Juli 2002
De laatste loodjes....
Wanneer | Locatie | Opmerking |
wo 31 juli | Breda / Scheveningen | 's Ochtends staat Chantal op tijd op, want
ze moet vroeg in Breda zijn voor een afspraak. Daarna kriskras door Breda om allerlei
dingen te doen. Voor de verandering is dit een dag die geld opbrengt in plaats van geld
kost, want de opbrengst van de verkoop van kleding in de tweedehands winkel is errug leuk.
Flink laten kortwieken bij de kapper (hoe moet dat onderweg....?). Overigens is dit ook de
laatste "werkdag" van Chantal. Dat betekent afstand doen van auto, laptop en gsm
en afscheid van de weinige collega's die op kantoor waren. Dat laatste moest helaas wel in
sneltreinvaart om op tijd op het station te zijn. Lilian staat haar in Dordrecht met de 2
dopjes Dominique (ons petekind: rechts op foto) en Maxime op te wachten, om naar
Scheveningen verder te rijden. JG ruimt verder de bende op op de boot. |
di 30 juli | Scheveningen | Warm
vandaag he? :-) Wij waren erg blij met onze bimini; de kuip (en daardoor ook ons bed
daaronder) bleef relatief koel.... Verder grootste deel van de dag bezig geweest met
inruimen, uitzoeken en ordenen. Enorme klus om a. te beslissen wat je mee wil, waar het
dan vervolgens moet blijven en hoe er ooit weer uit te krijgen zonder eerst alles te
moeten verplaatsen. Verder moet je gelijk inschatten wat handig is waar op te slaan in
verband met gebruiksfrequentie, gewicht, etc. etc. etc. De foto zegt genoeg..... Dat die boot nog drijft na al dat toegevoegde gewicht verbaast ons soms nog steeds. De waterlijn is wel wat gezakt, maar nog niet zover als gedacht.... En de boodschappen moeten nog!!! De lijst daarvoor publiceren we binnenkort; tips en suggesties zijn natuurlijk altijd welkom, bijvoorbeeld in het gastenboek. 'S avonds bij Bin gegeten en beide notebooks aan internet gehangen op zijn netwerk. Chantal die van haar werk om de laatste belastingdingen te regelen en haar privé-documenten er af te halen (morgen moet die notebook ingeleverd worden). "My Documents" was 660 MB groot (ahum). De eigen notebook hebben we geoptimaliseerd met de nieuwste drivers, software-versies, kopiën van websites, etc. etc. Het wordt echt opschieten om de belangrijke dingen af te krijgen voor het gedachte vertrek; ook zaken als pilots e.d. moeten we nog kopen c.q. bestellen, net als nog een lange lijst onderdelen. En die lijst is al kort vergeleken met de oorspronkelijke..... |
ma 29 juli | Rijen / Scheveningen | Chantal blijft nog een dagje
langer in Rijen om administratieve dingen te regelen, correspondentie, facturen,
betalingen etc etc etc. Later op de middag naar de bank om Martijn te machtigen. We hopen
dat dat goed gaat...... :-) O ja.Martijn, het is een bijzondere machtiging: deze werkt
niet op donderdagavond! Daarvoor moeten we gedrieen verschijnen bij de bank. Op terras in Breda pizza en lekker biertje. JG is vannacht al naar Scheveningen gereden, verlegt de boot, praat met andere vertrekkers Maarten en Rogier van de Surprise, doet wat kleinere klusjes, en is vervolgens richting Breda vertrokken. Na een uur is hij nog de stad niet uit..... Op de terugweg de laatste auto vol met spullen meegenomen. |
zo 28 juli | Breda / Rijen | Chantal
brengt een dag door op kantoor om haar kantoor en e-mail te legen, en nog lopende zaken te
regelen. Verder hele dag verder met administratie, verzekeringen, wassen, sorteren,
uitzoeken, post afhandelen, etc. etc. (JG). JG 's middags naar de garage van Martijn om
daar de laatste spullen op te halen die naar de boot moeten. Een stationbak kofferbak vol
met motor, blaasboot, kaarten, watermaker filters, ankerboeitjes en weet ik wat meer. Dineke (zus JG) komt eten in Rijen en neemt en passant nog de
spullen mee die we daar nog gebruikt hadden nadat we ons huis verlaten hadden. Die worden
opgeslagen bij JG's ouders. |
za 27 juli | Scheveningen | 's Ochtends worden de nieuwe
matrassen en kussens voor de achterkajuit en de voorpunt afgeleverd. Eindelijk slapen op
een lekkere zachte matras in plaats van een matras die zo hard is als een plank. Met de
auto van Bin/Jeroen naar Bruinisse en vervolgens Breda om de eigen auto op te halen.
