teveel wijntjes naar binnen gewerkt. Na goed ontbijt en douche is de wereld weer helemaal mooi. De weervoorspelling is nog steeds goed en ik heb veel zin in woensdag vertrekken. Voor die tijd kunnen we dan nog mooi wat dingen doen. 
[JG]

JG heeft de flexibele kotterstag aangehaakt. Tot nu toe hebben we onze kotterfok nog niet gebruikt. Enerzijds is dat nieuwigheid, je bent namelijk gewend om de genua gewoon wat in te rollen als je wat minder voorzeil wilt hebben. Maar belangrijker is dat tijdens het varen meestal de bijboot op het voordek ligt, en die kan daar alleen maar liggen als we de kotterstag opzij hebben gezet. Voor zo'n oversteek gaat de bijboot toch leeg, en we zijn dan ook van plan om de kotterfok (die dus niet rolbaar is, maar met leuvers aan de stag moet) vóór vertrek alvast aangeslagen op het dek te binden (in de zeilzak). Die hebben we dan al gebruiksklaar als de nood aan de man is. De bijboot is nu dus leeg, maar het blijft een onding, zo'n groot onhandelbaar ding, zeker vanwege die houten bodems. 
Toen we trouwens in Alvor ankerop gingen, bleek het bodemcompartiment leeggelopen te zijn (dat zie je dus niet vanwege de houten bodems, pas als ie ondersteboven op het dek ligt). We hebben vandaag geprobeerd om erachter te komen of ie daar lek is, maar we zijn er nog niet achter. Nou blijf je toch wel drijven vanwege die andere compartimenten, maar ja, zo'n kieltje is toch wel handig.
's Middags het dorp in, want ik had besloten dat ik toch een mixer wilde. Voordat we uit ons huis gingen, en bij mijn ouders gingen logeren, had JG tijdens het inpakken gevraagd of een van de mixers niet mee moest. Neeeee, dat ding moet op 220 V, omvormer kost weer extra stroom, en dat doe ik dus wel met de hand. Nou, inmiddels zijn we er wel achter dat we te veel oude boeken hebben gelezen, en dat je gewoon je schip als een huis met (bijna) alle gemakken van dien moet beschouwen en uitrusten. En die gemakken, zoals een mixer, zijn toch wel handig. En het gaat allemaal uitstekend hoor, we hebben niets te klagen (behalve het gebrek aan een wasmachine.....), maar achteraf zouden we toch wel dingen anders hebben gedaan. Voortschrijdend inzicht hè.
[Chantal]

