Augustus 2002

Het vertrek!!!!

Datum Locatie Logboek
za 31 aug La Coruna 20020831JGZwemtrap.JPG (24196 bytes)Vandaag vroeg op, want de zwemtrap staat op het programma. Die moet opzij. Tijdens het ontbijt zien we Simon de Danser voorbij komen en aan een meerboei aanleggen. Het is een Noorse Jol uit Dordrecht, van mensen die we ook tijdens de vertrekkersbijeenkomst van het blad "Zeilen" hebben gezien. Terwijl zij waarschijnlijk te kooi gaan (oversteek Biscaje gedaan??), gaan wij snel aan het werk. Eerst moet de ankerketting, die op de steiger lag te drogen weer terug aan de boeg, plus anker, en vervolgens moet de boot worden omgedraaid om goed bij de zwemtrap te kunnen. Met vereende krachten bepalen we de beste plaats waar de trap zowel naar boven als naar beneden kan (nogal belangrijk), boren wederom een paar gaten extra in de boot (ach ja, waarom niet.... er zijn er sinds vorig jaar al zoveel bijgekomen.....), en plaatsen de trap. We hadden ons afgevraagd hoe we de oude gaten weer dicht zouden maken, en besluiten dat gewoon te doen door middel van bouten, moertjes en ringetjes (zo was het tenslotte daarvóór ook al, en het lekte niet naar de bakskist. Niet de mooiste oplossing, maar die komt nog wel eens (?). 20020831ChantalLetters.JPG (27588 bytes)Daarna bepalen we de plaats op de spiegel waar we de plaktekst (die ik al eind juli in Breda heb laten maken) willen hebben, en gaan daarmee aan de gang. Als we daarmee klaar zijn, hebben we eindelijk een schip met een naam en een thuishaven..... ".NL" hebben we maar laten vallen (lees: eraf geknipt) achter "PINICAL", want die lui snappen nu al niet dat onze boot Pinical heet, terwijl de letters op de zijkant toch echt niet groter kunnen..... En passant lichten we ook nog eens een van de deksels van de watertanks, na een stuk of 30 bouten te hebben losgeslagen en - gedraaid. Dit om te kijken hoe onze watertanks er van binnen uit zien. Weliswaar drinken we er al weken water uit, maar toch nog steeds niet met een heeeeel fijn gevoel (slechts weinig ongekookt hoor, voor de ongerusten onder jullie). De tank die we openden zag er echt spik en span uit, dus het is fijn dat we die niet eerst uitgebreid hoeven schoon te maken. Het is wel verstandig om er een schoonmaakspulletje uit de watersportwinkel in te gooien en een dag te laten weken, zeker gezien het feit dat we naar warmere oorden gaan, waar de beestjes een wat grotere vermenigvuldigingsdrift hebben dan hier. Dus nadat we eerst wat water in flessen hebben gedaan, doen we dat. Dat schoonmaakspulletje is vast 30 keer zo duur als iets wat in een ander flesje zit, en je gewoon in de supermarkt kunt kopen, maar ja. Het feit dat het een dag moet weken betekent dus dat we morgen nog niet weg kunnen, maar gezien het weerbericht op onze navtex (5 a 6 Bft, soms 7) vinden we dat niet erg. Op zich willen we nu wel weer eens verder, want het klimaat hier is nog niet echt heel jofel. Het is weliswaar net boven de 20 graden, maar er zijn tamelijk veel wolken, en last but not least; in de loop van de dag steekt hier een hele forse en frisse wind op (een dikke 6 Bft in de haven!!), zodat je buiten eigenlijk alleen maar in de luwte kunt zitten. Niet echt lekker!! We wilden de boot dus weer omdraaien om in de kuip te kunnen zitten, en dat was een flinke klus, gezien het feit dat de wind, die recht van voren kwam, natuurlijk net uitschoot naar 7 Bft. We kweken flinke spierballen...
Na een dikke werkdag, van 10.00 tot 18.30 is 't geen "tied veur 'n pafke" maar "tied veur 'n pilske"!!! En laat niemand vragen wat je nou eigenlijk heel de dag uitvreet tijdens zo'n wereldreis!!!! Het is keihard werken!!!! Ik heb pas 1 boek uit sinds we weg zijn, en dat wil wat zeggen voor een leeswolf als ik. We hebben trouwens veel te weinig "lekkere" boeken meegenomen. Veel zware kost (onder het mom van "dan hebben we er tenminste tijd voor...", weinig thrillers.
We besluiten dat we onszelf morgen vrij geven, maar bedenken gelijk al welke dingen eigenlijk toch morgen moeten gebeuren.
We hebben trouwens inmiddels in de gaten dat die Spanjaarden van onze haven over de marifoon alleen reageren op Spaans, (of liever gezegd: alleen op Spanjaarden), dus des te meer reden om snel Spaans te leren. Ze spreken hier echt geen woord buiten de deur. Ik ben daar mee bezig sinds we hier zijn met "Wat en hoe in het Spaans", een van de betere vakantieboekjes vind ik. Bovendien hebben we een paar maanden geleden al een aantal lessen Spaans van het Net geplukt. Het was de bedoeling om van te voren al wat Spaans te leren, maar dat was wat erg optimistisch gedacht. Spaans is niet echt mijn taal geloof ik....
[Chantal]
vr 30 aug La Coruna Vandaag was de verstaging aan de beurt. Tijdens de oversteek van Biscaje maakte de verstaging namelijk een heel diep geluid, dat er niet hoort te zijn. Heel irritant als je wilt slapen, want het is net als in bad: kopje onder hoor je alles veel duidelijker. We hadden al van alles bedacht wat het kon zijn, maar voor de zekerheid gisteren toch maar even Proctor, de leverancier van de mast, gebeld. Het leek er inderdaad op dat bij de eerste zaling het topwant en middenwant andersom zouden moeten, maar toen ik eenmaal naar boven gehesen was, leek het toch te kloppen, want het topwant (dat 10 mm dik is) zat in de grootste uitsparing en het middenwant (dat 8 mm dik is) in de kleinere uitsparing. Bovendien had JG de volgorde bovenop de zaling geschreven, en dat bleek in overeenstemming met hoe het want zat. Omdat de uitsparingen niet heel veel verschilden heb ik ze nog geprobeerd om te draaien, maar de andere uitsparing bleek toch te klein voor het topwant. Dus wat kan het dan zijn??? We hebben onze hele laptop afgezocht naar foto's van vorig jaar (met de oude verstaging) waarop de situatie bij de eerste zaling (of het topwant / middenwant) duidelijk op stond, maar dat die waren uitvergroot niet duidelijk genoeg. Misschien heeft er thuis nog iemand een duidelijke foto....?? Tips zijn welkom....
JG is nu naar de stad om een winkel te zoeken waar ze verfspuitbussen verkopen. We gaan nl de ankerketting om de 5 meter merken, zodat we ongeveer weten hoeveel ketting we uit hebben staan als we voor anker gaan. Wij begrijpen niet hoe andere mensen dat meten, want niet iedereen heeft dat. We hebben 60 meter ketting, dus hoe weet je anders of je 25 of 40 meter ketting hebt uitstaan? Dit leek ons wel handig.
[Chantal]

Dit bleek toch ook andere mensen aan te spreken, getuige de Engelsman die zei dat dat ook nog op zijn lijst stond, en de man die maar langs blééf lopen (toen wij binnen waren), en de lengte mat met zijn stappen. JG heeft overigens even contact gelegd met de Engelsen verderop de steiger, en het met hen gehad over kaarten, in de hoop dat we iets van hen zouden kunnen kopieren. De Engelsman had inmiddels detailkaarten gekocht van twee Ria's, en inderdaad bij het bedrijf op het adres waar wij gisteren voor stonden..... Het zag er inderdaad níet uit, zei hij. En dat zou dan het "Producciones Graficas para Instituciones Publicas" moeten zijn... Na eerst goed te hebben gekeken welke kaarten we nou precies hebben, waar we heen willen, en welke detailkaarten in de pilot staan, hebben we besloten dat we het daarmee maar moeten doen. Die dure pilot met al die detailkaartjes hebben we tenslotte niet voor niets gekocht.
