December 2003 Overtocht naar Singapore - Maleisië
Datum | Locatie | Logboek |
ma 1 dec | Java Sea | Gisteren zei JG: "Elk uur komen we 10
kilometer dichter bij huis." "Ja, toch wel een lekker gevoel
hè." Vandaag kunnen we dat eerste niet zeggen. In de loop van de dag begonnen we steeds meer stroom tegen te krijgen, dus 5 mijl per uur was er niet meer bij. Zeker niet onder zeil. Op een gegeven moment hadden we 2 knopen stroom tegen, maar erg weinig snelheid. We gingen een tijdje 2 knopen door het water, en dus 0 knopen over de grond. "Nog even en we gaan achteruit", zei JG. En we wachtten op het moment dat dat zou gebeuren, voordat we de motor maar weer aan zouden zetten. Nog later hadden we zelfs 3 knopen stroom tegen. We lieten de motor meer toeren maken dan normaal, en hoewel hij werkte als een paard, kreeg hij toch niet meer snelheid uit Pinical geperst dan een schamele 3 knopen. We baalden, en dachten aan onze slinkende voorraad diesel. Iedere nacht wordt het een stukje lichter. We vertrokken uit Lombok met
nieuwe maan, en het was 's nachts dus, afgezien van de onweersflitsen,
donker. Maar nu, een aantal dagen later is er alweer een redelijk streepje
maan te zien gedurende de eerste helft van de nacht. |
di 2 dec | Java Sea | Ik schrok me vannacht echt een ongeluk. Toen ik
tijdens mijn wacht, gewapend met hoofdlamp, naar buiten ging om een kijkje
in het rond te nemen (zonder hoofdlamp, anders zie je geen donder)
fladderde ineens iets recht in mijn gezicht. Drie libellen, van het
formaat l x b x h: 6 x 6 x 1, kwamen kennelijk op het licht af, en
belandden gedrieën hevig fladderend tegen mijn gezicht. Ik blies ze, zelf
nu ook heftig wapperend, van me af, en deed de hoofdlamp uit. Rust...... "Shit. nu gaan ze vast naar binnen, want daar is licht aan", dacht ik. En inderdaad fladderde even later, tussen mijn neus en de laptop, weer zo'n minihelikopter. Ik probeerde hem naar buiten te lokken door met hoofdlamp weer naar buiten te gaan, en prompt kreeg ik zijn maten weer op mijn dak. Vervolgens stond ik in het gangboord (ik wilde ze uit de kuip, van onder de bimini vandaan, hebben) te wapperen met een handdoek die onder de buiskap lag. Toen ik ze had verdreven ging ik weer naar binnen, op zoek naar nummer 3. Die helemaal verstijfd, van angst waarschijnlijk, inmiddels onder de kaartentafel zat, en zijn dood tegemoet zag. Ja, noem me maar een bruut. Vandaag hadden we nog steeds stroming tegen, al was het waarschijnlijk
geen 3 knopen meer. Waarschijnlijk, zeg ik, want we waren aan het kruisen.
Toen onze nachtwachten erop zaten, en JG toch nog een tukje ging doen,
ging ik overstag omdat onze koers steeds meer WZW werd in plaats van W (we
moeten naar het NW). Je rekent met een verschil in koers tussen de
kruisrakken van ca 2 keer 60 graden, omdat we ca 60 graden aan de wind
varen. Maar toen we over de andere boeg voeren bleek het verschil 160
graden te zijn. Voor alle duidelijkheid: als je "kruisrakken"
180 graden van elkaar verschillen, kom je dus geen meter dichter bij je
doel. Met 160 graden dus ook nauwelijks. Ik begon echt aan mijn
zeilcapaciteiten te twijfelen. Maar de stroming was de boosdoener.
Gisteren vond ik het nog wel grappig, om achteruit te varen. Vandaag niet
meer. |
wo 3 dec | Karimata Strait | Gisteren was het precies 1 jaar geleden dat we
aan onze eerste oceaanoversteek begonnen. En vannacht hebben we net zo'n
eersteklas kutnacht gehad als toen. Echt driewerf klote. Sorry voor mijn
taalgebruik, maar dat moet even. Ik heb het al eerder gezegd: pas op wat je wenst, anders krijg je het ook nog. Wind wilden we, en wind hebben gekregen. En regen, regen en nog eens regen. Om half 12 vannacht haalde JG me uit bed om rif 1 te zetten. Om 12 uur volgde rif 2 en een groot stuk genua. We hakten tegen wind tussen de 20 en 30 knopen in, en batsten op de korte golven die zich in deze ondiepe zee vormen. Het was de meest rottige nacht in een hele lange tijd. Hiernaast zie je een radarbeeld waarop de bui duidelijk zichtbaar is. De bui kwam van voren, en je verwacht dus dat je er na maximaal 12 mijl varen weer uit bent. Mispoes! Hij bleef boven ons hangen, ging lekker met ons mee, of breidde zich uit, weet ik veel. Het enige dat ik weet is dat we pas om 7 uur 's ochtends uit de bui waren. Ondertussen hadden we veel heel veel wind, heel veel regen en heel weinig, wat zeg ik, géén slaap. Maar we hebben wel gezeild.... De keus tussen Serutu en Karimata was snel gemaakt. Door de wind werden
we al richting Karimata gestuurd, en bovendien zou de ankerplaats bij
Serutu met deze wind totaal onbeschut zijn. Maar van Karimata
hadden we
geen detailkaart (van Serutu overigens ook niet hoor), en met die pilot
van ons komen we ook geen steek verder. Op de bonnefooi dus maar. Eenmaal geankerd bij het eiland kwam er een vissersbootje op ons af.
"Hello! I speak English!!!!!!" Hello to you too. We zwaaiden
vrolijk terug, en dat werd kennelijk als een uitnodiging gezien, want voor
we het wisten raakte hun boot de onze, sprongen er 7 mannen over op onze
boot, en vulden onze kuip. Ik was als een hazewind in de kajuitopening
gaan zitten (we hadden nog niets weggeborgen, geen laptop, geen satelliettelefoon,
handheld apparaten, fototoestellen, alles lag nog open en bloot, en een
gewaarschuwd mens telt voor twee), maar dat weerhield ze er niet van om
ongegeneerd langs me heen naar binnen te loeren, en idem door het raampje
vanuit de kuip naar de achterkajuit. Ik verdween even naar binnen om ze
blij te maken met een pakje Marlboro (doet wonderen. Neeee, JG is niet
weer begonnen met roken. Hij táált zelfs niet naar een pakje dat al
dagen voor het grijpen ligt), terwijl JG probeerde
hun aandacht vast te houden door met ze te praten. Dat is lastig met
slechts 1 Indo die alleen de basics kent in Engels. De rest keek vrolijk
grijnzend toe en om zich heen, alles aanrakend en vastpakkend, en in
koeterwaals met elkaar over al die dingen pratend. Je hebt het idee dat je
alles in de gaten moet houden, want ze vinden alles interessant. Met
onze 5 jerrycans ging ik met de mannen mee op de houten vissersboot naar
een iets grotere boot naar de kant. Dat bleek de lokale parlevinker te
zijn en het was alsof ik eeuwen in de tijd terug ging. Ik zal proberen het
te beschrijven. Goed, dan nog even over de boot van onze
Indonesisch-Chinese SRV-man te
water. In de opbouw was een uitsparing voor een offertjes en op dakrand
waren standaard lampfittingen geschroefd met rood en groen geverfde
lampen. In de opbouw hingen wat hangmatten en lag een enorme berg
ondefinieerbare zooi. Het 2e ruim was gevuld met ijs waarin de vis werd
opgeslagen die hij inkocht van de lokale vissers. Er hing dus ook een
grote weegschaal onder het afdak aan de voorkant. Waarvan de
schuifgewichten (met heel groot "1 KG" gegraveerd) heel
opzichtig flink afgevijld waren aan de onderkant...... Ook die handel ging
gewoon door terwijl de jerrycans gevuld werden. Het houten dek was dus in
10 minuten spekglad van schubben en ingewanden met een flinke scheut
diesel voor een fijn aroma. Dat maakte kennelijk niet uit; iedereen liep
er vrolijk door heen. Het lijkt wel een feuilleton, het verhaal van vandaag. Ik neem het
stokje weer over. |
do 4 dec | South Chinese Sea | Ik
zit tijdens mijn avondwacht wat met Maxsea te knoeien en zie tot mijn
grote verbazing dat het, in vogelvlucht weliswaar, nog maar 6000 mijl is
naar NL. Pffff, nu komt de realiteit wel ineens dichtbij zeg! :-) Vanochtend om 06.00 uur er uit. Voor sommige mensen niets bijzonders, maar
mijn biologische klok blijft zich er erg hardnekkig tegen verzetten. Wel
heerlijk geslapen. Na een bak koffie en Brinta (het brood is op... Waar
gekocht? Bonaire natuurlijk!) hebben we om 08.00 uur het anker gelicht en
hebben we heel voorzichtig onze weg door het koraal naar buiten gezocht.
