Januari 2004 Langkawi, Maleisië - Phuket en omstreken, Thailand
Datum | Locatie | Logboek |
do 1 jan | Langkawi
Pulau Bayang Bunting |
Dat
is dus het verschil tussen Juul, die op vakantie is, en ons, wij die op
wereldreis zijn. Terwijl wij alle mogelijke moeite doen om de koelte van de schaduw op te zoeken, probeert Juul elk straaltje zon te pakken te krijgen dat er maar te vinden is. Als we aan het shoppen zijn, loopt Juul in de zon, wij onder het afdak of aan de schaduwkant van de straat. In de kuip zitten wij onder de bimini, vinden een wolkje wel prettig, en vinden het naar als de zon elk plekje van de kuip weet te bereiken. Juul baalt als ze geen plekje in de zon kan vinden, of, zoals op deze ankerplaats, de zon pas halverwege de ochtend boven de toppen van de bergen uit komen. Wij zijn wel eens blij als we ons een keer kunnen bezondigen bij een McDonalds, Juul kan dat thuis doen zo vaak als ze wil, en wil hier natuurlijk Maleis eten. Wat ze niet krijgt, want de markt is ingesteld op toeristen, en die vinden Maleis eten vaak veel te heet. Wij draaien nostalgisch Nederlandstalige muziek, omdat we dat verder nooit horen, maar Juul wil natuurlijk wel eens iets exotisch horen. Ook dat hoor je trouwens niet echt op de radio, want alles wat in Nederland of Amerika in de hitparade staat, hoor je hier op de radio. Ook willen we wel eens een filmpje zien omdat dat anderhalf jaar geleden is. Juul heeft daar hier natuurlijk geen behoefte aan. Overigens hebben we, sinds we in Penang die VCD's en DVD's hebben gekocht, nog maar 20 minuten film gekeken. Op eerste kerstdag, gewoon om even uit te proberen. Braveheart, met Engelstalige ondertiteling. Onze bootburen in de marina moeten elkaar onbegrijpend hebben aangekeken toen er ineens luid geschater uit onze boot kwam. Na 3 minuten moesten we namelijk onbedaarlijk lachen, in koor, omdat er "[Whinnying]" als ondertiteling stond toen een paard hinnikte. Werkelijk alles werd vertaald, ook "[Laughing]" en "[Ho!]" als er iemand een kreet slaakte. Langer dan twintig minuten hebben we het overigens niet uitgehouden; we begrijpen werkelijk niet dat die film zoveel Oscar(nominatie)s heeft gekregen. Je zou bijna vergeten dat het 1 januari is!!!! We hebben niet eens een kater! Maar we besluiten wel om lekker
lui te doen, en op deze mooie ankerplaats te blijven. Het is echt een
prachtig plekje, en het enige minpuntje zijn de valwinden die zo nu en dan
overkomen en onze tijdschriften, ons ontbijt, of wat losliggende blaadjes
een andere plek geven. Maar daar storen we ons niet zo erg aan, evenmin
als aan de constante fluittoon die we bijna de hele tijd van de kant
horen. Toen we hier gisteren aankwamen zorgde dat in eerste instantie toch
wel voor een onrustig gevoel. Maakt de motor nou zo'n raar geluid? Of de
watermaker? Of kookt het water in de fluitketel? Zoals dat laatste klinkt
het precies. Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat het krekels zijn.
En het is heel wat beter dan het omgevingsgeluid van de ronkende motoren
in de marina bij Kuah, het hoofdstadje van Langkawi. |
vr 2 jan | Langkawi
Pulau Bayang Bunting - Rebak Marina |
De
detour die we maakten van Pulau Bayang Bunting naar Pulau Rebak
Besar was werkelijk adembenemend. We voeren tussen twee steile, deels
begroeide rotswanden en een paar eilandjes door. Natuurlijk ook wel weer
een ideaal recept voor valwinden, maar die mochten de pret niet drukken.
Schitterend! Zelfs met een detour was het maar een kort tochtje naar Rebak Marina, en wij installeerden ons vervolgens in het restaurant van het bijbehorende resort met een biertje. Wat hebben we het slecht..... [Chantal] |
za 3 jan | Langkawi
Rebak Marina |
Hoera! Vandaag autootje gehuurd, we gaan eens
de echte Aziatische/Langkawische sfeer proeven. 's Morgens vroeg
opgestaan om de ferry te nemen naar het hoofdeiland. De auto zou aldaar
klaar staan, wat natuurlijk niet zo was. We werden een taxi ingesleurd en
ergens heengebracht, en daar stond 'ie dan: een prachtig blinkende Hyundai
van onbekend type, met airco (die het vervolgens niet echt deed), waarvan
de achterportier er bijna uitviel en de 3e versnelling het eigenlijk ook
niet deed. Maar verder was 'ie goed! Overigens: JG begint al te wennen aan
links rijdende auto's: hij heeft op de hele dag slechts 1 keer de
ruitenwissers aangezet i.p.v. de richtingaanwijzer. In ieder geval: we namen onze prachtige auto in bezit en wisten vervolgens niet waar we waren beland. Maar geen getreur: het hele eiland Langkawi telt maar een weg of 7, dus da's niet zo moeilijk. Scheelt dus ook weer met het kaartlezen: daar kun je dus geen ruzie om krijgen. De eerste opzienbarende bezichtiging was de filmset van "Anna and the King" met Jodie Foster. Een schitterend rood-paars gebouw, helemaal in verval al (terwijl het nog maar in '99 is opgenomen), met wat fournituren en jurken die in de film zijn gebruikt. Tja, 't is dat je er toevallig langskomt.... Vervolgens reden we door naar Oriental Village... Hoera! Waarschijnlijk een echte Aziatische aangelegenheid! Maar nee hoor, de huisjes waren Aziatisch, maar onderwijl volgepropt met souvenirs en snuisterijen die je in Nederland eigenlijk ook wel zo'n beetje kunt kopen. Vrolijk tuften we door (ja, bergop was het echt tuffen) richting de Crocodile-farm. We hebben gezamenlijk geconcludeerd: dit is toch wel het meest foute wat we ooit gezien hebben. Wat dachten jullie van een krokodil wiens tanden worden gepoetst en waarbij het publiek vervolgens "oh" en "ah" roept? Of een krokodil die de Lambada danst met een hele stoere inlander (waarbij de krokodil tenminste nog grijnst, maar de inlander stoïcijns kijkt, volgens mij is dat toch een vrolijke dans)? De leguaan of salamander (wat is het verschil eigenlijk) die we later gewoon op de weg tegenkwamen, was toch nog net iets echter, zonder entreebewijs nog wel, maar ja,die danste dan ook weer niet de Lambada). Maar geen getreur, vol goede moed tuften we verder. Richting het Cultural & Batik Centre van Langkawi. [Juliette] Juul schrijft dit op haar laatste dag, en heeft geen tijd meer om haar
verhaal af te maken. Ik neem dus het stokje over. |
zo 4 jan | Langkawi
Rebak Marina - Pantai Kok |
Af en toe kun je er zo stevig, ontzettend,
gigantisch de
balen van hebben. Volgens JG wordt de website af en toe wel een erge klaagzang. Hebben jullie dat idee ook? Dat is natuurlijk niet de bedoeling! Maar de website is op een of andere manier mijn uitlaatklep. Zodra ik ergens vreselijk van baal, ga ik achter de laptop zitten en typ mijn frustratie weg. Althans, dat probeer ik dan, en meestal lukt het ook nog vrij aardig. Het is dus niet zo vreemd dat alle vervelende dingen zijn weg weten te vinden naar de website, en dat kan natuurlijk een verkeerd beeld geven. Zo nu en dan (niet vaak hoor) pleegt JG censuur op de website en wijzigt wat, of zegt hij dat ik de boel ietwat moet nuanceren. Zo heeft hij een paar dagen geleden een zinsnede op de homepage weggehaald, die ik eigenlijk niet zo fout vond. "..., want we hebben weer eens twee nieuwe stagen nodig......", had ik geschreven op de homepage, achter de melding dat wij naar Phuket zouden vliegen (figuurlijk dan) als Juul naar huis vliegt. Bedoeld als een soort voorproefje voor het dagboek, á la promo-voorstukje voor een film op televisie. Of zo. Maar dat kon volgens hem toch ECHT niet, en die zinsnede heeft dus de eindstreep niet gehaald. Maar ik baalde zo vreselijk van al die debacles met die verstaging. Het lijkt wel een soap: na lang wikken en wegen hebben we in Nederland voor vertrek toch maar die grote uitgave gedaan en nieuwe verstaging aangeschaft. Dan blijkt de hoek waarmee de verstaging uit de mast komt niet goed, en moet er op het laatste nippertje weer nieuwe verstaging worden gemaakt. Vervolgens breekt er in Tahiti een terminal, en laat je voor de zekerheid twee nieuwe stagen maken. En nu blijken die twee nieuwe stagen kapot. Murphy of zo? En dan die stuurautomaat, die volgens DHL afgeleverd zou moeten zijn bij Raymarine in Engeland, maar waar we niets, nada, noppes van horen. Ja, wat wil je, die Engelsen zijn tussen Kerst en Oud en Nieuw natuurlijk volledig van de wereld. Maar het vervelende daaraan is, dat ALS ze hem alweer aan de praat krijgen, ze hem naar Thailand op moeten sturen omdat we dan al vertrokken zijn uit Langkawi. En in Thailand staan ze erom bekend dat inkomende pakjes erg lang kunnen duren, het allemaal vreselijk ingewikkeld en moeilijk moet, en bovendien een fikse importheffing kennen. Het is dan wel een reparatiezending, maar leg dat als natuurlijk vreselijk rijke westerling zo'n douanebeambte maar eens uit. Maar misschien ben ik gewoon een doemdenker, en waarschijnlijk moet ik geen problemen zien als ze er nog niet zijn. Ik troost me maar met een mailtje dat we toevallig vandaag binnen kregen, waarbij ons een hart onder de riem werd gestoken: "Chapeau voor onze relaxte houding ten aanzien van de stuurautomaat"........ Vanochtend had ik weer zo'n enorme baalbui (vandaar dit relaas). De zes shirtjes die ik de laatste keer heb laten wassen, nota bene bij een jachtclub die Royal in haar naam heeft, bleken vandaag ineens van het formaat kinderkleertjes te zijn. Meestal doe ik wel aan risicospreiding en doe niet in een keer eenderde van mijn garderobekast in de was, maar nu was dat toch gebeurd. En ik was al niet zo vreselijk happy met het feit dat mijn kledingarsenaal aan boord maar zo'n klein deeltje uitmaakt van die 5 garderobekasten in Breda..... En dan te bedenken dat die Aziatische winkels toch zijn afgestemd op het formaat van de Aziaten zelf. Dat wordt helemaal niks. Shit. Natuurlijk horen tegenvallers er bij op zo'n reis. Het zou toch vreemd