Verder hebben we de verstaging eerst los gezet, en daarna weer volgens het boekje op spanning. Dat klinkt alsof het zo gepiept is, maar niets is minder waar. Maar hopelijk is nu het vervelende geluid weg. We hadden gepland om vanavond nog naar het internetcafé te gaan om de website te updaten, maar omdat het al zo laat is, schuiven we dat maar door naar morgen.
[Chantal]

do 29 aug La Coruna We hebben besloten om met ingang van vandaag weer minimaal een klus per dag aan te gaan pakken, anders blijven die steeds maar liggen. En of de duvel ermee speelt is het vandaag een prachtige dag. Onze windvaanstuurautomaat hebben we nog steeds niet in gebruik; hij zit welswaar op de spiegel (voor leken: achterkant van het schip), maar de lijnen lopen nog niet naar het stuurwiel. We zitten nog steeds met het feit dat een onderdeel van de windvaan zo in de weg zit dat we onze zwemtrap niet naar beneden kunnen klappen. Als we willen gaan ankeren (hetgeen toch echt wel eens moet gaan gebeuren, want met deze tarieven houden we het geen 2 jaar uit), en onze bijboot willen gebruiken, dan zal die toch echt naar beneden moeten kunnen. En niet alleen om die reden natuurlijk. Het denkwerk duurt natuurlijk het langst, maar we zijn eruit gekomen en hebben dat ding inderdaad niet nodig, en de rest was eigenlijk een eitje. We hebben alleen nog 6 meter 8 mm lijn nodig, dus na het eten weer op zoek naar een watersportzaak. Nóg een keer in de pilot gekeken, nu adres opgeschreven en weer op pad. Als we niet van het geslinger afvallen, dan is het wel van al die kilometers die we lopen. Want wij weigeren natuurlijk om een bus te pakken, veel te leuk om door al die straatjes te lopen in  zo'n stad. Gisteren constateerden we (wederom) dat we beiden toch echt wel stadsmensen zijn, we zijn benieuwd of we het natuurschoon op onze reis net zo zullen waarderen. Waarschijnlijk alles op zijn tijd, en alles heeft natuurlijk zijn charme. Maar ik dwaal af. We hebben die watersportzaken dus inderdaad gevonden, natuurlijk maar een klein stukje verder dan waar we gisteren waren. We kunnen over 1 ding duidelijk zijn: wat boffen we in Nederland toch enorm met zoveel en zo goed geoutilleerde watersportzaken!!!! (Tip voor onze opvolgers: denk niet dat je iets in het buitenland gemakkelijk kunt krijgen, koop zoveel mogelijk in Nederland!!!) Morgen weer zo'n eind lopen, want we waren er pas na sluitingstijd. Vervolgens op zoek naar het bedrijf dat waterkaarten verkoopt. Dat was nog een stukje verder. Maar aangekomen bij het betreffende adres: geen spoor van een bedrijf dat waterkaarten verkoopt, en het leek er ook niet op dat die er ooit gezeten had. Morgen weer een dag....
Wouter sms'te dat de wind tot en met zondag in de noordoost hoek zit, en daarna wordt ie minder gunstig, dus we willen tegen die tijd wel verder zijn.
[Chantal]
wo 28 aug La Coruna Gisteren zijn we eigenlijk de hele dag bezig geweest met de website. Omdat inbellen met de laptop nog steeds niet of niet lukte, en we bovendien inmiddels toch wel een aantal pagina's wilden wijzigen, dus meer Kb's, wilden we het updaten in het internetcafé doen. 's Avonds dus naar het obscure mini-internet-etablissemenje-met-heavy-metal-muziek-en-alternatievelingen. Daar waren we toch wel een hele tijd bezig, want er waren alweer een tweetal pagina's corrupt, waardoor we die niet konden updaten. Jeroen moest die in Den Haag van de server afgooien (waarvoor dank), en zelfs de server bleek vast te lopen. Bovendien waren we de foto van de homepage vergeten op de diskette te zetten, zodat JG nog een keer extra heen en weer moest. De heavy metal muziek werd steeds harder, waarschijnlijk wilden ze ons weghebben... Maar goed, dat was eigenlijk gisteren.
Vandaag is JG bezig geweest met de navigatiesoftware om te kijken of we digitale detailkaarten van Spanje en Portugal kunnen gebruiken. En ja hoor... of eigenlijk nee hoor..... een aantal uren steeds weer opnieuw pogingen doen leidde weer tot niets anders dan veel gezucht en gesteun. We moeten dus toch detailkaarten op papier kopen. We hebben nog niet echt veel contact met de andere buitenlanders hier (best international hier hoor: naast Spanjaarden zijn er Nederlanders, Fransozen, Belgen, Duitsers, Zweden, Noren, Engelsen, Italianen en Finnen), maar daar hebben we ook niet echt heel veel moeite voor gedaan, we liggen ook niet echt helemaal tussen de rest.
Ik heb bijna een dagtaak gehad aan wassen, o wat zou ik graag een wasmachine aan boord hebben.....wat een k...werk is dat zeg, alles op de hand wassen. OK, een deel hebben we in het havenkatoor van Real Club Nautico in de wasmachine gestopt, maar gezien het tarief, EUR 4,18, zit dat er niet voor alle was in. Ik heb me van tevoren ook af zitten vragen wat je nou allemaal doet op zo'n dag, maar dat is me nu wel duidelijk. Je bent gewoon veel langer bezig met bepaalde dingen zoals wassen e.d., omdat je hier gewoon niet dezelfde hulpmiddelen hebt als thuis. Ook boodschappen doen bijvoorbeel kost veeeel meer tijd.
Verder een beetje verdiept in welke plaatsen / Ria's we willen gaan aandoen, want daar moeten we dan nog kaarten van kopen.
Aan het einde van de middag (de siesta is dan natuurlijk afgelopen) hebben we een flinke tippel gemaakt in La Coruna, op zoek naar de watersportzaken die er volgens de pilot zouden moeten zijn. Niet gevonden. Wel de eerste Nederlandse krant gekocht die we in weken hebben gelezen. De Telegraaf natuurlijk, we hebben tenslotte vakantie.....;-). Daarna naar de supermarkt die we toch in het centrum hadden gevonden. Daar hebben we o.a. een pak rode wijn gekocht voor EUR 0,99 en een rosé voor EUR 0,70 om uit te proberen. En dat was nog niet eens de goedkoopste wijn!!!! Die was EUR 0,52.... En het smaakt prima hoor, tja 't is geen Pomerol..., maar op vakantie / reis smaken dat soort dingen wel. Zodra je dit thuis zou openmaken, zouden we het waarschijnlijk niet te zuipen vinden.
En zo is er dus weer een dag voorbij.... O nee, we hebben voor het slapen gaan al onze foto's tot nu zitten bekijken. En dat is nu al leuk.... Echt ideaal zo'n digitale camera.
[Chantal]
di 27 aug La Coruna Hoewel we gisteren ons voor hebben genomen om te proberen onze dag niet te verleggen, gaan we gelijk alweer de mist in. Gisteravond was het vier uur voordat we naar bed gingen. De tijd ging sneller dan we dachten, terwijl we websites van voorgangers (die hadden we thuis nog gewebstript, dus die kunnen we offline bekijken) aan het lezen waren op zoek naar nuttige en leuke informatie over La Coruna en omstreken (weinig gevonden trouwens). En dus hebben we ons vanochtend verslapen....