zo 20 okt Lagos Vanochtend kwam Arie wat lectuur brengen. Hoe hij aan de Libelle en de Marie Claire kwam, hebben we hem 's avonds gevraagd...... We hadden hem namelijk te eten gevraagd, zoals beloofd via de mail, al tijden van tevoren. 's Ochtends hebben we boodschappen gedaan en 's middags heb ik de hele middag in de kombuis gestaan om te koken. We hadden nog veel wortels, dus ik had het in mijn hoofd gekregen om wortelsoep te maken (voor het eerst van m'n leven). Omdat we geen mixer aan boord hebben, had ik de wortels in hele kleine stukjes gehakt (anderhalf uur mee bezig geweest....., een keukenmachine zou toch wel handig zijn). Vervolgens uien gesnipperd en knoflookjes geperst en gefruit, wortels en bouillon erbij, en maar wachten tot ik de wortels door m'n nylon zeefje kon drukken. No go dus, dus uiteindelijk toch maar bij de Simon de Danser een mixer geleend (die moeten we dus ECHT hebben, ook al moet ie op 220 volt). En uiteindelijk, met wat andere ingrediënten erbij, werd het toch wel een erg lekker soeppie, al zeg ik het zelf. En verder heb ik me weer uitgeleefd met het recept van afgelopen woensdag, hetzij ietwat gemodificeerd, en het gasverbruik vaart er wel bij, moet ik eerlijk toegeven. JG heeft in de tussentijd wat technische dingen gedaan (ik moet eerlijk toegeven dat het klassieke rollenpatroon toch wel vorm begint te krijgen bij ons aan boord, en dat terwijl we voor we deze reis begonnen allebei van alles aanpakten. Al moet ik toegeven dat elektronica niet mijn grootste hobby is, geef mij maar dingen die je beter ziet, zoals timmerwerk). In elk geval was het erg gezellig met Arie, en zeker voor herhaling vatbaar. Voor diegenen die nog niet onze button Andere Zeilers hebben aangeklikt, Arie wil net als wij in 2 jaar de wereld rond, en zijn reis staat in het teken van zijn ziekte hemochromatose (ijzerstapeling). Zijn schip heet dan ook Iron Overload, en hij wil, naast natuurlijk de ervaring van zo'n zeilreis nu het nog kan, de ziekte hemochromatose (waaraan 1 op 200 (!!!) mensen lijden) meer bekendheid geven.
[Chantal]
za 19 okt Alvor - Lagos Vanochtend hoorden we vanuit ons bed de wind al gieren, en we zaten dus beiden wat onrustig aan het ontbijt. Snel weg hier, voordat het echt vervelend wordt buiten. Teruggevaren tussen de banken de lagune uit via dezelfde route als heen, JG sturend op mijn aanwijzingen, ik binnen met de Maxsea kaart inclusief de track van de heenweg voor mijn neus. Eenmaal buiten was het inderdaad vervelend. Rotgolven. Voor dat kleine eindje toch nog wat boeken, een krant en papieren laten liggen, en ook de noodvoorraad water (5 l flessen) was nog niet gestouwd. Het was dus binnen de kortste keren oorlog in de kajuit. Maar ja, als het eenmaal op de vloer ligt, kan het niet verder vallen hè... Gelukkig was het maar een klein eindje naar Lagos. We zagen de Simon de Danser niet tussen de pieren uit komen, dus toch maar even via de marifoon gecheckt of ze niet vastzaten en of alles ok was. En een uur later, aan de steiger in Lagos, zaten we met z'n vijven in de kuip aan de koffie, Petra, Corno, Arie en wij.
[Chantal]
vr 18 okt Alvor 20021019Alvor.JPG (36957 bytes)Ontbeten met een stuk appeltaart van Petra. Daarna een halve werkdag met allerlei klusjes. Van Petra en Corno hebben we het programma gekopieerd om weerkaarten met de SSB te ontvangen, dus terwijl we bezig waren, kwamen de weerfaxen gewoon binnen"rollen". Vol verwachting klopte ons hart, want op de rand van het Maxsea weerplaatje, dat ik nog van internet had geplukt, dacht ik wat windpijltjes te zien die suggereerden dat er een hogedrukgebied zit achter het enorme lagedrukgebied dat er aan zit te komen (zie plaatje op de homepage en hieronder). En op de SSB weerfaxen voor 120 uur vooruit bleek dat inderdaad zo te zijn. Het is nog wel een lange termijn voorspelling, maar we hebben nu al onze hoop gevestigd op dat hogedrukgebied. Als het doorzet, zouden we dinsdag weg kunnen. Hopelijk zijn de golven dan niet al te vervelend (ze geven nu voor bepaalde gebieden 9 meter, brrrrrrr, dán gaan we natuurlijk niet). Na het tij voor as dinsdag gecheckt te hebben, bleek dat we dan pas om 13.00 uur uit Alvor weg zouden kunnen, en dat is toch wat zonde. Bovendien moeten we nog water tanken voor die tijd, en we besloten dan ook om morgen, net voor de wind echt losbarst weer terug te gaan naar Lagos. Ja, het is echt vooruitdenken en plannen. 's Middags kregen we een telefoontje van Arie Boom van de Iron Overload. Met Arie hadden we al vaker mailcontact gehad, maar we hadden elkaar nog niet getroffen. Hij was in Lagos, en had in het internetcafé bij het intypen van www.p gezien dat in de scrollbalk www.pinical.nl stond, dus hij dacht dat we nooit ver weg konden zijn. Die zullen we dus morgen ontmoeten.
's Middags het dorp in, en toen we langs een kapsalon liepen heb ik m'n kans maar gewaagd, en heb daar m'n haar laten knippen. Ik heb nog nooit zo verstijfd in een kappersstoel gezeten, en alles nauwgezet in de gaten gehouden. Wat een ellende. Het resultaat is niet eens heel slecht, maar echt superblij ben ik ook weer niet. Wat nou snijden, volume inknippen, zigzagscheiding of wat dan ook, neeeee, gewoon haar tegen het hoofd aan plakken en met de schaar recht proberen te knippen, plus een kaarsrechte middenscheiding.
's Avonds zijn we met Petra en Corno in Alvor gaan stappen. Erg gezellig daar, live muziek, leuke tenten. Petra en Corno besloten ook morgen te vertrekken naar Lagos.
[Chantal]
do 17 okt Lagos - Alvor 20021019KaartAlvor.JPG (266959 bytes)Via sms hadden we een paar dagen eerder al begrepen dat de Simon de Danser in Alvor voor anker lag. Alvor ligt twee mijl verder naar het oosten, en het leek ons wel gezellig om hen op te zoeken en ook in Alvor voor anker te gaan. De ankerplek ligt in een soort lagune, een beetje wadachtig, en het is niet betond. Volgens de pilot moet je met half opgaand tij naar binnen, dan voor anker gaan, en bij eb het traject naar de ankerplek verder afleggen, omdat je dan de zandbanken tenminste ziet. We moesten vroeg op om met half opgaand tijd daar naar binnen te gaan. Van tevoren nog even pinnen, jachtwerf betalen, pasje van de marina terugbrengen en nog even naar de internetgelegenheid om een weerfiletje op te halen. Vliegen dus. Omdat we inmiddels al in de gaten hebben dat de pilotaanwijzigingen redelijk aan de voorzichtige kant zijn, zijn we, eenmaal binnen de pieren van Alvor, gewoon doorgevaren. Het is inderdaad slecht te zien, dus wel met een heeeeel traag tempo, en even later konden we voor het eerst ons nieuwe anker in het water laten plonzen. Wel vreemd dat ze niet een paar stokken in de grond steken om de vaarroute aan te geven, maar het is een heel mooi plekje (foto hiernaast is het kaartje uit de pilot). En daarna even bijkletsen met Petra en Corno op de Simon de Danser. Het bleek dat zij vanuit Sines al op weg waren gegaan naar Madeira, maar uiteindelijk toch maar terug zijn gegaan. Beiden zeeziek, weinig wind of verkeerde wind, vervelende golven. Zo zijn ze met een omweg, 240 mijl in plaats van 80 mijl, in Alvor beland. En het plan om de wereld rond te gaan stond op losse schroeven, ze overwogen om toch maar de Middellandse zee in te duiken. En dat zouden wij toch wel ontzettend jammer vinden.
[Chantal]
wo 16 okt Lagos 20021016PinicalInDeTakels.JPG (92721 bytes)Vandaag dus de boot het water uit. Wat een viezig onderwaterschip heb je na 4 maanden zeg!! Bij navraag bleek dit niet normaal te zijn. We hebben toch besloten om het schip niet af te laten spuiten, want dan komt de zelfslijpende antifauling ook mee, en dat goedje van EUR 1.017 per 20 liter vinden we toch een beetje te duur om dat met het water weg te laten lopen. Maar hier willen we dus nog wel wat informatie over inwinnen. 
Ook bleken we een stukje visnet in onze schroef te hebben. Dat hadden we niet gemerkt, maar het is toch wel fijn dat je het er dan zo af kunt plukken zonder je met een snorkel onder water te moeten begeven.
De schroefas moest iets naar achteren om de oude afdichting er af te kunnen krijgen en de nieuwe er weer op, maar dat bleek gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het ding zat echt muuuuurvast. Hamer en beitel moesten er aan te pas komen, en niet te zuinig ook. Maar goed, er zit nu een nieuwe op. Fijn bedrijf dat Sopromar.
Vanavond hebben we via de wereldomroep (en eerder van van Egbert Schelhaas, die belde) gehoord dat het kabinet Balkenende inderdaad is gevallen. En dat er nu kritiek is op Balkenende omdat ie de boel niet in de hand heeft weten te houden. Het is toch niet te geloven....
[Chantal]

We drijven weer en liggen bij de reparatiewerf aan de steiger. Dat is dus in de haven voor de locals en dus met name de visser, en dat geeft zo zijn eigen luchtje zullen we maar zeggen....:-) 
[JG]

20021016ViesOnderwaterschip.JPG (80734 bytes)Aangezien we afgelopen zondag een boel eten hadden ingeslagen voor de oversteek naar de Canarische eilanden, en we die we maandag niet bleken te kunnen gaan maken, plus omdat we gisteren lekker uit eten zijn geweest, zat ik natuurlijk nu met vlees voor 4 dagen dat op moest. In tijden van overvloed is wecken de weg, staat in het maandblad Zeilen, dus ik heb gisteren de halve middag/avond in de kombuis gestaan om te kokkerellen. Twee maaltijden voor twee dagen (in totaal 4 dus). En omdat de koelkast en het groente/fruitnet ook helemaal uitpuilden van de groente, kon ik me lekker uitleven. En voor één keertje, omdat het zo lekker was, zal ik het geheim van de kok van gisteravond prijsgeven. Vergeef me dat ik niet overal precieze hoeveelheden bij zet, want ik doe altijd maar wat.

