Maart 2003
ABC eilanden, Cartagena, San Blas eilanden, Panama
Naar het begin van de laatste update / Door naar Logboek april 2003
Datum | Locatie | Logboek |
ma 31 mrt | Colon | Vandaag hebben we de hele dag
de boodschappen ingeruimd die we gisteren hebben gekocht. Deze keer dacht
ik ECHT dat het niet zou lukken om ze weg te krijgen, maar wederom
verbaasden we onszelf. Het duurt wel veel langer naarmate de boot voller
is. Nu is ie echt nokkie-nokkie-vol, en beginnen we ons af te vragen hoe
we in hemelsnaam al die 20 blikjes tonijn, 15 blikjes sardientjes, 20
blikken erwtjes, 15 pakken appelmoes, 24 slagroompjes in blik (daar kan ik
natuurlijk niet zonder tijdens het koken, ik lijk wederom op mijn oma
geloof ik), 50 pakken broodmix, 20 pakken pannekoekenmeel, 20 liter rode
wijn, iets minder witte wijn, 10 trays bier, al die blikken
kant-en-klaar-voer (die bedoeld waren voor nood, maar we eigenlijk nog
niet of nauwelijks hebben aangebroken, want zelfs als het erg vervelend
is, kun je nog wel een maaltje fabrieken) en de rest op krijgen voor we in
Australië zijn. Het is ons nog steeds niet helemaal duidelijk wat er in Australië
rücksichtslos van boord moet (en dan moet je daar nog voor betalen ook).
De een zegt alleen vlees (ook al is het ingeblikt, of komt het zelfs uit Australië)
en verse groente en fruit, maar we horen ook dat meel (vanwege de
meeltor/meelworm) en misschien ook blikgroente van boord moet. We gaan
maar een lijst maken wat we in de Pacific allemaal kunnen ruilen tegen
verse groente en fruit. De Jori is vandaag ook aangekomen, en de Tramontana komt morgen. Waren we eerst de enige Nederlanders, inmiddels lijkt het wel of er een Nederlandse kolonie is neergestreken (taxichauffeur Rudy heeft het druk na al die aanbevelingen van ons), er liggen nog minstens 5 andere Nederlandse jachten. Vandaag was trouwens "de dag des oordeels". Na zessen konden we bellen met de Admeasurement Office om een voorlopige datum voor onze transit te horen. Dat was even balen, want we mogen pas 7 april!!! Er schijnt een van de locks aan de westelijke kant van het kanaal gesloten te zijn voor onderhoud. Balen..... Vrijdag kunnen we bellen of we misschien eerder kunnen, als er een jacht is uitgevallen, maar het is nu zo druk, dat waarschijnlijk niemand zijn transit zal uitstellen. [Chantal] We maken van de nood dus maar een deugd; lekker lezen, misschien per bus of taxi naar de sluizen of Panama City. Op maandag is het bij de jachtclub happy hour (van 17.00-19.00), dus de teleurstelling hebben we weggespoeld met een karafje of wat bier, gelukkig met ondersteuning van Henk en Marjolein van de Jori. Het eten kost hier in de jachtclub niet veel, dus dat hebben we er ook maar gedaan. De terugtocht over een woelige ankerplaats, via de Jori i.v.m. hun kapotte buitenboordmotor, was een beetje slingerend.... Het geeft ons wel de tijd om lekker verder in te lezen over de Pacific, de Galapagos Eilanden en alle atolletjes daarna. En uit te vinden hoe het nu echt zit met de beschikbaarheid van diesel, verse groente, brood, etc. De oudere pilots en reisverhalen doen je geloven dat het allemaal middeleeuws en moeilijk is, maar daar geloof ik niet meer zoveel van. Ook op de Galapagos komen tegenwoordig 2 chartervliegtuigen per dag binnen..... |
zo 30 mrt | Colon | We hebben onze voorraden geïnventariseerd en een boodschappenlijst gemaakt. Het valt reuze mee, want we hebben al zo ONTZETTEND veel aan boord (hoe vinden jullie de foto hiernaast, ha ha, zo diep liggen we nou). We vragen ons sowieso al af of we onze voorraden op krijgen voordat we in Australië zijn, waar ze kennelijk onverbiddelijk zijn, en al het eetwaar van boord moet. En ik vraag me ook af of ik, als we weer thuis zijn in 2004, die oppotwoede dan wel kan loslaten. Het doet me denken aan mijn oma, die toen ze nog leefde wel twintig flesjes Oil of Olaz in de kast had staan, een (psychisch) overblijfsel uit de oorlog. [Chantal] |
za 29 mrt | Colon | Vanochtend wilden we diesel
tanken, zodat we dan gelijk aan een steiger zouden liggen om alle
autobanden en lijnen in ontvangst te nemen van Rudy. Helaas, pomp dicht,
maar we hoefden tenminste niet met de dinghy op en neer om die vracht op
onze boot te krijgen. Vervolgens wilden we een kijkje gaan nemen in Colon. Je wordt door iedereen gewaarschuwd dat het erg onveilig is, en dat je je overal met de taxi naar toe moet laten brengen. Rudy had ons verteld dat alleen de 9e, 10e en 11e straat veilig waren, maar de taxichauffeur die we vanochtend hadden, bracht ons toch liever naar het winkelgebiedje waar de cruiseships hun passagiers uitspugen. Erg veel troepjes in die winkeltjes dus. Maar ook de supermarkt was daar, en die hebben we dus alvast ge-explored om te kijken of we hier een beetje goed in kunnen slaan voor de Pacific. Onze conclusie is dat dat hier echt perfect kan, en dat we de supermarkten in Trinidad en Curaçao eigenlijk beter links hadden kunnen laten liggen. Veel goedkoper hier, en een perfect assortiment. Ook hebben we gekeken naar een broekzak-digitaal-cameraatje. Ik wist niet dat die dingen tegenwoordig al zo petieterig zijn, het is echt ongelofelijk dat er in dat kastje, naast batterijtjes, nog iets zit waardoor je plaatjes kunt schieten. Toch nog maar even over nadenken, we hebben tenslotte een goed digitaal toestel, maar dat is toch wel wat aan de grote kant. Aan de andere kant, JG is binnenkort jarig...... [Chantal] |
