September 2002

Spanje / Portugal

Datum Locatie Logboek
ma 30 sep Lissabon 20021001KapotteLier.JPG (45057 bytes)Plan om vandaag toerist te spelen dus van de baan, en het wordt weer een klusdag. Eerst inventariseren wat we allemaal nodig hebben van de watersportzaak, buiten het anker, want dan kunnen we wellicht korting bedingen. Helemaal naar de twee shipschandlers gelopen die in de pilot staan om te kijken of ze daar zo'n anker op voorraad hadden. Nee, dus, en het is een enorm eind lopen, dus na ruim 2 uur waren we eindelijk weer terug. De watersportwinkel hier bij de haven gevraagd of hij wilde bellen of zijn leverancier het op voorraad heeft, maar helaas..... (wel 1 van RVS i.p.v. gegalvaniseerd staal, maar die is dan ook gelijk meer dan 5 keer zo duur..... en RVS is nog minder sterk ook). Daar moeten we dus nog wat op verzinnen, hoe we aan zo'n anker komen. Als ze het nu zouden bestellen, is het er misschien over 2 weken, en die hebben we niet.
En verder klussen gedaan. Om jullie een idee te geven:
  • lier van de mast afgehaald;
  • verhaalbolder geprobeerd van het dek af te krijgen (nog niet gelukt). Hier zijn we minstens een uur mee bezig geweest. Hoewel het ding maar met twee schroeven vast zit, en we de ene snel eruit hadden, is de andere onwillig. Er zit wel beweging in, hij lijkt best wel los te zitten, en je kunt hem ook draaien, maar hij is dol en op een bepaalde manier zit ie toch vast;;
  • gekeken hoe dik de inbusbouten zijn waarmee de stuurkolom vast zit. Daar willen we er twee van vervangen door bouten met ogen, zodat we onszelf in de kuip kunnen vasthaken met onze lifelines. Maar eerst moest een paneel boven ons bed in de achterkajuit los, om bij de moeren te komen;
  • hellingshoekmetertje op het garagedak gemonteerd (nergens voor nodig, maar het is wel leuk om te zien hoeveel graden je schuin hangt);
  • geprobeerd het lekje te vinden boven de stuurkolom (nog niet gevonden). Als het hard regent, druppelt er namelijk water op ons bed. Tot nu toe lossen we dat op met een vuilniszak over de stuurkolom, maar dat is natuurlijk een beetje een huis-tuin-en-keuken-oplossing;
  • etc.

Zo'n dag is zo voorbij hoor!!
Terwijl JG 's avonds naar Dirk en Jannie ging om te proberen hun CD-ROM writer weer aan de praat te krijgen, heb ik me heerlijk uit kunnen leven in de supermarkt. Zonder JG mag ik tenminste langer dan 2 seconden voor een schap blijven staan, en heb uitgebreid kruiden gekocht. Tandoori, Massala, hot curry, mide curry, chilipoeder (ongeveer de hele voorraad met die blikjes poeder), koriander, kaneel plus nog wat andere dingen. Als we straks behalve vis alleen maar kip kunnen kopen (verhalen gelezen dat in de Carib wel varkensvlees te koop is, maar dan met name oren, hersenen, en de "voeten" e.d. Jakkie! De rest is misschien aan restaurants voorbehouden?? Geen idee of dit waar is hoor) zal ie me diep dankbaar zijn dat we toch niet elke dag tegen hetzelfde prutje aan zitten te kijken! Trouwens nog steeds geen pesto gevonden.
[Chantal

zo 29 sep Lissabon Hoewel we eigenlijk van plan waren om Lissabon weer in te gaan, hadden we daar beiden vandaag niet echt zin in; misschien gisteren teveel gelopen? Vandaag dus een "bootdagje". Dat betekent wecken met de snelkookpan in een aantal etappes (want het past natuurlijk niet allemaal in een keer in de pan), eerst potten uitkoken, en daarna wecken, en dat 3 keer, en natuurlijk wassen, wassen, wassen en wassen (nog steeds een ramp, maar we liggen nu aan de steiger, dus onbeperkt water beschikbaar, dus gebruik van maken...), plus diverse bootklussen. Hoewel het lekker weer was, heb ik dus niet of nauwelijks zon gezien, en JG ook niet. Behalve toen Bin en Wouter belden (conference call.... nee dat gebeurt dus niet alleen als je aan het werk bent bij KPMG), toen zat ik natuurlijk net wat te lezen in bikini, en JG een biertje te drinken, dus zij zullen wel denken dat dat onze dagbesteding was. Ze hadden op internet een webcam gevonden ergens in Lissabon bij het oude (of liever gezegd gerestaureerde) kasteel in de wijk Alfama bovenop de heuvel, die ze interactief konden besturen. JG heeft ze uitgebreid de weg gewezen naar onze haven, maar die was dus NET buiten bereik, jammer! Anyway, een van de klussen was het leeghozen en schoonmaken van onze "wijnkelder", een vak onder de vloer (de bilge) waar wij onze wijnvoorraad bewaren. Hier was zout water ingekomen tijdens onze trip van Porto naar Lissabon omdat de schakelaar van de wc-pomp verkeerd stond (en dat merkten we niet tijdens de reis, omdat we het grootste deel van de reis over stuurboord lagen, en het de bakboord wc betrof (ja we hebben er 2, nl ook een aan stuurboord, dus je kunt altijd ergens naar de wc). Een ander vak in de bilge, waar we al eerder water in hadden aangetroffen (door dezelfde oorzaak) ook nog gecheckt, en dus alle blikken en andere voorraad eruit gehaald. Verder merkte ik, toen ik uitgebreid naar weckpotten op zoek ging (toch teveel thuis gelaten), dat het houtwerk in het kastje onder het gasfornuis er een beetje nattig uitzag. Vettig dus, want JG had al eerder gemerkt dat de dieselleiding die van de vulopening naar de 2e dieseltank (die we in Bruinisse dus hebben laten aansluiten door Van Swaay) doorzweette, en dat was dus daar ook het geval. Hoewel het probleem (nu: enige diesellucht als je het kastje of de vloerluiken bij de leiding opent, plus een vettige leiding en aanverwanten) misschien nu nog te overzien is, kun je je voorstellen dat van diesel doordrenkt houtwerk en dergelijke toch wel een groot probleem gaat worden (hoewel niet levensbedreigend, maar constant in de dieselwalm..... nee). En daar hebben we dan duizenden guldens voor betaald (aan iemand die vindt dat er in de watersportbranche zoveel amateurisme is.... ja me dunkt...).
Vanavond heb ik de Dominicusreeks over Portugal nog eens goed bekeken, en natuurlijk, dom van ons, zijn morgen, op maandag, de meeste bezienswaardigheden dicht. Niet goed over nagedacht.
[Chantal]
za 28 sep Lissabon 20020930LiftTramLissabon.JPG (50282 bytes)Vandaag Lissabon verkend. We hadden de Dominicus gids al uitgebreid bekeken, en er zijn veel bezienswaardigheden, hoewel niet echt veel oude, omdat een aarbeving de stad in 1755 heel zwaar heeft getroffen. De gebouwen die de aardbeving doorstonden, zijn door de brand getroffen, dus na de beving stond er bijna niets meer overeind.
Omdat het morgen zondag is, en dus wellicht de winkels dicht, besloten we om oostwaarts richting Baixa (vertaald: "downtown") te lopen (waar het winkelgebied ook is). Je komt dan door de Bairro Alto (vertaald: "uptown), met zijn kleine karakteristieke straatjes. Inderdaad uptown, want het is een hele flinke klim. Zoals gewoonlijk doen wij, ook grote steden, alles te voet, en lopen we dus heel wat kilometers af op zo'n dag. Maar je ziet dan wel echt de stad, en niet uitsluitend bezienswaardigheden. Op de kaart lijken de afstanden niet zo groot, maar dat viel toch tegen!!! Aan het eind van de dag hadden we de wijken Baixa en Bairro Alto / Estrella bekeken. Bairro Alto is een woonwijk met oude huizen, smalle klinkerstraatjes, veel barretjes. Na de aarbeving is een geheel nieuw centrum neergezet in Baixa, het commerciele centrum van Lissabon. Deels overigens met een beetje Amerikaans aandoende stratenstructuur.
Er zijn nog 2 andere interessante wijken, Alfama en Belém. Alfama ligt ten oosten van Baixa, en was ooit (tot de middeleeuwen) de meest begeerde wijk van Lissabon. De wijk takelde af toen de rijke bewoners naar het westen trokken uit angst voor aardbevingen. Tijdens de grote aardbeving van 1755 bleef de wijk toch staan, en al zijn er geen Moorse huizen meer, de wijk heeft zijn indeling gehouden (volgens het boek). Het schijnt een hele fascinerende en levendige wijk te zijn, met veel immigranten en straatmuziek. Belém ligt een stuk meer naar het westen, en daar schijn je meer de sfeer te proeven van de Portugese Gouden Eeuw. Veel parken, kerken en monumenten. Ben benieuwd!!!
Vanochtend waren we trouwens weer naar de supermarkt geweest, en JG kon me niet voldoende tegenhouden om van alles in te slaan. Een maaltijdsoep, had ik in mijn hoofd, en dat zou het worden ook!!! Op mijn idee gesneden groentepakketten waren er natuurlijk niet, dus echt van alles (!!!) en nog wat gekocht. 's Avonds had ik toch nog de energie om een enorme pan soep met 2 soorten vlees en welgeteld 10 soorten groenten (excl kruiden) klaar te maken. En toen had ik natuurlijk nog de helft van alles over, plus een soeppan, die we nooit van z'n levensdagen met z'n 2-tjes op zouden krijgen voordat ie vanzelf weg zou lopen. Dus: het advies van het blad Zeilen gevolgd (in tijden van overvloed is wecken de weg. Had ik gisteren overigens voor het eerst uitgeprobeerd met kip tandoori voor veel te veel dagen. Ja, dat krijg je met zo'n supermarkt in de buurt), maar die activiteit is voor morgen.
[Chantal]
vr 27 sep Lissabon Vandaag een dagje uitrusten voor we Lissabon gaan verkennen. Wel meteen op zoek naar een supermarkt, want we moeten tenslotte ook eten. En wat voor supermarkt!!!! Echt één om verlekkerd een uur in rond te lopen. Aan de overkant van de weg, een klein eindje verder met loopbrug (a la Schiphol met van die loopbanden) zit een Pingo Doce supermarkt. Soort Albert Heijn, dus men zal zich wel afvragen waarom ik daar zo verguld mee ben. Maar sinds Brighton (dat is helemaal echt super, nog meer dan een Albert Heijn type 5) hebben we niet meer van die geweldige supermarkten gehad. Het enige nadeel is dat de groente in de koeling ligt, en dat moet dan op de boot ook, want anders zijn ze zo weg. En ik ben nog steeds op zoek naar pesto, want dat is nergens te krijgen, en we hebben maar 2 potjes meegenomen uit Nederland (Xenos heeft lekkere!!!)..... Voor de vertrekkers-to-be dus een tip (evenals ontbijtkoek, hagelslag, pindakaas. By the way, de Aldi heeft goeie houdbare creme fraiche, echt ideaal. Ook daar hebben we veel te weinig van meegenomen).