Vandaag hebben we gepland om onze website te updaten, en gezien het weer is dat geen verkeerde keuze. Net gisteravond gelezen dat Galicia de natste provincie van Spanje is, en dat de gemiddelde temperatuur overdag in augustus 20 graden is. Dat komt doordat deze provincie het meest te maken heeft met de Atlantische invloeden. Ook moeten we op zoek naar een supermarkt. Als we de pilot (gids) over de Spaanse en Portugese kust moeten geloven zit die ergens aan de rand van de stad, net als in Frankrijk, en moeten we daar met een taxi heen. Toch maar eerst kijken of we in de stad iets vinden. We liggen overigens vlak bij het centrum, echt heel dicht bij. Als we uit onze kajuit stappen hebben we uitzicht op een kasteel, niet ver weg, nee, op een meter of 50 tot 100. Kijk maar op de foto op de homepage, dan kunnen jullie gelijk zien hoe grijs de lucht hier is....
O ja, we hebben ook wat foto's bij de afgelopen dagen gezet, en diverse pagina aangepast... We moeten de website nog een beetje reshuffelen, want we hebben niet voor niets een button "Foto's" en een button "Reisverslagen".
[Chantal]

20020827CommStilleven_small.JPG (2487 bytes)Het probleem met de communicatie lag in het feit dat de verbinding tussen GSM en het netwerk niet dan wel moeilijk tot stand kwam en dan vervolgens vaak verbroken werd, ondanks een goede ontvangst.... Ook werd de lokale inbelaccount niet geaccepteerd waardoor we in NL moesten inbellen (beetje duur) waar bovendien de XS4all-server ons er steeds afgooide. Daar houdt Windows 2000 niet van en dat moet dus opnieuw opgestart worden voor de volgende poging. Een langdurig gebeuren dus.... GRRRRRRRRRRR. Inbellen bij (de gratis) provider Zonnet blijkt stukken beter te gaan..... Kortom, een boel gekloot en veel tijd en ergernis.... Met de Iridium werkt het allemaal perfect, maar dat is een beetje traag en per minuut toch wel een beetje kostbaar.... Als we dat steeds zouden moeten doen, zijn we binnen 1 jaar met een lege beurs terug.....
De problemen met de website ontstaan als tijdens het updaten de verbinding verbroken wordt; het bestand dat op dat moment ge-upload werd, raakt corrupt en is dus niet meer te raadplegen (de blanco homepage die jullie zagen was daar stille getuige van). De laatste update hebben we dus maar gewoon op een diskette gezet en in een internetcafé (we hebben een hele obscure gevonden....) ge-upload. Als je dit leest, blijkt dat te werken....
En dat overigens terwijl we, als kinderen van onze tijd :-), over alle mogelijk communicatiemiddelen beschikken. Zie daarvoor de foto.... Mooi stilleven nietwaar?!?!?

Verder hebben we gisteren nog een treurige ontdekking gedaan; Rex is overleden. Onze kleine en handige vriend die er voor zorgt dat we altijd en overal alle namen en (e-mail) adressen bij ons hebben heeft zijn schermpje gebroken.... Kennelijk heeft ie ergens bij de overtocht een tik gekregen..... Het handige ervan is dat je het apparaat zo in de notebook schuift en dan alle info uit Outlook update... Daar moeten we nu dus iets anders voor verzinnen.
[JG]

Mijn ouders belden net dat vandaag Koningin Beatrix een informeel (nou ja) bezoek heeft afgelegd op de school van mijn moeder. Dat is de Mariaschool in Dordrecht, een "zwarte" basisschool, die een voorlopersrol heeft in het brede-school model. Heel spannend allemaal, van tevoren BVD op bezoek, namen doorgeven, raden wie er dan wel op bezoek komt (paps had gelijk) en uiteindelijk pas een uur voor het betreffende tijdstip horen dat het Koningin Beatrix is die een bezoek komt afleggen!!! Ik ben natuurlijk ontzettend trots op mijn mams, want zo'n hoog bezoek krijg je natuurlijk niets voor niets, en dat is een hele grote pluim voor haar werk!!!
[Chantal]

ma 26 aug La Coruna Een kort dagje, want we hebben tot 13.00 uur uitgeslapen om de slechte nachtrust van de afgelopen nachten in te halen. Bij het aankleden merkten we dat we allebei zijn afgevallen, broeken zitten heel ruim. En toch hebben we heel goed gegeten onderweg, plus de nodige tussendoortjes. Kennelijk verbrand je toch een boel met je evenwicht bewaren op zo'n wiebelende boot.
Na het relaxen de stad ingegaan. Je moet toch even je weg vinden. Op zich heb je in zo'n stad (250.000 inwoners) natuurlijk wel meer faciliteiten dan in een dorpje, maar het duurt ook langer voordat je hebt gevonden wat je zocht. Een internetcafé bijvoorbeeld. In een echt minuscuul internetcafé (nou ja, café was het eigenlijk niet) hebben we 1,5 uur geinternet voor EUR 0,53.... foutje bedankt?? Morgen er weer heen om onze website te updaten. Het inbellen met de telefoon lukt namelijk nog steeds niet of nauwelijks. De verbinding komt óf niet tot stand óf wordt tijdens het binnenhalen / verzenden van e-mail of webpagina's verbroken. En vervolgens is het dus niet mogelijk om de half overgezonden pagina te deleten of te overschrijven omdat die "in use" is. Die blanco homepage die jullie de afgelopen dagen zagen was daar een gevolg van.
Na het internetten hebben we een Spaanse prepaid kaart gekocht voor onze GSM. Ons Spaanse telefoonnummer is +34 600247704. De andere (Nederlandse) nummers gebruiken we niet meer, de voicemail van die nummers hebben we ook uitgezet, want anders kost dat ons ongemerkt toch nog geld. Daarnaast hebben we via www.bellen.com (en daarna www.vakantiebellen.com een Budget card aangevraagd, daarmee kunnen we goedkoper bellen naar Nederland, zonder dat we roaming kosten betalen aan een provider. Het loont overigens voor jullie ook de moeite om wat speurwerk te doen hoe je het goedkoopst naar Spanje kunt bellen, via carrier-select e.d., dat scheelt een boel.
[Chantal]
zo 25 aug Golf van Biscaje - La Coruna 20020827Instrumenten.JPG (15202 bytes)Afgelopen nacht was het een heksenketel, weinig tot geen nachtrust dus. Ook overdag een dutje doen zat er niet in. De zee was echt heel onrustig, behoorlijk grote golven en deining, en rond de 20 knopen wind. Onze 4-uurs "wachtdienst" begint om 19.30 uur.. Voordat ik ging slapen hebben we een rif in het zeil gezet (om het grootzeil kleiner te maken). Dat bleek nodig, bij de wisseling van de wacht om half 4 's nachts hebben we rif 2 gezet en de genua een groot stuk ingerold. En zo bleef het de hele dag staan. Voor de wind varen was te onrustig, en dus hebben we een beetje afgekruist. Dat betekent weliswaar meer mijlen, maar die koers is voor ons schip sneller, en is rustiger. We hielden het tempo er goed in. [Chantal]

En hard ging het: zie de vergroting van de foto hiernaast en let op de snelheid door het water (links), over de grond (rechts) en van de wind en windrichting (midden).... Plat voor het lapje (lapje = letterlijk: rif 2 en een grotendeels ingerolde genua 1....). Niet dat het om de snelheid gaat, maar het is toch wel leuk...... :-)
Ons schip voldoet aan alle verwachtingen; het zeilt ook zwaar beladen heel goed en comfortabel, ligt nog steeds heel licht op het roer (op alle koersen) en is goed te handelen met zijn tweeën. Je weet het wel, maar het is toch altijd afwachten hoe het gaat na al die aanpassingen.
