November 2003 Bali - Lombok - Gili eilanden - Java Sea
Datum | Locatie | Logboek |
za 1 nov | Bali
Benoa Harbour |
Denpasar,
de 'hoofdstad' van Bali, betekent "vlakbij de markt". Vanochtend
bezochten we de grootste markt van Denpasar, Pasar Badung. Deze
markt is inderdaad erg groot, en gehuisvest in een gebouw met 3
verdiepingen. Massa's specerijen, groente, fruit, stoffen, offertjes,
tierlantijntjes, huishoudtroepjes en nog veel meer andere troepjes worden
er tentoongespreid. Je wilt nergens wat langer blijven staan, en vooral
geen oogcontact maken, want je wordt onmiddellijk vastgeklampt en je komt
er nooit meer van los. Eén vrouw heeft ons over alle 3 verdiepingen
gevolgd, en liet ons pas weer alleen toen we buiten stonden. Denpasar is groot, en het is moeilijk om er je weg in te vinden. Er zijn nog meer auto's, taxis en vooral motorfietsen en brommers dan in Kuta, en de uitlaatgassen benemen je dan ook bijna de adem. We vonden onze weg naar dé tempel van Denpasar, de Jagatnatha tempel, en keken onze ogen uit naar de kleding van zowel de vrouwen als de mannen. Beide gehuld in sarong, de vrouwen met een doorzichtig kanten strak getailleerd bloesje erboven, de mannen met een de oosterse versie van een colbertje. Hoe dichter we bij de tempel kwamen, hoe meer mensen offertjes in hun handen hielden, en rieten mandjes op hun hoofd. Buiten de tempel werden we aangesproken door een Hindoestaan, die gids bleek te zijn voor het museum van Denpasar en deze tempel. Gehuld in gehuurde sarong omwikkeld door een soort sjaal (hetgeen verplicht is) lieten we ons gidsen, en leerden en passant van alles over het Hindoeïsme en deze tempel. Onze gids, Dika, vertelde dat vandaag een speciale dag is, eenmaal per (Hindoestaans) jaar, waarop door iedereen wordt gebeden tot een godin, waarvan we de naam onmiddellijk weer vergaten. Kennelijk een hele bijzondere gebeurtenis, en vandaar dus al die speciale kledij en offertjes. De grond binnen de tempel, die ommuurd is, maar wel openlucht, is werkelijk bezaaid met duizenden offertjes, al dan niet vertrapt door de duizenden bezoekers (met name studenten) die vandaag een paar keer naar deze tempel komen om te bidden. In het centrum van de tempel staat een enorme lege troon (het symbool van de hemel) van wit koraal, bovenop een schildpad en twee mythologische slangen, die symbool staan voor het ontstaan van de wereld. In de muur eromheen is een heel Hindoestaans verhaal gegraveerd. We waren vergeten te onderhandelen over de prijs van de rondleiding. Eigen schuld.......... Onze plannen voor de rest van de dag moeten we tot later uitstellen, want het museum van Bali is, net als een heleboel andere gelegenheden, gesloten op deze speciale dag. [Chantal] |
zo 2 nov | Bali
Benoa Harbour |
Vandaag hebben we een 'rustdag'. We zijn de
hele dag bezig geweest met uitzoeken wat we precies van Bali willen zien.
Er zijn zoveel mogelijkheden dat je gemakkelijk een maand kunt doorbrengen
op Bali. Het is echt een heel bijzonder, en vooral eigen, eiland. Een
cultuur zoals je nergens anders aantreft, en we willen natuurlijk proberen
om er zoveel mogelijk van mee te krijgen in korte tijd. De Lonely Planet
is vreselijk uitgebreid, en dus is het erg moeilijk kiezen.
We zijn gisteren overigens behoorlijk geschrokken toen we even op de website van de Mercator keken, terwijl we onze eigen mail checkten en website updaten. Onze cruisevrienden liggen nog in Nieuw Caledonië in afwachting van een geschikt weather window voor de oversteek naar Sydney, en terwijl het orkaanseizoen hen in de nek hijgt lijkt het noodlot toe te slaan. Het is nog even afwachten, maar vooralsnog laat het ons niet los, en we kunnen alleen maar speculeren over wat er nu aan de hand is. Gisteren ontmoetten we hier in de marina Ronald, een Hagenees die al
een tijd in Bali woont. Hij heeft met 2 partners een nieuwe business,
namelijk hier in Indonesië boten (na)bouwen (vanzelfsprekend in hout) en
verkopen over de hele wereld. Hij heeft net een nieuw kantoortje in de
jachtclub, en heeft grootse plannen. De marina / jachtclub is namelijk een
nogal dooie boel, en hij is van plan om een beetje leven in de brouwerij
te brengen en (al weet men het nog niet) de boel over te nemen. Geen
slechte zaak volgens ons, want hier valt heel wat meer uit te halen. Een andere tip van Ronald hebben we wel gevolgd. 's Avonds gingen we naar de Jazz Bar / Café in Sanur. Daar zouden een boel muzikanten bijeen komen om te jammen. Plus je kon er lekker eten. Dat laatste was een understatement; we hebben in tijden niet zo goed gegeten, want een fantastische keuken. De muziek zelf was iets minder geslaagd, maar wel indrukwekkend. Echte jamsessies met verschillende muzikanten (o.a. conservatoriumstudenten), erg goed, maar je moet er wel van houden. Deze jazz was nogal druk en nerveus en dat was jammer. Pas toen de vriendin van Ronald, Ragmar, een nummer zong liepen de rillingen over ons lijf. Wat een enórme klankkast zat er in dat kleine lijfje van dat Balinese vrouwtje. Absoluut een wereldstem, en als je je ogen dichthoudt verwacht je een flinke zwarte vrouw (zo van van het kaliber Aretha Franklin). Hadden we trouwens al gemeld dat onze NIEUWE waterlijntape, die we in Australië
voor veel geld hebben aangeschaft en aangebracht, inmiddels gedeeltelijk
in flarden aan onze boot hangt? |
ma 3 nov | Bali
Benoa Harbour |
Pffffff,
gelukkig loopt het verhaal van de Mercator met een sisser af. Na eerst een
mailtje te hebben gekregen met verontrustend nieuws over een flink gezwel
dat bij Els was ontdekt, volgde er vandaag positief nieuws. Het ding is
eruit, en 'braaf', zoals Thomas meldde. Een pak van ons hart.
De pilot die we in Australië gekocht hebben van de Indonesische,
Singaporese, Maleise en Thaise wateren is echt waardeloos. Echt een
afschuwelijk chaotisch boek. Zo slecht hebben we het nog niet meegemaakt.