vr 28 mrt | Caribische Zee - Colon (Panama) | We hebben de Atlantische Oceaan achter ons gelaten, en we blikken met een tweeledig gevoel terug op ruim 7 maanden cruisen in dit deel van de wereld. Enerzijds tevredenheid, want het waren geweldige 7 maanden waarin we heel veel prachtigs hebben gezien. Anderzijds is het net als met de kennisspiraal: hoe meer je ziet, hoe meer je beseft dat je eigenlijk nog helemaal niets gezien hebt van alles wat er te zien is in en om de Atlantische Oceaan. Maar het is natuurlijk een grote illusie dat je in zo'n kort tijdsbestek heel erg veel kunt zien. Ik zie het eigenlijk een beetje als een bloemlezing, je pikt een beetje van dit mee, en een beetje van dat. En dan valt er overigens ook genoeg te genieten. En bovendien wordt je reisschema toch min of meer bepaald door de seizoenen, ook als je 6 jaar hebt. Keuzes, keuzes, keuzes..... (en centjes, centjes, centjes....).... Over tot de orde van de dag. Het hele
circus ter voorbereiding op de canaltransit moest vandaag in gang worden
gezet. Eerst naar Immigration, en vervolgens naar een of andere
havenautoriteit. Deze meneer wenste ons uit naam van de president en zijn
vrouw, met naam en toenaam genoemd, en zo ongeveer met zijn hand op zijn
hart, staand, een hartelijk welkom in de republiek Panama. We moesten wel
een geschikte gastlandvlag in ons want hangen, want hij had zijn lade vol
liggen met wat aftandse rafelige vlaggetjes die hij bij jachten uit de
haven naar beneden verordonneerd had, en hij is duidelijk onverbiddelijk
als hij een vale vlag in het oog krijgt. Duidelijk iemand die erg trots is
op zijn land! Toen JG even wegging om wat papieren te kopiëren, wijdde
deze havenmeneer uitgebreid uit over het feit dat hij Nederlandse dames
als het mooiste vrouwvolk ter wereld beschouwde. Hij had in Bulgarije
gestudeerd (op kosten van de staat), en was heel Europa in die tijd
doorgetrokken. In Nederland had hij het mooiste meisje ooit gezien, en
sindsdien was hij helemaal verkocht. Na de rompslomp in en om de haven
geregeld te hebben, moest de grote papierwinkel nog gebeuren. Van Arie
Boom, van de Iron
Overload, die we helaas niet meer zullen zien tijdens onze reis (zie
zijn website, hij zoekt nog sponsors om het verschepen van zijn jacht naar
huis te kunnen bekostigen), kregen wij het volgende advies: "Ik
heb een goed bruikbare tip voor jullie. Vraag in Colon naar taxichauffeur
Rudy. Ook als andere taxichauffeurs je vertellen dat hij is overleden of
verhuisd naar de zuidpool, gewoon door blijven vragen. Dit figuur weet je
in no time door alle officiële kantoren te werken en is zijn geld meer
dan waard. ....... niet vergeten: RUDY heet de gek." En Arie had
niets teveel gezegd, want na 2 uur rondcrossen hadden we alle instanties
gehad, cruising permit in onze binnenzak, ingeklaard, admeasurement office
gebeld voor een afspraak (om je boot op te laten meten), etc. Iets waar we
waarschijnlijk anders een dag voor uit hadden kunnen trekken. Arie, je
hebt niets teveel gezegd!!! Rudy zou 12 ingetapete (anders heb je een hell
of een poetsjob als je door het kanaal bent) autobanden regelen om als
stootwillen te gebruiken, en tevens de huur van de 4 lijnen van 40 meter
regelen. Het is verplicht om zulke lijnen te hebben voor de canaltransit,
en de jachtclub verdient een leuke boterham aan de verhuur van die lijnen
a $ 15 per stuk!!!! En we hebben hem ook alvast maar gevraagd om als
line-handler op te treden, want het lijkt ons wel wijs om tenminste 1
line-handler te hebben die daar veel ervaring mee heeft. De rest van de
line-handlers zien we nog wel. Je moet er 4 hebben, buiten de stuurman. Ik
ben natuurlijk nog wat onthand (het gaat al wel beter met m'n vingers,
maar in een deel van m'n pink heb ik nog steeds geen gevoel. M'n pink ziet
er niet uit nu, een groot deel van de huid, die wat eeltig is, begint nu
los te laten en toont daaronder een zacht roze velletje. Zonder
vingerafdruklijnen nog trouwens....), en bovendien wil JG 4 kerels als
line-handlers. |
do 27 mrt | San Blas - Caribische Zee
|
[JG] Het lijkt inderdaad de laatste tijd wel of we grossieren in hoogtepunten (onze boot heet tenslotte niet voor niets Pinical ......... pinnacle). Cartagena was geweldig, maar ook De San Blas-eilanden waren een absoluut hoogtepunt. Maar er is een tijd van komen en van gaan, en we willen nog steeds een beetje aan ons plan vasthouden (moeilijk!) en dus in maart bij het Panamakanaal zijn. Dat lukt nog nipt, want we zijn 's middags vertrokken richting Colon, 1 nacht varen. [Chantal] |
wo 26 mrt | San Blas
Green Island - Siedra (Mamardup) |
[Chantal] |
di 25 mrt | San Blas
Green Island (Kanildup) |