We konden het toch niet laten om Lissabon even in te gaan, en hebben verder ook de watersportzaken aan de overkant uitgebreid bestudeerd. Ook nagevraagd of ze ankers van 30 kilo kunnen leveren, en dat kon (alleen niet op voorraad). We waren er nog steeds niet uit wat voor type anker we moesten nemen. Uit een Amerikaanse test die we van internet hadden gedownload bleken Bruce ankers er helemaal niet zo best uit te komen, dus JG had na het lezen daarvan een lichte voorkeur voor een CQR anker. Ik had geen goed gevoel bij een CQR, omdat je vaak meerdere pogingen nodig hebt voordat ie pakt, en hij ontleent zijn werking aan het diep ingraven. Twee nadelen vond ik, namelijk je krijgt hem er ook moeilijk weer uit, maar belangrijker: ik vraag me af of de ankergronden die wij de komende 2 jaar tegenkomen wel voldoende zand (bovenop rotsgrond of koraal) hebben om het CQR anker diep te laten ingraven. Ik dus ook die test bekeken, en vond 20020926LissabonGoldenGateBrigde.JPG (34222 bytes)toch wel wat grote adders onder het gras. Ze hadden namelijk de testen uitgevoerd op slechts 1 ankerplek, en bovendien verschillende type ankers van het zelfde gewicht met elkaar vergeleken, en ook nog eens met dezelfde hoeveelheid ketting. En dat terwijl je van het ene anker een zwaardere nodig hebt dan van het andere, en bijv. een Bruce veel meer ketting nodig heeft dan een CQR. Goed lezen dus die testen!!! De meeste schepen hier hebben een CQR, dus de keuze blijft lastig. Dus toch maar de Offshore Cruising Encyclopedia van de Dashews geleend van Corno en Petra, en gekeken wat daar over ankers wordt geschreven. Zij hadden ook een Practical Boat Owner tijdschrift met een artikel over ankers. In beide gevallen kwam het Bruce anker hier weer heel goed uit, beter dan een CQR. Nou ja, het blijft natuurlijk zoveel mensen zoveel meningen (ook aan het Bruce anker kleven natuurlijk nadelen, minder holding power, dus je hebt een zwaardere nodig, en veel ketting, maar je hebt niet altijd de ruimte om veel ketting te steken), maar de kogel is door de kerk: we gaan toch voor een Bruce anker, en wel een nepper (gietstaal in plaats van gesmeed staal. Maar volgens Dirk is dat gesmeed ook onzin, want je krijgt nooit letters of nummers op een gesmeed stuk staal, dus in elk geval kan het deel waar de letters op staan niet gesmeed zijn) . Op naar de watersportzaak, maar die kon inmiddels niet meer bestellen, dus dat wordt maandag.
Wordt dit nu een saai verhaal?
By the way, bij binnenkomst in Lissabon kom je onder een 70 meter hoge brug door, die is nageaapt van de Golden Gate Bridge in San Fransisco. Kijk maar eens... Gek hoor, de auto's rijden over metalen platen met gaatjes (je kunt ze zien rijden als je er onder door vaart), en dat maakt een geluid als een zwerm bijen. Kun je hier in de haven ook nog horen. De brug heeft 2 verdiepingen, want onder de rijbanen is sinds kort een plateau gehangen voor treinverkeer.
[Chantal]
We hebben nu een Portugees nummer: 35 (voor Portugal) 191 631 50 64
do 26 sep ..... - Lissabon 20020926KromgetrokkenVerhaalblok.JPG (36511 bytes)Nu ik het verhaal van gisteren lees, bedenk ik me dat die losgeraakte lier niet onze eerste schade is. In La Coruna trokken de verhaalklampen op de punt (waar de landvasten mee worden verhaald zodat niet alle kracht op de klamp / bolder komt) een beetje bol. De breakwater van autobanden voor de haveningang die in de pilot stond was er niet meer, en dus heb je daar in de haven vrij veel last van golven van voorbijkomende schepen, ook al hebben de landvasten die op de kant liggen enorme veren. Je ligt af en toe bijna te steigeren aan de steiger, zogezegd. In Leixoes is een van de verhaalklampen nog boller getrokken, dus die dingen gebruiken we in het vervolg maar niet meer. Kennelijk heeft de afgelopen 16 jaar daar nog niet zo'n grote kracht op gestaan als nu (eigenlijk onvoorstelbaar).
's Nachts komen de dolfijnen JG vermaken van 04.00 tot 05.45. Shit, heb ik dus gemist. Ik heb wel gepiep gehoord (want ik kon natuurlijk niet slapen), en had me al af liggen vragen wat dat was. Had al liggen bedenken dat die lieren ook wel een smeerbeurtje konden gebruiken.
20020926AankomstInLissabon.JPG (30994 bytes)Vannacht en vanochtend hebben we lekker gezeild, al was de windkracht nogal wisselend (tussen de 6 en 13 knopen). 's Middags viel de wind helaas weer weg (en later 'n bietje maar pal tegen), en hebben we toch maar (wéér) het ijzeren zeil gebruikt om tijdig in Lissabon te zijn. Eén nachtje doorvaren is misschien wel slopender dan 5 nachten, omdat je dan het ritme nog niet hebt. JG heeft vanochtend tijdens mijn laatste wacht nog wel geslapen, maar ik heb wederom nauwelijks een oog dicht gedaan. Echt heel bizar. Ik kan tijdens m'n wacht nog zo zitten te knikkebollen, maar zodra m'n hoofd het kussen raakt ben ik klaarwakker.
Vanavond zijn we bij zonsondergang bij Lissabon aangekomen, en hebben afgemeerd in de Alcantara haven. En daar zagen we even later de Janna en de Simon de Danser ook aankomen. We dachten dat we hen wel een eind voor zouden zijn, maar niets was dus minder waar.
[Chantal]
wo 25 sep Leixoes (Porto) - ...... Vandaag vroeg op, want het we hebben een kleine 70 mijl voor de boeg, en bij voorkeur willen we bij daglicht aankomen. Gezien de forse wind (in de haven, achter de muur, regelmatig boven de 25 knopen) hebben we er eigenlijk niet bar veel zin in. Maar met het weerbericht in het achterhoofd, dat het snel minder zal worden, is JG het uiteindelijk met me eens dat we gaan. Met rif 3 in het grootzeil en de genua half uitgerold, starten we de dag. Het windalarm, dat we op 25 knopen hadden gezet, zetten we al heel snel uit, want het blèrt bijna aan een stuk door. Maar we zeilen!!! En niet eens heel erg oncomfortabel, want we varen aan hogerwal en de golven hebben zich dus niet echt kunnen opbouwen. Toch is het wel tough (ook getuige het behoorlijk natte pak dat JG haalt, en dan nóg vinden dat mijn advies van een half uur daarvoor (om een zeilpak aan te trekken) betweterig was.... I say no more), en wanneer JG de reeflijn nog eens extra probeert door te zetten omdat het voorlijk van het grootzeil wat resoneert, zie ik langzaam de lier van de20020926LierSchade.JPG (40460 bytes) mast afkomen. Mijn geroep kwam al te laat, en helaas dus..... JG zet de reeflijn op een klamp op de mast. De lier zat nog aan één bout vast op de mast, en die hebben we dus maar voor de zekerheid geborgd. Onze eerste schade. Waarschijnlijk is het geen grote klus om hem weer vast te zetten, maar de voet waar de lier op staat is wat afgebrokkeld (eens kijken of we die niet om kunnen draaien), en we zullen ook wat grotere bouten moeten gebruiken. Belachelijk kleine boutjes trouwens - in verhouding tot de krachten die erop komen - waar die dingen mee vast zitten. En je vraagt je natuurlijk af hoe het met de andere 3 lieren op de mast gesteld is.....
Hadden we eerst 30 knopen wind, binnen 2 uur hebben we 3 knopen wind, halen we de 3 reven er weer uit, zien onze snelheid terugzakken tot 0 knopen, en starten voor de zoveelste keer de plof. Het is toch niet te geloven!! Echt een tocht van uitersten. Zoals onze hele reis tot nu toe is verlopen. Vanochtend hadden we het zelfs met 3 lagen kleding (incl fleecetruien) plus zeilpak nog koud. (Vanmiddag konden de fleecetruien net uit). Na een uurtje hebben we weer 17 knopen wind, en staan de zeilen weer bij, ditmaal met rif 1. En wederom na 2 uur zakt de wind weer compleet in. Rif er weer uit. Een rolgrootzeil zou bij dit weer toch wel handiger zijn..... Figueira da Foz voor het donker zit er niet meer in, en we overleggen of we dan niet een nachtje door zullen varen. Maar het brood is op.... We dubben en dubben. We zouden door kunnen varen naar Lissabon, maar dat is eigenlijk precies een dag verder, dus als bij donker aankomen een reden is om door te varen, schieten we daar niets mee op. Tegen etenstijd is de kogel door de kerk, al is het niet van harte omdat we beiden eigenlijk wel toe zijn aan een dag rust. We gaan dus door. We denken nog even na over het wachtschema, maar we besluiten het schema aan te houden dat we eerder ook al hanteerden. JG van 19.30 tot 23.30, ik van 23.30 tot 03.30 (de zogenaamde hondenwacht), en dan JG weer 4 uur tot 7.30, daarna ik weer tot 11.30. Op zich bevalt dat schema wel, het nadeel is wel dat de resterende dag maar zo kort duurt, namelijk slechts 8 uur. En proberen te slapen om 19.30 is ook geen sinecure. Maar als we over zouden stappen op wachten van 3 uur, dan betekent dat dat je maar effectieve slaapperiodes hebt van maximaal ca 2,5 uur (als je gelijk kunt inslapen) i.v.m. het feit dat je gemiddeld toch wel een half uur nodig hebt voordat de ander het bed uit is, de boel is overgedragen, en je jezelf klaar hebt gemaakt om te gaan slapen. En dat vinden we te kort.
We zeilen overigens lekker (at last!!!) met wind die varieert van net iets voorlijker is dan halve wind tot aan de wind, kracht varierend tussen de 6 en 13 knopen. Tijdens de schemering komen dolfijnen ons even vergezellen. Voor de tweede keer, en helaas weer zo kort. Anderen hebben veel meer dolfijntjes om hun boot dartelen, en we vragen ons af of onze witte buik (wie heeft er nou witte antifauling) daar misschien iets mee te maken heeft.