Niet alleen zijn de overzichtskaartjes erg onduidelijk, maar informatie
over havens, ankerplekken en passages moet je op verschillende (minstens
3) plaatsen zoeken. En áls je dan gevonden hebt wat je zoekt, is het boek
bovenal erg onvolledig en totaal niet informatief. Echt een rampenboek. En
helaas de enige pilot die er van dit gebied te koop is. Echt een gat in de
markt! |
di 4 nov | Bali
Benoa Harbour |
Om
onze scheiding van Pinical na eendriekwart jaar een beetje te doseren,
doen we vandaag alvast een proefscheiding. We trekken er namelijk twee dagen op uit met de 30-jarige Toyota 4WD oldtimer van Ronald. Ipong, een vriend van Ronald, is onze gids en chauffeur. Dat is ook een van de leuke dingen van Indonesië. Je kunt gewoon voor een hele dag een taxichauffeur of een gids inhuren, en het kost je nog steeds geen drol. Na onze spullen te hebben gedropt in een hotel (met zwembad!) in Ubud,
het culturele centrum van Bali, liet Ipong ons vandaag de echte
binnenlanden zien waar geen toerist komt. Laten we het erop houden dat hij
onze botten goed door elkaar wist te husselen..... Nee, daarmee
doe ik hem te kort. Weliswaar zaten we samengepropt (of liever gezegd, aan
elkaar vastgeplakt) op de voorbank van de open 4WD, en werden we helemaal
door elkaar geschud op de vreselijk slechte binnenweggetjes, hij liet ons wel het echte Balinese leven zien. Afgezien van dit laatste hebben we nog steeds hetzelfde probleem:
teveel mooie foto's om op deze website te zetten....... |
wo 5 nov | Bali
Benoa Harbour |
We
kunnen dan wel 2 fototoestellen bij ons hebben, en daar meer dan 150
foto's mee kunnen maken, het is wel woekeren hoor. Gisteravond hebben we
al kijkend op de digitale schermpjes van de fototoestellen een selectie
moeten maken, omdat we anders vandaag te weinig geheugen zouden hebben
voor nieuwe foto's. En het was nodig...... Ik heb de foto's van vandaag en
gisteren maar een beetje verdeeld over 4 dagen.
Wel gek hoor, om niet op de Pinical te slapen. Hoewel we beiden bekaf waren na die lange dag gisteren (fijn hoor, zo'n zwembad bij je hotel als je er geen gebruik van maakt....) hadden we beiden een wat onrustige nacht. De proefscheiding was dus (gelukkig) geen onverdeeld succes.... Vanochtend
trokken we echt hoog de bergen in om een van de vulkanen van Bali en het
bijbehorende vulkaanmeer te bekijken. Aan de rand van het vulkaanmeer is
een warmwaterbron, waar niet alleen toeristen (niet gezien overigens) maar
vooral locals in badderen. Ipong spreekt uitstekend Engels (ook Japans, maar daar hebben we niet zoveel aan), en misschien is nog wel het leukste van deze tweedaagse toer dat je van-alles-en-nog-wat hoort en kunt vragen. Na zo'n tweedaagse toer krijg je toch wel een beetje een idee van het leven van de Indonesiërs en de Balinezen in het bijzonder. Zo kom je bijvoorbeeld te weten:
O ja, natuurlijk hebben we nog meer dingen gezien, zoals de lokale
markt in Sukawati, een dorpje waar de ene na de andere zilversmid woont en
werkt, echte lederen wajangpoppen gekocht (neeeeeee, JG wil graag met
poppen spelen...) en de rest kan ik nu zo snel niet meer bedenken. |
do 6 nov | Bali
Benoa Harbour |
Afzien hoor, 2 dagen sightseeing. We hebben dus
eerst maar eens lekker uitgeslapen in ons eigen bedje. Zo'n Toyota
landcruiser Jeep mag dan wel stoer zijn en omdat die open is geniet je ook
meer, maar echt comfortabel is het natuurlijk niet geweest.... Vandaag stond dus in het teken van bijkomen en de volgende trip voorbereiden. Omdat er maar 1 dag tussen zit moeten we de was zelf doen. En dus water regelen van de kant, wassen en spoelen. En ondertussen proberen de a.s. trip betalen. De meneer van het reisbureau was er natuurlijk niet op tijd (10.00 uur), maar belde wel op het afgesproken tijdstip om alles nog een keer door te spreken en te vragen wanneer ik kwam om te betalen. Uitgelegd dat we afgesproken hadden dat hij nu juist daarvoor hier naar toe zou komen en dat hij alle gegevens (VISA- en paspoortnummers, afgesproken wisselkoers, etc.) al had. Hij kon zich er niets van herinneren en kon niet langskomen. Echt Indonesië; hij stond in eerste instantie al niet echt te springen en probeerde er nog een keer onderuit te komen. Opnieuw heb ik dus maar gezegd dat het dan niet doorgaat. Een half uur later was hij er, met alle papieren, creditcardmachine en een grijns alsof hij onze grootste vriend was. Zelfde geintje m.b.t. het transport van en naar het vliegveld; dat kon eigenlijk ook niet. Wel, heel simpel, dan konden wij ook niet. En dus stond hij ons de volgende ochtend netjes en lachend op te wachten. Hij was verder ook best wel aardig. Je weet dat het hier zo werkt, en dan is het niet zo erg, maar als je zelf niet zo in elkaar zit wordt je er dus wel doodmoe van dat je de hele tijd op je qui-vive moet zijn........ Allee, verder lang koffie gedronken met Ronald, onze Australische stekker zodanig gemolesteerd met tang en zaag dat hij hier ook past zodat we eindelijk walstroom hebben en verder rustig aan gedaan. En 's avonds werd de bijna droge was opnieuw nat omdat het plotseling regende..... We wisten bijna niet meer hoe dat er klonk en we waren dus net te laat uit bed om het te redden. [JG] |
vr 7 nov | Bali / Java
Yogyakarta |
En
regenen deed het opnieuw, in Yogyakarta. Met bakken kwam het uit de hemel
terwijl wij uit ons 5-sterrenhotelraam keken naar een verregend zwembad en
de natte stad onder ons raam.
Alles ging voorspoedig; het vliegtuig en de gids waren op tijd en het vliegtuig bleek toch echt niet meer te zijn als een grote bus (jajaja, mijn luchtdoop; met tegenzin overigens; ik had graag gezegd dat ik de wereld was over geweest en nog nooit gevlogen had...). Chantal's nagelgarnituur (met schaartjes) was duidelijk zichtbaar op de bagagescanner en leverde een korte vertraging op. Nadat was geconstateerd dat onze tickets klopten én dat we er niet uitzagen als gevaarlijke terroristen mochten we toch mee. Het nagelsetje overigens ook, maar dan wel met de stewardessen. We hadden inderdaad een privé-chauffeur plus -gids, zo bleek, omdat er geen andere mensen waren die dezelfde trip hadden geboekt. Ook nu weer werd duidelijk dat we in Indonesië waren. Onderweg naar het hotel vertelde onze gids ons dat er nog al wat ruimte zat in ons programma (wisten we van tevoren) en dat we dus best nog wel wat meer dingen konden doen en bezoeken. Pas na enig doorvragen bleek dat ook daar natuurlijk een (fors) prijskaartje aan hing. We hebben hem duidelijk gemaakt wat we wilden, en daarna begon hij er niet meer over. Integendeel, later overvoerde ons enkel nog met tips. Het weer klaarde snel op en de rest van de middag hebben we lekker door de
stad geslenterd. Totaal anders dan Bali. Nog drukker, kleuriger,
opdringeriger en puurder. Maar ook nog grotere verschillen tussen arm en
rijk, enorm veel troep overal en honderden becaks (riksja's). Het zou
rustiger zijn vanwege de Ramadan, maar daar viel weinig van te merken.