Waarom is het nu (eindelijk) 30 graden??? 's avonds al een begin gemaakt met de laatste
hand aan de administratie, facturen, laatste spullen selecteren op meenemen, opslaan, naar
gemachtigde, etc. etc. Weggaan kost heeeeel veeeeeel tijd, ook door dit soort zaken. We wisten het wel, maar het overvalt je toch nog. Maakt niet uit, we gaan vrolijk verder!!! |
vr 26 juli | Amsterdam - Scheveningen | Weer tegenwind...... Nieuwe
grootzeil eindelijk goed gezet en getrimd. Ziet er erg mooi uit. De reserve Genua 1 die we
mee wilden nemen ziet er minder uit dat we ons herinnerden. We moeten nog bedenken of we
die überhaupt mee gaan nemen; we hebben ook nog een Genua 2 "extra". Verder een begin gemaakt met de concrete boodschappenlijst. Natuurlijk hebben we hier al goed over nagedacht en ook al een aantal dingen ingeslagen als ze in de aanbieding waren, maar nu begint het grote werk. De grote vraag is wel "wat past er nu eigenlijk in de boot?" Lastig in te schatten, maar we zien het wel! Veel producten kun je natuurlijk elders ook krijgen, maar de vraag is hoe gemakkelijk en tegen welke prijs? In Nederlans zijn we wat assortiment én prijs toch wel heel erg verwend. |
do 25 juli | Lelystad - Amsterdam | Vandaag gaan we toch echt weg uit
Lelystad. Op naar Amsterdam waar Thijs en Nicolette ook druk zijn met de voorbereidingen
voor hun 3 jarige wereldreis (er is altijd baas boven baas). Maar eerst moet de genua er
nog op. Natuurlijk komt de wind weer van de verkeerde kant, en moet de plof weer aan (geen zin/tijd om te kruisen). Met als resultaat dat we nog steeds geen mijl gezeild hebben dit seizoen. Hopelijk morgen beter. Het ziet ernaar uit dat het weer sterk zal verbeteren, en dat het het weekend erg mooi weer wordt. En laten we nou net gepland hebben dat we het weekend in Breda/Rijen zijn..... Nou ja, we zullen de komende 2 jaar nog genoeg mooi weer hebben, dus who cares. Maar onze nog steeds bleke huidjes een beetje voorbereiden op die tropenzon zou ook geen overbodige luxe zijn. |
wo 24 juli | Lelystad | Oeps, alweer 5 dagen het logboek
niet bijgewerkt. Dat wordt diep nadenken. Eerst uitgeslapen. Dat mag ook wel eens. Vandaag
heeft JG de lassen van de RVS beugel gepoetst met zuur, waardoor de kleur van het lassen
verdwijnt. Nog even langs de Volvo Penta dealer om te vragen of de 15 mm buis die
kennelijk toch nog wel te krijgen is, binnen een dag geleverd kan worden. Niet dus, dus
dat wordt toch lassen. Toch is dit bezoekje erg vruchtbaar, want JG krijgt een kopie meer
van het werkplaatshandboek, specifiek voor onze motor. Dat ding kan nog wel eens goud
waard zijn. Met dank aan Remco en Klaas van Jachtservice Flevo Marina, ook voor al hun