[Chantal]
di 24 sep Leixoes (Porto) Vandaag zijn we naar Porto geweest. We hadden er al geweldige verhalen over gehoord en gelezen, maar het is inderdaad een prachtige stad. Drie kwartier met de bus, en uistappen in het centrum, ideaal. Als je in Porto bent moet je natuurlijk naar de portkelders. Eenmaal bij de rivier de Douro zie je aan de zuidkant alle porthuizen tegen de heuvel op liggen (officieel heet dat deel geloof ik geen Porto meer), Sandeman, Graham's, Calem, Ferreira en ga zo maar door. Bij het porthuis Calem hebben we een tourtje gedaan. Het was wel een quicktourtje, want het duurde maar een half uur, en was volgens mij meer bedoeld om vervolgens port aan de deelnemers te verkopen. Wel jammer, want er valt vast veel meer over te vertellen. Het eigenlijke centrum van Porto (aan de Noordkant van de rivier) is betrekkelijk klein, maar mooi, en echt oud. In Porto wemelt het van de panden met betegelde gevels, heel karakteristiek. Op zich nog wel een extra dagje waard. Alleen de weersvoorspellingen steken daar een stokje voor, want in een internetcafé in Porto (waar het overigens niet lukt om onze website te updaten) zien we dat na morgen de wind weer naar zuid draait. Morgen zit ie nog in de oosthoek (al draait hij wel in de loop van de dag), en in die smerige haven wil je geen dag langer blijven dan strikt noodzakelijk is. Enorm veel rotzooi in het water, en zodra je je boot uitkomt komt de dooie-vis-lucht je tegemoet. Regelmatig hoor je een slurpend geluid, en na ons een tijdje afgevraagd te hebben wat dat nou was, kwamen we erachter dat het de vissen waren die aan de meerpalen en onderwaterschepen zitten te lebberen. Echt heel ranzig. Time to go dus. 's Avonds om half 10 waren we terug uit Porto (na eerst in de bus ons afgevraagd te hebben hoe die oude dametjes per bus kunnen reizen als het ons zelfs al nauwelijks lukt om ons schrap te zetten. Allemensen, wat scheurde die buschauffeur!), en hebben we de opties voor de volgende dag bekeken. Het doel wordt Figueira da Foz. 's Ochtends staat er volgens de voorspellingen veel wind, en die zal in de loop van de dag afnemen.
Eindelijk weer eens kleren gekocht....... voor JG, die nog wat korte broeken miste en bovendien zoals het een echte Hollander betaamt, zich een knaloranje polotrui heeft aangemeten. O ja, ik mocht van mezelf ook een t-shirt.
[Chantal]

20020926PortoDaken.JPG (46327 bytes) 20020926PortoSaoBentoStation.JPG (46272 bytes) 20020926PortoTraditionelePortSchepen.JPG (44200 bytes)

20020926PortoBrugDomLuiz.JPG (54295 bytes) Nee we zijn niet in Parijs.... 3 x raaien: van wie is deze brug?

ma 23 sep Viana do Castello - Leixoes (Porto) Waar was die wind nou? Alweer het hele stuk gemotord....
Hier binnen de pieren aangekomen zagen we de Skua als enige voor anker liggen. Volgens de pilot mag het niet, maar we hadden al wel gelezen dat men hier dat toch wel doet. Maar gezien onze plannen voor morgen (sightseeing Porto), en het feit dat we water moeten tanken, hadden we al besloten dat we dan maar 50 piek (toch zonde als zo'n woord verdwijnt?) per nacht gingen dokken, en in de marina gingen liggen. De pilot had ons al gewaarschuwd voor het smerige water, en we meerden inderdaad keurig af naast de dooie rat die er volgens de pilot in 1999 ook al lag. Uuugh!!!!!!! Echt smerig hier!! Als het niet vlak bij Porto was, dan had ik gelijk m'n biezen gepakt. Maar alla. Vannacht alles op de ventilatiestand, want onder geen beding willen we zo'n levend geval aan boord hebben!! En ik moet toch maar eens heel goed nadenken voor ik het toilet aan boord wil spoelen met dat water. Misschien toch maar kraanwater erin dan. Ja, definitely!
[Chantal]
zo 22 sep Bayona -Viana do Castello We zijn eindelijk vertrokken uit Bayona!!!! Zie trouwens ook gisteren, want we hebben nog het een en ander toegevoegd.
En na een paar uur motoren: wind!!!! Natuurlijk gebeurde dat net toen JG binnen lag te pitten. Dilemma dus, JG wakker maken of alleen op de genua. Afspraak is niet in je uppie naar voren als de ander slaapt, grootzeil kan dan dus niet. JG slaapt al nachtenlang slecht, dus ik heb hem nog een uurtje laten pitten. Maar toen kon ik me toch echt niet langer inhouden. Kunnen we een keer lekker zeilen, dan moeten we daar toch gebruik van maken! En dat bleek, want een uur later of zo kakte de wind weer in. Na het geklapper een tijdje te hebben aangezien, besloten we om de motor maar weer te starten en naar Viana do Castello te gaan. In de pilot en de Capitoolgids over Portugal hadden we inmiddels gelezen dat dat stadje zeer de moeite waard is. De haven is trouwens klein, en we zijn blij dat we vroeg waren, want anders kun je een plekje wel schudden. Ankeren is hier niet mogelijk. De eerste keer in Portugal moet je een soort van "inklaren". Officieel niet natuurlijk want Portugal is een EG lidstaat. Maar wat beuren mot, dat mot beuren. JG dus naar het havenkantoortje: dicht! Joepie, dat scheelt ook weer een nachtje liggeld dachten wij. Maar helaas, want anderhalf uur later werden alle skippers van de visitorspontoon per bootje opgehaald.
De haven is nogal luidruchtig gelegen, vlak bij de spoorbrug, die overigens door Eiffel ontworpen is. We lazen dat hij ook in Porto een brug heeft ontworpen, en daar is 3000 ton staal voor gebruikt. En nu weten we het zeker, hij had vast een broer in de metaal..... We hebben overigens absoluut geen spijt dat we dit stadje hebben aangedaan, want we vielen hier met de neus in de boter. Er was een of ander feest aan de gang. Podium opgetuigd, en nadat wij aan kwamen lopen begonnen 6 accordeonisten en een gitarist te spelen en te zingen temidden van veel publiek. De hilarische tekst ging helaas aan ons voorbij, maar desalniettemin was het toch erg leuk. En goed ook, het lijkt mij toch een hele prestatie om tempowisselingen goed te doorstaan met z'n zevenen zonder dat het een rommeltje wordt (vooral omdat alle 6 accordeonisten een snel tempo hadden. Alleen de gitarist had een soort begeleidings(bas)partij). Verderop in het stadje liep een "bandje" door de straten. Wij dachten onmiddellijk dat we in Schotland waren, want 2 doedelzakspelers liepen voorop. Achteraan overigens 2 grote-trommelaars, die het alarm van een van de winkels deden afgaan... Cultuurhistorisch gezien is het ook een leuk stadje: een aantal hele mooie gebouwen uit de 15e en 16e eeuw (barok, gotisch, renaissancistisch) en van die kleine smalle straatjes. Echt een zeevaardersdorp, want het komt overal in terug. Zo hebben we bijv. ook de zeevaartschool "Escuela de Magelhaes" gezien, met ruige zee- en scheepsafbeeldingen in tegels op de voorgevel (azulejos heten die tegels geloof ik. Zie je hier veel, lijkt net Delfts blauw. Maar azul betekent dan ook blauw). De moeite van een bezoek waard dus. Waar ik me trouwens over verbaasde is dat de winkels hier veel meer geciviliseerd zijn dan in NW-Spanje. Veel mooie kledingzaken bijvoorbeeld (tja, mijn oog valt daar nu eenmaal op, ik kan het ook niet helpen). Je zou niet zeggen dat Portugal ooit een economisch achtergebleven land was.
By the way, het is hier een uur vroeger. De eerste keer dat we de tijd verzet hebben, want in Engeland hebben we de Nederlandse tijd aangehouden.
[Chantal]
za 21 sep Bayona Vandaag de laatste boodschappen doen, want er lijkt een pauze te komen in de zuidenwind! Zondag weinig wind, beetje dwarrelig, maandag zelfs met een noordelijke component. Maandag zal dus wel beter zeilweer zijn, maar we zijn het nu zou beu dat we waarschijnlijk morgen ankerop gaan richting Porto. Dat wordt vroeg opstaan, want het is zo'n 70 mijl, en we willen natuurlijk voor het donker daar zijn. Als het tegenvalt kunnen we altijd nog Viana do Castello aandoen. We zijn dan wel in Portugal. Op naar het goede weer..... Op Madeira en de Canaries schijnt het fantastich weer te zijn.....
By the way, ons Spaanse nummer is vanaf morgen dus niet meer in gebruik.
[Chantal]

20020921PinicalVanBoven.JPG (34490 bytes)Na al die tijd in Bayona vonden we het wel eens tijd voor een ander gezichtspunt. Vanmiddag heb ik de situatie in de baai dus eens van een andere kant bekeken. En wel van boven. De spinakerval zat namelijk tussen een blok boven in de mast (waar de genuaval door loopt) en het bovenste deel van de Furlex rolreefinstallatie van de genua. Geen ramp op zich, maar het zou wel eens problemen op kunnen gaan leveren. En dat gebeurt natuurlijk nooit bij windkracht 2. Eerst genua ontrold en naar beneden gehaald, en daarna heeft JG me dus omhoog gehesen. Dat gaat steeds beter, want oefening baart kunst (een aantal keren tot aan de eerste zaling en een keer naar de tweede zaling bij wat andere klussen). Ik "loop" een beetje mee tegen de mast op. Bij iedere stap hijst JG en dat scheelt hem een boel. Dit was de eerste keer helemaal naar de masttop, en dat is ca 19 meter boven de waterlijn. Machtig gezicht wel hoor. Kijk maar eens naar de foto.
Natuurlijk halen we dit soort fratsen alleen uit bij weinig of geen wind, want als het schip beneden een beetje wiebelt, is dat bovenin natuurlijk een factor x maal zoveel. JG is trouwens jaloers, want hij is nog geen enkele keer de mast in geweest. Maar ja, met mijn RSI armpjes lukt dat nog niet. Eerst een beetje spierballen kweken.
Leuke foto van de deklayout. Je ziet de genua op het voordek liggen, en onze bijboot (die nog Minical gedoopt moet worden) achter de Pinical, en als je goed kijkt kun je ook zien dat JG nog geen kale harses krijgt.....
[Chantal]

Vanavond hebben we de Spaanse keuken eens uitgeprobeerd. Ze verkopen hier van die kilozakken met groene of rode pimientos. Dat is een kruising tussen een paprikaatje (die heten hier pimientas) en een peper. Ik had al zoiets van: "Wat doen die mensen hier met een kilo pepers?" (want daar lijken ze op). Van Mia, die geweldig schijnt te kunnen koken, hoorde ik dat ze die had ontdaan van pitjes, in olijfolie had gebakken met veel knoflook en daarna flink veel zeezout erover. Zalig, naar het scheen. Wij dus ook zo'n zak gekocht, en een soort worstjes die er gewoon uitzagen als braadworstjes, maar waar toch wel iets van chorizo bij stond (ook al was dat er niet aan af te zien). Nou, misschien dat een geoefende Mexicaan dit achter elkaar naar binnen schrokt........ Het feit dat de RSI wél voer bij die toch wel flinke klus om die dingen van pitjes te ontdoen, deed daar niets aan af. Laat ik nou toch net vanavond chili con carne klaar willen maken voor morgen onderweg, en in heel de supermarkt geen grove peper te krijgen zijn.... Kwam dus toch nog van pas. Nou, hebben we het toch toch in een bepaald opzicht heet gehad.... By the way, kruiden zijn hier niet zo uitgebreid te krijgen, en verse kruiden al helemaal niet. De Galicische keuken schijnt niet zo spicy te zijn volgens Mia (maar wat ze dan met die pimientos doen?). Verder zijn hier wel champignons te krijgen, maar ze zijn duur en zien er wat minder appetijtelijk (als ze er al zo uit kunnen zien) uit dan in Nederland. De steeltjes zijn veel langer, er zit vreemd spul aan, en de onderkant van de steeltjes beginnen al gauw wat pluis te vertonen. Niet zo pluis dus. Is dus wel effe aanpassen voor Chantalleke die die dingen graag in veel gerechten gebruikt.