zijn als je zonder slag of stoot rond de wereld zou kunnen zeilen. En de
tegenvallers zijn gelukkig tot nu toe allemaal te overzien (al raakt het
wel keer op keer onze portemonnee, en we hebben helaas helaas alweer NIETS
gewonnen met het oudejaarslot dat Dineke voor ons gekocht heeft). En
natuurlijk hebben wij buitengewoon veel lol in deze reis, zien en maken we
fantastische dingen mee, en zouden het heeeeeeeeeeeeeelemaal niet erg
vinden als we wel de staatsloterij zouden winnen, want dan plakken we er
zo nog een jaartje aan vast. Vandaag lieten we Rebak Marina achter ons, en maakten een wereldtrip
van 7 mijl naar het baaitje bij Pantai Kok (Kok-strand). Gisteren hadden
we dit plekje al gezien vanuit het nep-zomerpaleis van de Thaise koning
dat 20th Century Fox in 1999 heeft laten bouwen voor de film Anna and
the King, met Jodie Foster. Die film verhaalt over de tijd dat Anna
gouvernante was van de kinderen van de Thaise koning. Aangezien deze Anna
niet zulke fijne dingen in haar dagboek had geschreven (het wordt
overigens betwijfeld of het allemaal waar is), mocht de film niet in
Thailand worden opgenomen. De film is zelfs nog steeds verboden in
Thailand, en als je gepakt wordt kun je een fikse boete verwachten, want
in Thailand heeft men groot ontzag voor de koning. De Britt heeft hem aan
boord. |
ma 5 jan | Tonga.... eh Langkawi
Pantai Kok - Pantai Cenang |
Het is hier echt verschrikkelijk mooi. Voor
diegenen die er geweest zijn: het heeft heel veel van de noordzijde van de
Vavau groep in Tonga. Ruig, hoog en groen, erg groen. Maar dan wel met een
Aziatisch tintje natuurlijk: waar anders zie je op een kunstmatig
eilandje/breakwater een neppalmboom van een meter of 10 die 's
avonds volledig uit gekleurde lampjes blijkt te bestaan?!? En hoewel het
ook hier behoorlijk toeristisch is, is de sfeer heel relaxed. Voor diegene
die nog na ons komen: beschouw dit dus niet enkel als een tussenstop op
weg naar Phuket, zoals de pilots doen, maar neem hier de tijd voor. Net
als voor de rest van de Maleisische kust, zoals ik al eerder heb gezegd
geloof ik. De ankerplaatsen zijn mooi en beschut, er zijn veel meer
gloednieuwe en ook nog mooie marina's dan in de pilot staan en ze bieden
allemaal een perfecte service! [JG] Pantai
Kok is vlak bij de cablecars, een van de toeristische attracties
van het eiland. Een flinke kabelbaan van, hoe kan het ook
anders, Zwitserse makelij. Eergisteren kwamen we er ook langs, met de
auto, maar gezien de hoogtevrees van Juul, lieten we ze links liggen. Maar
nu we zo vlak bij die cable karretjes zijn, en we met de auto niet
op de hoogste berg konden komen, heeft Juul haar hoogtevrees weten te
overwinnen, en stapten vanochtend toch in die kabelbaan. Terwijl JG en ik
gemeen grapten bij elk geluid, stond bij Juul het zweet in haar handen.
Maar het was het waard, want het uitzicht was adembenemend. Op de foto
komt het niet zo geweldig over omdat het altijd wat heiig is, maar we
hebben er flink wat geschoten. |
di 6 jan | Langkawi
Pantai Cenang - Kuah (RLYC) |
Vandaag
is alweer de laatste dag van Juul. Vanavond vliegt ze weer naar huis.
Wat zijn 10 dagen snel voorbij! We hebben lekker samen vakantie gevierd.
Juul is inmiddels zwart en gaat overmorgen weer aan het werk. Ook wij moeten aan het werk. We zijn vandaag naar de marina in Kuah gevaren, waar onze nieuwe genua en onderdelen voor de koelkast zijn aangekomen. En onze laatste oceaanoversteek komt zo langzamerhand ook dichterbij. Aangezien we de laatste weken niet zoveel aan de boot hebben gedaan, is het to-do-lijstje inmiddels ook alweer zodanig gegroeid dat we ons daarmee wel een week kunnen vermaken. JG is nu met de koelkast bezig, heeft de nieuwe onderdelen aangesloten,
en........ hij doet het niet. Wordt vervolgd.... Als Juul vertrokken is, zeilen wij morgen of overmorgen (laten we het
maar op overmorgen houden) naar Phuket (een
dag en een nacht varen, of twee dagtochten), waar we nieuwe stagen laten
maken, een deel van onze to-do-lijst afwerken, en ook nog wat rondzeilen
en de toerist gaan uithangen. Deel 2....... De rest van de dagplanning liep in de soep, niet alleen door de koelkast, maar ook doordat Juul zich ineens bedacht dat ze niet meer wist waar haar huissleutels waren. Paniek!!!!!!! We zijn de halve middag bezig geweest met zoeken, totdat het tijd werd om Juul naar het vliegveld te brengen. Terwijl ik de voorpiek drie keer binnenstebuiten keerde, pakte Juul haar handbagage drie keer uit en weer in, en haar bomvolle rugzak idem dito. Nog steeds geen sleutels. Niet leuk. Maar uiteindelijk stapte ze toch enigszins opgelucht het vliegtuig in omdat iemand thuis ervoor zorgt dat ze haar huis in kan. Geen tijd dus om ons te realiseren dat we elkaar de komende 9 maanden
weer niet zullen zien. En dat was eigenlijk wel zo gemakkelijk..... |
wo 7 jan | Langkawi
Pantai Cenang - Kuah (RLYC) |
Ik zou uitgebreid kunnen schrijven over dat we vroeg zijn
opgestaan om een dag hard te gaan werken. En over hoeveel peentjes we
gezweten hebben terwijl we onze nieuwe genua hesen, omdat het voorlijk te
lang bleek te zijn. Of over dat we de voorpiek helemaal uitgeruimd en weer
opnieuw ingeruimd hebben. Of hoeveel duizend handwassen we deden, de boot
van boven tot onder sopten en schoonmaakten, de
bakskisten reorganiseerden, de bijboot schoonmaakten en nog wat van dat
soort dingen. Ik zou kunnen schrijven over dat we 12 trays bier, 24 liter rode wijn en nog een
paar liter sterke drank kochten (taxfree hè....). En hoe we dat allemaal
weer kwijtraakten in de boot. Maar dat zou het allemaal niet hálen bij wat we 's avonds meemaakten. Na al dit gezwoeg vonden we dat we wel een sateetje bij de jachtclub
verdiend hadden. We dronken eerst een heerlijk koud pintje aan de bar, en
bleken naast twee Nederlandse mannen te zitten. Het is een onmogelijke
zaak om dan niet met elkaar aan de praat te raken, en zo
geschiedde... |
do 8 jan | Langkawi - Malacca Strait / Andaman Sea | De volgende morgen werden we met een houten kop
wakker. Van de wekker, want we wilden vandaag naar Phuket vertrekken, en
moesten nog wat dingen doen. Gelukkig konden we eindelijk een nieuwe update van de website uploaden. Dat lukte de laatste 10 dagen niet, om technische redenen. Onze website is namelijk verhuisd, en daardoor kreeg men op bepaalde tijdstippen onze website van vorig jaar maart te zien, toen we nog in Cartagena waren. Dat leek ons wel wat, weer vanaf daar beginnen. Maar dan moet ook de tijd worden teruggedraaid. We haalden nog wat wijn erbij, deden nog wat boodschapjes, zanikten bij
het marinakantoor nog over de verpeste was, en vertrokken naar Phuket. Terwijl we met zijn tweeën in het gangboord zitten horen we ineens geblaas, vlakbij. "Wat is dat!!" roep ik, en denk aan een walvis. Maar we zien niets, dus dat zal wel niet. Een half uur later ziet JG een meter of 300 achter ons een walvis uit het water springen. Dus toch. Maar hij liet zich niet meer zien. We twijfelden of we een rif zouden zetten voor de nacht. Nou, OK, voor
de zekerheid dan maar, want de wind lijkt wat toe te nemen. Terwijl we
daarmee bezig zijn zie ik de wind boven de 20 knopen komen, en roep:
"Doe maar rif 2." Het blijkt nodig. De zee wordt weer erg kort
en steil, de wind waait 's nachts tussen de 14 en de 29 knopen |
vr 9 jan | Andaman Sea - Phuket (Thailand)
Ao Chalong |
In Thailand is het weer een uur vroeger, dus we
hebben we klok terug gezet. Het tijdsverschil met Nederland is nu 6 uur
(hier is het later dan in Nederland). Wij vinden dit aan de ene kant wel
prettig, want we hebben het gevoel dat de tijd weer klopt. Sinds we in de
tropen zijn begint het namelijk zo rond 6 uur licht te worden, en 's
avonds om 6 uur is het meestal wel weer gebeurd. Als we tochten plannen
gaan we dus altijd van die tijden uit. Aan de andere kant zijn wij beiden
avondmensen (zéker geen ochtend mensen!!), en dan is het wel prettig als
het om kwart over 7 's avonds pas weer donker begint te worden, zoals in Maleisië.