Theo en Michelle, van een andere Nederlandse boot die hier ligt met een of andere exotische naam, hebben een prachtig boek over de Kuna Indianen, het is een interessant volkje. Toen we bij hen op de boot zaten, dachten Theo en JG iets te zien drijven, en vroegen: "Wat is dat nou?" Ik kijk om, en ik zeg dat ik een krokodil zie. Ja hoor, een zoutwaterkrokodil??? Nee, dat kan niet! Maar dat iets kan toch echt niet tegen wind en stroming in drijven, en het heeft toch echt de vorm van een krokodil (met zo'n bek en zo'n stekelige rug), en niet zo'n kleintje ook, ik schat toch minstens wel een meter of 3. We vroegen ons nog af of Thijs ons misschien voor de gek zat te houden, al zwemmend met een nepkrok op z'n rug, maar hij verdween toch vrij snel onder water, en bleef daar vervolgens. Weard!!! En we hebben hier lekker gezwommen en gesnorkeld, toch een vreemd gevoel. [Chantal] |
ma 24 mrt | San Blas
Green Island (Kanildup) |
Het is hier echt een paradijsje. Prachtige, onbewoonde eilandjes met veel palmbomen, witte strandjes en prachtig blauw water erom heen, met donkere plekken waar het koraal zit. Er zwemmen kleine minihaaitjes onder de boot, op zoek naar groene draadjes die aan onze waterlijn kleven of naar een ander smakelijk hapje, een van de miljoenen zilverwitte visjes die rond de boot het water nog meer doen glinsteren. We kunnen nu zeggen dat we voor het eerst van ons leven rond een eiland hebben gelopen, ha ha. Vanmiddag, toen JG samen met Thijs aan het 'exploren' was per bijboot, kwam er een pagaai met twee peddelende indianen naar onze boot. In gebrekkig Spaans werd duidelijk dat hun buitenboordmotor kapot was, het trekkoord zat niet meer waar het hoorde. Ik pakte de gereedschapskist, en even later waren de redders in nood nabij. JG en Thijs hebben het ding losgeschroefd en een half uurtje later deed ie het weer. Echt een enorm wiebelig bootje is dat zeg, zo'n kano. Indianen gelukkig. Wij ook, want we hebben toch maar stiekem wat fotootjes gemaakt, iets wat de Kuna Indianen buitengewoon vervelend vinden, en waar ze normaal geld voor vragen. De Kuna Indianen zijn echt heel erg klein, zo'n 1,40 a 1,50 meter. Op de Pygmeeën na is dit het kleinste volkje ter wereld. Je ziet het niet als ze in de kano zitten, alles is gewoon goed geproportioneerd. [Chantal] |
zo 23 mrt | Caribische Zee - San Blas
Green Island (Kanildup) |
[Chantal] |
za 22 mrt | Cartagena - Caribische Zee | Eigenlijk valt er niet zo veel te vertellen over vandaag, behalve dan het feit dat we onze camera's vol hebben geschoten met foto's van elkaars boten onder volledig tuig. Eindelijk!!!!! Zodra we ze hebben uitgewisseld, zullen we er wel een paar op de site zetten. Het is trouwens niet te geloven. In dit gebied, dat zeer berucht is vanwege de harde wind en hoge golven, hebben wij vandaag een groot deel van de dag moeten motoren omdat we te weinig wind hadden. Maar we klagen niet, dit is beter dan twee keer plat slaan! De Mercator meldde via de marifoon (Thomas: "Nederland, België", Thijs: "1-0!) dat ze een hele grote wahoo gevangen hadden. Volgens Luna was ie heeeel groot. Onze scepsis ten aanzien van de werkelijke omvang van deze zeebewoner was niet terecht, want we hoorden later dat ze de wahoo in 22 moten hadden gehakt. Met een uitnodiging om deze te verschansen bij een bbq op een strandje van een van de San Blas eilanden. Dat vinden wij natuurlijk niet erg vervelend. [Chantal] |
vr 21 mrt | Cartagena | De dynamo-klucht is geëindigd
in een kater. JG had afgesproken dat ze vandaag om 7.00 uur er zouden zijn,
en als het om 8.00 nog niet geregeld was, dat we dan ons geld terug zouden
krijgen. Om kwart voor acht waren ze nog niet bij Club Nautico, en dus
hebben we na een ontbijtje met hulp van Club Nautico uitbater John zitten
soebatten met de dynamoman, die er uiteindelijk om half negen was. Om kort
te gaan, dit akkefietje heeft ons $ 65 dollar (want we kregen natuurlijk
niet alles terug, JG is nog nooit zo vervelend geweest, zegt ie, zelfs
niet in zijn werk) en een heleboel ergernis gekost. We hebben dus allebei een figuurlijke kater, en die gaan we vanmiddag omzetten in een letterlijke, want Thijs is jarig en geeft een boordborrel. Nou ja, niet echt een kater natuurlijk, want we vertrekken morgenochtend richting de San Blas eilanden, ca 1 a 2 dagen varen. De weersvooruitzichten zijn uitstekend, dus we verwachten geen horrorstories. Daar zal wel geen internet zijn, dus waarschijnlijk moeten jullie een paar dagen geduld hebben (voorlopige planning is 28 maart van de San Blas naar Panama in een dag- of nachttocht). JG heeft vandaag met zijn (aangetrouwde) neef Theo gesproken over de marifoon. Theo is kapitein bij P&O Nedlloyd, en hij lag vanochtend hier in Cartagena met de Buenos Aires. Er was geen tijd om elkaar te ontmoeten, Theo vertelde dat ze normaliter slechts zo'n 6 a 7 uur per haven hebben. Dan hebben wij het toch een stukkie beter! [Chantal] |
do 20 mrt | Cartagena |
En onze agente levert de
uitklaringspapieren (via Thijs) af. Blijkt één paspoort niet
afgestempeld te zijn. Ikke chagrijnig. [Chantal] |
wo 19 mrt | Cartagena | Van Henk en Marjolein hebben we
een stapel tijdschriften te leen gekregen, eigenlijk voornamelijk Zeilens.
Aan het einde van de dag hadden we beiden pijn in onze nek van het lezen.