We denken dat de baai hier morgen leeg is, want iedereen maakt zich zo'n beetje klaar om te vertrekken.
By the way, we hebben het vanmiddag met de anderen nog even over ankers gehad. Dachten we dat we bijna ons ei hadden gelegd, zegt Wijtze weer dat hij nu een Bruce heeft dat ligt als een huis, terwijl zijn vorige anker, een CQR, twee keer ging krabben en dat ze blij zijn dat ze daarvan af zijn. En nou blijkt ook nog eens dat hij een nep-Bruce heeft. Tja, wat moet je nou? We zijn dus weer aan het twijfelen.....
[Chantal]

vr 20 sep Bayona 20020921Janna.JPG (34773 bytes)Dirk en Jannie kwamen afscheid nemen, zij hadden er genoeg van en gaan richting Porto. Kennelijk hebben ze een ander weerbericht gehoord dan wij, want ze denken zelfs te kunnen zeilen. Daarna wilden we naar het dorp om eens te kijken of ze ankers hebben. Maar inmiddels was het alweer siesta, en de winkels dus dicht. 's Ochtends hadden we al alle informatie opgespoord die we hebben over ankers. Volgens de cd-rom die we van Lankhorst Tazelaar hebben is ons Bruce anker wel zwaar genoeg. Steve Dashew (voor leken: de goeroe) is van mening "the bigger the better", dus zoveel mensen zoveel meningen, zoals zo vaak. Maar ons gevoel zegt dat we wel voor zwaarden moeten gaan. De volgende vraag is: wat voor anker? Een Bruce of een CQR? We neigen toch meer naar een CQR omdat die zich beter ingraaft en iets meer geschikt is voor zandbodems (Bruce meer voor modderbodems, dus bijv rivieren, hoewel ook zand prima kan). Gezien ons vaargebied lijkt dat dus meer voor de hand te liggen. Aan de andere kant kan zo'n ding zich zo diep ingraven (vooral als je wat langer voor anker ligt) dat je hem soms bijna niet meer naar boven krijgt (en voordat je hem kapt en ca f 2.000 laat liggen, denk je toch wel 20 keer na). En als je dan denkt dat je er bent, komt nog de vraag op of je voor het echte CQR anker moet gaan of voor een namaak CQR. Het prijsverschil is enorm. Voldoende stof om over na te denken dus.
's Avonds krijgen we een sms van Dien dat we nog niet teveel moeten verwachten van de website die ze speciaal voor ons aan het bouwen is, met internetadres erbij!!! We spoeden ons onmiddellijk naar het internetcafé om te kijken. Het raamwerk is er, en onze complimenten! We mailen dat we hebben genoten van alle verhalen en foto's die het thuisfront heeft aangeleverd voor de website..... ha ha....(er staat nog niets op). Echt een super idee, zo'n website speciaal voor ons, waarop wij zo nu en dan eens kunnen kijken wat er zich aan het thuisfront afspeelt, met foto's en al. Dat heeft vast nog niemand anders bedacht.
We hebben overigens weer inbeltroubles, en moeten tig keer proberen voordat het eindelijk lukt.
[Chantal]
do 19 sep Bayona Vandaag een lummeldagje met van-alles-en-nog-wat. JG heeft de boeg ontdaan van de blubber die daar was gekomen tijdens onze nachtelijke anker-escapades, en heeft de buitenboordmotor van de bijboot blootgelegd en bekeken (zag er goed uit, dus niet aankomen). Het lijkt vandaag redelijk droog, dus de was, die zich de afgelopen dagen opstapelde, was weer eens aan de beurt. Daar word je trouwens steeds gemakkelijker in. Spoelde je de was in het begin nog een keer of 5 uit, dat is nu gereduceerd. Uitwringen heb ik ook geen zin in, dus alles wordt tamelijk nat opgehangen. De wasmethode (als ik wat meer gelijksoortige was heb) is als volgt: men proppe alles in een vuilniszak (zo'n grijze), wat waspoeder erbij, dichtknopen en buiten zetten. Door de zon op de grijze zak warmt het water op. Af en toe schudden en omkeren, en na een tijd weer uitspoelen en wringen (die twee kosten de meeste tijd). Waarschijnlijk denkt iedereen nu "wat moet ik met die informatie", maar dit is voor die paar vertrekkers-to-be die ons mailtjes stuurden dat ze van onze website veel opsteken. Deze methode heb ik overigens niet zelf verzonnen, maar gelezen in Solo van Tania Aebi. Wordt ook door de Simon de Danser toegepast trouwens. Vanmiddag hebben we een tochtje gemaakt met de bijboot.
We hebben trouwens wat informatie verzameld over ankers. Na het krabben van eergisteren vroegen we ons toch af of ons 20 kg Bruce anker niet ietwat aan de kleine kant was. En dit lijkt toch wel bevestigd te worden als we het een en ander lezen. Hoewel we nog meer ankers hebben (19 k CQR wat wel weer een goed formaat is, lichtgewicht Danforth en zelfs een stokanker dat we waarschijnlijk nooit zullen gebruiken, plus een paraplu-ankertje), maar het ene anker is meer geschikt voor de ene grond, en het andere meer voor andere grond. We gaan dus waarschijnlijk op zoek naar een ander hoofdanker (we zouden nu ook wel het CQR anker wel kunnen gebruiken, maar toch). De kans dat we dat hier tweedehands kunnen krijgen schatten we niet zo groot in, dus dat wordt dokken. En hoe!!! De Simon de Danser had voor een 30 k Bruce met korting, en via de broer van Corno (die vaart) gekocht voor EUR 500. Wij schatten in dat we ca EUR 800 kwijt zullen zijn. Daar gaat ons uitgaven-daggemiddelde (ja, ik blijf een rekenaar)...... en ons budget, snik. Maar ja, het is wel je huis.... Goed ankergerei is zéér belangrijk.
[Chantal]
wo 18 sep Bayona Gisteren was nog lang niet voorbij toen ik het verslagje schreef. De barometer was heel flink aan het dalen, tot we op de 1000 mbar zaten. Veel wind op komst dus. We wilden om half acht 's avonds nog snel nog even boodschappen doen voor er enig geweld zou losbarsten. Er kwam net een stukje blauwe lucht aan (wat we de rest van de dag nog niet hadden gezien), dus we dachten dat we het wel droog zouden houden. Niets was minder waar, zodra we halverwege onze boot en de wal waren, begon het te regenen, en terwijl we schuilden in de tunnel waar het havenkantoor zit, kwam het echt met bakken uit de hemel. Ook Gary van de Manxman schuilde daar, en hij vertelde ons dat hij morgen wilde vertrekken. We hebben hem sterk aangeraden om zijn barometer nog maar even goed te checken, plus weerkaartje (en vandaag blijkt hij er inderdaad nog te liggen). Snel boodschappen gedaan en weer terug. Kijkend naar de zwarte luchten probeerden we te kijken of een van die buien ons zou treffen voor we met de bijboot bij de Pinical waren. Maar er was geen touw aan vast te knopen, want alle wolken hadden een andere windrichting. Tja, tussen de bergen hè. De wind wakkerde flink aan, en jawel hoor, om een uur of 22.00 begon ons anker te krabben. Hij pakte niet opnieuw, en bovendien lagen we inmiddels in het vaarwater. Ankerop dus en opnieuw ankeren. Klinkt als zo gebeurd zo gedaan, maar dat is dus niet zo. Vooral niet als je anker na een half uur opnieuw gaat krabben. Weer ankerop dus, evenals een paar andere schepen in het ankerveld. Ander plekje gezocht, en gelukkig hield het anker daar wel. Inmiddels was het half 1 's nachts, en je bent er dan nog niet helemaal gerust op. Niet met 33 knopen wind over je heen. En een ankerveld dat best bezaaid ligt met schepen. Dat bleven we dus een tijdje in de gaten houden. Op een gegeven moment zagen we in konvooi een stuk of 4 a 5 schepen aankomen varen richting Bayona (met name Noren, bleek vanochtend). Gokje: van Islas Cies waarschijnlijk, waar de ankerplekken (zoals we al dachten) niet echt geschikt zijn met een flinke ZO wind. Om kwart over 3 's nachts, en nadat onze GPS sinds het ankeren bijna geen krimp gaf, zijn we gaan slapen met het ankeralarm op de kleinst mogelijke stand (0,01 nm, dus ca 18 meter), ook al zou dat betekenen dat je vals alarm krijgt. Als je om je anker heen draait, of de boot een beetje giert heb je namelijk zo die minimale afstand afgelegd, helemaal als je een beetje ketting hebt uitstaan. Maar dan zouden we ook gewekt worden als de wind zou draaien, wat ik verwachtte (ik vermoedde dat het oog van het lagedrukgebied ons op korte afstand passeerde richting het noorden, en dat de wind dus zou ruimen), en ook dan is het goed om je anker in de gaten te houden. Twee keer gewekt vanacht, en dat viel dus wel mee (vooral omdat JG uit bed ging, en ik prinsheerlijk kon blijven liggen). Maar hadden we net een beginnetje gemaakt met te proberen ons dagritme weer iets naar voren te verschuiven, na vannacht is dat weer de kop in gedrukt (by the way, dat valt niet mee, vroeg opstaan, want om 8 uur is het gewoon nog pikkedonker, om half negen is het nog hardstikke koud en schemerig, dus dat helpt niet om vroeg op te staan).
En vandaag is de wind inderdaad geruimd, en na mijn verhaal gecheckt te hebben in het internetcafé is het toch fijn om te ontdekken dat je het een beetje snapt...... Aan de andere kant was het balen om te zien dat de wind nog steeds in de zuidhoek blijft, hoewel nu wat geruimd. Straks krimpt ie weer wat vanwege een nieuw lagedrukgebied.
Vanmiddag hebben we een rondje gemaakt hier in de haven, met de bijboot, om de Nederlandse vloot uit te nodigen voor een borrel bij ons aan boord. Van tevoren wilden we de accu's weer een beetje volpompen, want met die grijze lucht teren we echt in op de accu's, en de boot had ook wel weer een schoonmaakbeurt nodig. En om een uur of 5 half 6 zaten we met 11 man in de kuip (Wijtze en Mia van de Skua, Dirk en Jannie van de Janna, Corno en Petra van de Simon de Danser, Pieter en Tineke van de Texel en Carl van de We two are one). Nou hebben we wel een grote kuip, maar toch.... Ons splinternieuwe gastenboek (dat bij ons afscheidsfeest werkeloos op een tafeltje heeft gelegen.....) wordt overigens gedoopt door Mia. Na de eerste regen verkasten we naar binnen, en hebben we nog tot in de late uurtjes doorgeborreld in de kajuit. De komende tijd zullen we nog wel vaker met elkaar opgescheept zitten, en dat wordt steeds gezelliger. Maar de biervoorraad bij ons is in elk geval op, dus dat wordt sjouwen.
Vanavond kregen we een sms-je van Thijs en Nicolette van de Tramontana, zij zitten in Vigo hun tijd uit te zitten. Straks een sms-sje terugsturen, dus wie weet is morgen de vloot echt compleet. Of gaan wij naar Vigo (even verderop in de Ria).