Erg, erg mooi batikschilderij gekocht waarvan we alleen nog steeds niet
zeker weten of we nu opgelicht zijn of niet. |
za 8 nov | Java
Yogyakarta |
De
reden voor onze trip; Borobudur, 1 van de 7 wereldwonderen. Zie de foto
hierboven. Groots en
indrukwekkend. Zowel in opzet, structuur, detail, symboliek als
restauratie. De grootste boeddhistentempel ooit en amper gebruikt; vlak na
de voltooiing rukten de moslims dermate ver op dat de boeddhisten
vluchtten
naar Oost-Java. Onze gids blijkt goud waard; hij weet enorm veel over
zowel de tempel als het boeddhisme. Hij praatte vrijwel aan 1 stuk door,
en dat terwijl hij, als moslim, vanwege de Ramadan de hele dag niets kan
eten of drinken. Overigens zal later blijken dat hij van alles wat we
bezoeken heel veel weet. En dus hebben we ook de omliggende, veel
kleinere maar voor Boeddhisten ook belangrijke tempels bezocht. Terug in de stad, na een lunch in een (echt) Chinees restaurant, gingen we verder met een bezoek aan de lokale markt. Hier begon voor Chantal het grote griezelen; naast duizenden vogels verkochten ze hier ook het verse voer voor diezelfde vogels. En wat eten vogels? Juist, graan en rijst, maar ook krekels, maden, insecten, etc. Levende, wel te verstaan! En vlak daarnaast werd vrolijk verse vis en groente verkocht..... De dingetjes in de houten bakken hiernaast zijn dan ook geen graankorrels, maar maden...... De tocht door de stad met de gids toonde ons nog erg veel extra's. Niet alleen de wreedheid van de middeleeuwen (de architect van de indrukwekkende Water Castle werd door de Sultan vermoord om te voorkomen dat hij voor iemand anders ook zo iets moois zou maken), maar ook de fijne kneepjes van het echte batikken (en deze keer zonder dat iedereen in een straal van 100 meter je probeert een doek te verkopen) en het zilversmeden, een van de andere specialiteiten van Yogyakarta. Na zo'n intensieve dag hadden we geen zin meer in wat dan ook en hebben we
ons op de hotelkamer laten verwennen met een pizza en heet bad. Zelfs de
kakkerlak die plotseling dood midden in de kamer lag kon ons niet meer in
beweging krijgen. Ja,
dan denk je in een 5-sterren hotel verstoken te blijven van insecten, zit
het bed in de eerste kamer vol met mieren, en in de volgende kamer ligt er
na een nachtje slapen een bruine kakkerlak ondersteboven op het tapijt. We
vonden al dat het zo chemisch rook toen we onze kamer gisteren weer
binnenkwamen ...... Geef ons dan maar onze Pinical.....
|
zo 9 nov | Java / Bali | Dat
hete bad van gisteren heeft niet mogen baten: ik ben zo grieperig als de
neten geworden. Sorry, maar het snot loopt aan 1 stuk door en ik nies me
een ongeluk. De koorts valt heel erg mee, dus de kans dat het malaria zal
blijken te zijn is klein. Echt een verrassing was het overigens niet; al
die airco's de afgelopen dagen waren op zich al een aanslag op onze slijmvliezen.
Bij 1 van de tempels op Bali werd ik recht in mijn gezicht geniest door
een overduidelijk verkouden toerist. Ik heb nog uitgebreid geproest,
geveegd en gespuugd, maar waar ik toen al bang voor was, werd dus
werkelijkheid. Enorme Eikel.
Het programma voor vandaag begon later, dus eerst nog even verder de stad
bekijken en wellicht nog een goede deal maken voor kleding en/of een
horloge. Daar was ik echter te beroerd voor en we hebben dus enkel nog wat
rond gelopen. Met
de gids daarna eerst naar het Kraton, het paleis van de sultan van Yogyakarta.
Die, tengevolge van slim onderhandelen tijdens de onafhankelijkheidsstrijd,
nog steeds in functie is overigens. Wat heel mooi zou moeten zijn, bleek
niet veel meer dan een verzameling al dan niet oude gebouwen met veel
vitrines over al lang dooie sultans en foto's en cadeaus die ze gekregen
hebben van andere staatshoofden, inclusief de onze. Jezus, wat geven die
mensen elkaar een lelijke troep. Het zal wel duur zijn en over smaak valt
niet te twisten, maar dit.... ???? De personeelsleden van de sultan werken
er ook nog gewoon en dat leverde eigenlijk nog het mooiste plaatje op.
Mooi hout bewerken kunnen ze overigens ook.... Ook
de kleinere tempels (deze waren Boeddhistisch) rond Prambanan, weg van het toerisme, waren de
moeite waard en lieten ook meer zien over de de restauratie en technieken.
De gids bleek ook hier weer goud waard en liet zich niet te veel door mijn
genies van de wijs brengen. We waren vroeg op het vliegveld en na alweer
een voorspoedige vlucht waren we om ca 22:30
terug op de boot. Bij de buren werd gedronken, getreurd dat Australië van
Engeland verloren had in Wereldkampioenschappen Rugby en muziek gespeeld.
Alcohol is het beste medicijn en we hebben ons dus maar bij hen
aangesloten totdat iedereen een uurtje later in zijn bed stortte. Ook wij
waren snel vertrokken. Voor zij die na ons komen: |
ma 10 nov | Bali
Benoa Harbour |
Bijkomen.
Gat in de dag slapen en voor mij het lijf tegen het virus laten strijden. Chantal
liet mij stilletjes liggen en zat lekker in de ochtendzon terwijl ze gadesloeg hoe een Zweeds schip dat we
nog uit Darwin kenden op het rif liep. Met de 40 en 60 PK dinghies van de
echt grote zeiljachten hier kon het gelukkig snel scheef- en losgetrokken worden voordat
het helemaal muurvast zat in het zakkende water. Het helemaal niets doen
en bijkomen gaat Chantal moeilijk af; ik ben te beroerd om veel meer te
doen dan lezen en dit allemaal typen. Mijn enige verdere activiteit
bestond uit het informeren bij een hier gestationeerde catamaran of ze een
manier wisten om onze (niet-Indonesische) gasflessen te vullen. In het
land waar alles en iedereen rommelt en fraudeert, is het dus niet mogelijk om
de niet door de Indonesische overheid goedgekeurde
gasflessen te laten vullen.... Dat wordt dus een Indonesische fles kopen
met fors statiegeld en hopen dat we die ooit weer ergens kwijt kunnen dan
wel kunnen laten bijvullen. Het is 20.00 uur, het snot loopt nog steeds en de koorts lijkt gelukkig (bijna) weg. Tijd voor mijn medicijn [ra ra wat dat is ....., C]. [JG] |
di 11 nov | Bali
Benoa Harbour |
Gisteren hadden we ons voorgenomen om niks te
doen en lekker te luieren. En dat lukte dus niet zo goed. Voor vandaag
hadden we wel wat op het programma staan, maar daar hadden we geen zin in,
en we hebben dus heerlijk genikst. Goeie methode.
Als ik vanuit de kuip over de rand van mijn boek kijk zie ik de
Indonesische vlag in veelvoud wapperen op alle boten. Toen we onderweg
waren vanuit Darwin, en ik onze Indonesische gastlandvlag aan het maken
was, grapte ik tegen JG dat de Indonesiërs vast uit economisch oogpunt
een rood-witte vlag hebben. Konden ze gewoon het blauw van de Nederlandse
vlag eraf halen, en hoefden ze geen nieuwe vlaggen te maken. Yep. Het is
dus waar!! Ipong bevestigde dit verhaal een paar dagen geleden, en
vertelde dat de Indonesiërs ten tijde van de onafhankelijkheidsstrijd als
teken van verzet het blauw van de Nederlandse vlag afscheurden. Wie weet trouwens welke culturele (of natuurlijke?) schatten van de
wereld de andere 6 wereldwonderen zijn? Wij kwamen niet verder dan de
pyramides, misschien de incabouwwerken, tiki's op Paaseiland???? En was er
in het verleden niet een enorm beeld in Griekenland van een man die met
zijn beide benen de ingang van een haven vormde???? |
wo 12 nov | Bali
Benoa Harbour |
Vandaag waande ik me een beetje terug in
Nederland. We gingen namelijk grote boodschappen doen bij de Makro. Wie
denkt er nou z'n Makropasje te kunnen gebruiken op wereldreis??? Vlak
nadat we uit Scheveningen vertrokken merkte ik dat ik mijn pasjeshouder
met twintigduizend verschillende klantenkaarten vergeten was in te pakken
met onze huisraad. Je hebt toch geen zak aan die pasjes onderweg. Fout!!!