Heerlijk, zo'n stapel Zeilens!! Om 4 uur kwam de dynamoman niet opdagen, en na heen en weer gebel, bleek dat hij niet meer vandaag zou komen (hij zat nog in Baranquilla), maar morgenochtend. Niet fijn, want voor jet het weet doe je dan weer een dag niks, maar hij heeft ons geld en onze dynamo, dus wat doe je eraan? Ook onze agente kwam niet opdagen met de beloofde uitklaringspapieren en onze paspoorten. Gaat lekker.... [Chantal] |
di 18 mrt | Cartagena | Enniewee, vanochtend hebben we bij John geïnformeerd naar de mogelijkheden om een zwaardere dynamo te krijgen. Hij zou iemand bellen, en die zou ergens op de dag wel op de Club zijn. We konden dus niet echt weg, maar allee, een dagje geen marathon is ook niet weg. Inderdaad kwam Orlando halverwege de dag op de Club, en met handen en voeten Spaans, af en toe geholpen door een van de fossielen hier, werd er gecommuniceerd. Orlando dacht wel dat het mogelijk zou zijn. Aan het eind van de dag hadden we al bijna spijt dat we hieraan begonnen waren, want hij had onze dynamo meegenomen voor de maten e.d., 's middags niet mee terug genomen, wel een fikse aanbetaling willen hebben, morgen naar de fabriek in Baranquilla rijden en hopen dat ze de geschikte hebben, en dan moet je maar zien dat je je geld terug krijgt als het niet lukt. En gedoe over de specificaties van de dynamo. Nou ja, ik zal jullie de details besparen. Hopelijk komt ie morgen opdraven met de geschikte dynamo. Inmiddels is de Jori met Henk en Marjolein ook gearriveerd. We vroegen ons al af waar ze bleven, want ze zouden een dag later uit Curaçao vertrekken dan wij. Dat werd 2 dagen later, en het is niet te geloven, ze hebben een groot deel van de tocht moeten motoren op een oliegladde zee, wegens gebrek aan wind. Dat is dus echt ongekend in dit gebied. Een dag eerder hadden we overigens gehoord dat schepen die een dag voor ons aankwamen in Cartagena de hel hebben meegemaakt. Huizenhoge golven en wind van 40 a 50 knopen, twee keer plat geslagen e.d. Wij vermoeden dat dat wordt veroorzaakt doordat zij te dicht onder de kust zijn gebleven. Hier in Colombia is het hoogste kustgebergte ter wereld, meer dan 5.000 meter, en dat heeft natuurlijk ongelofelijk veel invloed op de wind en golven, met name het stuk onder de kust, waar het een stuk ondieper is. Wij hebben de 1.000 á 2.000 meterlijn aangehouden, zoals Jimmy Cornell in zijn boek aanraadt. Dat betekent zo'n 20 a 30 mijl uit de kust, en dat is dus wel omvaren, maar kennelijk is het verschil enorm. Met m'n vingers gaat het wel steeds beter. Ik neem braaf op de goeie tijdstippen de pillen, en maak het spul dagelijks schoon. Het gevoel in een deel van m'n pink en in iets mindere mate m'n ringvinger is nog niet terug, en daar maak ik me wat zorgen over. Maar als het goed is komt dat binnenkort weer terug. [Chantal] |
ma 17 mrt | Cartagena | Er zijn hier veel juweliers. Eén van de echte Colombiaanse producten is namelijk smaragd. De Colombiaanse mijnen zouden de mooiste kwaliteit smaragden voortbrengen, en dat hoor je niet alleen van Colombianen. Veel juweliers bewerken en verwerken de smaragden zelf tot geslepen stenen en tot juwelen. Dat wilden we natuurlijk ook even zien. Bijna gezwicht..... We wilden redelijk op tijd weer terug zijn, want Club Nautico zou vandaag, op St Patricks Day, een zgn. pot luck organiseren. Onze eerste echte (de strandbbq's niet meerekenend. Iedereen brengt wat eten of snacks mee, en de club had een enorm varken aan het spit georganiseerd. Tripp (een van de bijna-locals hier, een Amerikaan die hier al maanden is, en inmiddels een relatie heeft met een Colombiaanse) en Alex (een Australische yachtie die met zijn gezin cruist met een enorm lelijke bak, waar hij ook nog betalende gasten op huisvest. Kost $ 900 per maand, en omdat dat zo goedkoop is lijkt het wel een youth-hostel. Hij koopt alleen maar in bulk in, en er gaan dagelijks 2 flessen rum en 4 trays bier doorheen. Geen wonder dat hij bijna altijd in kennelijke staat van dronkenschap verkeert) hadden de vorige nacht van 8 uur 's avonds tot 8 uur 's ochtends het varken gebraden. Of liever gezegd geborreld met af en toe een blik op de bbq. Toen we aankwamen in de Club leek het ons een beetje een suffe bedoening. Iedereen zat in groepjes aan tafels, en het was dus een beetje statisch. Maar uiteindelijk werd het wel erg gezellig aan onze tafel met de Tramontana en de Mercator. Thomas, Els en Luna Schiffer van de Vlaamse Mercator hadden we al in Bonaire ontmoet, en deze keer was hun opstapper Herman ook van de partij. De pot luck begon al om half 4, en dus waren we weer tamelijk op tijd op onze boot. Eindelijk onze voetjes rust gunnen. Omdat we hier maar kort blijven, en optimaal van deze geweldige stad willen genieten, lijkt het wel een marathonbezoek. [Chantal] |
zo 16 mrt | Cartagena | Als ik de oude stad Cartagena moet beschrijven, kan ik me eigenlijk alleen maar in superlatieven uitlaten. Wát een prachtige, geweldige stad is dit zeg. Echt met stip de allermooiste stad die ik ooit gezien heb, al zijn steden natuurlijk eigenlijk nooit met elkaar te vergelijken. Hier lijkt het wel alsof de tijd sinds de 17e/18e eeuw heeft stilgestaan. [Chantal] |