Toch weer gehaast, want er kwam alweer een gitzwarte lucht aan. De zon
stond achter ons dus de doorgangen in het koraal waren net te zien. Wel
vermoeiend zo op de vroege ochtend; Chantal achter het stuurwiel en ik
heen en weer rennen van de boeg naar de PC om te checken of we nog steeds
over onze track van de binnenkomst gisteren voeren. En natuurlijk klopte
dat weer op de centimeter. Misschien moeten we toch leren daar iets meer
op te vertrouwen? |
vr 5 dec | South Chinese Sea | Toen het vanochtend licht werd leek het net de
omgedraaide wereld. Het was donker in het oosten en licht in het westen,
het leek net alsof de zon (onzichtbaar overigens) in het westen op kwam. Vreemd. Oorzaak: - what's
new - weer een enorm buiengebied van ettelijke mijlen. We grossieren
in rotnachten: het was er weer eentje. Vanaf een uur of 4 's nachts tot 's
middags 4 uur zaten we in dit gebied. Het leek wel zo'n echte ouderwetse Hollandse
winderige, grijze, natte, viezige dag. Jullie kennen dat wel...... Nou wij ook!!! Het weer was miserabel, en zo waren wij. We bivakkeren de hele dag binnen. We hebben vannacht weer nauwelijks geslapen, en dus slapen we overdag ook om beurten. Althans, we doen pogingen. Het is maar goed dat we in Karimata een nacht goed hebben kunnen slapen. Maar we konden wel weer een flink stuk zeilen. Kruisend. Met continu draaiende wind. Inmiddels staat de motor overigens weer aan. Sinterklaas heeft ons geen fijne dag gegeven. We missen Sinterklaas, voor het tweede jaar vieren we het niet thuis. Vorig jaar vierden we het nog op de boot, met z'n drieën. Bin had toen een zak van Sinterklaas meegenomen, en ik had zelf ook nog wat cadeautjes gekocht. Door die griep in Bali is dat er dit jaar niet van gekomen, en dus geen feest vandaag. We lijken tot de vorige tankbeurt in Karimata (vanaf Bali) inderdaad
een schrikbarend hoog brandstofverbruik te hebben. Ca 3,8 liter per uur,
terwijl we normaal tussen de 2,5 a 3 liter per uur zitten. Zo hoog is het
nog nooit geweest, en we vragen ons af hoe dat komt. Het enige dat we
kunnen bedenken is dat we veel aangroei hebben, op de schroef. Een vieze schroef kan zo tot een kwart meer
brandstofverbruik leiden. Maar toch is het gek als dat sinds Darwin, toen
we uit het water zijn geweest, al weer het geval zou zijn. |
za 6 dec | South Chinese Sea |
Vreemd. We zitten in de (beruchte) Zuid Chinese Zee. Nooit gedacht dat we die wateren zouden bevaren. We wisten niet dat die zich tot hier uitstrekken. Weer een rotnacht gehad.
Klereweer. Kleregebied. ENNNNNN, last but not least: we zijn de evenaar weer over!!!!! Jongens,
we zijn bijna weer thuis!!!!!! Zo voelt het een beetje. |
zo 7 dec | South Chinese Sea - Batam
Nongsa Point Marina |
Tegen
zonsopgang liepen we de Riau-straat aan, een straat door een Indonesische
eilandengroep ten zuiden van Singapore. Je denkt dan dat je er al bijna
bent, maar dan is het nog een kleine dag varen naar Singapore. |
ma 8 dec | Batam - Singapore |
Het
was een duur nachtje!! Eén fendersok is verdwenen, twee andere
fendersokken zijn aan flarden, en met opnieuw in- en uitklaren,
overheidsbelasting en havengeld zijn we al met al zo'n 50 euro lichter
gemaakt. We moesten hier opnieuw inklaren én uitklaren, en had nogal wat voeten in aarde.We wilden vandaag vroeg vertrekken, zodat we op tijd in Singapore zouden zijn om nog wat dingen in gang te zetten. Daarom hadden we gevraagd of het in- en uitklaren gisteren nog kon worden gedaan. Gisteravond bleek het echter nog niet gebeurd te zijn. Gebeld, ok, vanochtend 8 uur, misschien wat later. Kwart over 8: geen immigration officer, geen dockmaster. Negen uur: nada. Kwart over 9 heeft JG stennis gemaakt bij de manager van het resort, en uiteindelijk konden we pas om kwart over 11 vertrekken. En dan zul je net zien dat zodra we buiten de havenmond komen, we 2 a 3 knopen stroming tegen hebben..... Gelukkig bleef de stroming niet de hele tijd zo sterk, maar wel tegen, en we hebben dus maar flink het gas opgezet, plus zeilen, om nog op tijd aan te komen in Singapore. Het oversteken van een van de drukste stukken vaarwaters ter wereld, ach, dat was bijna een peulenschilletje. Het is wel druk, maar lang niet zo druk als volgens alle indianenverhalen. De Maasmond oversteken is bijna spannender. Wij hadden een prachtig mooi gat bij het oversteken van de eerste shipping lane, en bij de tweede hebben we moeten oppassen voor in totaal 4 schepen. En dat was dat. Toch hadden we het niet graag 's nachts gedaan, en zijn we blij dat we op daglicht hebben gewacht bij Batam. En
toen lagen we bij Republic of Singapore Yacht Club, een unieke club, want
ze zijn beursgenoteerd. Mannetjes rijden met golfkarretjes over de
steigers om je te komen helpen met de lijnen, je kunt je ermee laten
vervoeren naar de jachtclub (een paar honderd meter), zwembad, het enige
dat je mee moet nemen is je badkleding, de rest is aanwezig, twee
restaurants, douches met zwarte leren banken, veel marmer, een gokhal, een
computerspelletjeshal, gratis internet, en een gym.
Allemaal heel groots en sjiek opgezet. En ze doen het goed op de beurs,
als we Kees mogen geloven. Kees is van de Britt. De Britt ligt
namelijk ook hier, een familie met 4 kinderen. Toen we Darwin aanliepen
was het allereerste en enige jacht dat we zagen een jacht met een
Nederlandse vlag. We hadden toen marifooncontact, maar zij vertrokken net
naar Bali, en wij kwamen net in Darwin aan. Na wat e-mailtjes over en weer hebben we
elkaar hier in Singapore gevonden, en hebben we er een gezellige avond van
gemaakt. |
di 9 dec | Singapore |
Vanochtend belden we Raymarine om naar de autopilot te kijken, en een
uurtje later stond er al iemand op de stoep. Dat beloofde veel goeds. Maar
nadat de man het probleem had aangehoord, even een blik wierp op het
apparaat, meldde hij dat hij niets kon doen, en gaf ons min of meer het
advies om een nieuwe te kopen. We vroegen of hij het apparaat niet kon
checken, omdat er waarschijnlijk gewoon ergens een los contact is. Nee,
kon niet. En waarom kon het in Darwin dan wel? Dat wist hij niet te
vertellen. En wij zijn wel goed maar niet gek, en we gaan dus echt niet
een paar duizend euro uitgeven voordat we weten wat er aan de hand is. Onze laatste mogelijkheid voor de Middellandse Zee is Phuket in Thailand. En we hopen ECHT dat het daar gaat lukken. We hebben nu dan wel het helmstokstuurautomaatje op de windvaan, maar dat is natuurlijk ook niet voor heavy use. En bovendien trilt de hele windvaan nogal als we de motor aan hebben (door het schroefwater), dus dat kan natuurlijk ook nooit goed zijn op de lange termijn. Met in het vooruitzicht de tweede helft van de Rode Zee, waar we recht tegen een forse wind in moeten, willen we toch echt wel onze autopilot kunnen gebruiken. Wordt vervolgd..... Eerste indruk van Singapore: metropool (28 miljoen passagiers per jaar
op Changi Airport!), smeltkroes van culturen (Chinezen, Maleisiërs, een
combinatie van die twee, Indiërs, moslims, sikhs, westerlingen),
hypermodern (tiptoetscomputer in de taxi met allerlei informatie), schoon
en netjes (kauwgom is verboden, roken is taboe), shopping paradise en vooral veeeeeel eten.
Een collega, die hier MBA heeft gestudeerd, schreef ons al: "When you
arrive in Singapore, you should be hungry." Gastro-mania, eten is de national
passtime in Singapore. |
wo 10 dec | Singapore |
Het is regenseizoen, en dat weten we inmiddels erg goed. Elke dag is het
raak, en vandaag is het weer helemaal bar en boos. Vanaf dat we opstonden
tot 's avonds laat regende het. Soms met bakken, soms met gieters. Het
weer dwarsboomde onze plannen om vandaag de toerist uit te gaan hangen.