We hebben nog wel wat verbeterpunten bedacht en het c.q. ons "ideale schip" begint steeds meer vorm te krijgen. We zullen hiervoor binnenkort een aparte pagina beginnen... Die Dashews zijn niet de enige die daar (overigens erg goede) ideeën over hebben, en die zijn soms al redelijk gedateerd (net als die van veel andere bronnen trouwens). Cruising hoeft in de 21e eeuw echt geen afzien meer te zijn en er zijn veel kleine dingen die het (varende) leven aangenamer kunnen maken. [JG]

Zowel JG als ik hebben vannacht ruzie gemaakt met een schip; tijdens mijn wacht lagen we op ramkoers met een vrachtschip. Van voorrangsregels noch courtesy had deze kapitein gehoord (en het licht van onze Maglite in onze zeilen negerend), zodat ik, met genua uitgeboomd en grootzeil op een bulletalie over stuurboord, al bijna voor de wind varend, van koers moest afwijken naar stuurboord (dat is dus niet fijn). JG had bonje met een zeilboot (de tweede op deze trip!), die verkeerde verlichting voerde, recht op ons af kwam en zo verwarring schiep.
270802Track_Falmouth_LaCoruna_small.JPG (11496 bytes)Ook overdag was het erg onrustig wat zeegang betreft, met een NNO wind van ca 19-22 knopen (5 á 6 Bft). Als je buiten zit in de zon valt het allemaal wel mee, maar binnen lijkt het best wel ruig. Om een uur of half 5 kregen we land in zicht, ETA (estimated time of arrival) nog 4 á 5, en die duren LANG!!!!!!! Gelukkig komen we nog voor het donker aan. Om 21.30 voeren we de haven van La Coruna binnen, en bij de meldsteiger (groot woord) werden we verder gedirigeerd door de havenmeester, die gewoon Spaans bleef praten (echt handig in zo'n internationale haven), naar een plek aan de steiger. Even uitvinden hoe dat moet, want ze hebben geen meerpalen. We zagen dat de andere schepen aan de steiger wel een lijn aan de achterkant hebben naar de bodem, maar hoe vis je zo'n lijn op?? Dat bleek snel, want op de kant lagen twee lijnen die je belegt op de punt, en via een derde lijn die ook op de kant ligt, vis je de lijn achter je boot op. Om 21.45 lagen we in La Coruna!!!! Onze trip heeft 3 dagen en 6 uur geduurd, en we hebben die 446 mijlen (over de grond, dat is ongeveer 16 mijl meer dan de daadwerkelijke afstand i.v.m. het afkruisen) dus met een gemiddelde snelheid van 5,7 knopen gevaren. Nadat we onze ouders hadden gebeld en een rondje door de haven hadden gemaakt, hebben we er een borrel op gedronken. Wat zullen we slapen!!!
Op het plaatje rechts (als je erop klikt krijg je een vergroting) zie je onze afgelegde route. Dit is een printscreen van ons navigatieprogramma Maxsea, waarmee we niet alleen navigeren (naast papieren kaarten), maar ook ons zeillogboek bijhouden, de weerfiles kunnen importeren e.d. Op het plaatje (dat wat onduidelijker is gemaakt i.v.m. het aantal kb's) kun je de diepteverschillen goed zien tussen het gedeelte op het continentaal plat (paar honderd meter) en de oceaan (duizenden meters). De track hebben we wat vetter gemaakt zodat jullie het beter kunnen zien, in het echt is onze route niet zo wiebelig....
[Chantal]

za 24 aug Golf van Biscaje Deze nachtrust was een stuk beter, en ook deze nacht werden we vergezeld door de maan. Verbazingwekkend hoeveel licht er dan is. Weinig schepen gezien. Overigens kun je 's nachts ander verkeer beter zien door de verlichting, en daarmee ook welke kant ze opgaan (rood licht aan bakboord en groen aan stuurboord).We vroegen ons af of het slingeren nou minder was geworden, of dat we er al meer aan gewend waren. Vroeg in de ochtend wakkerde de wind aan tot tussen de 15 en 20 knopen (4 á 5 Bf). Er was ook een stuk meer zeegang, en daardoor wordt je perceptie van het weer misschien nog wel meer beinvloed. In elk geval bij mij, maar dat komt natuurlijk ook doordat de wind recht van achteren kwam (door je eigen snelheid is de schijnbare wind dan lager). Later werd de zee weer vlakker (waarschijnlijk door verandering van richting van de stroom). Vandaag geen spinaker/halfwinder weer dus. We schieten met het gewone tuig al hard genoeg op.
Het binnenhalen van het weerkaartje is nog niet gelukt, de Navtex geeft aan dat we hardere wind kunnen verwachten. De barometer stijgt nog verder, en dat terwijl we op het lage druk gebied boven het Iberisch schiereiland afvaren. Die isobaren komen straks dus dichter bij elkaar, en dus hardere wind. Ik had liever gehad dat de barometer nu al ging zakken (en dan dus wat geleidelijker), maar ja. Voor de zekerheid maar aan paps gevraagd met de sateliettelefoon of hij wat gegevens op www.weeronline.nl wilde sms-sen. Als van een volleerd meteoroloog kregen we antwoord, ca 15 knopen wind voorlopig, uit het No of ONO.
We zijn trouwens nu al een tijdje van het continentaal plat af. De dieptemeter gaf eerst 182 meter aan, maar ging toen knipperen. Die 3 á 4.000 meter is toch iets te veel voor dat beestje. Hij staat nu trouwens op 2,7 meter. Misschien een vis onder de voeler doorgevaren.....????? Het is nu kwart voor 4, precies 2 dagen onderweg, en we hebben zowel op het log als volgens de GPS 247 mijl gevaren. Over de helft! Waarschijnlijk komen we in de nacht van zondag op maandag aan in La Coruna.
[Chantal]
vr 23 aug Golf van Biscaje Na een slechte nachtrust ge240802Halfwinder_Biscaje_small.JPG (8378 bytes)noten we van de zon. Nog steeds weinig wind, minder dan 10 knopen (2 á 3 Bft). Om 15.45, precies een dag onderweg en 111,11 mijl verder, besloten we onze nieuwe rood-wit-blauwe asymetrische spinaker ofwel halfwinder (lichtweerzeil) uit te proberen. Dat is toch altijd wel weer een gehannes, maar hij is MOOI!!!! Dat scheelde toch wel weer 1,5 knoop snelheid, en gezien het feit dat we inmiddels stroom tegen hadden, en slechts een kleine 3 knopen over de grond voeren, was dat wel meegenomen. We slingerden trouwens nog steeds, maar wel minder dan eerst. Op deze manier gaat de overtocht wel wat lang duren, maar ja, we hebben de tijd zolang het weer bestendig is. De barometer is trouwens supervlak. Dat is goed te zien, want we hebben (o.a.) zo'n digitaal geval met geheugen.
Bij het maken van een overheerlijke (al zeg ik het zelf) macaroni, heb ik me flink in m'n wijsvinger gesneden. Door een slinger van de boot mikte ik mis, en daar was ineens een jaap. Snel aan elkaar geplakt met een pleister (waar zo'n EHBO cursus toch al niet goed voor is...), en dat zien we dan wel weer.
[Chantal]
do 22 aug Falmouth - ...... Laatste dinge240802Vertrek_uit_Falmouth_small.JPG (4843 bytes)n doen, douchen, boodschappen, water tanken, diesel tanken, wasje etc, en weg!!! Uiteindelijk was het toch nog kwart voor 4 voordat we de landvasten losgooiden. Er stond 2 á 3 knopen wind, dat was dus niks, en ook nog uit het Zuid-zuid-westen. En waar gingen we naar toe???!!!! Juist!! Plof aan dus.