Cruijff heeft weer gelijk: "Elk voordeel heb z'n nadeel." Het
blijft ellendig, zo'n tocht met 1 nacht doorzeilen. Zeker als het zo'n choppy
sea is. Geen lekkere zee, zo tussen Penang en Phuket. Erg onstuimig,
en hij bouwt snel op. Gelukkig hadden we de wind iets ruimer dan half, en
gingen we als een speer. We arriveerden dus tamelijk vroeg in Phuket (wat
goed dat we altijd later vertrekken dan we plannen!). Aan het begin van de
baai Ao Chalong werden we opgeroepen door de Xenia, een Nederlandse boot.
Zij voeren net weg richting een andere baai, en we babbelden wat over de
marifoon. Terwijl we met de dingy tegen de golven en de wind in naar onze Pinical ploegen, zeg ik tegen
JG: "Ik zal hem morgen met liefde inleveren". Onze dingy.
Dat meen ik natuurlijk niet, maar we leveren hem inderdaad voor een
paar dagen in. Onze Minical begint namelijk te desintegreren. Na een jaar in
de tropische zon heeft het plastic laagje van onze bijboot besloten dat ze daar
niet zoveel zin meer in heeft. Het begint een plakkerige bende te worden,
met een steeds verder afkalvend laagje plastic. Tja, dat is bekend met
vinylboten, maar die hypalon-bijboten zijn zo godsgruwelijk duur
.......(en het zal toch wel meevallen.......) Voor de verandering zijn we
eens een keer efficiënt bezig geweest, en hebben meteen na aankomst
spijkers met koppen geslagen: we laten een dingycover maken. Dat
betekent dat we onze Minical 5 dagen kwijt zijn. Vijf dagen geen
verbinding met de wal, en daarom vertrekken we morgen maar weer naar een
marina. En wat heel vervelend is, de Britt ligt in diezelfde marina..... |
za 10 jan | Phuket
Ao Chalong - Phuket Boat Lagoon |
We vertrekken 's ochtends vroeg vanuit Ao
Chalong om twee uur voor hoog water bij Phuket Boat Lagoon aan te komen.
We waren gewaarschuwd door de Britt, die uit eigen ervaring weten hoe
ondiep het daar in de ingang is. Zij kwamen net na hoog water de lagune
binnen, tussen de mangroven door. Rond die tijd zou het voldoende diep
moeten zijn voor hun diepgang (ook ca 2 meter, net als wij). In een bocht
namen ze niet de buitenbocht zoals de Thaise mevrouw van de marina in
onverstaanbaar Engels had verteld (dat bleek achteraf, het was immers
onverstaanbaar), en kwamen vast te zitten. Het was al afgaand tij, dus ze
kwamen steeds vaster te zitten. Een bootje met een paar honderd PK heeft
nog geprobeerd om de Britt vlot te trekken. Kees heeft me inmiddels
uitgelegd dat dat snelheids-PK's zijn, geen kracht-PK's, en het lukte
dus niet. De Britt heeft dus in het kanaaltje 7 uur in de kijker gelegen
van alle toeristenbootjes en andere jachten die daar langs kwamen, en
voelden zich vreselijk voor aap staan. Waar zij vast zaten valt het
helemaal droog, en zij stonden daar dus, met uitzicht op de marina.
Uiteindelijk zijn ze een meter boven het water uitgekomen, de hele kiel is
gewoon in de modder gezakt. Kennen jullie de reclame in de
watersportbladen, met die motorboot die hoog en droog op een flinke rots
staat? Zo moet dit er ongeveer hebben uitgezien. Afgezien van de lijnen
dan, die waren hier niet nodig, ze zaten zo vast als een huis. Kees
heeft van de nood een deugd gemaakt, de hele schroefas en schroef
schoongemaakt en in het schapenvet gezet en het onderwaterschip
schoongemaakt. De foto's moeten we nog zien, maar het lijkt me hilarisch. Wij hebben er een nieuw werkwoord bij. Britten, britte, gebrit: vastzitten, de kiel schoonschrapen, voren trekken in modderige ondergrond, hoog en droog op een modderberg staan, op een efficiënte manier de onderkant van de boot schoonmaken, pionieren voor de Pinical. Wij waren dus gewaarschuwd. Terwijl wij door de meanderende geul, langs de houten en betonnen palen, in de baai richting de lagune voeren, vroegen we ons af bij welke bocht de Britt nou vast had gelegen. Er waren zoveel bochten. We besloten dat het die ene bocht moest zijn, en voeren verder, nu tussen de mangroven naar de lagune. Dat geultje had natuurlijk ook bochten, en wij kwamen erachter dat we eerder een verkeerde conclusie hadden getrokken. Het was niet die bocht, het was deze bocht. Want wij zaten ook vast. JG probeerde bijna plankgas vooruit, achteruit, weer vooruit, en er gebeurde niets. Ach, het was nog 2,5 uur voor hoog water, dus no problem, dacht ik, we wachten wel even. Maar JG heeft meer geduld dan ik, en bleef nog wat langer proberen gas te geven. En na een paar minuten bewogen we!!!!! Weliswaar niet in de goede richting, namelijk naar de binnenbocht, maar we bewogen. Even later kon JG de andere kant opsturen en waren we los. "Niet tegen de Britt vertellen!" zei JG, maar we deden dat natuurlijk toch. Dezelfde onverstaanbare Thaise marinadame gaf ons een box voor 1 nacht.
"But we need at least a couple of days!", dat hadden we gisteren
ook over de marifoon aangegeven. "Sorry, full." Uiteindelijk kregen we
een andere box toegewezen, en dat leek ons een goed teken. Tot we merkten
dat die niet diep genoeg was bij laag water. De Thaise dame kon niets voor
ons doen. Volgens haar gegevens was onze box 1,20 meter diep. Wij steken
een kleine 2 meter. Sinds
vanmiddag zijn we bijbootloos. Net toen JG aan de andere kant van de
marina was om naar de tuiger te gaan (die dicht bleek te zijn, pas na het
weekend weer open), kwam er een Thaise jongen aan de boot kloppen om de
bijboot op te halen. Ik riep JG op via de marifoon voor het zware werk. De
Thai sprak geen woord Engels en ik probeerde erachter te komen waar en hoe
hij de bijboot wilde hebben. We liggen namelijk buiten de marina, aan een
werksteiger, en het is een flink eind sjouwen. Aan het begin van de
steiger zijn ze kabels aan het leggen en is het pad opgebroken. Dus met de
bijboot naar een ander, dichterbij plekje varen, daar op de kant zetten en
vervolgens naar de auto sjouwen? Of niet? Moet ie vol blijven? Of
leeg laten lopen? Waar staat de auto? Moeten de vloerplaten erin blijven?