Zelfs onze Nederlandse Makropas werd hier op Bali geaccepteerd (en zo niet
dan betaal je gewoon 50 cent voor een dagpas omdat je je pas 'vergeten
bent'). We kochten van alles en nog wat, waarvan zoals gewoonlijk meer dan
de helft onnodig was. Maar ja. JG heeft een miljoen zakken met borrelnoten
gekocht, voldoende voor de rest van de reis tot aan Nederland. We zitten
natuurlijk in 'katjang-land', het land van de pinda's (letterlijk en
figuurlijk, ha ha), en buiten Nederland kan JG zich alleen in de Nederlands
Antillen en hier in Indonesië tegoed doen aan zijn verslaving. We hebben bericht dat onze vrienden van de Mercator en de Tramontana
inmiddels in Australië zijn aangekomen (toevallig op dezelfde dag in
dezelfde haven, hoewel Mercator van Nieuw-Caledonië kwam, en de
Tramontana van Vanuatu). Ook andere bekenden zoals de Brandamajo en
Tin-Tin zijn in Coffs Harbour. Jori zit inmiddels in Nieuw Zeeland. En wij
voelen ons weer een klein beetje remy....... |
do 13 nov | Bali
Benoa Harbour |
JG ligt als een bijna dood vogeltje op bed. Hij
voelt zich hondsberoerd. Ik speel voor dokter en verpleegster, zoek op
welke neusdruppels we hebben en of die geschikt zijn, wat de symptomen van
voorhoofdsholteontsteking zijn (JG heeft koorts), en welke antibiotica
geschikt zijn voor dit euvel. Nu hebben wij werkelijk MASSA'S medicijnen
aan boord (met dank aan mijn bezorgde paps die in de farmaceutische
industrie werkt). Elke keer als we inklaren vult JG netjes op de
formulieren in dat we geen bijzondere dingen aan boord hebben. En even
zoveel keren houd ik mijn hart vast en hoop dat ze niet een kijkje nemen
in de kast in de voorpiek, of onder de vloerluiken, of in de natte cel, of
in de koelkast, en zich beginnen af te vragen waarom een koppel op een
tweejarige wereldreis in hemelsnaam 5 grote plastic bakken, 4 kleine
plastic doosjes, 2 grote kartonnen dozen, een klein doosje (in de
koelkast) en een plankje vol met medicijnen nodig heeft. Wij vragen ons
dat zelf ook wel eens af....... (gelukkig maar). Tot nu toe heeft nog geen enkele douane- of quarantaine-official interesse getoond in onze medische voorraden, en waar we het wel verwachtten (Australië) hebben we netjes de hele lijst met medicijnen aangegeven, inclusief morfine en andere opiaten, die prompt verzegeld werden. Vergezeld van een zelf gefabriekte chique verklaring, met een ondertekening in een vanzelfsprekend onmogelijk doktershandschrift, waarin staat dat wij een uitgebreide medische cursus hebben gedaan (van 1 dag) en uitstekend in staat zijn om gepast gebruik te maken van deze medicijnen. Dat deed ik dus, en ging op zoek naar die paar spelden in die enorme medicijnenhooiberg. We waren van plan om morgen te vertrekken (wij trekken ons geen bal aan van het bijgeloof van veel cruisers dat op vrijdag vertrekken ongeluk brengt), maar stellen ons vertrek maar weer eens een dagje uit ........ of misschien wel meer. Ronald komt nog even bomen op onze boot en rekent even voor: 2 jaar
geleden op 11 september de ramp in New York, 1 jaar geleden op 12 oktober
de bom in Kuta, en vandaag is het 13 november..... 11-9, 12-10,
13-11.....Onzin natuurlijk, maar ja, er zijn van die gekken op de
wereld.... |
vr 14 nov | Bali
Benoa Harbour |
Daar zitten we dan. Jut en Jul. Nu beiden aan
het griepen. Ik dacht dat ik de dans zou ontspringen, maar helaas. Nu JG
aan de beterende hand is, begin ik. We blijven dus nog maar wat langer in
Bali. Niet dat we dat zo erg vinden hoor, er zijn ergere plekken....... JG
vroeg gisteren grappend: "Zou er hier niet een KPMG vestiging
zijn?" Dit moet echter een rampenland zijn voor accountants, met
zoveel corruptie. Ik herinner me het bedrag niet precies, maar eergisteren
las ik hier in de krant dat de Indonesische staat voor (ik dacht) US $ 30
miljard wordt gedupeerd door de corruptie. We vragen ons overigens af hoe
ze dat bedrag schatten en waarop het is gebaseerd, waarschijnlijk is het
nog veel hoger. [Chantal] |
za 15 nov | Bali
Benoa Harbour |
Het is lang geleden dat ik me zo beroerd
voelde. Terwijl mijn koorts rap richting de 40 graden ging waren de rollen
omgedraaid, en speelde JG voor dokter en verpleger. Omdat griep in de
tropen malaria is tot het tegendeel is bewezen (dat staat overal), heeft
JG toch maar even de dokter gebeld. Plus verse vruchtensapjes voor me
gehaald bij de bar. Dat was dan ook het enige dat er vandaag in ging. [Chantal] And
now for something completely different...... |
zo 16 nov | Bali
Benoa Harbour |
Terwijl ik nog steeds met flinke koorts voor
pampus lig / zit, en JG ook nog een klein beetje aan het kwakkelen is,
wordt onze boot vertroeteld. Ja inderdaad. Dat doen we deze keer niet
zelf, maar er is buiten een klein caramelkleurig mannetje hard aan het
poetsen en schoonmaken. Herry heet ie, een van de freelance werkers hier
in de haven. Gisteren heeft hij al ons RVS ontdaan van roest (we weten
intussen erg goed dat RVS toch roest) en weer helemaal glimmend gemaakt,
en sinds vandaag blinken onze stagen (voor zover hij er bij kan, en dat is
niet erg hoog....) de kajuitopbouw, de spiegel (voor leken: de achterkant
van de boot) en nog wat dingen. Dat kost 100.000 Indo-flappen per dag,
zo'n 10 euro, en dat is waarschijnlijk nog duur betaald. "Hmn",
zei JG, "dat zijn toch minstens twee maaltijden buiten de deur per
dag!" "Ja, inderdaad, precies de maaltijden die we nu uitsparen
door ziek te zijn", was mijn reactie. Eigenlijk kost het dus niks. [Chantal] |
ma 17 nov | Bali
Benoa Harbour |
Terwijl ik gisteren na het doen van de afwas
nog bijna volledig gestrekt ging, gaat het vandaag een stuk beter. Ook
voor JG gaat de lijn verder omhoog. De hele week loop ik al mijn
opmerkingen en vragen drie keer te herhalen, omdat zijn oren dicht zaten,