Om 19.30 ging ik doodmoe te kooi, slapen zou dus gemakkelijk moeten zijn. Niets was minder waar, want we hadden een korte deining waardoor we van links naar rechts geslingerd werden. Ook weer niet zo erg dat slingerzeiltjes van nut zouden zijn, maar stil liggen, en dan met die herrie erbij slapen, dat zat er dus niet in. Net nadat ik even naar buiten was gegaan en vervolgens weer in bed kroop,  riep JG me om 21.40 weer terug: de eerste dolfijnen!!!! Echt gigantisch leuk hoe ze om ons schip heenspeelden. Helaas duurde het maar een minuut of 5, voordat we de grote school richting het noordwesten zagen zwemmen. Gaaf!!!
De wacht van JG duurde nog tot 23.30, en ik probeerde dus nog wat te slapen tot die tijd. Laten we het er maar op houden dat ik goed heb kunnen uittesten of de stabiele zijligging, die we op de EHBO cursus hebben geleerd, inderdaad de meest stabiele houding is. Geloof me, ik heb er veel geprobeerd, maar dat is toch echt de beste houding.
Het was overigens wel een prachtige nacht, volle maan, heel helder. Aan het einde van mijn wacht om 03.30 hebben we de motor uitgezet en konden we gaan zeilen, weliswaar niet hard, waar het was zeilen.
[Chantal]
wo 21 aug Falmouth Vandaag wilden we de dingen doen die echt noodzakelijk zijn voor de oversteek. Eerst proberen een tuiger te vinden voor de onderdekse versteviging van de kotterstag. Die is snel gevonden, de zeilmaker kan het voor ons maken, en het is dezelfde dag nog klaar. We kopen bij de zeekaartenzaak ertegenover (zeer goed geoutilleerd!!!) de overzeiler naar La Coruna, en horen daar dat het Azoren hoge druk gebied omhoog komt, en dat wil je dus hebben!!! Snel verder dus om de boor klaar te maken. JG heeft de kabeldoorvoer onder het luik dicht gemaakt (waar tape toch al niet goed voor is). Dat gat bleek gek genoeg gewoon open te zijn, hetgeen we merkten toen we van Scheveningen naar Zeebrugge gingen en onze boot echt overspoeld werd. Kennelijk had de vorige eigenaar nooit zoveel water over de boot gehad, want anders dicht je dat gat toch echt wel af. Is nu gebeurd dus. Ik ging aan de slag met de slingerzeilen, die bedoeld zijn om te voorkomen dat je uit je bed rolt. De zeiltjes zijn gemaakt door Dineke sr (moeder van JG, waarvoor veeeel dank), maar er moesten nog ringen in om ze te kunnen bevestigen. In het begin leek dat prima te gaan, maar het matrijsje werd al gauw stomp, en dus kostte dit weer de nodige verwensingen. Verder van alles en nog wat gedaan. Hard werken hoor, zo'n wereldreis tot nu toe. Tussendoor zijn we nog even naar een internetcafé gegaan om e-mail en het weer te checken. We gaan natuurlijk niet over 1 nacht ijs, en hebben zowel www.weeronline.nl als www.metoffice.com gecheckt. Daarnaast kunnen we, omdat de Maxsea navigatiesoftware hebben, weerfiles downloaden vanuit Amerika, die we dan weer kunnen projecteren op onze route (gaaf!!!). Alle voorspellingen zijn eenduidig: een hoge druk gebied boven Biscaje (of eigenlijk Fitzroy, het westelijk deel daarvan), en dat moeten we hebben!!! Het besluit is gevallen, we gaan morgen weg. Het ziet er erg bestendig uit, en het lijkt erop dat we die 430 nm (nautical miles) met relatief weinig wind zullen afleggen, windkracht 2 a 3, hooguit 4. Maar dat is, gezien het feit dat het Biscaje betreft, alleen maar beter dan teveel wind. Met een gemiddelde snelheid van ca 5 knopen (5 nm per uur) zouden we er dus een kleine 4 dagen over doen. Maar alles hangt natuurlijk af van de wind, dus het kan korter zijn, maar ook langer. Ons doel is La Coruna in Noord West Spanje.
Na het bezoek aan het internetcafé gaan we dus weer aan het werk, en om kwart over 2 duiken we ons bed in...
[Chantal]
di 20 aug Falmouth 200802JG_installeert_antennes_small.JPG (8006 bytes)Het gevoel van rust van gisteren is snel voorbij. Snel aan het werk om de boot klaar te maken voor de oversteek van de Golf van Biscaje voordat het het goede weer is voor een oversteek. Hoewel Falmouth zeker een plaats is om langer te blijven, zou het toch zonde zijn als het weer gelijk de tweede dag goed is, je er dan nog niet klaar voor bent, en vervolgens 2 of 3 weken moet wachten voordat het wéér goed weer wordt voor een oversteek. JG ging dus aan de slag met het installeren van de antennes op onze gigabeugel op het achterschip. De meeste ntennes waren al wel in gebruik (marifoon in de mast, radio provisorisch boven het garageluik), maar nu zijn ook de Navtex (daarmee kunnen we weerberichten ontvangen in Europa), de GSM en de nood-marifoonantenne geinstalleerd. Ik heb ook allerlei klussen gedaan, maar 2 dagen later weet ik dus al niet meer wat. Het vereist wel discipline hoor, zo'n van-dag-tot-dag-verslag....
Falmouth is een heel leuke plaats, de eerste Engelse plaats waarbij we vakantiegevoel hebben, niet zo oubollig als de rest. Ook de faciliteiten zijn goed. We liggen vlak bij het centrum, alles is bij de hand, een watersportzaak, een kaartenzaak, een zeilmakerij, winkels e.d. 's Avonds om 11 uur gaan we, als de arbeid gedaan is, nog even het dorp in en besluiten om de nieuwe marina op te zoeken, die verder in de rivier de Fal ligt. Afijn, 3 kwartier later.... We zijn toch wel erg blij met onze plek vlakbij het centrum. Als je daar ligt ga je toch niet zo gemakkelijk even het dorp in om iets te halen, of zomaar.
[Chantal]
ma 19 aug Brixham - Falmouth Het weerbericht gaf aan dat we west tot zuidwestenwind zouden krijgen. Aangezien het weerbericht het tot nu toe altijd mis heeft gehad, zou dat kunnen betekenen dat we nu misschien eindelijk eens lekker zouden kunnen zeilen...... Maar nee hoor... nu klopte het weerbericht, en kwam de wind dus precies uit die hoek waar we naartoe moesten. Maar ieder voordeel heb z'n nadeel, en dus hebben we deze dag maar aangegrepen om te kijken hoeveel diesel we verbruiken op een iets hoger toerental. Half zes wekker gezet, maar toen bleek het nog donker te zijn (in tegenstelling tot de nachten waarin we doorzeilden, want toen was het helder), half 7 tweede poging gedaan, en om kwart over 7 weggevaren. Gezien de late werkuurtjes van JG de vorige avond heb ik het eerste deel van de tocht voor mijn rekening genomen. Zodra we uit Lyme Bay waren, om de hoek bij Start Point, hadden we denk ik voor het eerst de "swell", de deining van de oceaan. Heel goed te zien, omdat er verder nauwelijks tot geen wind was, en dus nauwelijks golven. De zee leek net een golvend tapijt, met minieme rimpelingen in de deining. Helaas is dit niet vast te leggen op een foto, en was het nauwelijks meer te zien i.v.m. golven tegen de tijd dat JG wakker werd.