Stel je deze conversatie eens voor, compleet met gebarentaal. Het was
gewoon lachwekkend. De Thai bleef ook vriendelijk lachen. We zijn overigens ook naar de Boat Lagoon gekomen omdat de tuiger hier
zit. Die blijkt dicht te zijn. Maandag weer proberen. |
zo 11 jan | Phuket
Phuket Boat Lagoon |
Om kwart voor 7 is het zeer laag water, nog
lager dan gisteravond, en omdat ik toch wakker ben, ga ik uit bed om eens
te kijken hoe onze boot erbij staat. JG slaapt door, maar hij mist echt
wat!!!!! De waterlijn blijkt maar iets hoger dan normaal te liggen, een centimeter of 7, meer niet. Het is maar goed dat we gisteren de boot zo ver mogelijk naar buiten hebben gelegd, aan het einde van de fingerpontoon, want de boot die aan het begin van de fingerpontoon ligt, lígt niet meer, maar stáát op een modderbodem, zonder water eromheen. Wij zijn dus echt een centimeter of 70 in de modder gezakt, zeg maar bijna de hele kiel. Vervolgens vermaak ik me minstens een uur enorm. Ik zie visjes in het modderwater die ik anders niet zou zien. Tientallen met modder besmeurde hagedisjes proberen zich met hun voorpootjes een weg door de modder te banen, naar een klein stroompje een paar meter verderop. Ze laten een mooi spoortje na in de modder. De hagedisjes worden achternagezeten door iets onbestemds, ik zie alleen maar belletjes. In de modder zitten allemaal gaatjes. Ik heb een uitstekend uitzicht op de geul die van de baai naar de marina loopt, en zie precies hoe de geul echt loopt. Je moet inderdaad een flinke buitenbocht nemen, want nagenoeg de hele bocht ligt boven het waterniveau. Aan de overkant zie ik de longtailboten (lange, smalle, houten bootjes met een buitenboordmotor waaraan een enorm lange schroefas van een paar meter zit die naar achteren steekt, met aan het eind de schroef) ploeteren om vanaf hun plek vlak bij de vissershuisjes op palen naar het water te komen. Je ziet de voren van hun voorgangers in de modder. Terwijl een man voorop de longtailboat heen en weer staat te wiebelen, geeft de andere visser flink gas en laat de schroef een nieuwe voor in de modder maken. Het gaat tergend langzaam. Over een meter of 10 doen ze zo een half uur. Ondertussen varen/ploegen tientallen toeristenboten door de geul naar de plek waar ze benzine tanken (die 2 of 3 keer 200 PK motoren achterop slurpen natuurlijk bij de vleet). Het laatste stukje naar de kant maken ze nog even flink lawaai, want anders komen ze er niet. Als ze getankt hebben proberen ze uit de modder weg te komen, geven weer vol gas, en een complete straal modder spuit omhoog achter de twee of driedubbele 200 PK die ze in de hoogste stand hebben staan. Ze komen vervolgens weer terug de geul in richting de marina. Daar pikken ze honderden toeristen op die wel een snorkel- of een duik- of een gewoon tochtje willen maken naar Ko Phi Phi Don of Ko Phi Phi Le, mooie eilandjes die zo'n 25 mijl verder liggen, en waar die boten in nog geen anderhalf uur naartoe varen. Ik zie witte en rode toeristen aan boord stappen, sommigen dragen hele trays bier als enige bagage. In konvooi varen de toeristenboten weer de geul uit, de baai in, met zijn allen op weg naar dat mooie eenzame strandje van de brochure. Ondertussen komt Pinical duizend keer op de foto of op de video. De rest van de dag doen we klussen. We belonen onszelf 's avonds door
te gaan eten bij Watermark, een exclusief restaurant hier in Phuket
Boat Lagoon. Ik kan zeggen dat het lang geleden is dat ik zo lekker heb
gegeten, maar dan doe ik die Chinees in Langkawi te kort. Dit is Fusion
Cuisine, westers en Thais/Oosters, heerlijk. JG neemt een echte cappuccino
na, en ik pik zijn koekje in. Denk ik. Het blijkt zijn roerstaafje te
zijn. Geen opgerold koekje met chocolade aan de binnenkant, maar een
kaneelstokje van 15 centimeter. Jee wat een taai koekje...... Ik had er
overigens geen idee van dat je mond half in brand kan staan van een
kaneelstokje. |
ma 12 jan | Phuket
Phuket Boat Lagoon |
Ik
ben de gemakkelijkste niet. En daarom ben ik blij met een vent die tegen
mij op kan (dat was criterium nummer 1. Eigenlijk geldt dat volgens mij
voor ons beiden, en dat had Martijn, onze koppelaar, kennelijk goed
gezien). JG is dus ook de gemakkelijkste niet, en dat is maar goed
ook. Aan de ene kant is het dus wonderbaarlijk dat wij het ruim twee jaar samen op een boot uithouden, waarbij we dus bijna alles samen doen, en behoorlijk op elkaars lip zitten. Aan de andere kant gaat dat misschien juist daarom wel goed. Zo nu en dan is het natuurlijk wat minder gezellig aan boord. Dat gaat bij ons meestal met periodes. We zitten nu weer in een periode dat we af en toe eindeloze discussies met elkaar kunnen voeren, die bijna onherroepelijk uitmonden in een ruzie of een zwijgen. Het leuke is dat daar altijd wel weer een eind aan komt. Meestal door een komische opmerking van een van ons twee. Zo zei JG vandaag dat vrouwen van nature nou eenmaal veel labieler zijn dan mannen. Dat komt volgens hem door de hormonen. Ik werp me dan natuurlijk onmiddellijk in de strijd met: "Alsof jullie dan geen hormonen hebben." "Ja, maar die zijn niet zo afhankelijk van de periode of de maan (JG beweert dat hij vroeger altijd met volle maan ging stappen, dan wist ie zeker dat alle vrouwen zin hebben). Nou wil ik niet zeggen dat mijn zin erg samen hangt met de maan, maar toch ben je dan redelijk uitgeluld. Laat maar lullen dan. Ander onderwerp dus. Vandaag hebben we, na wat dingen hier in gang te
hebben gezet (stag is donderdag klaar, hoera, koelkast lijkt te zijn
blijven steken in Amsterdam, niet hoera) met een Suzuki Jeepje over het
eiland gecrosst. Eerst met een gare bak, die keer op keer afsloeg, later
met een nieuwe, die ze op ons verzoek ergens anders kwamen afleveren.
Eigenlijk vinden we dat je niet mag klagen als zo'n ding maar 14 euro per
dag kost, maar we deden dat toch maar, want links rijden is op zichzelf al
lastig, en met een gehandicapte auto helemaal. Ach, als je ziet hoe de geïmporteerde
westerse "locals" (er wonen echt een boel westerlingen in
ZO-Azië!) de echte locals hier in
ZO-Azië behandelen, of bijvoorbeeld Hindu-locals van een hogere
kaste Hindu-locals van een lagere kaste (in Bali bijvoorbeeld), dan
valt dat nog reuze mee. |
di 13 jan | Phuket
Phuket Boat Lagoon |
Van
een extra dag auto huren kun je hier geen armoe lijden, dus we besloten
daar nog een dagje aan vast te plakken. We zijn namelijk nog steeds
illegaal in Thailand, en moeten dus nog inklaren (en gelijk ook maar weer
uitklaren). Kees van de Britt wilde wel mee, want ook hij moest nog steeds
inklaren. Hij vond het geen probleem om achter in de bak van onze Suzuki
te zitten, want zoals hij zelf meldde kan hij ook blaffen, maar heeft hij
alleen geen staart.... Inklaren bleek alleen in Ao Chalong (de baai waar we in eerste instantie lagen) te kunnen, en dat is een kilometer of 25 hiervandaan. We hebben Kees toch maar niet de laadbak aangedaan, in plaats daarvan vouwde ik mezelf op op de achterbank die geen achterbank is. Ging best. Meestal gaat JG alleen inklaren. De weinig keren dat ik erbij was
(Panama uitgezonderd) ging het allemaal erg soepeltjes en snel. Deze keer
niet. Moet je voorstellen. In een kantoor van een meter of 10 bij 4 zitten
4 officials, te weten de Immigration Officer, de Customs
Oficer, de Port Authority, en dan nog iemand met een onbestemde
functie. Toen wij binnenkwamen waren er buiten ons nog twee bezoekers,
maar even later waren we met zijn twaalven. Twaalf mensen
die ontelbare formulieren in moeten vullen, en allemaal een plekje zoeken. We
zetten Kees af in Phuket Town, waar hij een Tuk-tuk (een soort
miniminiminibusje met langsbanken) terug naar de Boat Lagoon nam, en wij
door de stad gingen lopen. |
wo 14 jan | Phuket
Phuket Boat Lagoon |
De
afgelopen dagen hebben we angstvallig het spoor van ons koelkastonderdeel
gevolgd, met het trackingnummer via internet en telefonisch. Eergisteren
wisten we dan het in Bangkok lag, en gisteren bleek het te zijn aangekomen.