Dus:
Beetje boter in de pan, en daarin dobbelsteentjes bacon (of spekjes) bakken (een ons??). Biefstu
kreepjes of magere runderreepjes voor 4 personen (ik schat zo'n halve kilo) erbij, flink wat peper, en bruin bakken. 20021016StenenOnderDeBoot.JPG (66446 bytes)Daarna het vlees uit de pan scheppen. In dezelfde pan met het vocht een flinke gesnipperde ui fruiten, 1 flinke in stukjes gesneden wortel erbij, champignons (ik schat ca 200 g), 3 tenen knoflook erbij. Vlak daarna het vlees weer terug in de pan, en flinke dosis rode wijn erbij (ik schat zo'n 3 dl), tot het net niet onder staat. (Ik heb helaas geen cognac aan boord, maar anders mag er ook nog een klein scheutje cognac bij, vóórdat de rode wijn erbij gaat). Mok water en een half runderbouillonblokje erbij, wat Provençaalse kruiden en lekker laten sudderen. Nog een teen knoflook er boven uit persen terwijl het aan het sudderen is. Twee eetlepels tomatenpuree erbij en 1 a 2 eetlepels crème fraiche. En tot slot een handvol kruimels ontbijtkoek (het geheim van de kok), voor de smaak en om een beetje te binden. Volgens mij ben ik nu niets vergeten. 
Mmmmmmmm. Geserveerd met puree.
[Chantal]

di 15 okt Lagos 20021015Antennetuner.JPG (64103 bytes)Gisteravond kregen we een sms-je van Martijn dat hij en Hanne inmiddels trotse pappa en mamma zijn van Sofie. Van harte!! 
Vandaag hebben we van alles gedaan. Na de bankzaken bekeken te hebben in het internetcafé, zijn we doorgelopen naar het jachtwerfje waar we ons anker hebben gekocht. Als we toch de eerstkomende dagen niet weg kunnen naar de Canarische eilanden, kunnen we immers maar beter van de nood een deugd maken. En we hebben een hele goed indruk van dat bedrijf gekregen. Onze schroefasafdichting lekt een beetje als we motoren. Op zich is dat geen ramp, maar als we dan toch de gelegenheid hebben, dan kun je maar beter het zekere voor het onzekere nemen, dachten wij. Het kan maar gebeurd zijn. De boot moet dan wel (op z'n minst met de kont) het water uit, want anders loopt het zo de boot in. We zijn dus naar Sopromar gelopen en hebben ons probleempje voorgelegd. En jawel hoor, mañana om 14.00 uur kon dat wel even geregeld worden. Wat een geweldig bedrijf. 
JG heeft de SSB aangesloten, zodat we nu kunnen ontvangen (zenden nog niet, daar moet ie nog wat voor doen). Hiernaast een foto van de automatische antennetuner. Ziet er eg ingewikkeld uit, vind ik, maar JG snapt er alles van.....
We hoorden 's avonds op de wereldomroep, nu via de SSB, dat als Claus vandaag niet was bijgezet, Balkenende waarschijnlijk het ontslag van zijn kabinet aan de Koningin zou hebben aangeboden. We zijn benieuwd naar het vervolg van deze soap.
's Avonds zijn we lekker uit eten geweest (in het kader van: we zijn nou toch met geld aan het smijten, nieuw anker, boot laten liften, dus dat kan er dan ook nog wel bij) bij dezelfde tent als eerder. Mmmmmmmm.
[Chantal]
ma 14 okt Lagos Vandaag hadden we afgesproken met Loes. Loes is een zus van Manja, moeder van Bin, en woont in Albufeira. Bin heeft het een en ander voor ons naar Loes gestuurd, dus wilden we een bezoekje afleggen. De trein stopt hier voor de deur, dus dat is gemakkelijker dan met de boot (Albufeira heeft geen jachthaven, noch een ankerplek). Loes bleek een schat van een mens, en het bezoekje enerverend.
Overigens, langs de route naar Albufeira is de aarde veelal rood, echt prachtig om te zien, een hele diepe rode terracottakleur. Volgens mij bauxietrijk, en ik geloof zelfs dat we ook mijnen hebben gezien. Verder heel veel sinaasappelbomen vol met sinaasappels. Ook veel op de grond, en we hoorden van Loes dat de fruittelers geen personeel meer kunnen krijgen om te plukken, dus dat ze het maar laten gebeuren. Zonde!! We hebben overigens op markten e.d. niet bijzonder veel sinaasappels gezien.

's Ochtends voordat we naar Albufeira zouden gaan, togen wij vol verwachting naar de winkel waar we hier kunnen internetten, om een weerfile voor de komende 5 dagen te downloaden. De spanning werd nog eens extra opgevoerd doordat, eenmaal op de boot, de diskette waarop wij deze ZIP-file hadden gezet een disk error had; alle files waren leesbaar, maar net die ene niet..... JG dus opnieuw naar de winkel met een nieuwe diskette. En vol verwachting klopte ons hart toen we die gezamenlijk gingen bekijken. We willen namelijk ONTZETTEND graag weg richting de Canarische eilanden. Maar we werden absoluut niet blij van wat we zagen nadat we de file hadden geïmporteerd in ons navigatieprogramma. Eerstkomende dagen wind tegen dan wel heeeeel weinig wind mee, maar het venijn zat hem echt in de staart. Het weerplaatje voor over een dag of 4 a 5 ziet er uit zoals hiernaast..... Pas overigens op met openen (dubbelklikken) als je een trage computer of lijn hebt, want het bestand is vrij groot (213 kb) om hem nog leesbaar te houden. We kunnen natuurlijk inzoomen, maar voor het grotere beeld is het plaatje hiernaast wel duidelijk: een enorm, zeer diep lagedrukgebied (975 hP!!!) iets ten NO van de Azoren, waar normaliter een hogedrukgebied hoort te liggen (hetgeen wij de afgelopen maanden nog maar 1 keertje hebben gezien overigens, en dat was zo'n kleintje dat wij er niet van konden profiteren)). Met windsnelheden van 50 knopen vlak bij de kern (die pijltjes met veren geven de windsnelheden en richting aan. Een half veertje is 5 knopen, een heel veertje 10, met 5 hele veertjes, dus 50 knopen, maken ze er een pijltje van. Bij een lagedrukgebied gaat de wind linksom naar de kern), maar ook vlak bij onze route naar de Canarische eilanden nog een knoop of 35. En dat pal tegen. Als het weer zich precies volgens dit bericht zou ontwikkelen, zouden we op onze route maximaal 25 knopen tegenkomen. Op zich kunnen we dat wel hebben, liever niet met wind tegen, maar we willen zo ONTZETTEND graag weg. Het is al best laat in het seizoen, en we willen ook nog voldoende tijd hebben op de Canarische eilanden. Een maandje voor 6 eilanden is namelijk echt niet veel. Zeker niet als je daar ook nog voorbereidingen moet doen voor de grote oversteek. We hebben dus lang getwijfeld, maar uiteindelijk heeft het verstand gezegevierd. We gaan dus voorlopig niet, want als dat lagedruk gebied het in zijn hoofd krijgt om iets naar het ZO te trekken, zijn we de sigaar. BALEN!
By the way, onze track (vanaf het moment dat JG de laptop compleet opnieuw heeft geïnstalleerd, i.v.m. de problemen die we hadden) kun je ook zien, dat is namelijk de rode lijn.
[Chantal]

zo 13 okt Lagos Vandaag was weer een klusdag. Na het inruimen gisteren hadden we nog ruimte over, dus vanochtend hebben we nog een lading boodschappen gedaan. De boot is nu nog voller dan toen we vertrokken. Dat inruimen kost toch altijd wel tijd, maar met wat herschikken winnen we toch iedere keer weer wat ruimte. Bloemlezing uit onze klusacties vandaag: ons "zuivelvak" onder de zitting schoongemaakt want een houdbaar kwarkje had gelekt (en dan is het toch niet zo houdbaar meer, brrrrr, eigenlijk een klus voor JG, want hij is van de vieze klusjes, maar ja), bacteriefilter in de brandstofaanvoer gemonteerd, groffilter/waterafscheider schoongemaakt en filter vervangen, kast in de punt gereorganiseerd (en als je begint met reorganiseren, dan blijf je bezig), terugslagklepje gemonteerd in de slang tussen de electrische bilgepomp en de huiddoorvoer, handbilgepomp in de kajuit weer bruikbaar gemaakt (eigenlijk een juli-klus), ondertussen rook de kajuit heerlijk naar home-made appelmoes (dat is lang geleden dat ik dat gehad heb!!!!), gewassen, Edammer kaasjes geprobeerd te redden, start gemaakt met het aansluiten van de SSB. Jee, wat veel!!!!
[Chantal]