Rustig dagje verder, en om 19.00 uur lagen we vast aan de steiger in de Visitors' Yacht Haven in Falmouth. We hadden al diverse verhalen gehoord en gelezen over de verzameling lotgenoten met allerlei nationaliteiten hier, maar eenmaal hier vinden we het toch wel aan de rustige kant. Misschien ligt de rest in Falmouth Marina. Wel zagen we onmiddellijk de Sally Lightfoot van Joanne en Edo met (inmiddels) 2 kids liggen. We troffen hen al eerder op de Vertrekkersbijeenkomst van Zeilen. Even heel kort met ze gesproken, aangezien zij op het punt stonden te vertrekken om Biscaye over te steken. Het weer is dus gunstig. Zullen wij dan ook maar......? Nee, toch nog maar niet. We willen eerst nog een paar dingen doen aan ons schip.
Het geeft toch wel een soort gevoel van rust, dat we hier in Falmouth zijn. Dit was voorlopig de bestemming, en bovendien waren we benieuwd welke lotgenoten we hier zouden treffen. Ik denk dat ik deze reis toch wel in etappes indeel, om het gemakkelijker te bevatten. De eerste etappe zit erop! (De eerste week ook, inmiddels hebben we dus ca. 1% van onze reis gehad....).
[Chantal]
zo 18 aug Brixham Geen wekker gezet, en dus vrij laat op. Na de brunch gelijk aan de slag, JG met het installeren van de Maxsea software (navigatiesoftware inclusief aanverwanten) en het koppelen van de navigatieapparatuur met de laptop via de multiplexer van Meindert Sprang. Met Maxsea kunnen we echt hele handige dingen doen naast het digitaal navigeren, zo kan je de weerkaartjes integreren en daarmee bijv. een gunstig tijdstip bepalen om te vertrekken of de meest gunstige koers i.v.m. weersomstandigheden bepalen. Hoe het precies allemaal werkt moeten we nog wel een beetje uitvinden, maar het lijkt allemaal fantastisch. JG is daar tot half 2 's nachts mee bezig geweest. Om het rollenpatroon nog maar eens te bevestigen (iets wat ik niet graag doe), heb ik een flinke bak aardappel-met-van-alles-salade gemaakt en de gordijntjes voor de luiken afgemaakt. Waarschijnlijk denkt iedereen dat je daar geen dag mee kunt vullen (en dat we de rest van de dag zitten te niksen), maar dat lukt dus prima. Maar laat het wel duidelijk zijn dat lapjes op de hand naaien ECHT mijn hobby NIET is!!!
[Chantal]
za 17 aug ..... - Brixham We hebben vannacht weer doorgevaren. DoorgeVAREN ja, en niet doorGEZEILD. Om 01.15 gingen we achteruit (geen wind, stroom tegen), en dat was te weinig van het goede. Tot half 8 's ochtends heeft de motor dus weer staan loeien. Toen begon mijn wacht en voeren we inmiddels 2 Bft voor de wind (met de wind van achteren), een ideale koers dus om onze nieuwe rood-wit-blauwe halfwinder (lichtweerzeil) uit te proberen. Die hadden we in Brighton in de rocon (hoes waarmee de spinaker / halfwinder gemakkelijker kan worden gehesen zonder dat ie gelijk alle kanten opvliegt) gedaan. We twijfelden, maar gezien de erg variabele winden van de afgelopen dagen besloten we die toch voorlopig maar onderdeks te laten. Dat was maar goed ook, want de wind wakkerde behoorlijk aan tot een dikke 5 a 6, en wel vanuit het Zuidwesten. En dat was dus bijna precies de kant die we op moesten, en dus zeker geen spinaker koers of licht weer. Wel genieten, eindelijk onder zeil met een flinke snelheid!!! Beetje wedstrijdje spelen met andere zeilboten. Gedurende 1 uur haalden we een gemiddelde van ruim 9 knopen (9 zeemijl per uur). Maar toen werd het toch wel een beetje "rough", zoals de havenmeester van Brixham ons later ook meedeelde. De 28 graden Celsius, blauwe luchten en oostenwind die ons beloofd was bleef helaas verre van ons. In plaats daarvan grijs, koud en Engels.
Bij aankomst in Brixham werden we vóór de haven al aangehouden door de harbour master met politie, die toch wel eens wilden checken wat die ongure mensen met onbekende vlag zouden gaan uitvreten in hun stadje. Geen idee wat daarvan de rede was.
In Brixham hebben we voor het eerst sinds het begin van onze reis een beetje de toerist uitgehangen. Vorig jaar waren we al tot de conclusie gekomen dat alles wat in uitdragerijen op het Europese vasteland niet meer verkocht kan worden, in Engeland in de etalages hangt / staat, nu werd dat nog eens bevestigd. Evenals dat Engelsen toch echt niet de mooiste Europeanen zijn (understatement). Het leek net of we in een aflevering van Mr Bean of Fawlty Towers waren beland. Van een afstandje leek Brixham er allemaal erg gezellig uit te zien, maar de charme van Engeland hebben we tot nu toe nog niet weten te ontdekken. Vast de verkeerde plekken bezocht. Toch hebben we zojuist besloten om nog een dagje in Brixham te blijven (ondanks de 23 pond per dag voor een ligplaats...), gezien het weerbericht voor morgen: Engels weer. We horen net dat het in Nederland 30 graden was en morgen weer.... Morgen dus een klusdag.
[Chantal]
vrij 16 aug Brighton - ..... We worden wakker en horen de windgenerator snorren. Dat betekent wind !!! (dat geluid hoor je binnen pas vanaf ca. 4 Bft) En nog uit het Noorden ook!!! Kunnen we eindelijk eens ergens onder zeil komen? De voorspellingen blijven namelijk erg wisselend; ze blijven maar zuidoosten wind beloven, maar die zien we maar steeds niet....
Ook deze hele dag niet. We vertrekken snel, ontbijten hebben we pas na het zetten van de zeilen gedaan. Ook nu neemt de wind echter snel af en verandert naar West. Weer tegen dus..... Tijdje gemotorzeild. Klusjes gedaan in de zon, ook niet verkeerd. Chantal heeft lijntjes tussen de railingdraden en de voetrailing gespannen (is wat minder lelijk dan netten, maar wel functioneel, want dit houdt eventueel overboord vallende spullen / personen tegen) en is bezig geweest met gordijntjes voor de luiken, ik heb de kotterstag gespannen en de lasnaden van de beugels bij de mast gepoetst.
[JG]
do 15 aug Het Kanaal - Brighton We proberen een 4-uurs wachtschema aan te houden, en vooralsnog (het is inmiddels 05.48 uur) bevalt dat prima. Eens kijken hoe we ons overdag voelen. De zon gaat bijna op en inmiddel zijn we de shippinglanes (de "snelweg" op zee) overgestoken.
Als ik het goed heb komen Angela en Edwin vandaag terug van hun wereldreis (of was het morgen?). Ik heb in elk geval even gezwaaid naar een vliegtuig dat ik hoog boven ons zag tussen alle sterren (veel!!) vannacht. Welkom thuis!
We zijn inmiddels begonnen met een lijst "het ideale schip" voor het geval we ooit de jackpot winnen (misschien morgen met ons laatste staatslot) en een nieuw schip kunnen laten bouwen. Wie weet... deze wereldreis leek eerst ook een utopie... En je moet toch wát te dromen hebben hè.
[Chantal]
JG wordt HELEMAAL gallisch van het proberen in te bellen met de laptop. Dat lukt dus niet, zoals jullie al wel gemerkt zullen hebben. Afgelopen dagen is hij al minstens 8 uur bezig geweest met de inbelconnectie, en dat met 3 verschillende telefoons (2 Nokia's, 1 motorola) en zowel via kabeltje als infrarood. Volgens mij geldt de wet van Murphy en is er in dit geval meer loos dan 1 ding. Maar wat? Het is nog maar de vraag of een nieuw kabeltje o.i.d. kopen het probleem oplost, en aangezien we nu in Engeland zijn zal dat wel penning 16 zijn. We zouden misschien wel kunnen inbellen met de satelliettelefoon (ja dat is dus telefoon nummer 4!!) die inmiddels geactiveerd is, maar dat gaat een factor 4 keer zo langzaam als met de GSM, en gezien het beltarief is dat ook geen optie.