We haalden het op met de auto, JG heeft hem vandaag aangesloten, en
.......... hij doet het!!!!
Met de afhandeling van autopilot zijn we wat minder blij. Het is al
bijna een maand geleden dat we hem vanuit Singapore hebben verstuurd naar
Raymarine Engeland. Een paar dagen voor Kerst hadden ze hem daar binnen,
gingen vervolgens op vakantie tot 5 januari, en verlengden daarna de
standaard doorlooptijd die ze daar hanteren van 3 dagen naar 10 vanwege de
London Boat Show. Voeg daar nog een paar dagen aan toe dat ze niets
melden, e-mails sturen terwijl er afgesproken is dat ze zouden bellen om
nog meer vertraging te voorkomen, en het resultaat is dat we niet vrolijk
en blij zijn. Ik vergeet bijna onze dingy!!!! Die is weer terug na zijn metamorfose.
Vandaag werd Minical afgeleverd met zijn fonkelnieuwe bootblauwe cover.
Jullie herkennen hem niet terug!!!!! Vandaag hadden we weer een klusdag gepland, en hadden daar geen van
beiden zin in. Dan maar zin gemaakt, dat lukte niet zo goed, en onze
beider humeuren werden er dus niet beter op. Verder geen commentaar..... |
do 15 jan | Phuket
Phuket Boat Lagoon |
#@$@#$#!!!!!!!! Onze autopilot blijkt niet zoals afgesproken gisteren te zijn verstuurd!!!!!!! En in plaats van dat ze bellen (wij liepen behoorlijk voor aap omdat we die Flintstone-Iridium-telefoon meesjouwen), sturen ze weer een mail. Die wij dus heel toevallig lezen. Ze kunnen/willen niet aan ons verzoek met de verzendinstructies voldoen, waardoor we het risico lopen dat het spul hier na een week onderweg te zijn nog twee weken extra vertraging oploopt bij de douane. Dat risico willen we niet lopen, en we besluiten dan ook maar om het naar Sri Lanka te laten sturen, dat ook al zo'n beroerde reputatie heeft als het op pakjes aankomt. (Binnenkort zijn jullie van mijn gezeur af hoor, don't worry, dan is het allemaal weer picobello in orde. Ik krijg nog steeds op mijn donder van JG omdat hij de website te negatief vindt. Iedereen heeft wel eens wat.). Er lijkt een einde aan de klussen te komen. Ondanks dat we vandaag niet
tot een klusdag hebben bestempeld, zijn we toch de hele dag bezig. En het
is wonderbaarlijk dat je het dan niet erg vindt. Gek is dat, nu doe je het
uit vrije wil en voelt het niet vervelend; als we van onszelf 'moeten'
klussen vinden we het wel vervelend. |
vr 16 jan | Phuket - Ko Nakha Yai | Jee, wat hebben we hier een boel gedaan!!!!!!!!
En wat zijn we ongelofelijk efficiënt bezig geweest!!! We hebben hier van
alles laten doen. Fijne lui die Thai (al dan niet import); ze komen
hun afspraken gewoon na, en dat zijn we bijna niet meer gewend. De huik
(de jas van het grootzeil) heeft een nieuwe rits gekregen, Minical een
nieuwe zomerjas, de buitenboordmotor is weer opgelapt, de romp is gepoetst, we
hebben nieuwe stagen en dan heb ik het nog niet eens over die andere 26
dingen die we zelf hebben gedaan en die we van onze to-do lijst hebben
kunnen afstrepen. Reden genoeg voor een traktatie. Gisteren hebben we van Kees en Lydian gehoord dat ze een Thaise massage hebben ondergaan (ondergaan is het goede woord), en dat leek mij ook wel wat. In Nederland heeft een Thaise massage natuurlijk een wat dubieuze naam, maar hier kom je echt op elke straathoek borden tegen van massagesalons, voetreflexology en wat dies meer zij. Je kunt Thailand niet verlaten zonder daarmee kennis te hebben gemaakt, vond ik. Na de levendige verhalen van Kees en Lydian leek het mij wel leuk om met zijn tweeën te gaan, en te horen hoe JG reageert als (en dit is geen gein) de masseuse karateslagen oefent op zijn hoofd, zijn oren bijna uit zijn hoofd trekt, stompen op zijn voeten geeft of zijn benen in zijn nek probeert te leggen (natuurlijk staat mij dat zelfde lot te wachten, maar daar denk ik dan maar even niet aan). Alleen gaan is de halve lol, leek mij. Ik zag de worsteling om JG mee te krijgen al voor me, want die wil natuurlijk niet op de website hebben dat hij een Thaise massage heeft ondergaan. Nou, dat viel mee. Hij wil het best, maar niet nu. Zou ie hopen dat ik het vergeet????? O ja, we zijn vertrokken uit de Boat Lagoon. Om half vier gooiden we los, en zagen net op dat moment de Britt om de hoek uit de marina komen. Zij vertrekken morgen richting Sri Lanka, en hadden gezien de toestand bij hun binnenkomst maar een pilot geregeld om de lagune uit te varen. Wij gingen voor hen uit, en de pilot (die dus tussen ons in zat) kwam voor ons varen. Wij volgden braaf de pilot, de Britt bleef wat achter, en kwam ...... ja...... vast te zitten bij de bocht. Britten, britt, gebritt. Maar binnen twee minuten waren ze weer los. Bij aankomst blijkt de ankerlier niet (elektrisch) te doen wat die moet doen... Vervolg op de autopilot-soap: die is nog steeds niet verstuurd. |
za 17 jan | Ko Nakha Yai - Ko Yai | Ik
was vanochtend al om 5 uur wakker en kon niet meer slapen. Twee uur later
wordt JG wakker, en heb ik het bedacht: "Moeten we niet een nieuwe
autopilot kopen?", vraag ik aan JG. We hebben nu al vanaf Bora Bora
trammelant met dat ding, dat is al een half jaar, inmiddels hebben we er
zelf tig keer naar gekeken, er talloze mails over gestuurd, nu voor de
derde keer ernaar laten kijken, de nodige centen gespendeerd, en een
heleboel ergernis gehad. Iedereen roept een andere oorzaak, en in Engeland
hebben ze het euvel ook niet kunnen vinden. En het beestje is 16 jaar oud.
Het gaat er toch en keer van komen, dus waarom dan niet nu, dan zijn we
van het gezeur af. JG hoeft er eigenlijk ook niet lang over na te denken: goed plan. Zit ik net gisteren te vertellen hoe efficiënt we bezig zijn geweest en hoe veel we hebben gedaan. En nu zijn we net weg uit de Boat Lagoon waar twee Raymarinedealers zitten, en bedenken we dit. Ach..... Met de Iridium telefoon bellen lukt om een of andere reden niet, dus we verkassen een paar mijl van het eilandje waarbij we voor anker liggen naar de kust van Phuket. Daar bellen we op de ouderwetse manier, in een telefooncel, waarbij JG duizend peultjes zweet, en een van de twee dealers te pakken krijgt. Hij heeft een autopilot, maar wel een duurder type. Via de mail lezen we later dat de andere dealer wel het minder dure type zou hebben. Het moet echter tot maandag wachten, want het de dealers zijn inmiddels gesloten voor het weekend. Wij
vertrekken naar het Noorden, naar een gebied met een werkelijk bizar
landschap. In de reisgidsen en veel foldertjes van Phuket staan foto's van
dit landschap, als zou Phuket er zo uit zien. In werkelijkheid is Phuket
tamelijk vlak, en vreselijk saai vergeleken bij dit landschap. |
zo 18 jan | Ko Yai - Khao Ping Gun - Phuket
Ao Tha Rua |
Fouter
dan fout. Wat zijn mensen (OK, wij dan in ieder geval) toch rare wezens.
Je hebt net een dag en nacht op een perfecte ankerplaats doorgebracht,
door grotten gedingyed, enorme eagles zien jagen en toch besluit je om
naar Khao Ping Gun en Khao Tapoo te gaan, 2 kleine eilandjes een paar mijl
ten noorden (en dus de verkeerde kant op) van deze fantastische plek.