maar sinds vandaag hoort ie weer wat beter. Het schijnt dat op het moment de griep hier heerst, zoals elk jaar aan het begin van het regenseizoen. Het lijkt er inderdaad op dat het regenseizoen is begonnen. Gisteren en eergisteren was het de hele dag bewolkt, en de laatste 3 dagen (en vooral nachten) regent het regelmatig. Onze zonnetent (als we ergens langer zijn nemen we de moeite om onze grote zonnetent te installeren, in plaats van de kleinere bimini te gebruiken) vindt dat niet leuk. Door de manier waarop hij in elkaar zit blijft er water in staan. Door het gewicht van dat water is de stof opgerekt, en daardoor kan er weer meer water in blijven staan. Zo nu en dan valt er, natuurlijk zonder waarschuwing, een enorme plens water van de zijkant van de zonnetent, en klettert het regenwater niet net náást het gangboord, maar ín het gangboord. Het spettert dan alle kanten op, het liefst jouw kant, of over de handdoeken op de reling, of door het raampje naar binnen. Natuurlijk proberen we dit te voorkomen door de zonnetent regelmatig van onderen een paar rechtse directen te geven. We worden dan elke keer meewarig aangekeken door onze Spaanse buren, die verwoedde pogingen doen om regenwater op te vangen met hun zonnetent met ingebouwde 'dak'goot. Het water uit de kraan, dat je hier kunt tanken, is in Indonesië namelijk niet drinkbaar. Maar bij de marina kun je voor een euro per stuk van die grote kantoorwatertanks van een liter of 20 kopen, en bovendien hebben wij natuurlijk onze watermaker. Die gebruiken we hier in de haven overigens niet in verband met olie (en een boel andere viezigheid) in het water. Maar gezien de grote kans op afwezigheid van wind tussen hier en Singapore zullen we wel veel moeten motoren, en dus is er stroom zat voor de watermaker. Als onze buren me zo zouden horen praten zouden ze waarschijnlijk weer huiveren, want dat zijn echte puristen. Ze gebruiken 300 liter diesel per jaar (!), hebben dus wel een motor maar gebruiken die nauwelijks. Die motor lekt overigens olie, dus daar moet wel weer wat aan gebeuren, zei de buurman. De vorige keer dat daarnaar gekeken is, is dat niet goed gebeurd. En dat was in Panama, 2 jaar geleden..... Need I say more.......? [Chantal] |
di 18 nov | Bali
Benoa Harbour |
Gisteren aan het einde van de middag probeerden
we te besluiten wanneer we zouden vertrekken. Omdat we ons allebei best
goed voelden was de discussie of we woensdag of donderdag zouden
vertrekken. Het wordt hoog tijd om richting Singapore te gaan, want we
zijn hier al bijna 3 (!) weken. Met elke dag wordt de maan kleiner (voor
zover die al te zien is) tot het nieuwe maan is op de 24e. En dat is
minder geslaagd, gezien het vooruitzicht van honderden kleine
vissersbootjes (bij voorkeur van hout, dus nauwelijks of niet zichtbaar op
de radar), en andere boten, die, áls ze al verlichting voeren dan toch
zeker niet de juiste. Goed uitzicht houden dus, geen 10-minuten tukjes 's
nachts, buiten zitten, 360 graden scannend, en af en toe ook nog de radar.
Daar moet je dus fit voor zijn. Want ook al willen we zoveel mogelijk
overdag varen, er zijn niet genoeg eilandjes om daghoppend in Singapore te
komen. Het wordt dus geen woensdag, en misschien ook geen donderdag. Gisteravond bleek mijn koorts onverwacht toch weer flink te zijn opgelopen, en vandaag hebben we allebei een terugslag. Wat een ironie hè. Zitten we vanaf Vanuatu (of misschien al wel eerder) te snakken naar een paar dagen achter elkaar relaxen en niets doen, lekker op de boot hangen. En we krijgen het nog ook! [Chantal] |
wo 19 nov | Bali
Benoa Harbour |
Jakarta Post 15/11: "Gunda Niemann
makes come-back". Het moet niet gekker worden. Zij was er ook al toen de Blauwe Engel alleen op zondag piekbier had en de Zangeres zonder Naam nog over Mexico zong. Veel nieuws krijgen we niet en ik heb ook niet het gevoel dat we veel missen. Maar als ik dit soort dingen lees??? Wat heeft er gestaan in al die kranten die we niet gelezen hebben? Meer come-backs? Thatcher? McEnroe? Peper? Of misschien zelfs Jeen Nauta? Soms is het bijna beangstigend om buiten het wereldnieuws te staan..... Let wel, 'bijna'. De koorts lijkt bij ons beiden weg, maar echt jofel voelen we ons nog
niet. Het is een erg geniepige griep die nog flink lang na werkt. |
do 20 nov | Bali
Benoa Harbour |
Dit is de tweede keer dat ik dacht dat het nou
echt beter ging en het einde van de griep in zicht is. En prompt heb ik de
volgende dag een dip. Een beetje meer dan hangen op de bank zit er vandaag
niet in. JG is ondertussen weer bezig met allerlei dingetjes. Eigenlijk is
de boot inmiddels echt pico bello in orde. De speling is uit het stuurwiel
(JG noemt het gisteren alsof dat een klein klusje was, maar dat was het
dus niet), het RVS glimt, blokken zijn gesmeerd, de bovenkant staat in de
was, etc. En niet te vergeten, de autopilot doet het waarschijnlijk weer!!
JG heeft er nog een paar mailtjes en uurtjes aan gewijd, een draadje
vastgemaakt en wat speling weggehaald door een nieuw aluminium blokje met
een pin te laten draaien door een bankwerker. In de box stuurt ie ons de
goeie kant op (nee dit is geen geintje!!!). Nu nog afwachten hoe dat op
open water is, maar we hebben goede hoop. [Chantal] |
vrij 21 nov | Bali
Benoa Harbour |
OK. De hoogste tijd. Morgen gaan we toch
eindelijk maar eens weg. We mikken op de Gili's, een paar eilandjes aan de
bovenkant van Lombok. Palmen, koraalrif en strand. Daar gaan we een mooie
ankerplaats opzoeken, eens kijken of we de dinghy nog kunnen opblazen en
eindelijk, eindelijk weer eens zwemmen!!! Daarna zien we wel verder; rechtstreeks naar Singapore of nog stoppen her en der. Over de Indonesische eilanden horen we nogal verschillende verhalen en ook het stuk Maleisië tussen Singapore en Phuket schijnt erg mooi te zijn. Keuze zat dus!!! Vandaag dus alle laatste dingen doen; boodschappen, boeken ruilen, wassen, zeewaardig maken, afscheid nemen, etc. etc. Wanneer we de mail en website weer kunnen doen weten we niet, ook dat
hangt af van waar we heen gaan en wat de faciliteiten daar zijn.... |
za 22 nov | Bali - Lembongan | Vandaag hebben we een wereldtrip gemaakt van
wel dik 14 mijl!!! Gisteravond besloten we namelijk om onszelf niet gek te
maken. We zijn dus vandaag niet om half 6 op te staan om om 6 uur te
vertrekken, zodat we de Gili eilanden bij Lombok net bij daglicht zouden
kunnen redden. In plaats daarvan zijn we wat later opgestaan, nog even
heen en weer geweest naar de winkel om wat te kopen (onverrichter zake
weer teruggekeerd), SSB frequentie afgesproken met de Noren (die ons zo
snel mogelijk, namelijk als de monteur klaar is ...., achternakomen om
verder samen op te varen, afscheid genomen van Ronald en om half 12
vertrokken richting een van de 3 eilanden voor de deur van Bali. Waar we
niet eens de moeite namen om de bijboot op te blazen en het eiland te
verkennen. We zijn toch nog doodmoe. Verbrand ook overigens. Lang geleden dat we op een ankerplaats lagen. Vanuatu was de laatste plek. O ja, de autopilot heeft weer kuren. Na de 180 bucks in Australië,
weet-ik-hoeveel mailtjes naar allerlei Raymarinebedrijven en eindeloze
pogingen van JG zijn we dus nog geen steek verder. Wordt vervolgd...... |
zo 23 nov | Lembongan - Lombok | Het is wat met die Gili's. We zien ze liggen op
een paar mijl afstand, maar we liggen er niet voor anker. Waar we wel voor
anker liggen is in een hoekje bij de NW kant van Lombok. Misschien morgen
naar de Gili's? We zijn het nou al zo lang van plan geweest, en elke keer
komt er wat tussen. Deze keer was het slecht weer.