andere adviezen en het meedenken!!!!! JG houdt zich verder bezig met de voorbereidingen voor het aanleggen van de douchekraan (koperbuis buigen en gasfitten e.d.). Chantal schuurt de bedbodems van de bedden in de punt en zet ze voor de tweede keer in de lak. Vervolgens monteert ze het nieuwe teaklatje onder aan de douchemuur om het gat te dichten, en wordt de vloer van de douche voorzien van siliconentape, bovenop de siliconenkit. Better be safe than sure.... Vervolgens willen we het teakrooster er weer in doen. Hoewel we ervoor gezorgd hebben dat er voldoende ruimte rondom het teakrooster vrij zou blijven (met het nieuwe teaklatje), wil ie er toch niet in. Omdat de douchevloer een centimeter hoger is geworden dan de oude vloer, kantelt het rooster niet meer onder de deur door. JG haalt acrobatische toeren uit (met de douchedeur dicht, terwijl hij NIET op de douchevloer staat), en het rooster ligt. Toch wel onhandig, als je regelmatig het rooster eruit wilt halen om de vloer schoon te maken...... Maar daar verzinnen we nog wel wat op. De bedbodems in de punt worden weer met scharnieren bevestigd, en we zijn bijzonder trots op onze voorpunt. Bijna zonde om matrassen op de bedbodems te leggen... 's Avonds krijgen we de geest en ruimen de hele boot op. De zeilen die al een paar dagen in de kajuit rondzwierven i.v.m. het lakken van de bedbodems in de punt (boven- en onderkant) krijgen eindelijk hun plaats in de punt, nadat we daar eerst alle duizend vallen en schoten uit hebben gehaald.... JG neemt het op- en inruimen van de bakskist voor zijn rekening (o.a. met de vallen en schoten. De eerstkomende 10 jaar zullen we geen nieuwe meer nodige hebben), Chantal de kajuit en de punt. We twijfelen nog welke zeilen we mee zullen nemen. We hebben er heel veel, en de ruimte is beperkt (hoewel er toch meer onder in de punt verdwijnen dan je zou zeggen. En toen was het 04.00 uur..... |
di 23 juli | Lelystad | Sommige ogenschijnlijk simpele
dingen kunnen op een boot heeeeeel lastig zijn. Zoals een k...doucheputje. In de oude
douchevloer zal een doucheputje met een zijuitgang. Dat kon nu niet, want dat ding zou de
bocht niet krijgen met slang en al. Dus het (2e) nieuwe doucheputje met een onderuitgang
moet er onder komen. Met een beetje een flexibele slang, want er is niet veel ruimte voor
een bocht. De slang die op het doucheputje past is niet flexibel genoeg. We zijn een boel
tijd kwijt met het verzinnen van een oplossing. En zo ben je alweer bijna een dag verder.
Met enige creativiteit van Chantal vinden we een oplossing met o.a. een deel van een
huiddoorvoer, de nieuwe flexibele slang met een kleinere doorsnede en veel sikaflex. Waar
dat spul al niet goed voor is. Net wanneer JG gewapend is met alle spullen om te gaan gasfitten, komt het water met bakken uit de hemel, en is er nergens in de haven een droge plek zonder wind te vinden. Plan gewijzigd en dus wordt 's avonds de douchevloer gekit. Ergens tussendoor worden de bedbodems van de punt en de nieuwe teaklatjes nog voor de eerste resp. tweede keer gelakt. |
ma 22 juli | Lelystad | Eerst bij de Volvo Penta dealer
langs i.v.m. onze niet startende motor. Klaas van de Volvo Pentadealer komt snel langs, en
wonder boven wonder start de motor met hem erbij. Aan de ene kant fijn, aan de andere kant
had ie het misschien maar beter niet kunnen doen, want nu worden we niet heel veel wijzer.