Little India, Chinatown en het Colonial District stonden op het programma.
In plaats daarvan zijn we naar DE marina van Singapore geweest, en hebben
tevens de watersportzaak daar aan de binnenkant bekeken. Raffles Marina
wordt in de pilots hoog aangeschreven, en is vooral duur. Maar wij vinden
onze RSYC toch wel 10 keer zo geweldig. Het restaurant bij Raffles Marina
was van de categorie AC-restaurants, en de ambiance van het complex was
een stuk minder dan dat van RSYC. Maar onze RSYC is dan ook bijna niet te evenaren, met een groot zwembad, twee restaurants, een buitenbar, een kaartenkamer met werkelijk alle kaarten en pilots van de hele wereld, een gameroom, een childrens room, een mahjong room, een fitness zaal, een appartementen complex, een business center met gratis internet, elektrische golfkarretjes die je kunt oproepen om je naar het clubgebouw of naar je boot te laten brengen (droog!), een televisiekamer, een room met wel 30 gokautomaten, zaaltjes voor congressen, een binnenbar, doucheruimtes met zwart leren banken, en ik ben vast nog van alles vergeten. En je wordt er niet eens arm van. [Chantal] |
do 11 dec | Singapore |
Op aanraden van een Nederlandse cruiser in Darwin hebben we een tijdje
geleden eens gekeken op www.leesails.com,
een zeilmaker in Hongkong. Hij had er zeilen besteld, en was uitermate
tevreden met de kwaliteit, en nog meer met de prijs. Je kunt via hun
website alle denkbare details van een zeil invullen en een quote
aanvragen. Nu hebben wij dan wel twee genua 1's en een genua 2 aan boord, maar de genua 1's lopen beide toch wel op hun laatste benen. Vervangen is nog niet direct nodig, maar na nog eens 10.000 mijlen (dus over een maand of 10, wanneer we weer thuis zijn), is een nieuwe genua 1 geen overbodige luxe. Na wat mails heen en weer met details hebben we een deal: we gaan een nieuwe kopen!!! Kost ongeveer eenderde van wat we in Nederland kwijt zouden zijn, inclusief vrachtkosten (voor vertrek hadden we al offertes opgevraagd bij verschillende zeilmakers, maar toen besloten het nog niet te doen). Dat is de moeite! We laten het naar Langkawi sturen, een duty-free-haven in Maleisië, dus er komen geen invoerrechten e.d. bij. So far so good. Nu moeten we nog betalen. In US dollars naar Hongkong. Begint de ellende met de bank weer. Via internetbankieren lukt het niet om US dollars over te maken (alleen Hongkong-dollars), en het rekeningnummer valt niet in te voeren. Dan maar eens in de stad proberen bij een bank, het schijnt dat dit ook met een creditcard te regelen is bij elke willekeurige bank. Singapore is een shopping paradise, dus daar wilden we vandaag wel eens
wat van zien. We lieten ons met de taxi afzetten bij HET winkelgebied van
Singapore, Orchard Road. Er zitten werkelijk tientallen shopping malls
langs deze straat. Wie schetst onze verbazing dat het eerste uithangbord
dat we spotten wanneer we uit de taxi stappen van onze eigen Nederlandse
bank is. "We zitten gebakken!", dachten we gelijk. Maar 5
minuten later kwamen we minder blij uit de bank. Kan wel, maar kost US $
80. Ja daaaaaag. Maar shoppen stond op het programma, en shoppen hebben we gedaan. De variëteit
van shopping malls is groot. In de ene groots opgezette shopping mall met
veel marmer en loopruimte zie je Versace, Armani en Prada. In de andere
shopping mall kom je terecht in een hoge toren met krap bemeten looppaden,
vergane glorie, veel Aziatische winkeliers, troepjes, winkels waar je
maatkleding kunt laten maken (met uitgestoken hand komen ze op je af: "hello mister"), en 10
golfsportzaken op een verdieping. In een andere moderne shopping mall
vonden we een gigantische bookstore, die alleen wordt overtroffen door
Donner in Rotterdam. Daar konden wij ons wel even vermaken. Toen we naar
buiten wilden bleek de lucht donkergrijs te zijn geworden, en kwam het
water met bakken uit de hemel. Maar zoals elke metropool kent Singapore
ook ondergrondse paden, en konden we gewoon droog naar de volgende moderne
mall lopen. We realiseerden ons al winkelend dat we twee raampjes op de boot open
hadden laten staan. Met al dat hemelgeweld zou het wel goed mis zijn.
Inderdaad, het was een enorm waterballet in de natte cel en in de kombuis
toen we terug kwamen. |
vr 12 dec | Singapore |
De Britt had computerproblemen, en JG de computer-crack zou wel even
helpen. Drie uur later.......... OK, dan maar (alweer) geen sightseeing
vandaag. In plaats daarvan wilden we de Carrefour hier in Singapore wel eens checken. Het water liep ons al in de mond, met de Carrefour in Tahiti in onze gedachten. Wat lijkt dat nog maar zo kort geleden! "Can you take us to Suntec City", zeiden we tegen de taxichauffeur, daarmee een shopping mall bedoelend. "Which tower?", vroeg hij. Huh? Inderdaad. Suntec City is een shopping mall die 3 verdiepingen en twee ondergrondse lagen beslaat van 5 wolkenkrabbers, die onderling op al die 5 lagen met elkaar zijn verbonden. Het is zo immens, dat we het hebben gepresteerd om te verdwalen. Om de zoveel meter staat een tableau met een plattegrond van alle 5 lagen, maar er was werkelijk niet uit te komen. Meerdere malen hebben we ons afgevraagd of wij nou werkelijk zo dom waren. Ik had honger, en wilde wat eten. op het tableau zag ik dat Subway, de Amerikaanse fastfood-(lekkere-)broodjes-zaak, een vestiging had in het complex. We hebben er minstens driekwartier naar gezocht terwijl we van Tower 1 naar 2 naar 5 en omgekeerd liepen, zowel op de begane grond als in Basement-1. Toen we lekkere brietjes, stokbroodjes, aardbeien en wat dies meer zij in hadden geslagen bij de Carrefour, liepen we naar de taxistand. We zijn inmiddels gewend aan de lange rijen wachtenden die hier in Singapore bij elke shoppingmall staan. Een meter of 30 wachtenden is geen uitzondering (je zult ijs hebben gekocht). Auto's zijn hier in Singapore niet te betalen, en een vergunning om een auto te hebben evenmin. De overheid ontmoedigt de bevolking om auto te rijden, want anders zou de stad helemaal vol lopen. Dat doet het zo ook al, in de spits. Vergunningen worden bij opbod verkocht, en kosten zo rond de Sing $ 35.000 (Sing $ is ongeveer gelijk aan de oude gulden). Zo'n vergunning is 10 jaar geldig, daarna moet je er gewoon weer een proberen te krijgen. Als je hier een simpele Volkswagen Golf wilt rijden, ben je zo, inclusief vergunning, $ 150.000 kwijt. Singapore is werkelijk een stad van skyscrapers. De ene wolkenkrabber
na de andere. Als je in een taxi zit, zie je er eigenlijk niet zo veel
van, je moet er dan echt op letten. Maar dan is het wel een machtig
gezicht. |
za 13 dec | Singapore |
Het
is de hele dag snertweer, en dus maakten we er een bootdagje van. JG
bouwde de autopilot voor de zoveelste keer uit, om nogmaals alle
contactjes na te kijken (we sturen hem misschien maar op naar Engeland,
waar het servicecenter zit), en gaf de motor een kleine beurt, terwijl ik
de boot van boven tot onder sopte.
's Avonds kwamen Stefan en Natascha borrelen. Twee Nederlandse ex-pats
(toevallig is Stefan ook accountant), die hier in de haven sinds 3 weken
op hun boot wonen, om in juli, aan het einde van hun ex-pat termijn, terug
naar Nederland te zeilen. Zij nemen de andere route, via Zuid-Afrika. Met
hen zijn we naar een van de vele foodcourts in Singapore geweest.
Het idee is een beetje hetzelfde als de roulottes in Tahiti.