Alsof dieselfilters monteren en vervangen geen vies klusje is... :-) Die diesellucht ruik je een paar dagen later nog.... Verder alle aansluitingen en slangklemmen ook gelijk maar gecontroleerd en voor zover nodig aangedraaid. Verder de motor nagelopen; olie, koelvloeistof, klemmen, brandstofpompen, injectoren, bedieningskabels, etc. etc. Zag er allemaal goed uit. Daarna inderdaad maar begonnen met het definitief aansluiten van de SSB (voor de leken: de korte golf zend-ontvanger). Bedrading lag er al, apparaat was al geïnstalleerd; al wat moest gebeuren was alles aan elkaar knopen. En dat luistert bij een SSB zeer nauw in verband met de kans op storingen in de ontvangst (en bij het zenden), en dat kost dus veel tijd...:-)
Maandag nog 2 antennepluggen op de kop proberen te tikken en ook proberen het kabeltje om de SSB op de notebook aan te sluiten (voor de ontvangst van weerkaarten) te trekken. Die kleine dingetjes zijn altijd het lastigst.... Voor de kenners: we maken geen gebruik van dure modems hiervoor, maar sluiten de speaker-uitgang van de SSB aan op de Microfoon-ingang van de notebook. De moderne weerfaxsoftware is hier tegenwoordig ook geheel op ingesteld. We gaan eerst JVCom gebruiken, hoewel we ook nog ergens MscanMeteoPro of zo hebben liggen; alleen de code ervan is een beetje kwijt... Zodra de eerste weerfax binnen is, komt die op de site te staan!!
Verder beetje met de buurman ouwehoeren (wil volgend jaar met een Malö 45 naar de Carieb), 's avonds een biertje drinken (wat mis ik die borrelnootjes soms), zo nu en dan de iridium checken of Breda er al weer een inwon(d)er bij heeft, opruimen (ook belangrijk), etc. etc. Verder weer een berichtje op de iridium van Pelleboer Wouter met de voorspelling voor de komende dagen; goed en slecht nieuws: de temperatuur gaat omhoog (gelukkig: zo'n lange broek is maar niks...:-) ), maar de wind blijft in de Zuid en west hoek zitten (althans langs de kust). Hoe dat verder op zee zit checken we morgen in het internetcafé. Daar bekijken we de verschillend forecasts en downloaden we een "grib-file" voor Maxsea. Die laatste is tot nu toe het meest accuraat gebleken. Wout, wederom en nog steeds heel erg bedankt!!! Het is heel fijn om naast de "zeilers"-info ook de gewone weerinfo te hebben.
[JG]

za 12 okt Lagos Vanochtend waren we allebei een beetje chagrijnig. Hetgeen waarschijnlijk samenhangt met het feit dat het weer nog steeds niet geweldig is (hoewel we vandaag minder regen hadden dan eergisteren toen het de hele dag regende), en dat op internet zagen dat de weerberichten de eerstkomende 5 dagen nog steeds geen goeie wind voor de oversteek naar de Canarische eilanden voorspellen. Wind tegen en (te) weinig wind. We worden ECHT niet goed van die zuidwesten wind en windstiltes. We vragen ons af of we niet gewoon moeten gaan, ook gezien het feit dat de voorspelde windkracht niet zo groot is. Het weer en de wind tijdens onze reis tot nu toe trekt zich absoluut niets aan van de statistieken en heersende weersystemen. Maar het vooruitzicht om het grootste deel van de overtocht wéér te gaan motoren trekt ons ook niet echt. De rest van de Algarve ook niet echt, want ten eerste raken we bij iedere mijl die we langs de Algarve gaan verder verwijderd van de Canarische eilanden, en ten tweede horen we dat het toerisme aan de Algarve toch wel de pret een beetje drukt. Zonde, want natuurschoon is er echt wel. Hier buiten de marina (die een klein eindje landinwaarts is), in de baai zijn echt prachtige rotsformaties met grotten. Ontzettend mooie kleuren, roodbruin, geel, zwart, echt MOOI!!! Helaas kwamen we hier bij zonsondergang binnen, en was het al te donker voor foto's. Maar die houden we (en jullie) te goed voor we hier wegvaren.
We hebben vandaag een lijstje gemaakt met de dingen die we nog willen doen voor de oversteek. Het lijstje is niet zo heel lang, en bovendien staan er ook wel dingen op die eigenlijk niet per sé hoeven voordat we gaan. Dus als ie komt, die wind, dan zijn we ook echt gelijk vertrokken!!!!!!!!! Eén van de dingen die op het lijstje staan is boodschappen doen. En niet zomaar boodschappen doen, maar een beetje een herhaling van de boodschappen die we voor vertrek hebben gedaan. Aan de overkant van de straat zit hier namelijk een grote supermarkt, en zo dicht bij hebben we die nog nooit gehad, dus daar willen we gebruik van maken. Inslaan is het devies dus, voor de Carieb, want daar is het schreeuwend duur. We hebben dus weer 2 boodschappenkarren gevuld met een aanvulling en uitbreiding van onze "ijzeren" voorraad. Het is ongelofelijk wat je allemaal in zo'n boot kunt stouwen.
Vandaag hebben we trouwens ook alweer dingen van de eerste lading voorraad uit Nederland weg moeten gooien. Een blik op onze voorraadlijst (die we nog steeds in de computer willen zetten) leerde ons namelijk dat de 20 pakjes slagroom die we in Nederland hebben gekocht al over de datum waren. Bij het kopen niet zo goed op de houdbaarheidsdatum gelet kennelijk (wat we verder wel heel goed hebben gedaan, dat was belangrijker dan de prijs), net als bij het restant van de 20 houdbare kwarkjes van de Aldi. De boodschappen bij de Aldi pakken dus toch wat duurder uit..... De 10 pakken ontbijtkoek zijn tot overmorgen houdbaar.....(dat wordt kanen ha ha..... maar ze zien er nog goed genoeg uit, dus we bewaren ze nog een tijdje).  Ook op onze Edammer kaasjes hebben we niet zo goed gepast, want die moet je eigenlijk ontdoen van zijn rode cellofaantje, laten luchten en om de zoveel tijd keren. Ze zien er nu iets minder appetijtelijk uit....
[Chantal]
vr 11 okt Lagos 20021011AnkerStilleven.JPG (70332 bytes)Gisteren zijn we nog even naar de jachtwerf / onderhoudsbedrijf / winterstalling gelopen om wat beugeltjes te halen die ik in de achterkajuit kan monteren voor de slingerzeiltjes, en hebben we gelijk even naar ons anker gevraagd. We schrokken even toen ze zeiden dat er een probleem was. We zijn hier toch niet voor niets aan het wachten??? Toen wij er dinsdag waren vertelde hun leverancier over de telefoon dat ze konden leveren, maar dat bleek een dag later niet het geval te zijn. Hoe negatief we ook over de marina hier gestemd zijn, zo positief zijn we over dit bedrijf; ze hadden stad en land afgebeld om toch een 30 kilo Bruce te bestellen. En dat terwijl ze totaal geen gegevens van ons hadden, geen aanbetaling, niets. Het was hen uiteindelijk gelukt, en waarschijnlijk kunnen we het vanmiddag ophalen. Het is alleen wel een duurder anker, maar ze konden nog niet zeggen hoeveel.
Ook een topper is het restaurant hier aan de haven waar we gisteravond zijn gaan eten, érrug lekker en gezellig. Met behulp van servetjes (1 grootzeil, 1 voorzeil) hebben we onder het genot van Irish en French coffees de theorie van het aan de wind zeilen (d.w.z. hoe kan het dat je schuin tegen de wind in kunt zeilen) beredeneerd, en hebben we de zeiltrim bij verschillende windinval en windkracht uitgebreid besproken. De onderdruk, drukverschillen, vectoren, achterlijken, neerhouders, losse broeken, overlopen etc vlogen over tafel, en ook de eigenaar van het restaurant vond dit alles reuze interessant. Al beredenerend kwamen we tot de conclusie dat ons nieuwe grootzeil van De Vries een superzeil is, en dat het waarschijnlijk voor die liefhebbers/zeilmakers frusterend is dat de helft van de mogelijkheden van hun zeilen door het gros van hun klanten waarschijnlijk onbenut wordt gelaten. Niet dat wij alle wijsheid in pacht hebben, maar toch... Aan boord zijn we doorgegaan met theoretisch zeilen onder het genot van whisky en amaretto (wat een leven hè.....), en het werd laaaaaaaat.
[Chantal]