We proberen het gedurende de dag nog een paar keer, en alles lijkt weer in orde. We
besluiten toch maar een nieuw contactslot te bestellen, want dat ding heeft lijkt zijn
beste tijd toch wel gehad te hebben. JG gaat op een van onze vouwfietsjes naar de Praxis. De eerste keer gewapend met een kaart van Lelystad, ietwat omgereden, maar goed aangekomen. De nodige spullen gekocht voor de douche, in aanvulling op danwel ter vervanging van de spullen die JG zaterdag samen met Martijn heeft gekocht (toch maar een wandplaat, ander doucheputje, zie morgen, andere koppelingen). Omdat er toch andere koppelstukjes in de doos van de douchekraan zat dan ze bij de Praxis zeiden, kan JG nóg een keer terug naar de Praxis om andere koppelstukjes te halen. Het resultaat is ongeveer 30 kilometer fietsen op één dag, en zadelpijn. We kunnen alvast wennen aan het feit dat we geen auto meer hebben. We kijken waar de leidingen naar de douche moeten komen, en nu zit natuurlijk net weer de nieuwe vulslang voor de tweede dieseltank in de weg. Maar we komen eruit. Tussendoor beitst Chantal de bedbodems in de punt en lakt ze de nieuwe teaklatjes, die voor de gaten moeten komen die zijn gemaakt om bij de 2e dieseltank te kunnen. En hoewel ik echt niet op mijn krent heb gezeten, kan ik me na 5 dagen niet meer herinneren wat ik verder nog heb gedaan.... |
zo 21 juli | Lelystad | Wouter gaat verder met poetsen, en aan het eind van de dag ziet onze Pinical er tien keer beter uit dan voor het weekend. Dank aan Wouter en Martijn!!!!!! Chantal monteert de doucheslang in de douche. JG zoekt naar de oorzaak van de niet startende motor. Alles lijkt in orde........ Het relais in de + leiding naar de motor klikt echter wel zo als het hoort, maar zou wel eens de oorzaak kunnen zijn. Ding is echter net nieuw.... ????? |
za 20 juli | Lelystad | Na een rustig ontbijt begint Wouter met het
cleanen en waxen van het dek en maakt een begin met de kuip. Al snel komt de broer van
Wouter, Martijn, langs. Hoewel hij zegt een uurtje te blijven, krijgt hij goed de smaak te
pakken en helpt Chantal met het bevestigen van de relingkleedjes, en poetst daarna de rest
van de dag met Wouter mee. Het poetsen van de boot stond niet heel hoog op ons
prioriteitenlijstje, omdat er een aantal noodzakelijke dingen vóórgingen, maar we zijn
superblij met dit resultaat. We hoeven ons niet meer te schamen voor die vieze boot en
vragen ons af waarom we dit toch niet eerder hebben gedaan. Onze dank is zeer groot!! Aan het eind van de dag gaat JG met Martijn naar de Praxis om spullen te halen voor het aanleggen van de douchekraan, want op zondag zijn de winkels natuurlijk dicht. Chantal maakt de ondersteuning voor de douchevloer. Klinkt vrij simpel, maar niets is vlak en er zijn diverse hoogtes onder de douchevloer i.v.m. het feit dat de oude douchevloer er nog deels in zit, de tanks eronder met deksels die natuurlijk niet op dezelfde hoogte zitten. En alles moet natuurlijk ook een beetje aflopen naar het doucheputje. |
vr 19 juli | Lelystad | 's Ochtends komen de ouders van JG langs. De bimini wordt door De Vries Sails geplaatst en de relingkleedjes gespannen. 's Avonds komt Wouter, die heeft aangeboden om zaterdag te helpen. Ondertussen willen we de motor nog even starten, omdat die bij de sluis in Amsterdam dat niet wilde doen. Dat hadden we natuurlijk wat eerder moeten proberen......, want hij start niet. Nada, noppes. We meten door, en meten door, halen het relais tussen het contactslot en de motor eruit, maar er gebeurt niets. |