[Chantal]
di 17 sep Bayona Inmiddels is de Nederlandse vloot weer bijna compleet. De Simon de Danser met Corno en Petra is eergisteren aangekomen, en gisteren kwam de Janna met Dirk en Jannie aangevaren. Natuurlijk net niet voor de bui die losbarstte uit de inmiddels bijna zwarte hemel, compleet met donder en bliksem. Maar na een half uur realiseerde ik me dat ze een dekhuis hebben, en dus droog kunnen sturen. Geen medelijden nodig dus. Alleen Thijs en Nicolette van de Tramontana ontbreken nog, maar we hoorden van de Simon de Danser dat zij hen hadden getroffen in de Ria de Arosa, dus die zullen ook nog wel komen. Ook de Engelse Manxman met Denen is inmiddels in Bayona neergestreken.
Het is nog steeds troosteloos weer. Vanochtend was het wel redelijk droog, maar vanaf vanmiddag regent het bijna aan een stuk door. Onze accu's beginnen al aardig leeg te raken, ondanks het uurtje motor aan gisteren i.v.m. het tanken. Met die grijze lucht doen de zonnepanelen die op de beugel achterop zitten natuurlijk niet zoveel. We dachten vanochtend de flexibele panelen eens uit te proberen. Die lagen namelijk nog steeds werkeloos in de punt. Zo gezegd zo gedaan, dachten wij, want het is gewoon een kwestie van de sigarettenplug in het stopcontact steken. Ware het niet dat het er toch sterk op leek dat hij stroom pakte in plaats van opleverde. Alles doorgemeten, inclusief de verlengkabeltjes die we erbij hadden, en alle individuele delen werkten. Ook het rechtstreeks aansluiten van een computerventilatortje was succesvol. Alleen stroom in onze accu's pompen was er niet bij. Groot vraagteken. Balen, we zullen toch geen kat in de zak gekocht hebben, dachten we. Die dingen hebben we via internet gekocht, dus geen bon, geen garantie (als dat al uit kan met opsturen e.d.), ook al waren ze nieuw. Maar na het openmaken van de sigarettenplug bleek dat maar een van de twee polen op de buitenkant was aangesloten. Je moet het ding dus precies goedom in het stopcontactje steken. (en het ietsiepietsie stroom pakken, waar het eerst op leek, zal wel worden veroorzaakt door een relais achter de schakelaar op het schakelpaneel, of anders het ledje).
Wizkid JG werd wederom gechartered om wat computertroubles te verhelpen, nu op de Skua. En dat levert gelijk een cd-rom met cursus Spaans op. Zo helpt iedereen elkaar aan illegale stuff. Ook kaartsoftware is erg populair in het uitwisselcircuit.
Vandaag zijn we in Bayona op zoek gegaan naar een echt winkelgebied, maar dat bleek er niet te zijn. Qua stad ben je hier dus ook aardig snel uitgepoept. Wanneer wordt het nou eens lekker weer.....!!!!!!!!
[Chantal]
ma 16 sep Bayona Toen we wakker werden bleek een Belg zo ongeveer "op" onze Pinical geankerd te hebben. Hoewel we toch ankerop moesten omdat het water op was, en we ook diesel wilden tanken, was er eigenlijk geen andere plek, en hebben we ons schip dus weer op dezelfde plek "geparkeerd". Eens kijken of dat goed gaat.
In de haven ligt een replica van het schip waarmee Columbus de nieuwe wereld heeft ontdekt, en in 1493 hier in Bayona aanlegde. Net als in Brixham, waar een replica ligt (of staat, als het laag water is) van het schip van de Engelse scheepsheld Drake (meer een piraat als je het mij vraagt, om met andermans schatten thuis te komen, en vervolgens nog door de queen geridderd te worden ook), verbazen we ons erover dat die schepen zo klein zijn. We vonden het onvoorstelbaar dat Drake met 85 man op zo'n schip een aantal jaren kon leven. Hoewel..., niet al die mannen zijn natuurlijk heelhuids teruggekomen, maar toch.
We zijn nu een dikke maand weg, en de tijd vliegt echt enorm (ik mag van JG niet zeggen dat we inmiddels 1/24 achter de rug hebben...). We hadden van tevoren het idee dat we in Spanje, Portugal en de Canarische eilanden tijd zat zouden hebben, maar niets blijkt minder waar. We lijken eerder tijd te kort te komen. We hebben nu overigens wel een echt "weg"-gevoel (hoewel ik het gisteren tegen Wytze nog steeds over "wij" en "ons" had, daarmee KPMG bedoelend....). Hoewel we wel heel graag naar de Pacific willen, lijkt dat toch wel ambitieus, het kan wel, en het is nog steeds ons plan, maar we moeten dan toch wel een aardig tempo erin blijven houden.
[Chantal]
zo 15 sep Bayona 20020919ChantalMetMooieLucht.JPG (22311 bytes)Vandaag stond het Castello Monte-Real, dat hier net als in La Coruna naast de haven ligt, op ons programma. Een veel groter verdedigingswerk dan in La Coruna, en zo te zien nog voor een heel groot deel in tact. Een heel groot grondoppervlak; zodra je binnen de muren bent, zit je ineens in een naaldbosje. Je kunt helemaal langs de buitenmuren lopen, vanwaar je natuurlijk fantastisch uitzicht hebt. Echt wel de moeite waard. Omdat het nog siesta was, en het internetcafé dus dicht, hebben we onder het genot van tapas op een terrasje gezeten. Onder parasol, want het regende inmiddels flink. Zodra we in het internetcafé naar www.weeronline.nl surfden stond daar prominent op de homepage: "Portugal krijgt ervan langs" (we zitten bijna tegen de grens van Portugal), en het schijnt in Nederland geweldig nazomerweer te zijn. Hebben wij weer. Na het wat beter bestuderen van het weer concluderen we dat het er inderdaad niet zo best uitziet (understatement). Voor zover als de voorspellingen reiken blijft de wind in de zuidhoek zitten, soms best forse wind, en vooral veel bewolking en regen. Normaliter waaien hier in Portugal (m.u.v. in de winter) de Noordelijke tradewinds, maar daar hebben we tot nu toe nog niets, maar dan ook niets, van meegekregen. Het kaartje met de luchtdrukgebieden zien er ook totaal anders uit dan normaal. In plaats van een lagedruk gebied boven het Iberisch schiereiland (dat ontstaat door het opwarmen van het land), ligt er een vrijwel stationair lagedruk gebied ten westen van het Iberisch schiereiland boven de Atlantische Oceaan. Bovendien is het hogedrukgebied dat normaal boven de Azoren ligt nergens te bekennen, het lijkt naar de Canarische eilanden gezakt te zijn. We hebben besloten dat we dat motoren echt strontbeu zijn, en dat we naar Porto toch echt onder zeil willen. Voorlopig liggen we hier dus vast. En de was stapelt zich op, want het is nooit lang droog.
Aan het einde van de middag zijn we "even" (het werd weer avond) bij Wytze en Mia op de Skua langs gegaan, die we ook al in La Coruna zagen. Ontzettend leuke en hartelijke mensen, waar we veel handige dingen van opsteken. Ze varen sinds ze met vroegpensioen zijn gegaan, en dat is nu een jaar of 3. Dat de wereld nog steeds heel klein is hebben we wederom vastgesteld, want Mia blijkt op de Mariaschool in Dordrecht te hebben gezeten, waar mijn mams nu de scepter zwaait. Typisch om te horen dat het toen (in de jaren 40) een nonnenschool was voor kinderen van welgestelden, terwijl het nu een zwarte school is.
[Chantal]
    We hebben weer een internetcafé in town, dus we hebben deze pagina wat (verder) kunnen opvrolijken met foto's.
za 14 sep Bayona 20020913Slingerzeil.JPG (26228 bytes)De oplettenden onder jullie zullen hebben opgemerkt dat er een dag ontbreekt in ons Van dag tot dag verslag, namelijk eergisteren. Dat was een werkdag (gezien het weer). Terwijl JG bezig was met het compleet opnieuw installeren van de laptop, heb ik de 2 slingerzeiltjes voor in de kajuit afgemaakt. Deze waren thuis al gemaakt door JG's moeder, in Falmouth voorzien van oogjes, maar nog steeds niet in gebruik, omdat we ze nog niet konden vastmaken. Nu dus de zeillatten van ons oude grootzeil op maat gezaagd om in de tunnel in het zeiltje te kunnen doen (voor enige stevigheid), 8 banden gemaakt met een gestikte lus, en gaten geboord in de banken onder de kussens. Voor diegenen die er geen touw aan kunnen vastknopen, zie bijgaande foto. Dat was dus eergisteren.
Nu het vervolg van gisteren. Dat de rotsachtige, wilde kust wat minder onheilspellend begon te lijken, bleek ietwat voorbarig, want het is nog steeds tamelijk rotsachtig hier. De bewolking trok in de loop van de dag helemaal weg, en de bikini kon zelfs even uit de kast. Gisteravond was de eerste avond dat we tot in de late uurtjes met een fles wijn in de kuip met een olielampje konden blijven zitten.
We liggen nu dus voor anker in Bayona, een aardige stad met een drukke haven. Bayona ligt in de Ria de Vigo. Diegenen die er de Bosatlas op naslaan zullen zien dat we 2 Ria's hebben overgeslagen, de Ria de Arosa en de Ria de Pontevedra. Wellicht hebben we met die eerste de mooiste Ria overgeslagen. Echter gezien het weerbericht voor de komende (forse wind uit het Zuidoosten), en na het bestuderen van de pilot vonden we de ankerplekken in die Ria niet echt heel geschikt voor een noodgedwongen wat langer verblijf met de wind uit die hoek. Heel veel ondieptes (beetje wadachtig soms) en massa's rotsen daar, en een rots of ondiepte is dus nooit ver ver weg als je anker onverhoopt gaat krabben. Maar wat niet weet wat niet deert, en dus was het plan Bayona. Voor de ingang van de Ria de Vigo, waar Bayona net na de monding aan de Zuidkant ligt, liggen de Islas Cies, een paar rotsige eilandjes, waar we ook nog heen willen. Een deel van die eilanden is natuurgebied, maar het schijnt een van de mooiste ankerplaatsen te zijn. Alleen niet met een aangekondigde Zuidoostenwind.
wpe1.jpg (175643 bytes)Voor vandaag was er regen en onweer voorspeld, en die kregen we dan ook net over ons heen toen we in de stad liepen. Later in de bijboot zag je die druppels echt stuiteren op het water, een mooi gezicht (ik kreeg via een mail van iemand al "op mijn donder" dat ik niet zo moest klagen over het weer, dus ik geef hier dan maar een positieve draai aan.... :-) Maar zonder gekheid, het weer is natuurlijk een van de zaken die je het meest bezighoudt op zo'n zeilboot, dus het logboek zal toch wel gelardeerd blijven met opmerkingen over het weer).