Waarom dat zo stom is? Nou, deze eilandjes staan ook bekend als "James
Bond-eiland" omdat hier opnames zijn gemaakt voor "The man with
the golden gun". En dat weten ze hier donders goed: iedere toerist in
de wijde omtrek wordt gestrikt om dit fenomeen te gaan bezoeken. Ten
eerste is er niets te zien en ten tweede is datgene wat er te zien is
overwoekerd door stalletjes en japanners met 3 camera's per persoon. En
dit alles weten wij van tevoren en toch gaan we er naar toe..... Na wat
nerveus gemanoeuvreer tussen eilandjes waar volgens de kaart te weinig
water staat droppen we het anker redelijk dichtbij en gaan met de dinghy
op verkenning uit. Ach ja, het is leuk om er geweest te zijn maar dat is
dan ook werkelijk alles.... Je moet toch wat op zo'n reis, nietwaar? :-) Daarna hebben we het anker uit het cement getrokken (daar lijkt de bodem hier op: goede houdkracht maar een enorme smeerboel bij anker opgaan) en terug gezeild naar het baaitje bij de ingang van de Boat Lagoon. En de heerlijke garnalen opgegeten die we deze ochtend gekocht hebben van een passerende visser. We willen niet weg..... [JG] Het ankerlier deed nog steeds vreemd. Snel de hoofdschakelaar binnen uitgezet, want we
willen niet dat de motor weer verbrandt. Op de weg van James Bond eiland naar Phuket haalt JG de dekschakelaar uit
elkaar, maakt hem schoon en zet hem weer in elkaar. We ankeren in de baai
bij de Boat Lagoon, en hebben de baai voor onszelf. |
ma 19 jan | Phuket
Ao Tha Rua - Nai Harn |
's
Ochtends twijfelen we of JG dat hele eind, dik 3 mijl, naar de Boat Lagoon
moet dingyen met ons 4 PK motortje (i.v.m. het tij kunnen en willen we er
niet in) om de twee Raymarine dealers te gaan bezoeken. Het blijkt bijna
een peuleschilletje, want JG is er binnen twintig minuten. Wel met een
beurse kont, want om te kunnen planeren moet hij op de bodem zitten. Via de marifoon houden we contact. JG gaat eerst naar de eerste Raymarine-dealer, en brengt verslag uit: hij heeft de autoplit toch niet op voorraad maar kan hem wel redelijk snel bestellen, zegt ie. Vervolgens gaat JG naar de andere Raymarine dealer, en op het moment dat hij de deur binnenstapt, ziet hij een klant de enige autopilot afrekenen en ermee weglopen. Wat een pech. JG heeft er al helemaal geen zin meer in, nog meer vertraging, en we twijfelen weer wat we moeten doen. Toch een nieuwe bestellen en er op wachten of naar Sri Lanka gaan en misschien tegen beter weten in hopen dat de daarnaartoe gestuurde oude autopilot het daar blijkt te doen? We besluiten toch maar een nieuwe te bestellen, al betekent dat dat we ons vertrek naar Sri Lanka moeten uitstellen. We twijfelen nog over het type, maar Singapore blijkt er maar een op voorraad te hebben, dus die keus is simpel. In de loop van de middag is JG weer terug, en kunnen we naar de ZW-kant
van Phuket vertrekken, naar Nai Harn, waar veel jachten liggen. Lijkt ons
wel gezellig, ons een beetje mengen onder het cruisersvolk, vrienden
maken, en dan van daaruit vertrekken naar Sri Lanka. |
di 20 jan | Phuket
Nai Harn |
Het
enige dat we vandaag doen is bedenken hoe de nieuwe stuurautomaat
bevestigd moet worden in de bakskist, waar en wat voor constructie we
kunnen maken, en hoe. Er zit namelijk een onderdeel bij de nieuwe
autopilot dat we niet hadden bij de oude, dus het is niet een kwestie van
de nieuwe op de plek van de oude monteren, aansluiten en klaar is kees.
Natuurlijk niet, het is een boot, en dan is niets simpel.
En verder doen we helemaal niets....... We zijn bijna vergeten wat dat
is. Zaaaaalig, zo'n dag niets doen, en lekker in de kuip een boekje lezen,
een beetje om je heen kijken, en bekijken hoe een Duitser (ten onrechte
vinden wij) staat te roepen naar een huurboot die naar zijn zin te
dichtbij heeft geankerd (het is raar, maar het zijn altijd Duitsers die
ankerproblemen maken). |
wo 21 jan | Phuket
Nai Harn |
Weer
zo'n vermoeiende dag. Beetje lezen, zwemmen, biertje drinken en wat kleine
dingentjes doen. Zo'n echte strandomgeving heeft een positieve invloed!
Later op de dag ontmoeten we Hans en Marijke van de Alk, NL'ers die al
lang onderweg zijn en vanuit de Middellandse Zee en Zuid-Afrika hier naar
toe gekomen zijn. Lekker mee gegeten in een simpel maar erg goed Thais
restaurantje aan de zijkant van de baai (dus een eindje weg van de
grootste drukte). Samen met hun bezoek uit NL een lekkere en gezellige avond gehad. Dat de wereld erg klein is werd opnieuw bewezen. Zij zijn weer goed bevriend met Thijs en Nicolette van de Tramontana... De stuurautomaat elektronica is aangekomen, het huurautootje is geregeld dus morgen gaan we weer aan de slag. O ja, wij zijn ook nog opgebleven vanwege het Chinese nieuwjaar. Gezien de grote voorliefde van dat volkje voor vuurwerk zou dat een een mooi spektakel moeten opleveren. Not. Nada. Niets. Nop. Rien. Geen lichtje gezien of knal, hoe klein ook gehoord. Misschien toch de datum verkeerd??? [JG] |
do 22 jan | Phuket
Nai Harn |
Met
een autootje spoedden wij ons naar de Boat Lagoon aan de andere kant van
Phuket, waar we de nieuwe autopilot ophaalden, nog snel even internetten
en wat timmerhout regelden. Vandaar naar de markt in Phuket Town en de
supermarkt. Nog nooit hebben we zoveel verschillende vruchten bij elkaar
gezien. Ik had graag nog wat langer over de markt gebanjerd, maar onze
autopilot lag open en bloot in de auto, in het zicht, dus wilden we niet
te lang blijven. Bovendien riep de plicht, want ons nieuwe speeltje moet
nog worden ingebouwd. Inmiddels is het al middag, en we besluiten dat
morgen vertrekken (what's new?) ietwat te optimistisch is bedacht.
Zaterdag dus.
Eenmaal op de boot hadden we de sightseeing-mood weer te pakken
en dus eigenlijk geen zin. Zin gemaakt, en dan is het toch wel weer leuk.