do 18 juli | Lelystad | UITSLAPEN tot 10 uur!!!! Dat is lang geleden!!! We kunnen het ons niet meer herinneren. Onze keiharde matras heeft gezorgd voor de nodige stijve schouders e.d. en we zijn blij dat we volgende week nieuwe matrassen krijgen. JG probeert het inbellen met de GSM aan de praat te krijgen, wat niet lukt, en verder doen we bijzonder weinig. Chantal monteert de windvaanunit nu definitief op het stuurwiel, JG maakt de kotterstagputting in het dek af en ontdoet de bilge van de diesel. Deze diesel was daar terecht gekomen via het ontluchtingsgat bij het overpompen van diesel van de ene (nieuwe) naar de andere (oude) tank. Maar waar zit dat ontluchtingsgat????? |
wo 17 juli | Lelystad | 's Ochtends om 9.00 stond Jaap Tromp klaar om ons kottertuig te plaatsen. Om half vier zit het spul erin, en is de Pinical verworden tot een kottergetuigd zeilschip. De bimini en de relingkleedjes zijn ingemeten door de Vries Sails, en daar is het nu op wachten. Buiten het assisteren van Jaap met de kotterstag (JG heeft spierpijn van het lieren) en het half monteren van de windvaanunit op het stuurwiel, hebben we overdag verder niet zoveel gedaan. De vermoeidheid begint ons nu toch danig parten te spelen. Chantal voelde zich tijdens de tocht van Bruinisse naar Lelystad al niet echt jofel (buiten die zeeziekte), en blijkt nu inderdaad koorts te hebben. We maken kennis met Gijs Geurts, een van onze weldoeners (zie sponsors), en drinken samen een biertje. |
di 16 juli | Oosterschelde - Lelystad | Maandagavond
om half 7 vertrokken, en dinsdag avond om 22.30 afgemeerd in Lelystad. Niet zo snel als we
hoopten, maar wat heeft die felle Noordenwind dan ook te zoeken in juli? Hele weg gemotord
dus. Had ook eigenlijk niet anders gekund, want de genua was nog niet opgetuigd en de
zeillatten voor het nieuwe grootzeil liggen in Lelystad. Hele korte steile golven, 5-7 Bft
recht tegen en niet veel tijd.... Motor aan en hotsebotsen geblazen. Chantal weet
inmiddels weer wat zeeziek zijn inhoudt. Hopelijk raak ik snel ingeslingerd..... Het enige mooie aan deze hele tocht was het vertrek uit Bruinisse en de zonsopgang. Zie foto. |
ma 15 juli | Bruinisse - Oosterschelde | Overdag nog wat klussen gedaan aan de boot. Vanavond moeten we vertrekken om op tijd in Lelystad te zijn. Wij zijn klaar (nou ja....), hopelijk de monteur ook met de lekke dieseltankdeksels.... We houden jullie op de hoogte. Het zal even doorvaren betekenen.... De hele nacht en dinsdag om precies te zijn. Wind staat pal Noord, dus het zal wat diesel kosten!!! |
zo 14 juli | Breda | Quatorze Juillet, Frankrijk feest. Onze BORREL was fantastisch ! Later meer, incl. foto's. Na een bezoekje aan Lilian (zus Chantal), Michel en hun kids i.v.m. de verjaardag van Dominique, weer op naar de boot, samen met Wouter, Pieter en Lies. Chantal weer de mast in (met VEEL wind), en het nieuwe middenwant en babystag in de mast gehangen. Nu is het wél goed. Wouter, Pieter en Lies helpen met schoonmaken, het grootzeil, de nieuwe relingdraden (waarvan we een dag later horen dat de geplastificeerde mantel hoogstwaarschijnlijk zal smelten in de tropen). |
za 13 juli | Breda / Bruinisse | Overdag keihard gewerkt op boot. 6.00 uur opgestaan omdat ze om 08.00
uur de nieuwe matrassen kwamen inmeten. Daarna windvaan geïnstalleerd in de regen en
forse wind. Lekker weertje als je op vakantie bent.... Dat zijn wij niet, dus niet zo erg.