[Chantal]

Voor de geïntresseerden rechts een overzichtje van de tocht van gisteren. Het is een "screendump" van ons navigatieprogramma Maxsea. Links zie je de overzichtskaart, rechts de detailkaart. Daar kunnen we overigens nog veel verder op inzoomen dan we hier laten zien: je ziet dan elk detail dat je maar zou willen. De kaart rechts is een gedigitaliseerde Spaanse zeekaart; die hebben (zoals je kunt zien) erg weinig kleur. Voor ons (ook op dit terrein) enorm verwende Nederlanders wel even wennen, maar alles staat er wel op. Als je heel goed kijkt zie je op de linkerkaart een aantal dunne "windpijltjes" staan. We kunnen tot 8 dagen vooruit weerkaartjes ophalen (via een e-mail) en deze inlezen in het programma. Die kun je vervolgens op allerlei manieren bekijken om zelf een inschatting te maken van de ontwikkelingen. Tot nu toe is deze weer- c.q. windinformatie het meest betrouwbaar gebleken, dus dit gaan we vaker gebruiken. De bestandjes zijn zo klein dat we deze per GSM en zelfs satelliettelefoon kunnen ophalen; ideaal dus.
[JG]

vr 13 sep Ria de Muros - Bayona 20020913VoorBayona.JPG (26845 bytes)Een kort berichtje vanaf de Atlantische Oceaan. We realiseerden ons net dat het vrijdagmiddag is en dat iedereen de laatste werkweekuurtjes uitzit en dus nog wat zit te surfen...:-)  Wel heel erg lullig dat er dan niets veranderd zou zijn bij ons...

We zijn onderweg van het mooie stadje Muros naar Bayona, ca. 40 mijl zuidelijker. Het is wederom Nederlands weer; bewolkt, ca 21 graden en de wind, voor zover aanwezig, is zuidelijk en zeer zwak. Het ijzeren zeil zorgt dus (weer) voor de voortstuwing. We zitten lekker buiten en genieten van de rotsachtige, wilde kust. Die begint hier overigens al iets minder onheilspellend te lijken; per slot van rekening heet het hier ook geen Costa del Morte meer!!!
De voorspellingen geven aardig wat wind voor zondag (uit jawel; het zuiden); mocht dat aanhouden dan zitten we in ieder geval in een Ria met veel mogelijkheden, mooie eilandjes om te ankeren en leuke steden als Bayona en Vigo.

We gaan nu proberen deze pagina met de GSM te updaten. De hele notebook heb ik gisteren leeg gegooid en opnieuw geïnstalleerd in de hoop dat alle "rariteiten" weg zouden zijn; het lijkt er op dat dit gelukt is!!! Als jullie dit lezen, bewijst dat dat het communicatiedeel het ook goed doet.....
Iedereen een heel goed weekend, met mooi weer, en tot later!!!!
De foto toont een "rotsje" ergens voor Bayona. Je moet wel blijven opletten natuurlijk.... :-) Overigens is het een uitzondering dat zoiets verlicht is; ook daarin zijn wij in onze thuiswateren enorm verwend.
[JG]
wo 11 sep Ria de Muros Vandaag was een hele lekkere dag met veel zon, lekker warm. Eindelijk..... We hebben een tamelijk groot stuk van de Ria verkend met de bijboot (na, alweer.... de was gedaan te hebben. Al doende leert men, ik heb het goed uitwringen (daar heb ik namelijk de grootste hekel aan) afgeleerd, en hang het nu best wel nattig op, het droogt toch wel en het bespaart mij wat moeite. JG heeft in de tussentijd het lekkende luik in de punt bekeken, en het euvel lijkt verholpen te zijn door gewoon een schroefje aan te draaien. Categorie "hadden-we-al-veel-eerder-moeten-doen"). Het is hier echt heel mooi, een best wel ruige kust, af en toe rotspartijen. We hadden al gehoord dat mensen de Spaanse Ria's toch wel een van de mooiste plaatsen vonden van hun rondje Atlantic. Eerst konden we ons allebei daar niet zo veel van voorstellen, stadsmensen als wij zijn. De Ria de Camarinas vonden we in eerste instantie ook helemaal niets omdat het dorpje Camarinas helemaal niets voorstelde, maar al heel snel waardeer je deze omgeving. En toegegeven, je kunt in deze Ria's fantastisch en beschut ankeren. Ook de Ria de Muros is erg mooi, en in het stadje is wat meer te beleven dan in Camarinas (al hebben we geen internetcafé gevonden). In de Ria de Muros zijn tamelijk veel platforms (in elk geval in deze baai bij Muros) voor vissersboten. We denken dat ze daar mosselen vangen. Muros is een echt vissersstadje. 's Ochtends vroeg zijn er hier  talrijke kleine bootjes op de ankerplek met mannen die vreemd met lijntjes bezig zijn (hele snelle bewegingen), maar het schijnt dat ze met die lijntjes aan de lopende band kleine visjes binnenhalen, waarschijnlijk aas. 's Avonds komen de visserboten aan, en zijn er op de wal een aantal kramen waar je verse vis kunt kopen.
Vanmiddag kwam Carl Sträter ons uitnodigen voor een "happy hour" op zijn catamaran We two are one. We hadden gisteren al kennis gemaakt met Carl (ook registeraccountant.....), en samen met Thijs en Nicolette, die inmiddels ook waren aangekomen in Muros, hebben we in de kuip van zijn cat genoten van een borrel en een hapje. Carl was ook op de vertrekkersbijeenkomst van Zeilen, en had toen nog het plan om voor onbepaalde tijd erop uit te gaan met zijn net aangekochte catamaran. De beurs heeft die plannen helaas enigszins gewijzigd, en onbepaalde tijd is bepaalde tijd geworden.
's Avonds uit eten geweest met Thijs en Nicolette van de Tramontana. Natuurlijk de verkeerde keuze gemaakt wat betreft het restaurant, je moet natuurlijk de wat meer achteraf gelegenheden hebben in plaats van het eerste, prominent aan de haven gelegen, restaurant. Het was niet onaardig, maar ja. Wel erg gezellig overigens.
Vandaag is het een jaar geleden dat die idioten de Twin Towers binnenvlogen. Je vraagt je toch af wat er een jaar na dato gebeurt, maar we zijn hier tamelijk verstoken van enig nieuws. Hopelijk houdt Bush zich in. En die idioten vanzelfsprekend ook.
[Chantal]
di 10 sep Ria de Muros 20020913UitzichtMuros.JPG (15973 bytes)Muros is een erg leuk stadje. Veel hele kleine smalle straatjes, waar je je een eeuw terug waant, ware het niet dat, als je naar boven kijkt in die straatjes, je toch af en toe een slang van een droger of een televisieantenne ziet. Tot nu te hebben we boodschappen gedaan in de supermercado, maar eigenlijk zou je gewoon boodschappen moeten doen bij de plaatselijke slager, visboertjes en groenteboertjes. In elk geval heb ik me dat voorgenomen. We zitten alleen nog zo in dat Alber-Heijn-ritme, dat je alles op 1 plek kunt kopen.
Hier in Galicia (de Spaanse provincie waar we nu zijn) zijn er tamelijk veel jamonerias, waar je de hammen aan het plafond ziet hangen. Schijnt echt geweldig lekker te zijn. In zo'n jamoneria zit je gewoon aan de bar onder het genot van een drankje een stuk jamon weg te peuzelen. In Nederland hadden we al begrepen dat je een parmaham heel lang kunt goedhouden, en dat zal voor deze jamones ook wel gelden. Dat betekent alleen dat je zo'n hele ham mee moet nemen, en zodra je hem aanbreekt, je hem toch wel vrij snel moet opeten. Toch maar niet dus.
Tot nu toe valt het ons ook op dat er zoveel barretjes en lokalen (een beter woord is er niet voor geloof ik) zijn. Het is ongelofelijk dat die allemaal kunnen bestaan. Ook wel veel eettenten. Het opvallende is dat de meeste barretjes en restaurants verlicht zijn met TL-licht, echt heeeel gezellig.
[Chantal]
Voor anker in de baai voor het stadje is het uitzicht ('s avonds) uit de kuip trouwens erg mooi, zie foto. Wat je ziet is de overkant van de Ria; wij liggen dan inmiddels al in de schaduw van de berg waartegen Muros ligt.
[JG]
ma 9 sep Ria de Camarinas - Ria de Muros Alweer allebei slecht geslapen, ditmaal was de windgenerator daar debet aan. JG had die vandaag, nadat die een aantal dagen kortgesloten was, weer aangezet, maar vanaf een knoop of 13 beginnen die resonantiegeluiden door de hele boot te klinken. Niet echt goed voor de nachtrust, en dus 's nachts eruit om hem weer kort te sluiten. Echt een kreng is het, het levert tot nu toe weinig stroom op, en een hoop ergernis. We hadden deze (Rutland 913) gekocht omdat dat de enige windgenerator was die met weinig wind ook nog relatief wat(t) oplevert, maar ergens klopt er iets niet helemaal, want hij levert wel bijzonder weinig stroom. Weer een klus op de "to-do" lijst erbij dus.
Vanochtend dus vertrokken uit Ria de Camarinas, op de hielen gezeten door de Engelse Manxman, die een hele tijd in ons zicht is gebleven (wedstrijdje gespeeld), todat zij Finisterre indoken en wij doorgingen naar Ria de Muros. Helaas was de wind eerder gedraaid dan voorspeld was, en was hij 's ochtends al aardig zuidelijk. En waar moesten we heen.....? Juist! We vallen weer in herhalingen. Het lijkt echt niet te geloven, we hebben tot nu toe nog geen enkele dag echt lekker zeilweer gehad (in de trant van "windkrachtje 3 Bft, rustig boekje lezen, biertje erbij, lekker zonnetje"), en behalve onze hoofden zijn we toch nog aardig bleekscheterig. Het weer hoort hier lekker warm te zijn, de wolken een stuk minder talrijk, en de wind Noordelijk!!!! We hebben dus eerst maar een aantal slagen gemaakt, want van dat motoren de hele tijd worden we ook een beetje gek. De wind was harder dan voorspeld (weeronline lijkt er een handje van te hebben om te laag te zitten met z'n windsnelheden), en was een tamelijk steady 5 Bft. Aan de wind zeilend (voor de leek: schuin er tegenin), was het dus wederom geen comfortabele zeiltocht (onderweg vroegen we ons af of wij van die watjes zijn dat we dit toch echt niet zo leuk vinden, of dat anderen het gewoon niet opschrijven). Begonnen met 2 reven, daarna zakte de wind wat terug dus 2 reven eruit, daarna weer 1 rif erin, en voor Kaap Finisterre toch maar weer 2 reven erin gedaan. Die akelige kaap hebben we nu dus gerond, dat is wel een lekker gevoel. Overigens toch wel voor een groot deel motorzeilend, want als we het hele stuk zeilend hadden willen doen (en dus kruisend), zouden we niet meer voor het donker in Ria de Muros aankomen. Aangezien de pilot meldde dat deze Ria vergeven zou zijn van de visnetten, en je die overdag al slecht ziet, wilden we dat dus voorkomen. Overigens viel het best mee met het aantal visnetten hier.
20020913RiaDeMuros.JPG (28952 bytes)De kust tussen de Ria's is tamelijk woest, en werd steeds hoger. Mooi gezicht. Af en toe een rotspuntje in zee, waar de golven tegenaanslaan. Niet te dichtbij komen dus, en opletten met navigeren. Hier in de Ria bij het dorp / stadje Muros twee keer het anker uitgegooid, want de eerste keer kwam er een brutale visserboot op een meter of 10 liggen, en dan kun je moord en brand schreeuwen, maar dat heeft toch geen nut. En toen was het inmiddels toch al 20.45, en tijd voor een erwtensoep (het is tenslotte snertweer) met soldaatjes! "Wat zijn soldaatjes?" Is dat een Groothuis verzinsel of een alom bekend Nederlands bijgerecht? Ik weet alleen dat het erg lang geleden is dat ik die gehad heb.