Tientallen wagens/stands met uitklapramen, complete keukenfaciliteiten en
een wereld aan eten. Je kiest een willekeurig tafeltje (maakt niet uit bij
welk tentje), loopt vervolgens rond, en bestelt hier en daar datgene wat
je lekker lijkt, geeft je tafelnummer op, en ze komen
het brengen. En werkelijk zaaaalig eten. Gigantische garnalen van zo'n 25
centimeter, krab (ook hier levend de pan in), rog, saté, noedels (normaal
niet te eten, vind ik, maar hier is het lekker!), je kunt het zo gek niet
bedenken of het is er, en de kwaliteit is erg goed. Erg leuk om dit mee te
maken. Jaja, het woord "kroeg" komt voorbij dus mijn interesse is
onmiddellijk gewekt. Het was lang geleden dat we weer eens lekker in een
kroeg geweest waar niet zeilers en watersport de boventoon voerden. Gewoon
een grootsteedse, moderne en hippe kroeg. Helaas had ik niet meer de
tegenwoordigheid van geest om daar nog een foto van te maken. Het had een
enorme ingelijste spiegel (2 verdiepingen) en toch iets onmiskenbaars
Singaporees. Wat dat is, ben ik nog niet achter, maar het heeft in ieder
geval met hightech, glitter en mobiel (wat dan ook) te maken. Later hier
over meer. |
zo 14 dec | Singapore |
Om
de een of andere reden kwamen we vandaag wat later op gang. Toen we net
klaar waren met ons ontbijt met croissantjes, stokbrood, brie de meaux en camembert, kwam de Avanti binnenvaren met
Singy en Ola uit Noorwegen. Die
hadden we eerder in Bali ontmoet en zijn ook op weg terug naar Europa in
hun Bavaria 43 Ocean. Ook zij kwamen nogal vermoeid aan na een toch met
vrijwel geen wind en dus heel veel motoren. En een kapotte autopilot, dus
dat betekende 24 uur per dag op de hand sturen.... Helaas voor ons hebben
ze besloten om het langzamer aan te doen en pas volgend jaar door de Rode
Zee te gaan. Na de Espiritu van allerlei digitale cruise-shit te hebben
voorzien en van de Britt een enorme stapel tijdschriften in ontvangst te hebben
genomen (heel veel NL dus de volgende update kan wel even gaan duren....)
zijn we, opnieuw in de stromende regen, in een taxi gestapt naar de wijk
Little India. De wijk was kleurig, met rommelmarkt, kleine en oude
winkeltjes met werkelijk alles van de nieuwste fototoestellen tot 4000
oude videorecorders, heel veel Indiërs (wat een verrassing nietwaar?) en
heel veel goudsmeden en juweliers. En natuurlijk proberen ze je dingen te
verkopen maar de manier waarop is zoveel vriendelijker en relaxter dat
het, ondanks de stromende regen, erg leuk was om door heen te lopen en te
kijken. En weer wat troep voor de boot erbij te kopen zoals eindelijk
fatsoenlijke verlichting voor de keuken, nieuwe tie-raps, meetlint en dat
soort dingen. In ieder geval zal het ons nu niet meer gebeuren dat we de
komkommer koken en de wortelen in de salade doen!!! Wel nog even inbouwen die
lampjes natuurlijk..... De computer-mall ernaast is werkelijk overdonderend. Elke gadget, ooit uitgevonden of nog uit te vinden, is hier te koop in alle kleuren en maten. Alles het nieuwste van het nieuwste en dat wordt natuurlijk luid en kleurig aangeprezen op ongeveer 6 of 7 verdiepingen van een enorm winkelcentrum. Kortom, erg veel verleidingen die we, althans vooralsnog, hebben weten te weerstaan. Één ding is zeker; we kunnen hier zonder enige moeite in 1 middag het budget voor de rest van de reis uitgeven.... Tussendoor bij een verzameling lokale foodstalls wat eten gehaald. Erg lokaal en traditioneel, maar natuurlijk wel weer de airco op standje elfstedentocht en uit de luidsprekers Frankie goes to Hollywood en de Fine Young Cannibals. Heerlijk die contrasten. Het bevalt me hier een stuk beter dan ik ooit had gedacht..... En toch kriebelt het. We genieten er enorm van om op deze intensieve manier wat te kunnen zien en proeven van een land. En we houden ook allebei van de hectiek en voorzieningen van een stad met alles wat daar bij hoort, maar we missen de rust, de ongecompliceerdheid van helblauwe lagunes, gele stranden, BBQ'en met ander werkschuw bootjesvolk en dat soort Carieb- en vooral ook Pacific-genoegens. En we willen zo graag weer zwemmen en snorkelen.... Tijd om verder te gaan! Via Maleisië (Kuala Lumpur?) naar de 1000 eilanden van Phuket, volgens sommigen een paradijs op aarde. Nu zijn wij al een heel klein beetje verwend, maar dat klinkt ons toch wel heel goed in de oren! [JG] |
ma 15 dec | Singapore |
Ja.....nee....ja.....nee....jaaaaaa.....neeeeeeeeeeeeee!!!!!!!!!! We overtreffen onszelf niet, en gaan dus niet op de geplande dag, morgen, weg. Als we nou eens ophouden met de geplande dag op de website te zetten, en in plaats daarvan gewoon uitgaan van een dag later, dan klopt het misschien eindelijk eens een keer. Er zijn altijd genoeg redenen te bedenken om nog een dagje te blijven, en dat was dan ook precies wat we deden. Toch een laptop kopen (!!) bij het mega-electronica-complex, de CampingGaz-flessen blijken hier ineens te kunnen worden bijgevuld, ons Raymarine log kan ineens morgen worden gerepareerd (zodat de dag-trip niet meer van 999,9 naar 352 springt), de duiker die onze schroef en ons onderwaterschip zou schoonmaken is niet op komen dagen, en genoeg dingen te doen. Ach......, wat maakt het eigenlijk uit? Planningen zouden planningen niet zijn als er geen wijzigingen in zouden komen. [Chantal] En bovendien is het werkelijk een fantastische jachtclub; hele aardige
mensen, alle voorzieningen (zie terug) en ook nog normaal geprijsd. Er
rijden zelfs golfkarretjes om je van en naar de boot te brengen, je kunt
gratis onbeperkt internetten, fitnessen, games spelen, kaarten bekijken,
krant lezen en weet ik veel wat. Die karretjes (op afroep op kanaal 77
beschikbaar) zijn wel heel decadent, maar met 34 boodschappentassen in de
stromende regen ook wel heel erg prettig. En vrijwel ongemerkt gaat vlak
naast de jachtclub 1 van de grootste containerterminals ter wereld dag en
nacht door met laden en lossen, wordt er een eindje verder een booreiland
gebouwd en varen de ferries naar alle eilandjes, platforms en geankerde
boten in de wijde omgeving met veel geweld en hekgolven af en aan. Klinkt
druk en overweldigend, maar dat is het toch niet. Het contrast met de
relaxte sfeer in de marina wordt er alleen maar door benadrukt en doet je
des te meer genieten van wat je daar doet..... Niet zoveel dus eigenlijk
:-) |
di 16 dec | Singapore |
Onze duiker is vandaag dan toch komen opdagen, en meldde ons dat de
schroef inderdaad helemaal vol met beessies zat. Dat dachten wij al wel,
gezien het brandstofverbruik, maar het is toch prettig om te horen dat het
daadwerkelijk zo is, en dat het dus niet aan iets anders ligt. De beessies
zijn nu van de schroef af, en het groen-bruine slijm van de romp. Het is overigens maar goed ook dat die duiker pas vandaag kwam, want hij vertelde dat je boot in deze wateren na 4 dagen stil liggen alweer helemaal vol zit. 's Middags togen we naar de Carrefour om grote boodschappen te doen. En
op het nippertje ben ik toch nog maar even naar de kapper geweest. Het is
erg kort, maar wel goed geknipt. |
wo 17 dec | Singapore - Maleisië
Pulau Pisang |
Help, het groeit!!!! Het beest Singapore breidt zich uit. Heb je de route naar onze volgende stop netjes in de (overigens recente) digitale kaart gezet, doemen er gewoon landtongen voor de boeg op, die niet op de kaart staan! En niet één maar meer. En geen kleintjes, maar grote lappen nieuwe grond. Singapore breidt zich jaarlijks uit. Hiernaast zie je een deel van een digitale kaart van Singapore (met de detailweergave op low gezet. Als je op deze schaal de detailweergave op high zet, weet je niet wat je ziet. OK, ik zet datzelfde plaatje, met detailweergave op high, eronder, dan kunnen jullie het zien). De blauwe lijn met de rondjes is de route die we van tevoren hadden bedacht naar onze volgende stop. De rode lijn is de werkelijke route. En de gearceerde vlakken zijn de nieuwe landwinningen die JG heeft ingetekend op de digitale kaart. Verrassing!!!!!! Singapore 'legt zichzelf droog'. En voor de kenners: dit is de C-map van 2000... (toevoeging JG: net als in alle pilots geldt natuurlijk "not to be used for navigation") . Over drooglegging gesproken, Singapore heeft natuurlijk de reputatie om
bijzonder streng om te gaan met drugsdelinquenten. Die worden gewoon
ex-drugsdelinquenten, want op drugstraficking staat de doodstraf
(overigens wel opvallend voor een land dat nog niet eens zo heel erg lang
geleden 70% van haar inkomsten uit de opiumhandel haalde!!!). Maar er is een tijd van komen en van gaan. Wij laten dit kleine
eilandstaatje dus achter, en vertrekken naar de volgende bestemming: Pulau
Pisang, ofwel het Maleise eiland genaamd Banaan. Dan denk je dat het
eiland de vorm heeft van een banaan. Nee. Veel bananenbomen dan? Ik zie er
geen een. |
do 18 dec | Pulau Pisang - Pulau Besar
Maleisië |
Vandaag stond er 70 mijl op het programma, en dus moest er ERG vroeg
worden opgestaan om bij daglicht aan te komen. De wekker stond om kwart voor 6, met het doel om om 6
uur te vertrekken. Maar om kwart voor 6 was het nog aardedonker, dus ik
zette de wekker opnieuw, nu om 6 uur. Toen was het ietsje minder donker.