Nu eerst een uurtje pitten, dan lekker eten en vanavond FEEST!!! Hopelijk zijn we niet te moe..... Verslag + wellicht foto's volgen later.... |
vrij 12 juli | Breda / Bruinisse | Vanavond eten bij Lilian en
Michel. Daarvoor nog naar Bruinisse voor tanks en montage van de Windpilot (windvaan
stuurinrichting: zie www.windpilot.de). Daarvoor
allerlei-ochtend in Breda (lenzencontrole, ziekenhuis, ijzerhandel, etc. etc.). KUT. De nieuwe tanks zijn goed aangesloten. Bij het aftanken blijkt echter dat de deksels er in 1986 niet goed op zijn gezet, waardoor het lekt. Niet veel, maar genoeg om het afgrijselijk naar diesel te laten stinken. De bovenkant van de tanks is alleen maar door hakken en breken te bereiken..... Shit Shit Shit dus. Planning om zondag richting Lelystad te gaan vervalt dus, omdat die maandag pas gerepareerd kan worden... Hopelijk. Enorme tegenvaller, zeker ook gezien de moeite en het zweet van Anton. Kostte zoveel tijd dat er verder niet veel gebeurd is. Nog meer shit dus. Chantal heeft nog wel het reddingsvlot opgehaald in Rotterdam. |
do 11 juli | De "beugel" voor
zonnepanelen, windmolen,antennes en radar is eindelijk af. Wat een klus!!! Het is echt een
waar Meesters-werk geworden!!! Grote dank aan Johan en zijn vader. Nieuwe toegangsluikluik is op maat gemaakt en van sloten voorzien door Chantal gemonteerd. Juliette (zus Chantal) heeft een groot deel van de binnenzijde schoongemaakt. Dank!!! Eindelijk geen "verbouwingssfeer" meer. Alle accu's (8 Optima Yellowtop voor de kenners) zijn nu aangesloten en volledig doorgeladen. Begin gemaakt met opruimen en herinrichten. Wat heeft een mens nog een hoop spullen onder die banken..... 01.15 uur thuis. Morgen eerst wat Breda-dingen regelen en 's middags naar Bruinisse om de nieuwe dieseltank samen met Anton (monteur) af te vullen en te testen op lekkage. |
|
woe 10 juli | En toen was het heel druk.....
RVS, verstaging, opruimen, inruimen, windpilot, kotterstag, instrumenten, aansluitingen,
stroomcontrole, aansluiting nieuwe dieseltank, etc. etc. Alles loopt nu op het einde en
moet afgerond, gecheckt en getest worden. Tijd, tijd, en nog eens tijd. 3 Avonden achterelkaar na twaalven thuis... Daarom wat weinig aanvulling hier. Komt nog wel!!! 00.45 uur thuis. |
|
ma 8 juli | Breda / Bruinisse | Eerst
naar de garage om de Saab van Chantal APK te laten keuren, daarna naar de garage van
Martijn om wat spullen op te halen en vervolgens nog wat andere Breda-dingen doen. Chantal heeft het stukje teak voor op de garage (boven de ingang van de kajuit) voorzien van gaten voor de instrumenten. Het uitvijlen van het aluminium was nog een lange en vermoeiende klus..... |
zo 7 juli | Bruinisse | Ietsiepietsie uitgeslapen tot
half 9, en we willen voor de verandering eens met etenstijd thuis zijn, dus het is een
"kort" dagje voor ons. JG test eerst of het aansluiten van de apparatuur geen
massacontact tot gevolg heeft, en we installeren vervolgens het kaartentafellampje (we
hadden van tevoren keurig alle apparatuur uitgetekend op de nieuwe panelen, en we dachten
dat we ruimte zat hadden voor dat lampje. Dat was op zich ook het geval, maar de ideale
plek???). We scheppen weer eens wat orde in de chaos in de kajuit, en gaan vervolgens aan de gang met het voorbereiden van de montage van het instrumentenpaneel buiten. Dat willen we morgen afmaken. Op tijd naar huis dus, en 's avond nog wat andere wereldreis-dingen gedaan. |
za 6 juli | Bruinisse | 's Ochtends eerst naar de garage
van Martijn om wat spullen op te halen, daarna met een lijst naar de Gamma. Lang gezocht
naar een aantal zaken, maar niet gevonden. Dus daarna naar de Praxis. Ook een aantal