Buiten op de steiger ligt een 30 kilo fake Bruce anker!! Net gekocht. Het was inderdaad duurder, want in plaats van € 235 kostte het het dubbele. Rib uit ons lijf dus, maar we hebben het toch maar gedaan. We dachten (voordat we de prijs hoorden) al te zien dat het een gesmeed anker is, en niet gegoten zoals het anker dat ze aanvankelijk bestelden, en dat zal het prijsverschil wel veroorzaken. Misschien slapen we straks dus nóg beter...
20021011SlingerzeiltjesInAchterkajuit.JPG (74183 bytes)Vandaag alwéér bezig geweest met de slingerzeiltjes in de achterkajuit. Dat lijkt wel een never ending story. Klinkt zo simpel, maar zoals we al zo vaak hebben ondervonden met klussen op de boot, is er altijd wel weer iets. Casus: je hebt een slingerzeiltje waar al ringetjes in zitten om een lijntje (op de boot bestaan geen touwtjes) doorheen te doen. De lijntjes aan de onderkant van het zeiltje wil je aan de bedbodem bevestigen. No problem, denk je dan. Daar boor ik wel een gat in. Lijntje door het gat. Knupke erin, en klaar is Kees. Niet dus, want bijna onder de hele bedbodem kun je erbij, maar natuurlijk nét niet op de plaats waar dat gaatje moet komen. Zit er weer een schot voor. En aan dat schot is ook weer van alles vastgetimmerd of bevestigd, dus dat maak je niet even los. Schroefje met een oog eraan in de bedbodem schroeven wil natuurlijk ook niet, want dan zit er zo een gat in de matras. Je moet dus best vindingrijk zijn met heel veel klussen. En natuurlijk lukt dat altijd wel. Thuis ben ik normaal gesproken best wel weggooierig, maar op de boot niet. Een stukje afval van een andere klus o.i.d. bewaar je dus, want je weet nooit of het nog eens van pas komt. JG, die thuis absoluut niet weggooierig is, verklaart me af en toe voor gek. Maar je zult maar midden op de oceaan zitten en juist dat ene dingetje ontberen. Vindingrijk wordt je dus vanzelf. Zo heeft de Adagio vorig jaar een apparaat, ik dacht de watermaker of de generator, weer aan de praat gekregen (met telefonische hulp van de fabrikant) met een blik tomatensoep. Of liever gezegd een stukje blik. Ik wil maar zeggen.....
By the way, we zijn vandaag precies 2 maanden weg. Gaat dat snel of gaat dat snel........ (ik mag van JG niet zeggen dat we al 1/12 erop hebben zitten......)!!!
[Chantal]

do 10 okt Lagos Koud, grijs en regen. 's Ochtends vroeg na die constatering maar weer snel het bed in en lekker uitgeslapen. Pap, heel veel sterkte in het ziekenhuis en hopelijk ben je snel weer thuis. Waarschijnlijk heb je dan de tijd en rust om dit weer allemaal eens helemaal bij te lezen!
O ja, we hebben eerder deze week vanwege het slechte weer ook wat weer wat langer in het internetcafé doorgebracht en wat sites van medezeilers kunnen opzoeken. Ondanks dat we veel al gehoord hebben, blijft het toch heel erg leuk om te lezen; de links er naar toe vind je op onze pagina "andere zeilers".
Gezien het weer doen we maar wat "binnenklusjes". Chantal de timmervrouw installeert de slingerzeiltjes bij het bed achter, ik las een computermiddagje in voor het maken van backups, cd-'s, etc. etc.
[JG]
wo 9 okt Lagos We hadden vandaag allebei een baaldag. En dat hing niet alleen samen met het weer. Er staat veel wind, regelmatig komen donkergrijze wolken aanzetten waaruit een bak regen valt.
[Chantal]

Wind giert met vlagen 7 bft over de haven en wij moeten naar een box in de haven.... Hoewel met een klein schampje prima gelukt. Wel liggen we helemaal aan het einde, in de middle of nowhere, maar dat zal wel komen omdat we eerder weigerden het koninklijke tarief te betalen....
Rest van de dag gelezen, begonnen aan het versleten voor-toilet-pompje, maar al snel moeten stoppen omdat blijkt dat de afsluiter (die zit in de leiding van het toilet naar buiten) niet dicht wil; dan kan de pomp er dus ook niet af want die pomp zit onder de waterlijn. Afsluiter liep bij de check deze winter nog soepel..... Eerst maar eens proberen met anti-kal, azijn, allesreiniger etc. of we de afsluiter alsnog in beweging kunnen krijgen. Omdat het een aluminium schip is, zijn er kunstoffen afsluiters gebruikt (om electrolyse te voorkomen) en die zijn natuurlijk niet standaard overal te krijgen en bovendien durf ik er daarom ook niet heel veel kracht op te zetten.
We vonden dat we wel een pizza verdiend hadden. Toen we goed en wel klaar waren begon het weer te regenen.... En niet zo zuinig ook, dus dat werd een oplossoepje met, in het kader van uitproberen van mogelijke noodvoorraad, een of ander kant-en-klaar-gerecht: Brrrrrrrrrrrrrr. Dat dat nog verkocht wordt snap ik nog steeds niet... :-)
O ja, Joke en Frans van de Gein (sorry voor de foute spelling; die gespiegelde N kan ik niet vinden op mijn toetsenbord....) nog bedankt voor de "voorraad" en goede thuisreis.
[JG]