[Chantal]
Op de foto de ingang van de Ria de Muros. Muros ligt dan nog ca. 4 mijl naar binnen aan bakboord (voor landrotten: ca. 7,2 KM naar binnen aan de linkerkant). Dan ben je toch wel blij met goede kaarten.... :-) Muros bleef trouwens onzichtbaar totdat we de laatste rots passeerden; we begonnen ons echt af te vragen of het misschien verplaatst was...
]JG]
zo 8 sep Ria de Camarinas Eerst uitgeslapen en huishoudelijke zaken als de was (daar komt helaas nooit een eind aan) gedaan, de zwarte strepen van de zijkant van de boot gehaald e.d. Die zwarte strepen blijven terugkomen, want het water dat van het dek via de gaten in de voetreling naar beneden loopt laat daar kennelijk altijd wat viezigheid achter. En natuurlijk de website, daar gaat toch wel heel veel tijd in zitten. Nadat die was bijgewerkt zijn we met de bijboot naar het dorp gevaren, op zoek naar het internetcafé waar Dirk en Jannie ons op hadden gewezen. We wilden sowieso het nieuws even bekijken, want we dachten van het Spaanse nieuws wat zaken opgevangen te hebben als "attaque", "Irak" en "Al Qaeeda", en wel zo vaak dat we dachten dat Bush het wel eens in zijn bol zou kunnen hebben gekregen. Het voordeel van zo'n klein dorp is dat je niet ver hoeft te zoeken. Trouwens een supersonisch cybercafé voor zo'n dorp zeg! Een stuk of 20 pc's, keurig in (schone!) hokjes met prima stoelen. Ook in dit internetetablissement scoorde het aantal decibels hoog, evenals het aantal spelletjes op de computers. En passant zagen we ook nog zaken als "melissa-editors" en andere enge zaken open staan. In het nieuws gelukkig geen spannende dingen. Het zal de Amerikaanse propagandamachine wel geweest zijn, de ramp van 11 september is tenslotte bijna een jaar geleden, en hij zal zichzelf wel weer even neer moeten zetten (inmiddels wel Balkenende op zijn spoor gezet, lazen we). Helaas hadden we het nummer van de plaats van de website op het world wide web niet meegenomen, dus website updaten was er nog niet bij, e-mail en het weer checken wel. Volgens de voorspellingen zou de wind morgen gaan draaien van NW naar ZW, en daarna een aantal dagen Z zijn. Als we hier dus niet een paar dagen verwaaid wilden liggen, zouden we dus óf 's avonds óf uiterlijk morgenochtend moeten vertrekken, en van tevoren de volgende bestemming kiezen.
Op de terugweg naar de boot zagen we dat de Tramontana inmiddels ook "zijn spijker in de grond had gestoken" (zoals Dirk het uitdrukt), dus even bijgekeuveld met Thijs en Nicolette. De bijboot lag daarna ietwat dieper in het water in verband met de lading Nederlandstalige boeken (die schaars zijn bij ons aan boord, toch te weinig meegenomen), die we van Nicolette meekregen. Om de website toch te updaten is JG nog een keer extra heen en weer gegaan naar het cybercafé, terwijl ik voor de inmiddels hongerige magen ging zorgen. Tot nu toe heb ik er echt heel veel lol in om extra lekker te koken. Ik heb er nu natuurlijk ook meer tijd voor, en kan ik mijn kookkunsten toch aardig uitleven op een 3-pits gasfornuis met maar 3 pannen (tot nu toe dient de oven alleen voor toast en croissantjes). Bovendien hebben we ook een ENORME voorraad aan boord, dus ik kan altijd wel weer iets anders verzinnen, zonder dat ik me al te erg af hoef te vragen of we het wel hebben (buiten de verse spullen natuurlijk, die we gewoon kopen).
Het lijkt inmiddels een aaneenschakeling van gezellige (en gulle) onderonsjes met vertrekkers, want nadat we gegeten hadden, en besloten hadden om niet vanavond maar morgenochtend te vertrekken, kwamen Dirk en Jannie van de Janna langs om wat teakhout af te geven voor timmerchantal. Dirk had voor de bouw van hun Colin Archer 3 kuub teakhout gekocht, en het "resthout", dat hij over had na het intimmeren, had meegenomen. Drie planken van ca 2 meter, ca 3 cm dik kwamen ze zomaar even afgeven.... Ze bleven noodgedwongen langer dan alleen voor de koffie, want inmiddels was het regenfestijn weer losgebarsten.
[Chantal]
za 7 sep Ria de Camarinas 20020913Camarinas.JPG (24218 bytes)We hadden de vorige dag ons ankeralarm op de GPS aangezet op de minimale afstand om uit te proberen hoe hard dat zou klinken, en of we daar wakker van zouden worden. Maar kennelijk lagen we toch aardig stil, want geen alarm gehoord.
Hoewel het de vorige dag tamelijk windstil was, begon het 's nachts toch aardig te waaien (ca 17 knopen). We hadden al vaker gelezen dat je op een schip zo gefocust bent op (verandering van) geluiden, ook in je slaap. Die 'voelsprieten' werkten bij mij ook, want om een uur of half 6 werd ik wakker. Even opgestaan om te kijken op de GPS of we nog op dezelfde plek lagen, hoeveel wind we hadden en of het anker zou houden. Het leek ok, maar na een half uur toch maar even JG wakker gemaakt of hij het anker wel gezekerd had (in principe hangt het anker aan de ketting die om de ankerlier zit, waar weliswaar een rem op zit, maar toch is het goed om het te zekeren met een lijn o.i.d). Niet dus, maar dat zou het toch wel een nachtje moeten houden. Toch niet helemaal gerustgesteld kon ik dus niet meer slapen, en JG kennelijk ook niet. Om kwart over 7 vlógen we werkelijk uit bed en naar buiten, toen we de ankerketting hoorden ratelen over de ankerlier. De rem had het dus toch niet gehouden. Het uiteinde van de ketting hadden we nog nergens aan vastgemaakt omdat we daar nog niet echt een geschikt punt voor hadden gevonden. En het zou je dus gebeuren dat je hele ketting met anker en al in de Ria plonst...... Gelukkig is ons dat dus niet gebeurd. En natuurlijk werkte de Wet van Murphy, en deed natuurlijk net het electrisch ankerlier het niet op dat moment. Wel hebben we een wijze les geleerd (die we eigenlijk al wel kenden). Aan boord is discipline het adagium: ook al denk je dat iets misschien niet echt nodig is (bijvoorbeeld omdat het rustig weer is), TOCH DOEN. Het zijn maar kleine dingen, maar je kunt er toch het een en ander mee voorkomen (bijvoorbeeld zwemmende broeken..... toch altijd knijpers gebruiken).
Vandaag stond dus een check-up van het ankerlier op het programma. Maar daar bleek gelukkig niets mee aan de hand, de tandwieltjes stonden kennelijk net in een verkeerde stand. Verder was het de bedoeling dat we de laptop compleet opnieuw zouden installeren, want die heeft al een tijdje behoorlijke kuren. En dat MaxSea (ons navigatieprogramma) niet meer werkte, was toch minder fijn. Weliswaar hebben we ook papieren kaarten en pilots, maar MaxSea is wel erg fijn. Het bleef bij bedoelingen, want Dirk en Jannie van de Janna nodigden ons uit om even wat te komen drinken, samen met Corno en Petra van de Simon de Danser. 'Even' werd tot 11 uur 's avonds... Het was dus errug gezellig. We hebben uitgebreid hun schip bewonderd, echt een plaatje. Dirk heeft deze Colin Archer van 15 meter zelf gebouwd, en daarvoor nemen we echt onze pet af. Klasse. Terwijl ons schip een schip is waar je op kunt wonen, is hun schip een huis waarmee je kunt zeilen. Echt prachtig. Die 3 meter extra schelen toch ook wel een boel ruimte. Hun plan is om 3 jaar weg te zijn, en onderweg misschien te gaan charteren om de kas te spekken. Toch lef hebben om op je 50e de boel de boel te laten, wetende dat je het met je budget 3 jaar kunt uithouden.
Ons plan om de volgende dag verder te gaan hebben we maar weer in de prullenmand geduwd.
[Chantal]
vr 6 sep La Coruna - Ria de Camarinas 20020913VertrekLaCoruna.JPG (39826 bytes)Na het afrekenen van het liggeld gisteren bij Real Club Nautica La Coruna zijn we gelijk genezen van de luxe om in een haven aan de steiger te gaan liggen. Het tarief stond wel aangeplakt, maar we dachten wel een rebajas te kunnen krijgen na 10 dagen. Nee dus. Sterker nog, er kwam per dag nog € 3,60 Euro bij omdat je de mogelijkheid hébt (men leze dit goed: niet dat je het gebrúikt) om water en stroom te pakken. We vonden het verschil tussen de tarieven van het liggen aan een steiger of aan een mooring (boei) al zo klein, maar nu snappen we waarom; die € 3,60 komt er nog eens bij. Nou ja, die luxe hebben we ons dan in het begin veroorloofd, maar het zal toch echt anders moeten (dat wisten we al wel...), want anders is onze portemonnee te snel leeg en zijn we binnen een jaar weer terug. We zaten tot nu toe al boven budget, maar nu helemaal. Dat wordt voorlopig dus ankeren..... Het ankeren in de haven van La Coruna werd in de pilot trouwens afgeraden, veel te veel troep op de bodem, met de suggestie dat de havenmeester vast wel een duiker kan regelen, maar dat die tarieven ook tamelijk koninklijk zouden zijn. Na navraag door Thijs bij de havenmeester zelf bleek dat trouwens reuze mee te vallen, je kon overal ankeren, behalve op 1 plek waar een wrak ligt. De commercie zal wel een rol hebben gespeeld bij het verstrekken van inlichtingen aan Imray (waar de pilot van is), want ankeren kost hier nada....
Maar we zijn dus weg uit La Coruna, en liggen nu in Ria de Camarinas. Vroeg op, want is een mijl of 45. Koud, zo vroeg op de ochtend, 15,8 graden, brrrrrr! Raden hoeveel wind er vandaag stond........ juist! Weer bijna niets, eerst 3 later 6 knopen, dus maar weer gemotord. We hebben tot nu toe al 88 uur gemotord, en dat is dus heel veel.
Bij het uitvaren van La Coruna hebben we nog even gezwaaid naar Hercules. De Torre de Hércules is de oudste, nog functionerende, vuurtoren in de wereld. De Romeinen hebben dat vast niet voorzien toen ze hem bouwden.