spullen niet gevonden. Hebben wij nou van die gekke wensen? Vervolgens naar Fixet Piet Backx in Etten-Leur om een platen voor de douchevloer en de bedbodems te kopen en deels te laten zagen. Uiteindelijk pas om half 2 in Bruinisse. JG monteert het tweede paneel van de kaartentafel, hetgeen nogal wat voeten in aarde heeft. Dat komt doordat het vorige paneel er al 100.000 keer af is geschroefd, waardoor de gaten in de lijst achter het paneel grote pulp zijn geworden, en daaromheen is nauwelijks ruimte voor andere gaten. Maar aan het eind van de dag (23.30 uur....) hangt ie dan toch. Ondertussen heeft Chantal de bedbodems voor de punt op maat gezaagd (ronde hoeken, schuine delen e.d.), scharnierend gemaakt en een handvat gefabriceerd om ze op te kunnen tillen. Daarna is de douchevloer aan de beurt. Héél lastig met al die schuine hoeken, maar hij is in één keer goed. Als KPMG omvalt en ze niet terug kan keren, kan Chantal altijd nog timmerman worden..... De volgende problemen doemen op: (1) het docheputje moet uit de oude douchevloer (zonder de slang om zeep te helpen), hetgeen lukt na ca 1 uur en (2) het nieuwe doucheputje moet in de nieuwe douchevloer, en wel verzonken. Geen frees dus hoe doen we dat? Tot nu toe hebben we geen beter idee dan beitelen. Dat gebeurt dus later deze week, want nadat we nog even onze instrumenten werkend hebben bewonderd, vertrekken we rond 23.30 richting Rijen, eten daar ons avondeten (inmiddels dus ochtendeten), en duiken om 1.30 in ons nest. |
vrij 5 juli | Bruinisse | Zie gisteren. Alle apparatuur
aangesloten voor zover mogelijk. Precisiewerkje wat toch nog heeeeeel lang duurt. Chantal
had 's ochtends eerst alle zaaggaten exact op maat gemaakt. Vijlen, vijlen en nog eens
vijlen. En toen nog eens vijlen.... Hele dag regen, dus bijna niet buiten geweest. Chantal heeft de exacte maten voor de bedbodems en matrassen in de punt opgenomen. De gasten moeten straks ook op wat beters kunnen liggen dan de "stretchers" die er oorspronkelijk in zaten. Voor het aansluiten van de andere dieseltanks (aan stuurboord) moest de douchevloer gesloopt worden. Ook daar moet dus een nieuwe in. En moet dus gemeten worden. Planning is nog steeds om volgende week zondag te vertrekken richting Lelystad. Maar er moet nog steeds veel gebeuren..... |
do 4 juli | Bruinisse | Panelen in tegenstelling tot de
toezegging pas na de middag terug gekregen. Daarna gaten exact op maat gemaakt. Chantal
heeft ca. 450 Km gereden om RVS buis te halen voor de steunen bij de mast, het
reddingsvlot weg te brengen, de panelen voor de kaartentafel op te halen én ook nog even
naar Breda heen en weer haar ogen en lenzen te laten controleren.... (een paar weken niet
achter dat beeldscherm scheelt toch een half....). Verder met Meesters Sr. gewerkt aan beugel achterop voor zonnepanelen, radar en windgenerator. A.s. dinsdag afmaken, mits het weer het toelaat dat we lassen met gas.... 'S avonds nog onverwacht bezoek van Dennis en Anke (zie terug). Gezellig om de (lange) dag af te sluiten. 23.15 uur terug in Rijen..... |
wo 3 juli | Bruinisse | Verlate start door
lekke band. Fijn in die regen. Eerst band verwisselen en thuiskomer omruilen bij de
garage, daarna naar Bruinisse, pas laat dus. Daarom ook pas om 22.15 uur weer terug in
Rijen. Wel veel gedaan (binnenkant konbuis voor de 4e keer gelakt; panelen van de
kaartentafel afgetekend zodat de gaten kunnen worden gezaagd, kabels getrokken etc);
schiet goed op zo. Hele dag regen, dus blij dat we ook wat (understatement) binnenklussen
hadden..... De electra was al geruime tijd klaar, de apparatuur lag te wachten, de nieuwe panelen waren gezaagd en gelakt, alleen rekenen en tekenen diende nog te gebeuren.... Wat moet waar, wat is handig in gebruik, goed afleesbaar, minst kwetsbaar bij binnenkomend water (van onder en boven), etc. etc. Als je het zelf kunt indelen, telt dit allemaal mee. Bovendien is er niet erg veel ruimte. Chantal wikt en weegt, rekent en tekent en hoopt dat de panelen morgen goed uitgezaagd terug komen van de timmerman...... |
di 2 juli | Bruinisse | Lange dag. Laatste antennekabels
getrokken, gelakt, deel van de apparatuur ingemeten, verlichting aangesloten, etc. etc.