Om kwart voor 7 was het licht genoeg om te vertrekken. Het werd een saaie tocht. JG zat de hele dag binnen, en was bezig om alle programma's en data op de nieuwe laptop de installeren (wat een werk!). De hele weg hebben we gemotord, en af en toe konden we de zeilen bij zetten. Zeilen alleen ging niet hard genoeg, dus we hadden de keus tussen motorzeilen of Melaka (het oude Malacca) skippen. Dat laatste is geen optie, het moet een prachtige koloniale stad zijn. Om kwart voor 6 kwamen we aan bij de Water Islands (ja, ik kan het ook niet helpen dat Maleisië van die fantasierijke namen verzint voor haar eilanden), vlak voor Melaka. De Brilliant II, de enige andere boot die er lag en die we van Singapore kennen, kwam ons met de dingy tegemoet om te vertellen over de bodemgesteldheid. Dat was fijn, want met onze niet erg gedetailleerde kaart (1:100.000) en onze waardeloze pilot blijft het behelpen. Zeker als je weet dat er wat rotsen en riffen zijn, en het water niet helder genoeg om ze te zien. Het zicht was overigens vandaag sowieso slecht. Enkele uren zag je bijna geen verschil tussen lucht en water, zo heiig was het. Het is gek. Zowel JG als ik hebben last van oriëntatieproblemen. We
hebben de hele tijd het gevoel dat we een iets andere kant opvaren dan we
werkelijk doen. Dat moet door de stand van de zon komen. We komen
natuurlijk steeds noordelijker, terwijl de zon steeds zuidelijker staat.
Het is immers bijna zomer op het zuidelijk halfrond. Ze zon komt in het ZO
op, en gaat in het ZW onder. Dat is erg verwarrend. Nooit beseft hoe je je
onbewust kennelijk toch op de zon oriënteert. |
vrij 19 dec | Pulau Besar
Maleisië |
Het
was de bedoeling om vandaag verder te gaan naar Melaka, zo'n 3 mijl
verderop. Maar we waren lui, en besloten een dagje te luieren. Dat is ook
precies wat ik deed. JG daarentegen is weer bijna de hele dag bezig
geweest met het installeren en instellen van onze nieuwe laptop.
Allemensen, wat is dat veel werk! Als ik dat had geweten, had ik vast niet
zo gemakkelijk vóór gestemd (onze beslissingsprocessen nemen normaliter
nogal wat tijd in beslag, we lijken wel meuten. Maar over het besluit om
een nieuwe laptop te kopen deden we niet heel erg lang, en dat terwijl we
hem niet echt superhard, echt, vreselijk nodig hebben. Maar ja, we hadden
geen back-up voor dit hooggewaardeerde, veel gebruikte en eigenlijk
tamelijk noodzakelijke apparaat aan boord, en het prijsverschil met een
tweedehands oud barrel was niet al te groot). En ik snap helemaal niet dat
JG vóór heeft gestemd, want hij is hier de computercrack, dus hij is wat
dat betreft de klos. Aan de andere kant..... En natuurlijk gebeuren er dan weer allerlei onverklaarbare dingen als je doodnormale dingen probeert te doen met de nieuwe laptop en een nieuwer besturingsprogramma. Maar uiteindelijk lijkt alles weer opgelost. [Chantal] Overdrijven is ook een kunst; tussendoor heb ik ook afgewassen, opgeruimd,
e-mail bijgelezen en foto's gekeken, backups zitten maken, motor, bak en
schroefas gecontroleerd en wat dies meer zij. Gisteren had ik al vanuit de
jerrycans de dieseltanks bijgevuld en het bleek dat we gemiddeld toch weer
beneden de 3 liter per uur gebruikt hebben. En dat terwijl we toch flink
doorgevaren hebben gisteren. Toch fijn om te weten dat wel het aan de
aangroei op de schroef lag (zoals wij dachten c.q. hoopten) en niet aan de
motor zoals werd gesuggereerd door de lokale Volvo-man. Ik heb die eerder
regelmatig schoongemaakt omdat we wel wisten hoeveel het scheelde, maar ik
merkte eigenlijk nooit zoveel verschil in snelheid en verbruik. Waarom het
nu wel zoveel uitmaakte zullen we wel nooit weten. Barnacles met
stormankers misschien? |
za 20 dec | Pulau Besar
Maleisië |
We
wilden eigenlijk met onze boot vlak voor Melaka (voorheen Malacca), 3 mijl
verderop gaan liggen, en van daaruit de stad in gaan. Maar van Brilliiant
II (die inmiddels weer weg is, we liggen hier nu samen met nog een andere
boot, de Crimson Tide) hoorden we dat dat inmiddels niet meer mogelijk is.
Met een watertaxi, een longboat met een
weet-ik-veel-hoeveel-pk-buitenboordmotor, speerden we samen met Jaap en
Dine van de Crimson Tide naar het vasteland, en namen daar de bus naar
Melaka.
We hadden hoge verwachtingen van Melaka, Het is een van de oudste
koloniale steden in Maleisië, destijds een belangrijke vestiging van de
Nederlanders. De Portugezen
waren de eerste bezetters, in de 16e eeuw, maar die werden halverwege de
17e eeuw verdreven door de Nederlanders. Toen de Nederlanden anderhalve
eeuw later bezet werden door de Fransen, hebben de Engelsen het bewind van
de Nederlandse kolonies overgenomen. Zij (onze bondgenoten nota bene!)
waren geen voorstanders van het monopolie van de Nederlanden in ZO-Azië,
en zagen grote kansen voor zichzelf. De verraders!!! Ze ontmantelden een
groot deel van het fort, en dwongen de bevolking om te verhuizen naar
Penang, zodat Melaka gen stad van betekenis meer zou zijn als de
Nederlanders het stokje weer over zouden nemen. Sir Thomas Raffles heeft
voorkomen dat het helemaal tot de grond toe zou worden afgebroken, maar
een groot
deel van het leed was al geschied, en in het begin van de 20e eeuw werd
het gebied gecedeerd aan de Engelsen. Voeg daar nog Chinese en Indiase
invloeden aan toe, en je hebt een stad met en zeer rijke geschiedenis. De watertaxi was op de terugweg op wonderbaarlijke wijze twee keer zo
duur geworden. De beste man bleef maar volhouden dat het 5 ringit vanaf
Pulau Besar naar het vasteland is, en 10 de andere kant op. Als reden
noemde hij dat er veel meer mensen de ene kant op gaan dan de andere kant
op. Toen ik zei dat het dan na verloop van tijd wel erg druk zou worden op
Pulau Besar, bleek dat humor niet zijn sterkste kant was. Na nog wat
andere argumenten van ons en Jaap en Dine (die we inmiddels weer hadden
ontmoet) bleef hij voet bij stuk houden. Wij zeiden dat we dan wel
zouden wachten op meer passagiers. Die kwamen niet onmiddellijk, dus na
een minuut of 10 kon het natuurlijk wel, maar de beste man was niet blij.
Hij wilde vooraf betaald worden, en toen Jaap begon te zwaaien met een
biljet van 50 ringit (ongeveer EUR 12,50) hadden we het helemaal verbruid.