Die pepernoten van de GEIN bewaren we echt tot Sinterklaas!!!
[Chantal]

di 8 okt Lagos 20021009CaboDeSaoVicente.JPG (21094 bytes)In Lagos konden we gisteren afmeren aan de visitorspontoon voor de loopbrug. De brug was inmiddels al dicht. 's Ochtends naar de Marina Office om in te checken voor een plek in de Marina. En een kippetje vertelde JG doodleuk dat de enige plaatsen die vrij waren op de kopse kant van een steiger waren, of aan de "honour pontoon". Á € 41 respectievelijk € 47...... Exclusief 19% BTW...... Terwijl het normale tarief ca € 14 zou zijn....... En terwijl er voldoende plekken bleken te zijn toen we even de haven gingen bekijken........ Ja daaaaaag. Even later heb ik het zelf nog een keer geprobeerd, nadat we een Duits schip van onze lengte hadden zien vertrekken. Maar weer nul op het request. Ze probeerden ons gewoon te flessen, en daar hadden we dus ECHT geen zin in. We blijven dus lekker aan de visitors pontoon voor de brug liggen, en zien het wel. Er is hier een super-supermarkt vlak bij, en daar wil ik natuurlijk wel even naar toe.
In het (toeristische!!!!!) stadje, waar we de gemiddelde leeftijd flink omlaag haalden, hebben we een krantje gekocht. Die was natuurlijk voor de helft gevuld met Claus-artikelen. Bij het lezen van het weerbericht moesten we wel even glimlachen..... brrrrrrr, koud daar bij jullie, eerste nachtvorst wellicht zelfs, lezen we.
We hebben hier een 30 kilo (nep) Bruce anker besteld. Met een beetje geluk is het er as vrijdag. Duimen!!! Hoewel er een flinke puist wind aankomt, is komt het wel van de goede kant om de oversteek naar de Canarische eilanden te maken. Ik heb dus eigenlijk de "urge" om te vertrekken. JG wat minder.
[Chantal]
Epiloogje: JG heeft net het havenkantoor gebeld (is hier 10 meter vandaan), en een plaats gereserveerd.... Stelletje.......
ma 7 okt Sines - Lagos 20022008Halfwinder.JPG (34378 bytes)'s Ochtends om half zes ging de wekker, en dat is lang geleden.... Slecht geslapen, waarschijnlijk juist omdat we zo vroeg op moesten.
Hiernaast een foto van de Cabo de Sao Vicente, voorlopig de laatste beroemde kaap. Plus nog eentje van onze halfwinder. Je ziet, we hebben nog steeds lange broeken en truien aan.
[Chantal]

Vroeg op, we zouden lekkere wind krijgen...   Dus niet; wind kwam uit het zuiden en had heel weinig kracht. 6.30 uur weg, 19.30 uur vastgelegd in Lagos. 11 uur de motor aangehad... Na het ronden van de hoek nog wel de halfwinder bijgezet, maar dat mocht niet baten; de wind zakte nog verder weg en na 2 uur hebben we de motor maar weer bijgezet om nog enige voortgang te maken. Afgemeerd voor de brug bij de haven aan de Gein (een Satellite 44) en nog een biertje in de kuip gedronken.
[JG]

 

zo 6 okt Sines 20021006SinesLagos.jpg (76852 bytes)Het is eindelijk lekker zomerweer. We hebben al een paar keer commentaar gehad dat we negatief waren over het weer. Natuurlijk was het wel lekker, maar echt zomers is het gewoon niet geweest: toch veel lange broek aangehad en altijd of een trui aan, of anders een trui mee. Eindelijk hier blauwe lucht, lekker zonnetje en een verfrissend windje. Zomer dus en op mij had het echt een bevrijdend en rustgevend gevoel... Gelijk hadden we ook weinig zin meer om veel te doen; ons plan om aan het einde van de dag te vertrekken en de nacht door te varen naar Lagos hebben we maar laten varen. Overigens, Lagos is ca. 75 mijl varen. Voor de liefhebbers: bij  3-4 Bft lopen we ongeveer 6 knopen; wij rekenen meestal (en gezien de voorspelling ook voor deze trip) maar met 5 knopen omdat de wind hier nu niet bepaald voldoet aan de statistiek. We zullen er dan dus ca. 15 uur over doen (voor de echte landrotten: 1 knoop = 1 mijl/uur = 1,8 km/u),
We moeten dus maandag wel vroeg opstaan en om 06.00 uur weg om nog enigszins op tijd aan te komen. De voorspelling in West tot Zuidwest 2-3 Bft, dus de kans is groot dat de motor weer bij moet om nog enige tijd te halen....  Zie de afbeelding voor een idee van de route; die is het grootste deel iets westelijker dan zuid...
Op zich reden om nog even te wachten op een wat gunstiger wind, maar de forecast laat een een flinke depressie zien die met veel wind (5-8 Bft) overmorgen en de dagen daarna over ons heen komt; we zijn dan graag wat zuidelijker en liggen liever verwaaid in een wat grotere stad dan hier in Sines, hoe mooi en genoegelijk het hier ook is...

We moeten ook gaan beslissen wat we verder gaan doen; wanneer naar de Canaries, wel of niet via Madeira, zijn we nog niet uit. De pilots en de reisgids zijn erg positief (Wouters vader ook trouwens.. :-)) en die gaan we nu toch maar eens wat beter bekijken. In afstand scheelt het niet zoveel (zie je bosatlas), maar in timing wel; dan moeten we eerder vertrekken om daar lekker rond te kunnen kijken. En naar de Algarve kun je altijd nog op vakantie (met boot en/of vliegtuig), maar ja, dat geldt voor Madeira ook... Tips en advies welkom op jg@greenmont.nl !!! We laten het nog weten.
[JG]