Lijkt allemaal niet zoveel, maar kost veel tijd. Het resultaat is er (hopelijk) dan ook
naar!!! Wat een weer verder. 14 graden en een straffe 4 tot 5 Bft met veel regen. Echt een dag om lekker IN de boot te klussen.... Je zult maar vakantie hebben..... :-) |
ma 1 juli | Breda / Bruinisse | JG is sinds vandaag Koos
Werkeloos. Chantal pas per 1 augustus, want zij heeft een groter reservoir aan
vakantiedagen. 's Ochtends eerst naar het schadeherstelbedrijf om het stripje op te halen dat nog ontbrak aan het achterportier. Ja ja, het verkeerde besteld.... Daarna auto ingeleverd en samen naar de GGD voor de TBC Mantouxtest (donderdag uitslag). Vervolgens naar het huisartsenlab om bloed te laten prikken om te kijken of de hepatitisvaccinatie is aangeslagen (ook donderdag uitslag). Na bij Martijn nog een paar spullen opgehaald te hebben, vetrekken we rond 10 uur naar Bruinisse. KOUD!!!!!! Het waait hard en het is zo'n 13 graden. JG kijkt nogmaals waar de putting voor de kotterstag kan worden gemaakt. Het lijkt erop dat Van Swaay niet goed heeft gekeken, en dat het best mogelijk is om de stag aan het schot van de ankerbak te bevestigen. Zoals wij het zien zijn er 2 mogelijkheden: ofwel de kotterstag vrij ver naar voren plaatsen (op het schot), of wat meer naar achteren (dan moet ie door naar de kielbalk). We vinden het moeilijk kiezen: kotterstag op het schot betekent geen vervelende trekstang in de voorpunt en we kunnen onze bijbooett op het voordek kwijt. Aan de andere kant moet dan de knop van de ankerlier verplaatst worden, is de kotterstag niet evenwijdig met de voorstag (minder esthetisch dus), hebben we dan meer problemen met het overstag gaan met genua, en is het zeiloppervlak wat groter. Het scheelt 2 m2. Na lang wikken en wegen (waarom zijn al die beslissingen nou zo moeilijk? We vragen ons af of we onszelf niet te erg verdiepen in dit soort dingen, en het onszelf daarmee moeilijk maken) en overleg met de zeilmaker besluiten we om de kotterstag toch wat verder naar achteren te plaatsen. We maken de trekstang dan wegneembaar (net als de kotterstag). Ook besluiten we de zeillatten achterwege te laten in de high aspect fok, want dat geeft toch meer kans op slijtage, en bovendien is het wat meer gehannes met wegbergen. En die 2 m2 minder is een voordeel, want onze high aspect is m.n bedoeld voor zwaarder weer. We laten de onderkant ook wat hoger snijden, zodat de kans dat hij golven pakt minder groot is. JG meet de benodigde lengte voor de accukabels op en Chantal maakt verder schoon en lakt de binnenkant van de keukenkastjes. Ook meet ze de raampjes op i.v.m. de gewenste zonwerende rolgordijntjes van Belship. Na in de catalogus gekeken te hebben, vragen we ons af of we dat wel zullen doen, want f 1.000 (ons budget is nog steeds in guldens) voor een paar rolgordijntjes vinden we toch een beetje belachelijk. Net zo belachelijk als de offerte van Van Swaay voor het plaatsen van de kotterstag en bakstagen. En die houding, die vinden we nog het ergste. We informeren bij De Vries Sails of we dat niet via hen kunnen doen, en na het plegen van een aantal telefoontjes weten we dat dat kan. In tegenstelling tot wat we tot nu toe in Zeeland meemaken, zijn die noorderlingen toch veel beter in het meedenken en oplossingen bedenken. Ok, we scheren nu alles over 1 kam, maar toch.... Op de terugweg proberen we een planning te maken, we moeten in de week van de 15e in Lelystad zijn, en dat wordt heeeeeeeeeel krap. 's Avonds rijdt JG naar ons huis in Breda om samen met Beun de Haas ons tegelpad te repareren (er wonen tenslotte Amerikanen in ons huis, en we willen geen claim :-)). Zoals we al vreesden zit er een flink gat onder het tegelpad (ratten???), en moet het eerst worden volgestopt voordat de losse tegels er weer op kunnen worden vastgezet. Chantal doet 's avonds thuisdingen. |