za 15 mrt | Caribische Zee - Cartagena | Toen we ons anker hadden laten zakken en we net alles een beetje klaar hadden, kwam er een bootje met 1 vrouw en 2 mannen op ons af. De vrouw beweerde agent te zijn (hier in Colombia doet de douane alleen zaken met agenten, kost $60), en of we die en die papieren wilden ondertekenen, en ze wilde onze scheepspapieren en paspoorten hebben. Hum, toch ietwat ongemakkelijk keken we elkaar aan. Willen we die wel afgeven? En toen we begonnen over een dokter, bleek een van de mannen in het bootje ineens arts te zijn. Da's nou toevallig! Wel ERG toevallig? We namen de papieren aan, en ze gingen naar de Tramontana, terwijl wij het erover hadden of we dit wel vertrouwden. Ze hadden in elk geval wel de officiele inklaringspapieren. Thijs en Nicolette hadden hetzelfde ongemakkelijke gevoel, en er ging wat marifoonverkeer heen en weer, overleg met een Engelsman hier op de ankerplaats die zei dat deze gang van zaken hier heel normaal was. Vervolgens kregen we een tweede bootje aan onze boot, die zei dat ze van Club Nautico waren, en zij konden ook als agent voor ons optreden. We moesten niet met andere mensen in zee gaan want je wist nooit of je die kon vertrouwen en je paspoorten wel terugkreeg. Shit, wat nu? Weer wat marifoonverkeer, en uiteindelijk heeft Thijs een of ander officieel bewijsje van de betreffende dame uit het eerste bootje achter gehouden, waaruit bleek dat ze inderdaad een geregistreerd agentschap had. Ze zouden pas betaald krijgen als ze e.e.a. weer terug zouden brengen. Wachten tot half 12, en dan zou de arts(?) ook mijn vingers bekijken. Maar zo lang hoefde ik niet te wachten, want Thijs kwam op de proppen met een Colombiaanse arts die toevallig bij zijn vriend de Engelsman op bezoek was. Ja het was geïnfecteerd, en ik moest antibiotica hebben, en ja, ik moest foto's laten maken. Thijs trad op als tolk, want ons Spaans is nog steeds niet denderend (zal er ook wel niet meer van komen, want we spreken alleen nog Spaans op de San Blas en in Panama) Toen het bootje van de agent weer terug kwam, kregen we onze papieren weer terug. De arts(?) leek zich wat gepasseerd te voelen, maar ook hij vond dat er antibiotica geslikt zouden moeten worden en dat we naar het ziekenhuis moesten voor foto's. En toen was de dag zo ongeveer voorbij. We gingen wat drinken bij Club Nautico, en werden daar door een kwieke juffrouw (en daarna door haar Amerikaanse vriend die daar aan de steiger ligt met zijn schip) uitgebreid voorgelicht over wat Club Nautico allemaal te bieden heeft, informatie over de oude stad Cartagena, een gekopieerd cruiserhandbook over Cartagena en Colombia, waar we wel en niet veilig konden lopen, prijzen etc etc. Over prijzen gesproken, het is hier heeeeeeeeeeeeeeeeeeel goedkoop. Je kunt hier ook allerlei bootklussen (laten) doen, en het kost allemaal geen drol (relatief dan, in vergelijking tot bijv. Trinidad). Hadden we dat eerder geweten.... En koken is er hier niet bij met die restaurantprijzen hier. Maar goed, de informatie die we kregen leidde ertoe dat we onszelf nog eens even achter onze oren krabden of we hier niet langer zouden blijven dan de geplande 3 dagen. Jee, wat is het lastig! We realiseren ons weer eens dat het eigenlijk gekkenwerk is om de wereld te omzeilen in 2 jaar, terwijl je hier in de Carieb al met gemak 10 jaar zou kunnen rondcruisen....... Zo blijf je twijfelen. En wie heeft er nou antibiotica bedacht die je om de 6 uur moet slikken, en daarnaast pijnstillers/ontstekingsremmers om de 8 uur? Hoe moet je dat nou weer doen? We gaan meestal vroeg naar bed, en staan ook redelijk vroeg weer op. Hier in de Tropen is een nachtrust van minstens 9 uur toch wel nodig. Wat ons nog steeds bevreemdt, want thuis hebben we dat helemaal niet. Zal wel door de hitte komen, en door de activiteiten. Maar goed, ik ben dus de komende dagen veroordeeld tot de wekker zetten, om midden in de nacht een of twee keer pillen te slikken. Fijn is anders, maar ik wil niet het risico lopen dat de infectie niet snel en goed overgaat. We hebben genoeg spookverhalen gehoord over onschuldige wondjes, die midden op oceaanoversteken leiden tot hevige infecties en bloedvergiftigingen (ik ben bij met onze ZEEEEER uitgebreide scheepsapotheek met dank aan paps en consorten). In de Tropen moet je echt gigantisch oppassen, want zelfs kleine wondjes kunnen erg vervelend worden. En dat blijkt wel, want elk wondje aan mijn vingers, ook al was het minuscuul, is binnen 2 dagen flink gaan ontsteken. Jullie hadden vast al wel door dat het adelaars-typ-systeem alweer vervangen is door een iets vernuftiger typsysteem, getuige de lengte van dit verhaal..... [Chantal] |
vr 14 mrt | Curaçao - Caribische zee | Vannacht was het gedurende een paar uur
tamelijk ruig. Forse wind, een paar uur boven de 30 knopen, met een flinke
zeegang. Vlak nadat JG de wacht had overgenomen, stond ik in de natte cel
m'n tanden te poetsen, en voelde een flinke bats tegen de boot aan,
gevolgd door het nodige gekletter. En ja hoor....... een breker in de
kuip. En niet alleen in de kuip, getuige de zoute vloed in de ingang van
de kajuit. Gelukkig geen nattigheid bij de kaartentafel, waar de laptop op