20020913CaboVillano.JPG (19074 bytes)Aanvankelijk was het ontzettend heiig, hopelijk is dat een beetje te zien op bijgaande foto. Later werd het wel helderder, en hebben we goed zicht gehad op Cabo Villano, een geniepige kaap, de meest noordwestelijke hoek van Spanje. Zag er venijnig uit, ware het niet dat we op een heel mak zeetje voeren. Toch staat Cabo Finisterre veel meer bekend als gevaarlijk. Aanvankelijk vroegen we ons af waarom die dan gevaarlijker zou zijn, terwijl die niet "op de hoek" van het land ligt, maar waarschijnlijk komt het doordat het land daar veel hoger en steiler is, waardoor de invloed op de wind veel groter is (kaapeffect). We moeten daar nog voorbij, maar al kusthoppend kun je een geschikt weertje uitzoeken.
Sowieso is het hier veel belangrijker om een trip goed voor te bereiden. In Nederland is alles betond, maar dat is hier niet het geval. Vlak voor de ingang van de Ria de Camarinas is bijvoorbeeld een ondiepte van 0,1 meter, een onderwaterrots, die niet betond is. Heel veel rotsen en ondieptes zijn niet betond, dus je kunt niet zonder een goede voorbereiding.
Onze eerste ankerpoging lukte gelijk, en we lagen op enige afstand van het dorp vlak bij de Simon de Danser, die we al eerder in La Coruna hadden ontmoet, en de Janna, een Colin Archer. Nadat we een tijdje hadden gewacht om te checken of we goed aan ons anker bleven liggen, zijn we even naar het dorpje gegaan. Echt helemaal niets te beleven. Maar dan ook niets. Even in de lokale havenkroeg wat gedronken, en wat gepraat met een Fransman en een Engelsman. Het schip van de laatste, de Manxman, hadden we ook al in la Coruna gezien. Gary vertelde dat hij al anderhalf keer de wereld rond was gegaan. Eerst van New Zealand naar Engeland, aldaar met een vrouw getrouwd onder de voorwaarde dat hij twee jaar de wereld rond zou zeilen. "But the wife-thing didn't work out", en dus was hij nu met z'n derde rondje bezig....
Weer terug op de Pinical de pilots bekeken wat onze volgende halte zou kunnen worden, want hier vinden we niet zoveel aan.
[Chantal]
do 5 sep La Coruna Het weer is wat beter dan gisteren. Ik ga snel door met CD's branden (toch wel erg handig dat we die brander toch nog hebben gekocht bij het Office Center), terwijl JG op de fiets stapt om een gasfles te verwisselen. We zijn er inmiddels overigens achter dat we best met 3 Campinggaz flesjes toe kunnen op een oversteek van een week of 3. JG wordt trouwens best regelmatig aangesproken op die fiets. Is wel grappig, waarschijnlijk vinden zij dat ook. Hier zie je nauwelijks fietsen, laat staan van die minuscule opvouwbare fietsjes. De infrastructuur van de stad is eigenlijk helemaal niet berekend op fietsen (alleen hier langs de haven is een echt fietspad), dus het is wel opletten geblazen, en veel vaker afstappen.
We leiden inmiddels aan het Vertrekkerssyndroom, maar morgen gaan we hier ECHT weg. Dat wordt ook wel eens tijd, zeker als we in Porto willen zijn halverwege de maand. Jeroen komt sowieso voor zijn werk naar Porto (Leixoes), maar misschien komt Bin ook wel mee. Laten we trouwens net van de Just in Kees via de mail gehoord hebben dat we van de hele Portugese kust we Porto toch echt moeten overslaan......
De windvoorspelling is trouwens maar matig, niet meer dan 2 Bft, maar hier aan de kust tellen we daar maar 2 Bft bij op vanwege het Kaapeffect plus de zeebries die in de loop van de dag opsteekt.
Het gevoel van tijd zijn we inmiddels een beetje aan het kwijtraken. De datum gaat nog wel, we hebben de laptop, horloges en digitale weerstation om ons daarmee te helpen, maar het probleem is welke dag van de week het is ....
Vandaag heb ik een poging gedaan om een broek van mij te ontkleuren met speciaal spul. Daar was namelijk pure bleek op terechtgekomen van een lekke Aldifles. De broek bleef echter groen, en het water rood. Wie snapt dat nou? In elk geval te groen om hem knalgeel te verven, maar zo was ie ook wel aardig, en de vlek minder zichtbaar. Dus maar te drogen gehangen. Een uur later heeft JG met de bijboot mijn broek honderd meter verder van de verdrinkingsdood gered.....
[Chantal]
wo 4 sep La Coruna Niet alleen is het wederom behoorlijk grijs buiten, nu regent en waait het ook nog eens flink. Echt Nederlands.... Een goeie dag dus om binnen aan het werk te gaan. En er was werk aan de winkel, want Thijs en Nicolette brachten gisteravond met het borrelen twee boxen met cd's mee met allerlei digitale zeekaarten erop. JG heeft eerst een doos met 20 CD's gekocht, en vervolgens ben je dus de hele dag bezig met CD's te kopieren. En zelfs dat lukte nog niet binnen een dag, dus we hebben maar besloten dat 1 extra dagje La Coruna er dan ook nog wel bij kan. Tijdens het kopieren ben ik met het updaten en aanpassen van de lijst van de medische kit bezig geweest. Daar hadden we thuis geen tijd meer voor gehad. Eigenlijk zouden we een medisch paspoort bij ons moeten hebben en een (Engelstalige) brief van een arts, begeleidend bij onze (enorme) medische kit. Voor de zekerheid heb ik wel het recept van de huisarts voor de morfine en andere opiaten gekopieerd, but you'll never know.... Misschien is het maar goed dat Spanje een Schengen-land is, zodat je niet hoeft in te klaren (op de Canarische eilanden moet dat overigens wel) en vervolgens uitleggen waarom je al die pillen bij je hebt, laat staan morfine. We willen dit wel snel op orde krijgen, en aan Jan-Frans, een bevriende huisarts, vragen om de papieren voor ons klaar te maken en op te sturen. Maar dan willen we natuurlijk wel een kant en klare lijst aanleveren.
Thijs en Nicolette brachten ook nog een cursus Spaans en nog wat medische informatie over malaria, dus die willen we morgen ook nog kopieren.
By the way, vanochtend toch wel gemerkt dat die goedkope wijn weliswaar best te drinken is, maar dat 4 glazen wijn toch wel tot een kater leidt de volgende morgen. Je kunt natuurlijk niet alles hebben...
's Avonds hebben we (nu echt) geshopt. Met pijn in mijn hart heb ik de (geweldige!!!!) Yves Saint Laurent laarzen en nog een paar superlaarzen laten staan....... over 2 jaar zijn die vast erg uit de mode. In plaats daarvan maar een paar teenslippers gekocht. Dat is nostalgie! Hoe lang is het wel niet geleden dat ik zulke dingen aan had.....
Tot slot hebben we de mail opgehaald, dat lukt nu eindelijk wel goed. Echt ontzettend leuk om die berichten te ontvangen en nog leuker om ze te lezen!!!!
[Chantal]
di 3 sep La Coruna Als we wakker worden en ons hoofd naar buiten steken is het behoorlijk grijs, echt Nederlands lange-mouwen-weer. Na een was gedaan te hebben, en daarmee aan het omringende water een dosis blauw toegevoegd te hebben (maar wat geeft er nou af???), is het tijd voor bankzaken e.d. Terwijl JG de buitenboordmotor een beurt gaf, ben ik de hele middag in het heavy metal hol bezig geweest met internetten. Dat duurt vanzelf lang, met die ontzeeeeeeettend trage computers.... Het was de bedoeling om nog even te gaan shoppen, maar natuurlijk was ik de siesta vergeten. De winkels gaan pas om vijf uur weer open. Dan maar nog even snel wat van die spotgoedkope wijn gehaald, want de supermercado is wel open.
Onze dag hebben we afgesloten met een gezellige avond met Thijs en Nicolette in onze kajuit.
[Chantal]
ma 2 sep La Coruna Alweer La Coruna!! Door gisteravond niets te besluiten hebben we eigenlijk het besluit genomen om nog een dagje te blijven. We komen hier niet weg.... En of dat zeer binnenkort gaat gebeuren is nog maar de vraag, het wordt hier veel te gezellig! JG haalt eerst gas terwijl ik de was doe, en we hannesen met de bijboot op het voordek. Weliswaar kan het gemakkelijker op de steiger, maar straks moeten we de bijboot ook op het voordek opblazen. Ons voordek is niet zo vlak, dus dat is wat onhandig. Terwijl we daarmee bezig zijn ziet JG een Nederlands schip de haven binnenlopen, en even daarna zegt hij "Het is de Tramontana". En inderdaad horen we een paar seconden later Thijs via de marifoon de haven aanroepen. Geen antwoord natuurlijk, want het was geen Spaans, maar wij gaven wel antwoord en hebben Thijs en Nicolette vervolgens naar onze steiger geloodst en een borrel gedronken. En terwijl we net weer terug zijn op onze eigen boot, zien we Wietze en Mia, die al 3 jaar met hun Skua rondvaren (gepensioneerd, dus ze hoeven niets), weer. Ze waren een paar dagen naar een plaatsje in de buurt, omdat ze daar hun boot wilden kranen i.v.m. het feit dat hun hefkiel niet meer naar beneden wilde (nogal schommelen dus). Veel te gezellig dus eigenlijk om te vertrekken, maar we zien wel.
[Chantal]
zo 1 sep La Coruna Alle weerberichten ten spijt, krijgen we vandaag geen 7 Bft voor onze kiezen, maar hebben we onze eerste echt zomerse dag te pakken. En de eerste dag waarop we onszelf vrij hebben gegeven. Dat is dus zeker geen straf. JG heeft vandaag een paar uur op de fiets (groot woord) de stad en omstreken verder verkend, terwijl ik het toch echt tijd vond om één van die vele bikini's de zon te laten zien. Factor 26, want we zijn nog steeds niets gewend...
Natuurlijk moeten de watertanks, die een dag met het spulletje hebben geweekt, vandaag weer leeg, gespoeld en gevuld, maar dat is een relatief weinig arbeidsintensieve klus. De (electrische) waterpomp doet het meeste werk. Om te voorkomen dat die al te warm zou worden, en we het verder met de voetpomp zouden moeten doen, had JG natuurlijk weer iets fantáaaaastisch bedacht.....!!! Een computerventilatortje (bedoeld om ergens te worden geinstalleerd zodat we in de tropen nog enige verkoeling vinden) werd dus profi tijdelijk geinstalleerd, gericht op de waterpomp. En dus hebben we nu schoon water. Wel weer met een spulletje erin dat het water schoon hóudt, en zogenaamd smaakloos en reukloos is, maar de thee is echt niet te drinken vind ik. Hopelijk is dat na 6 uur beter, zoals JG beweert. Ik meen me te herinneren dat dat smaakje toch bleef. But we'll see. Het water ruikt hier trouwens erg naar chloor, dus dat zou het ook nog kunnen zijn.
Corno en Petra, van de Simon de Danser uit Dordrecht, hebben een gezellige borrel aan boord met ons gedronken, en vanavond heb ik de hele avond mailtjes zitten typen die ik al tijden wilde maken. Eindelijk komen we daar aan toe. Vandaag was het internetcafé (of beter: illegale copyshop??? ze copieren daar hele boeken...) dicht, dus onze website hebben we helaas nog niet kunnen updaten. Een dagje niksen (of weinig doen) bevalt eigenlijk prima, dus misschien blijven we hier nog wel een dagje en kunnen we morgen de website updaten. Who knows??
[Chantal]