Tuigage
De Pinical is
oorspronkelijk sloepgetuigd, en heeft een flink hoge mast in verhouding tot de lengte (in
totaal gaan we richting 20 meter bij een lengte van ruim 12 meter). Overigens zijn we hier
achter gekomen (de verkoopinformatie gaf 17,5 meter op) toen we bij de Roompotsluizen naar
binnen wilden (een uur of 2 voor hoogwater menen wij), en onze marifoonantenne (die op de
mast staat) de onderkant van de brug nog net even schoonschraapte. Dat leverde leuk
marifoonverkeer op met de sluiswachter.
Voor een wereldreis vonden we dit niet het meest ideaal, omdat het zwaartepunt van het
schip dan ook hoger ligt. Om deze reden laten we een flexibele kotterstag plaatsen, met
ondersteunende bakstagen, zodat we ook gemakkelijk wat minder (voor)zeil kunnen voeren.
Dan is de Pinical dus kottersloep getuigd.
Ook bij het nieuwe grootzeil hebben we hiermee rekening gehouden; we laten vier reven
maken (het oude grootzeil had er drie), zodat we ook hier meer zeil kunnen wegnemen.
Ons oude grootzeil is voorzien van een batcar systeem, en dat is bij zon lap zeil al
bijna een must. Omdat dit systeem zo duur is, laten we het overzetten op ons nieuwe
grootzeil.
De zeilgarderobe; wat hadden we, wat hebben we aangeschaft, wat gaat er mee
De bestaande zeilgarderobe
Grootzeil | 1 x | In een matige
staat van onderhoud, met 3 reven en voorzien van een batcarsysteem. Tijdens onze eerste
vakantie in Engeland gescheurd bij een overigens volledig gecontroleerde gijp met weinig
wind, en vervolgens natuurlijk een poot uitgedraaid bij de reparatie in Engeland (bijna f
700,-!!). |
(Rol)genua I | 2 x | We hebben ons
maandenlang afgevraagd wat nou de nieuwste was |
(Rol)genua II | 1 x | In bijna
nieuwstaat |
(Rol)fok I | 1 x | weinig gebruikt |
(Rol)stormzeil, fel oranje | 1 x | Volgens ons nooit
gebruikt |
Spinaker | 1 x | Enorm lichtweerzeil, ca 140 mē, met hoes |
We hebben aangeschaft / aangepast
Nieuw grootzeil | 1 x | Met 4 reven dus, en voorzien van het oude batcarsysteem. |
High aspect fok | Voor aan de kotterstag. Gedeeltelijk doorgelat, dat ongemak nemen we voor lief vanwege het feit dat je deze high aspect fok lang kan blijven voeren | |
Asymmetrische toerspinaker (ATS) | 1 x | Omdat je deze ook
bij wat minder ruime koersen kan voeren dan bij een symmetrische. Deze lap wordt 114,5
mē. Overigens heb je dan de keuze uit verschillende typen lichtweerzeilen, en we hebben de indruk dat deze typen niet bij alle zeilmakers hetzelfde gedefinieerd zijn. Zo zijn er de reacher, bollejan, ATS, (symmetrische) spinaker en dergelijke |
Aanpassen stormzeil | Omdat we die niet in het rolreefsysteem willen gebruiken, maar met leuvers aan de kotterstag | |
Zeilreparatieset | 1 x | Onontbeerlijk |
Wat nemen we mee, en wat laten we thuis?
Daar zijn we nog niet helemaal uit. Zoals het er nu naar uitziet, gaat er 1 grootzeil mee, 1 genua I, 1 genua II, Fok I, High aspect, Stormzeil, en de assymetrische spinaker.
De keuze van de
zeilmaker
We hebben natuurlijk
verschillende offertes aangevraagd, namelijk vier. Zoals we al in een test in de Zeilen
hadden gelezen, bleken de offertes erg moeilijk vergelijkbaar, en was de uitleg bij de
verschillende soorten doek veelal niet geweldig. Verder valt het ons steeds weer op dat er
aan offertes nauwelijks follow-up wordt gegeven. Aangezien wij beiden werkzaam zijn in de
zakelijke dienstverlening, kunnen we ons hierover enorm verbazen.
Uiteindelijk hebben we
toch voor de duurste gekozen, De Vries Sails (www.devriessails.nl)
in Grouw. De redenen hiervoor zijn dat zij het meeste met ons meedachten (bijvoorbeeld
niet met allerlei laminaatdoeken aan kwamen zetten of met radiaal gesneden zeilen), en zij
naar ons (beperkte) inzicht de beste kwaliteit zouden leveren. Maar het blijft moeilijk om
een keus te maken.
We wilden niet het
allermooiste en geweldigste zeildoek, maar gewoon een zeildoek dat stevig genoeg is om
minimaal twee jaar volop gebruikt te worden en goed bestand is tegen UV (dat laatste
schijnt dus echt funest te zijn voor je zeilen). Het doek kon wat ons betreft ook simpel
gesneden zijn, cross cut (met horizontale banen). Radiaal gesneden zeilen vinden we
persoonlijk wel mooier, maar die (hooguit) paar tiende knopen snelheid maken in die 2 jaar
natuurlijk niet zo veel uit.
Verder is het bij het vergelijken van offertes aan te raden om goed te kijken wat bij de prijs inbegrepen is. Bepaalde extras zoals reven, zeillatten, cunningham hole, telltales, verstevigingen e.d. kunnen bij de een inbegrepen zijn, terwijl je er bij de ander extra voor moet betalen. Zo leek in eerste instantie de offerte van De Vries Sails echt veel duurder dan de andere zeilmakers, maar na een goede vergelijking bleek de offerte van de Vries Sails wel het meest compleet.
Andere zaken
Hoort misschien niet bij tuigage, maar we
noemen het hier toch maar.
Omdat we de warmere, zonnige gebieden gaan opzoeken, wilden we een bimini (vaste
zonnetent, die naar achteren kan worden geschoven). Ook stonden spatzeiltjes op onze
lijst, zij het met wat minder hoge prioriteit.