staat. En toen ik in bed kroop, voelde het voeteneind van mijn matras en beddengoed
ook wat nattig aan. Shit, het lekt dus waarschijnlijk toch nog bij de
stuurkolom. Niet veel, maar genoeg voor een nat voeteneind. Nou ja, weer
een klus voor de to do lijst. Hopelijk kunnen we dat nog ergens doen waar
we zoet water bij de vleet hebben, want we offeren ons kostbare water uit
de tanks natuurlijk niet op aan het ontdekken van een lekje. Met m'n vingers gaat het redelijk. Bewegen is er nog niet bij, het is veel te gezwollen en pijnlijk. Maar minder pijnlijk als ik gisteren had verwacht. Ik denk niet dat er iets flink mis is, maar toch staat m'n pink ietwat krom. Ik had niet gedacht dat m'n vingers vandaag al zoveel beter zouden voelen (komt vast doordat ik echt uren ijswater in zakjes eromheen heb gehad), want toen ik ze gisteren zag bij het lostrekken (JG heeft het niet gezien) dacht ik echt dat het goed mis was. Maar ik had ook al bedacht dat die twee vingers niet mijn meest gebruikte vingers zijn. Blij ook dat ik geen ringen draag trouwens. Maar ik zal jullie verder lugubere bespiegelingen besparen. Dit was echt behoorlijk schrikken, en ik ben er nog van onder de indruk. De Tramontana en wij blijven nog steeds dicht bij elkaar, zonder moeite. We hebben regelmatig marifooncontact, over navigatie-dingen, afremmen (we hebben zeil geminderd om te voorkomen dat we voor zonsopgang aan zullen komen), de te nemen ingang bij Cartagena, het aantal vliegende vissen op het dek (veel!!!!), de zeilvoering en niet te vergeten koetjes en kalfjes. [Chantal] |
do 13 mrt | Curaçao - Caribische zee | Voorlopig schrijf ik dus maar kleine stukjes, want ik ben veroordeeld tot het een-vinger-typsysteem. In Cartagena, over 2 dagen hopelijk, naar het ziekenhuis. M'n pink is ietwat krom..... We gaan trouwens als een speer. We hebben een nieuw 24-uurs record, 186 knopen!! De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat we stroom mee hadden. Het elastiek tussen de Tramontana en ons blijft goed op z'n plaats zitten. De ene keer liggen wij wat voor, de andere keer zij, maar we zeilen prima samen op. Kan niet beter. Vanochtend heeft JG zelfs even op de hand gestuurd om te voorkomen dat we op elkaar zouden varen. [Chantal] |
wo 12 mrt | Curaçao - Caribische zee | Mams, van harte met deze
mijlpaal, en een dikke zoen!!!!!!! Het leek wel of er een elastiek zat tussen de Tramontana en ons. We zijn de hele dag en de hele nacht zonder moeite bij elkaar gebleven, ondanks de verschillende grootte (Tramontana is iets kleiner), Kijk eens, onze eerste foto van een zeilende Pinical!!!! Met copyright van Tramontana. [Chantal] |
di 11 mrt | Curaçao | [Chantal] |
ma 10 mrt | Curaçao | Iedere ochtend (behalve op
zondag) gaat er een gratis busje vanaf de kant van het Spaanse Water naar
de supermarkt, en die rijdt na een uur weer terug. We wilden nog de
laatste inkopen doen, en waren om vijf voor tien bij het busje. Dat reed
al bijna weg, want het zat bomvol, maar na enig gebaren kon ik toch nog
mee, zittend op de vloer van het busje, samen met een stuk of 15 andere
mensen. In een busje voor 9. Maar alles wel, ik kon nog even boodschappen
doen. Helaas ook hier geen ontbijtkoek, dat schijnt op het hele eiland op
te zijn. De rest van de dag zijn we toch op een of andere manier weer bezig geweest. [Chantal] |
zo 9 mrt | Curaçao | Druk druk druk. Nog de hele dag
bezig geweest met reorganiseren en opruimen van de boodschappen, opruimen
van de boot, handwassen doen e.d. We willen dinsdag vertrekken naar Carthagena, en bereiden ons nu alvast voor. Morgen zijn we ook de hele dag bezig. Naar de supermarkt, naar de markt, 3 wassen doen, 2 dagen eten voorkoken, boot vaarklaar maken etc etc. Druk druk druk, dus ik hou het kort. De trip naar Carthagena is zo'n 480 mijl, dus zo'n 3,5 a 4,5 dagen. We varen een beetje om, niet te dicht langs de kust, en spreken waypoints en een SSB frequentie af met de Tramontana. [Chantal] |
za 8 mrt | Curaçao | Gisteren hebben we aan het
einde van de middag in het internetcafé het weer en de golven gecheckt
richting Carthagena, Colombia. Het plan was aanvankelijk om zondag te
vertrekken, in een soort konvooitje, maar het weer en de golven zouden
niet echt geschikt zijn, en dat wilden we toch wel even checken. En
inderdaad leek het erop dat we ons vertrek beter nog even konden
uitstellen. Het stuk van de Nederlandse Antillen naar Panama (en dus ook
naar Colombia) staat bekend als een van de zwaarste stukken zee, gezien
het feit dat de golven zich daar behoorlijk opbouwen. Daarnaast krijg je
een soort kaapeffect bij het schiereiland dat bij Venezuela uitsteekt,
waardoor de wind daar in de buurt een stuk krachtiger wordt. Voor dit stuk
wil je dus de meest optimale omstandigheden, en hoewel we erg veel haast
hebben om naar Panama te gaan (met tussenstops in Carthagena en de San
Blas eilanden voor de deur van Panama) stellen we het vertrek dus nog maar