O ja, we zijn dus in Brighton. Na zoveel uren motoren, en nog steeds geen wind, hebben we het voor gezien gehouden en na ruim een dag aangelegd in Brighton. Het 's nachts doorvaren is ons beiden eigenlijk wel goed bevallen, maar dit was natuurlijk ook wel een erg easy tochtje. Tot nu toe hebben we óf heel veel wind gehad óf geen wind. Hoe het schip zich gedraagt in de golven met al die extra ballast weten we dus eigenlijk nog niet. Morgen vroeg op, misschien gaan we gelijk door naar Falmouth, maar dat is ca 200 (zee)mijl, en als we er onderweg genoeg van hebben, duiken we eerder een haven in. Op deze manier maken we overigens de vertraging van het latere vertrek meer dan goed.
[Chantal]
wo 14 aug Zeebrugge - Noordzee/Het Kanaal Vanochtend verslapen tot 11 uur (nee we zijn nog steeds niet bijgeslapen). Geen ramp, want als er al wind was, kwam die uit de verkeerde hoek. Vóór lunchtijd naar de pomp om diesel te tanken (bijna leeg), en naar het weerbericht op de marifoon geluisterd. Dat was heel bijzonder, want het weerbericht voor Engelstaligen, dat voorafgaat aan het Nederlandstalige bericht, was compleet anders dan het weerbericht voor Nederlandstaligen. Foutje. Daarna de zee op. We zijn eerst naar het zuidwesten gegaan, om de drukke shippinglanes straks zo dwars mogelijk over te steken richting Engeland. Er stond/staat vandaag erg weinig wind. Na ongeveer 5,5 uur gezeild te hebben, was onze snelheid inmiddels afgenomen tot 1,2 knoop (1,2 zeemijl per uur, en 1 zeemijl is ca 1,85 km). We twijfelden of we (alweer) de motor bij zouden zetten, we hebben namelijk nog geen dag gevaren zonder de motor te gebruiken, hebben dus eigenlijk wel genoeg van dat lawaai, en we hebben tenslotte geen haast. Toch zetten we 's avonds de motor aan en haalden de zeilen neer. JG slaapt nu tot 23.15 uur, en het is net een dik uur bijzonder mistig geweest. Lang leve de radar!!! Alles bovendeks is trouwens klam danwel nat. Tijdens de overtocht van Scheveningen naar Zeebrugge is namelijk (o.a.) de hele kuip met zout buiswater overspoeld (er lag zelfs zeewier onder de buiskap...), inclusief de kuipkussens. We kunnen dus in het vervolg het schip beter met zoet water besproeien in de haven, want dat zout trekt vocht aan.
[Chantal]
di 13 aug Zeebrugge Vanochtend komt Hans Fillet, de ex-werkgever van JG, op de koffie. JG heeft ongeveer 3 jaar bij Fillet Advocaten in Tilburg gewerkt, en gezien het feit dat Hans tegenwoordig in Breskens woont, was Zeebrugge goed te doen. Leuk Hans, dat je langs kwam! En bedankt voor je gebaar en wijze woorden.
Ik heb vandaag een zware dag, na het lezen van de woorden die mijn ouders in de boeken hebben geschreven die we bij het vertrek kregen toegestopt. Je kunt wel bij jezelf denken dat afstand tegenwoordig relatief is, en dat met de communicatiemiddelen van tegenwoordig je regelmatig contact kunt hebben, maar dat zijn nuchtere gedachten, en die zijn toch heel wat anders dan de ware emoties.
We laten het plan om naar Nieuwpoort te zeilen varen, gezien de windrichting (pal tegen) en het tijdstip. Morgen en overmorgen draait de wind naar oost, en willen we een flinke klap maken een eind langs Zuid-Engeland. Om goed gebruik te maken van de wind, zullen we waarschijnlijk een dag of 2, misschien 3, doorvaren, want het ziet ernaar uit dat de wind daarna weer naar west gaat draaien.
[Chantal]
ma 12 aug Zeebrugge Zeebrugge dus, en niet Blankenberge. Ach ja, plannen veranderen bijna sneller dan dat je ze kunt maken. Dat zal nog wel eens vaker voorkomen. We hebben met opzet geen wekker gezet en slapen echt een gigantisch gat in de dag  (het tijdstip zullen we jullie besparen...). Dat was dus nodig. Na boodschapjes gedaan te hebben speel ik voor het eerst van mijn leven kapster. Afgelopen dagen waren we zo ontzettend druk dat JG geen tijd meer had om naar de kapper te gaan. JG gaat lijdzaam zitten, terwijl ik gewapend met schaar, tondeuse en scheerapparaat aan de slag ga. Drie kwartier later (ja, dat tempo moet er nog een beetje inkomen) heeft JG weer een kort koppie. Hartstikke goed gelukt, al zeg ik het zelf!!
We proberen in te bellen, maar je kunt niet alles hebben, en dat lukt dus (weer) niet. Wel jammer dat we de bijgewerkte site niet kunnen uploaden.
[Chantal]
zo 11 aug Scheveningen-Zeebrugge Vandaag D-day, de dag van VERTREK!!!! Voordat iedereen komt ruimen we nog de laatste dingetjes op. Om half 11 komen de eerste mensen. Vanaf 11 uur drinken we met z'n allen een kop koffie bij de Jachtclub, en nemen we afscheid. Het voelt nog steeds onwerkelijk dat we 2 jaar weggaan. Gelukkig zijn afstanden tegenwoordig relatief, en zullen we regelmatig contact hebben met onze dierbaren. Bedankt, iedereen die er was! Dit was toch wel speciaal, ondanks het feit dat het allemaal heel snel ging, en je niet de tijd had tegen iedereen te zeggen wat je had willen zeggen.
We gooien om 12.30 uur los, uitgezwaaid door familie, vrienden en bekenden en maken nog even een rondje omdat we Thijs en Nicolette, medevertrekkers die we onderweg hopelijk nog regelmatig zullen treffen, zien liggen. We zwaaien nog naar de poppetjes op de pier, die we niet echt meer herkennen als familie en vrienden, en dan zijn we echt weg....
Gezien de weerkaartjes en de weersvoorspelling lijken we een lekkere tocht tegemoet te gaan. Niets is minder waar..... Het begint allemaal erg relaxt, maar de wind loopt toch op tot een dikke zes, en gedurende een uur of 2 zelfs een dikke 7. En dat, met een hele knobbelige zee met golven van ca 3 meter, terwijl we heel scherp varen (later motorzeilen, omdat we de wind op de kop kregen), is niet fijn. Dat alles onder een redelijk blauwe lucht, het kan dus erger. We vinden het allemaal wel leuk hoor, die 4 reven (voor leken: met een rif kun je een stuk zeil wegnemen) in ons nieuwe grootzeil, maar we hadden niet gedacht om al zo snel rif 3 te moeten gebruiken. Hetzelfde geldt voor onze zeilpakken: de boot wordt goed schoongespoeld zullen we maar zeggen. We besluiten om niet in Blankenberge aan te leggen maar in Zeebrugge, die haven is veel meer beschut en de aanloop is een stuk gemakkelijker, én we kennen hem nog goed van vorig jaar, toen we daar noodgedwongen een week met motorpech lagen. We leggen iets na tweeen 's nachts aan, en inmiddels regent het. Leuk hoor, zo'n eerste dag.... Ieder nadeel heb z'n voordeel, zegt Cruijff. Hier zijn zelfs meerdere voordelen:
  • we weten gelijk weer waarom we naar Tropische oorden gaan
  • het teakhouten dek wordt er mooier op met dat zoute water
  • we weten nu waar het lekt
  • en welke klusjes voorrang hebben (zoals een latje in een kast, want het slotje van dat deurtje bezweek onder de zware druk van de ordners die in het kastje stonden).