De boot verandert op slag van een zeilboot annex woonboot in een
werkplaats. Her en
der liggen gereedschappen, een boormachine, een decoupeerzaag, bakjes met
schroeven, met boutjes, met ringetjes, een verlengsnoer. We hink-stapspringen
ertussendoor als we iets nodig hebben. JG kruipt in de bakskist om de ruddertransducer
te installeren, en komt daar af en toe uit om de boormachine of
decoupeerzaag te martelen met de stukken teakhout waarmee hij een steun
maakt. Ik houd me bezig met het maken van een gat (nog een......) in de
kuiprand voor het bedieningspaneel. Gatenzaag 90 mm is niet aan boord (en
bij de doe-het-zelf-zaak in Nederland overigens ook niet te krijgen, weten
wij uit ervaring), dus dat duurt effetjes. Ik martel de boormachine en de
decoupeerzaag ook, deze keer op 5 mm dik aluminium. We belonen onszelf weer bij het Thaise restaurantje aan de rand van de
baai. Mijn lippen vonden die beloning wat minder aangenaam, die stonden 3
uur later nog steeds in brand. |
vr 23 jan | Phuket
Nai Harn |
Op
een of andere manier zijn we toch bijna de hele dag bezig om de
stuurautomaat aan te sluiten en de puntjes op de i te zetten. Het is toch
altijd wel wat meer werk dan je denkt. JG monteert de coursecomputer,
de rudder transducer moet nog op zijn plek, er moeten kabels worden
getrokken in de bakskist, de control unit wordt in het gat
gemonteerd, en we proberen 3 kabels door de minieme gaten te leiden bij de
instrumentenpanelen - waar al een hele spaghetti aan kabels doorheen loopt
- van de kaartentafel door de natte cel, door de klerenkast en andere
kastjes naar de bakskist. Het kompasje moet ook nog. We proberen eerst het kompasje van de oude stuurautomaat, want die zit er nog, en de nieuwe moet toch weer net anders worden gemonteerd. En surprise, surprise, de nieuwe autopilot blijkt dezelfde verschijnselen te vertonen als de oude. Er wordt wat gevloekt en getierd, en we verwensen de Raymarine dealer in Singapore volgens wie het euvel absoluut niet aan het kompasje kon liggen, en die ons weigerde een andere te lenen om even te testen. Kópen, konden we hem, maar het lag tóch niet aan het kompasje, verzekerde hij ons. We monteren het nieuwe kompasje (dat rammelt, dus we bellen voor de zekerheid even, maar dat schijnt zo te horen), en de autopilot doet het als een zonnetje. Sinds we onze buitenboord motor hebben weggebracht, doet ie het niet meer zo betrouwbaar. Hij slaat regelmatig af, en is dan de eerste tijd niet meer aan de praat te krijgen. Vanochtend nog zag ik JG steeds harder en sneller (volgens hemzelf niet woester) aan het trekkoord trekken, terwijl Minical zich rap verwijderde van Pinical. In de richting van de Indische Oceaan wel te verstaan, niet in de richting van het strand. Toen JG eindelijk aanstalten maakte om een peddel te pakken werd hij gered door een Duitser. Inderdaad, die ene. Een paar dagen geleden
hadden we nog leedvermaak en zaten grapjes te maken over een
serveerster met een blauw oog en een opgezette wang. Vanmiddag stoot en
schaaf ik me echt ongenadig aan de bimini, en loop ik dus kans op dezelfde
hoge jukbeenderen en kleuren als van de regenboog. Bier is een
wondermiddel hoor; ik zit een half uur met een koud bierblikje tegen mijn
jukbeen, en het zal wel meevallen. 's Avonds loopt er een kakkerlak over JG z'n voet, en hij toont een
ongelofelijke zelfbeheersing door niet te bewegen, zodat ik hem helemaal
plat kan spuiten (de kakkerlak welteverstaan!!! [JG]). |
za 24 jan | Phuket
Nai Harn |
Vandaag willen we vertrekken. Maar het waait 25 knopen op de ankerplaats, en hebben eigenlijk niet zoveel behoefte om uit te proberen hoe het buiten de baai is. 'Het enige weer dat je uit kunt kiezen is het weer bij vertrek' is een adagium dat we ooit hebben gehoord, en waarvan wij sindsdien fan zijn. We worden echt watjes. Als een scharnier van de bakskist breekt, hebben we nog een reden om ons vertrek uit te stellen. We hebben daarvan geen reserve. We houden ons een paar uur bezig met het scharnier los te maken, te proberen of we daarvan nog een deel kunnen gebruiken (de decoupeerzaag wordt weer gemarteld), wat niet lukt, en een ander scharnier te bevestigen, waarvoor het loodzware bakskistdeksel er eerst af moet. De laatste kabeltjes van de GPS en de instrumenten worden nog aangesloten op de autopilot, en eigenlijk kunnen we morgen wel weg. Maar ja...... [Chantal] Bovendien is het hier lekker zwemmen, snorkelen, in de schaduw zitten, biertjes drinken, rondvaren en vooral ook erg lekker eten bij de Thai in de kleine baai. Een beetje schroef en log schoon krabben is dan helemaal geen straf. En bovendien ook wel gezellig want ik word op de voet gevolgd door een grote verzameling vissen die het wel makkelijk vindt dat hun eten zomaar voorbij komt drijven in plaats van dat ze het zelf los moeten vreten. Iedereen blij dus. Ik kom trouwens in de verf van het onderwaterschip vóór een paar hele diepe krassen tegen; dat zal waarschijnlijk in de Java Zee zijn gebeurd. Ook boven de waterlijn hebben we daar een paar flinke beschadigingen opgelopen, allemaal door ronddrijvende rotzooi. We zijn nog steeds erg blij dat we, mede vanwege dit soort dingen, het opnieuw verven van de romp hebben uitgesteld tot na terugkeer; een krasje meer of minder kan ons nu niets schelen! 's Avonds worden we getrakteerd op een heel mooi schouwspel; de berghelling aan de noordzijde van de baai, waar we vlak bij liggen, staat al de hele dag in brand. Overdag al een fascinerend gezicht, 's avonds is dat natuurlijk nog mooier. Niemand schijnt zich er zorgen over te maken, dus dat doen wij dan ook maar niet. En nog steeds is het veel te leuk hier. Waarom kan ik nog steeds niet
goed onder woorden brengen; het is een combinatie van omgeving, weer en
vooral ook de vriendelijke mensen. Alles is heel relaxed op een hele
prettige en niet-frustrerende manier zoals dat soms in de Carieb wel eens
het geval was. Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen hier blijven
hangen... |
zo 25 jan | Phuket - Andaman Sea | Doen ze het of doen ze het niet??? [JG] Ja, het is gelukt. Anyway, vanmiddag om half 3 zijn we dus vertrokken. Ondanks de,
alweer, 25 knopen wind op de ankerplaats en ons watjes-dom. De
doorslaggevende factor was de weerfile die JG vandaag in een
internetcaf'é downloadde. 's Ochtends hadden we nog van alles gedaan om
het moment uit te stellen om naar het internetcaf'é te gaan, maar aan het
begin van de middag liep JG naar het volgende dorp, en kwam terug met de
weerfile. Die voorspelde na vandaag wel erg weinig wind. Ineens kregen we
haast, ruimden nog en paar losse dingen in de boot op en lichtten het
anker. De achterblijvende vloot jachten moet vast om ons gelachen hebben,
want nog in de baai maakten we drie rondjes. Niet omdat we twijfelden,
maar om de nieuwe stuurautomaat te calibreren. Het is gek, maar we hebben de afgelopen week slechts één boot zien
vertrekken richting Indische Oceaan. We weten ook niet of er nog van plan
zijn te vertrekken, want er werd hier in Nai Harn niet echt gesocialised
tussen de cruisers. Terwijl er toch heel wat jachten liggen. Naar
de staat van de schepen te oordelen zijn de meeste jachten wel echte cruisers,
geen live-aboards. Hoe we dat zien (of denken te zien)? Ten eerste
hebben live-aboards vaak geen vlag (wij zijn overigens al aan de
derde vlag bezig). De staat van de schepen zegt ook heel wat, veel mannen
met een jong Thais ding (dat is overigens niet alleen de live-aboards voorbehouden,
je ziet ze hier bij de vleet), en tot slot zie je het op een of andere
manier ook aan de koppen. O wat klinkt dit weer arrogant. Maar het is een
feit dat hier in Thailand en ook wel Maleisië veel live-aboards
zijn. Mensen die hier al jaaaaren en jaaaren en jaaaren verblijven, en
nauwelijks meer varen. Rebak Marina in Langkawi was ook zo'n soort
jacht-rusthuis. Allemaal een mobiele airco op het dak, zo lang liggen ze
er al. Jelle, onze stoere zeeman, had er in Langkawi de volgende
uitdrukking voor: "Rebak Marina? Dat is the land of lost dreams."
Ao Chalong, de baai waar we aankwamen in Phuket, is nog zo'n plek. |
ma 26 jan | Andaman Sea | Zo'n eerste dag en nacht zijn nooit fijn, maar
dit is toch wel echt een rotstart. Wat een rare rotzee is die Andaman Sea.
Kruiszeeën hebben we al wel vaker meegemaakt, en dat is nooit fijn, maar
dit? Echt een heel vreemd fenomeen. Het ene moment zit je in een 'normale'
(kruis)zee, en dan, van het ene op het andere moment verandert de zee om
je heen in een kolkende, bruisende massa met witte koppen die alle kanten
op bewegen. De ene golf aan de boeg duwt de boot naar stuurboord, een golf
aan de achterkant duwt de boot naar bakboord, en de rest slaat ertegenaan.
De stroming loopt vaak op tot zo'n 2 knopen (en altijd tegen). Pinical
lijkt wel zo'n flexibele slang, een bokkend paard, en het voelt alsof we
op en rodeostier zitten, in een kermisattractie. Lekker voor de magen,
vooral zo'n eerste dag. Van het ene op het andere moment is die heksenketel weer voorbij. Het kan 2 minuten duren, een kwartier, maar nooit veel langer. We kunnen het niet verklaren. Er zijn geen grote diepteverschillen, we varen niet door een nauw gat, er is geen kaap, niets. Het zullen wel gebiedjes zijn waar verschillende stromingen elkaar ontmoeten, maar het is zo lokaal, en er lijkt geen logische verklaring te zijn. Het lijkt wel een beetje op de 'eddies' die ons in de Selat Lombok (tussen Bali en Lombok) achtervolgden en ons uiteindelijk inhaalden. En wat nog vreemder is: het verschil tussen het log en de GPS snelheid neemt weliswaar toe, dus de stroming, maar in plaats van dat alleen de GPS snelheid afneemt, neemt de snelheid door het water toe! En dat hebben we nog nooit meegemaakt. Héél raar. Door dit vreemde fenomeen en daarbij de forse wind, hadden we een erg
onrustige nacht. We hebben niet of nauwelijks geslapen, en vandaag voelen
we ons dan ook niet erg jofel. Lezen of andere dingen doen is er met onze
magen nog niet bij, dus zitten we de hele dag maar en beetje suf voor ons
uit te staren. |
di 27 jan | Andaman Sea | Gisteren nam de wind in de loop van de dag af
naar een prettiger niveau, maar de zee had nog niet het bijbehorende
patroon. Omdat de wind vandaag inmiddels nog verder is afgenomen, hebben we de
halfwinder erbij gezet. Dat zorgde aanvankelijk voor een halve knoop extra
snelheid, maar door de bewegingen van Pinical op de golven vielen de
zeilen uiteindelijk bij minder wind toch in. Aan het begin van de middag
werd onze trouwe Zweedse vriend aan het werk gezet.