even uit. Dat schept ook wat lucht. De afgelopen dagen waren erg druk, en als we morgen zouden vertrekken, zou vandaag ook helemaal zijn volgeboekt met wassen, naar de drijvende markt in Willemstad om groente en fruit te kopen, naar de supermarkt om vlees en de laatste spullen te kopen (moet allemaal per bus), boodschappen opruimen (nog geen tijd gehad), boot klaarmaken e.d. Daar hebben we nu wat extra tijd voor, en dat is wel fijn. Ook kunnen we dan nog wat uitrusten van de drukke dagen, het vroege opstaan en slechte nachtrust (we slapen beiden al daaagen slecht. Ons matras is wel erg hard). Ik wil aan zo'n zwaar stuk liever uitgerust beginnen, en dat kan nu tenminste. Vandaag ben ik bijna de hele dag bezig geweest met het reorganiseren van de boot. De boodschappen moesten nog worden opgeruimd, en dat is geen kwestie van het in een kastje duwen, want die lijken altijd vol. Als je gaat reorganiseren blijkt er altijd wel weer verborgen ruimte te zijn. Wat het ook tijdrovend maakt, is de manier van opbergen/conserveren. Zo moeten alle meelproducten (zoals pannenkoekenmeel, brinta, broodmixen, whatever) apart worden verpakt in een plastic zak met een laurierblad, om te voorkomen dat er meelwormen in komen (daarom ook elk pak apart, want als er dan meelwormen in komen, is het tenminste in 1 pak), of dat het vochtig wordt van bijv de zoute lucht. Aan het eind van de dag was bijna alles weggestouwd. Morgen weer verder. [Chantal] |
vr 7 mrt | Curaçao | Maar niet nadat we met Thijs en Nicolet een dagje over het eiland hebben getoerd. Qua landschap komt Curaçao zo ongeveer overeen met Bonaire, alleen wat kaler zou ik zeggen. Van sommige bergen (groot woord, het zijn eigenlijk meer pukkels in het landschap) kun je goed zien dat het vulkanen zijn. Curaçao heeft een aantal forten aan de kust, en daarvan hebben we er 2 bezocht. Misschien de verkeerde, want de eerste ruïne was weliswaar tamelijk compleet, maar het leek wel een vuilnisbelt met alle rotzooi die er lag. Erg zonde dat in een gedeelte een betonnen vloer in was gelegd, een bar gemetseld en muren beschilderd, een paar roestige koelkasten, een schamele poging om er iets van een restaurant in te bakken. Niet gelukt. Het andere fort dat we bezocht hebben, hebben we niet gezien. We waren wel op de juiste plaats, maar er was gewoon niets van over. Ook hier een, erg viezig, restaurant. Onderweg zijn we nog gestopt op een aantal plaatsen, zoals bij een prachtig strandje, een vissersplaatsje waar we een tijdje hebben gekeken naar hoe de vissers met een paar kleine bootjes en wat mannen in het water een drijfnet binnenhaalden, een lagune e.d. Zowel Thijs en Nicolet als wij zijn tot de conclusie gekomen dat Bonaire ons meer aansprak dan Curaçao (sorry Stijn!). Het feit dat het Spaanse Water waar we voor anker liggen erg winderig is (door de heuvels/bergen waardoor de wind wordt gekanaliseerd, een soort tunneleffect), en wat meer afgelegen ligt, draagt zeker aan dat gevoel bij. Maar het concert van De Dijk stond nog op het programma!!!!! Eigenlijk waren we best wel bekaf, en wilden we nog even tukken van tevoren. Dat zat er gezien de tijd niet meer in. Met de auto (want die luxe hadden we nog) naar Mambo Beach, een beach club waar het inmiddels al aardig druk was. We veroverden een plekje op de vloer voor het podium, en hebben genoten van het staaltje Nederpop, hoewel we beiden geen superfan zijn. De ambiance waarin dit concert plaatsvond was natuurlijk geweldig!!!! [Chantal] |
do 6 mrt | Curaçao | We hebben samen met Thijs en
Nicolet een auto gehuurd voor 2 dagen. Bij Sarifundy's, een
café-restaurant hier aan de lagune dat allerlei dingen voor jachten doet
(ze staan als marina te boek in de pilot, maar er zijn geen ligplaatsen),
kregen we allerlei informatie op een paar A4-tjes, o.a. over een aantal
autoverhuurbedrijven. Op mijn vraag waar we voor een gunstige prijs het
beste terecht konden, kregen we een andere naam te horen dan die op de
A4-tjes stonden. Officieel hebben we nu dus een auto geleend in plaats van
gehuurd...... Of liever gezegd, vrij gare bak. De bedoeling was dat we in de supermarkt de Nederlandse dingen zouden inslaan. Zaaaalig, die Nederlandse dingen. Toch moet je je inhouden om niet gelijk ook andere dingen in te slaan, want straks in Panama is het waarschijnlijk veel goedkoper. Nederlandse dingen dus. Brinta (voor nood, als we geen brood hebben, en eigenlijk is het best wel weer eens lekker), nasikruiden, satésaus, Nederlandse jam, borrelnoten etc etc. We wedijverden (maar niet heus) met Thijs en Nicolet wie het meest had, en wij spanden de kroon, 670 nafjes (Antilliaanse florijnen) armer. Onze 'geleende' bolide zakte bijna door zijn hoefjes, maar hij bracht ons trouw naar huis. Nadat we eerst thijs en Nicolet aan de ene kant van het Spaanse water hadden afgezet, boodschappen incluis, probeerden we de weg terug te vinden naar de andere kant. Geen sinecure! Toen we eindelijk bij Sarifundy's aankwamen, was het inmiddels happy hour, en hebben we dus gezellig geborreld. [Chantal] |