Het begon zo mooi met een mooie blauwe lucht. Maar het was dan ook 6 uur 's ochtends. We konden Gunung Agung, de hoogste vulkaan van Bali, in zijn volle glorie aanschouwen. Maar na een uur was de helft al in een wolkendek verdwenen, en werd het erg heiig. OK, nog niets aan de hand. Pas nadat we al een paar uur op weg waren (in casu aan het motoren, want er stond geen wind), zagen we een donkergrijs, bijna antracietkleurig wolkendek precies op de plek waar wij naartoe gingen. Met veel onweersflitsen en het bijbehorende gerommel en gedonder. We hebben dus maar eieren voor ons geld gekozen, en hebben niet geprobeerd om met dit slechte zicht de riffen rond de Gili eilanden 'op de tast' te vinden, of liever gezegd níet te vinden. In plaats daarvan hebben we in de stromende regen, met zeiljassen aan, een plekje gevonden aan de andere kant van 'de straat', vlak bij parelfarms, onder het toeziend oog van vissers die doodstil tot aan hun borst in het water stonden te hengelen en een enthousiast gebarende jongeman op het strand. De laatste kwam na een uurtje langs met een van de vele druk beschilderde outriggers (compleet met mastje, gaffel, zeiltje, vlaggen en nog wat toeters en bellen). Mohammed, we hadden al van hem gehoord. Hij draaide in de kuip zijn riedel af over wat er allemaal te zien is in Lombok, en wat er allemaal is inbegrepen bij zijn tours. En tot slot kwam hij met een documentenmap/-doos op de proppen. Geen tourinformatie, maar parelkettingen van allerlei allooi. Ik vind het maar niks, zo veel parels bij elkaar. Het wordt er zo nep van. Morgen komt Mohammed langs met losse parels. By the way, wel eens door Eddies achterna gezeten? Wij wel. In de straat tussen Bali en Lombok zijn erg veel stromingen (die soms tot 8 knopen sterk kunnen zijn!!) en strominkjes. Tegen elkaar en de golven in worden dat eddies. Echt een hele vreemde gewaarwording, je ziet gewoon brekers midden op het open water. Gedurende een uur of 2 achtervolgde een complete lijn eddies ons, schuin van achteren. We zagen met lede ogen de witte schuimende rand met overslaande golven steeds dichterbij komen, probeerden er nog voor weg te lopen, maar er was geen ontsnappen aan. Toen ze ons dreigden in te halen hebben we het stuurwiel omgegooid, en zijn er gewoon bijna recht tegenin gaan sturen. Gedurende een halve minuut bokte de Pinical over de eddies, doorploegde vervolgens een heel veld met drukke woelwatergolfjes, en voer daarna totaal blak water in. Echt HEEL vreemd. We hebben zitten denken wanneer de laatste keer was dat wij ons aan ons
anker lagen. Dat is echt al een enorme tijd geleden!!!! Op 7 september
haalden we ons anker in, en dat was op Fiji!!!! Sinds die tijd hebben we
ofwel op zee gezeten, ofwel in een haven (Darwin en Bali), of aan een
mooringboei (Vanuatu en Lembongan). Lekker gevoel wel, aan onze eigen
dikke Bruce.... |
ma 24 nov | Lombok
Bangsal |
Ik vind dit echt een vreselijk klimaat. Volgens JG komt het doordat ik nog steeds niet lekker
ben, maar dat is het volgens mij niet. Die vochtige benauwdheid in dit moessonseizoen,
meestal zonder enige wind,
is gewoon niet aan mij besteed. Ik ben niet vooruit te branden, en kan nu
al reikhalzend uitkijken naar het klimaat in de Middellandse Zee. Heerlijk lijkt
het me, om weer eens een keer 's avonds een trui aan te moeten doen. Of
een lange broek. En
niet continu rond te lopen (of niks te doen) terwijl het transpiratievocht zich een weg
baant door al je poriën. Of dat je, nadat je gedoucht hebt en de douche
drooggemaakt, weer opnieuw kunt gaan douchen. Het feit dat ik me, met name
in de niet-toeristengebieden, niet kan
hullen in kleine lapjes stof werkt ook niet mee. We zitten in Moslimland
nummer 2 van de wereld, en mijn allerlangste korte broek doet eigenlijk al
wenkbrauwen fronsen. Lange rokken zijn beter, soms zelfs een noodzaak (in
Hindoestaanse
tempels bijvoorbeeld), maar niet voor mijn welzijn. Truitjes en
hempjes zijn ook taboe. Ik loop tegenwoordig rond in verhullende wijde T-shirts
en polo's, die ik speciaal voor dit doel heb gekocht. Ik vind het maar
niks. JG vindt het fantastisch. Geen idee waarom.
De belastingdienst heeft me vandaag aan het werk gezet. Een SMS-je van mijn vader triggerde ons om de mail op te halen, en daar kwam het blijde bericht: een mail van mijn zus met de boodschap dat de belastingdienst heeft vragen gesteld over onze aangifte. Niet echt iets om ons zorgen over te maken, maar we willen die lui wel te vriend houden, en dus moeten we met iets op de proppen komen. Alle informatie ligt thuis. Handig. Zo goed en zo kwaad als het ging heb ik zoveel mogelijk informatie bij elkaar gesprokkeld door in mijn geheugen te graven, de mail na te kijken en aangiftebestanden te bekijken. Daar was ik de hele dag zoet mee. Niet dat ik daardoor van andere activiteiten werd afgehouden hoor, want - ik wil niet in herhalingen vallen - ik ben nog steeds aan het kwakkelen. Tot veel meer dan een beetje hangen op de boot was ik toch niet in staat, dus kon ik me maar beter gelijk van deze taak kwijten. Natuurlijk heb ik niet alle informatie hier, maar gelukkig hebben we ook nog onze grote rechterhand aan het thuisfront, Martijn. Mohammed kwam niet opdagen met de parels, maar schreeuwde uiteindelijk
wel aan het einde van de dag vanaf het strand dat we naar hem toe moesten
komen. Toch maar niet. |
di 25 nov | Lombok -
Gili Air |
De
Ramadan is afgelopen, en dus is het tijd voor Idul Fitri. Onze gids op
Java zei over het dagelijkse vasten tijdens de ramadan: "But after
sunset we take revenge......!!!!!!" Met Idul Fitri, om het einde van
de ramadan te vieren, nemen ze helemáál dubbel en dwars wraak. Bijna alle
Indonesiërs zijn vrij (ook vanwege overheidswege, die de mensen verplicht
om hun jaarlijkse verlof op te nemen na de verplichte vrije dagen van Idul
Fitri), en eten zich te barsten aan alle maaltijden die van tevoren zijn
klaargemaakt. Bij voorkeur viert iedereen Idul Fitri met zijn familie. We
hebben gelezen dat vlak voor het einde van de ramadan de prijzen van het
openbaar vervoer verdrievoudigen. Om Idul Fitri te vieren met familie in
Jakarta, een stad met meer dan 9 miljoen inwoners, schijnt helemáál een
