Tuigage                                                                                                                                                                            

De Pinical is oorspronkelijk sloepgetuigd, en heeft een flink hoge mast in verhouding tot de lengte (in totaal gaan we richting 20 meter bij een lengte van ruim 12 meter). Overigens zijn we hier achter gekomen (de verkoopinformatie gaf 17,5 meter op) toen we bij de Roompotsluizen naar binnen wilden (een uur of 2 voor hoogwater menen wij), en onze marifoonantenne (die op de mast staat) de onderkant van de brug nog net even schoonschraapte. Dat leverde leuk marifoonverkeer op met de sluiswachter.
Voor een wereldreis vonden we dit niet het meest ideaal, omdat het zwaartepunt van het schip dan ook hoger ligt. Om deze reden laten we een flexibele kotterstag plaatsen, met ondersteunende bakstagen, zodat we ook gemakkelijk wat minder (voor)zeil kunnen voeren. Dan is de Pinical dus kottersloep getuigd.
Ook bij het nieuwe grootzeil hebben we hiermee rekening gehouden; we laten vier reven maken (het oude grootzeil had er drie), zodat we ook hier meer zeil kunnen wegnemen.
Ons oude grootzeil is voorzien van een batcar systeem, en dat is bij zo’n lap zeil al bijna een must. Omdat dit systeem zo duur is, laten we het overzetten op ons nieuwe grootzeil.

De zeilgarderobe; wat hadden we, wat hebben we aangeschaft, wat gaat er mee

De bestaande zeilgarderobe

Grootzeil 1 x    In een matige staat van onderhoud, met 3 reven en voorzien van een batcarsysteem. Tijdens onze eerste vakantie in Engeland gescheurd bij een overigens volledig gecontroleerde gijp met weinig wind, en vervolgens natuurlijk een poot uitgedraaid bij de reparatie in Engeland (bijna f 700,-!!).
(Rol)genua I 2 x    We hebben ons maandenlang  afgevraagd wat nou de nieuwste was
(Rol)genua II 1 x    In bijna nieuwstaat
(Rol)fok I 1 x    weinig gebruikt
(Rol)stormzeil, fel oranje   1 x    Volgens ons nooit gebruikt
Spinaker 1 x    Enorm lichtweerzeil, ca 140 mē, met hoes

We hebben aangeschaft / aangepast

Nieuw grootzeil 1 x    Met 4 reven dus, en voorzien van het oude batcarsysteem.
High aspect fok   Voor aan de kotterstag. Gedeeltelijk doorgelat, dat ongemak nemen we voor lief vanwege het feit dat je deze high aspect fok lang kan blijven voeren
Asymmetrische toerspinaker (ATS) 1 x Omdat je deze ook bij wat minder ruime koersen kan voeren dan bij een symmetrische. Deze lap wordt 114,5 mē.
Overigens heb je dan de keuze uit verschillende typen lichtweerzeilen, en we hebben de indruk dat deze typen niet bij alle zeilmakers hetzelfde gedefinieerd zijn. Zo zijn er de reacher, bollejan, ATS, (symmetrische) spinaker en dergelijke
Aanpassen stormzeil           Omdat we die niet in het rolreefsysteem willen gebruiken, maar met leuvers aan de kotterstag
Zeilreparatieset 1 x Onontbeerlijk

Wat nemen we mee, en wat laten we thuis?

Daar zijn we nog niet helemaal uit. Zoals het er nu naar uitziet, gaat er 1 grootzeil mee, 1 genua I, 1 genua II, Fok I, High aspect, Stormzeil, en de assymetrische spinaker.

De keuze van de zeilmaker

We hebben natuurlijk verschillende offertes aangevraagd, namelijk vier. Zoals we al in een test in de Zeilen hadden gelezen, bleken de offertes erg moeilijk vergelijkbaar, en was de uitleg bij de verschillende soorten doek veelal niet geweldig. Verder valt het ons steeds weer op dat er aan offertes nauwelijks follow-up wordt gegeven. Aangezien wij beiden werkzaam zijn in de zakelijke dienstverlening, kunnen we ons hierover enorm verbazen.

Uiteindelijk hebben we toch voor de duurste gekozen, De Vries Sails (www.devriessails.nl) in Grouw. De redenen hiervoor zijn dat zij het meeste met ons meedachten (bijvoorbeeld niet met allerlei laminaatdoeken aan kwamen zetten of met radiaal gesneden zeilen), en zij naar ons (beperkte) inzicht de beste kwaliteit zouden leveren. Maar het blijft moeilijk om een keus te maken.  

We wilden niet het allermooiste en geweldigste zeildoek, maar gewoon een zeildoek dat stevig genoeg is om minimaal twee jaar volop gebruikt te worden en goed bestand is tegen UV (dat laatste schijnt dus echt funest te zijn voor je zeilen). Het doek kon wat ons betreft ook simpel gesneden zijn, cross cut (met horizontale banen). Radiaal gesneden zeilen vinden we persoonlijk wel mooier, maar die (hooguit) paar tiende knopen snelheid maken in die 2 jaar natuurlijk niet zo veel uit.

Verder is het bij het vergelijken van offertes aan te raden om goed te kijken wat bij de prijs inbegrepen is. Bepaalde extra’s zoals reven, zeillatten, cunningham hole, telltales,  verstevigingen e.d. kunnen bij de een inbegrepen zijn, terwijl je er bij de ander extra voor moet betalen. Zo leek in eerste instantie de offerte van De Vries Sails echt veel duurder dan de andere zeilmakers, maar na een goede vergelijking bleek de offerte van de Vries Sails wel het meest compleet.

Andere zaken

Hoort misschien niet bij tuigage, maar we noemen het hier toch maar.
Omdat we de warmere, zonnige gebieden gaan opzoeken, wilden we een bimini (vaste zonnetent, die naar achteren kan worden geschoven). Ook stonden spatzeiltjes op onze lijst, zij het met wat minder hoge prioriteit.

[Terug naar Voorbereiding - index]