Wij konden wel gepast betalen voor ons vieren, maar zijn chagrijn was
inmiddels zo groot dat hij dat niet wilde aanpakken. Maar hij startte wel
de motor. Ook goed!! En dat is toch niet te filmen. Net als drie en een halve eeuw geleden
liggen de Nederlanders voor Melaka. Ben je in Maleisië, bij een piepklein
eilandje, liggen er 3 boten, alle 3 met Nederlanders (al heeft de Crimson
Tide een Nieuw-Zeelandse
vlag, want Jaap en Dine zijn geëmigreerd in de tachtiger jaren). Inmiddels werd het erg grijs achter ons, en aangezien we flink ver van
het eilandje voor anker lagen (vanwege het feit dat het erg ondiep is),
hebben we het niet droog gehouden tijdens het ritje met de bijboot van het
strand naar de boot. Dat kwam overigens niet alleen door de regen. Het
waaide flink en de golven waren navenant. Schuilen bij de Britt dus. |
zo 21 dec | Pulau Besar -
Port Dickson Maleisië |
Jee
wat worden we watjes!!! Sinds zo'n beetje de Torres Strait hebben we
nauwelijks wind gehad (op squalls na dan), en nu waait het tussen de 15 en
20 knopen op de ankerplaats, en we vinden het al veel. Toen we om het
eiland heen voeren werd het nog een tikkeltje meer, en hadden we wind
tussen de 20 en 30 knopen. En wat gingen we hard!!! Gemiddeld boven de 8
knopen, maar de eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat de stroming daar ook
wel een handje in had. Later viel de wind terug naar 1 knoop, en een uurtje later was het weer 12, nog weer later 7 knopen. Allerlei stroomrafelingen in het water, soms volledig vlak water, 2 meter verder woelwater. Rare dag. Inmiddels zitten we in Port Dickson. Over onze plannen moeten we nog nadenken. Misschien gaan we van hieruit naar Kuala Lumpur, misschien zeilen we morgen weer verder. Daar gaan we dadelijk eens, onder het genot van een biertje, over nadenken..... [Chantal] De
Pinical leek wel weer rood, brandweerrood wel te verstaan. Met ruime wind
tussen de 20 en 30 knopen aan hogerwal. Geen golfslag van betekenis en dus
heerlijk ongecompliceerd raggen met soms meer dan 9 knopen over de grond.
Heerlijk!!! |
ma 22 dec | Port Dickson - Malacca Strait |
We
zijn er net, maar gaan ook al weer weg. We gaan een lange slag maken naar
Penang om daar Kerst door te brengen. Hoe dat zal zijn? We hebben geen
idee, maar dat zullen we wel zien. Daarna door naar Langkawi om onze
inmiddels vaste oudjaars gast op te halen van het vliegveld. Juliette,
goede reis en hopelijk is de aankomst net zoals in Tobago!!
Gisteravond met Kees en Lydian van de Britt genoten van een enkel
biertje en de bladstille avond. Dat hier toch weer meer natuur in de buurt
is kun je goed merken aan de hoeveelheid vogelgezang; dat was in Singapore
en ook daarvoor in Indonesië bijna nihil. Vanochtend het rituele in - en
gelijk ook weer uitklaren. Dat hadden we net zo goed niet kunnen doen,
want ik had niet de indruk dat het ze veel interesseerde. Vriendelijk is
iedereen wel weer enorm; heel erg fijn. Als gezegd is de jachtclub
fantastisch. Als je dan toch in een marine moet liggen, is dit de beste
manier!!! We genieten er maar weer even van voor deze ene nacht en
ochtend. |
di 23 dec | Malacca Strait |
Gistermiddag zijn we om vier uur vertrokken vanuit Port Dickson. De
afstand naar Penang is zo'n 210 mijl. Eigenlijk net een rotafstand. Het
liefst willen we in dayhops door de Straat van Malacca, vanwege het
feit dat het zo'n drukke scheepvaartroute is, omdat het krioelt van de
vissersbootjes, stikt van de visnetten, en toch ook wel een klein beetje
vanwege de piratenverhalen (al zijn er geen, in elk geval geen recente,
incidenten bekend waarbij jachten betrokken waren). Maar de hele afstand
kusthoppend afleggen is niet mogelijk. Ten eerste omdat er maar 1 geschikte ankerplek is onderweg (Port Klang, op 55 mijl), en je toch sowieso 1 nacht door moet varen. En ten tweede hebben we een zeeeeer goede reden om een beetje haast te maken: bezoek!!! Dit is wel een stunt hoor. Juliette, een van mijn twee zussen, presteert het om twee keer Oud en Nieuw met ons te vieren tijdens onze wereldomzeiling. Eerst in Tobago / Trinidad, en nu in Langkawi / Phuket. Nauwelijks was het idee opgekomen, en het was al geregeld. ERG leuk!!!!!! Maar goed, naar Penang dus. Voor zo'n afstand rekenen we normaal zo'n anderhalve dag. Dus twee nachten en een dag, Of twee dagen en een nacht. Met lood in onze schoenen kozen we toch maar voor twee nachten, want als je dan geluk hebt (in dit seizoen) en een beetje wind hebt, kun je tenminste gaan zeilen (met een wat lagere snelheid). Kies je voor 1 nacht en 2 dagen, dan ben je verplicht om een kleine 6 knopen (gemiddelde) snelheid te halen, en is het dus bijna per definitie het hele eind motoren. En we hebben het geweten hoor!!! We varen op het randje van de shipping lane om aan stuurboord zo min mogelijk last te hebben van visnetten en vissersbootjes, en aan bakboord van de grote scheepvaart. Maar als mijn slaapbeurt (ofwel in-bed-lig-beurt) erop zit en ik de kajuit in kom, zegt JG: "Nou, kom er maar eens naast zitten." Ik schuif naast hem op het zitje voor de kaartentafel, en refereer verschrikt naar een heilig persoon. Allejezus, de radar lijkt wel een bord gevulde soep!! Als ik een blik buiten werp, zinkt de moed me helemaal in de schoenen. Hoe kun je daar ooit uit wijs? Ik tel de lichten, en kom tot 50. En dan reken ik nog niet eens de lichten mee waarvan ik denk dat ze op het vasteland zijn. We hebben een tijdje geleden een verhaal van andere cruisers gelezen die op een gegeven moment wel 70 lichten / radarreflecties zagen, en wij verwezen dat verhaal onmiddellijk naar het rijk der fabelen. Zoveel, dat kan gewoon niet. Nou, het kan dus wel. De maan helpt ook niet, want het is natuurlijk weer nieuwe maan. Hoe kienen we het uit?! Maar na een tijdje went het, en lukt het om wijs te worden uit alle lichten en overeenstemming te vinden tussen binnen (radar) en buiten, en zo nodig ook nog uit te wijken. En het blijft gelukkig niet zo druk. Gelukkig kunnen we wel een groot deel van de nacht zeilen (en hebben we de stroom mee), dus als we door een net gaan, dan draait het zich tenminste niet helemaal vast om de schroef. Je moet er toch niet aan denken om hier stuurloos tussen al die schepen, bootjes en netten rond te dobberen, en te wachten tot het eerste daglicht waarbij je je schroef kunt ontdoen van het net of de lijn..... Vannacht hebben we ook een staaltje antipiratenmaatregelen gezien. Op een gegeven moment werden we opgelopen door een enorm schip, en ik kon duidelijk van verre zien dat er vanaf de hek van het schip schijnwerpers naar achteren gericht stonden (daar komen de piraten meestal naar boven), en de brandkranen wagenwijd naar achteren open stonden. Een bewijs van hoe druk het is, is ook wel het feit dat ik welgeteld
anderhalf uur over dit stukje dagboek heb gedaan. Tussen het bestuderen
van de radar en het werpen van blikken buiten door. Onze conditie vaart er
wel bij, zo vaak ga je naar binnen en naar buiten. |
wo 24 dec | Malacca Strait - Penang
Maleisië |
Hoe krijg ik in hemelsnaam alles wat we vandaag hebben gedaan en gezien en
meegemaakt in dit dagboek zonder dat het een ellenlang verhaal wordt. Nou,
dat gaat geloof ik niet lukken, dus maak je borst maar nat.... Het was een
hele lange dag, en we hebben VEEL gedaan. Als je onderweg bent, en dus 'dag-
en nachtdiensten' draait vloeien de dag en de nacht toch al in elkaar
over, maar vandaag leek het wel alsof we energie over hadden. Althans, zo
deden we (zo voelden we ons niet). Vooraleerst (dat klinkt wel heel Belgisch, of niet?) hebben we
gevaren. Let wel: gevaren, niet gezeild. Nog steeds in de Straat van
Malacca, maar gelukkig wordt die na Port Klang steeds breder, en dus ook