opgave te zijn. In elk geval zagen we vanochtend een heleboel lokale bootjes, die normaliter als toeristenferrybootjes tussen de Gili eilanden en Lombok pendelen, volgeladen met Indonesiërs. Toen we op de kant waren, en met het hele dorp keken naar de binnenkomst van het grote commerciële ferryschip dat van Bali komt, zagen we dat ook dat schip vandaag helemaal afgeladen vol was, al zagen we er wel veel Japanners van afkomen. Toen we nog in Bali lagen was er elke dag maar een handjevol passagiers op dit schip. Lombok doet ons een beetje aan Frans Polynesië denken. We vinden het heel anders dan Bali, al hebben we natuurlijk maar een piepklein stukje gezien van Lombok. Hier geen rijstvelden en hindu-offertjes, maar palmbomen, bananenbomen en moslims. Kort gezegd. Mohammed had ons al snel gespot aan de kant. Het gaat waarschijnlijk
als een lopend vuurtje door het dorp, als de enige yachties in de baai
zich in het dorp vertonen. Net als op Bali, waar in het binnenland alle
hoofden omdraaien als er een stel blanken voorbij komt, zijn de Indonesiërs
hier razend nieuwsgierig. "Hullo meester!" en "Where are
you going?" We kunnen het
aantal keren dat ze vroegen waar we heen gingen niet op onze handen
tellen. O ja, Mohammed, die rondloopt in merkkleding en bang is dat zijn zorgvuldig gecoiffeerde coupe met gel nat wordt van de regen en op een hagelnieuwe glimmende Yamaha motor rond rijdt en naar de universiteit van Bali wil, vertelde dat hij een Foster Parent heeft. Een Engelsman die in Darwin woont. 's Middags vertrokken we dan toch EINDELIJK naar de Gili eilanden. Na
een wereldtrip (die maken we veel de laatste tijd) van 2,5 mijl zochten we
de doorgang van het rif ten zuiden van Gili Aer, en plonsden ons anker in
het water. Rust...... |
wo 26 nov | Gili Air | Schrik. Stress. We werden wakker van 15 knopen
wind vanochtend. Dat zijn we al lange tijd niet meer gewend. Het is
heerlijk fris en verkoelend. Niet alleen wij schrokken ervan; het anker
schrok er zelfs zodanig van dat het spontaan begon te krabben. Dat bleef
het doen en toen we al te dicht bij het koraal voor het strand kwamen
hebben we dus maar de motor gestart. Na 3 ankerpogingen hield het anker
nog niet. Toen begon de Indonesische schipper van het enige andere jacht,
een charterende Duitser, te roepen. Hij verwees ons naar een mooring vlak
bij het strand. Diep genoeg volgens hem, en dat klopte gelukkig ook.
Later op de dag kwam er onmiddellijk iemand vrolijk roepend aanlopen
toen we onze dinghy op het strand trokken. Het bleek Herr(y) te zijn; onze
poetser uit Bali. Hartstikke leuk, maar ik baalde later wel van mezelf
omdat ik (op dat moment) onbewust erg afstandelijk was. Het feit dat
vrijwel iedereen die je aanspreekt iets van je wil, en daar ook makkelijk
alles voor bij elkaar liegt, maakt dat je afstompt en wantrouwig wordt.
Ook naar diegenen die gewoon aardig en/of nieuwsgierig zijn. En dat zijn
er natuurlijk ook veel.... Ik hoop dat we Herr(y) nog tegen komen. |
do 27 nov | Gili Air - Java Sea | Gisteravond dachten we gezellig op het eiland
een hapje te gaan eten. Maar toen we voet aan wal zetten, bleek het
eilandje, waarop we overdag toch wel wat toeristen hadden gezien, helemaal
leeg. In geen enkel restaurantje was een toerist te bekennen, laat staan
locals. Ja, de enige locals die we bij restaurantjes zagen waren ofwel
mensen die er werkten (of liever gezegd uit hun neus zaten te eten), of
een slapende of suffende local die zich had geïnstalleerd op, tegen en
tussen de kussens die in elk hutje liggen. Dat is trouwens iets, dat we
nog niet eerder hebben gezien, die hutjes. Overal, bij elk restaurantje of
andere gelegenheid staan open bamboe hutjes. Tussen 4 bamboepalen is een
verhoogd plateautje (waarschijnlijk om geen last te hebben van mieren,
krabbetjes en andere beesten; het helt echter niet zo veel) met een dakje
erboven. Op het plateautje liggen een aantal kussens (als ik bedenk hoe
vies die kussens wel niet moeten zijn met al die mensen die er tegenaan
gaan zitten met hun blote zweterige bast krijg ik al rillingen) en staat
een bamboe tafeltje van 20 cm hoog. Uiteindelijk belandden wij bij een van de restaurantjes ook in zo'n hutje, en bestelden beiden een pizza. Die moesten achtereenvolgend worden gebakken in de oven, kennelijk was het een één-pizza-oven. Af en toe wapperden we de rode mieren weg met de menukaart, sloegen muggen van onze huid, en probeerden een hardnekkige poes weg te jagen. Die kennelijk van de kok was, want die kwam hem tot twee keer toe van onder ons tafeltje vandaan halen. Het heeft wel wat, die kneuterigheid. Het is wel charmant, evenals de paard-en-wagenritjes (er zijn geen auto's op Gili Air), die de eigenaars proberen aan je te verkopen. Zo groot is het eilandje echter niet. Wij doen alles met de benenwagen. Toen we een paar dagen geleden 's avonds buiten zaten in de baai bij
Lombok, zagen we allemaal felle lichten op zee. Eerst dachten we dat dat
lampen bij Gili Air waren, maar dat kon niet, want dan zou het eiland een
stuk zijn opgeschoven. We trokken de conclusie dat het vissersbootjes
moesten zijn. Het leek net een ketting met fonkelende lampen. We hadden besloten om toch maar vandaag te vertrekken, ondanks die
!@#$%!-griep die maar niet op wil houden bij mij. Er stond een frisse
bries op de ankerplaats. Dat is een zeilersterm, die echter niet betekent
dat de bries fris is. Het is nog steeds bijzonder warm en benauwd. Maar we
waren wel blij met een windje. We wilden nog even een weerbestandje
ophalen bij een van de internetgelegenheden die hier op het eilandje zijn,
maar vonden pas een open gelegenheid na een zoektocht van een dik half
uur. In dit seizoen moeten de eilandbewoners het hebben van de
dagjestoeristen, en wij waren die voor: alles was nog dicht. Na ons terug
te hebben gespoed naar de boot in de hoop nog net de Avanti op de SSB te
pakken te krijgen (de Noorse boot, met Ola en Singgi, is gisteren
verrokken uit Bali, en we zouden mooi met ze op kunnen varen), maar we
waren net te laat. Morgen weer een kans. |
vr 28 nov | Java Sea | Iedere dag trekt de lucht in de loop van de
middag, of soms zelfs al 's ochtends, helemaal dicht. Dreigen de grijze
wolken eerst nog vanuit de verte, later ontspringen ook wij de dans niet,
en begint het te regenen, en vaak ook te onweren. Het weerlicht echt aan
een stuk door, anders dan in Nederland waarbij je het met een aantal
lichtflitsen wel hebt gehad. De regen die we tot nu toe hebben gehad, voor
anker liggend bij Lembongan, Lombok en Gili Air, was geen zware regen.