za 5 okt Sines Petra en Corno vertelden dat ze van een Portugees hadden gehoord dat rond deze tijd zo'n dag als we gisteren hadden, zonnetje, 28 graden, eigenlijk normaal is voor hier, en dat het inderdaad in augustus en september belabberd weer was. Vandaag weer een heerlijke dag. Eerst in de kuip uitgebreid de Telegraaf van vorige week zaterdag zitten lezen, voordat we het dorpje in gingen. Het is ongelofelijk hoe lang je dan met een krant kunt doen!!! (en die hadden we vorige week zaterdag ook al gelezen... :-) [JG]). Daarna Sines in. Het dorpje ligt wat hoger, en dus moet je trappen op. Veel gelopen, leuk stadje met relaxed sfeertje maar weinig te beleven. Daarna weer lekker in de kuip een biertje gedronken met de nieuwe "buren" van de NL zeilboot Zeebra. De bemanning daarvan is met zijn tweeën onderweg voor een rondje Atlantic maar doen dit via Noorwegen, Zweden, Schotland en Ierland. Ze zijn dus al sinds 1 juni onderweg en hebben er dus al aardig wat mijlen opzitten in hun Spirit 32. Uiteindelijk in een restaurantje bij het kasteel beland dat ons was aanbevolen door vertrekkers die hier al enige tijd geleden waren (Fiona, bedankt). Of we in het goede restaurant zijn beland weten we nog steeds niet zeker; de eigenaar leek echter inderdaad zeer zeker wel op boer Koekoek dus het zal wel.... 
Chantal en JG
vr 4 okt Lissabon - Sines 20021008LissabonVliegdekschip.JPG (24991 bytes)Om 7 uur verlieten wij Lissabon in de schemering. Na de eerste 5 mijl door de Taag kom je in de monding, en voeren we langs de nuclear aircraft carrier George Washington. Wat een vliegtuigen kunnen daarop zeg!!! Ik zag nergens een plek waar die dingen op kunnen stijgen of landen, maar dat zal wel aan de andere kant zijn. Terwijl we er langs voeren heb ik JG de fotocamera aangegeven, waarmee hij zo sneaky mogelijk een foto heeft genomen. Dat moest natuurlijk ook snel, want je weet nooit!!! Precies om 8.00 voeren we er langs en "too tuu taa ti ti ti tii ta ta ta taa tuu taa tuu toooooo" (de toonhoogte varieert met de klinkers). Echt Amerikaans!!!! Later hoorden we op de marifoon dat je minstens "one cable" (1/10e mijl dus ca 180 meter) afstand moet houden, maar toen waren we er al voorbij. Die afstand hadden wij wel minstens, dus geen problemen gehad.
In elk geval ontzettend lekker gezeild, met de zon erbij. 28 graden Celsius met wind was op het water toch nog een beetje fris, maar het was genieten geblazen. Pas in de loop van de middag viel de wind weer helemaal weg, en hebben we de motor maar weer eens aangezet, maar het was toch een heerlijk dagje. Onderweg nog echt gelachen, want er was een Portugese reddingshelicopter die een carrier uit het Verre Oosten (Hong Kong??) aanriep met het verzoek om een oefening te mogen doen. Het plan was een man vanuit de reddingshelicopter neer te laten en met de winch weer omhoog te takelen. Er stond natuurlijk een of ander hulpje aan het roer, die overigens best aardig Engels sprak, dus die moest eerst zijn captain erbij roepen (nadat het verzoek 3 keer gedaan was). Captain erbij, en het enige woord dat die beste man goed sprak was "Roger roger!!" of eigenlijk "Loger loger!!", maar hij snapte er geen bal van (die mensen zeggen altijd ja, toch, dus je weet eigenlijk nog niet waar je aan toe bent). Communicatie verliep dus verre van vlekkeloos..... Het verzoek werd dus meerdere keren gedaan door de helicopter, op verschillende manieren, en die werd er duidelijk ook moedeloos van, want op een gegeven moment vroeg hij of die captain misschien Portugees sprak???? Maar uiteindelijk was de boodschap dus wel duidelijk, want de captain vroeg hoe lang het zou gaan duren. Ca 20 minuten. We hadden helaas geen beeld erbij, het was wel leuk geweest om dat eens te zien.
Redelijk op tijd in Sines hebben we 's avonds een borrel gedronken op de Simon de Danser bij Petra en Corno.
[Chantal]
do 3 okt Lissabon Om het tij in de Taag mee te hebben zouden we óf om half 7 's ochtends moeten vertrekken of 's avonds. 's Ochtends was geen optie, want het was gisteren alweer vrij laat voordat we in bed lagen. 's Avonds was ook niet handig, want dan zouden we 's nachts in Sines aankomen. Morgenochtend dus. Vandaag was weer een bootdagje. Schoonmaken, wassen, bilgepomp nakijken, eindelijk het relais voor de motor vervangen, maar het andere relais, dat Cornelis in Scheveningen nog was komen brengen, begrijpen we ook niet, want ook in de uit-stand gaat er toch stroom door. Boodschappen doen e.d. De Skua was inmiddels ook gearriveerd, beschadigd en al, want toen ze de haven hier binnenvoeren was er net een sleepboot die een straal gas gaf. Daardoor werden ze tegen de kade aangeslingerd. En probeer dan maar eens je verhaal te halen in het buitenland....
wo 2 okt Lissabon We hebben vanochtend lang gedubd of we naar Belém zouden gaan (de wijk van Lissabon die we nog niet hebben gezien, meer naar het westen) of naar Sintra. Sintra is een plaatsje in de bergen, waar volgens de Capitoolgids een fantastisch paleis staat, het buitenverblijf van de vroegere koningen. Ook anderszins is Sintra toch echt wel een bezoek waard. Maar we hebben zo lang zitten dubben en lezen in de Capitoolgids, dat we eigenlijk alweer te laat zouden zijn voor de bus die daar heen ging vanaf de Praça Commercial. Op naar Belém dus, en dat bleek ook zéér de moeite waard. We waren van plan om de tram te pakken, maar hadden in eerste instantie de verkeerde kant van het spoor, en later was het weer een gezellige buurt, en nog later waren we in Belém (Betlehem). We hadden van tevoren bepaald waar we graag heen wilden, maar de volgorde die we kozen was achteraf niet heel gelukkig, want we kwamen om 16.10 bij het Jeronimus klooster, nadat we net daarvoor hadden gelezen dat ze daar om 16.00 de laatste bezoekers toelieten, en om 17.00 dicht gingen. Gelukkig konden we nog wel de kerk in, en wat een pracht en praal!! Enorm! Wat een contrast met de kathedraal! Manuelstijl, dus heeeeel druk, inderdaad weer die scheepvaartmotieven, maar gecombineerd met religieuze motieven, veel bladgoud binnen, schilderingen, etc (en ook hier weer die electrische kaarsjes...). Duidelijk te zien dat er destijds niet op bezuinigd was. Maar het is dan ook pepergeld, waarmee dit klooster bekostigd werd, want vlak na de terugkeer van Vasco da Gama is opdracht gegeven tot de bouw van dit klooster. Echt prachtig, het hoogtepunt van de dag. Het was erg jammer dat we de kloostergang niet meer in mochten, want die zou ook fantastisch zijn. Vóór dit klooster hadden we een enorm beeld bekeken dat op de Taag "uitkijkt", het 52 meter hoge Monument der Ontdekkingen. De boeg van een schip, met alle Portugese zeehelden aan weerszijden van de boeg, modern, ter herdenking van de 500e verjaardag van de dood van Hendrik de Zeevaarder (never heard of) daar neergezet. Ook de Torre de Belém bekeken, die we al bij binnenkomst in Lissabon hadden gezien aan de Taag. Torre de Belém is een verdedigingswerk, maar geen kasteel zoals we eerder in La Coruna en Bayona gezien hadden. Meer een toren met een plateau ervoor, ook weer in Manuelstijl. De toren kon je beklimmen via een heel smal trappetje, tweerichtingsverkeer, dus erg leuk..... not. De kerkers (tot de 19e eeuw gebruikt als gevangenis) waren helaas niet opengesteld. Na al dit culturele gebeuren hadden we een leuk terrasje gevonden, en wie zaten daar..... Dirk en Jannie. Elkaar ontlopen is toch lastig kennelijk, zelfs in een wereldstad als Lissabon. Samen even op het terras gezeten, daarna naar de supermarkt, even internet gecheckt en website geupdate, en tot slot een heerlijke pizza gegeten met Dirk en Jannie bij de Italiaan één jachthaven terug op de Taag. Erg gezellig daar, heel veel restaurantjes, barren, café's, natuurlijk discotheken, dus het geluid van de nep Golden Gate (waar je daar bijna onder zit) wordt enigszins overstemd (alleen niet het geluid van de overvliegende vliegtuigen). Krijg gelijk zin in een ouderwets avondje stappen. Maar ja, onze kroegmaatjes zijn een beetje ver weg....
Anyway, we zouden ons nog wel minstens een week in Lissabon bezig kunnen houden, want er is ongelofelijk veel te zien, en we hebben nog maar het topje van de ijsberg gehad. Als jullie nog geen vakantiebestemming weten: Lissabon is the place!! Hoewel er veel verloren is gegaan tijdens de aardbeving van 1755 (waarvan het epicentrum overigens in de Algarve lag), is er gigantisch veel te zien. Persoonlijk vond ik Porto meer sfeer hebben, maar Lissabon is de metropool met ongelooflijk veel prachtige bezienswaardigheden.
Maar de Algarve roept, en we hebben eindelijk Noordenwind!!!!!!! Dus gaan met die banaan!
[Chantal]