minder druk. We zagen nog wel relatief veel schepen, vissersbootjes en
visnetten, maar een stuk minder dan gisternacht. Laurie en Sue, van een Australische cat, meldden dat ze over een half uurtje naar de Makro gingen, en vroegen of we meegingen. Ook hier dus een Makro. Ach ja, waarom niet, nu vlak voor kerst nog even gebruik maken van het feit dat de winkels nog open zijn. Ze hadden niet verteld dat we een half uur moesten lopen....... En dat in een onovertroffen brandende hitte. Allejezus wat is het hier heet. Bij de Makro konden we een beetje afkoelen en laadden we onze kar weer eens een keer vol. Terug naar de boot met een taxi, gauw opruimen, want we wilden nog naar de stad. De stad heet eigenlijk Georgetown, maar wordt ook wel met Penang (of
Pinang, ofwel betelnoot) aangeduid, dat eigenlijk de naam van het eiland
is. Penang was een belangrijke Engelse koloniale stad, maar Chinezen
voer(d)en de boventoon. We wilden nog graag rondlopen in Chinatown voordat
al die zaakjes dicht zouden gaan voor Kerst. We reden met de bus met bijna
kapotte schokbrekers naar de stad. De wegen zijn ook verre van gelijkmatig,
dus laten we het erop houden dat ons zitvlees onderweg voldoende
gemasseerd is. Hoewel Penang toch echt niet klein is, liepen we toevallig Laurie en
Sue weer tegen het lijf. "Have you heard about the poison man?",
vroeg Laurie. Nu wel ja, maar wie is dat? Het is ongelooflijk hoe snel dit
soort dingen rond gaat in het cruiserswereldje. Een of andere Chinees (ja
hoe kan het ook anders), die als bijnamen de poison man en de chemical
man heeft, verkoopt TBT, het goedje dat het allerbeste werkt in
antifouling, maar bijna overal ter wereld verboden is. En hier kun je het
gewoon krijgen, en voor de kosten hoef je het in elk geval niet te
laten. Om half 9 zaten we uitgeteld in de kuip. Maar wel zeer voldaan. Wat een
dag! |
do 25 dec | Penang |
Na zo'n dag verdienen we wel een rustdag. We deden niet zo veel. Ondertussen kregen we berichten dat we volgens onze website terug in de tijd waren, in Cartagena, Colombia. Wat lijkt dat alweer lang geleden, in maart waren we daar. Dat is precies aan de andere kant van de wereld als waar we nu zitten. In 9 maanden hebben we ruim 13.000 mijl afgelegd. JG vertrok met de laptop naar een internetcafé om te kijken wat er aan de hand was en om de mail op te halen. In een ruimte zo groot als een klaslokaal, met wel 50 computers werd JG enigszins gek, terwijl hij het euvel probeerde te vinden. Alle PC's hadden een AltecLansing soundsystem met subwoofer. De gemiddelde leeftijd was14 jaar. En ze speelden allemaal Doom XXXIIV of hoe het ook moge heten. Het aantal decibels was onmeetbaar. 's Middags waren we voor een kerstborrel uitgenodigd door Sue en Laurie op hun catamaran. We dronken de homebrew van Laurie. Dat is trouwens iets dat we nergens anders gezien hebben. In Australische supermarkten hebben we vakken vol gezien met homebrewpakketten van ieder denkbaar biermerk. Ook Nederlandse merken. Waarom verkopen ze dat nergens anders? In elk geval smaakte het een beetje als Stout, en was het goed weg te drinken, al wisten we er niet zo goed raad mee als een van de locals die ook was uitgenodigd. Binnen 5 minuten had hij 3 pullen weggeklokt in zijn kleine lijf. Ik hoef niet te zeggen dat hij het gezelschap domineerde, want hij was natuurlijk erg lollig en spraakzaam. En Kerst is natuurlijk geen Kerst zonder een lekker maal. Op aanraden
van Laurie hadden we gisteren bij de Makro buffalo tenderloin
gekocht. Ze hadden niets teveel gezegd. Net rosbief. |
vr 26 dec | Penang - Malacca Strait |
Het
is vandaag Boxing Day, en dat betekent dat er alweer veel
dingen open zijn. We stapten vroeg op de bus naar de stad om het koloniale
deel van de stad te bekijken. De koloniale gebouwen in Penang liggen wat
verder uit elkaar dan in Melaka. En dit geloof je gewoon niet, er
zijn twee wandelroutes, de American Express Heritage Tour 1 en de American
Express Heritage Tour 2. Het centrum van Penang is vrij compact, en dus hadden we ruim de tijd.
Met de berichten dat je in Maleisië zeeeeeeer goedkoop DVD's (onze nieuwe
laptop heeft een DVD-speler)
en VCD's kunt kopen al maanden lang in ons achterhoofd, liepen we door een
groot winkelcentrum. We zochten en vonden, en scoorden een hele stapel van
die illegale schijfjes. Ondertussen keken we met verbazing rond. In het
midden van zo'n grote zaak stonden een aantal televisies waarop
verschillende films werden afgespeeld. Kriskras door de zaak stonden
minstens 50 stoelen, en elke stoel was bezet door en Maleisiër die
gebiologeerd naar een scherm staarde. De eigenaar van een klein barretje
buiten de winkel, in het gangpad, had zijn plek goed gekozen, want alle
barkrukken en tafeltjes en stoelen waren bezet met mensen die daaraan
vastgeplakt leken. Aan het eind van de middag vertrokken we vanuit Penang naar Langkawi. We
namen voorzichtigheidshalve niet de kortste route direct naar het midden
van de brug die Penang met het vasteland verbindt, maar voeren om een
eiland heen. De brug zou in het midden 28 meter hoog zijn, maar als je
daarop af vaart, kijk je er toch wat anders tegen aan. Alles ging goed, en
even later zaten we aan onze tweede kerstmaaltijd. |
za 27 dec | Malacca Strait - Langkawi
Royal Langkawi Yacht Club |
Neptunus had duidelijk geen Kerstgevoelens afgelopen nacht. In plaats van
rustig, vreedzaam weer, kregen we de ergste nacht sinds ons vertrek voor
onze kiezen. Zelfs erger dan de allereerste dag/nacht van onze reis, van
Scheveningen naar Zeebrugge. Die zakt een plaatsje in de top 3. Aan de wind lag het niet eens zo erg. Nee, we waren natuurlijk niet blij met 20 tot 30 knopen bijna pal op de neus, maar de combinatie met de hoge, steile, korte golven deed het hem. Wind tegen stroom, ondiep water, felle wind (maar wel en strakheldere hemel)waren de ingrediënten die Neptunus vannacht gebruikte, en alles bij elkaar werd dat een kermisattractie. We stampten enorm op de golven, elke keer weer zo'n klap tegen de romp. Dat remt enorm af. En VEEL vast water over de boot. Zoveel hebben we nog nooit gehad. Keer op keer hoorden we in de kajuit (als je pech had stond je net in de kuip uitkijk te houden of de stuurautomaat bij te sturen) weer zo'n joekel van en golf overkomen. Woesh!!!!! En vervolgens hoor je het zeewater langzaam van het kajuitdak en in de gangboorden lopen. Zelfs onder de buiskap was het kleddernat, en de kuip, tot en met onze grote brugdek, idem dito. We begonnen gistermiddag heel conservatief met 1 rifje. Na een tijdje kwam er een bij, en op een gegeven moment hebben we zelf rif 3, dat we zelden gebruiken, ertegenaan gegooid. En ik had me helemaal ingesteld op en rustig nachtje zonder wind, motoren en lekker slapen tussen de wachten door. No go dus. In plaats daarvan:
Om 11 uur 's ochtends voeren we de marina bij Langkawi binnen. Geen
rust, want er was VEEL werk aan de winkel. Bijna al onze voorraden staan
aan bakboord, onder de banken, en doordat we zo in de golven aan het
beuken waren, vreesden we voor de staat van die vakken en inhoud. Ze
moesten inderdaad allemaal leeg en worden schoongemaakt. ALLE blikjes stuk
voor stuk afgedaan met zoet water. En geloof me dat zijn er VEEL.... In
Europa hebben we ons helemaal lens gekocht aan blikken, en er vervolgens
nauwelijks van gegeten. Als ik zeg dat we alleen al 19 blikken met
knakworstjes hebben, dan moet dat genoeg zeggen over de rest van de
blikvoorraad, I say no more..... O ja, in welk luxe-oord we nu weer zijn? Zie http://www.langkawiyachtclub.com/
Voor ca 6 euro per dag...... |
zo 28 dec | Langkawi
Royal Langkawi Yacht Club |
We
stonden op tijd op, om Juul van het vliegveld af te halen. Heerlijk om
haar weer te zien!