We hadden afgelopen donderdag al verse boodschappen gedaan voor onderweg, omdat we toen nog het ambitieuze plan hadden om vrijdag te vertrekken (goeie grap....). Ons vertrek werd twee dagen uitgesteld, waardoor het spul al niet zo heel vers meer was. En dan ook nog eens een bezorgde paps die belt over Thaise kippen die kipcholera hebben. We hebben toch maar de kip die we hadden ingeslagen weggegooid, waardoor onze vers-vleesvoorraad al bijna tot nul gereduceerd werd. Ik heb maar niet vermeld dat we de avonden van tevoren heerlijke gerechten met kip hebben gesmikkeld bij de Thai..... De stroom staat nog steeds tegen, hetgeen niet zou moeten, en er zijn nog steeds van die heksenketelgebieden. Vandaag las ik dat dit stroomrafelingen zijn, veroorzaakt door 'upwelling springs'. Gek dat dat nog zo'n effect heeft in water van vaak meer dan 2.000 meter diep. Vanmiddag kapte de waterpomp ermee. Dat leed is op zich wel te
overzien, want we hebben in de kombuis ook wel een voetpomp. Maar we
kunnen dan maar één kraan gebruiken, en we zagen onszelf nog geen liters
water met die voetpomp pompen om bijvoorbeeld te kunnen douchen. JG heeft
zich dus even ingespannen, en nu doet ie het weer. Volledig gecorrodeerde
contactpuntjes. |
wo 28 jan | Andaman Sea - Indische Oceaan | Aan het einde van de nacht voeren we door het Sombrero
Channel, een van de passages door de Nicobar eilanden. Hoewel die eilanden
vlak boven Sumatra liggen, is het Indiaas grondgebied. Het wordt niet of
nauwelijks door cruisers bezocht, want het is een hele heisa om
toestemming te krijgen van India. We zijn dus nu niet meer in de Andaman Sea, maar op de Indische Oceaan. De stroomrafelingen zijn voorbij, maar de zee is nog wel onrustig. De wind is wat toegenomen, en de halfwinder doet nu (samen met het grootzeil) het werk. [Chantal] |
do 29 jan | Indische Oceaan | Wat een shitnacht zeg. Beiden hebben we
nauwelijks een oog dicht gedaan, omdat Pinical aan het rock-en-rollen was.
Niet al te veel wind, plat voor het lapje varen en vooral een onrustige zee waren daar debet
aan. Overdag werd het een stuk beter. We hesen de halfwinder, waardoor we meer druk aan bakboord hadden, en dus niet meer zo rolden. Eigenlijk was het wel een perfect zeildagje. We hebben het ei van Columbus uitgevonden! We hebben de tuinslang
gekoppeld aan de douchekraan in de natte cel. De tuinslang gaat door het
raampje van de natte cel naar buiten, en dus hebben we nu een heerlijke
buitendouche met 10 sproeistandjes (zo'n tuinpistool). We kunnen zelfs
warm douchen buiten, wat een luxe!! Dat is toch wel fijner dan binnen
douchen (probeer je maar eens staande te houden, en bovendien ben je
binnen een halve minuut na het douchen alweer bezweet) of dat gehannes met
die solar douchezak (wat op zich natuurlijk ook wel prima ging). |
vr 30 jan | Indische Oceaan | Vannacht zat ik tijdens mijn wacht wat te lezen
in de kajuit, toen ik opeens luid gefladder of geknisper hoorde onder de
buiskap. Huh? Een vogel, zo ver van land? Nee niet 's nachts, dat kan niet.
Een vleermuis dan? Nee, ook te ver. Papier dan dat in een
maalstroompje onder de buiskap rondvliegt? Maar nee, toen ik polshoogte
ging nemen, bleek een vliegende vis te spartelen op het brugdek voor de
kajuitingang. Aan de natte sporen en schubben te zien had hij het bijna
tot in de kajuit gered. Ik wachtte even tot hij uitgesparteld was, en
dacht hem wel even overboord te gooien. Maar hij kwam ineens weer tot
leven, en spartelde onmiddellijk mijn hand weer uit, in het gootje bij de traveler
van de grootschoot (nog net niet door het raampje eronder naar de
achterkajuit, op het hoofd van een slapende JG). Hm, nou laat dan maar. Mannenwerk. Vandaag gaan we
weer als de brandweer. Of eigenlijk moet ik zeggen als de politie, want
tegenwoordig zijn we net een politieboot. JG heeft namelijk het oude rode
lintje, of wat daar nog van over was, dat aan het windvaanblad zit (voor
een beter effect met lichte wind) vervangen door een nieuw, politieblauw
lintje. Hij heeft dat vastgetapet met fluorescerend oranje duct- tape,
waarmee hij het windvaanblad twee keer heeft omwikkeld. Op het witte
windvaanblad lijkt dat precies op de striping van de Nederlandse
politieauto's. |
za 31 jan | Indische Oceaan | Vannacht schoot het nog lekkerder op. Aan het
begin van de avond begon de wind toe te nemen, en afgelopen nacht zaten we
in een buienlijn, die gepaard ging met flink wat wind, tussen de 18 en de
25 knopen. We haalden snelheden van 7, 8 soms meer dan 8 knopen. Wel erg
onrustig, maar het ging wel hard. We hebben vanochtend goed kunnen oefenen voor Pasen, want het was vliegende-vissen-rapen. Niet alleen vloog er weer een regelrecht de kuip in, lagen er 6 in de gangboorden, en zit er een hel schubbenspoor aan de onderkant van de bimini (die vissen scheren echt laag over het water dus moet je nagaan hoe onrustig de zee was), maar een kleintje wist zich een weg te banen door het spleetje van het openstaande raampje van de natte cel in de achterkajuit. Hij had de tegenwoordigheid van geest om de boel niet meer te bevuilen met zijn schubben en lichaamsvocht dan nodig was, en eindigde zijn vlucht (en zijn leven) met het verlies van de nodige schubben in het putje van het wastafeltje. Wonderbaarlijk overigens hoe groot die vleugels zijn van zo'n klein visje. Vannacht werd ik weer opgeschrikt, toen ik tijdens mijn wacht mijn hoofd buiten de kajuit stak en een rondje scande. Een fel licht aan bakboord voor ons. Dichtbij. Ik knipperde even met mijn ogen om me ervan te vergewissen dat het toch echt niet de maan was. Nee, het leken wel voetbalstadionlampen. Ik zette snel de radar aan en zag dat er inderdaad een echo was. Op een dikke mijl afstand!!! Die echo had ik een kwartier eerder niet gezien op de radar, noch de lampen (klinkt nogal onwaarschijnlijk gezien de hoeveelheid licht). Op zo'n moment bonkt je hart wel in je keel. Die echo stond in geen verhouding met de hoeveelheid licht de van die boot kwam, en toen we ons weer van elkaar verwijderden was de echo na 3 mijl al nauwelijks meer te zien. Een houten vissersboot dus (en natuurlijk tijdens MIJN wacht). Vandaag had de stroming lak aan het boekje en begon ineens tegen te
lopen. Jammer. Het grote rekenen is alweer begonnen, en als we tussen de 5
en de 6,3 knopen varen (en dat ligt voor de hand) komen we 's nachts aan.
Natuurlijk wordt het vaak afgeraden om 's nachts aan te lopen, maar in
Galle, de plaats waar we heen moeten in Sri Lanka, is dat gewoonweg
onmogelijk. De havenautoriteiten sluiten 's nachts de haven met een boeienlijn. Dit stamt nog uit de periode van de grote onrust tussen de Tamils
(die zich met name in het noorden ophouden) en de Singhala's (de overgrote
meerderheid van de bevolking). In het verleden werden er 's nachts ook
preventief granaten in de baai gedropt, maar gezien het feit dat er nu een
redelijke staat van vrede is, betwijfel ik of dat nog steeds het geval is. |