20021002LissabonMonumentDerOntdekkingen.JPG (23749 bytes) 20021002LissabonTorreDeBelem1.JPG (25494 bytes) 20021002LissabonTorreDeBelem2.JPG (37641 bytes) 20021002LissabonJeronimusklooster1.JPG (52842 bytes) 20021002LissabonJeronimusklooster2.JPG (48410 bytes) 20021002LissabonJeronimusklooster3.JPG (41801 bytes)

di 1 okt Lissabon 20021001UitzichtVanafSaoJorgeKasteelOpRossio.JPG (57812 bytes)Vandaag hebben we er een combi-dagje van gemaakt. Eerst klussen en daarna de toerist uithangen. De lier voor de reeflijnen zit inmiddels weer op de mast en in elkaar. Klinkt misschien vreemd, die volgorde. Ons plan om de voet waar de lier op staat (de onderkant van de lier is vlak, en de achterkant van de mast niet) om te keren, konden we niet uitvoeren omdat de voet een beetje scheef is, zodat de lier precies haaks op de reeflijnen staat. De mal die ik gisteren had gemaakt, en waarmee ik nieuwe gaatjes had afgetekend, kon dus in de prullenbak. We hebben hem dus iets naar boven verplaatst. Ziet er wat minder fraai uit, want de bovenkant van de voet is een beetje verbrokkeld (geen idee wat voor spul het is, misschien bakkeliet???) en dat zit nu vol in het zicht. Maar als ie maar doet wat ie moet doen. JG heeft vervolgens de lier in elkaar gezet en het lierhendeletui, dat we gisteren gekocht hadden, op de mast gebout. Dan kan de lierhendel tenminste bij de mast blijven in plaats van dat je hem elke keer mee moet nemen (en dus een hand minder hebt). Zelf ben ik lang bezig geweest met het wederom proberen de verhaalbolder van het dek af te krijgen, maar dat wil nog steeds met geen mogelijkheid.
20021001UitzichtVanafSaoJorgeKasteel.JPG (37920 bytes)Daarna hebben we de tram genomen naar de Praça Commercial, een groot plein vlak bij de Taag aan de zuidkant van de wijk Baixa, zeg maar het centrum en eindpunt van bussen en trams, en zijn van daar de wijk Alfama ingelopen. O.a. de kathedraal is daar gelegen, dus die hebben we bezocht. De buitenkant is Romaanse stijl, en ook binnen is de kathedraal vrij sober, alleen de kapellen zijn ietsiepietsie uitbundiger, en het altaar en orgel. Ik heb mooiere kathedralen gezien, en eigenlijk had ik wel wat meer verwacht, gezien de Portugese stijl die we tot nu toe veel gezien hebben. Dat wil zeggen veeeeeeel tegels (azulegos), echt overal, hele voorgevels van gebouwen, tegeltableaus met voorstellingen of geometrische figuren (dat laatste is meer Moors), prachtig. Daar kunnen wij als Hollanders nog een puntje aan zuigen met ons Delfts blauw. Wat ook karakteristiek is hier, is de Manuelstijl (zou een Portugese variant zijn van de late Gotiek), een hele drukke stijl met veel zeevaartmotieven (touwwerk, amillarium, zeewier, kabels, kettingen). Manuel I was daar dol op, vandaar Manuelstijl. Zeevaartmotieven i.v.m. de Portugese gouden eeuw (de tijd van de Manuelstijl, ontdekkingsreizigers als Vasco da Gama e.d). Maar niets van dat al dus in de kathedraal. Maar die is dan ook eerder gebouwd. Ook geen kaarsjes die je kunt aansteken, nee, maar wel tableaus met kaarsachtige lampjes. Je gooit ergens een muntje in, en er gaat een lampje branden. Nou vraag ik je!!!!
20021001WebcamOpKasteel.JPG (96567 bytes)Ook hebben we het kasteel Sao Jorge bezocht. Ook dit kasteel is bij de aardbeving in 1755 verworden tot een ruïne, maar Salazar heeft het kasteel gereconstrueerd. Op zich wel mooi gedaan, maar belangrijker is dat je vanaf dat kasteel, dat vrij hoog is gelegen, een fantastisch uitzicht hebt over de stad en de Taag. Adembenemend. En natuurlijk hebben we gezocht naar de webcam die Wouter en Bin op internet hadden gevonden, die ze konden richten en inzoomen. En gevonden. Dus Bin en Wouter gebeld, maar helaas...... de webcam deed het natuurlijk op dat moment net niet!!! Jammer!!!! Na de wijk Alfama zijn we Baixa weer ingegaan, klein stukje Bairro Alto gedaan, en weer terug naar de boot. Leuke dag!!
Op de onderste foto, ongeveer ter hoogte van de rehterpijler van de nep Golden Gate Bridge liggen wij in de Alcantara haven. Je ziet nog net een kade"vinger" evenwijdig aan de wal, en dat is de buitenkant van de Doca Alcantara.
[Chantal]

Het lijkt allemaal erg veel voor 1 dag, maar dat valt best wel mee... Bij het kasteel lekker op het terras gezeten met uitzicht op de stad onder het genot van een enkel biertje en een portugees kaasplankje. Afzien dus :-) De ruziemakende serveersters op het terras gaven er nog een extra dimensie aan. Inderdaad erg jammer dat die webcam het niet deed; op de foto zie je dat ding tussen de kantelen hangen; op deze site kun je het beeld van deze webcam zien en, nog mooier, je kunt zelf de camera besturen en de hele stad bekijken en heel ver op de details inzoomen. Je hoeft dus eigenlijk helemaal niet meer te reizen.... :-)
Aan de andere kant natuurlijk wel gek dat je op deze manier voor en door iedereen te bekijken bent.....
'S avonds nog een paar klusjes gedaan, "visitekaartjes" (met gegevens voor andere zeilers .e.d.) geprobeerd te maken op PC, biertje gedronken met wat lekkers en zo voort. Nu de notebook weer gewoon werkt zoals het hoort, is mijn weerstand om er achter te gaan zitten (anders dan voor de navigatie) flink afgenomen... Wellicht komt er wat vaker ook weer wat van mij bij te staan.
[JG]