Juul met haar jetlag, en wij met de onrustige zeilnacht en de arbeid
van gisteren nog in onze lijven, we deden dus niet zoveel. |
ma 29 dec | Langkawi
Royal Langkawi Yacht Club |
" Ziet het er zo uit?", vroeg Kees. Kees van de Britt had zich
ineens achter zijn oren gekrabd, en bedacht dat hij nog een spare
had van de elektronica van hun koelkast. Daar kwam hij mee aan zetten op
het moment dat JG naar het internetgebeuren
was om uit te zoeken waar er dealers zijn, en of die dealers ons kunnen
helpen. "Dit ziet er PRECIES zo uit!", zei ik, en vervolgens liep ik JG tegemoet. Dat zou toch een bak zijn zeg...... Inderdaad was dit precies hetzelfde kastje als wat er bij onze koelkast het niet meer deed. JG was een uurtje bezig, en kwam tot de constatering dat de koelkast het met dit andere kastje wel deed, althans de compressor, maar het besturingseenheidje had kennelijk ook een tik gekregen. Maar we zijn voorlopig even uit de brand. We kunnen de koelkast nu handmatig bedienen. Kees wil wel graag zijn spare terug, en dus bestellen we een nieuwe uit Nederland, en tevens een nieuw besturingskastje. Weer een tegenvaller, want met de verzendkosten erbij zijn we bijna zoveel kwijt als we in Nederland hebben uitgegeven aan onze nieuwe koelkast. Zonde geld, maar er is niets aan te doen. En waar laat je dat ding naar toe sturen? Keuzes keuzes keuzes. Daar
zijn we toch al zo sterk in..... En nu hebben we ook rekening te houden
met Juliette, die een ticket terug heeft vanuit Langkawi. Juul en ik
liepen naar de ferry jetty (hier vlakbij), om te gaan bellen met
Malaysia Airlines en te infomeren naar de mogelijkheden om haar ticket om
te zetten zodat ze vanuit Phuket (Thailand) zou kunnen vliegen. Zo gezegd
zo gedaan, denk je. Ik zou inmiddels beter moeten weten. Natuurlijk is dat
niet een kwestie van een telefoontje. Neeee, je moet eerst een telefoontje
kúnnen plegen. Daarvoor moet je eerst op zoek naar een telefoonkaart (4
winkels gehad), dan naar een telefooncel, vervolgens werkte het
telefoonnummer niet (gewijzigd zei de computermevrouw), vervolgens naar de
tourist information voor het goeie nummer, dan blijkt dat
het opgegeven nummer uit teveel cijfers bestaat (aldus dezelfde
computermevrouw), terug naar de tourist information, waar we
geholpen worden door twee mensen (afzonderlijk), beiden buitengewoon
hulpvaardig (hoewel, vaardig???), terwijl er zich nog een derde en een
vierde mee bemoeide, en uiteindelijk, na dik een uur, kregen we dan toch
Malaysia Airlines aan de telefoon. " Go to the Malaysia Airlines
office", was de boodschap. En die is pas de volgende dag weer
open...... In de tijd dat Juul en ik Malaysia Airlines probeerden te bellen, deed
JG wat bootklusjes. Toen we terugkwamen zei hij: " Ga er eens even
voor zitten." Ik heb geen idee hoe ik erbij kwam, maar het floepte
eruit: " Nee hè, niet weer een stag hè." Ja dus. JG had de
stagen met de verrekijker geïnspecteerd, en zelfs zonder verrekijker kon
je de breuk al bijna zien. Eén van de onderwant stagen is weer
kassiewijle. Wéér aan bakboord, wéér het onderwant, en je gelooft het
niet, wéér de massief RVS terminal die aan de staaldraad gewalst is.
Dus niet de stag zelf, zoals je zou verwachten. Inderdaad, die stag die we
ook tussen Tahiti en Moorea braken. Waarna we voorzichtigheidshalve in
Tahiti twee nieuwe stagen (voor de zekerheid, omdat we de hoek waarmee de
stuurboord stag uit de mast kwam ook niet meer vertrouwden) lieten maken
na twee weken gewacht te hebben op de goede terminals uit Nieuw-Zeeland.
En dan moet je ook nog eens bedenken dat ik JG in Singapore nog de mast in
gehesen heb, en dat hij toen alle stagen en terminals heeft geïnspecteerd.
Twee weken geleden. |
di 30 dec | Langkawi
Royal Langkawi Yacht Club |
Het programma voor vandaag was al klaar. Eerst internetbankieren en de
betaling doen voor de koelkastunit, dan boodschappen doen, vervolgens gaan
Juul en ik shoppen (joepie), de was ophalen, tig traytjes taxfree
bier inslaan, andere stag in de mast hangen, en dan op naar een verlaten
baaitje. En zo geschiedde. Not. OK, voor een deel dan. Tot en met het shoppen is het gelukt. De was was nog niet klaar, het bier was op. Vervolgens hees Kees (van de Britt) JG in de mast (fijn, zo'n vent voor de spierkracht, ik was dus daarvan vrijgesteld) om de oude stag (die we in Nederland hadden vervangen) in de mast te hangen in plaats van de kapotte. De terminal bleek voor driekwart door te zijn. Wat hebben wij weer vreselijk mazzel gehad zeg.......! In Singapore geïnspecteerd, en toen was er nog niets aan te zien. Vervolgens hebben we zo ongeveer van Singapore naar Penang gemotord, dus dan heeft zo'n stag niets te lijden. En vanaf Penang naar Langkawi hebben we wel gezeild, en hóe, die shitnacht. Het kan toch niet dat die stag tijdens één zo'n nacht zo ontzettend te lijden heeft dat de terminal breekt? Alweer een fabrieksfout? Dat zou wel erg toevallig zijn. We hebben waarschijnlijk enorm geluk gehad dat we over bakboord voeren (de zeilen aan bakboord), en dat de load dan voor het grootste deel op de stuurboord stagen staat. Opnieuw zijn we een hele vervelende dans ontsprongen, waarbij we de mast hadden kunnen verliezen. JG hing de oude stag in de mast, en terwijl ik die aan de onderkant op de dekputting draaide, draaide Kees het stuurboord onderwant vast. En hield daar onmiddellijk weer mee op. "Ja, stop maar, deze is ook kapot!" Nee hè!!! Maar het is waar, je kunt zien dat een van de draden van de stag los zit, op de plek waar de stag uit de terminal (deze keer de terminal onderaan de stag) komt. Ik slaakte een paar kreten die niet geschikt zijn om hier te herhalen. Dit is toch werkelijk niet te geloven!!!!!!!! Twee stagen hebben we in Tahiti vernieuwd. En ze zijn beide kapot!!!!! Wat nu? De dichtstbijzijnde tuiger zit in Phuket, Thailand, zo'n 130 mijl hiervandaan. Niet zo heel ver dus, maar we moeten er nog wel komen. We kiezen tussen twee kwaden, en hebben nu in plaats van de stag met die ene losse draad de stag uit Nederland, die met een verkeerde hoek uit de mast komt, in de mast gehangen. Dit verhaal met al die stagen is vast niet meer te volgen. Een samenvatting dan: het is shit en het kost weer geld (heeee, en gisteren hadden we ook al zo'n geintje.......). En garantie vanuit Tahiti, ja daar kun je natuurlijk naar fluiten als je in Maleisië zit. En we hopen dat de tuiger In Phuket die bijzondere terminals van ons op voorraad heeft, en dat dit gedoe dus niet al te veel roet in het eten gooit voor onze planning. Ben ik nou zo'n klager? Of hebben we alweer erg toevallig pech?
Eigenlijk mogen we dus ontzettend in onze handjes knijpen..... |
wo 31 dec | Langkawi
Royal Langkawi Yacht Club - Dayan Bunting |
We hadden met de Britt afgesproken om samen Oud en Nieuw te vieren in een
rustig baaitje. Maar voordat we weg konden uit de jachtclub, moesten er
nog wat dingen gebeuren. Het belangrijkste was om de tuiger in Phuket op
de hoogte te stellen van onze komst, en te vragen of ze alvast de juiste
terminals willen bestellen om nieuwe stagen te maken. Op internet checkten we waar al onze poststukken uithangen: de stuurautomaat in Engeland (maar nog niets gehoord of het te maken valt), ons nieuwe voorzeil inmiddels langs Malaysian Customs en op het eiland, en de koelkastonderdelen al in Kuala Lumpur!! We hebben nog nooit zoveel poststukken (onderweg) gehad. En over post gesproken......... we kregen vandaag echte post!!!!!!! Rook, de jongste zoon van de Britt, kwam ons een ansichtkaart brengen, die Kees toevallig tussen de post in de jachtclub had gevonden. Post!!! Voor ons!!!! Verstuurd door Lies, op 14 december, aan ons op het adres van Royal Langkawi Yacht Club. Toch knap dat Lies toen al wist dat we hier zouden zijn, want toen wisten wij het in elk geval nog niet!! We checken nergens de post, want wie stuurt ons nou wat als we geen adressen en data doorgeven? Wie weet wat voor post we ondertussen allemaal hebben gemist! Maar Lies, HARTSTIKKE LEUK!!!!!!! In de loop van de dag motorden/zeilden we naar een idyllische ankerplek vlak bij een zoetwatermeer, tussen hoge limestone-rotswanden, en lekker allenig met de Britt. Aapjes op de kant, gele kwallen in het water, prachtige limestone rotswanden en begroeide hellingen, groen water. Echt een van de mooiere ankerplekken van onze reis. Zo mooi en hoog dat zelfs de iridium er stil van werd; geen bereik tussen die steile hellingen..... 's Avonds togen we naar de Britt, gewapend
met flessen champagne. Het is een vreemd idee dat een jaar geleden wij een
paar uur later Oud en Nieuw vierden dan Nederland, en dit jaar een paar
uur eerder. |