Als we klaar zijn met het opruimen van het dek, kijken we na opgewarmd te zijn door een bouillonnetje (met dank aan de zwangerschaps-honger van Hanne) onder het genot van een borrel naar de foto's die zijn gemaakt van ons vertrek.
[Chantal]

za 10 aug Scheveningen Vandaag is de laatste dag vóór vertrek. Alle losse spullen aan boord moeten dus vast of achter gesloten deuren. Een groot deel van de dag zijn we daarmee bezig. De opvouwbare fietsjes krijgen een plaats in de achterkajuit (de masterbedroom...), de bijboot op het dek (in de baskskist is geen plaats meer). Ik doe de laatste boodschappen bij Vrolijk Watersport, de Aldi, de Konmar en Albert Heijn. Len Vrolijk, van Vrolijk Watersport komt nog even afscheid nemen en brengt een fles goeie champagne mee! Len, bedankt, en we zullen op je toosten!!!! We hopen niet van jullie "toestuur"service gebruik te maken als we aan de andere kant van de wereld zijn, maar het is fijn te weten dat het altijd kan.
Snel een frietje en weer verder. Nog even tussendoor bij Bin langs om de oude verstaging op te halen en de SIMcard van Jeroen. Dan kunnen we tenminste weer inbellen met de laptop. Om 24.00 zijn we klaar en gaan we nog even douchen in het havengebouw (de douche aan boord, die bijna klaar is, had geen vertrekkersprioriteit en moet dus nog even wachten. Laatste borrel voor we ons nest induiken.
[Chantal]
vr 9 aug Scheveningen Een dagje van alles. Maarten lost het probleem met de laptop, waardoor we niet konden inbellen, op. Maarten (en Bin) duizend maal dank. Toen alles uiteindelijk werkte bleek dat we met onze Vodafone prepaid kaart niet kunnen inbellen. We moeten dus toch een abonnement nemen....
De bakskisten worden uitgeruimd en schoongemaakt door JG (nu is het niet alleen binnen, maar ook in de kuip een puinzooi) en weer ingeruimd. Ik heb een dagtaak aan het inruimen binnen.
[Chantal]
do 8 aug Snelweg, Breda, Scheveningen Dagje vliegen. Credit Cards halen in Breda, boodschappen doen, dingen ophalen, etc. etc. De 1e 40 pakken broodmix zijn binnen.... :-) Waar gaan we het allemaal laten.
Daarna terug naar Scheveningen. Mijn ouders [JG] hebben de slingerzeiltjes gebracht, samen met Martha. Leuk. Wouter belde nog: "ik zit een hele goede film te kijken..... "Dead Calm".... Geeft de burger moed zullen we maar zeggen.....
Daarna met Jan & Mirjam in de stromende regen op hun Sunfast nog een afzakkertje gedronken.
[JG]
woe 7 aug Scheveningen E-mail werkt nog steeds niet aan boord. Updaten van de site wil wel zoals jullie kunnen zien......
[JG]
di 6 aug Scheveningen Zie maandag. 's Avonds naar Makro voor nog meer boodschappen en Curver vershouddozen.
[JG]
ma 5 aug Scheveningen Werken. Inruimen, opruimen. Veel regen, dus binnen klussen. Chantal heeft van de hangkast in de voorpunt een ware voorraadkast gemaakt door er 3 grote planken in te monteren. Ze is per heden de scheepstimmervrouw!!!
[JG]
zo 4 aug Scheveningen Vandaag vertrekt de Surprise, dus we wisselen nog even e-mailadressen met de jongens uit en zwaaien hen uit. Zie www.surpriseatsea.nl.
Nadat mijn ouders [Chantal] een bezoekje hebben gebracht, plus Gijs en Judith met kids (vertrekkerslichting 2003) ruimen we het proviand in. Nu het al een paar dagen op de stuurboord bank is opgestapeld, beginnen we ons toch af te vragen of we niet nóg meer zullen kopen.....
[Chantal]
za 3 aug Scheveningen Na die nachtelijke uurtjes schoonmaken slapen we iets langer uit, en bezoeken vervolgens watersportzaken om de laatste dingen te kopen. Die laatste dingen zijn juist het moeilijkst, want die hebben we dus elders niet kunnen krijgen. Hier dus ook maar gedeeltelijk.
In elk geval komen we later met kaarten van de Carib plus pilots (almanakken) van de Carib en de Pacific aan boord. Toch wel een fijn idee om die alvast in huis te hebben, en niet afhankelijk te zijn van de kopieermogelijkheden onderweg. Wel weer een flink aantal centen armer dus.
's Avonds houdt Bin proeflokaal; hij is langs toko's e.d. geweest om allerlei gemakkelijke maaltijdjes te kopen. Die testen we dus uit.
[Chantal]
vr 2 aug Scheveningen 20020802Bilge.JPG (38737 bytes)Vandaag slapen we wel uit (met het raam dicht). Vandaag staat het schoonmaken van de bilge (voor leken: de ruimte boven de kiel, onder de vloer) op het programma, omdat we daar een deel van het proviand gaan stouwen. Dat is een flinke klus. De aluminium watertanks, die zich ook in de bilge bevinden zien er wat viezig uit, omdat de stukjes isolatieschuim die hier bij de bouw op terecht zijn gekomen, nooit verwijderd waren. Die steken we er dus af.
20020802Wijn.JPG (47433 bytes)De wijn die we tijdelijk in de Bilge hadden opgeslagen was al een keer natgeworden. De kartonnen dozen (!!!!!) waren zacht en roken vies; de wijn hebben we er dus maar uitgehaald. Het is erg lekkere Zuid-Afrikaanse wijn van de Hema. Daar gaat er zeker meer van mee. Alleen aan de verpakking moet je even wennen... :-)
Om ca 03.00 waren we klaar......
[JG en Chantal]
do 1 aug Scheveningen / Breda 20020801Boodschappen1.JPG (25015 bytes) 20020801Boodschappen2.JPG (30007 bytes) Ons plan om uit te slapen wordt danig de kop ingedrukt als ik 's ochtends om kwart voor 7 (het kan erger) wakker word met (op zijn minst) natte voeten..... de nieuwe matrassen hebben nu dus hun (vuur) doop gehad.... We hadden het raampje niet dichtgedaan, en het regende pijpestelen. En dan ben je snel wakker hoor!!! Alles kleddernat, denkbed, laken, matras.
Het blijft regenen en maken van de nood een deugd door een "binnen"dagje te plannen: boodschappen! We gaan eerst naar de ISPC (koud!) en de Makro, en bedenken halverwege dat we eigenlijk het beste eerst naar de Aldi zouden kunnen gaan. Dat doen we dan dus ook, en komen twee uur later met 3 volgestapelde karren naar buiten. Iedereen kijkt ons vreemd aan. Wat moet je nou met 40 smeerkaasjes enzo? We sjouwen alles naar binnen en stapelen het voorlopig op op de stuurboord banken. Dat dat past valt ons reuze mee. Nog een keertje???
Ondertussen besluiten we nu definitief ons vertrek nog een weekje uit te stellen. Dit weekend zou wel kunnen maar we vinden het toch van de gekke als je 2 jaar weggaat, dat je de laatste dagen zo ontzettend moet stressen. Volgende week zondag dus. En dat staat als een huis!
[Chantal]