Gewoon een paar buitjes. Ook de afgelopen nacht hebben we van tijd tot
tijd buitjes gehad. Maar onweren deed het!!!!! Het leek wel of er een
kapotte tl-lamp aan de hemel hing! Overal om ons heen, en gelukkig niet al
te dicht bij, weerlichtte het aan een stuk door. We hebben gelezen dat het
in Singapore het vaakst onweert, en vragen ons af hoe het daar dan wel
niet moet zijn. Meer dan dit kan bijna niet. Onze oven doet nog steeds
trouw dienst als kooi van Faraday. Elke keer wanneer het dichtbij onweert,
leggen we de reserve GPS, handmarifoon en Iridium in de oven. En we
proberen onze laptop veilig te stellen door de SSB antennekabel en de GPS
antennekabel eruit te halen. Soms hangen we startkabels vanaf de stagen in
het water, maar waarschijnlijk is dat van weinig nut als de bliksem echt
in je boot slaat. We zorgen dat we binnen zijn, en niet buiten, en al
helemaal geen contact maken met het aluminium of het RVS van de boot.
We hebben bijna de hele nacht gemotord. Alleen tijdens mijn wacht kon
ik de motor een uur of anderhalf uitzetten. Onze motorruimte is slecht geïsoleerd,
en het hoofdeinde van ons bed is ongeveer een kleine meter verwijderd van
de motorruimte. Het is vreemd, maar ondanks het feit dat het lijkt alsof
er iemand met een drilboor vlak bij je hoofd aan het werk is, slaap ik
vaak beter wanneer de motor aan is, dan wanneer we aan het zeilen zijn. Ik
kan geen andere reden bedenken voor dit vreemde fenomeen dan dat kennelijk
alle randgeluiden niet meer hoorbaar zijn. Als we zeilen slaap je toch
lichter, je wordt wakker van een klapperend zeil, een blok dat
geluid maakt, het kabaal van een lier waaraan wordt gedraaid (ook vlak
boven je hoofd als je in bed ligt), een schoot die om de lier kraakt door
een windvlaag, een vreemde beweging van het schip. Eigenlijk alles dat
afwijkt. |
za 29 nov | Java Sea | Ruige nachtwacht gehad vannacht. Tijdens mijn
wacht begon het door een bui ineens meer dan 20 knopen te waaien, met
uitschieters boven de 30. Toch maar JG wakker gemaakt om te reven. 's
Ochtends keek ik verbaasd op de windmeter omdat ik daar een maximum van
39,2 knopen op zag staan. Dat is eind windkracht 8, begin 9. Zo erg leek
het ook weer niet, maar ja, het was natuurlijk maar een vlaag.
Eergisteren hebben we bijna alle groente overboord moeten gooien. Het begon al te rotten. Tja, wat wil je met dit klimaat? En dus hadden we 1.000 mijl voor de boeg met bijna geen verse groente in huis. Maar daar word je creatief van, en het is nog wonderbaarlijk wat voor heerlijkheden ik allemaal kan verzinnen met wat we nog wel hebben. Op de receptenpagina staat een tweetal nieuwe recepten in de categorie "simpel". Zo nu en dan zien we wat kleine vissersbootjes in de verte, zowel overdag als 's nachts. Het zijn houten bootjes, en die zijn op de radar niet of nauwelijks zichtbaar. Pas binnen een straal van driekwart mijl kun je ze zien, maar dan moet je het eigenlijk wel weten. 's Nachts zien we ze dus alleen buiten, een lichtje in de verte. Als ze geen licht hebben, zien we ze dus ook niet. Maar met het sterke Pinicalsysteem van onze boot (zie button Het Schip) zijn we niet bang om zo'n bootje te raken, ze zullen hooguit een beetje schade veroorzaken. Een andere zaak zijn de piratenverhalen die je overal hoort. Iedere
cruiser heeft er zijn mond van vol. Als je echter de piratenberichten
leest van het ICC, de instantie die dit soort dingen bij houdt en waarover
ze rapporteert, is de conclusie dat de piraterij eigenlijk alleen op de
grote schepen van toepassing is. Het gaat ze meestal om de vracht, en soms
ook de brandstof. We hebben verhalen gehoord
over hele schepen die verdwijnen.
De vracht krijgt een totaal andere bestemming, en het schip schijnt vaak
naar China te gaan, waar ze wordt overgespoten en een ander uiterlijk
krijgt. Enniewee, we hebben het dus over piraterij. Ondanks dat wij een en ander proberen te relativeren, kregen we het vanmiddag toch wel even erg benauwd. We hadden al een tijdje een paar vissersbootjes in de verte gezien. En zij ons kennelijk ook, want ze kwamen steeds dichterbij. Niet 1 bootje, maar 3 bootjes, waarvan er 2 wel heel erg dichtbij kwamen. In totaal 3 mensen erop. We hebben de motor toch maar gestart, de computer verborgen, de handheld apparaten inclusief Iridium in de oven gelegd, en waren alert op hun acties. Op een gegeven moment begon een van de vissers te roepen, en met een jerrycan te zwaaien. Diesel of benzine wilden ze dus hebben. Wij voeren stug door, en reageerden niet. Ze voeren naar elkaar toe, en we hielden in de gaten of ze met elkaar spraken. Dat leek niet zo te zijn. En ze kwamen ook niet terug. Toch besloten we de komende 2 uur, inmiddels begon het donker te worden, maar zonder licht te varen. Nog een voorbeeld. Vanochtend probeerden we zoals gewoonlijk de Avanti
te bereiken via de SSB. Dat lukte niet, maar wel een ander jacht dat
vanuit Bali was vertrokken richting Singapore. Na even met hen te hebben
gekeuveld, probeerden we nog een keer de Avanti op te roepen. Helaas geen
reactie van de Avanti, maar we kregen wel antwoord van een ander, een Indonesiër
die beweerde in Oost Kalimantan te zitten, en werkzaam in de bosbouw (of
liever gezegd bosROOFbouw) te zijn. Hij vroeg onze positie, en we hebben
voorzichtigheidshalve toch maar een foutieve positie opgegeven.
Waarschijnlijk is het gewoon een zendamateur, en is er niets aan de hand,
maar je wordt toch wantrouwig van al die verhalen. |
zo 30 nov | Java Sea | Gisteren noemde ik de bosbouw in Indonesië
bosROOFbouw. De problemen op Sumatra die de laatste tijd in het nieuws zijn geweest, zijn voor een groot deel te wijten aan de houtkap. Flinke stormen en regen zijn op zich nog tot daar aan toe, maar vanwege de houtkap wordt de grond niet meer vastgehouden door de wortels, en ontstaan er gigantische modderstromen. De houtkap doet zich niet alleen in Indonesië voor, maar ook in andere landen in Azië, zoals Maleisië. Een van de oudste en meest bijzondere regenwouden ter wereld, in Borneo (deels Indonesië, deels Maleis) wordt steeds verder gekapt, en om het te vinden moet je steeds verder het binnenland in. Op het schiereiland Maleisië is 70% van het regenwoud gekapt. Wij westerlingen veroordelen dit natuurlijk vanuit de grond van ons hart. Maar ondertussen willen we wel allemaal een teakhouten tuinset. Hoezo hypocriet? Maar hoe gaat het met ons? We konden vandaag zeilen!!! Al sinds
gisteravond, en het ging wel niet zo hard, maar we waren allang blij met
deze wind. Halverwege de middag nam de wind ineens af, en kwamen we in een
werkelijk enorme bui terecht met een doorsnede van minstens 10 mijl. Het
water kwam letterlijk met bakken uit de hemel. Totaal andere koek dan de
regenbuien die we tot nu toe onderweg hebben gehad. Die waren slechts
kinderspel. Dit móet gewoon de bekende moessonregen zijn. Door de grote
felle regendruppels werd het water bijna platgeslagen. Dat was overigens
prettig, want vlak voor de bui was het water ineens erg knobbelig en zeer
oncomfortabel geworden. Dat is vast een gevolg van het feit dat de Java
Zee zo ondiep is, minder dan 100 meter, vaak zelfs minder dan 50
meter. |
Naar december |