wo 5 mrt | Curaçao | Maar goed, terug naar het Spaanse Water. We moesten dus eyeball-navigeren (op het oog, de kleur van het water is je leidraad, plus natuurlijk je dieptemeter), iets wat we in de Pacific waarschijnlijk nog wel veel vaker zullen moeten doen. De hydrografische kaarten zijn vaak nog gebaseerd op gegevens van tientallen jaren terug, soms zelfs meer dan een eeuw terug, waar dan correcties op worden gemaakt (op een van onze kaarten van de Malediven is een heel eiland een stukje naar het Zuiden opgeschoven). Kennelijk is dat eyeballnavigeren goed gegaan, want anders piepten we wel anders in dit dagboek. Zodra je door de doorgang bent, is het gevaar nog niet geweken, want de lagune heeft diverse inhammen, (schier)eilandjes, ondieptes e.d., dus het blijft oppassen geblazen. Gisteren hebben we eerst een rondje op de plek gemaakt om ons te oriënteren, want een gedetailleerde kaart hebben is nog niet voldoende. Ook weer goed gelukt, want we liggen hier heelhuids voor anker. Vervolgens zijn we naar het ziekenhuis gelopen. Ik dacht een wat al te enthousiaste moedervlek te hebben, en een arts en een dermatoloog in Nederland die digitale foto's ervan hadden bekeken (met dank aan mijn paps en een goede vriendin van hem, Hetty!!!!) vonden het voor de zekerheid wel raadzaam om een dermatoloog ernaar te laten kijken. Vooruitgestuurde mailtjes aan het ziekenhuis hadden geen resultaat opgeleverd, en toen ik belde bleek de telefoniste mij niet te kunnen doorverbinden. Zelf bellen naar de poli kon ook niet om een of andere duistere reden. Enniewee, wij dus naar de afdeling dermatologie, geen kip laat staan dermatoloog te bekennen. Na een half uur kwam de assistente aankakken, die zei dat de dermatologen er deze week niet waren. Maar ik kon wel naar de zelfstandige praktijk van een dermatoloog, de volgende morgen. Ok, ook goed. De rest van de middag hebben we door Willemstad gebanjerd. Eerlijk gezegd vonden we het (centrum) ietwat tegenvallen, met in ons achterhoofd de mooie foto's die iedereen kent. We vinden dat de huizen in Nederlandse stijl, met oranje pannendaken, en snoeperige kleurtjes, veel beter tot hun recht komen buiten het centrum, en al helemaal als je er bovenop kijkt vanaf de enorm hoge brug in het Noorden van Willemstad. Dan lijkt het net een Nederlandse stad met al die pannendaken. Wel fantastisch! [Chantal] |
di 4 mrt | Bonaire - Curaçao | Ik ben volgens mij op het nippertje ontsnapt aan een zonneallergietje, want nog geen half uurtje nadat ik in de zon was gaan zitten (we voeren met de bimini op), zag ik blaasjes verschijnen op mijn huid. Nee hè!!! Gelijk uit de zon, dat deel van de huid bedekken, en volgens mij was dat genoeg, want de blaasjes zijn na een paar uur alweer bijna verdwenen. Hoe het kan? Dit is een dag van raadsels, want ik heb de laatste tijd toch wel vaker zon gezien, zou je zeggen..... En om nou te zeggen dat het superhelder was..... nee, ook niet. En je gelooft het niet, maar we hebben weer eens een keertje dolfijnen om onze boot gehad. We [Chantal] |
ma 3 mrt | Bonaire | Enniewee, vandaag dus maar bezig geweest om van de appels appelmoes te maken, en van de sinaasappels oranje marmeladejam. Geen idee of dat laatste gelukt is, dat moet nog blijken. Verder lekker genikst vandaag. Beetje frutseltjes gedaan, knoop aannaaien, oude (in mijn ogen, JG heeft geloof ik een andere definitie van oud) Dior-bikini weer tiptop gemaakt, uitgeklaard, dat soort dingetjes. Van de Tramontana hebben we een dikke stapel kranten gekregen, en die zijn we hard bezig door te worstelen, hetgeen overigens geen straf is, ook zijn sommige kranten van januari. Zo weten we inmiddels dat Ratelband voor vredesduif ("Iedereen klaagt steen en been, maar niemand doet iets") aan het spelen is bij Saddam Hoessein en daarmee CNN probeert te halen (zou het hem om CNN of om de vrede te doen zijn?), dat Heineken-ontvoerder Cor van Hout inmiddels is neergeschoten (wat er al lang zat aan te komen, geloof ik), en.......... wat dat ENORME gevaarte was dat we onderweg, ergens langs de Portugese westkust, hebben gezien. Echt HEEL groot, en we konden absoluut niet bedenken wat dat zou kunnen zijn. Nu lazen we dat die joekel een golfgenerator was, waarin NUON het grootste deel van de investering, EUR 20 miljoen lazen we, voor haar rekening had genomen. Het gevaarte moest worden afgezonken, en dat was al 3 keer mislukt langs de Portugese kust. [Chantal] |
zo 2 mrt | Bonaire | Toen maar even rond de boot gesnorkeld en gezwommen, en eigenlijk was dat veel lekkerder. Inmiddels hoorden we de muziek al vanuit Kralendijk, en werd het tijd om met [Chantal] |
za 1 mrt | Bonaire | Terwijl ik dit schrijf, komt en
een Carnavalswagen voorbij (eigenlijk begint het pas morgen, maar alá), met luid schallende muziek "En ik heb
bolletjes in m'n hol, zoveel bolletjes in m'n hol......" Wel
toepasselijke muziek hier....... JG kreeg gisteren in de kroeg toen hij
naar de wc wilde de vraag voorgeschoteld of hij een lijntje wilde.
Antwoord:"Nee, ik lig er al aan twee!" In de kroeg waren gisteren voornamelijk ernstig foute mensen. Was best wel leuk. Nadat we vanochtend eerst de speelgoedJeep hadden opgehaald zijn we op pad gegaan voor sightseeing Bonaire. Bonaire is nog verrassend on-verpest, er is weinig toerisme, maar dat zal misschien veranderen als Bonaire de functie van Curaçao gaat overnemen als luchtverkeerscentrum (dat schijnt te gaan gebeuren). Natuurlijk is het wel 9 van de 10 keer een Nederlander zodra je een toerist ziet, en de boulevard is redelijk vol met Nederlandse tenten, maar Bonaire is echt niet erg toeristisch, zeker zodra je [Chantal] |